MK sēdes protokollēmuma projekts

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-384
Informatīvais ziņojums "Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada aprīlim"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
2.
Lai nodrošinātu Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā apjoma sasniegšanu Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā:
2.1.
nozares ministrijām un Valsts kancelejai kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgajām iestādēm (turpmāk – atbildīgās iestādes) atbilstoši kompetencei izstrādāt un virzīt pieņemšanai Ministru kabinetā investīciju īstenošanas noteikumus ne vēlāk kā informatīvā ziņojuma pielikumā Nr. 4 iekļautajā laika grafikā norādītājos termiņos;
2.2.
Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) kā ES fondu sadarbības iestādei pēc investīciju īstenošanas noteikumu un projektu iesniegumu atlases kritēriju (ja attiecināms) apstiprināšanas veikt projektu iesniegumu atlases, prioritāri tās atlases, kam ir lielāka ietekme uz deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa jeb N+3 mērķu sasniegšanu;
2.3.
apstiprināt principu par proporcionālu atbildību 2021.–2027. Regulas 107. pantā noteikto saistību atcelšanas procedūras gadījumā, ES fondu piešķīruma daļas samazinājumu attiecinot uz atbildīgo iestāžu pārziņā esošajām investīcijām proporcionāli atbildīgo iestāžu deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa jeb N+3 mērķa nesasniegšanai;
2.4.
apstiprināt deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa jeb N+3 mērķus nacionālā līmenī katrai atbildīgajai iestādei, nosakot ikgadēji EK pieprasāmo ES fondu daļas minimālo apjomu proporcionāli katras iestādes pārziņā esošo ES fondu piešķīrumam atbilstoši informatīvā ziņojuma pielikumam Nr. 5. Finanšu ministrijai pārskatīt N+3 mērķus pēc Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma grozījumiem;
2.5.
CFLA sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm atbilstoši kompetencei nodrošināt ikgadējos maksājumus ES fondu projektu finansējuma saņēmējiem deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa jeb N+3 mērķu sasniegšanai atbilstoši informatīvā ziņojuma 1. tabulai un pielikumam Nr. 6.
3.
Ņemot vērā informatīvā ziņojumā 2. sadaļā sniegto informāciju par neatbilstoši veiktu izdevumu  atgūšanas neiespējamību atsevišķos pašvaldību projektos ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007.–2013. gada plānošanas perioda darbības programmas “Infrastruktūra un pakalpojumi” ietvaros, kā arī ES struktūrfondu 3. mērķa “Eiropas teritoriālā sadarbība” Latvijas un Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas projektā:
3.1.
atļaut Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai neturpināt  neatbilstoši veiktu izdevumu atgūšanu no Daugavpils valstspilsētas pašvaldības ES struktūrfondu 3. mērķa “Eiropas teritoriālā sadarbība” 2007.–2013.gada plānošanas perioda Latvijas un Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas projektā Nr. LLIII-165 “Radošo industriju attīstība Latvijas-Lietuvas pārrobežu reģionā” 23 207,41 euro (valsts budžeta finansējums) un attiecināt tos uz valsts budžeta izdevumiem;
3.2.
atļaut neturpināt  neatbilstoši veiktu izdevumu atgūšanu un attiecināt uz ES fondu 2007.–2013. gada plānošanas perioda valsts budžeta virssaistībām kopumā 1 541 642,17 euro (1 506 705,93 euro ES fondu finansējums, 34 936,24 euro valsts budžeta dotācija pašvaldībām):
3.2.1.
Valsts izglītības attīstības aģentūrai no Daugavpils valstspilsētas pašvaldības projektos Nr. 3DP/3.1.1.1.0/10/IPIA/VIAA/003 “Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas “Saules skola” mācību aprīkojuma modernizācija un infrastruktūras uzlabošana” 108 109,53 euro (104 700,82 euro ES fondu finansējums, 3 408,71 euro, valsts budžeta dotācija pašvaldībām) un Nr. 3DP/3.1.3.3.1/09/IPIA/VIAA/042 “Daugavpils pilsētas speciālo izglītības iestāžu infrastruktūras un aprīkojuma uzlabošana” 17 819,66 euro (ES fondu finansējums);
3.2.2.
Valsts digitālās attīstības aģentūrai no Daugavpils valstspilsētas pašvaldības projektā Nr. 3DP/3.6.1.1.0/10/IPIA/VRAA/006 “Daugavpils pilsētas satiksmes infrastruktūras rekonstrukcija, II. kārta” 688 063,02 euro (664 564,15 euro ES fondu finansējums, 23 498,87 euro valsts budžeta dotācija pašvaldībām);
3.2.3.
Valsts izglītības attīstības aģentūrai no Augšdaugavas novada pašvaldības projektā Nr. 3DP/3.1.3.3.2/09/IPIA/VIAA/003 “Špoģu vidusskolas pielāgošana izglītojamajiem ar kustību traucējumiem” 121 777,84 euro (113 749,18 euro ES fondu finansējums, 8 028,66 euro valsts budžeta dotācija pašvaldībām);
3.2.4.
CFLA no Augšdaugavas novada pašvaldības projektos Nr. 3DP/3.4.1.1.0/10/APIA/CFLA/027 “Ūdenssaimniecības attīstība Daugavpils novada Demenes pagasta Kumbuļu ciemā” 276 716,72 euro (ES fondu finansējums), Nr. 3DP/3.4.1.1.0/09/APIA/CFLA/091 “Ūdenssaimniecības attīstība Daugavpils rajona Kalkūnes pagasta ciemā Kalkūni” 239 982,43 euro (ES fondu finansējums) un Nr. 3DP/3.4.1.1.0/09/APIA/CFLA/109 “Ūdenssaimniecības attīstība Līksnas pagasta Līksnas ciemā” 89 172,97 euro (ES fondu finansējums);
3.3.
šā protokollēmuma 3.1 un 3.2. apakšpunktā minētajām iestādēm informēt attiecīgo projektu finansējuma saņēmējus, ka gadījumā, ja piedziņas rezultātā nākotnē tie atgūst no vainīgās personas daļu vai visu parāda summu, attiecīgo finansējumu atgriež valsts budžetā.
4.
Ņemot vērā informatīvā ziņojuma 3. sadaļā minēto par Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas progresu un riskiem:
4.1.
nozaru ministrijām un Valsts kancelejai, kā arī CFLA, kur attiecināms, pastiprināti veikt visas nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu reformu un investīciju īstenošanu atbilstoši Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā un saistošajos dokumentos noteiktajiem uzdevumiem un to īstenošanas termiņiem;
4.2.
nozaru ministrijām un Valsts kancelejai nodrošināt šim mērķim paredzētā 2025. gada un 2026. gada valsts budžeta izdevumu prognozes izpildi atbilstoši informatīvā ziņojuma 4.tabulā sniegtajai informācijai;
4.3.
Satiksmes ministrijai, Labklājības ministrijai, Ekonomikas ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai, lai nerastos riski atskaites punktu un mērķu izpildei vai valsts budžeta izdevumu prognozes izpildei, nodrošināt vēl neuzņemtās projektu līgumu saistības atbilstoši informatīvā ziņojuma 3.tabulā sniegtajai informācijai.
5.
Ņemot vērā 2024. gada 12. septembrī parakstītos nolīgumus starp ES un Islandi, Lihtenšteinu un Norvēģiju par EEZ/Norvēģijas grantiem, lai izmantotu iespēju ar donorvalstu 2021.–2028.gada plānošanas perioda finansējumu īstenot mērķētas investīcijas Latvijā:
5.1.
saskaņā ar ziņojuma 4.2. sadaļā un 9. pielikumā sniegto informāciju atbalstīt Latvijas priekšlikumu oficiālo sarunu uzsākšanai ar donorvalstīm par trīs programmu īstenošanu Latvijā ar donorvalstu grantu finansējumu:
5.1.1.
Vietējā attīstība un noturība (donorvalstu finansējums 42,5 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 7,5 milj. euro, kopējais finansējums 50 milj. euro) – programmas apsaimniekotājs Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (sadarbībā ar Iekšlietu ministriju, Labklājības ministriju, Kultūras ministriju, Veselības ministriju un Valsts kanceleju);
5.1.2.
Zaļās inovācijas (donorvalstu finansējums 27,5 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 4,9 milj. euro, kopējais finansējums 32,4 milj. euro – programmas apsaimniekotājs Ekonomikas ministrija/Latvijas investīciju attīstības aģentūra (sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju);
5.1.3.
Korekcijas dienesti (donorvalstu finansējums 15 milj. euro, nacionālais līdzfinansējums 2,7 milj. euro, kopējais finansējums 17,6 milj. euro) – programmas apsaimniekotājs Tieslietu ministrija (sadarbībā ar Labklājības ministriju un Veselības ministriju);
5.2.
Finanšu ministrijai sadarbībā ar šī protokollēmuma 5.1. apakšpunktā minētajām iestādēm un ievērojot šī protokollēmuma 5. punktā noteikto, iesniegt Latvijas priekšlikumu donorvalstīm un organizēt oficiālās divpusējās sarunas;
5.3.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai kā programmu apsaimniekotājiem paralēli sarunām ar donorvalstīm programmu izstrādē pilnvērtīgi iesaistīt potenciālos programmu īstenošanā iesaistītos partnerus, sociālos partnerus un nevalstiskās organizācijas;
5.4.
Finanšu ministrijai pirms saprašanās memorandu parakstīšanas informēt Ministru kabinetu par sarunās ar donorvalstīm panāktajām vienošanām un izmaiņām attiecībā uz sākotnēji atbalstīto Latvijas priekšlikumu 2021.-2027. gada perioda programmām.
6.
Atzīt par aktualitāti zaudējušu:
6.1.
Ministru kabineta 2024. gada 28. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 22 44. §) "Informatīvais ziņojums "Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums)"" 4.4. apakšpunktu;
 
6.2.
Ministru kabineta 2024. gada 19. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 49 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada oktobrim"" 2.2. apakšpunktu.