Noteikumu projekts

23-TA-2341
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.2. pasākuma “Atkritumu dalītā vākšana” projektu iesniegumu pirmās atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma  19. panta 6. un 13. punktu 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka: 
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.2. pasākuma “Atkritumu dalītā vākšana” (turpmāk – pasākums) projektu iesniegumu pirmo atlases kārtu (turpmāk – atlases kārta); 
1.2.
pasākuma un atlases kārtas mērķi;
1.3.
atlases kārtai plānoto un pieejamo finansējumu; 
1.4.
prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma un atlases kārtas mērķis ir attīstīt atkritumu dalītas vākšanas sistēmu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un reģenerāciju.
3.
Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
4.
Pasākuma atlases kārtas projektu uzraudzības rādītāji un to sasniedzamās vērtības līdz 2029. gada 31. decembrim:
4.1.
iznākuma rādītājs - atbalstīto uzņēmumu (tai skaitā mazi, vidēji un lieli uzņēmumi) skaits. Iznākuma rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu dalītas savākšanas sistēmas attīstībā, nodrošinot atbalstu vismaz četriem uzņēmumiem, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim - vismaz trim uzņēmumiem;
4.2.
rezultāta rādītājs - šķiroti savāktu atkritumu daudzums. Rezultāta rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu dalītas savākšanas sistēmas attīstībā, sasniedzot šķiroti savākto atkritumu daudzumu 4750 tonnas gadā.
5.
Atlases kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde). 
7.
Atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz 2 352 942 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 2 000 000 euro un  privātais līdzfinansējums, – vismaz 352 942 euro.
8.
Attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un privātais līdzfinansējums ir vismaz 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9.
Kohēzijas fonda finansējumu piešķir granta veidā.
II.Prasības projekta iesniedzējam
10.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, atlases kārtas ietvaros ir atkritumu apsaimniekotājs (komersants), kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmis atbilstošu atkritumu apsaimniekošanas atļauju vai atļauju A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai, un tā darbība atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijai atbilst E sadaļas 38. vai 39. nodaļai:
10.1.
sadzīves atkritumu apsaimniekotājs (komersants), kuram uz projekta īstenošanas laiku ir noslēgts līgums ar pašvaldību par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanu tās teritorijā; 
10.2.
atkritumu apsaimniekošanas komersants, kurš Latvijas Republikas teritorijā nodrošina sadzīves bīstamo un videi kaitīgu preču atkritumu savākšanu normatīvo aktu noteiktā kārtībā. 
11.
Projekta iesniedzējs atlases kārtā var iesniegt vienu projekta iesniegumu.
12.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām elektroniski sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
13.
Atlases kārtas ietvaros saskaņā ar vides un atkritumu apsaimniekošanas politikas plānošanas dokumentos noteiktajiem uzdevumiem ir atbalstāmas šādas darbības:  
13.1.
dažādu veidu atkritumu dalītās vākšanas jaunu un nelietotu konteineru iegāde atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai un vadošās iestādes saskaņotajai vienas vienības izmaksu likmju aprēķina un piemērošanas metodikai (turpmāk – metodika);
13.2.
informatīvie un publicitātes pasākumi.
14.
Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas atbalstāmo darbību īstenošanai:
14.1.
Dažāda veida specializēto konteineru iegāde šādu atkritumu veidu savākšanai:
14.1.1.
izlietotā iepakojuma konteineri (120 litru, 240 litru, 660 litru, 1100 litru plastmasas un 660 litru un 1100 litru tilpuma metāla konteineri);
14.1.2.
trīs kameru iekštelpu un ārtelpu dalītās vākšanas konteineri (dažāda tilpuma);
14.1.3.
tekstila atkritumu konteineri;
14.1.4.
bioloģisko atkritumu konteineri (120 litru, 140 litru, 240 litru tilpuma konteineri);
14.1.5.
tvertnes mājkompostēšanai dārza atkritumiem (no 100 litriem tilpuma);
14.1.6.
būvgružu un lielgabarīta atkritumu konteineri (sākot no 1,5 līdz 40 kubikmetru tilpuma);
14.1.7.
sadzīves bīstamo atkritumu vai videi kaitīgu preču atkritumu konteineri (dažāda tilpuma atkarībā no savācamā atkritumu veida);
14.1.8.
neizlietoto medikamentu savākšanas tvertnes aptiekām (dažāda tilpuma);
14.1.9.
cigarešu izsmēķu savākšanas tvertnes ārtelpām (pie sienas stiprināmas urnas);
14.1.10.
slēdzami jūras tipa konteineri vai analogi pārvietojami moduļi izvietošanai laukumos, kur no iedzīvotājiem pieņem sadzīves bīstamos atkritumus vai videi kaitīgās preču atkritumus (bez papildaprīkojuma plauktiem vai uzglabāšanas tvertnēm) īslaicīgai uzglabāšanai.
14.2.
Projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. pantam un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.  
IV.Atlases kārtas un projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
15.
Projekta iesniedzējs veic nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu", "Klimatdrošināšana", un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" ievērošanu, datu uzkrāšanu un ievadi Kohēzijas politikas fondu vienotās informācijas sistēmā projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā, tai skaitā piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
16.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektā plānotās darbības netiek finansētas no citiem valsts, pašvaldības un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem vai citiem publiskiem līdzekļiem.
17.
 Šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību attiecināmās izmaksas nosaka saskaņā ar metodiku, piemērojot vienas vienības izmaksu likmes un metodikā noteiktos aprēķinus un nosacījumus to noteikšanai. Metodiku atbildīgā iestāde ievieto savā tīmekļvietnē pēc tās apstiprināšanas, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pirms atlases kārtas izsludināšanas.
18.
Prasības projektā sasniegto rādītāju pamatojošajai dokumentācijai nosaka saskaņā ar metodiku.
19.
Finansējuma saņēmējs sedz visas papildu izmaksas, kas pārsniedz metodikā noteiktās vienas vienības izmaksu likmes, no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. 
20.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
20.1.
projekta izmaksu pieaugumu sedz no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts; 
20.2.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības;
20.3.
nodrošina, ka visi projekta rezultātā iegūtie specializētie atkritumu dalītās vākšanas konteineri tiek atbilstoši sagatavoti tam paredzētajam mērķim (CE marķēti, apzīmēti kā iegādāti Kohēzijas fonda līdzfinansēta projekta ietvaros, pielāgoti izmantošanai paredzētajam mērķim, norādot, kādiem atkritumu veidiem konteineri izmantojami);
20.4.
nodrošina, ka projekta īstenošanas un piecu gadu pēcuzraudzības periodā pēc sadarbības vai atbildīgās iestādes pieprasījuma ir pieejama informācija par to konteineru atrašanās vietu, kuri iegādāti par projekta ietvaros piešķirtajiem Kohēzijas fonda līdzekļiem.
21.
Projekta izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
22.
Finansējuma saņēmējs pēcuzraudzības periodā nodrošina, ka:
22.1.
projekta ietvaros iegādātais atkritumu dalītas savākšanas aprīkojums pastāvīgi piecus gadus tiek izmantots projekta noteikto mērķu sasniegšanai un projektā norādītā sasniedzamā dalīti vākto atkritumu daudzuma rādītāja vērtības nodrošināšanai pēc projekta noslēguma maksājuma saņemšanas;
22.2.
par līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, tiek nodrošināti sabiedrības izglītošanas un vides apziņas celšanas pasākumi vismaz piecu procentu apmērā proporcionāli realizētā projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ietverot informācijas sniegšanu atkritumu radītājiem drukātā, vizuālā veidā dažādos informācijas nesējos par aprites ekonomikas ieviešanas un atkritumu apsaimniekošanas pasākumu nepieciešamību (informatīvi bukleti, info grafikas, video klipi, semināri namu apsaimniekotājiem, ziņu lapas, preses relīzes, baneri un citi).   
23.
Ja projekta pēcuzraudzības periodā beidzas līgums ar pašvaldību par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanu un pakalpojums turpmāk vairs netiks sniegts attiecīgajā pašvaldībā, finansējuma saņēmējs:
23.1.
nodrošina, ka projekta ietvaros iegādātie pārvietojamie atkritumu dalītas savākšanas konteineri tiek uzstādīti jaunā pakalpojuma sniegšanas teritorijā projekta vērtēšanas situācijai līdzvērtīgos apstākļos, par ko atkritumu apsaimniekotājam ir noslēgts līgums;
23.2.
sadarbības iestādei sniedz informāciju par jaunā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanas līguma noslēgšanu un tā darbības termiņu.
24.
Sadarbības iestādei saskaņā ar civiltiesisko līgumu ir tiesības projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā pārbaudīt civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu sniegto informāciju, veicot pārbaudi projekta īstenošanas vietā atbilstoši Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
25.
Sadarbības iestādei, revīzijas iestādei, Eiropas Komisijai vai Eiropas Komisijas ekspertiem ir tiesības pieprasīt finansējuma saņēmējam visus projekta izmaksas pamatojošos dokumentus un veikt pārbaudes projekta īstenošanas vietā.
26.
Projekta izmaksas pamatojošie dokumenti un visa ar projektu saistītā dokumentācija finansējuma saņēmējam jāglabā visu projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laiku un 10 gadus no noslēguma maksājuma dienas.
27.
Projekts tiek īstenots 12 mēnešu laikā no civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim.
28.
Projekta  pēcuzraudzības termiņš ir pieci gadi no projekta noslēguma maksājuma veikšanas dienas finansējuma saņēmējam.
29.
Pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros atbalstu attiecināmo darbību izmaksu segšanai sniedz saskaņā ar 2013.gada 18.decembra Komisijas regulu Nr.1407/2013 par Līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
30.
De minimis atbalstu komersantam piešķir, ievērojot šādus nosacījumus:
30.1.
de minimis atbalsts triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 200 000 euro vienam vienotam uzņēmumam;
30.2.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus. Ja komersants darbojas nozarēs, kas norādītas minētajā punktā, gan vienā, gan vairākās nozarēs vai citās darbības jomās, uz kurām attiecas šīs regulas darbības jomas, atbalstam, ko piešķir minētajām nozarēm vai darbības jomām, šo regulu piemēro ar nosacījumu, ka darbības vai izmaksas tiek nošķirtas, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
30.3.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai komersantam minētais atbalsts attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados nepalielina saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz 200 000 euro. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē saņemtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
31.
De minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegts atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
32.
De minimis atbalstu, ko piešķir atbilstoši šiem noteikumiem, par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu.
33.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
34.
Dokumentāciju par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulas Nr.  1407/2013 6. panta 4. punktu sadarbības iestāde glabā 10 gadus no programmas ietvaros pēdējā piešķirtā atbalsta.
35.
Ja tiek pārkāptas komercdarbības atbalsta normas, kas izriet no regulas Nr. 1407/2013 prasībām, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 
36.
Finansējumu pasākuma ietvaros izmaksā saskaņā metodiku, piemērojot vienkāršoto izmaksu iespējas ar vienas vienības izmaksu likmēm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 53. panta 1. punkta "b" apakšpunktam. 
37.
Avansa maksājums finansējuma saņēmējam nav paredzēts.
38.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, nav attiecināmās izmaksas. Tie nav atgūstami atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli. 
39.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno un priekšfinansē no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, un sadarbības iestāde, balstoties uz civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu, pēc finansējuma saņēmēja iesniegtā projekta noslēguma maksājuma pieprasījuma izvērtēšanas veic finansējuma izmaksu vienā noslēguma maksājumā.  
40.
Finansējuma saņēmējs, izpildot projekta īstenošanas nosacījumus, noslēguma maksājumu saņem, ja sadarbības iestādē ir iesniegta šo noteikumu 18. punktā minētā rādītāju sasniegšanu pamatojošā dokumentācija un sadarbības iestāde to ir apstiprinājusi. 
 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds