24-TA-1677
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.5. pasākuma "Piesaistīt un noturēt ārstniecības personas darbam valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sektorā, īpaši stacionāros" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" (turpmāk – specifiskais atbalsta mērķis) 4.1.2.5. pasākumu "Piesaistīt un noturēt ārstniecības personas darbam valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sektorā, īpaši stacionāros" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projektu iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs), finansējuma saņēmējam (turpmāk – finansējuma saņēmējs) un projekta sadarbības partneriem;
1.5.
atbalstāmo darbību izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
1.7.
(Svītrots)
2.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
4.
Pasākuma ietvaros plānotais atbalsta veids ir grants (dotācija) ar nosacījumiem.
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākuma mērķis
6.
Pasākuma mērķis ir piesaistīt un noturēt ārstniecības personas darbam valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sektorā, īpaši stacionāros.
7.
Pasākuma mērķa grupa ir ārstniecības personas.
8.
Pasākuma iznākuma rādītājs "Piesaistīto ārstniecības personu skaits, kuras saņēmušas atbalstu, lai veicinātu to piesaisti darbam veselības aprūpē" paredz, ka atbalstu uz 2029. gada 31. decembri būs saņēmušas 458 ārstniecības personas, tostarp uz 2024. gada 31. decembri atbalstu būs saņēmušas 50 ārstniecības personas, tai skaitā:
8.1.
pasākuma iznākuma rādītājs "Personas ar vidējo izglītību" paredz, ka atbalstu uz 2029. gada 31. decembri būs saņēmušas 45 ārstniecības personas un uz 2024. gada 31. decembri atbalstu būs saņēmušas piecas ārstniecības personas;
8.2.
pasākuma iznākuma rādītājs "Personas ar augstāko izglītību" paredz, ka atbalstu uz 2029. gada 31. decembri būs saņēmušas 413 ārstniecības personas un uz 2024. gada 31. decembri atbalstu būs saņēmušas 45 ārstniecības personas.
III.Pasākuma finansējums
9.
Pasākuma plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 6 690 300 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 5 686 755 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 003 545 euro.
10.
Maksimālais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
11.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās pēc tam, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
12.
Projekta iesnieguma atlase tiek izsludināta vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
IV.Prasības projekta iesniedzējam
13.
Projekta iesniedzējs, kas pēc sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu kļūst par finansējuma saņēmēju, pasākuma ietvaros ir vadošā valsts pārvaldes iestāde veselības nozarē – Veselības ministrija.
13.1
Projekta iesniedzējs par sadarbības partneriem piesaista šo noteikumu 21.1.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās iestādes, kurām tiek piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šo noteikumu VII nodaļu.
13.2
Finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, slēdz sadarbības līgumus ar sadarbības partneriem, kontrolē līgumu izpildi un novērš dubultā finansējuma riskus. Sadarbības līgumā papildus iekļauj vismaz šādus nosacījumus:
13.21.
komercdarbības atbalsta nosacījumus;
13.22.
šo noteikumu 21.4. apakšpunktā minēto nosacījumu un tā izpildes uzraudzības kārtību, tai skaitā dokumentācijas uzraudzības un pārskatu sniegšanas kārtību;
13.23.
pārskatu un citas informācijas iesniegšanas kārtību, kā arī dokumentu glabāšanas termiņus.
14.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
V.Pasākuma atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
15.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
15.1.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
15.2.
ārstniecības personu piesaiste;
15.3.
ģimenes ārsta prakses nodošana;
15.4.
informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana.
16.
Šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības attiecināmās izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto izmaksu likmi 13 procentu apmērā no pārējām šo noteikumu 34. punktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām. Minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas.
17.
Šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas izmaksas par ārstniecības personu piesaistes pasākumiem, kuri ir vērsti uz valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības uzlabošanu un tiek īstenoti visā Latvijas teritorijā, kur ir konstatēts ārstniecības personāla trūkums, un iekļauj vienreizēju kompensāciju deviņu mēnešalgu apmērā atbilstoši ārstniecības personas amata kvalifikācijas kategorijai noteiktajai zemākajai algai saskaņā ar 2024. gada 1. janvārī spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu ārstniecības personām (turpmāk – ārstniecības personas zemākās algas apmērs). Izmaksas attiecināmas uz šādām ārstniecības personām:
17.1.
sertificēts ārsts un sertificēts zobārsts;
17.2.
sertificēts fizioterapeits, sertificēts ergoterapeits, sertificēts audiologopēds un sertificēts mākslas terapeits;
17.3.
zobārsta asistents;
17.4.
māsa, sertificēts ārsta palīgs, sertificēta vecmāte;
17.5.
sertificēts zobu higiēnists;
17.6.
māsas palīgs.
18.
Šo noteikumu 17. punktā minētajām ārstniecības personām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra izveidi jābūt reģistrētām Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā.
19.
Šo noteikumu 15.3. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver vienreizēju kompensāciju ģimenes ārstam, kurš nodod savu ģimenes ārsta praksi, par specifisko zināšanu, informācijas un pieredzes nodošanu ģimenes ārstam, kurš pārņem praksi, ne mazāk kā viena mēneša periodam un iekļauj vienreizēju kompensāciju triju mēnešalgu apmērā atbilstoši ārstniecības personas zemākās algas apmēram.
20.
Šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver informācijas un publicitātes nodrošināšanas izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantam un kārtībai, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
21.
Uz šo noteikumu 17. punktā noteiktajām vienreizējām kompensācijām var pretendēt ārstniecības personas (turpmāk – kompensācijas pretendents vai kompensācijas saņēmējs) darbam prioritārajās jomās, tas ir, sirds un asinsvadu slimības, onkoloģija, psihiskā veselība, mātes un bērna veselības aprūpe, retās slimības, paliatīvā aprūpe, medicīniskā rehabilitācija, un ar šīm jomām saistītajās specialitātēs (turpmāk – atbalstāmās specialitātes), ja ir spēkā šādi nosacījumi:
21.1.
atbalstāmās profesijas un specialitātes ir minētas pasākumam izstrādātajā Cilvēkresursu piesaistes plānā (turpmāk – Cilvēkresursu plāns);
21.1.1
ārstniecības iestādei ir noslēgts līgums ar Nacionālo veselības dienestu (turpmāk – dienests) par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu Latvijā, tai skaitā zobārstam – par zobārstniecības pakalpojumu sniegšanu, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtību vai noteikts deleģējums nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumus (turpmāk – atbalstāmā iestāde);
21.2.
kompensācijas pretendents šo noteikumu spēkā stāšanās dienā nav strādājis atbalstāmajā specialitātē atbalstāmajā iestādē. Kompensācijas pretendenta atbilstību pārbauda uz šo noteikumu spēkā stāšanās datumu – 2023. gada 23. augustu.
21.3.
(Svītrots)
21.4.
kompensācijas pretendents pēc 2023. gada 23. augusta strādā atbalstāmajā iestādē atbalstāmajā specialitātē valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, un kompensācijas pretendentam ar atbalstāmo iestādi ir noslēgts darba līgums par normālo (tai skaitā saīsināto) darba laiku neatkarīgi no darba laika organizācijas (piemēram, nakts darbs, maiņu darbs vai summētais darba laiks). Darba līgums ir noslēgts vismaz uz trim gadiem no kompensācijas līguma noslēgšanas brīža.
22.
Par šo noteikumu 17. punktā minētajām vienreizējām kompensācijām, ievērojot šo noteikumu 21. punktā minētos nosacījumus, finansējuma saņēmējs, kompensācijas saņēmējs un atbalstāmā iestāde slēdz trīspusēju līgumu par kompensācijas saņemšanu (turpmāk – kompensācijas līgums), izņemot gadījumu, ja kompensācijas saņēmējs ir arī atbalstāmā iestāde un tiek slēgts divpusējs līgums.
24.
Kompensācijas pretendenta un atbalstāmās iestādes atbilstību šo noteikumu 21. punktā minētajiem kompensācijas nosacījumiem finansējuma saņēmējs pārbauda uz kompensācijas pieteikuma iesniegšanas brīdi.
26.
Šo noteikumu 19. punktā minētā kompensācija ir atbalstāma, ja kompensācijas pretendents – ģimenes ārsts, kurš nodod savu ģimenes ārsta praksi, – ir sasniedzis pensijas vecumu un kopā ar pieteikumu iesniedzis dienesta apliecinājumu, ka ģimenes ārsts, kurš nodod praksi, un ģimenes ārsts, kurš pārņems praksi, ir parakstījuši vienošanos par prakses pārņemšanas uzsākšanu. Specifisko zināšanu, informācijas un pieredzes nodošana norit ne mazāk kā vienu mēnesi no pieteikuma iesniegšanas brīža.
26.1
Šo noteikumu 26. punktā minētā ģimenes ārsta prakses pārņemšanas periodā:
26.11.
ģimenes ārstam, kurš nodod savu ģimenes ārsta praksi, ir spēkā esošs ģimenes ārsta sertifikāts un spēkā esošs līgums ar dienestu par primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu;
26.12.
ģimenes ārsts, kurš pārņems praksi, var būt gan rezidentūras students, gan jau sertificēts ģimenes ārsts ar spēkā esošu līgumu par primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu vai bez šāda līguma.
27.
Šo noteikumu 19. punktā minēto vienreizējās kompensācijas pretendenta atbilstību vērtē finansējuma saņēmējs pieteikuma iesniegšanas brīdī, un kompensāciju attiecina un izmaksā tikai pēc tam, kad stājas spēkā ģimenes ārsta, kurš pārņem praksi, ar dienestu noslēgtais līgums par primārās veselības aprūpes sniegšanu un apmaksu un dienests to apliecina.
28.
Šo noteikumu 21. un 26. punktā minēto prasību izpilde var ietvert noteikumos par rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtību noteikto prasību izpildi attiecībā uz nodarbinātību rezidentūras laikā un pēc rezidentūras beigšanas neatkarīgi no specialitātes, kurā rezidentūra tiek veikta.
29.
Lai kontrolētu šo noteikumu 21.4. apakšpunktā ietverto prasību izpildi, kā arī pamatojoties uz finansējuma saņēmēja pieprasījumu, atbalstāmā iestāde sniedz informāciju par kompensācijas saņēmēja darba apjomu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā trīs gadus kopš šo noteikumu 22. punktā minētā kompensācijas līguma noslēgšanas brīža.
30.
Ja šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētā atbalstāmā iestāde izbeidz šo noteikumu 21.1.1 apakšpunktā minētā līguma darbību vai samazina kompensācijas saņēmēja darba apjomu, kompensācijas saņēmējam ir tiesības turpināt darbu atbalstāmajā specialitātē citā atbalstāmajā iestādē, ja tiek izpildīti šo noteikumu 21.1.1 un 21.4. apakšpunktā minētie nosacījumi. Katrā individuālā gadījumā lēmumu par atbalstāmās iestādes maiņas pamatotību un atbalstīšanu pieņem konsultatīvā darba grupa, pamatojoties uz sadarbības iestādes lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu atbalstāmajai iestādei, kurā darbu turpinās kompensācijas saņēmējs.
30.1
Ja šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētā atbalstāmā iestāde pārtrauc deleģēto funkciju nodrošināšanu, kompensācijas saņēmējam ir tiesības turpināt darbu atbalstāmajā specialitātē citā atbalstāmajā iestādē, ja tiek izpildīti šo noteikumu 21.1.1 un 21.4. apakšpunktā minētie nosacījumi. Katrā individuālā gadījumā lēmumu par atbalstāmās iestādes maiņas pamatotību un atbalstīšanu pieņem konsultatīvā darba grupa.
31.1
Kompensācijas pretendenti šo noteikumu 17. un 19. punktā minēto kompensāciju nesaņem, ja kompensācija jau ir saņemta saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana" 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķi "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" un 9.2.7. specifiskā atbalsta mērķi "Atbalsts ārstniecības personām, kas nodrošina pacientu ārstēšanu sabiedrības veselības krīžu situāciju novēršanai".
32.
Šo noteikumu 15. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas projekta netiešās attiecināmās izmaksas, ko projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 16. punktā minētajām tiešajām personāla atlīdzības izmaksām.
33.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja finansējuma saņēmējs tos nevar atgūt normatīvajos aktos par pievienotās vērtības nodokli noteiktajā kārtībā.
VI.Pasākuma projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
35.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs izveido konsultatīvu darba grupu. Konsultatīvās darba grupas sastāvā pastāvīgo locekļu statusā pieaicina:
35.1.
ar balsstiesībām – Veselības ministrijas un dienesta pārstāvjus;
35.2.
bez balsstiesībām – atbildīgās iestādes pārstāvjus.
36.
Finansējuma saņēmējs konsultatīvās darba grupas sanāksmes organizē atbilstoši nepieciešamībai. Konsultatīvā darba grupa:
36.1.
sniedz priekšlikumus un saskaņo Cilvēkresursu plānu, kas nosaka nepieciešamo cilvēkresursu piesaisti veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai atbalstāmajā specialitātē atbalstāmajā iestādē visā Latvijas teritorijā;
36.2.
atbilstoši nepieciešamībai, bet ne retāk kā reizi pusgadā izvērtē Cilvēkresursu plāna izpildi;
36.3.
saskaņo Cilvēkresursu piesaistes kārtību (turpmāk - Kārtība), kādā veicama cilvēkresursu piesaiste un kompensāciju piešķiršana;
36.4.
izvērtē kompensācijas pretendentu atbilstību un pieņem lēmumu par kompensācijas piešķiršanu šādā kārtībā:
36.4.1.
37.
Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību, kādā veicama cilvēkresursu piesaiste veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai visā Latvijas teritorijā, paredzot atbalsta saņemšanas nosacījumus un kompensācijas pretendentu izvērtēšanas kritērijus.
38.
Finansējuma saņēmējs sagatavo Cilvēkresursu plānu un iesniedz saskaņošanai konsultatīvajā darba grupā.
39.
Cilvēkresursu plānā iekļauj šādu informāciju:
39.1.
plānotās kompensāciju pretendentu atlases;
39.2.
nepieciešamos speciālistus dalījumā pa atbalstāmajām iestādēm un atbalstāmajām specialitātēm.
40.
Finansējuma saņēmējs līdz kārtējā gada 31. martam sagatavo pārskatu par iepriekšējā gada Cilvēkresursu plāna izpildes rezultātiem un efektivitātes izvērtējumu, tostarp priekšlikumus Cilvēkresursu plāna aktualizācijai, un iesniedz saskaņošanai konsultatīvajā darba grupā.
41.
Finansējuma saņēmējs:
41.1.
organizē atbalstāmo kompensācijas pretendentu atlasi;
41.2.
sagatavo kompensācijas pretendentu un atbalstāmo iestāžu sarakstu (turpmāk – saraksts) izskatīšanai un apstiprināšanai konsultatīvajā darba grupā;
41.3.
pēc saraksta apstiprināšanas atbilstoši šo noteikumu 36.4.1. apakšpunktam sarakstu nosūta sadarbības iestādei lēmuma pieņemšanai par komercdarbības atbalsta piešķiršanu:
41.3.1.
pēc sadarbības iestādes pieņemtā lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu slēdz kompensācijas līgumus un veic kompensācijas izmaksas;
41.3.2.
kompensācijas līgumos norāda šo noteikumu 49.1 apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanas datumu;
41.4.
pēc saraksta apstiprināšanas un lēmuma par kompensācijas piešķiršanu pieņemšanas atbilstoši šo noteikumu 36.4.2. apakšpunktam slēdz kompensācijas līgumus un izmaksā kompensācijas.
42.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai informācija par kompensācijas saņemšanu būtu publiski pieejama tīmeklī, un nodrošina iespēju anonīmi izteikt iebildumus un ierosinājumus par atbalsta pasākumiem, kā arī ne retāk kā reizi trijos mēnešos savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
43.
Finansējuma saņēmējs atgūst šo noteikumu 17. punktā minēto kompensāciju proporcionāli nenostrādātajam laikam, ja kompensācijas saņēmējs neizpilda šo noteikumu 21. punktā minētos nosacījumus vai pirms termiņa lauž šo noteikumu 22. punktā minēto līgumu, vai darba attiecību pārtraukums vai laiks, kad netiek pildīti kompensācijas līguma nosacījumi, pārsniedz trīs mēnešus triju gadu periodā un finansējuma saņēmējs nepagarina kompensācijas līguma darbības termiņu. Atgūto finansējumu var atkārtoti izmantot projekta īstenošanai.
44.
Finansējuma saņēmējs uzkrāj:
44.1.
datus par projekta ietvaros kompensāciju saņēmušajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un normatīvajam aktam par Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
44.2.
datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" horizontālo rādītāju – mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits sabiedrības informēšanai, kuros tika nodrošināta informācijas pieejamība cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionāliem traucējumiem;
44.3.
datus par šo noteikumu 8. punktā minēto iznākuma rādītāju sasniegšanu.
45.
Šo noteikumu 17. un 19. punktā minētās kompensācijas netiek apliktas ar nodokli atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punktam.
46.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
47.
Finansējuma saņēmējam atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumiem Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā, un tā ietver:
47.1.
preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru un labošanas pasākumus;
47.2.
pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
47.3.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
47.4.
dubultā finansējuma novēršanas mehānismu.
48.
Finansējuma saņēmējs projektu pasākuma ietvaros īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim vai līdz brīdim, kad beidzas projektam pieejamais finansējums.
VII.Komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi
48.1
Sadarbības partnera atbilstību komercdarbības atbalsta piešķiršanai pārbauda sadarbības iestāde.
49.
Sadarbības partnerim, kuram saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanu un samaksu ar dienestu ir noslēgts līgums par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, šo noteikumu 17. punktā minētās vienreizējās kompensācijas piešķiramas saskaņā ar šīs nodaļas nosacījumiem un tās ir uzskatāmas par komercdarbības atbalstu, ko piešķir sadarbības iestāde. Kompensācijas saņemšana neierobežo kompensācijas saņēmēja tiesības ārpus šo noteikumu 21.4. apakšpunktā minētajiem pienākumiem iesaistīties maksas veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā un citu saimniecisko darbību veikšanā.
49.1
Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata datumu, kad pieņemts sadarbības iestādes lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu.
50.
Šo noteikumu 49. punktā minētajiem sadarbības partneriem, kas ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, atbilstoši veselības aprūpi reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem ir pilnvarojums sabiedrisko pakalpojumu sniegšanai. Pilnvarojums ietver:
50.1.
konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus;
50.2.
pilnvarojuma laiku, kas nepārsniedz 10 gadus;
50.3.
sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas teritoriju;
50.4.
pakalpojuma ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi sniedzējam piešķirto ekskluzīvo vai īpašo tiesību būtību;
50.5.
informāciju par iespēju saņemt kompensācijas maksājumus un nosacījumus kompensācijas maksājumu aprēķināšanai, kontrolei un pārskatīšanai, kā arī kompensācijas maksājumu pārmaksas novēršanai un atmaksāšanai;
50.6.
atsauci uz Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra Lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu komercdarbības atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES).
51.
Pilnvarojuma uzlicējam un šo noteikumu 49. punktā minētajam sadarbības partnerim ir pienākums dokumentāciju par saņemto atbalstu glabāt 10 gadus no pilnvarojuma termiņa beigām, savukārt atbalsta sniedzējam, kas nav pilnvarojuma uzlicējs, bet piešķir komercdarbības atbalstu saskaņā ar šīs nodaļas prasībām, ir pienākums dokumentāciju, kas saistīta ar atbalsta piešķiršanu, glabāt 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
52.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums iesniegt sadarbības iestādē vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, ka tas kontrolēs un pārskatīs šo noteikumu 50.5. apakšpunktā minētos kompensācijas maksājumus, kā arī novērsīs un atgūs kompensācijas maksājumu pārmaksu.
53.
Atbalsts šo noteikumu 17. punktā minētajām vienreizējām kompensācijām, kas piešķirtas par darbu atbalstāmajā iestādē, kurai ir noteikts deleģējums nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumus valsts deleģētās funkcijas īstenošanai, nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu.
54.
Šo noteikumu 19. punktā minētās vienreizējās kompensācijas nav uzskatāmas par komercdarbības atbalstu, jo kompensācijas saņēmēji vairs nav uzskatāmi par saimnieciskās darbības veicējiem.
55.
Ja ir konstatēts Komisijas lēmuma Nr. 2012/21/ES nosacījumu pārkāpums, šo noteikumu 49. punktā minētajam sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.