Noteikumu projekts

22-TA-1124
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.r. “Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu” 2.2.1.2.i.  investīcijas “Atbalsts procesu digitalizācijai uzņēmējdarbībā” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu 
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.r. “Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu” 2.2.1.2.i.  investīcijas “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā” (turpmāk – atbalsta programma) īstenošanas un uzraudzības kārtību;
1.2.
atbalsta programmai pieejamo finansējumu;
1.3.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.4.
nepieciešamās informācijas sistēmas izveides un izmantošanas kārtību;
1.5.
iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
digitālās attīstības ceļa karte – Eiropas digitālās inovācijas centra eksperta padziļināti vadīts un izveidots novērtējums digitālā brieduma testa ietvaros par gala labuma guvējam nepieciešamajām investīcijas digitālās transformācijas veicināšanai;
2.2.
Eiropas digitālās inovācijas centrs – Latvijas nacionālās atlases procedūrā izraudzīta kandidātiestāde, kas ir iesniegusi pieteikumu Eiropas Komisijas uzsaukumam par Eiropas Digitālās inovācijas centru izveidi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa Regulu (ES) Nr. 2021/694, ar ko izveido programmu “Digitālā Eiropa” un atceļ Lēmumu (ES) 2015/2240 vai tiesību subjekts, kas atlasīts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2021/694,  ar ko izveido programmu “Digitālā Eiropa” un atceļ Lēmumu (ES) 2015/2240 16. pantu;
2.3.
gala labuma guvējs – sīkais (mikro), mazais, vidējais, lielais komersants, biedrība un nodibinājums, kas apvieno vairākus komersantus vai pārstāv to intereses;
2.4.
lielais komersants – komersants, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 2. panta 24. punktā noteiktajam;
2.5.
limitētas periodiskas izmaksas – izmaksas, kas saistītas ar programmatūras izmantošanu uz ierobežotu laika periodu, kas lietotājam nenodod nekāda veida licences īpašumtiesības ilgtermiņā;
2.6.
otrreizējais digitālā brieduma tests – novērtējums par gala labuma guvēja esošo digitālo un inovāciju briedumu, ko pēc atbalsta saņemšanas gala labuma guvējs veic patstāvīgi vai sadarbībā ar Eiropas digitālās inovācijas centru un Eiropas digitālās inovācijas centra eksperta atzinums par projekta izpildes atbilstību digitālās attīstības ceļa kartē noteiktajam;
2.7.
saistītais komersants – komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā minētajiem kritērijiem;
2.8.
sākotnējais digitālā brieduma tests – novērtējums par gala labuma guvēja esošo digitālo un inovāciju briedumu, ko gala labuma guvējs veic patstāvīgi vai sadarbībā ar Eiropas digitālās inovācijas centru, lai noteiktu gala labuma guvēja digitalizācijas vajadzības un spēju izmantot digitālās tehnoloģijas, kas tiek definētas digitālās attīstības ceļa kartē;
2.9.
sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants – komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 2. pantā noteiktajam;
2.10.
pamata funkcijas – gala labuma guvēja pamata iekšējo funkciju un procesu kopums, kuras tas veic neatkarīgi no darbības jomas;
2.11.
viens vienots komersants – komersants, kas atbilst Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013), Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) un Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013) 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
3.
Atbalsta programmas mērķis ir veicināt procesu digitalizāciju komercdarbībā un produktivitātes paaugstināšanu ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai komersantu darbības procesos, kas veicinātu Latvijas konkurētspējas priekšrocības.
4.
Atbalsta programma īsteno reformu 2.2.1.r. “Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu”, kuras mērķis ir atbalsts procesu digitalizācijai uzņēmējdarbībā.
5.
Atbalsta programmas mērķgrupa ir sīkais (mikro), mazais, vidējais, lielais komersants, biedrība un nodibinājums.
6.
Atbalsta programmai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 40 000 000 euro.
7.
Šo noteikumu 6. punktā minētais finansējums ir pieejams līdz 2026. gada 30. jūnijam.
8.
Atbalsta programmu īsteno ierobežots pretendentu loks.
9.
Atbalsta programmas ietvaros ir šādi:
9.1.
mērķi:
9.1.1.
līdz 2024. gada 30. jūnijam to komersantu skaits, kam sniegts atbalsts, lai digitalizētu komercdarbības procesus, un kam pēc granta saņemšanas un projekta īstenošanas uzlabojās digitālā brieduma testa rezultāts, salīdzinot ar iepriekšējo testa rezultātu  – 80;
9.1.2.
līdz 2026. gada 30. jūnijam to komersantu skaits, kam sniegts atbalsts, lai digitalizētu komercdarbības procesus, un kam pēc granta saņemšanas un projekta īstenošanas uzlabojās digitālā brieduma testa rezultāts, salīdzinot ar iepriekšējo testa rezultātu – 200;
9.2.
uzraudzības rādītāji:
9.2.1.
līdz 2023. gada 30. jūnijam to komersantu skaits, kam sniegts atbalsts, lai digitalizētu komercdarbības procesus, un kam pēc granta saņemšanas un projekta īstenošanas uzlabojās digitālā brieduma testa rezultāts, salīdzinot ar iepriekšējo testa rezultātu – 40;
9.2.2.
līdz 2025. gada 31. decembrim to komersantu skaits, kam sniegts atbalsts, lai digitalizētu komercdarbības procesus, un kam pēc granta saņemšanas un projekta īstenošanas uzlabojās digitālā brieduma testa rezultāts, salīdzinot ar iepriekšējo testa rezultātu – 140;
9.3.
kopīgais rādītājs: komersanti, kas tiek atbalstīti digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu procesu izstrādē vai pārņemšanā.
10.
Ekonomikas ministrija ir atbildīga par investīcijas ieviešanu.
11.
Atbalsta sniedzējs ir Latvijas investīciju un attīstības aģentūra.
12.
Atbalsta programmas ietvaros atbalsta veids ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izsniegts vaučers gala labuma guvēja digitalizācijas projekta finansēšanai.
13.
Vienošanās par šo noteikumu 6. punktā minētā finansējuma pārvaldīšanu, tā piešķiršanas, izlietošanas, uzraudzības kārtību un noteikto rādītāju uzskaiti un ievadīšanu Kohēzijas politikas fondu informācijas vadības sistēmā (turpmāk – Vadības informācijas sistēma) tiek noslēgta starp Ekonomikas ministriju un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru. 
14.
Ekonomikas ministrija un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nepieciešamības gadījumā slēdz starpresoru vienošanos par sadarbību datu ievadē Vadības informācijas sistēmā.
15.
Atbalsta programmas uzraudzības rādītāji un mērķi uzskatāmi par izpildītu, kad ir noslēgts līgums starp gala labuma guvēju un atbalsta sniedzēju un veikts otrreizējais digitālā brieduma tests, kas apliecina procesu uzlabojumus komercdarbībā.
16.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra nodrošina šo noteikumu 9. punktā noteikto uzraudzības rādītāju un mērķu uzskaiti, ievadīšanu un sasniegto uzraudzības rādītāju un mērķu pamatojošo dokumentu iesniegšanu Vadības informācijas sistēmā līdz šo noteikumu 9. punktā norādītajiem termiņiem, bet ne retāk kā reizi ceturksnī.
17.
Ekonomikas ministrijas un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras šo noteikumu 13. punktā minētajā vienošanās iekļauj pušu saistības par:
17.1.
darbībām, kuras veic Ekonomikas ministrija un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, lai atbalsta programmas īstenošanas laikā novērstu interešu konfliktu, korupciju un krāpšanu, dubultfinansējuma risku;
17.2.
atskaites punktu un mērķu pamatojošās dokumentācijas pārbaudēm, t.sk. datu ticamības pārbaudēm Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, gala labuma guvēju sniegtajai informācijai.
18.
Ekonomikas ministrijai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās šādos gadījumos:
18.1.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra nepilda vienošanos par projekta īstenošanu, tai skaitā ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
18.2.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra atbalsta programmas īstenošanas laikā apzināti ir sniegusi nepatiesu informāciju;
18.3.
citos gadījumos, ko paredz vienošanās par projekta īstenošanu, tai skaitā, ja tiek konstatēti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas, dubultfinansējuma pārkāpumi.
II.Atbalstāmās un neatbalstāmās darbības
19.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sniedz atbalstu gala labuma guvēja digitalizācijas projekta īstenošanai.
20.
Gala labuma guvējs var veikt ieguldījumus šādu komercdarbības procesu uzlabošanā:
20.1.
administratīvie procesi kā finanses un grāmatvedība, administrācija, dokumentu vadība, projektu vadība, kopdarbība, sistēmu savietojamība;
20.2.
personāla vadības procesi kā cilvēku resursu vadība, darba laika uzskaite, darba deleģēšana personāla iesaiste, novērtēšana un motivācija;
20.3.
pārdošanas procesi kā klientu piesaiste un darījumu vadība, pārdošana un darījumu atsekošana, e-komercija, digitālais mārketings, risinājumi mazumtirdzniecībai, klientu attiecību pārvaldība (CRM);
20.4.
resursu pārvaldības procesi kā resursu vadība (ERP, noliktava), energoresursu pārvaldība, efektīvāka izmantošana;
20.5.
datu pārvaldības procesi kā datu drošība, uzglabāšana, komunikācijas infrastruktūra;
20.6.
transports un loģistikas procesi kā lietu internets, viedie mobilitātes risinājumi, uztveres sistēmas, satiksmes monitorings;
20.7.
ražošanas un kvalitātes kontroles procesi kā  ražošanas un biznesa procesu vadības un automatizācijas, kvalitātes kontroles sistēmas, datu sinhronizācija, datu analītika;
20.8.
operatīvās vadības procesi kā biznesa vadība, biznesa analītika, lielo datu analītika, risinājumi vadības lēmumu pieņemšanai, datu automatizācija, sinhronizācija;
20.9.
stratēģiskā vadība kā digitalizācijas (procesu un produktu) un inovāciju attīstības stratēģija;
20.10.
citu ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju  produktiem, tehnoloģijām vai procesiem saistītu uzlabojumu veikšana.
21.
Neatbalstāmās darbības ir:
21.1.
standarta biroja tehnikas, datortehnikas iegāde, kas ir nepieciešama pamata funkciju nodrošināšanai;
21.2.
esošas programmatūras un informācijas sistēmu atbalsts;
21.3.
esošo programmu papildināšana ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
21.4.
lietotāja dokumentācijas sagatavošana;
21.5.
tehnikas noma;
21.6.
jau veikti ieguldījumi iekšējās funkcijās un procesos;
21.7.
nekustamā īpašuma iegāde;
21.8.
esošās programmatūras pielāgošana.
III.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
22.
Atbalsta programmas ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksu pozīcijas:
22.1.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai:
22.1.1.
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā darba samaksa, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas;
22.1.2.
darba vietas nodrošināšanas izmaksas;
22.1.3.
informatīvo pasākumu izmaksas.
22.2.
gala labuma guvējam:
22.2.1.
gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras iegādes izmaksas;
22.2.2.
konsultāciju izmaksas sīkiem (mikro), maziem un vidējiem komersantiem;
22.2.3.
limitētas periodiskas izmaksas programmatūras lietošanai.
23.
Attiecināmas ir izmaksas par ieguldījumiem materiālajos aktīvos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 29. punktu un nemateriālajos aktīvos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 30. punktu, ievērojot šādus nosacījumus:
23.1.
attiecināmās izmaksas ir sākotnējie ieguldījumi saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 49. punkta "a" apakšpunktu;
23.2.
aktīvi ir jauni (izņemot, ja aktīvus iegādājas vidējais, mazais vai sīkais (mikro) komersants), atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 6. punktā minētajiem nosacījumiem. Aktīvi nav iegādāti no ar komersantu saistītām personām;
23.3.
ar materiālo aktīvu nomu saistītās izmaksas ir attiecināmas, ja ir ievēroti Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 6. punktā minētie nosacījumi;
23.4.
attiecībā uz atbalstu, ko piešķir lieliem komersantiem būtiskām pārmaiņām ražošanas procesā, attiecināmajām izmaksām jābūt lielākām nekā ar modernizējamo darbību saistīto aktīvu amortizācijai iepriekšējo triju fiskālo gadu laikā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 7. punktā minētajam;
23.5.
nemateriālie aktīvi atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 8. punktā minētajiem nosacījumiem. Lieliem komersantiem nemateriālos aktīvus var finansēt līdz 50 % no sākotnējo ieguldījumu kopējām attiecināmajām ieguldījumu izmaksām;
23.6.
pēc digitalizācijas projekta īstenošanas veiktie ieguldījumi tiek iekļauti finanšu pārskatos ilgtermiņa ieguldījumu sadaļā.
24.
Neattiecināmās izmaksas ir:
24.1.
pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi;
24.2.
izmaksas, kas saistītas ar projekta iesnieguma sagatavošanu, tajā skaitā  konsultāciju pakalpojumiem;
24.3.
samaksa par aizdevuma vai līzinga izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, līgumsods, nokavējuma procenti, maksa par finanšu darījumiem;
24.4.
izmaksas, kas saistītas ar ēku būvprojektēšanu, rekonstrukciju, būvniecību un telpu pielāgošanu;
24.5.
kravu iekraušanas, izkraušanas, celšanas, pārvadāšanas un glabāšanas iekārtu iegādes izmaksas;
24.6.
lietotu iekārtu iegādes izmaksas.
IV.Īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
25.
Atbalsts tiek sniegts gala labuma guvēju digitalizācijas projektu īstenošanai Latvijas Republikas teritorijā. Atbalstītajiem projektiem jābūt saistītiem ar atbalsta programmas mērķi.
26.
Šo noteikumu 6. punktā minētā Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros atbalsts 1 000 000 euro apmērā pieejams sīkiem (mikro) un maziem komersantiem šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām līdz 5000 euro apmērā digitālās transformācijas un Latvijas reģionu attīstības veicināšanai.
27.
Šo noteikumu 6. punktā minētā Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros atbalsts 500 000 euro apmērā pieejams biedrībām un nodibinājumiem, kas apvieno vairākus komersantus vai pārstāv to intereses, šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām.
28.
Šo noteikumu 6. punktā minētā Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros atbalsts 36 000 000 euro apmērā ir pieejams sīkiem (mikro), maziem, vidējiem un lieliem komersantiem šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām virs 5000 euro apmērā.
29.
Šo noteikumu 6. punktā minētais Atveseļošanas fonda finansējums Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai nepārsniedz 2 500 000 euro.
30.
Šo noteikumu 6. punktā minētais Atveseļošanas fonda finansējums vienam gala labuma guvējam nepārsniedz 100 000 euro.
31.
Šo noteikumu 26. punktā minētais gala labuma guvējs nodrošina labās prakses pārņemšanu un informācijas pieejamību par sasniegto risinājumu citiem sīkiem (mikro) un maziem komersantiem, kas ietverts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras noslēgtā līguma ar gala labuma guvēju nosacījumos.
32.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra informāciju par projekta pieteikumu iesniegšanu publicē informācijas sistēmā "Valsts platforma biznesa attīstībai" (www.business.gov.lv).
33.
Atbalsta saņemšanai gala labuma guvējs Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai iesniedz:
33.1.
sākotnējo digitālā brieduma testu;
33.2.
digitālās attīstības ceļa karti;
33.3.
aizpildītu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izstrādāto pieteikuma formu atbalsta saņemšanai;
33.4.
deklarāciju par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai;
33.5.
uzskaites veidlapu par citu saņemto de minimis atbalstu vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, iesniedz elektroniski (ja attiecināms);
33.6.
biedru sarakstu (attiecināms uz biedrībām un nodibinājumiem).
34.
Gala labuma guvējs iesniedz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai ieguldījumu pamatojošo dokumentāciju kopā ar otrreizējo digitālā brieduma testu, atzinumu, vadoties pēc digitālās attīstības ceļa kartē noteiktā laika grafika, kura ietvaros tiek veiktas darbības digitālās transformācijas procesam. Otrreizējā un sākotnējā novērtējuma rezultātus Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra savstarpēji salīdzina, un rezultātā ir jābūt vērojamam uzlabojumam digitalizācijas kopējā līmenī pret iepriekšējo novērtējumu.
35.
Šo noteikumu 33. un 34. punktā minētos dokumentus gala labuma guvējs iesniedz, izmantojot informācijas sistēmu "Valsts platforma biznesa attīstībai" (www.business.gov.lv).
36.
Šo noteikumu izpratnē Atveseļošanas fonda finansējumu var saņemt gala labuma guvējs, kas:
36.1.
ir reģistrēts Latvijas Republikas Komercreģistrā un tam ir juridiskas personas statuss vai Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā;
36.2.
atbilst sīkā (mikro), mazā, vidējā vai lielā komersanta statusam;
36.3.
kuram saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
36.4.
nav uzskatāms par grūtībās nonākušu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta definīciju.
37.
Gala labuma guvējs iesniedz apliecinājumu par Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā ietvertā nosacījuma ievērošanu.
38.
Atbalsta programmas īstenošanas laiks, ietverot plānotās aktivitātes un izmaksas, ir no dienas, kad starp Ekonomikas ministriju un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru ir noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu līdz 2026. gada 30. jūnijam.   
39.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas termiņš Vadības informācijas sistēmā  ir 2026. gada 30. jūnijs. 
40.
Šo noteikumu 20. punktā minēto darbību īstenošanai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra gala labuma guvējam izsniedz vaučeri digitalizācijas projekta īstenošanai. Vaučerī tiek norādīts tā numurs, derīguma termiņš, summa, vaučera izmantošanas mērķis un gala labuma guvējs, kam tas izsniegts.
41.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra izstrādā gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu vērtēšanas kritērijus un kārtību, kādā gala labuma guvējam tiek izsniegts vaučers, tiek nodrošināta vaučera aprite un izmantošanas uzraudzība, un saskaņo tos ar Ekonomikas ministriju.
42.
Gala labuma guvējs katru nākamo atbalsta pieteikumu šo noteikumu 20. punktā minēto darbību īstenošanai var iesniegt, ja ir īstenots iepriekšējais apstiprinātais atbalsta pieteikums, pieņemts lēmums par iepriekšējā atbalsta pieteikuma noraidīšanu vai sniegts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atzinums par to, ka lēmumā par atbalsta pieteikuma apstiprināšanu ar nosacījumu ietvertie nosacījumi nav izpildīti.
43.
Gala labuma guvējs kopā ar pieteikumu atbalsta saņemšanai iesniedz apliecinājumu, ka tas šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas laikā un trīs gadus pēc šo darbību īstenošanas iesniegs Centrālajā statistikas pārvaldē pārskatus par inovāciju izmaksām Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajos termiņos un formā.
44.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra nodrošina Eiropas Komisijas vadlīniju “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu”” piemērošanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2021/241, Eiropas Komisijas vadlīnijās “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu”” noteikto.  Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra līgumā ar gala labuma guvēju iekļauj informāciju par būtiska kaitējuma nodarošo iniciatīvu neatbalstīšanu saskaņā ar Atveseļošanas fonda plāna 1. pielikumā noteikto.
45.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra izveido konsultatīvo padomi un nodrošina sēžu norisi reizi sešos mēnešos.
46.
Šo noteikumu 45. punktā minētās konsultatīvās padomes sastāvā ir pārstāvji no:
46.1.
Biedrības “Latvijas digitālais akselerators”;
46.2.
Biedrības “Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris”;
46.3.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras;
46.4.
Ekonomikas ministrijas.
47.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai ir tiesības konsultatīvajā padomē pieaicināt arī citus pārstāvjus no zinātniskajām institūcijām, nozares biedrībām un nodibinājumiem.
48.
Konsultatīvās padomes pienākumi:
48.1.
izvērtēt sešu mēnešu progresa pārskatos norādāmo informāciju par atbalsta programmas rezultātu;
48.2.
informēt par iespējamiem riskiem, kas ietekmē vēlamo atbalsta programmas rezultātu un mērķa sasniegšanu.
49.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datu bāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programma īstenošanai un atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem šo noteikumu ietvaros.
50.
Atbalsta programmas ieviešanas progresa un datu pieejamība un to apstrāde tiek nodrošināta atbilstoši  Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” noteiktajam.
51.
Atbalsts gala labuma guvējam tiek sniegts kā reģionālais atbalsts saskaņā ar  Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu. 
52.
Ja gala labuma guvējs darbojas Komisijas regulas Nr. 651/2014 noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās, atbalsts tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013.
53.
Šo noteikumu 22.2.2. apakšpunktā minētās izmaksas gala labuma guvējam – komersantam tiek segtas saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18. pantu vai Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, pamatojoties uz šo noteikumu 52. punktā minēto.
54.
Šo noteikumu 22.2. apakšpunktā minētās izmaksas gala labuma guvējam – biedrībai un nodibinājumam tiek segtas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013.
55.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras sniegtais komercdarbības atbalsts tiek piemērots gadījumā, ja gala labuma guvējs veic saimniecisko darbību.
56.
Atbalsts gala labuma guvējam netiek sniegts:
56.1.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā, 3. punktā un 13. panta "a", "b", "c", "d" un "e" apakšpunktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
56.2.
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā un 3. panta 2. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
56.3.
Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 1. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
56.4.
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
56.5.
ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā, 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.) grupa 47.78 “Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos”);
56.6.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa “Azartspēles un derības”).
57.
Ja kāda no nozarēm, kurā darbojas gala labuma guvējs, nav atbalstāma saskaņā ar šo noteikumu 56. punktā minēto, un gala labuma guvējs pretendē uz projekta īstenošanu atbalstāmajā nozarē, gala labuma guvējs skaidri nodala atbalstāmās nozares projekta īstenošanas finanšu plūsmas no citu darbības nozaru finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā. Atbalsts, kas piešķirts atbalstāmajai nozarei visā projekta īstenošanas laikā, nevar sniegt labumu gala labuma guvēja darbībām neatbalstāmajās nozarēs.
58.
Lēmumus par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 un Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz 2024. gada 30. jūnijam.
59.
Lēmumus par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 717/2014 var pieņemt līdz 2023. gada 30. jūnijam, bet ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013 – līdz 2028. gada 30. jūnijam.
60.
Maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte no atbalsta programmas kopējām attiecināmajām izmaksām, ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu komersantiem:
60.1.
Rīgā un Pierīgas reģionā ir 30 % (lieliem komersantiem) vai 40 % (vidējiem komersantiem) vai 50 % (sīkiem (mikro) vai maziem komersantiem));
60.2.
Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales reģionā ir 40 % (lieliem komersantiem) vai 50 % (vidējiem komersantiem) vai 60 % (sīkiem (mikro) vai maziem komersantiem)).
61.
Maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte no atbalsta programmas kopējām attiecināmajām izmaksām, ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013 komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem:
61.1.
Rīgā un Pierīgas reģionā ir 30 % (lieliem komersantiem) vai 40 %  (vidējiem komersantiem) vai 50 % (sīkiem (mikro) vai maziem komersantiem));
61.2.
Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales reģionā ir 40 % (lieliem komersantiem) vai 50 % (vidējiem komersantiem) vai 60 % (sīkiem (mikro) vai maziem komersantiem)).
62.
Šo noteikumu 26. punktā minētajam gala labuma guvējam maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte no atbalsta programmas kopējām attiecināmajām izmaksām, ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, ir 100%.
63.
Latvijas investīciju un attīstības aģentūrai maksimālā pieļaujamā finansējuma intensitāte no atbalsta programmas kopējām attiecināmajām izmaksām ir 100%.
64.
Gala labuma guvējs, izmantojot savus resursus vai ārējo finansējumu, kas nav saistīts ar jebkādu komercdarbības atbalstu, tai skaitā de minimis atbalstu, projekta īstenošanā iegulda vismaz 25% no attiecināmajām izmaksām saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 14. panta 14. punktu.
65.
Šo noteikumu 22.2.2. apakšpunktā minētajām izmaksām atbalsta intensitāte no atbalsta programmas kopējām attiecināmajām izmaksām ir 50% saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 18. panta 2. punktu vai Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013.
66.
Šo noteikumu 22.2.2. apakšpunktā minētās konsultāciju izmaksas nav pastāvīga vai periodiska darbība, nav saistīta ar komersanta parastajām darbības izmaksām, piemēram, kārtējiem nodokļu konsultāciju pakalpojumiem, regulāriem juridiskajiem pakalpojumiem vai reklāmas pakalpojumiem.
67.
Pirms de minimis atbalsta piešķiršanas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra pārbauda šādus nosacījumus:
67.1.
atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013, Komisijas Regulas Nr. 717/2014 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota komersanta līmenī;
67.2.
gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, par kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
67.3.
gala labuma guvējs nesaņem un neparedz saņemt atbalstu par tām pašām attiecināmajām un neattiecināmajām izmaksām citu programmu ietvaros no Eiropas Savienības vai citiem publiskajiem līdzekļiem (tai skaitā valsts un pašvaldību līdzekļiem);
67.4.
gala labuma guvējs nedarbojas neatbalstāmajās nozarēs un darbībās.
68.
Ja atbilstoši šo noteikumu 67.1. apakšpunktam gala labuma guvējam nav pārsniegts maksimālais de minimis atbalsta apmērs, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra var sniegt de minimis atbalstu gala labuma guvējam atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1407/2013 vai Komisijas Regulai Nr. 717/2014 vai Komisijas regulai Nr. 1408/2013.
69.
De minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
70.
Atbalsts, kas tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  651/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas Regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, tiek piešķirts ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu gala labuma guvējam.
71.
To, vai gala labuma guvējs neatbilst grūtībās nonākušam statusam, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra vērtē uz lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu brīdi.
72.
Gala labuma guvēja lielumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra vērtē uz lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu brīdi.
73.
Par atbalsta piešķiršanas dienu gala labuma guvējam uzskatāma diena, kad Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu.
74.
Gala labuma guvējs par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pieņemto lēmumu par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem var apstrīdēt Ekonomikas ministrijā viena mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas brīža.
75.
Ekonomikas ministrija pieņem lēmumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izmaksu atbilstību šajos noteikumos un noslēgtajā vienošanās minētajam.
76.
Atbalstu, kas gala labuma guvējam piešķirts saskaņā ar šo noteikumu 51. punktu:
76.1.
var apvienot ar citu valsts atbalstu, kura attiecināmās izmaksas nav nosakāmas, nepārsniedzot šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti un apmēru un nepārsniedzot maksimālā publiskā finansējuma apmēru vai maksimālo robežvērtību, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā, individuālā atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā;
76.2.
par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar atbalstu, kuru sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumiem, kas pieņemti atbilstoši Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumam “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā” (C(2020)1863);
76.3.
var apvienot ar šīs vai ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu, tai skaitā par tām pašām attiecināmām izmaksām un ar de minimis atbalstu, ievērojot nosacījumu, ka šo noteikumu ietvaros piešķirtais finansējums kopā ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu nepārsniedz maksimāli pieļaujamo reģionālā finansējuma intensitāti, kas noteikta šo noteikumu 62. punktā.
77.
Atbalstu, kas gala labuma guvējam piešķirts saskaņā ar šo noteikumu 52. punktu, var apvienot ar citā valsts atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto atbalstu dažādām nosakāmām vai vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām.
78.
Ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasības, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra gala labuma guvējam uzliek par pienākumu atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai ir tiesības no gala labuma guvēja saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta un aprēķināto procentu apmērā.
79.
Ja attiecībā uz gala labuma guvējam piešķirto atbalstu ir pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 vai Komisijas Regulas Nr. 717/2014 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.
80.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra no gala labuma guvēja saņemto de minimis atbalstu un nelikumīgo komercdarbības atbalstu ieskaita valsts budžetā.
81.
Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam vai Komisijas regulas Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulas Nr. 717/2014, vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punktam informācijas pieejamība tiek nodrošināta šādā veidā:
81.1.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem;
81.2.
gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas brīža saskaņā ar šiem noteikumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds