Noteikumu projekts

23-TA-742
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība", 4.1.1.2. pasākuma "P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība" un 4.1.1.5. pasākuma “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – specifiskais atbalsta mērķis) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.1. pasākums), 4.1.1.2. pasākuma "P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.2. pasākums) un 4.1.1.5 pasākuma “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība” (turpmāk – 4.1.1.5. pasākums), (turpmāk visi kopā - pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējiem, finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma projektu iesniegumu atlases īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
4.
Pasākuma ietvaros sadarbības iestādes funkcijas pilda, piešķir komercdarbības atbalstu un slēdz līgumu par projekta īstenošanu Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde).
5.
Projektu īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākuma mērķis
6.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru.
7.
Pasākuma mērķa grupa ir visi Latvijas iedzīvotāji, veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji, Veselības ministrijas padotības iestādes, ārstniecības iestādes.
8.
Pasākuma iznākuma rādītājs ir jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu kapacitāte - līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzot, ka pasākuma ietvaros izveidoto vai uzlaboto veselības aprūpes iestādi vismaz vienu reizi gada laikā apmeklēs 4 266 306 iedzīvotāji.
9.
Pasākuma specifiskais iznākuma rādītājs ir noslēgto līgumu īpatsvars par ieguldījumiem veselības aprūpes infrastruktūras objektos - līdz 2029. gada 31.decembrim sasniedzot, ka pasākuma ietvaros noslēgti līgumi vai vienošanās par projektu īstenošanu 100 procentu apmērā no visiem ieguldījumiem, tai skaitā nodrošinot, ka uz 2024. gada 31. decembri būs noslēgti līgumi vai vienošanās par projektu īstenošanu vismaz par 10 procentiem no pasākumiem pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma, kas ietver ES fondu finansējumu un nacionālo līdzfinansējumu.
10.
Pasākuma rezultāta rādītājs ir personu skaits, kuras izmanto jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu pakalpojumus, skaits gadā - līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzot vērtību 3 878 460 lietotāju gadā.
11.
4.1.1.5. pasākuma specifiskais iznākuma rādītājs ir Neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu sniegšanas efektivitātes uzlabošana, izveidojot 3 brigāžu atbalsta centrus tuvāk pakalpojumu saņēmējiem reģionos.
III.Pasākuma finansējums
12.
4.1.1.1. pasākuma plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 80 397 986 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 68 338 288 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 059 698 euro;
13.
4.1.1.2. pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 151 185 240 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 128 507 454 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 22 677 786 euro.
14.
Projekta iesniegumā 4.1.1.2. pasākuma īstenošanai kopējo 4.1.1.2.pasākuma projekta pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 104 502 947 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 88 827 505 euro apmērā un nacionālo finansējumu, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, 15 675 442 euro apmērā.
15.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr.2021/1060) 18. un 86. pantā noteikto 4.1.1.2. pasākuma ietvaros atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt 4.1.1.2. pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 13. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
16.
4.1.1.5. pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 12 307 060 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums ir 1 846 059 euro.
17.
Pasākuma attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums nepārsniedz 85 procentus, nacionālā finansējuma valsts budžeta finansējums nepārsniedz 15 procentus no šo noteikumu 12., 13. un 16. punktā minētā pasākumam pieejamā kopējā publiskā finansējuma. Attiecināmais nacionālais privātais līdzfinansējums katram projektam tiek noteikts saskaņā ar šo noteikumu 43. punktu.
IV.Komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi
18.
Komercdarbības atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas lēmumu (2012/21/ES) par Līguma par ES darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES).
19.
Finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem veselības aprūpes organizēšanas un samaksas jomā ir noslēdzis ar Nacionālo veselības dienestu (turpmāk – pilnvarojuma uzlicējs) deleģēšanas līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Līgumā norāda:
19.1.
konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus;
19.2.
prasības sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam par nepieciešamo sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas infrastruktūru;
19.3.
līguma darbības laiku, kas nepārsniedz 10 gadus;
19.4.
sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas teritoriju;
19.5.
sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam piešķirtās ekskluzīvās vai īpašās tiesības;
19.6.
informāciju par iespēju saņemt atlīdzības (kompensācijas) maksājumus un nosacījumus atlīdzības (kompensācijas) maksājumu aprēķināšanai, kontrolei un pārskatīšanai, kā arī atlīdzības (kompensācijas) maksājumu pārmaksas novēršanai un atmaksāšanai;
19.7.
atsauci uz Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES.
20.
Finansējuma saņēmējs projektam pievieno vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanas pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, ka tas kontrolēs un pārskatīs šo noteikumu 19.6. apakšpunktā minētos deleģēšanas līgumā paredzētos atlīdzības (kompensācijas) maksājumus, kā arī novērsīs un atgūs deleģēšanas līgumā paredzēto atlīdzības (kompensācijas) maksājumu pārmaksu, ievērojot Eiropas Komisijas lēmumā Nr. 2012/21/ES noteikto pārbaužu regularitāti, bet ne retāk kā reizi trijos gados un pilnvarojuma akta darbības perioda beigās.
21.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasības vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanai, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
22.
Pilnvarojuma uzlicējam un finansējuma saņēmējam ir pienākums dokumentāciju par saņemto komercdarbības atbalstu glabāt 10 gadus no pilnvarojuma termiņa beigām, savukārt atbalsta sniedzējam ir pienākums dokumentāciju, kas saistīta ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu, glabāt 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
23.
Šo noteikumu 18. punktā minēto komercdarbības atbalstu drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES, citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus.
24.
Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu ir uzskatāma diena, kad sadarbības iestāde sniedz atzinumu par projekta apstiprināšanu vai projekta apstiprināšanu ar nosacījumu.
25.
Šo noteikumu pielikumā 1.13. apakšpunktā minētajam 4.1.1.1. pasākuma finansējuma saņēmējam un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts deleģētās valsts funkcijas nodrošināšanai un tas nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Finansējuma saņēmējs valsts deleģētās funkcijas īstenošanai paredzētās darbības un izmaksas nodala no citiem pakalpojumiem (tostarp maksas pakalpojumiem).
V.Prasības projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
26.
Projekta iesniedzējs, kas pēc sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu kļūst par finansējuma saņēmēju, pasākuma ietvaros ir ārstniecības iestādes atbilstoši šo noteikumu pielikumam.
27.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
28.
Projekta iesnieguma vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj arī pārstāvi no atbildīgās iestādes un Nacionālā veselības dienesta.
29.
Sadarbības iestāde 4.1.1.1. pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros organizē ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, uzaicinot tajā piedalīties šo noteikumu pielikuma 1. punktā minētos projekta iesniedzējus.
30.
Sadarbības iestāde 4.1.1.2. projektu iesniegumu atlases ietvaros organizē ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, uzaicinot tajā piedalīties šo noteikumu pielikuma 2. punktā minēto projekta iesniedzēju.
31.
Sadarbības iestāde 4.1.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros organizē ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, uzaicinot tajā piedalīties šo noteikumu pielikuma 3. punktā minēto projekta iesniedzēju.
VI.Pasākuma atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
32.
Lai attīstītu infrastruktūru, kurā tiek nodrošināti valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi, pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
32.1.
projekta vadības nodrošināšana;
32.2.
būvdarbi;
32.3.
tehnoloģiju iegāde, piegāde un montāža;
32.4.
informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana.
33.
Šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un nodokļi, šādā apmērā:
33.1.
ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir 5 000 000 euro vai lielākas – nepārsniedzot 56 580 euro gadā;
33.2.
ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir mazākas par 5 000 000 euro, ierobežojumu aprēķina ar minimālo izmaksu bāzi 24 426 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot projekta vadības personāla izmaksas;
33.3.
ja personāla iesaisti projektā nodrošina saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata), attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze.
34.
Šo noteikumu 32.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas šādas ar būvdarbiem saistītās izmaksas:
34.1.
būvniecības ieceres dokumentācijas un arhitektoniski mākslinieciskās izpētes izstrādes, būvprojekta minimālā sastāvā un būvprojekta izstrādes izmaksas, projekta ekspertīžu izmaksas, autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas un būvniecības jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;
34.2.
būvdarbu izmaksas, tajā skaitā izmaksas, kas saistītas ar objektu nodošanu ekspluatācijā.
35.
Šo noteikumu 32.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas šādas ārstniecības procesam tieši nepieciešamo tehnoloģiju iegādes, piegādes un montāžas izmaksas:
35.1.
medicīniskās tehnoloģijas, tai skaitā iebūvējamās medicīniskās tehnoloģijas;
35.2.
iekārtas, ierīces, mēbeles, un aprīkojums;
35.3.
informācijas tehnoloģiju aprīkojums;
35.4.
4.1.1.5 pasākuma ietvaros ir atbalstāmas tehniskā nodrošinājuma iegādes izmaksas.
36.
Projektā attiecinot medicīnisko tehnoloģiju, kuru vienas vienības piegādes izmaksas pārsniedz 20 000 euro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, nepieciešams Veselības ministrijas izveidotās tehnoloģiju komisijas saskaņojums.
37.
Šo noteikumu 32.4. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver informācijas un publicitātes nodrošināšanas izmaksas atbilstoši regulas Nr.2021/1060 47. un 50. pantā noteiktajām prasībām.
38.
Šo noteikumu 32. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas neparedzētās izmaksas līdz diviem procentiem no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, ko projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju un izmanto papildu īstenošanas izmaksu segšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas projekta īstenošanai.
39.
Šo noteikumu 32.1., 32.2., 32.3. un 32.4. apakšpunktā minētās izmaksas veido projekta tiešās attiecināmās izmaksas, tai skaitā:
39.1.
šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētās izmaksas veido projekta tiešās attiecināmās personāla atlīdzības izmaksas;
39.2.
šo noteikumu 32.2., 32.3. un 32.4. apakšpunktā minētās izmaksas veido projekta pārējās tiešās attiecināmās izmaksas. Šīs piegāžu un pakalpojumu izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās, ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošos normatīvos aktus, izņemot šo noteikumu 34.1. apakšpunktā minētās būvuzraudzības izmaksas, kuras ir saistītas ar projekta vadības un īstenošanas atlīdzības izmaksām un var tikt attiecinātas arī kā projekta tiešās personāla izmaksas.
40.
Šo noteikumu 32. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas projekta netiešās attiecināmās izmaksas, ko projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla atlīdzības izmaksām.
41.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja finansējuma saņēmējs tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
42.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un tās ir radušās ne agrāk kā par 2021. gada 1. decembri.
VII.Pasākuma projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
43.
Saskaņā ar šo noteikumu 32. punktu finansējuma saņēmējs aprēķina infrastruktūras izmantošanas proporciju un piemēro to projekta kopējam finansējumam, nosakot publiskā un privātā finansējuma apmēru, atbilstoši šādam aprēķinam:
43.1.
projekta kopējo publisko izmaksu maksimālo apmēru nosaka, izmantojot šādu formulu:

x – gadu skaits, kuriem tika aprēķināts projekta publisko izmaksu maksimālais apmērs;
Ipubl – attiecīgā gada publisko izmaksu maksimālais apmērs (euro);
43.2.
attiecīgā gada publisko izmaksu maksimālo apmēru nosaka, izmantojot šādu formulu:

y – attiecīgā projekta ietvaros veicamo atbalstāmo darbību skaits;
S – attiecīgās atbalstāmās darbības kopējās izmaksas (euro);
Lv – uz attiecīgo atbalstāmo darbību attiecināmās infrastruktūras izmantošanas laiks valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai (stundas gadā);
Lm – uz attiecīgo atbalstāmo darbību attiecināmās infrastruktūras izmantošanas laiks citu darbību veikšanai (stundas gadā);
43.3.
uz attiecīgo atbalstāmo darbību attiecināmajai infrastruktūrai, kurai nav iespējams noteikt infrastruktūras izmantošanas laika sadalījumu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai, laika sadalījumu nosaka atbilstoši vidējai ārstniecības iestādes infrastruktūras izmantošanas proporcijai, kas aprēķināta, infrastruktūrai, kurai ir iespējams noteikt infrastruktūras izmantošanas laika sadalījumu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai, sadalot kopējo publisko izmaksu maksimālo apmēru ar šīs infrastruktūras kopējām izmaksām.
44.
Finansējuma saņēmējs infrastruktūras izmantošanas proporciju aprēķina, izmantojot iepriekšējā gada datus vai divu iepriekšējo gadu vidējos datus par infrastruktūras izmantošanu. Ja iepriekšējo gadu dati par infrastruktūras izmantošanu nav pieejami vai tie atšķiras no attīstāmās infrastruktūras izmantošanas prognozes, finansējuma saņēmējs izmanto plānotos infrastruktūras izmantošanas datus līdz brīdim, kad ir pieejami dati par attīstītās infrastruktūras izmantošanu.
45.
Finansējuma saņēmējs infrastruktūras izmantošanas proporciju iesniedz sadarbības iestādei:
45.1.
iesniedzot projekta iesniegumu;
45.2.
iesniedzot projekta noslēguma maksājuma pieprasījumu.
46.
Ja pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas palielinās projekta publisko izmaksu maksimālais apmērs, kas aprēķināts saskaņā ar šo noteikumu 43.1. apakšpunktu, valsts atbalsta sniedzējs kopējās publiskās projekta attiecināmās izmaksas nepalielina.
47.
Finansējuma saņēmējs, iesniedzot projekta noslēguma maksājuma pieprasījumu, nodrošina, ka saskaņā ar šo noteikumu 43.1. apakšpunktu aprēķinātais projekta kopējais publisko izmaksu maksimālais apmērs atbilst piešķirtajam kopējam publisko izmaksu maksimālajam apmēram, attiecīgi palielinot šo noteikumu 12. un 13. punktā minēto nacionālo privāto finansējumu.
48.
Pasākuma ietvaros kā stratēģiski svarīgs projekts noteikts šo noteikumu pielikumā norādītais valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" projekts, kura ietvaros ne retāk kā reizi pusgadā tiek organizēti komunikācijas pasākumi par projekta aktualitātēm, ne mazāk kā piecas darbdienas pirms pasākuma informējot sadarbības iestādi un atbildīgo iestādi.
49.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
49.1.
nodrošina šo noteikumu 32.4. apakšpunktā minētos informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī ievēro saistītās komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
49.2.
uzkrāj datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” šādiem rādītājiem:
49.2.1.
objektu skaits, kuros Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība". Finansējuma saņēmējam ir pienākums sniegt minēto informāciju, iesniedzot pēdējo maksājuma pieprasījumu par visu projekta periodu;
49.2.2.
veiktā vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējuma rezultāts, atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajai metodikai un pašnovērtējumā iegūtais punktu skaits, aizpildot vides pieejamības pašnovērtējuma anketu (https://www.lm.gov.lv/lv/vides-un-informacijas-pieklustamibas-pasnovertejums-saskana-ar-lbn-200-21). Finansējuma saņēmējam ir pienākums sniegt minēto informāciju, iesniedzot pēdējo maksājuma pieprasījumu par visu projekta periodu.
49.3.
ja projekta izmaksas pieaug, sedz projekta sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem;
49.4.
nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī tos nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
49.5.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 8., 9., 10. un 11. punktā minētajiem rādītājiem;
49.6.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas;
49.7.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 9. panta 4. punktam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. pantam nodrošina, ka tiek ievēroti šādi principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" vides mērķi:
49.7.1.
klimata pārmaiņu mazināšana;
49.7.2.
pielāgošanās klimata pārmaiņām;
49.7.3.
ilgtspējīga ūdens un jūras resursu izmantošana un aizsardzība;
49.7.4.
pāreja uz aprites ekonomiku, ieskaitot atkritumu rašanās novēršanu un to reciklēšanu;
49.7.5.
piesārņojuma novēršana un kontrole;
49.7.6.
bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzība un atjaunošana.
49.8.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā nekustamie īpašumi, kuri nepieciešami projekta īstenošanai, ir finansējuma saņēmēja, valsts vai pašvaldības īpašumā, ilgtermiņa nomā (vismaz 10 gadi), patapinājumā vai valdījumā un tiesību prasība ir nostiprināta zemesgrāmatā. Ja investīcijas ir veiktas ēkās un būvēs, nepalielinot apbūves laukumu, īpašumtiesībām vai citām tiesībām attiecībā uz zemi nav jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā;
49.9.
nodrošina, ka iepirkumus, kuri nepieciešami atbalstāmo darbību īstenošanai, finansējuma saņēmējs veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
50.
Ja pasākuma ietvaros īstenojamo projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 3 000 000 euro, finansējuma saņēmējs projektu plānošanai un īstenošanas kontrolei izveido vadības un kontroles komisiju un reizi ceturksnī organizē pārskata sanāksmes par projektu progresu, uz kurām uzaicina atbildīgās iestādes un sadarbības iestādes pārstāvjus.
51.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka atbalsts ne mazāk kā 30 procentu apmērā tiek ieguldīts infrastruktūras attīstībai, kurā tiek nodrošināti sekundārie ambulatorie veselības aprūpes pakalpojumi, kā arī attiecīgi nodrošina uzskaiti. Izņemot šo noteikumu pielikuma 1.13. apakšpunktā minētajam 4.1.1.1. pasākuma finansējuma saņēmējam un 4.1.1.5. pasākuma finansējuma saņēmējam.
52.
Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt avansa maksājumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā plāno valsts budžeta līdzekļus un veic maksājumus. Sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja pieprasījumu un atbilstoši projekta finansēšanas plānam, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma. Avansa maksājumu ir iespējams saņemt vairākos maksājumos.
53.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, kas noslēgts starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
54.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
54.1.
finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt pasākuma iznākuma un uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
54.2.
finansējums saņēmējs apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju;
54.3.
citos gadījumos, ko paredz vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-742 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-742 Nr]
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība", 4.1.1.2. pasākuma "P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība" un 4.1.1.5 pasākuma “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība” atbalsta saņēmēji un finansējuma sadalījums