Noteikumu projekts

22-TA-1466
Modernizācijas fonda darbības kārtības noteikumi un daudzgadu darbības programma
Izdoti saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.12 panta piekto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Šie noteikumi nosaka:
1.1.
Modernizācijas fonda (turpmāk – fonds) darbības kārtības noteikumus;
1.2.
daudzgadu darbības programmas līdz 2030. gadam (turpmāk – programma) izstrādes un darbības nosacījumus;
1.3.
no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu Ekonomikas ministrijai (turpmāk - sadarbības iestāde), akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija ALTUM" un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds" (turpmāk – ieviešanas iestāde) un to kompetences sadalījumu.
2.
Programma ir projektu konkursu kopums, kas tiek īstenots ar mērķi samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas, uzlabot energoefektivitāti un veicināt atjaunojamo energoresursu izmantošanu, tādējādi sniedzot ieguldījumu Latvijas virzībā uz klimatneitralitāti, atbalstot investīcijas šo noteikumu 15. punktā noteiktajos virzienos.
3.
Atbalsts šo noteikumu 13. un 14. punktā minētajām investīcijām tiek piešķirts grantu, aizdevumu, garantiju vai subsīdiju veidā, ko nosaka attiecīgajā projektu iesniegumu konkursa nolikumā.
4.
No fonda līdzekļiem atbalstīto pasākumu ietvaros īstenotos projektus finansē no projekta iesniedzēja, ar kuru ieviešanas iestāde ir noslēgusi projekta līgumu (turpmāk – finansējuma saņēmējs), līdzekļiem un līdzfinansē no fonda līdzekļiem. Fonda līdzfinansējuma likme tiek noteikta attiecīgā projektu iesniegumu konkursa nolikumā.
5.
Fonda investīciju priekšlikums ir Eiropas Investīciju bankai un fonda ietvaros izveidotajai Investīciju komitejai saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.12 pantu apstiprināšanai iesniedzams dokuments, kas ietver Komisijas 2020. gada 9. jūlija Īstenošanas Regulas (ES) Nr. 2020/1001, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs (turpmāk – Komisijas Īstenošanas Regula Nr. 2020/1001), I pielikumā noteikto informāciju.
6.
Fonda ietvaros atbalstītos projektus īsteno Latvijas Republikas teritorijā.
II.Fonda finansēto investīciju vadības un īstenošanas nodrošināšana
7.
Fonda investīciju vadību, kas ietver fonda iekšējās kontroles sistēmas izveidi, no Eiropas Komisijas saņemto ar fonda īstenošanas jautājumiem saistīto informācijas pieprasījumu koordināciju, nepieciešamo dokumentu un investīciju priekšlikumu sagatavošanu, projektu iesniegumu konkursa nolikumu izstrādi, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju izstrādi, projektu iesniegumu atlasi, līgumu par projektu īstenošanas izpildi un projektu rezultātu uzraudzību, kā arī pārskatu sagatavošanu un iesniegšanu Eiropas Komisijai nodrošina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - atbildīgā iestāde), sadarbības iestāde, kā arī ieviešanas iestāde, kurai tiek deleģēti atsevišķi no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošie valsts pārvaldes uzdevumi.
8.
Atbildīgajai iestādei ir šādi pienākumi:
8.1.
nodrošināt fonda ieviešanas vadību un tā īstenošanas efektivitāti;
8.2.
koordinēt no Eiropas Komisijas saņemtos informācijas pieprasījumus par fonda īstenošanas jautājumiem;
8.3.
sagatavot un iesniegt Eiropas Investīciju bankai un fonda Investīciju komitejai investīciju priekšlikumus atbilstoši Komisijas Īstenošanas Regulas Nr. 2020/1001 4. pantam;
8.4.
kopā ar sadarbības iestādi izstrādāt projektu iesniegumu konkursa nolikumus;
8.5.
pildīt likuma "Par piesārņojumu" 32.14 pantā noteiktos uzdevumus;
8.6.
sniegt sabiedrībai informāciju un nodrošināt publicitāti jautājumos, kas saistīti ar fonda aktivitātēm, tostarp informāciju par investīcijām, kas saņēmušas atbalstu fonda ietvarā.
9.
Sadarbības iestādei ir šādi pienākumi:
9.1.
kopā ar atbildīgo iestādi izstrādāt projektu iesniegumu konkursa nolikumus;
9.2.
kopā ar atbildīgo iestādi sagatavot investīciju apskatu atbilstoši likuma "Par piesārņojumu" 32.14 panta pirmajai daļai.
10.
Ieviešanas iestādei, ievērojot šo noteikumu 11. un 12. punktā noteikto, ir šādi pienākumi:
10.1.
organizēt projektu iesniegumu atlases;
10.2.
nodrošināt projektu iesniegumu izskatīšanu, vērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par projektu iesniegumu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai noraidīšanu;
10.3.
slēgt līgumus par projektu īstenošanu;
10.4.
konsultēt finansējuma saņēmējus par projektu īstenošanu;
10.5.
uzraudzīt līgumu par projektu īstenošanu izpildes pareizību;
10.6.
pārbaudīt finansējuma saņēmēju iesniegtos pārskatus par projektu īstenošanas progresu un veikt projektu rezultātu monitoringu, kā arī sniegt apkopoto informāciju atbildīgajai iestādei;
10.7.
kopā ar atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi sagatavot informatīvo ziņojumu par fonda finansējuma izlietojumu iepriekšējā gadā atbilstoši likuma "Par piesārņojumu" 32.14 panta otrajai daļai.
11.
Ja projektu konkursos finansējumu plānots sniegt aizdevumu, garantiju vai subsīdiju veidā, šo noteikumu 10. punktā minēto no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu izpildi nodrošina akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija ALTUM".
12.
Ja projektu konkursos finansējumu plānots sniegt grantu veidā, šo noteikumu 10. punktā minēto no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu izpildi nodrošina sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds".
III.Fonda investīciju prioritātes
13.
Investīcijas, kas paredzētas atsevišķu darbību un pasākumu īstenošanai likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minēto pasākumu ietvarā, uzskata par prioritārām fonda investīcijām, un laikā līdz 2030. gadam to apjoms no fonda līdzekļiem ir vismaz 70 procenti.
14.
Investīcijas, kas paredzētas virzībai uz klimatneitralitāti un vērstas uz siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu, bet nav paredzētas atsevišķu darbību un pasākumu īstenošanai likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minēto pasākumu ietvarā, uzskata par neprioritārām fonda investīcijām, un to maksimālais apjoms no fonda līdzekļiem nepārsniedz 30 procentus.
15.
Prioritāri projektu iesniegumu konkursa nolikumi tiek izstrādāti projektu īstenošanai 2023. - 2025. gada periodam, kuros ņem vērā enerģētikas un klimata politikas plānošanas dokumentos ietvertos pasākumus siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājuma nodrošināšanai un kā prioritāros atbalsta virzienus fonda finansējuma izmantošanai nosaka:
15.1.
bezemisiju transportlīdzekļu iegādes veicināšana un atbilstošas infrastruktūras izveide vai modernizēšana komersantiem, kuru īpašumā ir un savā darbībā izmanto autoparku ar vismaz pieciem transportlīdzekļiem vai, kuri nodarbojas ar mazas kapacitātes pasažieru pārvadājumiem;
15.2.
energoefektivitātes uzlabošanas un atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana komersantiem enerģijas sadales, pārvades un ražošanas procesos, tai skaitā biometāna ražošanai vai elektroenerģijas infrastruktūras modernizēšanai vai paplašināšanai un viedo tehnoloģiju un digitālo risinājumu ieviešanai, un ar to saistītie pasākumi, kas atbilst aprites ekonomikas principiem;
15.3.
energoresursu izmantošanas veicināšana energokopienās un daudzdzīvokļu ēkās.
16.
Pēc fonda finansējuma piešķiršanas projektu iesniedzējiem atbilstoši šo noteikumu 15. punktā norādītajiem prioritārajiem atbalsta virzieniem, atbildīgā iestāde, izvērtējot potenciāli pieejamo fonda finansējuma apmēru, sagatavo projektu iesniegumu konkursu nolikumus 2026. - 2030. gada periodam, ņemot vērā likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minētos pasākumus.
IV.Projektu iesniegumu atlase un līguma slēgšana
17.
Projektu iesniegumu atlase var būt:
17.1.
atklāta, kuras ietvaros starp projektu iesniedzējiem notiek vienlīdzīga sacensība par projekta iesnieguma apstiprināšanu un fonda finansējuma piešķiršanu;
17.2.
ierobežota — ja iepriekš ir zināms noteikts projektu iesniedzēju loks, kurus uzaicina iesniegt projektu iesniegumus. Šajā gadījumā apstiprina un finansē visus projektu iesniegumus, kuri atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, ja uz projekta iesniedzēju neattiecas neviens no šo noteikumu 29. un 30. punktā minētajiem izslēgšanas noteikumiem.
18.
Projektu iesniegumu atlasi izsludina šādā kārtībā:
18.1.
ja atlase ir atklāta, ieviešanas iestāde oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" vismaz mēnesi pirms atlases uzsākšanas izsludina paziņojumu un norādi uz tīmekļvietni, kurā publicēts projektu iesniegumu konkursa nolikums;
18.2.
ja atlase ir ierobežota, ieviešanas iestāde projektu iesniegumu konkursa nolikumā noteiktajiem projektu iesniedzējiem nosūta uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu, informējot par to atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi.
19.
Atbildīgā iestāde projektu iesniegumu konkursa nolikumā iekļauj likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta ceturtajā daļā minēto informāciju.
20.
Ieviešanas iestāde tai attiecīgi deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros projektu iesniegumu atlasi veic saskaņā ar projektu iesniegumu konkursa nolikumu.
21.
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu saskaņā ar projektu iesniegumu konkursa nolikuma prasībām.
22.
Projektu iesniegumu izskatīšanu, vērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par projektu iesniegumu apstiprināšanu, precizēšanu vai noraidīšanu nodrošina projektu iesniegumu vērtēšanas komisija (turpmāk – komisija), kuru izveido un tās darbības nolikumu apstiprina ieviešanas iestāde, kura noteikta attiecīgajā projektu iesniegumu konkursa nolikumā, ne mazāk kā triju cilvēku sastāvā. Komisijas sastāvā iekļauj ne mazāk kā vienu pārstāvi no atbildīgās iestādes, sadarbības iestādes un ieviešanas iestādes.
23.
Komisija pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vērtē projektu iesniegumus saskaņā ar projektu iesniegumu konkursa nolikumā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. Ja projektu iesniegumu atlase ir ierobežota, projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projekta iesniegumu šajā punktā noteiktajā kārtībā var sākt vērtēt uzreiz pēc tā saņemšanas.
24.
Komisija pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, ja projekta iesniegums atbilst visiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem.
25.
Komisijas lēmumu var apstrīdēt ieviešanas iestādes, kura noteikta projektu iesniegumu konkursa nolikumā, valdes priekšsēdētājam. Ieviešanas iestādes valdes priekšsēdētāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
26.
Ieviešanas iestāde un finansējuma saņēmējs līgumu par projekta īstenošanu noslēdz 30 darbdienu laikā no dienas, kad stājies spēkā komisijas lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi.
27.
Pēc finansējuma saņēmēja motivēta lūguma vai citu objektīvu apstākļu dēļ ieviešanas iestāde var pagarināt šo noteikumu 26. punktā minēto līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas termiņu, kas kopumā no brīža, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, nepārsniedz 60 darbdienas. Ja finansējuma saņēmējs līgumu par projekta īstenošanu vai vienošanos nenoslēdz noteiktajā termiņā, pēc minētā termiņa līguma vai vienošanās slēgšana nav pieļaujama.
28.
Pēc lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinuma sniegšanu par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, bet pirms līguma noslēgšanas, finansējuma saņēmējs vai ieviešanas iestāde var precizēt projekta iesniegumā norādīto informāciju, pēc būtības nemainot projekta iesniegumu. Precizējumus izdara, ievērojot šo noteikumu 26. un 27. punktā noteiktos termiņus.
V.Projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumi
29.
Ieviešanas iestāde noraida projekta iesniegumu, ja uz projekta iesniedzēju attiecināms jebkurš no šādiem gadījumiem:
29.1.
projekta iesniedzējs ir atzīts par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
29.1.1.
noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
29.1.2.
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
29.1.3.
piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
29.1.4.
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
29.1.5.
terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai.
29.2.
ir pasludināts projekta iesniedzēja maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, apturēta vai pārtraukta projekta iesniedzēja saimnieciskā darbība vai projekta iesniedzējs tiek likvidēts;
29.3.
stājies spēkā šo noteikumu 30. punktā minētais ieviešanas iestādes lēmums par aizliegumu dalībai projektu iesniegumu atlasē.
30.
Ieviešanas iestāde ir tiesīga pieņemt lēmumu, ar kuru nosaka aizliegumu fiziskajai vai juridiskajai personai piedalīties projektu iesniegumu atlasē uz laiku, kas nepārsniedz trīs gadus no lēmuma spēkā stāšanās dienas, ja šī persona:
30.1.
apzināti sniegusi nepatiesu informāciju, kas ir būtiska projekta iesnieguma novērtēšanai;
30.2.
īstenojot projektu, apzināti sniegusi ieviešanas iestādei nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojusies saistībā ar projekta īstenošanu, kas bijis par pamatu neatbilstoši veikto izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai, un ieviešanas iestāde ir izmantojusi tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu;
30.3.
radījusi mākslīgus apstākļus vai apzināti sniegusi faktiskajiem apstākļiem būtiski neatbilstošu informāciju, lai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem, un ieviešanas iestāde pieņemtu tai labvēlīgu lēmumu.
31.
Lai pārbaudītu, vai uz projekta iesniedzēju nav attiecināms kāds no šo noteikumu 29. punktā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem un pārkāpumiem, par kuriem projekta iesniedzējs ir sodīts Latvijas Republikā, ieviešanas iestāde, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju, iegūst ziņas no Iekšlietu ministrijas informācijas centra (Sodu reģistra) un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas.
32.
Šo noteikumu 29. punktā minēto informāciju ieviešanas iestādei sniedz valsts informācijas sistēmu savietotāja pārzinis (Valsts reģionālās attīstības aģentūra).
33.
Ja ieviešanas iestādei tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams informāciju iegūt, izmantojot valsts informācijas sistēmas savietotāju, ieviešanas iestāde attiecīgo informāciju pieprasa no šo noteikumu 31. punktā minētajām valsts iestādēm.
VI.Līguma saturs
34.
Līguma neatņemamas sastāvdaļas ir projekta iesniegums, līguma individuālā daļa un līguma vispārīgie noteikumi.
35.
Ieviešanas iestāde līguma individuālās daļas saturā iekļauj vismaz šādu informāciju:
35.1.
ieviešanas iestādes un finansējuma saņēmēja rekvizīti;
35.2.
līguma vai vienošanās darbības periods;
35.3.
laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, nepārsniedzot projektu iesniegumu atlases konkursa nolikumā noteikto termiņu;
35.4.
projekta kopējie izdevumi, tai skaitā fonda finansējuma apmērs;
35.5.
speciālie nosacījumi projekta īstenošanā.
36.
Ieviešanas iestāde līguma vispārīgajos noteikumos iekļauj vismaz šādu informāciju:
36.1.
ieviešanas iestādes un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumi;
36.2.
kārtība, kādā sagatavojama, iesniedzama, izskatāma un apstiprināma fonda maksājuma pieprasījuma un projekta īstenošanas uzraudzībai un izvērtēšanai nepieciešamā informācija;
36.3.
fonda finansējuma izmaksas kārtība;
36.4.
projekta īstenošanas uzraudzības, kontroļu un citu pārbaužu veikšanas kārtība;
36.5.
projekta pēcuzraudzības kārtība, kā arī komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanas nosacījumi, ja attiecināms;
36.6.
ar līguma vai vienošanās izpildi saistīto paziņojumu iesniegšanas kārtība un kārtība, kādā tie atzīstami par saistošiem;
36.7.
ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņš;
36.8.
piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtība;
36.9.
noteikumi par saistību tiesību pastiprinājumiem un sankcijām;
36.10.
līguma vai vienošanās darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
36.11.
rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
36.12.
strīdu izšķiršanas kārtība.
VII.Noslēguma jautājumi
37.
Atbildīgā iestāde 60 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā un ievieš fonda īstenošanas iekšējās kontroles sistēmu.
38.
Atbildīgā iestāde 60 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā fonda simboliku un tās izmantošanas noteikumus.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds