Noteikumu projekts

23-TA-1579
Rīgas valstspilsētas pašvaldības obligāciju izlaišanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar likuma Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam 17. panta trešo daļu
1.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību un nosacījumus, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība emitē obligācijas atbilstoši  Rīgas valstspilsētas pašvaldības domes apstiprinātai attīstības programmai  un lietderīgai un ilgtspējīgai investīciju īstenošanai pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
emitents - Rīgas valstspilsētas pašvaldība;
2.2.
emisija - viena veida Rīgas valstspilsētas pašvaldības obligāciju vai pašvaldības zaļo obligāciju ar vienādiem raksturlielumiem izlaišana;
2.3.
emisijas aģents – emitenta nolīgts finanšu instrumentu tirgus dalībnieks Finanšu instrumenta tirgus likuma izpratnē (turpmāk - finanšu instrumentu tirgus dalībnieks), kurš ir tiesīgs sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā un ir centrālā vērtspapīru depozitārija dalībnieks, un, kurš emitenta vārdā veic ar sākotnējo pašvaldības obligāciju vai pašvaldības zaļo obligāciju izvietošanu saistītos norēķinus. Emisijas aģents vienlaicīgi var būt arī emisijas organizētājs;
2.4.
emisijas organizētājs – viens vai vairāki emitenta nolīgti finanšu instrumentu tirgus dalībnieki, kuri ir tiesīgi sniegt ieguldījumu pakalpojumus Latvijā, obligāciju emisijas procesa nodrošināšanai;
2.5.
fiksētais ienākums – atbilstoši fiksētai vai mainīgai procentu likmei noteikts ienākums, kuru izmaksā attiecīgā obligācijas fiksētā ienākuma izmaksas datumā;
2.6.
ieguldītājs - juridiska vai fiziska persona, kura naudas līdzekļus iegulda emitenta emitētās obligācijās;
2.7.
juridiskais konsultants - emitenta nolīgts juridiskais konsultants par obligāciju dokumentācijas sagatavošanas saistītiem jautājumiem; 
2.8.
neatkarīgs vērtējums - emitenta nolīgta ārēja pārbaudītāja neatkarīgs atzinums pirms emisijas par obligāciju ietvaru, atzinums pēc obligāciju emisijas par attiecināmajiem projektiem saskaņā ar Zaļo obligāciju ietvaru, kā arī vērtējums par obligāciju ietekmi;
2.9.
obligācija — Rīgas valstspilsētas pašvaldības parāda vērtspapīrs, kas izlaists ar diskontu, prēmiju vai atbilstoši nominālvērtībai ar fiksētu vai mainīgu procentu likmi un noteiktos termiņos izmaksājamu fiksētu ienākumu, ja fiksētā ienākuma likme pārsniedz nulles līmeni, un ko dzēš par tā nominālvērtību, un kas atrodas publiskā apgrozībā;
2.10.
pamatprospekts – dokuments, kas satur detalizētu informāciju par emitentu un obligācijām, ko emitents izmanto, lai izteiktu obligāciju publisko piedāvājumu, kurš ietver uz publiskā piedāvājuma brīdi spēkā esošos Euro zonas valstu vērtspapīriem piemērojamos kopējas rīcības noteikumus, un kurš sagatavots, izmantojot galvenos pamatprincipus, kas noteikti Eiropas Komisijas 2019. gada 14. marta Deleģētājā Regulā (ES) 2019/980  ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/1129 papildina attiecībā uz tā prospekta formātu, saturu, pārbaudi un apstiprināšanu, kurš jāpublicē, publiski piedāvājot vērtspapīrus vai atļaujot to tirdzniecību regulētā tirgū, un ar ko atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 809/2004;
2.11.
pašvaldības obligācijas – obligācijas, kas nav attiecināmas uz Zaļo obligāciju ietvaru;
2.12.
pašvaldības zaļās obligācijas  - pašvaldības obligācijas, kas ir attiecināmas uz Zaļo obligāciju ietvaru;
2.13.
pašvaldības attīstības programma - Rīgas valstspilsētas pašvaldības apstiprināts un spēkā esošs pašvaldības teritorijas attīstības vidēja termiņa plānošanas dokuments, kura mērķis ir īstenot izvirzītos ilgtermiņa attīstības mērķus, telpiskās attīstības perspektīvas un stratēģiskās nostādnes;
2.14.
pirmstermiņa dzēšana – obligācijas dzēšana pirms tā dzēšanas termiņa;
2.15.
publiskā apgrozība – darījuma slēgšana par obligācijām, kuras iekļautas regulētajā tirgū;
2.16.
publiskais piedāvājums – ar jebkuru līdzekļu starpniecību sniegta informācija par plānoto obligāciju laidienu, kas ļauj ieguldītājam lemt par obligāciju iegādi;
2.17.
sākotnējā izvietošana – emitenta izteiktais publiskais piedāvājums iegūt obligācijas un to pirmreizējā iegūšana;
2.18.
sērija – obligāciju laidiens kopā ar jebkuru citu šīs pašas sērijas obligāciju laidienu, kam ir tādi paši raksturlielumi, izņemot emisijas dienu vai iepriekš veiktos fiksētā ienākuma izmaksu datumus, un kam piešķirts atsevišķs ISIN kods. Sēriju emitē vienā vai vairākos laidienos;
2.19.
Zaļo obligāciju ietvars – atbilstoši starptautiskajā praksē izmantotajām vadlīnijām par zaļajām obligācijām, sagatavots dokuments par pašvaldības attīstības programmā iekļautajiem stratēģiski svarīgiem infrastruktūras investīciju projektiem, kurus plānots pilnībā vai daļēji finansēt ar finanšu resursiem, kas piesaistīti ar pašvaldības zaļām obligācijām.
3.
Obligācijas emitē, pamatojoties uz emitenta domes lēmumu par obligāciju emisiju, kurā ietverta šāda informācija:
3.1.
emitenta attīstības programmas investīciju projektu, kas tiks  finansēti no līdzekļiem, kas tiks piesaistīti no obligāciju emisijas, sarakstu un apliecinājumu, ka minētie projekti nodrošina lietderīgu un ilgtspējīgu investīciju īstenošanu pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai;
3.2.
emisijas prognozētais apmērs, tai skaitā, nepieciešamais finansējuma apmērs atbilstoši obligāciju emisijas ietvaros īstenojamo projektu plānotajām izmaksām, projektu izmaksas pa gadiem, projektu plānotās atmaksas, kā arī finansēšanas avotus pa gadiem;
3.3.
emitenta uzņemto un plānoto saistību apmēru pa gadiem, iekļaujot tajā arī plānotās aizņēmumu, galvojumu un obligācijas saistības.
4.
Emitentam ir tiesības emitēt obligācijas likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru noteiktā ikgadējā finanšu resursu apmērā.
5.
Lai likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru izstrādes procesā noteiktu finanšu resursu apmēru obligāciju emisijai, nozares ministrijas sadarbībā ar emitentu sagatavo un normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā apstiprināšanai informāciju par spēkā esošajā pašvaldības attīstības programmā iekļautajiem stratēģiski svarīgiem infrastruktūras investīciju  projektiem, tai skaitā, šo noteikumu 3. punktā minēto informāciju, indikatīvo vērtējumu par obligāciju procentu likmēm, kopējo emitenta saistību palielinājumu kopējā pašvaldību saistību apjomā, kuru īstenošanai nepieciešams piesaistīt finansējumu obligāciju emisijas veidā.
6.
Emitents emitējot obligācijas, uzņemas saistības samaksāt fiksēto ienākumu un dzēst obligācijas to dzēšanas datumos par to nominālvērtību.
2.Obligāciju emisijas dokumentācija
7.
Lai nodrošinātu obligāciju dokumentācijas sagatavošanu, obligāciju izlaišanu un publisko apgrozību, kā arī veiktu darbības obligāciju emisijai, sākotnējai izvietošanai, emitents var slēgt līgumus ar:
7.1.
emisijas organizētāju plānotās emisijas nodrošināšanai;
7.2.
emisijas aģentu;
7.3.
centrālo vērtspapīru depozitāriju;
7.4.
regulētā tirgus organizētāju;
7.5.
Zaļo obligāciju ietvara un ar to saistīto ziņojumu ārējiem pārbaudītājiem; 
7.6.
citām personām, t.sk. juridiskajiem konsultantiem.
8.
Emitents obligāciju emisijas realizē, veidojot obligāciju programmu, kuras pamatā ir pamatprospekts.
9.
Emitents, konsultējoties ar emisijas organizētāju un piesaistot juridisko konsultantu, veic nepieciešamās darbības, lai sagatavotu emisijai nepieciešamo dokumentāciju, t.sk. pamatprospektu.
10.
Emitents var sagatavot Zaļo obligāciju ietvaru un emitēt pašvaldības zaļās obligācijas.
11.
Emitents nodrošina, ka pirms pašvaldības zaļo obligāciju emisijas tiek saņemts neatkarīgs vērtējums par Zaļo obligāciju ietvaru.
12.
Emitents Zaļo obligāciju ietvaru un neatkarīgo vērtējumu par to publisko emitenta tīmekļa vietnē.
13.
Emitents pirms kārtējās pašvaldības zaļo obligāciju emisijas izvērtē nepieciešamību aktualizēt Zaļo obligāciju ietvaru.
14.
Emitents pēc pašvaldību zaļo obligāciju emisijas Zaļo obligāciju ietvarā noteiktajā laikā sagatavo vienu vai vairākus ziņojumus par attiecināmajiem projektiem un vienu vai vairākus ziņojumus par pašvaldību zaļo obligāciju ietekmi atbilstoši starptautiskajā praksē izmantotajām vadlīnijām par zaļajām obligācijām, kā arī nodrošina ārējā pārbaudītāja neatkarīgos vērtējumus par ziņojumiem. Ziņojumus un ārējā pārbaudītāja neatkarīgos vērtējumus publicē emitenta tīmekļa vietnē.
3.Obligāciju sākotnējā izvietošana
15.
Obligāciju sākotnējo izvietošanu veic ar emisijas organizētāja starpniecību.
16.
Emitents uzdod izteikt emisijas organizētājam obligāciju publisko piedāvājumu un saņemt pirkšanas rīkojumus ar emitentu saskaņotā formā, vietā un laikā. 
17.
Emitents lēmumu par obligāciju piešķiršanu ieguldītājiem pieņem konsultējoties ar emisijas organizētāju. Emitents patur tiesības pēc saviem ieskatiem pilnībā vai daļēji noraidīt ikvienu pirkšanas rīkojumu.
18.
Emitents informāciju par obligāciju emisijas rezultātiem publicē emitenta tīmekļa vietnē ne vēlāk kā vienas darba dienas laikā pēc Emisijas datuma.
19.
Emitentam ir tiesības izsludināt jaunas sērijas emisiju, vai apgrozībā esošas obligāciju sērijas papildu laidiena emisiju.
20.
Obligācijas emitē dematerializētā formā.
21.
Emitents obligācijas reģistrē centrālajā vērtspapīru depozitārijā saskaņā ar tā izdotajiem noteikumiem. Katrai obligāciju sērijai centrālais vērtspapīru depozitārijs piešķir atsevišķu ISIN kodu.
4.Obligāciju norēķini, to apgrozība un pirmstermiņa atpirkšana
22.
Norēķinus par obligācijām emisijas dienā organizē emisijas aģents emitenta vārdā pēc principa “ vērtspapīru piegāde pret samaksu”.
23.
Emitents pēc obligāciju emisijas iesniedz regulētā tirgus organizatoram iesniegumu, kopā ar pamatprospektu, par obligāciju iekļaušanu regulētajā tirgū.
24.
Obligāciju apgrozība var notikt regulētā tirgū un ārpus regulētā tirgus, ievērojot regulētā tirgus organizētāja un centrālā vērtspapīru depozitārija izdotos noteikumus.
25.
Obligācijas ir apgrozībā, sākot ar to emisijas dienu, kurā notiek norēķini par obligācijām pēc to sākotnējās izvietošanas. Regulētā tirgū iekļautu obligāciju apgrozības pēdējo dienu nosaka regulētā tirgus organizators tā izdotajos noteikumos.
26.
Obligāciju fiksēto ienākumu vai nominālvērtību ir tiesīgi saņemt ieguldītāji, kuru finanšu instrumentu kontos šīs obligācijas bija iepriekšējās darbdienas beigās pirms fiksētā ienākuma izmaksas vai obligācijas dzēšanas datuma.
27.
Obligāciju otrreizējās apgrozības darījumu izmaksas sedz otrreizējās apgrozības dalībnieki.
28.
Emitents ir tiesīgs veikt vienas sērijas obligāciju pilnīgu vai daļēju atpirkšanu un atpirkto obligāciju pirmstermiņa dzēšanu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds