23-TA-1030
Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
Attīstītājs – komercsabierība, kurai izsoles rezultātā piešķirtas tiesības attīstīt atkrastes vēju parku ELWIND projekta ietvaros un kura noslēgusi līgumu ar Ministru kabineta noteikto kompetento institūciju (turpmāk - kompetentā institūcija) par atkrastes vēju parka izveidošanu un ekspluatāciju;
2)
ELWIND projekts – atkrastes vēja parks Latvijas jūras ūdeņos, kā arī tā pieslēgums Ceturtajam starpsavienojumam Latvijas jūras ūdeņos izvietotajā apakšstacijā, radiālais savienojums ar sauszemi un pieslēgums uz sauszemes Latvijas pārvades sistēmai, ieskaitot tā vajadzībām izveidotu ceturtā starpsavienojuma pieslēguma punktu pastiprinājumu Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas pārvades sistēmā uz sauszemes;
3)
Ceturtais starpsavienojums – starpvalstu savienojums, kurā ietilpst mākslīgās būves, apakšstacijas, kabeļi un Latvijas pārvades sistēmas pastiprinājumi Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas sauszemes teritorijā un kas caur savienojuma punktu Latvijas un Igaunijas jūras ūdeņos sasaista Latvijas un Igaunijas elektroenerģijas pārvades sistēmu, uz sauszemes izveidojot pieslēgumu attiecīgi Latvijas un Igaunijas pārvades sistēmai.
2.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir sekmēt Latvijas enerģētisko neatkarību, drošību un ilgtspēju, radot tiesiskos priekšnosacījumus pieejamo Latvijas pārvades tīkla starpvalstu savienojumu jaudu palielināšanai un veicinot elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem.
3.
pants.
Likuma darbības joma
(1)
Likums nosaka ELWIND projekta īstenošanas, tajā skaitā finansēšanas kārtību.
(2)
Likums nosaka pārvades sistēmas operatora pienākumu īstenot un finansēt Ceturto starpsavienojumu.
4.
pants.
ELWIND projekta teritorija, plānotā uzstādītā jauda un nacionālo interešu objekta statuss
(1)
ELWIND projektu īsteno Latvijas jūras ūdeņos noteiktajā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, atbilstoši šā likuma pielikumam.
(2)
ELWIND projekta Latvijas daļā paredzamā uzstādāmā elektroenerģijas ražošanas jauda ir 1000 megavatu.
(3)
ELWIND projektam tiek noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
5.
pants.
Ceturtā starpsavienojuma teritorija, infrastruktūra, finansēšana un nacionālo interešu objekta statuss
(1)
Pārvades sistēmas operators projektē, būvē un ekspluatē ceturto starpsavienojumu Latvijas elektroapgādes sistēmas kopējām vajadzībām. Ceturtā starpsavienojuma izpētes, ietekmes uz vidi, projektēšanas un būvniecības izmaksas pārvades sistēmas operators finansē, piesaistot Eiropas Savienības vai cita ārvalstu finanšu instrumenta vai atbalsta līdzekļus, bet atlikušo daļu sedz no saviem līdzekļiem.
(2)
Ceturtajam starpsavienojumam, ieskaitot visu to veidojošo infrastruktūru Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā, tiek noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
6.
pants.
Sevišķi svarīgas sabiedrības intereses
(1)
ELWIND projekts un Ceturtais starpsavienojums tiek attīstīti sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai.
(2)
Gadījumā ja, piemērojot sevišķi svarīgu sabiedrības interešu principu, tiek nodarīts kaitējums īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem vai arī virszemes vai pazemes ūdeņu kvalitātei, Attīstītājs īsteno kompensācijas pasākumu programmu ELWIND projekta atkrastes vēja parka teritorijai, un pārvades sistēmas operators īsteno kompensācijas pasākumu programmu Ceturtajā starpsavienojuma teritorijai.
7.
pants.
ELWIND projekta īstenošana, finansēšana un izsoles organizēšana
(1)
ELWIND projektu Latvijā īsteno kompetentā institūcija, kopdarbības līgumā noteiktajā kārtībā un apjomā sadarbojoties ar Igaunijas kompetentajām iestādēm, kuras īsteno ELWIND projekta Igaunijas daļu.
(2)
Pārvades sistēmas operators izvieto un ekspluatē iekārtas un būves, kas ierīkotas Latvijas jūras ūdeņos ELWIND projekta radiālajam pieslēgumam Latvijas pārvades sistēmai un elektroenerģijas nodošanai elektroenerģijas tīklā.
(3)
Kompetentā institūcija bez Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā noteiktās atļaujas vai licences organizē un līdz izsoles izsludināšanai izpilda un finansē priekšizpētes un izpētes darbus atkrastes vēja parka vajadzībām ELWIND projekta ietvaros šā likuma pielikumā norādītajā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, ieskaitot ietekmes uz vidi novērtējumu.
(4)
Kompetentajai institūcijai ir tiesības pieprasīt un saņemt atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai. Pēc šajā pantā paredzētās izsoles īstenošanas minētās tiesības pāriet Attīstītājam.
(5)
Pārvades sistēmas operators izvieto un ekspluatē iekārtas un būves, kas ierīkotas Latvijas jūras ūdeņos ELWIND projekta radiālajam pieslēgumam Latvijas pārvades sistēmai un elektroenerģijas nodošanai elektroenerģijas tīklā.
(6)
ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēja parka pieslēguma izmaksas pārvades sistēmas operatoram nodrošina Valsts kases izdota garantija.
(7)
Kompetentā institūcija izstrādā un apstiprina izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu atkrastes vēja parka būvniecības vajadzībām nolikumu, kā arī rīko izsoli, kuras rezultātā tiek noteikts Attīstītājs, kurš iegūst tiesības attīstīt ELWIND projektu un slēgt līgumu ar kompetento institūciju par ELWIND projekta īstenošanu un atkrastes vēja parka turpmāku uzturēšanu.
(8)
Attīstītājam ir pienākums izsoles nolikumā noteiktajā kārtībā un termiņā samaksāt Izsoles maksu pilnā apmērā. Parakstot Izsoles līgumu, Attīstītājs iegūst tiesības Izsoles laukumā projektēt, izbūvēt, nodot ekspluatācijā un 70 gadus līgumā noteiktā kārtībā lietot ELWIND atkrastes vēja parku Latvijā.
(9)
Attīstītājs atlīdzina izmaksas par Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā izvietoto apakšstaciju un pieslēguma pastiprinājumu projektēšanu un izbūvi tādā apmērā, kā tās līdz izsoles līguma noslēgšanai segtas no šā panta sestajā daļā minētās garantijas. Attīstītājs apmaksā radiālā pieslēguma izbūvi un ELWIND projekta pieslēgšanu Latvijas pārvades sistēmai Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā.
8.
pants.
ELWIND projekta pieslēgums Latvijas pārvades sistēmai
(1)
Pārvades sistēmas operators nepiemēro normatīvajos aktos par prasībām būvēm Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā noteikto ārpakalpojumu sniedzēju piesaisti konkursa kārtībā to iekārtu, mākslīgo būvju un infrastruktūras objektu projektēšanai un izbūvei, kas ierīkojamas Ceturtā starpsavienojuma un ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēja parka pieslēguma izbūvei.
(2)
Pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam pie minētās apakšstacijas elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta ELWIND projektam.
9.
pants.
Ietekmes uz vidi novērtējuma paātrināta kārtība
(1)
Ja Vides pārraudzības valsts birojs paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma programmā ir noteicis institūcijas vai organizācijas, ar kurām nepieciešams konsultēties vai kurām ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums iesniedzams pirms tā iesniegšanas Vides pārraudzības valsts birojam atzinuma sniegšanai, institūcijas vai organizācijas sniedz atbildi kompetentajai institūcijai septiņu darbdienu laikā pēc konsultāciju pieprasījuma saņemšanas vai pēc ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojuma iesniegšanas attiecīgajai institūcijai vai organizācijai. Institūciju vai organizāciju iebildumi vai ierosinājumi, kas sniegti pēc noteiktā termiņa, nav saistoši kompetentajai institūcijai un nav ietverami ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumā.
(2)
Ja ELWIND projekta un ar to saistīto būvju būvniecībai atbilstoši likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktajam ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums un ir sagatavots ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums, Vides pārraudzības valsts birojs izsniedz atzinumu par šo ziņojumu 45 dienu laikā pēc tā saņemšanas. Ja Vides pārraudzības valsts birojs saskaņā ar likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 20. panta otrajā daļā noteikto pieprasa informāciju no kompetentās institūcijas, termiņš atzinuma sniegšanai tiek pagarināts par laikposmu, kādā kompetentā institūcija sniegusi informāciju. Ja nepieciešams, Vides pārraudzības valsts birojs atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam var pagarināt atzinuma sniegšanas termiņu, bet ne vairāk kā par vienu mēnesi.
(3)
Ja ELWIND projekta un ar to saistīto būvju būvniecībai atbilstoši likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktajam ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums un ir saņemts Vides pārraudzības valsts biroja atzinums, Ministru kabinets 30 dienu laikā pieņem lēmumu par paredzētās darbības akceptēšanu vai neakceptēšanu.
Likums stājas spēkā
Ministrs V. Uzvārds
