daļu un 9. panta pirmo daļu
50.1. līdz 15. septembrim, ja grozījumus paredzēts piemērot no nākamā gada 1. janvāra;
50.2. tās īstenošanas laikā – ne biežāk kā divas reizes gadā un ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1. decembrim."
98.1. pasākumu īstenošanu apliecinošo darījumu dokumentu apliecinātas kopijas un darbības fonda konta pārskatu. Ja maksājumu par precēm vai pakalpojumiem uz piegādātāja kontu pārskaita nevis ražotāju organizācija, bet līzinga sabiedrība vai akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum", kas izsniegusi aizdevumu ražotāju organizācijai, tad iesniedz līzinga sabiedrības vai akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" apliecinātu maksājuma dokumentu;
98.2. finanšu līzinga gadījumā – maksājumu apliecinošus dokumentus par izdevumu summu, kas ražotāju organizācijai radusies, norēķinoties ar līzinga devēju, kā arī līzinga līguma kopiju, kurā paredzēts, ka pēc finanšu līzinga samaksas prece paliek ražotāju organizācijas īpašumā;
98.3. ar pakalpojumu sniedzējiem noslēgto līgumu apliecinātas kopijas;
98.4. darbu nodošanas un pieņemšanas aktu apliecinātas kopijas;
98.5. būvniecības gadījumā – ja attiecīgie dokumenti nav pieejami Būvniecības informācijas sistēmā – papildus iesniedz:
98.5.1. papildinātu būvatļaujas kopiju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi;
98.5.2. apliecinātu akta kopiju par būves pieņemšanu ekspluatācijā vai paskaidrojuma raksta vai apliecinājuma kartes kopiju ar atzīmi, ka būvdarbi notikuši atbilstoši akceptētajai būvniecības iecerei;
98.6. pierādījumus saskaņā ar šo noteikumu 82. punktu;
98.7. saskaņā ar regulas 2022/1475 12. panta 2. punktu sagatavo gada ziņojumu par darbības programmas īstenošanu (11. pielikums);
98.8. saistībā ar šo noteikumu 65. un 66. punktā minētajām personāla un administratīvajām izmaksām – informāciju par attiecīgo nodarbināto darba mērķi, faktiski izpildītajiem uzdevumiem un nostrādāto laiku šo noteikumu 61. punktā minētās intervences sagatavošanai, īstenošanai un pēcpārbaudei;
98.9. informāciju par augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas biedru realizētās produkcijas apjomu (12. pielikums);
98.10. augu pases vai etiķetes kopiju par ilggadīgo kultūraugu stādāmo materiālu, īstenojot šo noteikumu 61.1.1. apakšpunktā minētās darbības, ja iegādātajiem ilggadīgo augļkopības kultūraugu stādiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu nepieciešamas augu pases vai etiķetes;
98.11. ražotāja vai tā pilnvarota pārstāvja izsniegtas atbilstības deklarācijas kopiju – par tehniku, iekārtu, inventāru vai aprīkojumu, kas nav marķēts ar Eiropas Savienības atbilstības marķējumu CE;
98.12. par šo noteikumu 61.2. un 61.3. apakšpunktā minētajām konsultācijām un apmācību – informāciju par konsultāciju un apmācības mērķi un mērķauditoriju, kā arī programmu un dokumentu, kas apstiprina mācību stundu skaitu, dalībnieku skaitu un izpildītos uzdevumus;
98.13. par šo noteikumu 61.6. apakšpunktā minētajām izmaksām saistībā ar produktu noieta veicināšanu, saziņu un tirgvedību, tostarp tādu rīcību un darbībām, kuru konkrētais mērķis ir palielināt patērētāju informētību par Eiropas Savienības kvalitātes shēmām un veselīga uztura nozīmi, kā arī tirgu dažādošanu un konsolidāciju – informāciju par pasākuma mērķi un dokumentu, kas apstiprina īstenoto darbību skaitu un izpildītos uzdevumus;
98.14. par šo noteikumu 61.7.3. apakšpunktā minēto Eiropas Savienības un valsts kvalitātes shēmu ieviešanas un īstenošanas izmaksām – dokumentu, kas apliecina produktu kvalitātes shēmu ieviešanu;
98.15. par šo noteikumu 61.8.1. un 61.8.2. apakšpunktā minēto izsekojamības un sertifikācijas sistēmu īstenošanas, īpaši galapatērētājiem pārdoto produktu kvalitātes uzraudzības, izmaksām – dokumentu, kas apliecina izsekojamības un sertifikācijas sistēmu ieviešanu;
98.16. par izdevumiem saskaņā ar šo noteikumu 44.2. apakšpunktu – pārskatu par īstenoto darbu mērķi, procesu, rezultātiem un secinājumiem, kā arī tādu informāciju par darbā iesaistītā personāla izglītību, kura apliecina šo noteikumu 44.2. apakšpunktā noteikto intervenču īstenošanai nepieciešamās zināšanas, un tā darba procesā pildāmajiem faktiskajiem uzdevumiem."
102.1. ka pie ražotāju organizācijas atrodas un tās īpašumā – ja vien iegādei nav izmantots finanšu līzings – vai faktiskajā valdījumā ir iegādātā prece;
102.2. atbilstoši plānotajai būvniecības iecerei un noteiktai būvju grupai – aktu par būves nodošanu ekspluatācijā vai papildinātu paskaidrojuma raksta vai apliecinājuma kartes kopiju ar atzīmi, ka būvdarbi notikuši atbilstoši akceptētajai būvniecības iecerei, un – ja būvniecība notiek vairākos posmos – darbu nodošanas un pieņemšanas aktu apliecinātas kopijas."
"8. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. aprīļa
noteikumiem Nr. 203
Finanšu korekciju piemērošana neatbilstību un pārkāpumu gadījumā
1. Proporcionāla finanšu korekcija atbalstītajos projektos (sk. tabulu) tiek piemērota, ja Lauku atbalsta dienests, pieņemot lēmumu par iespējamas neatbilstības konstatēšanu vai lēmumu par neatbilstību, secina, ka neatbilstošo izdevumu summu nav iespējams konkrēti noteikt vai būtu nesamērīgi samazināt darbības programmas attiecināmo izmaksu summu par visu izdevumu summu, kas neatbilst normatīvo aktu un lēmuma (vienošanās) par darbības programmas īstenošanu nosacījumiem.
2. Finansējumu atprasa proporcionāli laikam, kas pagājis kopš attiecīgā pasākuma īstenošanas darbības programmā.
3. Vērtēšanas procesā konstatējot vairākus pārkāpumus, tiek piemērota finanšu korekcija atbilstoši būtiskākajam (ar lielāko korekcijas apmēru) pārkāpumam.
4. Samērīguma princips piemērojams tiktāl, cik to pieļauj noteiktais minimālais finanšu korekciju apmērs.
5. Finanšu korekciju nepiemēro, ja pārkāpumam ir formāls raksturs bez reālas vai iespējamas finansiālās ietekmes.
6. Finanšu korekciju var nepiemērot, ja ražotāju organizācija spēj pierādīt, ka nepieciešamās izmaiņas darbības programmā iepriekš nebija paredzamas un tās radušās no ražotāju organizācijas darbības neatkarīgu iemeslu dēļ.
7. Piemērojot finanšu korekciju, vērtē ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem saistītās neatbilstības smagumu, apmēru, ilgumu un atkārtošanos.
Nr. p. k. |
Neatbilstība/pārkāpums | Neatbilstības/pārkāpuma apraksts | Finanšu korekcijas apmērs |
Iepirkuma procedūrā konstatētie pārkāpumi | |||
1. | Nav piemērota atbilstošā iepirkuma procedūras metode | Piemērota nepareiza iepirkuma metode – veikta vienkāršota cenu aptauja, jo nav ņemts vērā, ka iegādēm, kurām ir viens mērķis un (vai) piegādātājs un kurām, saskaitot kopā un nosakot paredzamo cenu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem iepirkuma procedūra jāīsteno ar Iepirkumu uzraudzības biroja starpniecību | • Atkārtota iepirkuma procedūra atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem un 10 % no attiecīgajai investīcijas pozīcijai (kurai nepareizi piemērota iepirkuma procedūras metode) apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas. • 100 %, ja konstatētas neatbilstības pēc atkārtotās iepirkuma procedūras |
2. | Noteiktie termiņi piedāvājumu sagatavošanai un iesniegšanai neatbilst nosacījumiem, kas minēti normatīvajos aktos par iepirkuma procedūras piemērošanu | Ražotāju organizācija iepirkuma procedūrā nav ievērojusi noteiktos minimālos piedāvājumu sagatavošanas termiņus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem |
• 2 % par katru termiņa samazinājuma darbdienu (maksimāli līdz piecām darbdienām), ja ir ievēroti visi pārējie iepirkuma procedūras nosacījumi. • 10 % un atkārtota iepirkuma procedūra apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas (ja termiņa samazinājums pārsniedz piecas darbdienas). • 10 % no attiecīgās investīcijas pozīcijas attiecināmajām izmaksām, ja darbība īstenota. • 100 %, ja konstatētas neatbilstības pēc atkārtotās iepirkuma procedūras |
3. | Nepamatoti ierobežota iepirkuma procedūras tehniskā specifikācija un sašaurināts piedāvājumu iesniedzēju loks | Tehniskajā specifikācijā vai konkursa nolikumā ir norādīti kritēriji, kas dod iespēju pieteikties tikai konkrētam vai ierobežotam ražotāju lokam, vai arī, vērtējot iepirkumu, norādītie kritēriji vairs netiek ņemti vērā, tādējādi dodot iespēju uzvarēt piedāvātājam, kurš neatbilst attiecīgajiem kritērijiem. Noteikti pārāk specifiski tehniskie standarti, tādējādi nenodrošinot vienādu piekļuvi (iespēju) pretendentiem. Ražotāju organizācija radījusi apstākļus, lai ierobežotu piegādātāju loku |
• 25 % no apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas, ja pārkāpums var ietekmēt ražotāju loku un ierobežo konkurenci. • 10 vai 5 % no apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas atkarībā no neatbilstības būtiskuma. • Atkārtota iepirkuma procedūra, izmantojot Iepirkumu uzraudzības biroja platformu |
4. | Līguma izpildes laikā netiek ievēroti atlases kritēriji | Darbības programmas īstenošanas laikā konstatēts, ka netiek ievēroti kritēriji, kas tika noteikti kā piegādātāju atlases kritēriji, piemēram, limitēts izpildes laiks | • 25 %, ja pārkāpums var ietekmēt piegādātāju loku un ierobežo konkurenci. |
5. | Grozīti līgumisko attiecību nosacījumi, kas maina sākotnējo tehnisko specifikāciju | Darbības programmas īstenošanas laikā izdarīti grozījumi, ar kuriem mainīti nosacījumi, kas varētu ietekmēt iespējamo piegādātāju loku un piedāvājuma cenu | • 25 %, ja pārkāpums var ietekmēt piegādātāju loku un ierobežo konkurenci. • 10 vai 5 % atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
6. | Iepirkuma procedūrā izvēlētā piegādātāja (pakalpojumu sniedzēja) apakšuzņēmējs ir atbalsta pretendents vai ar to saistītā persona. |
Darbības programmas īstenošanas laikā konstatēts, ka ar pakalpojumu sniedzēju noslēgtā līguma izpildi kā apakšuzņēmējs nodrošina atbalsta pretendents vai ar to saistīta persona. Kāds no komisijas locekļiem un ekspertiem (ja tādi ir piesaistīti) pārstāv pretendenta intereses vai ir saistīts ar pretendentu, un interešu konflikta konstatēšanas gadījumā nav ievērota noteiktā procedūra |
100 % |
7. | Konstatēts izmaksu sadārdzinājums | Mākslīga izmaksu pozīciju sadārdzināšana | • 100 %, ja konstatētais sadārdzinājums pārsniedz 50 %. • 20–100 % no sadārdzināto izmaksu pozīcijas tirgus cenas sliekšņa, ja konstatētais sadārdzinājums ir līdz 50 %, – atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
