MK sēdes protokollēmuma projekts

23-TA-1988
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. septembrim (pusgada ziņojums)"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
2.
Lai mazinātu riskus Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu 2014.–2020. gada un 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējuma zaudēšanai nepietiekama finanšu progresa dēļ un neradītu papildu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu:
2.1.
Finanšu ministrijai, konstatējot nozīmīgu risku Eiropas Komisijas ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodam noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa (turpmāk – n+3 princips) izpildei, iekļaut Finanšu ministrijas pusgada informatīvajā ziņojumā priekšlikumu turpmākai rīcībai.
2.2.
lai ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda noslēgumā varētu nodrošināt administratīvās projektu dokumentācijas pārbaudes un veikt atmaksas arī pagarinātu vai vēlāk īstenotu projektu gadījumā, atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei pārbaudīt iesniegtos maksājuma pieprasījumus un atmaksāt attiecināmos izdevumus finansējuma saņēmējam līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā kārtībā arī pēc 2024. gada 15. marta līdz termiņam, kas savstarpēji saskaņots starp sadarbības iestādi, vadošo iestādi, revīzijas iestādi un sertifikācijas iestādi, un kas iespējams darbības programmas noslēguma dokumentu iesniegšanai Eiropas Komisijai (informatīvā ziņojuma 2. sadaļa).
2.3.
atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai pagarināt informatīvā ziņojuma 1. pielikumā norādīto projektu īstenošanas termiņu, nepārsniedzot 2023. gada 31. decembri.
3.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumu Nr. 517 “Kārtība, kādā ziņo par konstatētajām neatbilstībām un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā” 25. punktu attiecināt uz ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda valsts budžeta virssaistībām (informatīvā ziņojuma 2. sadaļa):
3.1.
valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” specifiskā atbalsta mērķa 5.1.2. “Samazināt plūdu riskus lauku teritorijās” īstenotajos projektos (Nr. 5.1.2.0/18/I/001, Nr. 5.1.2.0/17/I/011, Nr. 5.1.2.0/18/I/006, Nr. 5.1.2.0/18/I/007, Nr. 5.1.2.0/16/I/003, Nr. 5.1.2.0/16/I/004, Nr. 5.1.2.0/16/I/005, Nr. 5.1.2.0/16/I/006, Nr. 5.1.2.0/17/I/006, Nr. 5.1.2.0/17/I/007) konstatētos neatbilstoši veiktos izdevumus kopā 74 584,72 euro (ES fondu līdzfinansējums 63 397,03 euro, valsts budžeta finansējums 11 187,69 euro);
3.2.
Valsts ieņēmumu dienesta īstenotajā projektā Nr. 2.2.1.1/16/I/002 “Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija MAIS kodols” konstatētos neatbilstoši veiktos izdevumus 41 336,80 euro (ES fondu līdzfinansējums 35 136,28 euro, valsts budžeta finansējums 6 200,52 euro).
3.3.
Satiksmes ministrijas īstenotajos projektos (Nr. 6.1.5.0/17/I/003 “Valsts galvenā autoceļa A4 Rīgas apvedceļš (Baltezers - Saulkalne), 12,48 - 19,66 km segas pārbūve” un Nr. 6.3.1.0/17/I/002 “Valsts reģionālā autoceļa P5 Ulbroka - Ogre 20,54 - 25,00 km pārbūve” konstatētos neatbilstoši veiktos izdevumus kopā 1 024 832,67 euro (t. sk. ES fondu finansējums 871 107,76 euro; valsts budžeta finansējums 153 724,91 euro).
4.
Ar mērķi nodrošināt savlaicīgu ES fondu projektu atlasi un ieviešanu, ņemot vērā turpmākos gados paredzamas vairākas reizes  intensīvākas jaunu investīciju atlases un naudas plūsmu nekā iepriekšējos gados, kā arī ievērojot Valsts sekretāru sanāksmes 2023. gada 30. marta protokollēmumā Nr. 12 4. § “Par atlīdzību un amata vietām tiesību aktu projektos” paredzēto, atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai pēc nepieciešamības pakāpeniski izveidot līdz 70 jaunas amata vietas uz noteiktu laiku šobrīd esošā finansējuma ietvaros.
5.
Noteikt, ka Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna rādītāju Nr. 55 “Kritēriji un kārtība attiecībā uz stimuliem un atbildību uzņēmumiem izglītot savus darbiniekus un radīt vairāk iespēju un tiesību darbiniekiem piedalīties izglītībā” un Nr.57 “Kritēriju, kārtības un atbalsta pasākumu pieņemšana attiecībā uz stimuliem un atbildību uzņēmumiem (jo īpaši mazajās un vidējās nozarēs) izglītot savus darbiniekus” izpildi atbilstoši Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna grozījumos iekļautajām redakcijām pārņem Ekonomikas ministrija.
6.
Atbalstīt, ka no Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna grozījumiem tiek atcelts grozījums par 4 000 000 euro pārdali no 2.3.1.3.i. investīcijas “Pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas attīstība” uz 3.1.1.5.i. investīciju “Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana”, tā vietā veikt 3.1.1.6.i. investīcijas “Pašvaldību autonomo funkciju un no tām izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde” finansējuma atlikuma 1 200 739 euro pārdali uz  3.1.1.5.i. investīciju.
7.
Finanšu ministrijai ar 2023. gada decembri reizi divos mēnešos (otrā mēneša pēdējā nedēļā) bez saskaņošanas ar citām iestādēm iesniegt Ministru kabinetā operatīvo informāciju par Eiropas Savienības fondu un Atveseļošanas fonda ieviešanas statusu.
8.
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2015. gada 10. marta sēdes protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda, Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta, Norvēģijas finanšu instrumenta un Latvijas un Šveices sadarbības programmas investīciju progresu līdz 2014.gada 31.decembrim” (prot. Nr. 14 27. §) 11. punktu.