Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Noteikumi

23-TA-2376
Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojuma noteikumi
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.panta pirmās daļas 14.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā biedrība „Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem „ZELDA”” (turpmāk – biedrība) nodrošina no valsts budžeta finansēto atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojumu pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte (turpmāk – pakalpojums);
1.2.
pakalpojuma sniegšanas jomas, atbalsta intensitātes līmeņus un apjomu, kā arī pakalpojuma piešķiršanas, saņemšanas, finansēšanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pakalpojuma nodrošināšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus biedrībai piešķir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija).
3.
Biedrība piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros nodrošina personām pakalpojumu rindas kārtībā.
4.
Lai nodrošinātu šajos noteikumos biedrībai noteikto uzdevumu izpildes pārraudzību, ministrija slēdz ar biedrību līgumu. Līgumā iekļauj pakalpojuma pārraudzības un informācijas aprites kārtību, finanšu un statistikas pārskatu iesniegšanas nosacījumus, kā arī citus pakalpojuma sniegšanai būtiskus nosacījumus.
5.
Pakalpojuma administrēšanas izdevumu apmēru biedrībai nosaka ministrija, un šim mērķim paredzētos finanšu līdzekļus biedrība var izlietot:
5.1.
pakalpojuma administrēšanā iesaistīto darbinieku:
5.1.1.
atlīdzībai;
5.1.2.
transporta izdevumiem;
5.2.
telpu īres, apsaimniekošanas izdevumu un komunālo pakalpojumu apmaksai, biroja, kancelejas preču, tehnikas un aprīkojuma iegādei;
5.3.
citiem izdevumiem, kas saistīti ar pakalpojuma administrēšanu.
6.
Ja biedrība nav nodrošinājusi šajos noteikumos noteikto uzdevumu vai šo noteikumu 4. punktā minētajā līgumā paredzēto saistību izpildi, ministrija aptur valsts budžeta finansējuma pārskaitīšanu biedrībai. Finansējuma pārskaitīšanu atjauno piecu darbdienu laikā pēc attiecīgo saistību izpildes.
II.Pakalpojuma saņemšanas, piešķiršanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumi un kārtība
7.
Pakalpojumu var saņemt pilngadīga persona ar garīga rakstura traucējumiem, kurai noteikta invaliditāte un personai ir nepieciešams atbalsts lēmumu pieņemšanā, ko apliecina personas vajadzību izvērtējums (pielikums), un persona ir vērsta uz sadarbību.
8.
Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz biedrībā iesniegumu. Iesniegumā norāda pakalpojuma pieprasītāja vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimšanas datumu, mēnesi un gadu, deklarētās dzīvesvietas adresi, faktiskās dzīvesvietas adresi, saziņas veidu un informāciju par pakalpojuma pieprasītājam noteikto invaliditāti.
9.
Lai sagatavotu šo noteikumu 8.punktā minēto iesniegumu, persona var izmantot biedrības tīmekļvietnē pieejamo iesnieguma veidlapu.
10.
Pēc personas iesnieguma saņemšanas biedrība Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārliecinās par personas atbilstību invaliditātes statusam un pazīmi par garīga rakstura traucējumu esamību.
11.
Ja Invaliditātes informatīvajā sistēmā nav ievadīta pazīme par garīga traucējumu esamību un biedrības rīcībā nav datu par personas funkcionēšanas ierobežojuma veidu, persona pēc biedrības pieprasījuma iesniedz psihiatra izziņu, kas apliecina, ka personai ir garīga rakstura traucējumi.
12.
Ja pakalpojuma pieprasītājs nav iesniedzis visus lēmuma pieņemšanai nepieciešamos dokumentus vai tajos norādītā informācija nav pietiekama lēmuma pieņemšanai, biedrība administratīvā procesa ietvaros pieprasa iesniegt trūkstošos dokumentus vai lūdz papildināt iesniegto informāciju un nosaka termiņu to sniegšanai.
13.
Ja personai ir noteikts invaliditātes statuss un tai ir garīga rakstura traucējumi, biedrība veic personas vajadzību izvērtējumu (pielikums) un, konstatējot, ka personai pakalpojums nepieciešams un tā ir vērsta uz sadarbību, pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
13.1.
par pakalpojuma piešķiršanu;
13.2.
par pakalpojuma piešķiršanu un personas uzņemšanu rindā pakalpojuma saņemšanai, ja beidzies pakalpojuma nodrošināšanai piešķirtais finansējums;
14.
Biedrība pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt pakalpojumu, ja persona neatbilst pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem vai vajadzību izvērtējumā (pielikums) secināts, ka pakalpojums personai nav nepieciešams.
15.
Pieņemto lēmumu biedrība paziņo pakalpojuma pieprasītājam.
16.
Ja persona uzņemta rindā pakalpojuma saņemšanai, biedrība:
16.1.
uz personas deklarēto adresi nosūta informāciju par pakalpojuma saņemšanas rindas pienākšanu;
16.2.
pārbauda, vai, pienākot pakalpojuma saņemšanas rindai, personai joprojām ir tiesības saņemt pakalpojumu;
16.3.
izslēdz personu no pakalpojuma saņēmēju rindas, ja persona vairs neatbilst pakalpojuma saņemšanas kritērijiem vai ja mēneša laikā no uzaicinājuma nosūtīšanas dienas persona nesazinās ar biedrību vai atsakās saņemt pakalpojumu; 
17.
Pēc lēmuma pieņemšanas par pakalpojuma piešķiršanu biedrība slēdz līgumu ar pakalpojuma pieprasītāju un atbalsta personu lēmumu pieņemšanā (turpmāk – atbalsta persona). Līgumā nosaka pakalpojuma sniegšanas jomas, līdzēju tiesības, pienākumus un atbildību, un citus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, kā arī līguma izbeigšanas nosacījumus.
18.
Pakalpojumu var pārtraukt, ja pakalpojuma saņēmējs nonācis ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē, atrodas ieslodzījuma vietā vai cita iemesla dēļ pakalpojumu faktiski nodrošināt nav iespējams.
19.
Pakalpojumu izbeidz pirms lēmumā noteiktā termiņa beigām, ja:
19.1.
pakalpojuma saņēmējs izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārvalstī;
19.2.
pakalpojuma izbeigšanu ierosina pakalpojuma saņēmējs;
19.3.
atbalsta personai nav droša darba vide darbā ar personu;
19.4.
pakalpojuma saņēmējs izturas pret atbalsta personu necienīgi vai aizskaroši;
19.5.
pakalpojuma saņēmējs apdraud atbalsta personas veselību vai dzīvību;
19.6.
pakalpojuma saņēmējs veic pretlikumīgas darbības;
19.7.
pakalpojuma saņēmējs nav sasniedzams vismaz četrus mēnešus.
III.Pakalpojuma piešķiršanas jomas, apjoms un atbalsta intensitātes līmeņi
20.
Pakalpojumu piešķir uz gadu vienā vai vairākās šādās jomās atbilstoši personas vajadzību izvērtējumam (pielikums):
20.1.
tiesību un interešu aizstāvība;
20.2.
finanses;
20.3.
ikdienas dzīve;
20.4.
veselības aprūpe;
20.5.
sociālā aprūpe;
20.6.
atbalsta loka veidošana.
21.
Lēmumā par pakalpojuma piešķiršanu norāda šo noteikumu 20.punktā minēto pakalpojuma piešķiršanas termiņu un atbalsta jomas, kā arī personai noteikto atbalsta intensitātes līmeni un stundu apjomu:
21.1.
pirmais līmenis - līdz 8 stundām mēnesī;
21.2.
otrais līmenis - līdz 24 stundām mēnesī;
21.3.
trešais līmenis - līdz 40 stundām mēnesī.
22.
Krīzes situācijā personai var piešķirt papildu desmit stundas mēnesī papildus šo noteikumu 21.punktā noteiktajam.
23.
Izbeidzoties lēmumā norādītajam pakalpojuma piešķiršanas termiņam, pakalpojumu var piešķirt atkārtoti, veicot personas vajadzību izvērtējumu (pielikums).
24.
Ja persona saņem citus sociālos pakalpojumus, biedrība izvērtē esošo pakalpojumu saturu un sniedz atbalstu lēmumu pieņemšanā tajos jautājumos, kuros persona nesaņem atbalstu jau piešķirto pakalpojumu ietvaros.
25.
Ja personai ir ierobežota rīcībspēja, tajā rīcībspējas ierobežojuma apjomā, kas skar 20.punktā minētās jomas, pakalpojumu var sniegt tikai ar aizgādņa rakstisku piekrišanu. Par jomām, kas skar personiskās nemantiskās tiesības Civillikuma 356.1 panta izpratnē, aizgādņa piekrišana nav nepieciešama.
26.
Biedrības amatpersonas izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību var apstrīdēt biedrības direktoram. Biedrības direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
IV.Noslēguma jautājumi
27.
Personas ar garīga rakstura traucējumiem un III invaliditātes grupu pakalpojumu var saņemt no 2026. gada 1. janvāra.
28.
Līdz grozījumu Invaliditātes likuma 3.1 pantā, kas ļauj biedrībai apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļautos datus par invaliditāti, spēkā stāšanās dienai biedrībai ir tiesības ar personas piekrišanu izprasīt no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas informāciju par personas atbilstību invaliditātes statusam un garīga rakstura traucējumu esamību.
29.
Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1.novembrī
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2376 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-2376 Nr]
Personas vajadzību izvērtējums
  1. Personas vārds, uzvārds: _________________________________________________________________________________________________
  2. Personas dzimšanas dati (dd.mm.gggg.)_____________________________________________________________________________________
  3. Vai personai ir ierobežota rīcībspēja:  jā 
  4. Aizgādņa vārds, uzvārds, personas kods_____________________________________________________________________________________
  5. Kādās jomās rīcībspēja ir ierobežota________________________________________________________________________________________
  6. Vai ir lēmumi, ko atbalstāmā persona pieņem kopā ar aizgādni____________________________________________________________________
  7. Vai ir jautājumi, kurus aizgādnis izlemj viens pats, bez personas___________________________________________________________________
  8. Citas personas, kas piedalās šī izvērtējuma aizpildīšanā (izņemot pakalpojuma pieprasītāju un biedrības pārstāvi)________________________________________________________________________________________________________________
  9. Personas saistība ar šā pielikuma 8.punktā minēto personu: _____________________________________________________________________
  10. Cik ilgi pakalpojuma pieprasītājs pazīst šā pielikuma 8.punktā minēto personu______________________________________________________

 

Turpmākos jautājumus personai uzdod, lai palīdzētu tai apzināt savu lemtspējas kapacitāti

un vajadzību pēc atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojuma:

 

Nr.p.k. Lēmumu pieņemšanas joma

Grūtību pakāpe

 

Komentāri

 

    Es varu pieņemt lēmumu pats bez papildu atbalsta

Man nepieciešams atbalsts, lai

pieņemtu lēmumu

Man nepieciešams, lai kāds pieņemtu lēmumu manā vietā

 
1. Tiesību un interešu aizstāvība  
1.1. Vai es pats izvēlos vērsties pēc palīdzības, ja manas tiesības ir pārkāptas vai ja pret mani izturas slikti (piemēram, aizskar fiziski, emocionāli, seksuāli)?        
1.2. Vai es pats izlemju, kurš pārstāvēs manas intereses juridiski?        
1.3. Vai es varu izvēlēties, kā labāk komunicēt ar policiju vai tiesu, ja tas ir nepieciešams?        
1.4.

Vai es pats pieņemu lēmumus, kas saistīti ar manu bērnu aprūpes tiesībām?

(jautājums vecākiem)

       
1.5. Vai es pats izlemju, kā rīkoties, lai neveiktu noziegumu?        
1.6. Vai es pats izlemju slēgt līgumus un citas oficiālas vienošanās, piemēram, dot pilnvaru?        
1.7. Vai es pats izlemju, ar ko es vēlos dalīties ar informāciju (ģimeni, draugiem, citiem cilvēkiem)?        
1.8.

Cits:

 

       
2. Finanses (t.sk. budžeta plānošana un īpašumu pārvaldīšanas jautājumi)  
2.1. Vai es pats plānoju savus nedēļas/ mēneša izdevumus?        
2.2. Vai es pats pieņemu lēmumus par rēķinu apmaksu (par dzīvokli, telefonu, internetu, elektrību, gāzi u.c.)?        
2.3. Vai es pats pieņemu lēmumus par ikdienas pirkumiem veikalā un internetā (pārtiku, higiēnas preces u.c.)?        
2.4. Vai es pats izlemju, kā veidot naudas uzkrājumu, veikt lielus pirkumus u.c.?        
2.5. Vai es pats izlemju, kā rīkoties ar savu īpašumu (pirkt, pārdot, samainīt u.c.)?        
2.6. Vai es zinu, kādas sekas būs tam, ja paņemšu kredītu vai ātro aizdevumu, un vai es pats varu pieņemt lēmumus ņemt vai neņemt?        
2.7. Vai es pats izlemju, kā komunicēt ar citiem par savu naudu (piemēram, ar tuviniekiem, banku, parādu piedzinējiem vai tiesu izpildītājiem)?        
2.8. Vai es pats izlemju, kā atdot parādus (piemēram, atmaksāt kredītus vai vienoties par parādu apmaksas grafiku)?        
2.9. Vai es pats izlemju, kam un kāpēc dot savu naudu?        
2.10.

Cits:

 

       
3. Ikdienas dzīve  
3.1. Vai es pats izlemju, vai un kur es gribu strādāt?        
3.2. Vai es pats izvēlos, kur un kā meklēt darbu (izskatīt sludinājumus, sagatavot CV un pieteikumu, sazināties ar darba devēju, sagatavoties darba intervijai u.c.)?        
3.3. Vai es pats izlemju, kā veidot attiecības ar kolēģiem un darba devēju?        
3.4. Vai es pats izlemju, ka vēlos mācīties kaut ko jaunu un kā to vislabāk darīt (iestāties skolā, apmeklēt kursus u.c.)?        
3.5. Vai es pats izvēlos, ko ēst un kā to pagatavot?        
3.6. Vai es pats izlemju, kā labāk rūpēties par savu personīgo higiēnu (regulāri tīru zobus, eju dušā vai vannā, mazgāju veļu u.c.)?        
3.7. Vai es pats izlemju, kā labāk rūpēties par savas mājas / dzīvokļa / istabas tīrību?        
3.8. Vai es pats izlemju, kur un ar ko kopā dzīvot?        
3.9. Vai es pats izlemju, kā plānot savu dienu (kur braukt, iet, ko darīt)?        
3.10. Vai es pats izvēlos, kā nokļūt nepieciešamajās vietās (ar kājām, ar sabiedrisko transportu u.c.)?        
3.11. Vai es pats izvēlos, ar ko un kā komunicēt sabiedrībā, lai justos tajā vairāk pieņemts?        
3.12.

Vai es pats pieņemu lēmumus, kā rūpēties par savu bērnu (attīstīt, audzināt, izglītot, ārstēt u.c.)?

(jautājums vecākiem)

       
3.13. Vai es zinu, kas man jādara un kur varu vērsties ārkārtas gadījumos (piemēram, ja notiek ugunsgrēks, ceļu satiksmes negadījums, netieku iekšā dzīvoklī, notikusi ūdens noplūde mājās u.c.)?        
3.14.

Cits:

 

       
4. Veselības aprūpe (līdz ārsta kabinetam)  
4.1.

Vai es pats zinu un izvēlos, kad jāiet pie ārsta?

       
4.2. Vai es pats izvēlos, kādus ārstus, slimnīcas vai citus veselības aprūpes sniedzējus izmantot?        
4.3. Vai es pats varu saprast, ko ārsts man saka un izvēlēties, kā labāk komunicēt ar ārstu?        
4.4. Vai es pats spēju pieņemt lēmumu, ko darīt nopietnās situācijās (ja man nepieciešama operācija, ir nopietna trauma, esmu ļoti uztraukts vai ir sākusies trauksme u.c.)?        
4.5. Vai es saprotu, kāpēc un kā jālieto zāles, un pats pieņemu lēmumu par zāļu lietošanu?        
4.6. Vai es spēju brīdināt citus un pats izlemju izsaukt medicīnisko palīdzību, ja man ir slikti?        
4.7. Vai es pats izlemju par kontracepciju un iespējamo grūtniecību?        
4.8. Vai es pats izlemju, ko un kā darīt, lai dzīvotu veselīgi?        
4.9.

Cits:

 

       
5. Sociālā aprūpe  
5.1. Vai es zinu nepieciešamo informāciju un pats pieņemu lēmumus par pakalpojumiem, kurus es varu izmantot?        
5.2. Vai es izvēlos, vai un kā kārtot trūcīgās vai maznodrošinātās personas statusu?        
5.3.

Vai es zinu nepieciešamo informāciju un pats pieņemu lēmumus par pabalstiem un citu sociālo un materiālo palīdzību, kuru es varētu saņemt?

(piemēram, pabalsti, malka, pārtikas vai higiēnas pakas, apmaksāti ārstniecības pakalpojumi u.c.)
       
5.4. Vai es pats izvēlos, kā labāk komunicēt ar sociālo darbinieku vai citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem?        
5.5.

Cits:

 

       
6.

Atbalsta loka veidošana

 
6.1. Vai es pats izvēlos, ar kuriem cilvēkiem es gribu draudzēties un kopā pavadīt laiku?        
6.2. Vai es pats izvēlos, kā un kur atrast jaunus draugus?        
6.3. Vai es pats izvēlos, ko darīt savā brīvajā laikā?        
6.4. Vai es pats izlemju, ko mīlēt un kā veidot attiecības ar šo cilvēku?        
6.5. Vai es pats izvēlos cilvēkus, kuri varētu mani atbalstīt?        
6.6.

Cits:

 

       
7.

Papildu jautājumi personai:

 
7.1.

Vai kopumā Jums piedāvātās iespējas un izvēles atbilst Jūsu vecumam, pieredzei un spējām?

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

 
7.2.

Vai Jūsu ģimenei vai citiem atbalstītājiem ir nepieciešamā informācija par to, kā Jūs saprast un atbalstīt Jūsu lēmumos?

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

 

 

 

Ieteikumi pakalpojuma piešķiršanai par atbalsta jomām, intensitātes līmeni un apjomu

 

 

1. Provizoriskās pakalpojuma piešķiršanas jomas:

 

□ tiesību un interešu aizstāvības joma

□ finanšu joma

□ ikdienas dzīves joma

□ veselības aprūpes joma (līdz ārsta kabinetam)

□ sociālās aprūpes joma

□ atbalsta loka veidošana

 

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

 

2. Vēlamais atbalsta intensitātes līmenis un stundu apjoms:

 

□ 1. līmenis – līdz 8 stundām mēnesī

□ 2. līmenis – līdz 24 stundām mēnesī

□ 3. līmenis – līdz 40 stundām mēnesī

 

 _______________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

3. Pamatojums pakalpojuma atteikumam:

 

□ persona pieņem lēmumus pati bez papildu atbalsta

□ persona nav vērsta uz sadarbību

□ persona nevēlas saņemt pakalpojumu

□ cits iemesls ____________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

 

Datums:

 

 

Biedrības darbinieka paraksts:

 

 

Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk