MK vēstules projekts

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
<<=TAP_NOS_PAK_DATUMS>>
21-TA-514
24.09.2021.
A420200018; AA43-0046-20/11
Administratīvajai apgabaltiesai
Baldones iela 1A, Rīga, LV-1007
Administratīvajai apgabaltiesai "Par Administratīvās apgabaltiesas 2020. gada 10. jūnija sprieduma izpildi administratīvajā lietā Nr. A420200018"

Izpildot Administratīvās apgabaltiesas 2021. gada 24. septembra vēstulē lietā Nr. A420200018; AA43-0046-20/11 noteikto, Ministru kabinets sniedz informāciju par Administratīvās apgabaltiesas (turpmāk – tiesa) 2020. gada 10. jūnija sprieduma izpildi.

Administratīvā lieta Nr. A420200018 ierosināta, pamatojoties uz privātpersonas (turpmāk – Pieteicējs) pieteikumu par labvēlīga administratīvā akta izdošanu, ar kuru nodotu atsavināšanai valstij piekritīgu zemesgabalu "Zūru atpūtas mājas" Vārves pagastā, Ventspils novadā (kadastra Nr. 9884 014 0299) (turpmāk – Zemesgabals), kas atrodas slēgtajā dzelzceļa līnijā Liepāja–Ventspils (turpmāk – Dzelzceļa līnija). Tiesa 2020. gada 10. jūnija spriedumā (turpmāk – Spriedums) nospriedusi daļēji apmierināt Pieteicēja pieteikumu un uzlikusi pienākumu Ministru kabinetam nodrošināt, ka sešu mēnešu laikā no Sprieduma spēkā stāšanās brīža tiek īstenota Dzelzceļa likuma 14. panta ceturtajā daļā aprakstītā procedūra un pieņemts lēmums par Pieteicēja pieprasītā Zemesgabala izslēgšanu no dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslas un nodošanu atsavināšanai vai pieņemts lēmums par tā saglabāšanu valsts īpašumā, norādot, kādu funkciju īstenošanai vai uzdevumu pildīšanai šis zemesgabals ir nepieciešams.

Tiesa Sprieduma motīvu daļā cita starpā norādījusi, ka ir zudis ierobežojums, kura dēļ tiesiski nebija iespējama Zemesgabala atsavināšana, tomēr tiesa neuzskata par iespējamu apiet Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto un izlemt jautājumu par Zemesgabala atsavināšanu, pirms nav noskaidrots, vai tas nav nepieciešams kādai valsts iestādei tās funkciju nodrošināšanai. Tas sasaucas arī ar Dzelzceļa likuma 14. panta pirmajā daļā noteikto, ka pirms sliežu ceļa slēgšanas ir nepieciešams noskaidrot pašvaldības un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) viedokli.

Lai nodrošinātu Sprieduma izpildi, Satiksmes ministrija pieprasīja informāciju un viedokli par Dzelzceļa līnijas slēgšanu no Valsts dzelzceļa administrācijas, attiecīgajām vietējām pašvaldībām, VARAM, kā arī VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un VAS "Latvijas Valsts meži", kā arī papildus lūdza sniegt viedokli par nekustamā īpašuma izmantošanas iespējām kustībai slēgtajā  Dzelzceļa līnijā. No institūcijām tika saņemta piekrišana Dzelzceļa līnijas slēgšanai, kā arī dažādi priekšlikumi saistībā ar turpmāko nekustamo īpašumu izmantošanu.

VARAM norādīja, ka, lai ievērotu sabiedrības intereses un saglabātu zemes izmantošanu, kas atbilstu sabiedrības vajadzībām un nepieļautu pašreiz savienoto zemesgabalu pārtrauktību, VARAM skatījumā nav atbalstāma valsts īpašumā esošo zemesgabalu zem sliežu ceļu posmiem privatizēšana. VARAM uzskata, ka zemesgabali zem slēgtajām līnijām vai pēc iespējamas īpašumu sadalīšanas jaunie nekustamā īpašuma objekti, kurus nešķērso valsts autoceļi vai kuri nav nepieciešami Satiksmes ministrijas funkciju nodrošināšanai, būtu jānodod bez atlīdzības attiecīgo administratīvo teritoriju pašvaldību īpašumā pašvaldību funkciju veikšanai atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmajā daļā un 43. pantā noteiktajam.

Ņemot vērā institūciju izteiktos viedokļus un saskaņā ar Dzelzceļa likuma 14. panta ceturto daļu ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 489 "Par sliežu ceļa posma Liepāja–Ventspils slēgšanu"[1] (turpmāk – MK rīkojums Nr. 489) tika nolemts slēgt sliežu ceļa posmu Liepāja–Ventspils. Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokollēmuma (protokols Nr. 51  76. §[2]) 2. punktā nolemts – ņemot vērā kompetento institūciju sniegto viedokli par nekustamo īpašumu, uz kuriem atrodas slēgtais sliežu ceļa posms Liepāja–Ventspils, turpmāko izmantošanu, konceptuāli atbalstīt attiecīgo nekustamo īpašumu kā vienota resursa saglabāšanu publiskas infrastruktūras objektu ierīkošanai un uzturēšanai vai pašvaldību autonomo funkciju veikšanai, saglabājot nekustamos īpašumus publisku personu valdījumā.

MK rīkojuma Nr. 489 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas)[3] 1. sadaļas 2. punktā norādīts šādi:

"Zemesgabals "Zūru atpūtas mājas", Vārves pagasts, Ventspils novads (kadastra Nr. 9884 014 0299) (turpmāk – Zūru īpašums), ir saglabājams valsts īpašumā, ņemot vērā 2020. gada 9. septembra Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sniegto atzinumu, kas sniegts ar vēstuli Nr. 1-132/8029, kurā iekļauta informācija par zem sliežu ceļu posmiem esošajiem zemes gabaliem, kas ir valsts īpašumā, un būtu izvērtējama to nodošana pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija pilnībā pievienojas VARAM atzinumā paustajai pieejai un vērš uzmanību uz to, ka Zūru īpašuma nepieciešamību valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai nosaka apstāklis, ka šis īpašums ir daļa no teritoriālā koridora veidojošo nekustamo īpašumu kopuma, kas ir ģeogrāfiski saistīts un nepārtraukts. Īpaši nozīmīgu šī koridora nepārtrauktību padara apstāklis, ka tas savieno divas Latvijas valsts pilsētas – Liepāju un Ventspili, kas norāda uz augstu tūrisma pakalpojumu, piemēram, "zaļā dzelzceļa", attīstības potenciālu, par ko interesi Projekta saskaņošanas laikā ir izteikušas visas iesaistītās pašvaldības. Atbalstot šādu iniciatīvu, Satiksmes ministrija norāda, ka šādu pārgājienu vai velo maršrutu pievilcību nosaka to nepārtrauktība un atsevišķu zemes vienību nepieejamība, radot pārrāvumus, apgrūtinātu vai pat padarītu neiespējamu šādas pilnībā funkcionējošas tūrisma infrastruktūras izveidi, tādējādi liekot apšaubīt tās lietderību. Satiksmes ministrija neizslēdz, ka atsevišķas zemes vienības varētu tikt izmantotas arī auto transporta vajadzībām, lai piekļūtu īpašumiem vai nodrošinātu ceļu savienojumus, taču labā prakse ir šādas kombinētās izmantošanas vietas veidot tā, lai tās netraucētu drošu gājēju vai velo pārvietošanos.  Attiecīgi minētais nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 9884 014 0299 tiks  svītrots no Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojumā Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā" minētajām valstij Satiksmes ministrijas personā piekritīgajām zemēm. Ventspils novada pašvaldība pieņems lēmumu par augstāk minēto funkciju īstenošanu.

Satiksmes ministrija pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas veiks savā kompetencē esošās darbības un rosinās atbilstoši rīkoties Ventspils novada pašvaldību, lai attiecīgo zemes gabalu Ventspils novada pašvaldība līdz 2022. gada 1. martam būtu pārņēmusi savā īpašumā ar mērķi uzturēt publiski pieejamu transporta un/vai tūrisma infrastruktūru, kas atbilst tās atzinumā paustajai pozīcijai."

Tādējādi normatīvajos aktos noteiktā ietvarā ir pieņemts Ministru kabineta lēmums, atbalstot slēgtajā Dzelzceļa līnijā esošo nekustamo īpašumu saglabāšanu publisku personu valdījumā, cita starpā to attiecinot arī uz Zemesgabalu, kas izslēdz iespēju Zemesgabalu atsavināt Pieteicējam.

Minētais lēmums pieņemts, lai ievērotu sabiedrības intereses un saglabātu slēgtajā Dzelzceļa līnijā esošās zemes izmantošanu, kas atbilstu sabiedrības vajadzībām, un nepieļautu pašreiz savienoto zemesgabalu pārtrauktību, tādējādi nodrošinot teritoriālo koridoru veidojošo nekustamo īpašumu kopuma saglabāšanu publisku personu valdījumā publiskas infrastruktūras objektu ierīkošanai un uzturēšanai vai pašvaldību autonomo funkciju veikšanai.

 

[1] https://likumi.lv/ta/id/324685-par-sliezu-cela-posma-liepajaventspils-slegsanu

[2] http://tap.mk.gov.lv/mk/mksedes/saraksts/protokols/?protokols=2021-07-06

[3] http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40494774

Pielikumā: <<=NOSŪTĀMĀS_PAKOTNES_PIELIKUMI>>

<<=TAP_AMATS#1>> <<=TAP_PARAKSTS#1>>