8. | Nav ievērots Ministru kabineta noteikumu Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 203) 72. vai 163. punktā minētais iepirkuma dokumentu iesniegšanas termiņš | Normatīvajos aktos vai administratīvajā lēmumā norādītie iesniedzamie dokumenti iesniegti pēc noteiktā termiņa | • 1–2 mēneši – 0,01 %. |
Citi pārkāpumi | |||
9. | Nav ievērota MK noteikumu Nr. 203 88. vai 161. punktā minētā prasība | Finanšu līzingā iegādātā prece līdz attiecīgās darbības programmas perioda beigām nav kļuvusi par ražotāju organizācijas īpašumu | Par attiecīgo preci saņemtā Eiropas Savienības līdzfinansējuma atmaksa 100 % apmērā |
10. | Ražotāju organizācija neiesniedz Lauku atbalsta dienestam statistikas informāciju vai tā nav korekta | Ražotāju organizācija Lauku atbalsta dienestam nav iesniegusi regulas 2022/1475 V pielikumā, regulas 2016/232 5. pantā vai regulas 2017/892 21. pantā minēto informāciju vai tā nav pareiza | Attiecīgās darbības programmas apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, kamēr ir sagatavots pareizs paziņojums |
11. | Konstatētas būtiskas izmaiņas investīcijas izmantošanā | Investīcija netiek izmantota atbilstoši apstiprinātās darbības programmas mērķiem un atbalsta saņemšanas nosacījumiem | Proporcionāli atlikušajam uzraudzības periodam atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
12. | Nav ievēroti MK noteikumu Nr. 203 53. vai 112. punktā minētie nosacījumi | 1) Ražotāju organizācijas biedri pašu saražotos attiecināmos produktus realizē, pārsniedzot 25 % no attiecināmo produktu vērtības |
Attiecībā uz pārskata gadu ražotāju organizācijas pārdotās attiecināmās produkcijas vērtībā neiekļauj no konkrētā biedra iepirktās attiecināmās produkcijas vērtību |
2) Ražotāju organizācijas biedri pašu saražotos attiecināmos produktus klientiem, kas nav patērētāji, realizē, pārsniedzot maznozīmīgo apjomu (10 % no ražotāju organizācijas attiecināmā produkta pārdodamās produkcijas vērtības) |
Attiecībā uz pārskata gadu ražotāju organizācijas pārdotās attiecināmās produkcijas vērtībā neiekļauj no konkrētā biedra iepirktā tā produkta vērtību, kuram konstatēts maznozīmīgā apjoma pārsniegums. Ja pārkāpums attiecībā uz konkrēto biedru tiek konstatēts atkārtoti, piemēro šā punkta 1. apakšpunktā minēto finanšu korekciju |
||
13. | Darbības programmas pēdējā gadā nav sasniegti ražotāju organizācijas izvēlētie sasniedzamie rādītāji saskaņā ar MK noteikumu Nr. 203 47., 125. vai 126. punktu | Ražotāju organizācija darbības programmas īstenošanas pēdējā gadā nav sasniegusi tās izvēlētos kritērijus un noteiktos sasniedzamos rezultatīvos rādītājus saskaņā ar MK noteikumu Nr. 203 47., 125. vai 126. punktu |
Ražotāju organizācija atmaksā tai piešķirto finansējumu: • 100 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs nav sasniegts; • 70 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts līdz 30,99 % apmēram; • 50 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts 31–50,99 % apmērā; • 30 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts 51–70,99 % apmērā; • 10 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts 71–99,99 % apmērā |
14. | Nav ievēroti MK noteikumu Nr. 203 46. vai 124. punktā minētie nosacījumi | 1) Iesniedzot darbības programmu vai tās grozījumus, ražotāju organizācija nav pievienojusi izvērstu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu saskaņā ar MK noteikumu Nr. 203 46.1. vai 124.1. apakšpunktu |
Attiecīgās darbības programmas vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, kamēr ir sagatavota detalizēta informācija |
2) Iesniedzot darbības programmu vai tās grozījumus, ražotāju organizācija nav pievienojusi skaidrojumu saskaņā ar MK noteikumu Nr. 203 46.2. vai 124.2. apakšpunktu par darbības programmā īstenojamo pasākumu saskanīgumu ar ražotāju organizācijas izvēlētajiem MK noteikumu Nr. 203 47. , 125. vai 126. punktā minētajiem ražotāju organizācijas noteiktajiem sasniedzamajiem rezultatīvajiem rādītājiem | Attiecīgās darbības programmas vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, kamēr ir sagatavota detalizēta informācija | ||
15. | Darbības fonda samazinājums vairāk par 30 % | MK noteikumu Nr. 203 132. punktā minēto nosacījumu neievērošana |
50 % no darbības fonda summas, kas pārsniedz MK noteikumu Nr. 203 132. punktā minēto ierobežojumu |
"