23-TA-2014
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" trešo kārtu (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs);
1.5.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.7.
izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, kas ir sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 2. punktu, un mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula Nr. 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas Nr. 2015/1017 2. panta 7. punktu, kā arī lielā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.panta 24.punktu, ar nosacījumu, ja pētniecības un inovāciju aktivitāšu īstenošanai tiek piesaistīti sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti, ar kuru sadarbības iestāde noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu);
2.2.
jauns komersants – komersants, kas reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā ne ilgāk kā trīs gadus kopš projekta iesnieguma iesniegšanas dienas un veic aktīvu saimniecisko darbību;
2.3.
jauns produkts - jauns vai būtiski uzlabots produkts vai tehnoloģija gala saņēmēja līmenī. Būtiski uzlabojumi ir, piemēram, jaunu funkciju pievienošana, funkcionālo īpašību un lietojuma uzlabošana, tai skaitā kvalitātes paaugstināšana, finansiālā pieejamība, lietojamības, ērtuma uzlabošana, ekonomiskāka izmantošana, izturības palielināšana, produkta dzīves ilguma pagarināšana. Nav nepieciešami visu produkta funkciju vai darbības specifikāciju būtiski uzlabojumi;
2.4.
produktivitāte - finansējuma saņēmēja nodarbināto darba algas pieaugums;
2.5.
pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija – organizācija, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkta nosacījumiem.
3.
Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu duāla pielietojuma jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei aizsardzības un drošības jomā, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir komersanti, kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā komersanta statusam, mazās vidējas kapitalizācijas sabiedrības, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kā arī vidējās kapitalizācijas sabiedrības un lielie saimnieciskās darbības veicēji ar nosacījumu, ja pētniecības un inovāciju aktivitāšu īstenošanai tiek piesaistīti sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti.
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
6.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 32 001 749 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 5 047 485 euro), tai skaitā ERAF finansējums 27 201 486 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 4 290 363 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 4 800 263 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 757 122 euro).
7.
Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 26 954 264 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu - 22 911 123 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu 4 043 141 euro apmērā.
8.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram, paredzot jaunu atklātu projektu iesniegumu atlases kārtu, elastības finansējuma apmēru iekļaujot šo noteikumu 13. punktā minētajā noslēguma kārtā.
9.
Vienam projekta iesniegumam minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks kā 200 000 euro (ieskaitot), maksimāli pieļaujamais finansējums viena projekta ietvaros ir 1 000 000 euro no projekta ietvaros attiecināmajām izmaksām.
10.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
10.1.
iznākuma rādītāji:
10.1.1.
atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā: mikrouzņēmumi, mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) - 40;
10.1.2.
ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaits, tai skaitā mikrouzņēmumi, mazie, vidējie un lielie uzņēmumi – 40;
10.2.
rezultāta rādītājs - publisko atbalstu papildinošo privāto investīciju apjoms vismaz 13 468 724 euro.
11.
Pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts granta veidā.
12.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
II.Prasības projektu iesniegumu atlasei, projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
13.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā:
13.1.
projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina par visu šo noteikumu 7. punktā minēto pasākumam pieejamo finansējumu;
13.2.
komersants projekta iesniegumu var iesniegt atlases nolikumā noteiktajā kārtībā un termiņā.
14.
Pasākuma ietvaros projekta iesniegumus iesniedz projekta iesniedzējs, kurš pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
14.1.
tas ir komersants, kas reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā;
14.2.
tā mēneša vidējā bruto darba samaksa darbiniekiem, nav mazāka par mēneša vidējās bruto darba samaksas apmēru tautsaimniecībā iepriekšējā gadā;
14.3.
tā apgrozījuma apjoms vidēji pēdējo trīs gadu laikā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai vadības informācijas sistēmā ir vismaz divas reizes lielāks kā plānotais publiskais finansējums;
14.4.
tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku publiskajā datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parāda, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos projekta iesniegšanas dienā un precizētā projekta iesniegšanas dienā vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu;
14.5.
tam, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī, nav grūtībās nonākuša komersanta statuss, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu;
14.6.
uz to, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī, neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums, kas minēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā;
14.7.
tas, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī, nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. pantā noteiktās atbalsta robežvērtības;
14.8.
tas nesadarbojas un neveic produktu un tehnoloģiju eksportu uz Krieviju un Baltkrieviju.
15.
Projekta iesniedzējam, kas atbilst jauna komersanta statusam, šo noteikumu 14.2. un 14.3. apakšpunktā minēto prasību var nepiemērot. Šajā gadījumā maksimāli pieļaujamais finansējums ir 300 000 euro no projekta ietvaros attiecināmajām izmaksām.
16.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros var iesniegt vienu projekta iesniegumu.
17.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot vadības informācijas sistēmu.
18.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj:
18.1.
atbildīgās iestādes pārstāvi;
18.2.
Aizsardzības ministrijas vai tās nozīmētas iestādes pārstāvi projektu iesniegumu inovācijas, aktualitātes un pielietojamības aizsardzības jomā un zinātniskā aspekta vērtēšanai.
19.
Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz:
19.1.
projekta budžetā norādīto izmaksu aprēķina atšifrējumu, kas pamato plānoto izmaksu apmēru, tai skaitā informāciju par veiktajām tirgus aptaujām, statistikas datiem, pieredzi līdzīgos projektos;
19.2.
apliecinājumu, kas apliecina komersanta statusu, ja projekta iesniedzējs ir komersants, kurš atbilst mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības vai vidējās kapitalizācijas sabiedrības statusam;
19.3.
apliecinājumu, ka projekta iesniedzējs piekrīt, ka par to iegūtā informācija saskaņā ar šo noteikumu 57. un 58. punktu tiek izmantota analītikas vajadzībām.
20.
Pasākuma ietvaros finansējumu piešķir projekta iesniedzējam, kas plāno darbības vienā vai vairākās viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk - RIS3) jomās.
III.Atbalstāmo darbību attiecināmības nosacījumi
21.
Pasākuma ietvaros par atbalstāmām darbībām uzskata un ERAF finansējumu piešķir darbībām, ko finansējuma saņēmējs veic projekta ietvaros, lai veicinātu jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju attīstību, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
21.1.
rūpnieciskajiem pētījumiem atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punktam;
21.2.
eksperimentālajām izstrādēm atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punktam;
21.3.
tehniski ekonomiskajai priekšizpētei pētniecības projektiem, kuru kopsumma pārsniedz 250 000 euro, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punktam.
22.
Pasākuma ietvaros par atbalstāmām darbībām netiek uzskatītas un finansējumu nepiešķir šādām darbībām:
22.1.
komercdarbībā izmantojamas programmatūras un informācijas sistēmas izstrādei, ja tajā tiek izmantotas zināmas metodes vai esoši programmatūras rīki;
22.2.
esošas programmatūras un informācijas sistēmu atbalstam;
22.3.
datoru valodu konvertēšanai un translēšanai;
22.4.
esošo programmu papildināšanai ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
22.5.
esošo sistēmu atkļūdošanai;
22.6.
Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas iekārtu iegādei;
22.7.
esošās programmatūras sagatavošanai;
22.8.
lietotāja dokumentācijas sagatavošanai;
22.9.
tīmekļvietņu izstrādei;
22.10.
tīmekļa lietojumprogrammu izstrādei;
22.11.
no gatavas izstrādātas programmatūras nenošķiramu programmu platformu izstrādei;
22.12.
darbībām, kas sāktas pirms projekta iesniegums iesniegšanas vadības informācijas sistēmā.
23.
Šo noteikumu 22. punktā (izņemot 22.12. apakšpunktā) minētās darbības tiek atzītas par atbalstāmām, ja tiek izpildīts viens no šādiem nosacījumiem:
23.1.
darbības ir saistītas ar attiecīgo pētniecības projektu un tiek veiktas sadarbībā ar pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām vai iepērkot ārpakalpojumus no pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām;
23.2.
pētniecības projekta ietvaros tiek nodarbināti doktora grāda ieguvēji vai doktora grāda pretendenti;
23.3.
pētniecības rezultātus publicē zinātniskajos žurnālos, organizē zinātniskas konferences vai iesaistās zinātniskos pētījumos.
24.
Atbalstu projekta iesniedzējam nepiešķir šādām nozarēm un darbībām:
24.1.
ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.) grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
24.2.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
24.3.
tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
24.4.
alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
24.5.
operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
24.6.
atkritumu savākšanai, apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 “Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus)" un grupa 38.22 "Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana");
24.7.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām darbībām;
25.
Ja projekta iesniedzējs darbojas kādā no neatbalstāmajām nozarēm, kas minētas šo noteikumu 24. punktu, komercdarbības atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalstāmās darbības un ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas tiek skaidri nodalītas no citu darbības nozaru darbībām un finanšu plūsmām, nodrošinot, ka finansējuma saņēmējs izslēgtajās nozarēs negūst labumu no komercdarbības atbalsta.
26.
Projekta iesniedzējs pētniecības projekta īstenošanai nepieciešamo privāto līdzfinansējumu nevar ieguldīt natūrā.
IV.Projekta izmaksu attiecināmības nosacījumi
27.
Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, kas ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas un atbilst pareizas finanšu vadības principiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 33. panta nosacījumiem:
27.1.
darba samaksa Darba likuma 59. panta izpratnē, atlīdzība par darba veikšanu tiek noteikta, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam, projekta vadības personāla izmaksām nepārsniedzot 34 422 euro kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas;
27.2.
ar darba samaksu saistītās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
27.3.
projekta īstenošanas personāla komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
27.4.
komunālo pakalpojumu un sakaru pakalpojumu izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam;
27.5.
telpu nomas maksa atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "c" apakšpunktam;
27.6.
instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma iegādes un nomas maksa atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunktam, ciktāl to izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām un nepārsniedzot tirgū noteikto cenu. Iekārtu iegādes izmaksas attiecināmas, ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks saskaņā ar finansējuma saņēmēja grāmatvedības politikā noteikto uzskaiti projekta ietvaros aptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku, ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks projekta ietvaros neaptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku, izmaksas ir attiecināmas, kā iekārtas amortizācijas izmaksas. Attiecināmā instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma mēneša nomas maksa tiek pielīdzināta amortizācijas izmaksām, kādas tās būtu, ja instrumenti, iekārtas un to aprīkojums būtu finansējuma saņēmēja īpašumā. Izmaksām jāpiemēro tāda pati nolietojuma aprēķināšanas metode kā nomnieka īpašumā esošajiem pamatlīdzekļiem. Finansējuma saņēmējam jāiesniedz attiecīgie dokumenti, kas apliecina nomāto instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma tirgus vērtību;
27.7.
plānotās fizikālo, bioloģisko, ķīmisko un citu materiālu, kā arī izmēģinājuma dzīvnieku, reaktīvu, ķimikāliju, laboratorijas trauku, medikamentu, zinātniskās literatūras un mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas, tai skaitā piegādes izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunktam;
27.8.
izmaksas par līgumpētījumiem un patentiem, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, kas minētas Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunktā;
27.9.
finansējuma saņēmēja īpašumā esošo instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma izmaksas un to amortizācijas izmaksas, finanšu nomā iegādāto iekārtu amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunktam, patentu un licenču izmaksas un to amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības projektā, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunktam un finansējuma saņēmēja īpašumā esošo ēku amortizācijas izmaksas un zemes komerciālās nodošanas izmaksas vai faktiski veikto kapitālieguldījumu izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "c" apakšpunktam. Izmaksas par ēkām iespējams attiecināt no konkrētas daļas. Iekārtu amortizācijai piemēro tādu pašu nolietojuma aprēķināšanas metodi kā nomnieka īpašumā esošajiem pamatlīdzekļiem. Amortizācijas izmaksas iekārtām, kas iegādātas finanšu nomā, nevar būt lielākas par veikto nomas maksājumu par pamatlīdzekļa iegādi. Netiek segtas telpu, instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma, patentu un licenču amortizācijas izmaksas, ja to iegādei vai izveidei jau ir ticis saņemts komercdarbības atbalsts no valsts, pašvaldības, Eiropas Savienības vai citiem publiskajiem līdzekļiem šā vai cita atbalsta pasākuma vai projekta ietvaros. Ja laiks, kamēr telpas, instrumentus, iekārtas, patentus un licences izmanto pētniecībā, neaptver visu attiecīgo telpu, instrumentu, iekārtu, patentu un licenču lietderīgās lietošanas laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskata tikai tādas amortizācijas izmaksas, kas atbilst projekta termiņam;
27.10.
apdrošināšanas – veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības un citas – izmaksas uz projekta īstenošanas laiku bez uzkrājuma veidošanas un iekļaušanas līguma par projekta īstenošanu tekstā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam. Ja projekts neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst projekta termiņam;
27.11.
ārējo pakalpojumu izmaksas – juridiskie, grāmatvedības, testēšanas un izstrādes, projektu vadības, lietvedības un tulkošanas pakalpojumi, kurus finansējuma saņēmējs iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam;
27.12.
komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Šajā punktā minētās izmaksas nav pakļautas komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
27.13.
datu iegādes izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunktam un abonēšanas izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam, ciktāl tās attiecas uz pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām;
27.14.
citas izmaksas, tostarp finansējuma saņēmēja dalības maksa iesaistei starptautiskās pētniecības un attīstības programmās, platformās un iniciatīvās, dalības maksa tīklošanās un mobilitātes pasākumiem, starptautisko projektu sagatavošanas izmaksas, lai iesaistītos starptautiskos konsorcijos, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam, ciktāl tās attiecas uz pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām.
28.
Šo noteikumu 27.6. un 27.9. apakšpunktā minētās izmaksas nevar pārsniegt vairāk kā 30 procentus no pētniecības projektā kopējā attiecināmo izmaksu apmēra.
29.
Attiecināmas ir izmaksas, ja tās atbilst šo noteikumu 27. punktā minētajām izmaksām un kas radušās, sākot ar dienu, kad projekta iesniegums iesniegts vadības informācijas sistēmā. Gadījumā, ja projekta darbu sākums ir bijis pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vadības informācijas sistēmā, tad nav attiecināmas visas projekta ietvaros radušās izmaksas.
30.
Neparedzētie izdevumi ir uzskatāmi par papildu izdevumiem vai sadārdzinājumu, kas radies projekta īstenošanas gaitā, un finansējuma saņēmējs to sedz no saviem līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta.
31.
Iekārtas, kuras tiks nodotas finanšu nomā un kurām amortizācijas izmaksas rēķina atbilstoši šo noteikumu 27.6. apakšpunktam, pēc nomas līguma termiņa beigām paliek finansējuma saņēmēja īpašumā.
32.
Finansējuma saņēmējam, pērkot pakalpojumus no publiskām pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, ir pienākums saņemt apliecinājumu no pakalpojuma sniedzēja, ka publiskās pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas grāmatvedības politikā ir iestrādāti zinātnisko pakalpojumu vērtības – tirgus cenas – noteikšanas principi.
33.
Šo noteikumu 27.1. apakšpunktā minēto izmaksu attiecināmības nosacījumi:
33.1.
ja pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks pētniecības projekta ietvaros saņem atlīdzību, noslēdzot darba līgumu, darba laika uzskaites tabulās norāda, cik stundu veltīts darbam pētniecības projektā (atsevišķi norādot noslodzi rūpniecisko pētījumu, eksperimentālo izstrāžu un tehniski ekonomiskās priekšizpētes veikšanai) un cik stundu veltīts darbam, kas nav saistīts ar pētniecības projektu;
33.2.
ja zinātniskais darbinieks strādā pētniecības projektā un veic citas funkcijas, par kurām saņem atlīdzību cita darba līguma vai uzņēmuma līguma ietvaros, darbs pētniecības projektā netiek veikts laikā, kad atbilstoši noslēgtajam līgumam persona veic ar pētniecības projektu nesaistītus uzdevumus. Ja darbu pētniecības projekta ietvaros veic pamatdarba laikā, par attiecīgu stundu skaitu samazina pamatdarba slodzi;
33.3.
finansējuma saņēmējs pārliecinās, ka pamatdarbā vai citos līgumos noteiktie veicamie pienākumi nedublējas ar pētniecības projektā veicamajiem pienākumiem;
33.4.
šo noteikumu 33.1. un 33.2. apakšpunktos minētais zinātniskais darbinieks vismaz 30% no normālā darba laika strādā ar projektu.
34.
Pasākuma ietvaros no ERAF līdzekļiem netiek finansētas šādas izmaksas:
34.1.
izmaksas, kas nav saistītas ar pētniecības projekta ietvaros norādītajiem pētniecības vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbiem;
34.2.
izmaksas, kas saistītas ar projekta iesnieguma sagatavošanu, tai skaitā konsultāciju pakalpojumiem;
34.3.
pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi, ko finansējuma saņēmējs sedz no privātā līdzfinansējuma, nodrošinot visām šajā apakšpunktā minētajām izmaksām atsevišķu projekta izmaksu (tai skaitā pievienotās vērtības nodokļa izmaksu) uzskaiti un nodalīšanu;
34.4.
samaksa par aizdevuma vai līzinga izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, līgumsods, nokavējuma procenti, maksa par finanšu darījumiem, komisijas maksa;
34.5.
izmaksas, kas saistītas ar komersanta eksporta apjomiem – preču izplatīšanas tīkla izveidošana un darbība, kā arī komersanta kārtējie izdevumi eksporta operācijām;
34.6.
izmaksas, kas saistītas ar ēku būvprojektēšanu, rekonstrukciju, būvniecību un telpu pielāgošanu;
34.7.
citas izmaksas, kas šo noteikumu 27. punktā nav noteiktas kā attiecināmas.
35.
Finansējuma saņēmēja attiecināmajās izmaksās iekļauj izmaksas tikai par tām pētniecības projekta aktivitātēm, kuras projekta gala noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā būs pabeigtas. Starpposma un gala noslēguma maksājuma pieprasījumu attiecināmajās izmaksās iekļauj atbilstoši projekta iesniegumam faktiski veiktos izdevumus.
36.
Dalības maksu starptautiskajās iniciatīvās attiecina tikai tad, ja tā paredzēta atbilstoši šo noteikumu 27.14. apakšpunkta nosacījumiem un, ja finansējuma saņēmēja dalība tajās palīdzēs sasniegt definētos rezultātus, mērķus vai veicinās iesaisti jaunos starptautiskos projektos vai ja finansējuma saņēmējam tiek noteikti jauni sasniedzamie rezultātu rādītāji saistībā ar dalību attiecīgajās starptautiskajās iniciatīvās.
37.
Maksimāli pieļaujamā finansējuma intensitāte saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta "b", "c", "d" apakšpunktu, 6. punkta "a" apakšpunktu un 7. punktu (procentos no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām) ir šāda:
37.1.
rūpnieciskajiem pētījumiem:
37.1.1.
70 procenti – sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem;
37.1.2.
60 procenti – vidējiem komersantiem;
37.1.3.
50 procenti – lielajiem komersantiem;
37.2.
eksperimentālajām izstrādēm:
37.2.1.
45 procenti – sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem;
37.2.2.
35 procenti – vidējiem komersantiem;
37.2.3.
25 procenti – lielajiem komersantiem;
37.3.
tehniski ekonomiskajai priekšizpētei:
37.3.1.
70 procenti – sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem;
37.3.2.
60 procenti – vidējiem komersantiem;
37.3.3.
50 procenti – lielajiem komersantiem.
38.
Šo noteikumu 37.1.1. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti var palielināt par 10 procentiem, bet šo noteikumu 37.1.2., 37.1.3. un 37.2. apakšpunktā minēto intensitāti – par 15 procentiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, ja atbalsta saņēmējs to ir sākotnēji paredzējis projekta iesniegumā un ir izpildīts kāds no šādiem nosacījumiem:
38.1.
projekta ietvaros ir efektīva sadarbība Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkta izpratnē ar vismaz vienu sīko (mikro), mazo vai vidējo komersantu, un viens komersants nesedz vairāk par 70 procentiem no kopējām attiecināmajām izmaksām;
38.2.
projekta ietvaros ir efektīva sadarbība Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkta izpratnē ar vismaz vienu pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju, un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija sedz vismaz 10 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām, un tai ir tiesības publicēt sava pētniecības projekta rezultātus.
39.
Šo noteikumu 37.1.1. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti var palielināt par 10 procentiem, šo noteikumu 37.1.2. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti – par 20 procentiem, bet šo noteikumu 37.1.3. un 37.2. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti – par 25 procentiem saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "d" apakšpunktu, ja finansējuma saņēmējs to ir paredzējis projekta iesniegumā.
40.
Finansējumu par papildu intensitāti šo noteikumu 39. punktā minētajos gadījumos izmaksā pēc tam, kad ir izpildīti šādi nosacījumi:
40.1.
finansējuma saņēmēja projektu izraudzījusies dalībvalsts vai Eiropas Komisija atklātā uzaicinājumā un finansējuma saņēmējs projektu īstenojis efektīvā sadarbībā ar vismaz triju dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu pārstāvjiem;
40.2.
pētniecības projekta ietvaros ir veikta efektīva sadarbība ar komersantiem vismaz divās dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs, ja finansējuma saņēmējs ir sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants, vai vismaz trijās dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs, ja finansējuma saņēmējs ir lielais komersants.
40.3.
papildus ir izpildīts kāds no šādiem nosacījumiem:
40.3.1.
projekta rezultātus vismaz trijās dalībvalstīs vai EEZ līgumslēdzējās pusēs plānots plaši izplatīt konferencēs, publikācijās, brīvi pieejamās krātuvēs vai ar bezmaksas vai atvērtā pirmkoda programmatūras palīdzību;
40.3.2.
finansējuma saņēmējs apņemas EEZ ieinteresētajām personām par tirgus cenu, neekskluzīvi un nediskriminējoši darīt pieejamas licences attiecībā uz projektā veiktās pētniecības rezultātiem, kuri ir aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām.
41.
Šo noteikumu 39. punktā minēto finansējuma intensitāte atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punktam pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas nevar palielināt un nedrīkst savstarpēji apvienot.
42.
Kopējā projektam piemērotā finansējuma intensitāte nevar pārsniegt 80 procentus rūpnieciskajiem pētījumiem un eksperimentālajai izstrādei saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punktu.
43.
Finansējuma saņēmējs nodrošina un pārliecinās, ka līdzfinansēto preču un pakalpojumu izmaksas atbilst tirgus cenai un nepastāv interešu konflikts piegādātāja vai pakalpojumu sniedzēja izvēlē. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju vai pakalpojuma sniedzēju saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
V.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
44.
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
45.
Sadarbības iestādei ir tiesības pieaicināt ekspertus, lai pārbaudītu, vai projekta norādītās attiecināmās izmaksas ir samērīgas un ekonomiski pamatotas.
46.
Pasākuma ietvaros izmaksas projekta ietvaros iespējams attiecināt līdz 2029. gada 31. decembrim. Ja finansējuma saņēmējam projekta ietvaros izmaksas rodas pēc 2029. gada 31. decembra, tās tiek segtas no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta.
47.
Finansējuma saņēmējam ir šādi pienākumi:
47.1.
nodrošināt projektā noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanu;
47.2.
ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievietojot savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu un nodrošinot informācijas un publicitātes pasākumus;
47.3.
iesniegt sadarbības iestādei starpposma un noslēguma maksājuma pieprasījumus;
47.4.
uzskaitīt un iesniegt vadības informācijas sistēmā datus projekta rādītāju sasniegšanas noteikšanai;
47.5.
nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 47. pantam un 50. pantam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
47.6.
nodrošināt nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos;
47.7.
nodrošināt, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. pantam, projekta īstenošanas laikā tiek nodrošināta lēmumu objektivitāte, konfidencialitāte un interešu konflikta neesība, kā arī caurskatāmības un vienlīdzības princips, vienlaikus novēršot korupciju, krāpšanu un dubulto finansējumu.
47.8.
nodrošināt, ka šo noteikumu 21. punktā minēto darbību rezultātā tiek izveidots prototips vai projekta darbības tiek vērstas uz prototipa izstrādi;
47.9.
sagatavot noslēguma rezultātu atskaiti iesniegšanai zinātniskās kvalitātes izvērtējuma saņemšanai;
47.10.
veikt precizējumus projekta darbības plānā, nemainot tā būtību, plānotos rezultātus un nepalielinot kopējo finansējumu, ja projekta īstenošanas gaitā nepieciešamas izmaiņas vai uzlabojumi, informējot sadarbības iestādi.
48.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā iesaistās ar tā valdījumā vai īpašumā esošu mantu, intelektuālo īpašumu, finansējumu vai cilvēkresursiem.
49.
Finansējuma saņēmējs var iesaistīt citus komersantus vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kas piedalās pētniecības projekta īstenošanā ar zinātniekiem (doktora grāda ieguvējiem), vai ārpakalpojumu sniedzējus – pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas vai citas juridiskās personas, kuras nodarbina zinātniekus (doktora grāda ieguvējus), kas nodrošina pētniecības projekta zinātnisko, tai skaitā pētniecības kategorijas atbilstību šo noteikumu 37. punktam, – pētniecības projekta iesniegumā norādot, no kurienes tiks iesaistīti zinātnieki (doktora grāda ieguvēji). Iesaistīšanas nolūkos piemērojama normatīvajos aktos par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem noteiktā kārtība. Ja pētniecības projektā zinātnieki (doktora grāda ieguvēji) netiek iesaistīti no pētniecības vai zināšanu izplatīšanas organizācijas, tad projekta iesniegumā tiek sniegts pamatojums.
50.
Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt avansu, kas nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta finansējuma kopsummas, vienlaikus nodrošinot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta finansējuma kopsummas, ja tiek ievēroti šādi nosacījumi:
50.1.
avansa maksājums ir pieejams, ja finansējuma saņēmējs ir atvēris kontu Eiropas Savienības dalībvalstī vai EEZ valstī reģistrētā kredītiestādē un iesniedzis šīs kredītiestādes garantiju par avansa summu vai atvēris kontu Valsts kasē.
50.2.
lai saņemtu avansa maksājumu, finansējuma saņēmējs iesniedz vadības informācijas sistēmā avansa pieprasījumu un plānotā avansa apmēra pamatojumu;
50.3.
finansējuma saņēmējs var dalīt avansa maksājumus un saņemt vairākus avansa maksājumus, bet nākamo avansa maksājumu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ieguldīts pilnā apmērā un ne biežāk kā reizi 6 mēnešos.
51.
Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta darbību īstenošanu un priekšfinansē projektā plānotās izmaksas no saviem līdzekļiem, izņemot gadījumu, ja projektā plānots avanss saskaņā ar šo noteikumu 50. punktu. Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var pieprasīt starpposma maksājumu par pabeigtajām darbībām.
52.
Finansējuma saņēmējs uzņemas risku visas ar projekta īstenošanu saistītās izmaksas segt no saviem līdzekļiem, ja sadarbības iestāde pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta nepiešķiršanu vai konstatē neatbilstības projekta īstenošanas laikā.
53.
Projekta pārtraukšana pirms termiņa beigām ir atbalstāma, ja projekta īstenošanas gaitā finansējuma saņēmējs konstatē, ka nebūs iespējams pilnībā sasniegt projekta izvirzīto mērķi. Sadarbības iestāde pamatojoties uz zinātniskās kvalitātes izvērtējumu, kuru sniedz Aizsardzības ministrija, izvērtē projekta rezultātus, iekļautās izmaksas un sasniegto rezultātu atbilstību projekta mērķim un plānotajām aktivitātēm. Projektā ietverto atsevišķu aktivitāšu izmaksas ir attiecināmas, ja aktivitātes ietvaros plānotā darbība ir pilnībā pabeigta atbilstoši projekta iesniegumam un līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem. Izmaksas var tikt attiecinātas un iekļautas maksājuma pieprasījumā tikai par tādiem starpposmiem, kas projekta pārtraukšanas brīdī ir pabeigti.
54.
Projektu īstenošanas uzraudzībai Aizsardzības ministrija kopīgi ar sadarbības iestādi nodrošina projektu gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu, ievērojot šādus nosacījumus:
54.1.
atbildīgā iestāde izstrādā un ar sadarbības iestādi un Aizsardzības ministriju saskaņo izvērtējumu standartformas, izvērtējumā ietverot prasību Aizsardzības ministrijas pārstāvim izvērtēt un pamatot, cik lielā mērā pētniecības pieteikumu plānotie rezultāti ir sasniegti;
54.2.
gala rezultātu kvalitātes izvērtējumu, kuru veic Aizsardzības ministrija, sadarbības iestāde izmanto lēmuma pieņemšanā par projekta mērķa un plānoto rezultātu sasniegšanu. Pamatojoties uz gala izvērtējumu par projektā plānoto rezultātu sasniegšanas līmeni, sadarbības iestāde var pieņemt lēmumu par finanšu korekcijas piemērošanu saskaņā ar vadošās iestādes izstrādātajām vadlīnijām par finanšu korekciju piemērošanu. Par minēto lēmumu sadarbības iestāde informē atbildīgo iestādi.
55.
Finansējuma saņēmējs, atbilstoši šo noteikumu 47.9. apakšpunktam, sagatavo noslēguma rezultātu atskaiti, iekļaujot vismaz šādu informāciju:
55.1.
projekta kopsavilkums;
55.2.
zinātniskā kvalitāte;
55.3.
inovāciju kvalitāte, aktualitāte un pielietojamība aizsardzības un drošības jomā.
56.
Aizsardzības ministrija atzinumu par finansējuma saņēmēja sagatavoto noslēguma rezultātu atskaiti sniedz ievērojot šādus nosacījumus:
56.1.
atzinumā tiek iekļauta vismaz šāda informācija:
56.1.1.
pētījuma īstenošanas gaita ir vērsta uz projekta mērķu un plānoto pētniecības rezultātu sasniegšanu;
56.1.2.
finansējuma izlietojums, kas ietver novērtējumu par projektā piešķirtā finansējuma izlietojuma atbilstību gala rezultāta mērķiem;
56.1.3.
sasniegtie pētniecības rezultāti ir skaidri un nepārprotami;
56.1.4.
pētniecības rezultātu zinātniskā kvalitāte ir atbilstoša, ņemot vērā sasniegto rezultātu zinātnisko vērtību, novitātes līmeni, tajā skaitā ir gūstama pārliecība, ka projekta ietvaros izstrādātais prototips atbilst jauna produkta vai tehnoloģijas definīcijai, atbilstoši šo noteikumu 2.3. apakšpunktā minētajam, vai projekta darbības ir vērstas uz prototipa izstrādi;
56.1.5.
inovāciju kvalitāte, aktualitāte un pielietojamība aizsardzības un drošības jomā;
56.1.6.
projektā izmantotās zināšanas nav pieejamas citur vai ir aizsargātas, izmantotās zināšanas palielina industrijas zināšanu apjomu;
56.2.
atskaites atbilstību šo noteikumu 56.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem raksturo ar šādiem vērtējumiem:
56.2.1.
atbilst;
56.2.2.
daļēji atbilst;
56.2.3.
neatbilst.
57.
Atbildīgā iestāde, izmantojot Centrālas statistikas pārvaldes datus, ne vēlāk kā trīs gadus pēc projekta īstenošanas apkopo informāciju par:
57.1.
komersanta eksporta apjomu, vienlaikus informējot, vai eksporta apjoms atbalstītajam komersanta pieaug par vismaz 10 procentiem trīs gadu laikā no noslēgumu pārskata iesniegšanas vadības informācijas sistēmā;
57.2.
komersanta produktivitātes apjomu, vienlaikus informējot, vai produktivitātes apjoms atbalstītajam komersantam pieaug par vismaz 10 procentiem trīs gadu laikā no noslēgumu pārskata iesniegšanas vadības informācijas sistēmā.
58.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu iesniedz informāciju par šādiem RIS3 rādītājiem katrā no RIS3 jomām:
58.1.
P&A izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
58.2.
P&A izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
58.3.
kopējie P&A izdevumi (euro):
58.3.1.
iekšējie izdevumi uzņēmumā veiktajiem P&A darbiem;
58.3.1.1.
kārtējie izdevumi (euro):
58.3.1.1.1.
darbaspēka izmaksas (P&A izdevumu apjoms, euro);
58.3.1.1.2.
citi kārtējie izdevumi (euro);
58.3.1.2.
kapitālizdevumi – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (euro);
58.3.2.
ārpakalpojumu izdevumi P&A darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās;
58.4.
kopējais P&A personāls (pilna laika ekvivalents):
58.4.1.
iekšējais P&A personāls:
58.4.1.1.
pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi);
58.4.1.1.1.
doktora grāda ieguvēji;
58.4.1.1.2.
jaunie zinātnieki;
58.4.1.1.3.
doktoranti un doktora grāda pretendenti;
58.4.1.1.4.
maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
58.4.1.1.5.
ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par šo noteikumu 58.4.1.1.4. apakšpunktā minēto;
58.4.1.2.
P&A tehniskais personāls, t.sk., P&A atbalsta personāls;
58.4.1.2.1.
doktora grāda ieguvēji;
58.4.1.2.2.
jaunie zinātnieki;
58.4.1.2.3.
doktoranti un doktora grāda pretendenti;
58.4.1.2.4.
maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
58.4.1.2.5.
ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par vadlīniju 58.4.1.2.4. apakšpunktā minēto;
58.4.1.2.6.
P&A atbalsta personāls;
58.4.2.
ārējais P&A personāls:
58.4.2.1.
pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi);
58.4.2.2.
P&A tehniskais un atbalsta personāls;
58.5.
kopējais P&A personāls (skaits):
58.5.1.
iekšējais P&A personāls:
58.5.1.1.
pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi);
58.5.1.1.1.
doktora grāda ieguvēji;
58.5.1.1.2.
jaunie zinātnieki;
58.5.1.1.3.
doktoranti un doktora grāda pretendenti;
58.5.1.1.4.
maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
58.5.1.1.5.
ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par vadlīniju 58.5.1.1.4. apakšpunktā minēto;
58.5.1.2.
P&A tehniskais personāls, t.sk., P&A atbalsta personāls:
58.5.1.2.1.
doktora grāda ieguvēji;
58.5.1.2.2.
jaunie zinātnieki;
58.5.1.2.3.
doktoranti un doktora grāda pretendenti;
58.5.1.2.4.
maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
58.5.1.2.5.
ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par vadlīniju 58.5.1.2.4. apakšpunktā minēto;
58.5.1.2.6.
P&A atbalsta personāls;
58.5.2.
ārējais P&A personāls:
58.5.2.1.
pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi);
58.5.2.2.
P&A tehniskais un atbalsta personāls;
58.6.
uzņēmuma P&A personāla izglītība:
58.6.1.
ar doktora grādu;
58.6.2.
ar maģistra grādu, bakalaura grādu, pirmā vai otrā līmeņa augstāko vai profesionālo izglītību;
58.6.3.
ar cita līmeņa izglītību, kas ir zemāka par vadlīniju 58.6.2. apakšpunktā minēto;
58.7.
piesaistītais ārvalstu finansējums (euro) (no starptautiskām pētniecības programmām vai no ārvalstu partneriem) pētniecībai;
58.8.
rūpnieciskie pētījumi (P&A izdevumu apjoms, euro);
58.9.
tehniski ekonomiskā priekšizpēte (P&A izdevumu apjoms, euro);
58.10.
eksperimentālās izstrādes (P&A izdevumu apjoms, euro);
58.11.
jaunradītās tehnoloģijas (skaits);
58.12.
jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) (skaits);
58.13.
atbalstīto komersantu skaits (skaits);
58.14.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti (skaits):
58.14.1.
patents un patentu pieteikumi (skaits);
58.14.2.
augu šķirne (skaits);
58.14.3.
reģistrēts dizainparaugs (skaits);
58.14.4.
pusvadītāja izstrādājums vai tā pieteikums (skaits);
58.14.5.
preču zīme (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīme (skaits);
58.15.
publikācijas WoS un SCOPUS (skaits);
58.16.
publikācijas WoS un SCOPUS sadarbībā ar industriju (skaits);
58.17.
ar projekta īstenošanu saistīto jaunradīto darba vietu P&A skaits.
59.
Sadarbības iestāde un finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta nepieļaujamību saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. panta prasībām.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
60.
Datums, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam, uzskatāms par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
61.
Uz finansējumu nevar pretendēt, ja:
61.1.
projekta iesniedzējs atbilst Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 11.2 panta pirmajā daļā noteiktajām pazīmēm;
61.2.
atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vadības informācijas sistēmā vai projekta iesnieguma saturs neatbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta prasībām. Ar projekta īstenošanas uzsākšanu šo noteikumu ietvaros saprot Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā noteikto "darbu sākumu";
61.3.
neatbilst šo noteikumu 14. punktā noteiktajiem finansējuma saņēmēja atbilstības nosacījumiem.
62.
Komercdarbības atbalstu, kas pasākuma ietvaros sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. pantu, var apvienot ar citā komercdarbības atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto atbalstu dažādām nosakāmām attiecināmajām izmaksām vai vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. pantu, tai skaitā var apvienot ar citā komercdarbības atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto de minimis atbalstu, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta finansējuma intensitāti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu, 6. punkta "a", "b" un "d" apakšpunktu un 7. punktu.
63.
Sadarbības iestāde uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi vērtē projekta iesniedzēja atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta “a” apakšpunktam.
64.
Informācija par šo noteikumu ietvaros izsniegto atbalstu sadarbības iestāde publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 9.panta 1.un 4.punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām un saskaņā ar normatīvo aktu par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
65.
Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros nedrīkst izmantot pētniecības iekārtas, kas iepirktas citu ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu ietvaros.
66.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
67.
Informācijas pieejamība un dokumentu glabāšana tiek nodrošināta šādā kārtībā:
67.1.
finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību un dokumentu glabāšanu 10 gadus, sākot no komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīža;
67.2.
sadarbības iestāde nodrošina informācijas pieejamību un dokumentu glabāšanu 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts.
68.
Sadarbības iestāde lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam var pieņemt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, līdz Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā noteiktajam termiņam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds