I. Vispārīgās prasības
1. Vispārējo profesionālo zināšanu apguves mērķis ir veidot vispārīgu kompetenci visos aspektos, kas ir svarīgi vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) profesijā. Vispārējo profesionālo zināšanu apguve vērsta uz tādu pamatzināšanu un pamatprincipu apguvi, kas ir piemērojami neatkarīgi no tā, kāds ir ritošā sastāva vai dzelzceļa infrastruktūras tips un raksturojums. To var organizēt bez praktiskajām mācībām.
2. Vispārīgā kompetence neietver zināšanas par konkrētu ritošā sastāva tipu drošības un ekspluatācijas prasībām un metodēm konkrētā dzelzceļa infrastruktūrā. Vispārējo profesionālo zināšanu apguve, veidojot kompetenci par konkrēta tipa ritošo sastāvu vai dzelzceļa infrastruktūru, attiecas uz vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) sertifikātu un ir norādīta šo noteikumu 3. un 4. pielikumā.
3. Vispārējo profesionālo zināšanu apguve aptver šā pielikuma II nodaļā norādītās tēmas (tēmas nav secīgi kārtotas pēc to svarīguma).
4. Šā pielikuma II nodaļā lietotie darbības vārdi norāda uz tās kompetences būtību, kuras apguve tiek sagaidīta no apmācāmā. To skaidrojums ir šāds:
| Nr. | Kompetences būtība | Apraksts |
| 4.1. | Pārzināt, spēt aprakstīt | Norāda uz to zināšanu (datu, faktu) apguvi, kas nepieciešamas, lai saprastu sakarības |
| 4.2. | Saprast, spēt identificēt | Norāda uz spēju identificēt un iegaumēt kontekstu, uzdevumu izpildi un problēmu risināšanu noteiktā sistēmā |
II. Vispārējo profesionālo zināšanu tēmas
5. Vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) darbs, darba vide, vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) uzdevums un pienākumi dzelzceļa pārvadājumu darbības procesā, profesionālās un personiskās prasības, ko ietver vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) pienākumi:
5.1. pārzināt dzelzceļa pārvadājumu un drošības jomā piemērojamo normatīvo aktu noteikumus (prasības un procedūras attiecībā uz vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu) sertifikāciju, bīstamajām kravām, vides aizsardzību, ugunsdrošību u. tml.);
5.2. saprast īpašās, profesionālās un individuālās prasības (darbs galvenokārt vienatnē, diennakts maiņu darbs, individuālā aizsardzība un drošība, dokumentu lasīšana un atjaunināšana u. tml.);
5.3. saprast, kāda uzvedība ir pieļaujama, pildot svarīgus ar drošību saistītus pienākumus, un kā to ietekmē zāļu, alkohola, narkotisko un citu psihoaktīvo vielu lietošana, saslimšana, stress, nogurums u. tml.;
5.4. spēt identificēt atsauces un darba dokumentus (piemēram, priekšrakstus, maršruta aprakstu, vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) rokasgrāmatu);
5.5. spēt identificēt iesaistīto personu pienākumus un funkcijas;
5.6. saprast un ievērot darba aizsardzības prasības un precizitāti, pildot darba pienākumus un izmantojot darba metodes;
5.7. pārzināt arodveselības un drošības jautājumus, ergonomikas principus, darbinieku drošības noteikumus, individuālo aizsardzības līdzekļu izvēles un lietošanas pamatprincipus, kā arī ievērot darba aizsardzības instrukcijas (drošas darba metodes, droša rīcība uz sliežu ceļiem un to tuvumā un droša vilces līdzekļu lietošana u. tml.);
5.8. pārzināt uzvedības prasmes un principus (stresa pārvaldība, ārkārtas situācijas u. tml.);
5.9. pārzināt vides aizsardzības principus (ilgtspējīga vilciena vadība u. tml.).
6. Dzelzceļa tehnoloģijas, tostarp drošības principi, kas ir ekspluatācijas noteikumu pamatā:
6.1. pārzināt principus un noteikumus, kas attiecas uz dzelzceļa pārvadājumu drošību;
6.2. spēt identificēt iesaistīto personu pienākumus un funkcijas.
7. Dzelzceļa infrastruktūras pamatprincipi:
7.1. pārzināt sistemātiskos un strukturālos principus un parametrus;
7.2. pārzināt sliežu ceļu, staciju un šķirotavu galvenās iezīmes;
7.3. pārzināt dzelzceļa būves (piemēram, tilti, tuneļi, pārmijas);
7.4. pārzināt ekspluatācijas režīmus (ekspluatācija viena un divu sliežu ceļu režīmā u. tml.);
7.5. pārzināt signalizēšanas un vilciena kustības vadības sistēmas;
7.6. pārzināt drošības iekārtas (sakarsušu bukšu atklāšanas ierīces, dūmu detektori tuneļos u. tml.);
7.7. pārzināt vilces elektroapgādi (kontakttīkls, kontaktsliede u. tml.).
8. Operatīvo sakaru pamatprincipi:
8.1. pārzināt sakaru nozīmīgumu, sakaru līdzekļus un procedūras;
8.2. spēt identificēt personas, ar kurām vilces līdzekļa vadītājam (mašīnistam) jāsazinās, un to uzdevumus un pienākumus (dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja darbinieki, citu dzelzceļa darbinieku darba pienākumi u. tml.);
8.3. spēt identificēt situācijas/cēloņus, kad nepieciešama sazināšanās;
8.4. saprast sazināšanās metodes.
9. Vilcieni, to sastāvs un tehniskās prasības vilces vienībām, kravas vagoniem, pasažieru vagoniem un pārējam ritošajam sastāvam:
9.1. pārzināt vispārējos vilces tipus (elektriskā, dīzeļa, tvaika u. tml. vilces);
9.2. spēt aprakstīt vilces līdzekļa shēmu (ratiņi, virsbūves, vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kabīne, aizsardzības sistēmas u. tml.);
9.3. pārzināt marķējuma saturu un sistēmas;
9.4. pārzināt vilciena sastāva dokumentāciju;
9.5. pārzināt bremžu sistēmas un to efektivitātes aprēķinus;
9.6. spēt identificēt vilciena ātrumu;
9.7. spēt identificēt maksimālo slodzi un spēkus savienotāja punktā;
9.8. pārzināt vilciena vadības sistēmas darbību un mērķi.
10. Ar dzelzceļa ekspluatāciju saistītās iespējamās briesmas:
10.1. saprast satiksmes drošību noteicošos principus;
10.2. pārzināt ar dzelzceļa ekspluatāciju saistītos riskus un dažādus līdzekļus šo risku novēršanai;
10.3. pārzināt ar drošību saistītos incidentus un saprast, kā jārīkojas/jāreaģē;
10.4. pārzināt procedūras, kas piemērojamas nelaimes gadījumos iesaistītajām personām (piemēram, evakuācija).
11. Fizikas pamatprincipu izpratne:
11.1. saprast, kādi spēki iedarbojas uz riteni;
11.2. spēt identificēt faktorus, kas ietekmē paātrinājuma un bremzēšanas efektivitāti (laikapstākļi, bremžu iekārtas, samazināta saķere, smiltnīcas izmantojums u. tml.);
11.3 saprast elektrības principus (elektriskās ķēdes, sprieguma mērīšana u. tml.).
I. Testi un pārbaudes pirms kustības uzsākšanas
1. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
1.1. apkopot nepieciešamo dokumentāciju un savākt nepieciešamo aprīkojumu;
1.2. pārbaudīt vilces līdzekļa stāvokli;
1.3. pārbaudīt dokumentos ierakstītās informācijas atbilstību vilces līdzekļa stāvoklim;
1.4. veicot īpašas pārbaudes un testus, pārliecināties, vai vilces līdzeklim darbojas drošības ierīces;
1.5. uzsākot reisu vai nododot vilces līdzekli, pārbaudīt, vai tā aizsardzības un drošības ierīces ir pieejamas un darbojas;
1.6. veikt vilces līdzekļa ikdienas profilaktisko tehnisko apkopi.
II. Zināšanas par ritošo sastāvu
2. Lai vadītu vilces līdzekli, vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) pārzina visas tā rīcībā esošās vilces līdzekļa vadības un kontroles ierīces, jo īpaši tās, kas saistītas ar:
2.1. vilci;
2.2. bremzēšanu;
2.3. dzelzceļa satiksmes drošību.
3. Lai atklātu un konstatētu ritošā sastāva bojājumu vietas, ziņotu par tām un noteiktu, kas ir nepieciešams to remontam, kā arī atsevišķos gadījumos veiktu remontu, vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) pārzina ritošā sastāva:
3.1. mehānisko uzbūvi;
3.2. sakabes iekārtas;
3.3. ritošo daļu;
3.4. drošības ierīces;
3.5. degvielas tvertnes, degvielas padeves sistēmu, gāzu izplūdes iekārtas;
3.6. iekšpuses un ārpuses marķējuma nozīmi, jo īpaši to simbolu nozīmi, kurus lieto bīstamu kravu pārvadāšanā;
3.7. reisu reģistrācijas sistēmas;
3.8. elektriskās un pneimatiskās sistēmas;
3.9. strāvas savākšanas un augstsprieguma sistēmas;
3.10. sakaru iekārtas (piemēram, vilcienu un manevru radiosakarus);
3.11. informatīvās sistēmas;
3.12. pamatsastāvdaļas, to uzdevumus, kā arī speciālo vagonu aprīkojumu, jo īpaši vilciena apturēšanas sistēmu, izmantojot pēkšņās bremzēšanas krānu;
3.13. bremžu sistēmu;
3.14. konkrēta vilces līdzekļa īpašo aprīkojumu;
3.15. vilces ķēdi, dzinējus un piedziņu.
III. Bremžu sistēmas pārbaude
4. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
4.1. pirms kustības uzsākšanas pārbaudīt un aprēķināt, vai vilciena nodrošinājums ar bremzēm atbilst tai bremzēšanas jaudai, kāda saskaņā ar ritošā sastāva dokumentāciju nepieciešama dzelzceļa iecirknī;
4.2. ja nepieciešams, pirms kustības uzsākšanas, vilces līdzekļa iedarbināšanas laikā un braukšanas laikā pārbaudīt vilces vienības un sastāva bremžu sistēmas elementu darbību.
IV. Vilciena, manevru sastāva un vilces līdzekļa ekspluatācijas režīms un maksimālais braukšanas ātrums
5. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
5.1. ievērot pirms kustības uzsākšanas saņemto informāciju;
5.2. noteikt vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa vadīšanas veidu un maksimālo ātrumu, ņemot vērā tādus mainīgus lielumus kā ātruma ierobežojumi, klimatiskie apstākļi vai signalizācijas rādījumi.
V. Vilciena, manevru sastāva un vilces līdzekļa vadīšana, neapdraudot dzelzceļa infrastruktūras iekārtas vai ritošo sastāvu
6. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
6.1. izmantot visas pieejamās vadības un kontroles sistēmas saskaņā ar piemērojamiem noteikumiem;
6.2. uzsākt kustību ar vilcienu, ņemot vērā buksēšanu vai jaudas ierobežojumus;
6.3. lietot bremzes, lai samazinātu ātrumu un apturētu vilcienu manevru sastāvu vai vilces līdzekli, ņemot vērā ritošā sastāva un dzelzceļa infrastruktūras iekārtu stāvokli.
VI. Bojājumi
7. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists):
7.1. spēj pamanīt vilciena, manevru sastāva un vilces līdzekļa darbībai neraksturīgas iezīmes;
7.2. spēj pārbaudīt vilcienu, manevru sastāvu un vilces līdzekli un noteikt bojājumu pazīmes, atšķirt tās un veikt pasākumus atbilstoši šo pazīmju nopietnībai, piešķirot prioritāti dzelzceļa satiksmes un cilvēku drošībai;
7.3. pārzina pieejamos aizsardzības, drošības un sakaru līdzekļus.
VII. Ekspluatācijas starpgadījumi, ugunsgrēki un nelaimes gadījumi
8. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists):
8.1. spēj veikt pasākumus, lai aizsargātu vilcienu, manevru sastāvu vai vilces līdzekli un izsauktu palīdzību, ja nelaimes gadījumā cietuši ritošajā sastāvā esošie cilvēki;
8.2. spēj noteikt, ka vilciens pārvadā bīstamas kravas, kā arī noteikt to atrašanās vietu, vadoties pēc vilciena dokumentācijas;
8.3. pārzina procedūras, kas saistītas ar evakuāciju no vilciena, manevru sastāva un vilces līdzekļa.
VIII. Brauciena turpināšana pēc starpgadījuma ar ritošo sastāvu
9. Vilces līdzekļa (vadītājs) mašīnists spēj novērtēt, vai ritošais sastāvs pēc starpgadījuma var turpināt ceļu un ar kādiem nosacījumiem to var darīt. Par šiem nosacījumiem viņš nekavējoties informē dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju.
10. Vilces līdzekļa (vadītājs) mašīnists spēj noteikt, vai pirms ceļa turpināšanas ir nepieciešams eksperta viedoklis par ritošo sastāvu.
IX. Vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa nostiprināšana
11. Vilces līdzekļa (vadītājs) mašīnists spēj veikt pasākumus, lai vilciens, manevru sastāvs, vilces līdzeklis vai vilciena (manevru sastāva) daļas negaidīti nesāktu kustību vai neaizripotu pat vissarežģītākajos apstākļos.
12. Vilces līdzekļa (vadītājs) mašīnists zina, kā apstādināt vilcienu, manevru sastāvu, vilces līdzekli vai vilciena (manevru sastāva) daļas, ja tās ir negaidīti uzsākušas kustību vai aizripojušas.
I. Bremžu pārbaude
1. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj pirms kustības uzsākšanas pārbaudīt un aprēķināt, vai vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa bremzēšanas spiedspēks atbilst tai bremzēšanas jaudai, kāda nepieciešama dzelzceļa iecirknī saskaņā ar vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa dokumentāciju.
II. Vilciena, manevru sastāva un vilces līdzekļa ekspluatācijas veids un maksimālais braukšanas ātrums
2. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
2.1. ievērot saņemto informāciju, piemēram, ātruma ierobežojumus vai signalizācijas izmaiņas;
2.2. noteikt vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa vadīšanas veidu un maksimālo ātrumu, ņemot vērā dzelzceļa iecirkņa raksturlielumus.
III. Dzelzceļa iecirkņa pārzināšana
3. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) paredz iespējamās problēmas un atbilstoši reaģē saskaņā ar dzelzceļa satiksmes drošības un citiem izpildes nosacījumiem, piemēram, precizitāti un ekonomiskajiem aspektiem. Viņš pilnībā pārzina dzelzceļa iecirkņus un dzelzceļa aprīkojumu savā maršrutā.
4. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) pārzina dzelzceļa iecirkņa būtiskos elementus:
4.1. ekspluatācijas nosacījumus (piemēram, sliežu ceļa maiņu, vienvirziena ceļu);
4.2. maršruta kontroli un attiecīgo dokumentu ievērošanu;
4.3. attiecīgajam braukšanas veidam piemēroto sliežu ceļu noteikšanu;
4.4. piemērojamos dzelzceļa satiksmes noteikumus un signalizācijas sistēmu rādījumu nozīmi;
4.5. ekspluatācijas režīmu;
4.6. bloķēšanas sistēmu un ar to saistītos noteikumus;
4.7. staciju (pieturas punktu) nosaukumus un atrašanās vietas, kā arī staciju (pieturas punktu) un signālierīču attāluma novērtēšanu, lai atbilstoši pielāgotu braukšanas veidu;
4.8. pārejas signalizāciju starp dažādām ekspluatācijas vai energoapgādes sistēmām;
4.9. ātruma ierobežojumus dažādām vilcienu, vilces līdzekļu un manevru sastāvu kategorijām;
4.10. sliežu ceļa profilu;
4.11. īpašus bremzēšanas nosacījumus, piemēram, dzelzceļa iecirkņos ar stāvu slīpumu vai vadošo kritumu;
4.12. ekspluatācijas īpatnības, piemēram, īpašos signālus, zīmes, gaitas uzsākšanas nosacījumus.
IV. Drošības noteikumi
5. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
5.1. uzsākt vilces līdzekļa kustību tikai pēc visu paredzēto nosacījumu izpildes (piemēram, grafiks, kustības atļauja vai signāls);
5.2. uztvert sliežu ceļa un vilces līdzekļa vadītāja kabīnes signālierīču signālus, nekavējoties tos izprast un nekļūdīgi rīkoties saskaņā ar to rīkojumiem vai norādījumiem;
5.3. nodrošināt drošu vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa vadību īpašos ekspluatācijas režīmos (piemēram, īpaši režīmi, kas noteikti instrukcijās, pagaidu ātruma ierobežojumi, braukšana pa nepareizo ceļu, braukšana garām signāliem ar aizliedzošiem rādījumiem, pārmiju pārlikšana, braukšana vietās, kur notiek, piemēram, sliežu ceļa remonts vai būvniecība);
5.4. ievērot plānotās vai papildu vilciena pieturas un, ja nepieciešams, šo pieturu laikā veikt pasažieriem nepieciešamās papildu darbības, piemēram, atvērt un aizvērt durvis.
V. Vilciena, manevru sastāva un vilces līdzekļa vadīšana
6. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
6.1. jebkurā brīdī noteikt vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa atrašanās vietu dzelzceļa iecirknī;
6.2. ņemot vērā ritošā sastāva un dzelzceļa infrastruktūras stāvokli, lietot bremzes vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa ātruma samazināšanai un apturēšanai;
6.3. vadīt vilcienu atbilstoši grafikam un saņemtajām energotaupības instrukcijām, ņemot vērā vilces vienības, vilciena, dzelzceļa iecirkņa un vides raksturlielumus.
VI. Bojājumi
7. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
7.1. pamanīt (ciktāl to atļauj vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa vadīšana) dzelzceļa infrastruktūrai vai apkārtnei neraksturīgas iezīmes attiecībā uz signāliem, sliežu ceļiem, energoapgādi, pārbrauktuvēm un pārejām, kā arī pārējo dzelzceļa satiksmi;
7.2. zināt noteiktos attālumus (gabarītus), lai izvairītos no šķēršļiem;
7.3. nekavējoties paziņot dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam par pamanīto bojājumu vietu un veidu, pārliecinoties, ka informācija ir pareizi saprasta;
7.4. ja nepieciešams, ņemot vērā dzelzceļa infrastruktūras stāvokli, nodrošināt dzelzceļa satiksmes un cilvēku drošību.
VII. Ekspluatācijas starpgadījumi, ugunsgrēki un nelaimes gadījumi
8. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) spēj:
8.1. veikt pasākumus, lai aizsargātu vilcienu, manevru sastāvu vai vilces līdzekli un izsauktu palīdzību, ja nelaimes gadījumā cietuši cilvēki;
8.2. noteikt vilciena, manevru sastāva vai vilces līdzekļa piemērotu apstāšanās vietu ugunsgrēka gadījumā un, ja nepieciešams, nodrošināt cilvēku evakuāciju no ritošā sastāva;
8.3. nekavējoties sniegt nepieciešamo informāciju par ugunsgrēku, ja lokomotīves brigāde to nespēj likvidēt;
8.4. nekavējoties paziņot dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam par šā pielikuma 8.1., 8.2. un 8.3.apakšpunktā minētajiem apstākļiem;
8.5. novērtēt, vai ritošais sastāvs var turpināt ceļu, izmantojot konkrēto dzelzceļa infrastruktūru, un ar kādiem nosacījumiem to var darīt.
VIII. Valodas prasmju pārbaude
9. Vilces līdzekļa vadītājam (mašīnistam), kurš sazinās ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju būtiskos drošības jautājumos, ir valodas prasmes vismaz vienā no attiecīgā dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja noteiktajām valodām.
10. Vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) valodas prasmes ir tādā līmenī, lai viņš varētu aktīvi un efektīvi sazināties ikdienas, kā arī sarežģītās un ārkārtas situācijās. Vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) prot izmantot Komisijas 2012. gada 14. novembra Lēmumā 2012/757/ES par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas "satiksmes nodrošināšanas un vadības" apakšsistēmu un par grozījumiem Lēmumā 2007/756/EK aprakstīto ziņojumu un sazināšanās metodi.
11. Vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) valodas prasmes ļauj viņam saprast (klausoties un lasot) informāciju un sazināties (mutiski un rakstiski) atbilstoši B1 līmenim Eiropas Padomes izveidotās Eiropas vienotās valodu prasmes noteikšanas sistēmas (CEFR) skalā.
12. Attiecībā uz dzelzceļa infrastruktūras posmu starp valsts robežu ar citu Eiropas Savienības dalībvalsti (turpmāk – robežvalsts) un staciju, kas atrodas pie minētās robežas un ir paredzēta pārrobežu pakalpojumiem, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs var atbrīvot robežvalsts pārvadātāja vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu) no šā pielikuma 11. punktā minēto prasību ievērošanas, piemērojot šādu procedūru:
12.1. robežvalsts pārvadātājs iesniedz dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam lūgumu atbrīvot šī pārvadātāja vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu) no šā pielikuma 11. punktā minēto prasību ievērošanas;
12.2. lai nodrošinātu taisnīgu un vienlīdzīgu attieksmi pret pretendentiem, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs visiem iesniegtajiem lūgumiem par atbrīvojumu no šā pielikuma 11. punktā minēto prasību ievērošanas piemēro vienādu novērtēšanas procedūru, kas ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla pārskata satura daļa;
12.3. dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs piešķir atbrīvojumu no šā pielikuma 11. punktā minēto prasību ievērošanas, ja robežvalsts pārvadātājs var pierādīt, ka ir veicis pietiekamus pasākumus, lai nodrošinātu saziņu starp savu vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu) un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja darbinieku ikdienas, sarežģītās un ārkārtas situācijās atbilstoši šā pielikuma 9. un 10. punktā noteiktajam;
12.4. robežvalsts pārvadātājs un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs nodrošina, ka to attiecīgie darbinieki ir informēti par nosacījumiem un kārtību, kādā atbrīvo no šā pielikuma 11. punktā minēto prasību ievērošanas, kā arī atbilstoši apmācīti savas drošības pārvaldījuma sistēmas ietvaros.
1. Ievērots līdzsvars starp teorētisko apmācību (apmācība klasē un uzskates līdzekļi) un praktisko apmācību (pieredze darba vietā, vilces līdzekļa vadīšana vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) instruktora uzraudzībā).
2. Datorizētā apmācība ir pieļaujama, individuāli apmācot ekspluatācijas noteikumus, signalizācijas veidus dažādās situācijas un citos līdzīgos gadījumos.
3. Simulatorus var izmantot vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) apmācībai darbam ārkārtas apstākļos vai tādu noteikumu apguvē, kurus piemēro reti. Simulatori sniedz apmācāmajiem iespēju apgūt praksē to, ko nav iespējams apgūt reālajos darba apstākļos.
4. Lai apgūtu maršrutu, apmācāmo vairākos braucienos gan dienā, gan naktī pavada vilces līdzekļa vadītājs (mašīnists) instruktors. Kā alternatīvu apmācību metodi papildus var izmantot videoierakstus, kuros redzams maršruts no vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kabīnes.
I. Apkopojamie dati
1. Vilcienu vadītāju (mašīnistu) saskaņoto papildu sertifikātu reģistrs (CCR) sastāv no četrām datu iedaļām:
1.1. pirmā datu iedaļa satur informāciju par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) apliecības pašreizējo statusu;
1.2. otrā datu iedaļa satur informāciju par izdoto saskaņoto papildu sertifikātu;
1.3. trešā datu iedaļa satur vēsturisku informāciju par saskaņoto papildu sertifikātu;
1.4. ceturtā datu iedaļa satur informāciju par pamatprasībām un sākotnējām pārbaudēm, kas nepieciešamas saskaņotā papildu sertifikāta izdošanai, kā arī par turpmākajām pārbaudēm, ko veic sertifikāta derīguma saglabāšanai.
2. Vilcienu vadītāju (mašīnistu) saskaņoto papildu sertifikātu reģistrā (CCR) apkopojamie dati minēti šā pielikuma II nodaļā.
3. Informāciju, kas attiecas uz vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) pašreizējām zināšanām par ritošo sastāvu, zināšanām par dzelzceļa infrastruktūru un valodas zināšanām, kas novērtētas saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 14.septembra noteikumu Nr.873 "Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kvalifikācijas un vilces līdzekļa vadīšanas tiesību iegūšanu" (turpmāk – noteikumi) 43. vai 45.punktu, iekļauj otrajā datu iedaļā. Šajā iedaļā norāda nākamo plānoto pārbaužu datumu. Attiecīgo informāciju atjauno pēc nākamā pārbaudes datuma, bet iepriekšējo informāciju pārvieto uz ceturto datu iedaļu, kas satur vēsturisko informāciju.
II. Datu formāts
4. Vilcienu vadītāju (mašīnistu) saskaņoto papildu sertifikātu reģistra (CCR) datu formāta tabulas izkārtojums ir šāds:
| Nr. | Atspoguļojamie dati | ||
| Saturs | Formāts | Prasības statuss | |
5. Vilcienu vadītāju (mašīnistu) saskaņoto papildu sertifikātu reģistra (CCR) datu iedaļas:
5.1. pirmā datu iedaļa. Atsauce uz vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) apliecību
| 1. | Apliecības numurs | ||
| 1.1. | Apliecības numurs, kas ļauj piekļūt vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) reģistra datiem | EIN (12 cipari) | Obligāts |
| 2. | Apliecības pašreizējais statuss | ||
| 2.1. |
Apliecības pašreizējā statusa apliecinājums - Derīga - Apturēta - Anulēta | Teksts | Izvēles |
5.2. otrā datu iedaļa. Informācija par spēkā esošo saskaņoto papildu sertifikātu
| 3. | Turētāja (kas ir arī apliecības turētājs) uzvārds(-i) | |||
| 3.1. | Uzvārds(-i), kas minēts(-i) pasē vai personas apliecībā | Teksts | Obligāts | |
| 4. | Turētāja (kas ir arī apliecības turētājs) vārds(-i) | |||
| 4.1. | Vārds(-i), kas minēts(-i) pasē vai personas apliecībā | Teksts | Obligāts | |
| 5. | Turētāja dzimšanas datums | |||
| 5.1. | Turētāja dzimšanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts | |
| 6. | Turētāja dzimšanas vieta | |||
| 6.1. | Turētāja dzimšanas vieta | Teksts | Obligāts | |
| 7. | Sertifikāta izdošanas datums | |||
| 7.1. | Sertifikāta izdošanas (pēdējās atjaunošanas) datums | DD-MM-GGGG | Obligāts | |
| 8. | Sertifikāta derīguma termiņš | |||
| 8.1. | Plānotais oficiālais sertifikāta derīguma termiņš, ko nosaka vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) darba devējs saskaņā ar noteikumu 76.punktu | DD-MM-GGGG | Obligāts | |
| 9. | Izdevēja nosaukums | |||
| 9.1. | Turētāja darba devēja nosaukums | Teksts | Obligāts | |
| 10. | Darba devēja piešķirtais darbinieka numurs turētājam | |||
| 10.1. | Vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) numurs uzņēmumā | Teksts | Izvēles | |
| 11. | Turētāja fotogrāfija | |||
| 11.1. | Fotogrāfija | Oriģināls vai elektronisks skenējums | Obligāts | |
| 12. | Turētāja paraksts | |||
| 12.1. | Paraksts | Oriģināls/kopija/ elektronisks skenējums | Obligāts | |
| 13. | Turētāja pastāvīgās dzīvesvietas adrese | |||
| 13.1. | Turētāja adrese | Iela, mājas un dzīvokļa numurs | Teksts | Izvēles |
| 13.2. | Pilsēta | Teksts | Izvēles | |
| 13.3. | Valsts | Teksts | Izvēles | |
| 13.4. | Pasta indekss | Burtu un ciparu kods | Izvēles | |
| 13.5. | Tālruņa numurs | Teksts | Izvēles | |
| 13.6. | E-pasta adrese | Teksts | Izvēles | |
| 14. | Tā dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja vai personas, kas nodarbojas ar Dzelzceļa likuma 3.panta 5.punktā minēto komercdarbību, adrese, kura vilces līdzekļus turētājam ir atļauts vadīt | |||
| 14.1. | Adrese | Iela, mājas un dzīvokļa numurs | Teksts | Obligāts |
| 14.2. | Pilsēta | Teksts | Obligāts | |
| 14.3. | Valsts | Teksts | Obligāts | |
| 14.4. | Pasta indekss | Burtu un ciparu kods | Obligāts | |
| 14.5. | Kontaktpersona | Teksts | Izvēles | |
| 14.6. | Tālruņa numurs | Teksts | Obligāts | |
| 14.7. | Faksa numurs | Teksts | Obligāts | |
| 14.8. | E-pasta adrese | Teksts | Obligāts | |
| 15. | To vilces līdzekļu kategorija, kurus turētājam ir atļauts vadīt | |||
| 15.1. | Atbilstošais(-ie) kods(-i) | Teksts | Obligāts | |
| 16. | Ritošā sastāva veidi, kurus turētājam ir atļauts vadīt | |||
| 16.1. | (uzskaitījums) | Teksts | Obligāts | |
| 16.2. | Attiecībā uz katru ritošā sastāva veidu norāda nākamās plānotās pārbaudes datumu | DD-MM-GGGG | Obligāts | |
| 17. | Dzelzceļa infrastruktūras iecirkņi, kuras ietvaros turētājam ir atļauts vadīt | |||
| 17.1. | (uzskaitījums) | Teksts | Obligāts | |
| 17.2. | Attiecībā uz katru dzelzceļa infrastruktūras iecirkni norāda nākamās plānotās pārbaudes datumu | DD-MM-GGGG | Obligāts | |
| 18. | Valodu zināšanas | |||
| 18.1. | (uzskaitījums) | Teksts | Obligāts | |
| 18.2. | Attiecībā uz katru valodu norāda nākamās plānotās pārbaudes datumu | DD-MM-GGGG | Obligāts | |
| 19. | Papildu informācija | |||
| 19.1. | (uzskaitījums) | Teksts | Obligāts | |
| 20. | Papildu ierobežojumi | |||
| 20.1. | (uzskaitījums) | Teksts | Obligāts | |
5.3. trešā datu iedaļa. Vēsturiskie ieraksti par saskaņotā papildu sertifikāta statusu
| 21. | Pirmreizējās izdošanas datums | ||
| 21.1. | Datums, kad sertifikāts izdots pirmo reizi | DD-MM-GGGG | Izvēles |
| 22. | Aktualizācija(-as) (iespējami vairāki ieraksti) | ||
| 22.1. | Aktualizācijas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 22.2. | Informācija par aktualizāciju un tās iemeslu (viena vai vairāku saskaņotajā papildu sertifikātā minēto faktu precizēšana) | Teksts | Obligāts |
| 23. | Grozījums(-i) (iespējami vairāki ieraksti) | ||
| 23.1. | Grozījuma datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
|
Grozījumu iemesls, atsaucoties uz konkrētām sertifikāta daļām: - grozījumi 3.ailē "Vadīšanas kategorijas"; - grozījumi 4.ailē "Papildu informācija"; - grozījumi 5.ailē "Iegūtas jaunas valodas zināšanas vai esošās zināšanas ir periodiski pārbaudītas"; - grozījumi 6.ailē "Ierobežojumi"; - grozījumi 7.ailē "Iegūtas jaunas zināšanas par ritošo sastāvu vai esošās zināšanas ir periodiski pārbaudītas"; - grozījumi 8.ailē "Iegūtas jaunas zināšanas par dzelzceļa infrastruktūru vai esošās zināšanas ir periodiski pārbaudītas" | Teksts | Obligāts | |
| 24. | Apturēšana(-as) (iespējami vairāki ieraksti) | ||
| 24.1. | Apturēšanas perioda ilgums | No (datums) līdz (datums) | Obligāts |
| 24.2. | Apturēšanas iemesls | Teksts | Obligāts |
| 25. | Anulēšana(-as) (iespējami vairāki ieraksti) | ||
| 25.1. | Anulēšanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 25.2. | Anulēšanas iemesls | Teksts | Obligāts |
| 26. | Ziņots par sertifikāta nozaudēšanu | ||
| 26.1. | Ziņošanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 26.2. | Dublikāta izsniegšanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 27. | Ziņots par sertifikāta zādzību | ||
| 27.1. | Ziņošanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 27.2. | Dublikāta izsniegšanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 28. | Ziņots par sertifikāta iznīcināšanu | ||
| 28.1. | Ziņošanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 28.2. | Dublikāta izsniegšanas datums | DD-MM-GGGG | Obligāts |
5.4. ceturtā datu iedaļa. Vēsturiskie ieraksti par saskaņotā papildu sertifikāta izdošanas pamatprasībām un periodisko pārbaužu rezultātiem
| 29. | Valodu zināšanas | |||
| 29.1. | Pamatprasība | Darba valoda(-as), par kuru(-ām) izsniegts apliecinājums, ka ir izpildītas noteikumu 43.2.2., 45.2.2.apakšpunktā vai 46.punktā minētās prasības | Teksts | Obligāts |
| 29.2. | Periodiskās pārbaudes | Zināšanu sertifikācijas (eksāmena nokārtošanas) datums par katru darba valodu. Iespējami vairāki ieraksti | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 30. | Zināšanas par ritošo sastāvu | |||
| 30.1. | Pamatprasība | Ritošā sastāva veids, par kuru izsniegts apliecinājums, ka ir izpildītas noteikumu 43.1. vai 45.1.apakšpunktā minētās prasības | Teksts | Obligāts |
| 30.2. | Periodiskās pārbaudes | Periodiskās pārbaudes datums (zināšanu sertifikācija). Iespējami vairāki ieraksti | DD-MM-GGGG | Obligāts |
| 31. | Zināšanas par dzelzceļa infrastruktūru | |||
| 31.1. | Pamatprasība | Dzelzceļa infrastruktūra, par kuru izsniegts apliecinājums, ka ir izpildītas noteikumu 43.2.1. vai 45.2.1.apakšpunktā minētās prasības | Teksts | Obligāts |
| 31.2. | Periodiskās pārbaudes | Periodiskās pārbaudes datums (zināšanu sertifikācija). Iespējami vairāki ieraksti | DD-MM-GGGG | Obligāts |
