25-TA-1190
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 580 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana""
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 580 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 198. nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 2.3.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.3.2. šo noteikumu 2.3.1., 11.1.1., 11.2.1. un 11.2.2. apakšpunktā minētie atbalsta pretendenti kopīgas darbības īstenošanai, kas saistīta ar sabiedriskajām attiecībām vai digitālo risinājumu vai ar to saistītu pakalpojumu izveidi, un kurā starp kopprojekta dalībniekiem projekta iesniegšanas brīdī ir noslēgts sadarbības līgums. Kopprojektu īsteno vismaz divi dalībnieki, kas nav laulātie vai pirmās pakāpes radinieki;".
2.
Izteikt 2.3.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.3.3. pašvaldība tās īpašumā vai valdījumā esošas infrastruktūras izveidei, kā arī jaunu pamatlīdzekļu iegādei un uzstādīšanai kopīgi ar šo noteikumu 2.3.1., 11.1.1. un 11.2.1. apakšpunktā minētiem atbalsta pretendentiem, ja starp kopprojekta dalībniekiem ir noslēgts sadarbības līgums un projektu īsteno lauku teritorijā;".
3.
Svītrot 2.4. apakšpunktu.
4.
Izteikt 2.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.6. atbalsta pretendents – juridiskā vai fiziskā persona - veic saimniecisko darbību - ja tam ir noslēgts pārskata gads un Valsts ieņēmumu dienestā iesniegta iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācija vai gada pārskats, un tas ir apliecinājis saimnieciskās darbības sistemātiskumu (vismaz trīs darījumi par atlīdzību finanšu pārskata gadā);".
5.
Papildināt ar 6.1 punktu šādā redakcijā:
"6.1 Saistītās personas intervencē vērtē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai."
6.
Izteikt 9.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"9.1. projekts atbilst vietējās attīstības stratēģijai un citiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem, kas noteikti, izsludinot projektu pieņemšanas kārtu;".
7.
Izteikt 9.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"9.3. projektu īsteno vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā vai šo noteikumu 14. punktu minētajā gadījumā lauku teritorijā, izņemot gadījumu, ja projektā ir paredzētas šādas darbības:
9.3.1. dalība mācībās darbinieku produktivitātes kāpināšanai;
9.3.2. darbības, kas saistītas ar sabiedriskajām attiecībām;
9.3.3. digitālo risinājumu un pakalpojumu izveide;
9.3.4. šo noteikumu 33.1.2. un 35.1. apakšpunktā minētās mobilās tehnikas vai piekabes (transportlīdzekļa, kam nav motora un kas paredzēts braukšanai savienojumā ar transportlīdzekli) iegāde un aprīkošana ar stacionārām iekārtām, kā arī tādu pamatlīdzekļu iegāde, kas nav stacionāri novietojami. Projektā iegādāto vai aprīkoto mobilo tehniku, piekabi un pamatlīdzekli uzraudzības periodā var izmantot arī ārpus vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijas;
9.3.5. šo noteikumu 27. punktā minētās jauniešu iniciatīvas."
9.3.1. dalība mācībās darbinieku produktivitātes kāpināšanai;
9.3.2. darbības, kas saistītas ar sabiedriskajām attiecībām;
9.3.3. digitālo risinājumu un pakalpojumu izveide;
9.3.4. šo noteikumu 33.1.2. un 35.1. apakšpunktā minētās mobilās tehnikas vai piekabes (transportlīdzekļa, kam nav motora un kas paredzēts braukšanai savienojumā ar transportlīdzekli) iegāde un aprīkošana ar stacionārām iekārtām, kā arī tādu pamatlīdzekļu iegāde, kas nav stacionāri novietojami. Projektā iegādāto vai aprīkoto mobilo tehniku, piekabi un pamatlīdzekli uzraudzības periodā var izmantot arī ārpus vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijas;
9.3.5. šo noteikumu 27. punktā minētās jauniešu iniciatīvas."
8.
Izteikt 11.1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.1.1. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu) vai fiziskā persona, kura veic saimniecisko darbību un kuras apgrozījums nepārsniedz 350 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas;".
9.
Izteikt 11.1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.1.2. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu), kas uzsāk saimniecisko darbību, vai fiziskā persona, kura uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību, ja tās apgrozījums nepārsniedz 350 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas;".
10.
