Likumprojekts

21-TA-1004
Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likums
InodaļaVispārīgie noteikumi
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
atklātas projektu iesniegumu atlases nolikums – dokumentu kopums, kurā ietverta informācija par atklātu projektu iesniegumu atlasi, projektu iesniegumu iesniegšanu un vērtēšanu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, projekta līguma projekts un cita ar atklātu projektu iesniegumu atlasi saistīta informācija;
2)
finansējuma saņēmējs - Latvijas Republikas tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona, cita valsts iestāde, starptautiskas organizācijas pārstāvniecība Latvijas Republikā, vai privāto tiesību juridiskā persona, kuras iesniegtais projekta iesniegums ir apstiprināts šajā likumā noteiktajā kārtībā;
3)
fonds – Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonds (2021.-2027.gada plānošanas periodam), kas izveidots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija Regulu (ES) Nr.2021/1147 ar ko izveido Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fonds (2021.-2027.gada plānošanas periodam), kas izveidots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija Regulu (ES) Nr.2021/1149 par Iekšējās drošības fonda izveidi un Finansiāla atbalsta instruments robežu pārvaldībai un vīzu politikai (2021.-2027.gada plānošanas periodam), kas izveidots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija Regulu (ES) Nr.2021/1148, ar ko izveido finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, kurš ir daļa no Integrētās robežu pārvaldības fonda;
4)
fonda ziņojums – fonda gada snieguma ziņojums, kā arī cits ar fondu īstenošanu saistīts ziņojums;
5)
projekta iesniegums – veidlapa un tās pielikumi, ko aizpilda un iesniedz projekta iesniedzējs, lai pretendētu uz projektam nepieciešamo finansējumu no fonda;
6)
projekta iesniedzējs – Latvijas Republikas tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona, cita valsts iestāde, starptautiskas organizācijas pārstāvniecība Latvijas Republikā, vai privāto tiesību juridiskā persona, kura iesniedz projekta iesniegumu;
7)
projekta lieta - projekta iesniegums, projekta iesnieguma vērtēšanas dokumenti, civiltiesisks līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu un citi ar projektu saistītie dokumenti;
8)
projekta līgums - civiltiesisks līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu, ko vadošā iestāde vai deleģētā iestāde slēdz ar finansējuma saņēmēju;
9)
projekts - projekta iesniegums, kas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ko apstiprinājusi vadošā iestāde vai deleģētā iestāde;
10)
projektu iesniegumu atlase - process no paziņojuma par atklātas projektu iesniegumu atlases izsludināšanu vai uzaicinājuma iesniegt projekta iesniegumu ierobežotā projektu iesniegumu atlasē nosūtīšanas līdz brīdim, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi;
11)
projektu iesniegumu atlases metodika — dokuments, kurā ietverts apraksts par projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju veidiem, to izstrādi un vērtēšanas principiem, kā arī par projektu iesniegumu atlases principiem;
12)
projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji - nosacījumi, saskaņā ar kuriem vērtē projekta iesniegumu un pieņem lēmumu par tā apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu;
13)
projektu iesniegumu vērtēšanas komisija – koleģiāla institūcija, kuru izveido vadošā iestāde vai deleģētā iestāde projektu iesniegumu vērtēšanai.
2.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu fondu īstenošanu Latvijā.
3.
pants.
Likuma darbības joma
Likums nosaka fondu vadībā iesaistīto institūciju un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus, fonda vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, nosacījumus finansējuma piešķiršanai, kā arī strīdu risināšanas kārtību.
4.
pants.
Fondu vadība
Fondu vadība ir nepieciešamo plānošanas dokumentu sagatavošana, saskaņošana un apstiprināšana, fondu pārvaldības un kontroles sistēmas izveide, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju izstrāde, projektu iesniegumu atlase, projektu līgumu slēgšana, fondu pārvaldības un kontroles sistēmas izstrāde un projektu kontrole, revīzija, uzraudzība un izvērtēšana, projektos veikto izdevumu apstiprināšana, pārskatu sagatavošana un iesniegšana Eiropas Komisijai, fondu vadības informācijas sistēmas izstrāde un uzturēšana.
IInodaļaFondu vadības un projektu īstenošanas nodrošināšana
5.
pants.
Fondu vadībā iesaistītās institūcijas
(1)
Fondu vadību nodrošina:
1)
vadošā iestāde,
2)
deleģētā iestāde,
3)
revīzijas iestāde,
4)
uzraudzības komiteja.
(2)
Lai sasniegtu šā likuma mērķi, fondu vadībā iesaistītās institūcijas izstrādā iekšējos normatīvos aktus, vadlīnijas un citus metodiskos materiālus un sadarbojas ar citām institūcijām Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
6.
pants.
Vadošā iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1)
Vadošās iestādes funkcijas pilda Iekšlietu ministrija.
(2)
Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt efektīvu fondu īstenošanas vadību;
2)
saskaņā ar Eiropas Parlamenta un padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanas fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060)  16.pantu, izveidot snieguma satvaru, lai palīdzētu fondu vispārējā snieguma novērtēšanā;
3)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 21.panta 1. un 2.punktu, nodrošināt fonda programmas izstrādi un iesniegšanu apstiprināšanai Eiropas Komisijai;
4)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 38.panta 1.punktu, izveidot uzraudzības komiteju fonda programmas īstenošanas uzraudzībai;
5)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 41.panta 1. un 2.punktu, organizēt fonda programmas snieguma izskatīšanas sanāksmes vismaz divas reizes plānošanas periodā;
6)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 42.pantu, elektroniski nosūtīt Eiropas Komisijai kumulatīvus datus par katru fonda programmu;
7)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 44.pantu, veikt fonda programmas izvērtēšanu;
8)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 49.panta 1.punktu, nodrošināt tīmekļa vietnes izveidi, kurā pieejama informācija par fondu programmām (aptver mērķus, aktivitātes, pieejamās finansēšanas iespējas un rezultātus);
9)
atbilstoši kompetencei izstrādāt Regulas Nr. 2021/1060 69.panta 6.punktā minētās procedūras;
10)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punktu, nodrošināt, ka no 2023. gada 1. janvāra visa informācijas apmaiņa starp finansējuma saņēmējiem un fondu vadībā iesaistītajām institūcijām notiek, izmantojot elektronisku datu apmaiņas sistēmu;
11)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060   69.panta 9.punktu, nodrošināt regulāru fondu datu ievadi Eiropas Komisijas izveidotajā elektronisko datu apmaiņas sistēmā;
12)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060   69.panta 10.punktu, iesniegt prognozes par summām, par kurām kārtējā un nākamajā kalendārajā gadā tiks iesniegts fonda maksājuma pieteikums;
13)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060   69.panta 11.punktu, izstrādāt fondu pārvaldības un kontroles sistēmas aprakstu;
14)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/2060 69.panta 12.punktu, ziņot par fonda pārkāpumiem;
15)
veikt deleģētās iestādes funkciju izpildes uzraudzību un kontroli
16)
nodrošināt fondu tehniskās palīdzības vadību un tās īstenošanas efektivitāti;
17)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060  72.panta 1.punkta "a" apakšpunktu, izstrādāt projektu iesniegumu atlases metodiku un, pamatojoties uz Regulas Nr.2021/1060 40.panta 2.punkta "a" apakšpunktu, iesniegt to apstiprināšanai uzraudzības komitejā;
18)
saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 72.panta 1.punkta "b" apakšpunktu, izstrādāt fondu krāpšanas un korupcijas apkarošanas stratēģiju;
19)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 72.panta 3.punktu, īstenot fonda grāmatvedības funkciju;
20)
izstrādāt un apstiprināt projekta iesnieguma veidlapu un tās pielikumus;
21)
izstrādāt un apstiprināt projektu izmaksu attiecināmības nosacījumus;
22)
nodrošināt projektu iesniegumu atlasi;
23)
slēgt ar finansējuma saņēmēju projekta līgumu;
24)
konsultēt finansējuma saņēmējus par projektu īstenošanu;
25)
nodrošināt projektu īstenošanas uzraudzību un kontroli;
26)
veikt projektu iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi, kā arī nodrošināt projektu ietvaros veikto izdevumu attiecināmības pārbaudi;
27)
nodrošināt saziņu ar Eiropas Komisiju par fondu īstenošanas jautājumiem;
28)
izstrādāt procedūras vadošās iestādes pienākumu īstenošanas nodrošināšanai;
29)
veikt citus šajā likumā noteiktos pienākumus.
(3)
Vadošajai iestādei ir šādas tiesības:
1)
pieprasīt no fondu vadībā iesaistītajām institūcijām un finansējuma saņēmējiem informāciju, kas nepieciešama fondu pārvaldības un kontroles nodrošināšanai;
2)
uz laiku apturēt projekta ietvaros veikto izdevumu deklarēšanu Eiropas Komisijai;
3)
lai efektīvi pildītu šā panta otrajā daļā minētos pienākumus, saskaņot deleģētās iestādes izdotus iekšējos normatīvos aktus attiecībā uz tai nodoto uzdevumu izpildi.
(4)
Vadošā iestāde nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā vadošā iestāde, tiktu nodalītas no citām tās funkcijām.
7.
pants.
Deleģētā iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1)
Deleģētās iestādes funkcijas Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda trešo valstu valstspiederīgo integrācijas jomā pilda Kultūras ministrija.
(2)
Deleģētā iestāde veic vadošās iestādes deleģētos pienākumus saskaņā ar vadošās iestādes un deleģētās iestādes noslēgto starpresoru vienošanos, izņemot saziņu ar Eiropas Komisiju.
(3)
Deleģētā iestāde, pildot tai noteiktos pienākumus, atrodas tā Ministru kabineta locekļa funkcionālajā pārraudzībā, kuram ir padota vadošā iestāde.
(4)
Deleģētā iestāde nodrošina, lai funkcijas, kuras tai ir deleģējusi vadošā iestāde saskaņā ar šī panta otrajā daļā minēto starpresoru vienošanos, tiktu nodalītas no citām tās funkcijām.
8.
pants.
Revīzijas iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1)
Revīzijas iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija.
(2)
Revīzijas iestādei ir šādi pienākumi:
1)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 77.panta 1.punktu, veikt sistēmas revīzijas, darbību revīzijas un pārskatu revīzijas;
2)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 77.panta 3. un 5. punktu, sagatavot un iesniegt Eiropas Komisijai gada revīzijas atzinumu, gada kontroles ziņojumu un sistēmas revīzijas ziņojumus;
3)
saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 78.panta 1.punktu, sagatavot revīzijas stratēģiju sistēmas revīzijai un darbību revīzijai.
(3)
Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt no fondu vadībā iesaistītajām institūcijām un finansējuma saņēmējiem informāciju, kas nepieciešama tās pienākumu izpildei.
(4)
Revīzijas iestāde nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā revīzijas iestāde, tiktu nodalītas no citām tās funkcijām, tai skaitā no funkcijām, kuras tā pilda kā finansējuma saņēmējs.
(5)
Lai efektīvi pildītu šā likuma 8.panta otrajā daļā minētos pienākumus, vadošā iestāde un revīzijas iestāde slēdz starpresoru vienošanos.
9.
pants.
Uzraudzības komiteja un tās sastāvs
(1)
Uzraudzības komitejas pienākums ir uzraudzīt fonda programmas īstenošanu un veikt citus Regulas Nr.2021/1060 40.pantā noteiktos pienākumus.
(2)
Uzraudzības komiteju vada vadošās iestādes vadītājs vai tā pilnvarota persona. No iestādēm, kuru kompetencē ir attiecīgā fonda jautājumi, uzraudzības komitejas sastāvā iekļauj pārstāvjus ar balsstiesībām. Ja fondu jautājumi skar sociālo partneru kompetenci, uzraudzības komitejas vadītājs pieņem lēmumu par sociālo partneru pārstāvju iekļaušanu uzraudzības komitejā.
(3)
Uzraudzības komitejas sastāvu apstiprina vadošā iestāde.
(4)
Atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 39.panta 1.punktam, uzraudzības komitejas locekļu sarakstu publicē vadošās iestādes tīmekļa vietnē.
(5)
Vadošā iestāde nodrošina uzraudzības komitejas sekretariāta funkciju izpildi.
(6)
Uzraudzības komiteja darbojas saskaņā ar reglamentu, kurā nosaka komitejā izskatāmo dokumentu iesniegšanas un saskaņošanas kārtību, sēžu sagatavošanas un norises kārtību un citus iekšējās kārtības un darbības jautājumus. Atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 38.panta 2.punktam, Uzraudzības komitejas reglamentu apstiprina uzraudzības komiteja.
10.
pants.
Finansējuma saņēmēja pienākumi un tiesības
(1)
Finansējuma saņēmējam ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt projekta īstenošanu saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un projekta līgumu;
2)
nodrošināt atsevišķu analītisku grāmatvedības uzskaiti par katra projekta izdevumiem vai atbilstošu uzskaites kodu sistēmu attiecībā uz visiem ar projektu saistītajiem darījumiem;
3)
sniegt informāciju par projekta īstenošanu un nodrošināt Eiropas Komisijas un fondu vadībā iesaistīto institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem un grāmatvedības sistēmai, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai;
4)
nodrošināt, lai projektam piešķirtais finansējums tiktu izlietots saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus;
5)
nodrošināt, lai projekta ietvaros veiktie izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma izmantošanas nosacījumiem;
6)
nekavējoties informēt vadošo iestādi vai deleģēto iestādi par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var negatīvi ietekmēt projekta īstenošanu;
7)
nodrošināt projekta rezultātu saglabāšanu un ilgtspēju, kā arī revīzijas liecību saglabāšanu, ievērojot projekta līgumā noteiktos nosacījumus un termiņus;
8)
nodrošināt publicitātes prasību ievērošanu.
(2)
Finansējuma saņēmējam ir šādas tiesības:
1)
saņemt finansējumu, ja projekts īstenots saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un projekta līgumu, ievērojot nosacījumus un termiņus;
2)
īstenot projektu kopā ar sadarbības partneri, ievērojot šā likuma 11.panta 1.punktā minētajā normatīvajā aktā noteiktos nosacījumus;
3)
saņemt projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju no fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.
11.
pants.
Ministru kabineta kompetence fondu vadības nodrošināšanā
Lai nodrošinātu fondu vadību, Ministru kabinets nosaka:
1)
kārtību, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu izstrādi,  fondu ieviešanu, tai skaitā projektu iesniegumu atlasi, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodikas izstrādes apjomu un kārtību,  kārtību, kādā izvērtē projekta iesniedzēja atbilstību šā likuma 13.pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem, projekta līguma saturu, slēgšanas un grozījumu, tai skaitā arī vadošās iestādes vai deleģētās iestādes vienpusēja paziņojuma un vienpusēja uzteikuma izdarīšanas kārtību, kā arī projekta sadarbības partneru piesaistes nosacījumus;
2)
prasības fondu pārvaldības un kontroles sistēmas izveidošanai;
3)
fondu tehniskās palīdzības īstenošanas kārtību;
4)
kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus projektu īstenošanai un veic maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību;
5)
fondu projektu izmaksu attiecināmības nosacījumus;
6)
kārtību, kādā sniedz un pārbauda informāciju par pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu projektu ietvaros un pieņem lēmumu par pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu projektu attiecināmajās izmaksās;
7)
kārtību, kādā vadošā iestāde, deleģētā iestāde un finansējuma saņēmējs ziņo par fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām, noraksta, ietur, vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus, kā arī piemēro proporcionālo finanšu korekciju;
8)
fondu ieviešanas uzraudzības un izvērtēšanas kārtību;
9)
kārtību, kādā sagatavo, apstiprina un iesniedz Eiropas Komisijai fonda ziņojumus;
10)
kārtību, kādā publisko informāciju par projektiem un nodrošina fondu publicitātes, saziņas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu;
11)
Eiropas Komisijas elektroniskās datu apmaiņas sistēmas izmantošanas kārtību;
12)
kārtību kādā nodrošina revīzijas iestādes funkcijas fondu vadībā;
13)
kārtību, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmēji izmanto elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu.
IIInodaļaProjektu iesniegumu atlase un lēmuma pieņemšana
12.
pants.
Projektu iesniegumu atlase
(1)
Projektu iesniegumu atlase var būt:
1)
atklāta – ja starp projektu iesniegumu iesniedzējiem notiek vienlīdzīga konkurence par projekta iesnieguma apstiprināšanu un fondu finansējuma piešķiršanu;
2)
ierobežota – ja iepriekš ir zināms noteikts projektu iesniedzēju loks, kurus uzaicina iesniegt projektu iesniegumus. Šajā gadījumā uzraudzības komiteja nosaka projekta iesniedzēju, kuru uzaicina iesniegt projekta iesniegumu.
(2)
Vadošā iestāde un deleģētā iestāde veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar uzraudzības komitejas apstiprinātajiem vērtēšanas kritērijiem un atklātas projektu iesniegumu atlases gadījumā – atklātas projektu iesniegumu atlases nolikumu.
(3)
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un atklāta projekta iesnieguma atlases nolikumu publicē vadošās iestādes vai deleģētās iestādes tīmekļa vietnē.
(4)
Paziņojumu par atklātas projektu iesniegumu atlases izsludināšanu un norādi uz vietni, kurā publicēts atklātas projektu iesniegumu atlases nolikums, kā arī paziņojumu par atklātas projektu iesniegumu atlases pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu vadošā iestāde vai deleģētā iestāde iesniedz publicēšanai oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”.
13.
pants.
Projektu iesniedzēju izslēgšanas noteikumi
(1)
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde noraida projekta iesniegumu, ja uz projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri attiecināms jebkurš no šādiem gadījumiem:
1)
projekta iesniedzējs, sadarbības partneris vai persona, kura ir projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
a)
noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos,
b)
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi,
c)
krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana,
d)
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas,
e)
terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai,
f)
cilvēku tirdzniecība;
2)
projekta iesniedzējs vai sadarbības partneris ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā:
a)
viena vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī,
b)
personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
3)
projekta iesniedzējs vai sadarbības partneris ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi;
4)
ir pasludināts projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, apturēta vai pārtraukta projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera saimnieciskā darbība vai projekta iesniedzējs vai sadarbības partneris tiek likvidēts;
5)
ja stājies spēkā šā likuma 18.pantā  minētais vadošās iestādes vai deleģētās iestādes lēmums par aizliegumu dalībai attiecīgajā projektu iesniegumu atlasē.
(2)
Vadošā iestāde neizslēdz projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri no dalības projektu iesniegumu atlasē, ja no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams:
1)
tiesas spriedums, prokurora priekšraksts par sodu vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar šā panta pirmās daļas 1.punktā un 2.punkta "a" apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ir pagājuši trīs gadi;
2)
tiesas spriedums vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar šā panta pirmās daļas 2.punkta "b" apakšpunktā un 3.punktā minētajiem pārkāpumiem, līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ir pagājuši 12 mēneši.
14.
pants.
Vadošās iestādes un deleģētās iestādes lēmumu veidi
(1)
Vadošā iestāde un deleģētā iestāde atbilstoši projekta iesniedzēja juridiskajam statusam:
1)
izdod administratīvo aktu, ja  projekta iesniedzējs ir juridiskā persona, fiziskā persona, privāto tiesību juridiska persona vai šādu personu apvienība;
2)
pieņem pārvaldes lēmumu, ja projekta iesniedzējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde.
(2)
Šā panta pirmajā daļā minēto pārvaldes lēmumu izdod rakstveidā, un tam ir šādas daļas:
1)
vadošās iestādes vai deleģētās iestādes nosaukums un adrese;
2)
adresāts – projekta iesniedzējs;
3)
faktu konstatējums;
4)
pārvaldes lēmuma pamatojums;
5)
atsevišķs piemēroto tiesību normu uzskaitījums (norādot arī normatīvā akta pantu, tā daļu, punktu vai apakšpunktu);
6)
adresātam piešķirtās tiesības un noraidītās tiesības;
7)
nosacījumi (ja nepieciešams);
8)
lēmuma apstrīdēšanas kārtība (ja attiecināms).
15.
pants.
Projekta iesnieguma apstiprināšana, apstiprināšana ar nosacījumu vai noraidīšana atklātā projektu iesniegumu atlasē
(1)
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
(2)
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja ir izpildītas šādas prasības:
1)
projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ir saņēmis augstāko punktu skaitu;
2)
uz projekta iesniedzēju nav attiecināms neviens no šā likuma 13.pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem;
3)
projektu iesniegumu atlases ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.
(3)
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja:
1)
projekta iesniedzējam ir izvirzīti nosacījumi un jāprecizē projekta iesniegums, lai tas atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot;
2)
projektu iesniegumu atlases ietvaros pieejamais finansējums nav pietiekams.
(4)
Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja ir iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1)
projekta iesniegums neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, projekta iesniedzējs noteiktajā termiņā nav novērsis izvirzītos nosacījumus;
2)
uz projekta iesniedzēju attiecināms vismaz viens no šā likuma 13.pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem;
3)
projektu iesniegumu atlases ietvaros pieejamais finansējums nav pietiekams.
(5)
Ja projekta iesniegums iesniegts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām, tas netiek vērtēts. Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde par to informē projekta iesniedzēju.
16.
pants.
Projekta iesnieguma apstiprināšana, apstiprināšana ar nosacījumu vai noraidīšana ierobežotā projektu iesniegumu atlasē
(1)
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
(2)
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
(3)
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesniedzējam ir izvirzīti nosacījumi un jāprecizē projekta iesniegums, lai projekta iesniegums atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot.
(4)
Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja projekta iesniegums neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
17.
pants.
Lēmuma pieņemšanas termiņš
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu un projekta līguma noslēgšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa attiecīgajā projektu iesniegumu atlasē.
18.
pants.
Lēmums par aizliegumu uz laiku piedalīties projektu iesniegumu atlasē
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde ir tiesīga pieņemt lēmumu, ar kuru nosaka aizliegumu juridiskajai personai vai personai, kura ir attiecīgās juridiskās personas valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās, piedalīties projektu iesniegumu atlasē uz laiku, kas nepārsniedz trīs gadus no lēmuma spēkā stāšanās dienas, ja šī persona:
1)
ir sniegusi nepatiesu informāciju, kas ir būtiska projekta iesnieguma novērtēšanai;
2)
īstenojot projektu šā likuma izpratnē, sniegusi vadošajai iestādei vai deleģētajai iestādei nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojusies saistībā ar projekta īstenošanu, kas ir bijis par pamatu neatbilstoši veikto izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai, un vadošā iestāde vai deleģētā iestāde ir izmantojusi tiesības vienpusēji atkāpties no projekta līguma;
3)
radījusi mākslīgus  apstākļus vai sniegusi faktiskiem apstākļiem būtiski neatbilstošu informāciju, lai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem vai lai vadošā iestāde vai deleģētā iestāde attiecībā pret to pieņemtu labvēlīgu lēmumu.
19.
pants.
Vadošās iestādes vai deleģētās iestādes lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1)
Projekta iesniedzējs var apstrīdēt šā likuma 15., 16. un 18.pantā minētos lēmumus, iesniedzot iesniegumu vadošajai iestādei viena mēneša laikā no attiecīgā lēmuma spēkā stāšanās dienas. Vadošās iestādes izdoto administratīvo aktu par deleģētās iestādes lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajam tiesu namam. Vadošās iestādes pieņemtais pārvaldes lēmums nav pārsūdzams.
(2)
Lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
(3)
Lēmumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi apstrīd un pārsūdz tādā pašā kārtībā un termiņos kā lēmumu, par kurā ietvertā nosacījuma izpildi sagatavots lēmums. Lēmumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi var apstrīdēt un pārsūdzēt arī atsevišķi no lēmuma, kurā ietverts nosacījums.
20.
pants.
Projekta iesnieguma precizēšana
Atklātas projektu iesniegumu atlases ietvaros projekta iesniegums pēc tā iesniegšanas līdz lēmuma pieņemšanai par tā apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu nav precizējams. Ierobežotas projektu iesniegumu atlases ietvaros vadošā iestāde, saskaņā ar vadošās iestādes noteiktu kārtību nodrošina konsultatīvo atbalstu projekta iesnieguma sagatavošanā, vienlaikus nemainot projekta iesnieguma būtību.
IVnodaļaKārtība, kādā risināmi strīdi par projekta īstenošanu
21.
pants.
Strīdu risināšanas kārtība, ja finansējuma saņēmējs ir privāto tiesību juridiska persona
Ja finansējuma saņēmējs ir privāto tiesību juridiska persona, strīdus, kas attiecas uz projekta līguma izpildi, tai skaitā piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu, izmaksāšanas turpināšanu vai atgūšanu, risina civiltiesiskā kārtībā. Dokumenti, kas sagatavoti un pieņemti šā panta pirmajā teikumā minēto darbību veikšanai (piemēram, lēmumi, atzinumi, brīdinājumi, līgums), apstrīdami civilprocesuālā kārtībā.
22.
pants.
Strīdu risināšanas kārtība, ja finansējuma saņēmējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde
(1)
Ja finansējuma saņēmējam, kurš ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, un deleģētajai iestādei vienošanās par projekta īstenošanu izpildes gaitā rodas domstarpības par deleģētās iestādes vienošanās ietvaros pieņemto lēmumu par piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu, izmaksāšanas turpināšanu vai citu lēmumu un vienošanās nav panākta savstarpējā sarunu ceļā, finansējuma saņēmējs to var apstrīdēt vadošajā iestādē, iesniedzot attiecīgo iesniegumu.
(2)
Vadošā iestāde izvērtē šā panta pirmajā daļā minēto finansējuma saņēmēja iesniegumu un viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
1)
atstāt deleģētās iestādes lēmumu negrozītu;
2)
atcelt deleģētās iestādes lēmumu pilnībā vai kādā daļā un, ja nepieciešams, uzdot deleģētai iestādei izskatīt finansējuma saņēmēja iebildumus atkārtoti, ņemot vērā vadošās iestādes norādījumus;
3)
izdot satura ziņā citādu lēmumu.
(3)
Ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta otrajā daļā noteikto termiņu nav iespējams ievērot, vadošā iestāde to var pagarināt uz laiku, kas nepieciešams papildus informācijas saņemšanai un izvērtēšanai, par to paziņojot iesniedzējam.
(4)
Informāciju, kas ir nepieciešama, lai pieņemtu šā panta otrajā daļā minēto pārvaldes lēmumu, vadošā iestāde iegūst Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
(5)
Ja finansējuma saņēmējam, kurš ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, vienošanās par projekta īstenošanu izpildes gaitā rodas domstarpības par vadošās iestādes vienošanās ietvaros pieņemto lēmumu par piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu, izmaksāšanas turpināšanu vai citu lēmumu, puses situāciju risina savstarpēji vienojoties. Ja vienošanās nav panākta, vadošās iestādes pieņemtais lēmums nav pārsūdzams.
VnodaļaNobeiguma noteikumi
23.
pants.
Ierobežojumi fondu vadībā iesaistītajām personām
Personām, kuras pilda amata pienākumus fondu vadībā iesaistītajās institūcijās, komercdarbības, ienākumu gūšanas un amatu savienošanas ierobežojumi, kā arī citi ierobežojumi un pienākumi noteikti likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā".
24.
pants.
Tiesības iepazīties ar projekta lietu
(1)
Projekta iesniedzējs ir tiesīgs iepazīties ar tā iesniegtā projekta iesnieguma izvērtēšanas materiāliem tikai pēc tam, kad pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
(2)
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde šā panta pirmajā daļā minēto informāciju sniedz 10 darbadienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas dienas vai piecu darba dienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas dienas uzaicina projekta iesniedzēju iestādei un iesniedzējam abpusēji pieņemamā laikā iestādē iepazīties ar pieprasīto informāciju.
25.
pants.
Informācijas atklātība
(1)
Projekta lieta ir ierobežotas pieejamības informācija līdz brīdim, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi. Pēc minētā lēmuma vai atzinuma spēkā stāšanās projekta lieta ir pieejama Informācijas atklātības likumā un Regulas Nr.2021/1060 49.pantā noteiktajā apjomā un kārtībā.
(2)
Par vispārpieejamu uzskata šādu informāciju:
1)
finansējuma saņēmējs (nosaukums un juridiskā adrese);
2)
projekta nosaukums;
3)
piešķirtā finansējuma apmērs;
4)
plānošanas dokumentā paredzētā aktivitāte, kuras ietvaros piešķirts fonda finansējums;
5)
projekta īstenošanas vieta;
6)
kopsavilkums par projekta ietvaros veicamajām darbībām.
(3)
Šā panta pirmajā daļā minētā informācija ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā, izņemot, ja informācijas pieejamība ir ierobežota šīs informācijas konfidenciālā rakstura dēļ, jo īpaši saistībā ar drošību, sabiedrisko kārtību, kriminālizmeklēšanu un personas datu aizsardzību.
26.
pants.
Projektā radušos izmaksu attiecināmības termiņš
 
Atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 63.panta 2.punktam, projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās un apmaksātas no 2021.gada 1.janvāra līdz 2029.gada 31.decembrim.
27.
pants.
Personas datu apstrāde un aizsardzība
 
Fondu vadībā iesaistītās institūcijas apstrādā personas datus, lai izpildītu tām šajā likumā noteiktos pienākumus. Datus apstrādā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK.
 
Pārejas noteikumi
1.
Ministru kabinets līdz 2022.gada 26.jūlijam izdod šā likuma 11.panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. un 12.punktā minētos noteikumus.
2.
Ministru kabinets līdz 2022.gada 4.oktobrim izdod šā likuma 11.panta 13. punktā minētos noteikumus.
Likums stājas spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā noteiktajā kārtībā.
Ministrs V. Uzvārds