Rīkojuma projekts

Ministru kabineta rīkojums Nr. 23
Rīgā 2024. gada 9. janvārī (prot. Nr. 1 59. §)
23-TA-2840
Par atļauju Vilnim Ķirsim savienot amatus
1.
Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050), izskatot Viļņa Ķirša 2023. gada 7. septembra lūgumu atļaut savienot Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes (turpmāk – padome) locekļa amatu ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas Metropole" valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu un politiskās partijas "Vienotība" valdes locekļa amatu, konstatēja:
1.1.
saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk – likums) 4. panta otro daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem padomes locekļa amatu. Saskaņā ar likuma 7. panta sesto daļu 4. panta otrajā daļā minētā amatpersona papildus likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar amatu arodbiedrībā vai citu amatu, uzņēmuma līguma, pilnvarojuma izpildi vai saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā vai reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās publiskas personas iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstveida atļauja;
1.2.
saskaņā ar likuma 8.1 panta pirmo daļu personai, kura, stājoties valsts amatpersonas amatā, vienlaikus ieņem citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms iecelšanas, ievēlēšanas vai apstiprināšanas amatā rakstveidā iesniegt šai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu;
1.3.
Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma 7. panta sestās daļas 2. punktu ir kompetenta izsniegt atļauju padomes locekļa amatu savienot ar citu amatu;
1.4.
saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 11. panta pirmo daļu izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzībai Ministru kabinets izveido padomi. Padomes kompetenci nosaka Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 25 "Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes nolikums" (turpmāk – noteikumi Nr. 25);
1.5.
saskaņā ar noteikumu Nr. 25 1. punktu padome nodrošina pašvaldību finanšu izlīdzināšanas un pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzību;
1.6.
saskaņā ar noteikumu Nr. 25 6. punktu padomei ir noteikti šādi pienākumi:
1.6.2.
pārraudzīt saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 9. panta otro daļu izdoto normatīvo aktu izpildi;
1.6.3.
saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 12. panta otro daļu pieņemt lēmumu par pašvaldību savstarpējo norēķinu parādiem un septiņu darbdienu laikā nosūtīt to Valsts kasei izpildei;
1.6.4.
izskatīt un apkopot valsts un pašvaldību institūciju priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumā, kā arī ar to saistītajos normatīvajos aktos un sniegt atzinumus par tiem;
1.6.5.
ja nepieciešams, izstrādāt priekšlikumus Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma un ar to saistīto normatīvo aktu piemērošanas uzlabošanai;
1.7.
V. Ķirsis pilda Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amata pienākumus. Saskaņā ar Reģionālās attīstības likuma 5. panta pirmo daļu plānošanas reģions ir atvasināta publiska persona. Tās lēmējorgāns ir plānošanas reģiona attīstības padome. Saskaņā ar Reģionālās attīstības likuma 16.1 panta pirmo daļu plānošanas reģions atbilstoši kompetencei nodrošina reģiona attīstības plānošanu, koordināciju, pašvaldību un citu valsts pārvaldes iestāžu sadarbību. Atbilstoši Reģionālās attīstības likuma 16.1 panta otrajai daļai plānošanas reģiona attīstības padome apstiprina plānošanas reģiona nolikumu un budžetu, var izveidot, reorganizēt un likvidēt plānošanas reģiona iestādes un kapitālsabiedrības, var lemt par dalību biedrībās un nodibinājumos, var noteikt atlīdzību par padomes priekšsēdētāja, padomes locekļu un administrācijas darbinieku pienākumu pildīšanu un tās izmaksāšanas kārtību, kā arī var noteikt plānošanas reģiona sniegto maksas pakalpojumu veidus un samaksas apmēru;
1.8.
V. Ķirsis pilda Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas Metropole" (turpmāk šajā apakšpunktā – biedrība) valdes locekļa amata pienākumus. Saskaņā ar biedrības statūtu 2.1. apakšpunktu biedrības mērķi ir veicināt Rīgas un Pierīgas pašvaldību savstarpējo sadarbību, veicināt Rīgas un Pierīgas pašvaldību sadarbību ar Latvijas Republikas, starptautiskajām citu valstu institūcijām un organizācijām, veicināt Rīgas metropoles ekonomisko un sociālo attīstību, palielināt Rīgas metropoles konkurētspēju Baltijas valstu un Baltijas jūras reģionā, radot pievilcīgāku vidi investīcijām, organizēt kopīgu pašvaldību pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem, veicinot pieejamību un kvalitāti, veicināt Rīgas metropoles iedzīvotājiem kopīgu attīstības projektu virzību, kā arī citi mērķi. Saskaņā ar biedrības statūtu 9.6. apakšpunktu valde ir tiesīga izlemt visus jautājumus, kas nav ekskluzīvā biedru sapulces kompetencē;
1.9.
V. Ķirsis pilda Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amata pienākumus. Tajos ietilpst minētā plāna ieviešanas uzraudzība satiksmes infrastruktūras jomā;
1.10.
V. Ķirsis pilda Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amata pienākumus. Tajos ietilpst priekšlikumu sniegšana gan attiecībā uz nacionālajiem, gan starptautisko organizāciju tiesību aktiem. Amata pienākumu ietvaros nepieciešams aktīvi iesaistīties Eiropas Savienības regulu un direktīvu izstrādes procesos, sniedzot priekšlikumus par Latvijas nacionālajām pozīcijām;
1.11.
V. Ķirsis pilda politiskās partijas "Vienotība" (turpmāk šajā apakšpunktā – Vienotība) valdes locekļa amata pienākumus. Saskaņā ar Vienotības statūtiem Vienotības valdes pienākumi ir vadīt partijas darbu un pārstāvēt partiju, nodrošināt programmas īstenošanu un partijas institūciju lēmumu izpildi, sagatavot statūtu un programmas grozījumu projektus, lemt par biedru uzņemšanu un izslēgšanu, izvirzīt deputātu kandidātus un sagatavot kandidātu sarakstus Saeimas un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, apstiprināt deputātu kandidātu sarakstus pašvaldību vēlēšanām, apstiprināt kandidatūras Ministru kabineta locekļu amatiem, kā arī to amatpersonu kandidatūras, kuras izvirza Saeimas deputāti un ievēlē Saeima, pieņemt partijas budžetu un apstiprināt gada pārskatu, apstiprināt darba grupas, īstenot citas statūtos un normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, kā arī informēt biedrus par savu darbu un lēmumiem.
2.
Izvērtējot noteikumu Nr. 25 6. punktā noteiktos padomes pienākumus kopsakarā ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amata pienākumiem, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas Metropole" valdes locekļa amata pienākumiem, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amata pienākumiem, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amata pienākumiem un politiskās partijas "Vienotība" valdes locekļa amata pienākumiem, secināms, ka padomes locekļa amata savienošana ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas Metropole" valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu un politiskās partijas "Vienotība" valdes locekļa amatu interešu konfliktu nerada, netiks ierosināti un pieņemti lēmumi vai veiktas citas darbības, kas varētu skart V. Ķirša kā valsts amatpersonas personiskās un mantiskās intereses, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
3.
Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma 8.1 panta piekto daļu, atļaut V. Ķirsim savienot padomes locekļa amatu ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas Metropole" valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu un politiskās partijas "Vienotība" valdes locekļa amatu.
4.
Atbilstoši likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonas ētikas normu ievērošanu, tāpēc, neraugoties uz kompetentās institūcijas atļauju savienot amatus, V. Ķirsim ir pienākums jebkurā brīdī izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, ja, pildot padomes locekļa amatu vai Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas Metropole" valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu vai politiskās partijas "Vienotība" valdes locekļa amatu, pastāv iespēja, ka V. Ķirsis var nonākt interešu konflikta situācijā.
5.
Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, 188. panta otro daļu un 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas.
Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministrs A. Ašeradens