Izteikt 11.2.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.2.1. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu) vai fiziskā persona, kura veic saimniecisko darbību un kuras apgrozījums nepārsniedz 350 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas, vai pašvaldība un – šo noteikumu 2.3.1. apakšpunktā minētajā gadījumā – lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība;".
11.
Papildināt ar 11.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.3. šo noteikumu 14. punktā minētajā gadījumā:
11.3.1. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu) vai fiziskā persona, kura veic saimniecisko darbību un kuras apgrozījums nepārsniedz 15 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas;
11.3.2. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu), kas uzsāk saimniecisko darbību, vai fiziskā persona, kura uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību, ja tās apgrozījums nepārsniedz 15 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas."
11.3.1. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu) vai fiziskā persona, kura veic saimniecisko darbību un kuras apgrozījums nepārsniedz 15 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas;
11.3.2. juridiskā persona (izņemot biedrību un nodibinājumu), kas uzsāk saimniecisko darbību, vai fiziskā persona, kura uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību, ja tās apgrozījums nepārsniedz 15 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas."
12.
Izteikt 13. punktu šādā redakcijā:
"13. Ja šo noteikumu 11.1.2. vai 11.3.2. apakšpunktā minētais atbalsta pretendents ir fiziskā persona, tas pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iegūst komersanta, zemnieku saimniecības vai pašnodarbinātās personas statusu. Ja atbalsta pretendents kļūst par kapitāldaļu turētāju komercsabiedrībā, kas īsteno projektu, tam attiecīgajā komercsabiedrībā pieder ne mazāk kā 51 procents kapitāldaļu un Uzņēmumu reģistrā ir reģistrētas paraksta tiesības."
13.
Izteikt 14. punktu šādā redakcijā:
"14. Ja to paredz vietējās attīstības stratēģija, projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro šo noteikumu 11.3. apakšpunktā minētais atbalsta pretendents atbalstu šo noteikumu 10. punktā minētajām darbībām var saņemt arī kā fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete", izmantojot Zemkopības ministrijas apstiprināto metodiku fiksētas summas maksājuma piemērošanai saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 2. punkta "b" apakšpunktu. "
14.
Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Ja aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" šo noteikumu 11.1. vai 11.3. apakšpunktā minētais atbalsta pretendents atbalstu saņem lauksaimniecības produktu pārstrādei:
15.1. tas ir Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrēts vai atzīts pārtikas aprites uzņēmums, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi;
15.2. tas līdz pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai tiek reģistrēts vai atzīts Pārtikas un veterinārajā dienestā, ja plāno nodarboties ar lauksaimniecības produktu pārstrādi;
15.3. pamatizejvielas, ko izmanto atbalsta pretendents, ir lauksaimniecības produkti, kas minēti Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā. Projektā paredzētais gala produkts var būt pārstrādāts pārtikas produkts."
15.1. tas ir Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrēts vai atzīts pārtikas aprites uzņēmums, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi;
15.2. tas līdz pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai tiek reģistrēts vai atzīts Pārtikas un veterinārajā dienestā, ja plāno nodarboties ar lauksaimniecības produktu pārstrādi;
15.3. pamatizejvielas, ko izmanto atbalsta pretendents, ir lauksaimniecības produkti, kas minēti Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā. Projektā paredzētais gala produkts var būt pārstrādāts pārtikas produkts."
15.
Izteikt 16.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.2. atbalsta pretendents, izņemot pašvaldību, un – šo noteikumu 2.3.2. un 2.3.3. apakšpunktā minētajā gadījumā – arī kopprojekta dalībnieki ar projektam pievienoto finanšu plānu apliecina saimnieciskās darbības ekonomisko dzīvotspēju un spēju īstenot projektu un sasniegt projekta mērķi. Atbilstoši finanšu plānam starp ieņēmumiem un izdevumiem ir pozitīvs atlikums pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas un gadā, kad plānots sasniegt saimnieciskās darbības rādītāju, bet šo noteikumu 11.1.2. un 11.3.2. apakšpunktā minētajiem pretendentiem – arī projekta iesnieguma iesniegšanas gadā un visos projekta īstenošanas gados. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 70 000 euro, atbalsta pretendents nodrošina atbilstību vismaz diviem no šādiem ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas:
16.2.1. pašu kapitāla attiecība pret aktīvu kopsummu ir vismaz 0,20;
16.2.2. apgrozāmo līdzekļu attiecība pret īstermiņa kreditoriem ir vismaz 1,00, nerēķinot nākamo periodu ieņēmumu daļā ietverto īstermiņa valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu;
16.2.3. tīrās peļņas un nolietojuma (reizināta ar 50 procentiem) summa ir vismaz nulle;".
16.2.1. pašu kapitāla attiecība pret aktīvu kopsummu ir vismaz 0,20;
16.2.2. apgrozāmo līdzekļu attiecība pret īstermiņa kreditoriem ir vismaz 1,00, nerēķinot nākamo periodu ieņēmumu daļā ietverto īstermiņa valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu;
16.2.3. tīrās peļņas un nolietojuma (reizināta ar 50 procentiem) summa ir vismaz nulle;".
16.
Papildināt ar 16.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.6. pēc projekta īstenošanas šo noteikumu 14. punktā minētā atbalsta saņēmēji sasniedz abus zemāk minētos rādītājus:
16.6.1. palielina neto apgrozījumu vismaz 20 procentu apmērā no fiksētas summas maksājuma attiecināmo izmaksu summas, ko apliecina Valsts ieņēmumu dienestā iesniegta iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācija vai gada pārskats;
16.6.2. projekta iesniegumā norādītu citu saimnieciskās darbības rādītāju, kas ir saistīts ar konkurētspēju vai produktivitāti (rādītājs ir pārbaudāms un vērtība ir auditējama)."
16.6.1. palielina neto apgrozījumu vismaz 20 procentu apmērā no fiksētas summas maksājuma attiecināmo izmaksu summas, ko apliecina Valsts ieņēmumu dienestā iesniegta iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācija vai gada pārskats;
16.6.2. projekta iesniegumā norādītu citu saimnieciskās darbības rādītāju, kas ir saistīts ar konkurētspēju vai produktivitāti (rādītājs ir pārbaudāms un vērtība ir auditējama)."
17.
Izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Īstenojot ieguldījumus energoefektīvās ēkās, atbalsta pretendents nodrošina pēc būvdarbu pabeigšanas enerģijas patēriņa samazinājumu par 20 procentiem salīdzinājumā ar situāciju pirms projekta iesnieguma iesniegšanas konkrētajā enerģijas patērētāja grupā, kurā veikti energoefektivitātes palielināšanas ieguldījumi."
18.
Izteikt 27. punktu šādā redakcijā:
"27. Atbalstu jauniešu iniciatīvām, ja to paredz vietējās attīstības stratēģija, var saņemt pašvaldība, biedrība vai nodibinājums kā fiksētas summas maksājumu "Jauniešu iniciatīvas", izmantojot Zemkopības ministrijas apstiprināto metodiku fiksētās summas maksājuma piemērošanai saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 2. punkta "c" apakšpunktu, izpildot sekojošas prasības:
27.1. projektā paredzētās darbības ir saistītas ar dzīvei nepieciešamo prasmju, zināšanu un kompetences iegūšanai neformālās izglītības ceļā;
27.2. projektā iesaista vismaz desmit dalībniekus, no kuriem vismaz 80 procenti ir vecumā no septiņiem līdz 25 gadiem;
27.3. atbalsta pretendents, izņemot pašvaldību, gadā pirms projekta iesniegšanas ir īstenojis darbības šo noteikumu 27.2. apakšpunktā minētai mērķagrupai."
27.1. projektā paredzētās darbības ir saistītas ar dzīvei nepieciešamo prasmju, zināšanu un kompetences iegūšanai neformālās izglītības ceļā;
27.2. projektā iesaista vismaz desmit dalībniekus, no kuriem vismaz 80 procenti ir vecumā no septiņiem līdz 25 gadiem;
27.3. atbalsta pretendents, izņemot pašvaldību, gadā pirms projekta iesniegšanas ir īstenojis darbības šo noteikumu 27.2. apakšpunktā minētai mērķagrupai."
19.
Izteikt 30.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.1. aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" ir 200 000 euro, bet fiksētās summas maksājumam ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" nepārsniedz 15 000 euro;".
20.
Izteikt 30.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.2. aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" ieguldījumiem pašvaldības infrastruktūras izveidei ir 100 000 euro (tostarp šo noteikumu 2.3.4. apakšpunktā minētajā gadījumā), fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" – 6 000 euro, bet pārējiem projektiem nepārsniedz 50 000 euro."
21.
Izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
"32. Atbalstu šo noteikumu 1. punktā minētajām aktivitātēm īsteno atbilstoši regulas 2022/2472 nosacījumiem un sniedz saskaņā ar regulas 2022/2472 61. pantu (ja vien aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" atbalstu nesaņem pašvaldība, reliģiska organizācija, biedrība vai nodibinājums, kas ieguvis sabiedriskā labuma organizācijas statusu), ievērojot šādas prasības:
32.1. atbalsta saņēmējs atbilst regulas 2022/2472 I pielikumā noteiktajai definīcijai vai ir pašvaldība, kas saņem atbalstu regulas 2022/2472 61. panta 2. punktā minētajā jomā (vienā vai vairākās);
32.2. piešķirtais atbalsts viena projekta īstenošanai nepārsniedz regulas 2022/2472 61. panta 3. punktā noteikto maksimālo apmēru;
32.3. atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad Lauku atbalsta dienests ir pieņēmis lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu;
32.4. atbalstu drīkst kumulēt ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu, ievērojot regulas 2022/2472 8. panta 4., 3., 5. un 7. punktā minētās prasības un nepārsniedzot regulas 2021/2115 73. pantā minētās atbalsta intensitātes;
32.5. informāciju par izmaksāto atbalstu atbalsta saņēmējs glabā 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas un Lauku atbalsta dienests glabā 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem, atbilstoši regulas 2022/2472 13. pantā noteiktajām prasībām;
32.6. atbalstu piešķir līdz regulas 2022/2472 64. pantā noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
32.7. ja tiek konstatēts, ka pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, Lauku atbalsta dienests uzliek par pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt Lauku atbalsta dienestam nelikumīgi saņemto valsts atbalstu. To atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu."
32.1. atbalsta saņēmējs atbilst regulas 2022/2472 I pielikumā noteiktajai definīcijai vai ir pašvaldība, kas saņem atbalstu regulas 2022/2472 61. panta 2. punktā minētajā jomā (vienā vai vairākās);
32.2. piešķirtais atbalsts viena projekta īstenošanai nepārsniedz regulas 2022/2472 61. panta 3. punktā noteikto maksimālo apmēru;
32.3. atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad Lauku atbalsta dienests ir pieņēmis lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu;
32.4. atbalstu drīkst kumulēt ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu, ievērojot regulas 2022/2472 8. panta 4., 3., 5. un 7. punktā minētās prasības un nepārsniedzot regulas 2021/2115 73. pantā minētās atbalsta intensitātes;
32.5. informāciju par izmaksāto atbalstu atbalsta saņēmējs glabā 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas un Lauku atbalsta dienests glabā 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem, atbilstoši regulas 2022/2472 13. pantā noteiktajām prasībām;
32.6. atbalstu piešķir līdz regulas 2022/2472 64. pantā noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
32.7. ja tiek konstatēts, ka pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, Lauku atbalsta dienests uzliek par pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt Lauku atbalsta dienestam nelikumīgi saņemto valsts atbalstu. To atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu."
22.
Izteikt 33.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"33.3. būvmateriālu iegādes izmaksas šo noteikumu 33.2. apakšpunktā minētajiem būvniecības darbiem;".
23.
Papildināt ar 33.1 punktu šādā redakcijā:
"33.1 Šo noteikumu 14. punktā minētam atbalstam attiecināmas ir šo noteikumu 33.1., 33.5., 33.6., 33.7., 33.8. un 33.9. apakšpunktā minētās attiecināmās izmaksas, kā arī šādas izmaksas:
33.11. lietotu pamatlīdzekļu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja tie nav vecāki par pieciem gadiem (pamatlīdzekļu vecumam jābūt pierādāmam);
33.12. mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas."
33.11. lietotu pamatlīdzekļu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja tie nav vecāki par pieciem gadiem (pamatlīdzekļu vecumam jābūt pierādāmam);
33.12. mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas."
24.
Izteikt 35.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"35.3. būvmateriālu iegādes izmaksas šo noteikumu 35.2. apakšpunktā minētajiem būvniecības darbiem;".
25.
Izteikt 35.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"35.4. būvniecības izmaksas, kuru būvdarbiem nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija;".
26.
Izteikt 35.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"35.5. mācību izmaksas, ja tās spēcina kopienu, projektu īsteno biedrība vai nodibinājums un klātienē piedalās vismaz 10 dalībnieku;".
27.
Papildināt ar 37.1 punktu šādā redakcijā:
"37.1 Šo noteikumu 27. punktā minētam atbalstam attiecināmas ir šādas izmaksas, kas saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu:
37.11. telpu noma un telpu apsaimniekošanas izmaksas;
37.12. tehnikas, iekārtu un to aprīkojuma nomas izmaksas;
37.13. kancelejas preču iegādes izmaksas;
37.14. transporta izmaksas, tai skaitā transporta noma, maksa par sabiedrisko transportu un transporta pakalpojumiem;
37.15. degvielas izmaksas;
37.16. maksa par autostāvvietu izmantošanu;
37.17. ēdināšanas izmaksas;
37.18. aktivitāšu īstenošanai nepieciešamā mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas
37.19. informācijas, publicitātes pasākumu un reprezentācijas izmaksas;
37.110. trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu, tostarp autoratlīdzības, izmaksas, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai;
37.111. atlīdzība projekta vadītājam, arī nodokļi un nodevas;
37.112. pasākuma dalībnieku apdrošināšanas izmaksas;
37.113. šo noteikumu 35.7. apakšpunktā minētās projekta sagatavošanas izmaksas."
37.11. telpu noma un telpu apsaimniekošanas izmaksas;
37.12. tehnikas, iekārtu un to aprīkojuma nomas izmaksas;
37.13. kancelejas preču iegādes izmaksas;
37.14. transporta izmaksas, tai skaitā transporta noma, maksa par sabiedrisko transportu un transporta pakalpojumiem;
37.15. degvielas izmaksas;
37.16. maksa par autostāvvietu izmantošanu;
37.17. ēdināšanas izmaksas;
37.18. aktivitāšu īstenošanai nepieciešamā mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas
37.19. informācijas, publicitātes pasākumu un reprezentācijas izmaksas;
37.110. trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu, tostarp autoratlīdzības, izmaksas, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai;
37.111. atlīdzība projekta vadītājam, arī nodokļi un nodevas;
37.112. pasākuma dalībnieku apdrošināšanas izmaksas;
37.113. šo noteikumu 35.7. apakšpunktā minētās projekta sagatavošanas izmaksas."
28.
Izteikt 42.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
"42.9. atlīdzība personālam, izņemot šo noteikumu 37. punktā, kā arī 35.5. un 37.111. apakšpunktā minēto gadījumu;".
29.
Izteikt 42.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"42.11. nodokļi un nodevas, izņemot šo noteikumu 33.9., 35.5., 35.7. un 37.111. apakšpunktā, kā arī 37. un 38. punktā minēto gadījumu;".
30.
Papildināt ar 42.12.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"42.12.1 ceļojuma vai dzīvojamā treilera, tostarp kempingpiekabes, iegādes izmaksas;".
31.
Izteikt 42.19. apakšpunktu šādā redakcijā:
"42.19. mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas, izņemot šo noteikumu 27. punktā, kā arī 33.12. un 35.5. apakšpunktā minēto gadījumu;".
32.
Izteikt 44. punktu šādā redakcijā:
"44. Projektu iesniegumu pieņemšana notiek kārtās un ilgst vismaz 30 kalendāra dienas pēc iesniegumu pieņemšanas uzsākšanas."
33.
Izteikt 47. punktu šādā redakcijā:
"47. Ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par 30 kalendāra dienām, tad pēc dienas, kad iesniegto projektu īstenošanai pieteiktais publiskais finansējums sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, Lauku atbalsta dienests un vietējā rīcības grupa savā tīmekļvietnē ievieto paziņojumu par to, ka projektu iesniegumu iesniegšana beigsies pēc 30 kalendāra dienām, ja līdz šo noteikumu 45. punktā noteiktajā kārtībā izsludinātā iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām palicis vairāk nekā 30 kalendāra dienas. Pēc projektu iesniegšanas termiņa beigām vietējā rīcības grupa projektu iesniegumus apkopo un sarindo atbilstoši vietējās attīstības stratēģijas konkrētajai rīcībai noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem."
34.
Izteikt 48.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"48.3. ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu un uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, atbalsta pretendents nomā, – nomas līguma kopiju (nomas līgums noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas vai līdz gada beigām, kurā saskaņā ar projektu plānots iesniegt maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā, ja īsteno šo noteikumu 14. punktā minēto projektu). Ja paredzēta jauna būvniecība, būves pārbūve, būves novietošana, būves ierīkošana, būves restaurācija vai būves atjaunošana un nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, atbalsta pretendents nomā, tas kopā ar projekta iesniegumu vai pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iesniedz ilgtermiņa nomas līgumu, kurš reģistrēts zemesgrāmatā un kurā minētais nomas termiņš nav īsāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Ja paredzēta tādu pamatlīdzekļu iegāde, kuri nav stacionāri novietojami (ja vien projektā plānotās aktivitātes neīsteno noteiktā telpā), atbalsta pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku par pamatlīdzekļu novietošanu vai uzglabāšanu (saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas vai līdz gada beigām, kurā saskaņā ar projektu plānots iesniegt maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā, ja īsteno šo noteikumu 14. punktā minēto projektu);".
35.
Izteikt 49.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"49.3. ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu un uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, atbalsta pretendents nomā, – nomas līguma kopiju (nomas līgums noslēgts vismaz uz pieciem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas vai septiņiem gadiem – ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro). Ja paredzēta jauna būvniecība, būves pārbūve, būves ierīkošana, būves novietošana, būves restaurācija vai būves atjaunošana un nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, atbalsta pretendents nomā, tas kopā ar projekta iesniegumu vai pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iesniedz ilgtermiņa nomas līgumu, kurš reģistrēts zemesgrāmatā un kurā minētais nomas termiņš nav īsāks par pieciem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas vai septiņiem gadiem – ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro. Ja nekustamais īpašums, kurā īsteno projektu, ir valsts vai pašvaldības īpašumā vai valdījumā, atbalsta pretendents var iesniegt patapinājuma līguma kopiju (patapinājuma līgums noslēgts vismaz uz pieciem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas). Ja paredzēta atsevišķu labiekārtojuma elementu ierīkošana vai tādu pamatlīdzekļu iegāde, kuri nav stacionāri novietojami (ja vien projektā plānotās darbības neīsteno noteiktā telpā), atbalsta pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku par atsevišķu labiekārtojuma elementu ierīkošanu vai pamatlīdzekļu novietošanu vai uzglabāšanu vismaz piecu gadu periodā no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas vai septiņiem gadiem - ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro;".
36.
Svītrot 49.7. apakšpunktu.
37.
Izteikt 51. punktu šādā redakcijā:
"51. Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai, būves atjaunošanai, būves restaurācijai, būves ierīkošanai, būves novietošanai un pārbūvei, kā arī būvmateriālu iegādei, pretendents projekta iesniegumā vai sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu. Iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas. Informāciju par papildinātu būvatļauju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Ja atbalsta pretendents ir pašvaldība, iepirkumu un būvniecības dokumentāciju iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu."
38.
Izteikt 52. punktu šādā redakcijā:
"52. Ja atbalsta pretendents ir pašvaldība, tā iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar preces iegādi vai pakalpojumu (izņemot būvdarbus), iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai projekta iesniegumam pievieno izvērstu tirgus cenu izpēti un iepirkumu dokumentus iesniedz sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas."
39.
Izteikt 53. punktu šādā redakcijā:
"53. Ja atbalsta pretendents atbalsta saņemšanai izmanto rēķinu priekšapmaksu vai avansa pieprasījumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, tas informāciju par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, iesniedz Lauku atbalsta dienestā kopā ar rēķinu priekšapmaksas vai avansa pieprasījumu."
40.
Izteikt 55. punktu šādā redakcijā:
"55. Ja atbalsta pretendents ir pašvaldība, tā papildus šo noteikumu 48. un 49. punktā minētajiem dokumentiem iesniedz pašvaldības lēmumu par piedalīšanos projektā un projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma apmēru, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus."
41.
Izteikt 57. punktu šādā redakcijā:
"57. Vietējā rīcības grupa 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 56. punktā minētā vērtēšanas termiņa beigām Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā apkopotā veidā vienlaicīgi iesniedz šādus dokumentus:
57.1. šo noteikumu 56.3. apakšpunktā minēto projektu sarakstu. Lauku atbalsta dienests informāciju par vietējās rīcības grupas vērtēšanas rezultātiem ievieto savā tīmekļvietnē;
57.2. lēmumus par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai un vidējo projektu vērtēšanas kritēriju vērtējumu. Attiecībā uz inovatīviem projektiem un projektiem, kam piešķir paaugstinātu atbalsta intensitāti atbilstoši šo noteikumu 28. punktam, lēmumā par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai iekļauj projekta atbilstības pamatojumu vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem inovatīvajiem risinājumiem un inovāciju kritērijiem, kā arī paaugstinātas atbalsta intensitātes kritēriju piešķiršanai;
57.3. lēmējinstitūcijas sēdes protokolus. Lēmējinstitūcijas sēdes protokolā norāda projekta iesniegumā paredzēto darbību, par kuru ir iegūti projektu vērtēšanas kritēriju punkti, bet kuru veiks projekta īstenošanas laikā vai pēc tā, personas, kas piedalījušās lēmuma pieņemšanā, to pārstāvēto iestādi, informāciju par balsu sadalījumu starp publiskā un privātā sektora pārstāvjiem, kā arī personas, kas nav piedalījušās lēmumu pieņemšanā par tādiem projektu iesniegumiem, kuri rada interešu konfliktu;
57.4. lēmējinstitūcijas pārstāvju un paraksttiesīgās personas interešu deklarāciju, uzsākot pildīt valsts amatpersonas pienākumus. Interešu deklarāciju iesniedz arī persona, kas protokolē lēmējinstitūcijas sēdes;
57.5. projektu vērtētāju individuālo vērtējumu par katru projektu un projektu vērtētāju interešu konflikta deklarāciju, ja vien projektu vērtētājs nav šo noteikumu 57.4. apakšpunktā minētā persona."
57.1. šo noteikumu 56.3. apakšpunktā minēto projektu sarakstu. Lauku atbalsta dienests informāciju par vietējās rīcības grupas vērtēšanas rezultātiem ievieto savā tīmekļvietnē;
57.2. lēmumus par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai un vidējo projektu vērtēšanas kritēriju vērtējumu. Attiecībā uz inovatīviem projektiem un projektiem, kam piešķir paaugstinātu atbalsta intensitāti atbilstoši šo noteikumu 28. punktam, lēmumā par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai iekļauj projekta atbilstības pamatojumu vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem inovatīvajiem risinājumiem un inovāciju kritērijiem, kā arī paaugstinātas atbalsta intensitātes kritēriju piešķiršanai;
57.3. lēmējinstitūcijas sēdes protokolus. Lēmējinstitūcijas sēdes protokolā norāda projekta iesniegumā paredzēto darbību, par kuru ir iegūti projektu vērtēšanas kritēriju punkti, bet kuru veiks projekta īstenošanas laikā vai pēc tā, personas, kas piedalījušās lēmuma pieņemšanā, to pārstāvēto iestādi, informāciju par balsu sadalījumu starp publiskā un privātā sektora pārstāvjiem, kā arī personas, kas nav piedalījušās lēmumu pieņemšanā par tādiem projektu iesniegumiem, kuri rada interešu konfliktu;
57.4. lēmējinstitūcijas pārstāvju un paraksttiesīgās personas interešu deklarāciju, uzsākot pildīt valsts amatpersonas pienākumus. Interešu deklarāciju iesniedz arī persona, kas protokolē lēmējinstitūcijas sēdes;
57.5. projektu vērtētāju individuālo vērtējumu par katru projektu un projektu vērtētāju interešu konflikta deklarāciju, ja vien projektu vērtētājs nav šo noteikumu 57.4. apakšpunktā minētā persona."
42.
Izteikt 62.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"62.1. piecas darbdienas pirms mācībām, kas saistītas ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minētajām izmaksām, un pirms pasākuma, kurā saņem šo noteikumu 27. punktā minēto fiksētas summas maksājumu "Jauniešu iniciatīvas", informē vietējo rīcības grupu un Lauku atbalsta dienestu par tā norises vietu un laiku, bet ne agrāk kā dienā, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu;".
43.
Papildināt ar 62.1 punktu šādā redakcijā:
"62.1 Atbalsta saņēmējs, kas saņem šo noteikumu 14. punktā minēto fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete", 30 kalendāro dienu laikā pēc projektā paredzētā pamatlīdzekļa vai programmnodrošinājuma iegādes par to informē Lauku atbalsta dienestu."
44.
Izteikt 65. punktu šādā redakcijā:
"65. Projektu uzraudzības periods ir pieci gadi, bet aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" projektiem, kuru kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 50 000 euro, trīs gadi.. Ja aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 50 000 euro, pēc atbalsta saņēmēja izvēles var noteikt trīs gadus ilgu projekta uzraudzības periodu. Projektu uzraudzības periodu nepiemēro projektiem, kas ietver šo noteikumu 35.5. vai tikai 33.5. apakšpunktā minētās izmaksas, vai arī saņem šo noteikumu 14. punktā minēto fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" vai 27. punktā minēto fiksētas summas maksājumu "Jauniešu iniciatīvas". Projektiem, kas saistīti ar darbinieku produktivitātes kāpināšanu, uzraudzības periods ir 18 mēneši pēc pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā."
45.
Izteikt 66. punktu šādā redakcijā:
"66. Atbalsta saņēmējs aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" visā projekta uzraudzības periodā, sākot ar otro, ja uzraudzības periods ilgst trīs gadus, vai ceturto gadu pēc projekta īstenošanas, katru gadu mēneša laikā pēc gada pārskata iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā, tostarp par sasniegtajām šo noteikumu 16.3. vai 16.4. apakšpunktā minēto izvēlēto rādītāju vērtībām, ja tā ir noteikts Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu."
46.
Izteikt 69.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"69.2. atbalsta saņēmējs ir veicis iegādi vismaz vienai no projektā paredzētām tāmes pozīcijām, kuras vērtība ir vismaz 10 procentu no attiecināmo izmaksu summas, neietverot būvniecības izmaksas;".
47.
Papildināt ar 69.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"69.4. atbalsta saņēmējs ir iesniedzis šo noteikumu 62.1. apakšpunktā minēto informāciju par vismaz vienām mācībām vai pasākumu, un tā norises laiks ir šo noteikumu 68. punktā minētajā termiņā."
48.
Papildināt ar 71. punktu šādā redakcijā:
"71. Šo noteikumu 14. un 27. punktā minēto atbalstu piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai šādā kārtībā:
71.1. Lauku atbalsta dienests mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu pārskaita atbalsta saņēmējam priekšfinansējumu 80 procentu apmērā no projekta iesniegumā apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām;
71.2. projektu uzskata par pabeigtu un gala maksājumu 20 procentu apmērā atbalsta saņēmējs saņem pēc maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā un visu projekta iesniegumā paredzēto darbību īstenošanas un mērķa sasniegšanas, kā arī šo noteikumu 14. punktā minētajā gadījumā - šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minēto saimnieciskās darbības rādītāju izpildes;
71.3. ja īstenotās darbības neatbilst projektā apstiprinātajam vai īstenotas daļēji, vai šo noteikumu 14. punktā minētajā gadījumā - nav izpildīts kāds no šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētajiem saimnieciskās darbības rādītājiem, Lauku atbalsta dienests neapstiprina maksājuma pieprasījumu un pieprasa atbalsta saņēmējam atmaksāt saņemto, šo noteikumu 71.1. apakšpunktā minēto priekšfinansējumu."
71.1. Lauku atbalsta dienests mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu pārskaita atbalsta saņēmējam priekšfinansējumu 80 procentu apmērā no projekta iesniegumā apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām;
71.2. projektu uzskata par pabeigtu un gala maksājumu 20 procentu apmērā atbalsta saņēmējs saņem pēc maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā un visu projekta iesniegumā paredzēto darbību īstenošanas un mērķa sasniegšanas, kā arī šo noteikumu 14. punktā minētajā gadījumā - šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minēto saimnieciskās darbības rādītāju izpildes;
71.3. ja īstenotās darbības neatbilst projektā apstiprinātajam vai īstenotas daļēji, vai šo noteikumu 14. punktā minētajā gadījumā - nav izpildīts kāds no šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētajiem saimnieciskās darbības rādītājiem, Lauku atbalsta dienests neapstiprina maksājuma pieprasījumu un pieprasa atbalsta saņēmējam atmaksāt saņemto, šo noteikumu 71.1. apakšpunktā minēto priekšfinansējumu."
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
