Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Likumprojekts

24-TA-2764
Kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijās nodrošināmā dzimumu līdzsvara likums
1.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt sieviešu un vīriešu līdzsvarotu pārstāvību kapitālsabiedrību valdēs un padomēs (turpmāk – dzimumu līdzsvars).
2.
pants.
Likuma subjekti
Šā likuma subjekti ir kapitālsabiedrības, kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū un kuras divus pārskata gadus pēc kārtas atbilst šādiem kritērijiem:
1)
juridiskā adrese atrodas Latvijā;
2)
vidējais darbinieku skaits ir vismaz 250 nodarbināto;
3)
neto apgrozījums ir vismaz 50 miljoni euro vai bilances kopsumma ir vismaz 43 miljoni euro.
3.
pants.
Dzimumu līdzsvara nodrošināšanas veidi
Likuma subjekts, ievērojot šā likuma pielikumā noteikto minimālo nepietiekami pārstāvētā dzimuma ieņemamo amata vietu skaitu kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijās, nodrošina dzimumu līdzsvaru vienā no šādiem veidiem:
1)
nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvji ieņem vismaz 40 procentus no padomes amatiem;
2)
nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvji ieņem vismaz 33 procentus no visiem padomes un valdes amatiem.
4.
pants.
Pārskatāma kandidātu atlases procesa nodrošināšana
(1)
Likuma subjekts valdes vai padomes locekļa amata kandidātu atlases procesā ievēro atklātības principu un atšķirīgas attieksmes aizliegumu neatkarīgi no personas rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem.
(2)
Šā panta pirmajā daļā noteiktās prasības nodrošināmas bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas.
(3)
Pirms valdes vai padomes locekļa amata kandidātu atlases uzsākšanas likuma subjekts, kurš nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, savā tīmekļvietnē viegli pieejamā veidā publicē dzimumneitrālu paziņojumu par valdes vai padomes locekļa amata kandidātu atlases uzsākšanu (turpmāk šajā pantā – paziņojums). Paziņojumā nosaka skaidrus, neitrāli formulētus un nepārprotamus atlases kritērijus un prasības attiecībā uz kandidātu profesionālo kvalifikāciju, lai noskaidrotu kandidātu kvalifikācijas piemērotību, kompetenci un sniegumu.
(4)
Likuma subjekts šā panta trešajā daļā minētos kandidātu atlases kritērijus konsekventi un objektīvi piemēro visos kandidātu atlases posmos, veicot kandidātu kvalifikācijas salīdzinošo izvērtējumu.
(5)
Izvēloties starp kandidātiem ar līdzvērtīgu kvalifikāciju, kompetenci un sniegumu, likuma subjekts priekšroku dod nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātam, lai nodrošinātu šā likuma 3. pantā noteikto dzimumu līdzsvaru. Likuma subjekts var izvēlēties vairāk pārstāvētā dzimuma kandidātu, ja līdzvērtīgas kvalifikācijas gadījumā likuma subjekts pamatotu iemeslu dēļ ņem vērā vairāk pārstāvētā dzimuma kandidāta īpašo situāciju, kas palīdz sasniegt citus likuma subjekta personāla dažādības veicināšanas mērķus, iekļaujot valdē vai padomē kādas šā panta pirmajā daļā minēto atšķirīgas attieksmes riskiem pakļauto personu grupas kandidātu, un šīs izvēles pamatā ir objektīvi un nediskriminējoši kritēriji.
(6)
Ja likuma subjekta veiktās kandidātu atlases ietvaros nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu atzīst par atbilstošu kvalifikācijas kritērijiem, bet atlases rezultātā likuma subjekts izvēlas kandidātu, kas nav nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvis, likuma subjekts 10 darbdienu laikā pēc minētā kandidāta rakstveida pieprasījuma saņemšanas rakstveidā sniedz kandidātam informāciju par katrā kandidātu atlases posmā, tai skaitā lēmuma pieņemšanā par kandidāta iecelšanu vai ievēlēšanu valdē vai padomē, veikto kandidātu salīdzinošo izvērtējumu un apsvērumiem vairāk pārstāvētā dzimuma pārstāvja izvēlē.
(7)
Ja strīda gadījumā kandidāts norāda uz apstākļiem, kas varētu būt par pamatu viņa tiešai vai netiešai diskriminācijai dzimuma dēļ vai šā likuma prasībām neatbilstošai kandidātu atlasei, likuma subjekta pienākums ir pierādīt, ka atšķirīgas attieksmes aizliegums nav pārkāpts un kandidātu atlases procesā ir ievērotas šā likuma prasības.
(8)
Likuma subjekts informāciju par kandidātu atlases procesu un par kandidātu salīdzinošo izvērtējumu glabā divus gadus pēc attiecīgā atlases procesa beigām.
(9)
Lai nodrošinātu kandidātu atlases procesa atbilstību šajā pantā noteiktajām prasībām, Sabiedrības integrācijas fonds pēc likuma subjekta lūguma sniedz informatīvo atbalstu par korporatīvās vadības dažādības veicināšanu šā likuma 3. pantā noteiktā dzimumu līdzsvara sasniegšanai un šajā pantā noteiktā atklāta atlases procesa nodrošināšanai.
(10)
Likuma subjekts pirms kandidātu atlases procesa uzsākšanas informē akcionāru sapulci par pienākumu nodrošināt valdē un padomē šā likuma 3. pantā noteikto dzimumu līdzsvaru un par šajā likumā noteikto likuma subjekta atbildību.
5.
pants.
Ziņošanas pienākumi
(1)
Likuma subjekts reizi gadā sagatavo informāciju par dzimumu pārstāvību tā valdē un padomē un par pasākumiem, kas veikti, lai sasniegtu dzimumu līdzsvaru. Ja likuma subjekts nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, tas informācijā par dzimumu pārstāvību valdē un padomē norāda iemeslus, kādēļ dzimumu līdzsvars nav sasniegts, un aprakstu par pasākumiem, kurus likuma subjekts ir veicis vai plāno veikt tā sasniegšanai.
(2)
Likuma subjekts šā panta pirmajā daļā noteikto informāciju piemērotā un viegli pieejamā veidā publicē savā tīmekļvietnē un iekļauj paziņojumā par korporatīvo pārvaldību saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma 56.2 pantu.
(3)
Likuma subjekts šā panta pirmajā daļā noteikto informāciju reizi gadā iesniedz Latvijas Bankā. Likuma subjekts var nesniegt minēto informāciju Latvijas Bankai, ja tā ir iekļauta paziņojumā par korporatīvo pārvaldību atbilstoši Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām un minētais paziņojums ir pieejams oficiālajā regulētās informācijas centralizētās glabāšanas sistēmā.
(4)
Likuma subjektam, kurš nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai informācijai ir pienākums sniegt Latvijas Bankai informāciju, kas apliecina veikto kandidātu atlases procesu atbilstību šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajām prasībām.
(5)
Pamatojoties uz likuma subjektu sniegto informāciju, Latvijas Banka viegli pieejamā veidā publicē savā tīmekļvietnē un regulāri atjaunina to likuma subjektu sarakstu, kuri ir sasnieguši dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem.
6.
pants.
Uzraudzība
Lai nodrošinātu šā likuma prasību ievērošanu, Latvijas Bankai ir tiesības:
1)
pieprasīt šajā likumā noteikto uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju un dokumentus no likuma subjektiem, personām, kas organizē kandidātu atlases procesu likuma subjekta valdes vai padomes locekļu amatiem, kā arī no kandidātiem un citām personām, kuras ir iesaistītas kandidātu atlases procesā;
2)
saņemt Sabiedrības integrācijas fonda dažādības ekspertu viedokli (ar ieteikumiem) par informāciju, ko likuma subjekts sniedzis šā likuma 5. panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā;
3)
informēt likuma subjektu par Sabiedrības integrācijas fonda ekspertu sniegto viedokli.
7.
pants.
Pārkāpumu novēršana un informācijas publicēšana
(1)
Latvijas Bankai ir tiesības noteikt likuma subjektam pienākumu noteiktā termiņā novērst šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā un 5. pantā minēto prasību pārkāpumus. Latvijas Bankas lēmuma par likuma subjekta pienākumu novērst šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā minēto prasību pārkāpumus apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
(2)
Latvijas Banka publicē savā tīmekļvietnē informāciju par pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz šā likuma prasību pārkāpumiem, norādot likuma subjektu, pārkāpuma būtību, ziņas par Latvijas Bankas pieņemto lēmumu, tā apstrīdēšanu vai pārsūdzēšanu un izpildi, tostarp par piemērotajiem piespiedu izpildes līdzekļiem. Minētā informācija ir pieejama Latvijas Bankas tīmekļvietnē piecus gadus no tās publicēšanas dienas.
Pārejas noteikums
Likuma subjektiem ir pienākums līdz 2026. gada 30. jūnijam sasniegt dzimumu līdzsvaru vismaz vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 23. novembra direktīvas (ES) 2022/2381 par dzimumu līdzsvara uzlabošanu biržā kotētu uzņēmumu direktoru vidū un saistītiem pasākumiem.
Labklājības ministrs R. Uzulnieks
Pielikums
Minimālais nepietiekami pārstāvētā dzimuma ieņemamo amata vietu skaits kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijās
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk