25-TA-2059
Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā
Izdarīt Fiskālās disciplīnas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2013, 36., 187. nr.; 2024, 248. nr.) šādus grozījumus:
1.
Aizstāt visā likumā vārdus "likuma projekts" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "likumprojekts" (attiecīgā locījumā).
2.
Aizstāt visā likumā, izņemot pārejas noteikumus, vārdu "ietvara" ar vārdiem "valsts budžeta".
3.
Aizstāt visā likumā, izņemot pārejas noteikumus, vārdus "koriģētie maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "ietvara maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi" (attiecīgā locījumā).
4.
2. pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "vidēja termiņa budžeta ietvara likuma un gadskārtējā valsts budžeta likuma, un to grozījumu" ar vārdiem "likuma par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk – valsts budžeta likums) un tā grozījumu";
papildināt otro daļu aiz vārda "atvasinātām" ar vārdu "publiskām";
aizstāt otrajā daļā vārdus un skaitļus "Padomes 1996.gada 25.jūnija regulas (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā A pielikuma 2.70.punkta" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013. gada 21. maija regulas Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā A pielikuma";
aizstāt otrajā daļu vārdu "institūcijām" ar vārdiem "institucionālajām vienībām".
5.
Aizstāt 4. panta 8. punktā vārdu "institūcijas" ar vārdiem "institucionālās vienības".
6.
Izteikt II nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"II nodaļa
Fiskālie nosacījumi likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanai, šī likuma izpildei un tā grozījumu sagatavošanai".
Fiskālie nosacījumi likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanai, šī likuma izpildei un tā grozījumu sagatavošanai".
7.
5. pantā:
aizstāt panta nosaukumā vārdus "vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projekta" ar vārdiem "likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru";
izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1) Likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk – valsts budžeta likumprojekts) sagatavo četru gadu periodam, un tajā maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms (turpmāk – ietvara maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi) attiecīgi perioda pirmajam, otrajam un trešajam gadam tiek noteikts ietvara maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu apjomā, kādi iepriekšējā perioda valsts budžeta likumā bija noteikti attiecīgi otrajam, trešajam un ceturtajam gadam, precizējot šo apjomu, ja izmaiņas ir šādās pozīcijās:";
papildināt pirmās daļas 1. punktu aiz vārda "prognozēm" ar vārdiem "kā arī ar prognozētajām izdienas pensiju vidējā apmēra izmaiņām";
aizstāt trešās daļas 2. punktā vārdu "trešajam" ar vārdu "ceturtajam";
papildināt trešās daļas trešo punktu ar vārdiem un skaitli "(turpmāk – Regula 2024/1263)";
izslēgt trešās daļas 6. punktu;
izteikt ceturtās daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) fiskālās politikas vidēja termiņa mērķiem, to sasniegšanai īstenojamiem pasākumiem, tai skaitā reformām un investīcijām, kā arī to salīdzinājumu ar iepriekšējā valsts budžeta likumā noteiktajiem fiskālās politikas vidēja termiņa mērķiem. Ja attiecināms – informācija par pasākumiem ietver prognozēto ietekmi uz fiskālajiem rādītājiem, prognozēto ietekmi uz ilgtspējīgo un iekļaujošo izaugsmi vidējā termiņā un ilgtermiņā un publisko finanšu ilgtspēju, kā arī to, kā pasākumi nodrošina fiskālās politikas vidēja termiņa mērķu sasniegšanu.";
papildināt ceturtās daļas 4. punktu pirms vārda "valdības" ar vārdu "vispārējās";
papildināt ceturto daļu ar 7.1 punktu šādā redakcijā:
"71) institucionālajām vienībām, kas nav budžeta iestādes, bet ir daļa no vispārējās valdības sektora, sadalījumā pa vispārējās valdības apakšsektoriem, kā arī informāciju par šo institūciju kopējo ietekmi uz vispārējās valdības bilanci un parādu;".
8.
Izteikt 7. pantu šādā redakcijā:
"7. pants. Fiskālie nosacījumi valsts budžeta kārtējam gadam projekta sagatavošanai un valsts budžeta likuma izpildei
(1) Sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam, valsts budžeta izdevumus nosaka mazākus par valsts budžeta likumprojektā attiecīgajam gadam noteiktajiem ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem. Šī starpība ir fiskālā nodrošinājuma rezerve (17. pants).
(2) Izpildot valsts budžeta likumu, nedrīkst pārsniegt valsts budžeta likumā attiecīgajam gadam noteikto ietvara maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopējo apjomu, no kura atskaitīta fiskālā nodrošinājuma rezerve, izņemot šā likuma 5. panta pirmajā daļā minētos gadījumus."
(1) Sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam, valsts budžeta izdevumus nosaka mazākus par valsts budžeta likumprojektā attiecīgajam gadam noteiktajiem ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem. Šī starpība ir fiskālā nodrošinājuma rezerve (17. pants).
(2) Izpildot valsts budžeta likumu, nedrīkst pārsniegt valsts budžeta likumā attiecīgajam gadam noteikto ietvara maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopējo apjomu, no kura atskaitīta fiskālā nodrošinājuma rezerve, izņemot šā likuma 5. panta pirmajā daļā minētos gadījumus."
9.
Izslēgt 8. pantu.
10.
Izslēgt 9. panta otrajā daļā vārdu "griestu".
11.
Izteikt 10. pantu šādā redakcijā:
"10. pants. Bilances nosacījums
Vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci valsts budžeta likumprojektā katram perioda gadam nedrīkst noteikt mazāku par –1,5 procentiem no attiecīgā gada iekšzemes kopprodukta (turpmāk – minimālā plānojamā vispārējās valdības budžeta strukturālā bilance). 0,5 procenti no iekšzemes kopprodukta tiek attiecināti uz Aizsardzības un iekšējās drošības fondu."
Vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci valsts budžeta likumprojektā katram perioda gadam nedrīkst noteikt mazāku par –1,5 procentiem no attiecīgā gada iekšzemes kopprodukta (turpmāk – minimālā plānojamā vispārējās valdības budžeta strukturālā bilance). 0,5 procenti no iekšzemes kopprodukta tiek attiecināti uz Aizsardzības un iekšējās drošības fondu."
12.
11. pantā:
aizstāt piektajā daļā vārdu "trešajam" ar vārdu "ceturtajam";
aizstāt septītajā daļā vārdus "pirmo vai otro" ar vārdiem "pirmo, otro vai trešo".
13.
12. pantā:
izteikt pirmās daļas 3. punktu šādā redakcijā:
"3) Regulas 2024/1263 25. un 26. pantā noteiktajos gadījumos.";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā panta pirmās daļas 3. punktā minētajā gadījumā atkāpe ir pieļaujama, ievērojot saskaņā ar Regulas 2024/1263 25. vai 26. pantu pieņemtā Padomes lēmuma nosacījumus."
14.
Papildināt 13. pantu ar teikumu šādā redakcijā:
"No izdevumu pieauguma nosacījuma var atkāpties Regulas 2024/1263 25. un 26. pantā noteiktajos gadījumos."
"No izdevumu pieauguma nosacījuma var atkāpties Regulas 2024/1263 25. un 26. pantā noteiktajos gadījumos."
15.
Aizstāt 14. panta otrajā daļā vārdus un skaitļus "Eiropas Padomes 1996.gada 25.jūnija regulā (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013. gada 21. maija regulas Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā".
16.
16. pantā:
papildināt ceturto daļu ar 7. un 8. punktu šādā redakcijā:
"7) informāciju par iespējamām saistībām, kas var būtiski ietekmēt valsts budžetu, tostarp valsts garantijām, ienākumus nenesošiem aizdevumiem un saistībām, kas izriet no valsts uzņēmumu darbības, tostarp to apmēru, iespēju robežās arī informāciju par iespējamām saistībām saistībā ar katastrofām un klimata pārmaiņām, pēc iespējas ņemot vērā informāciju par fiskālajām izmaksām, kas radušās katastrofu un ar klimatu saistītu satricinājumu dēļ;
8) informāciju par vispārējās valdības līdzdalību privātu un publisku sabiedrību kapitālā attiecībā uz ekonomiski nozīmīgām summām (virs 0,01 procenta no iekšzemes kopprodukta).";
8) informāciju par vispārējās valdības līdzdalību privātu un publisku sabiedrību kapitālā attiecībā uz ekonomiski nozīmīgām summām (virs 0,01 procenta no iekšzemes kopprodukta).";
izteikt piektās daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) projektu un pasākumu īstenošanai nepieciešamo un no attiecīgās programmas neatmaksājamo izdevumu pieaugums Eiropas Savienības politiku instrumentu un citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām;";
papildināt piektās daļas 3. punktu aiz vārda "prognozēm" ar vārdiem "kā arī ar prognozētajām izdienas pensiju vidējo apmēru izmaiņām".
17.
Izslēgt 18. pantu.
18.
Izteikt 20. pantu šādā redakcijā:
"20. pants. Makroekonomiskās un fiskālās prognozes
(1) Makroekonomiskās vidēja termiņa prognozes, tai skaitā iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognozes, iekšzemes kopprodukta deflatora prognozes un potenciālā iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognozes, izstrādā Finanšu ministrija.
(2) Makroekonomiskās prognozes tiek saskaņotas ar Latvijas Banku un Ekonomikas ministriju, un tās apstiprina Fiskālās disciplīnas padome (turpmāk – Padome).
(3) Fiskālās prognozes, tai skaitā vispārējās valdības budžeta bilances un vispārējās valdības parāda prognozes, izstrādā Finanšu ministrija.
(4) Finanšu ministrijai ir tiesības pieprasīt un saņemt tai nepieciešamo informāciju fiskālo prognožu izstrādei no institucionālajām vienībām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija regulai (ES) 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā.
(5) Makroekonomiskās un fiskālās prognozes ir pakļautas ārējam novērtējumam, ko veic neatkarīgi finanšu un ekonomikas lietpratēji no Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts, kuriem ir pieredze fiskālās politikas jautājumos. Ārējo novērtējumu organizē un finansējumu nodrošina Finanšu ministrija."
(1) Makroekonomiskās vidēja termiņa prognozes, tai skaitā iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognozes, iekšzemes kopprodukta deflatora prognozes un potenciālā iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognozes, izstrādā Finanšu ministrija.
(2) Makroekonomiskās prognozes tiek saskaņotas ar Latvijas Banku un Ekonomikas ministriju, un tās apstiprina Fiskālās disciplīnas padome (turpmāk – Padome).
(3) Fiskālās prognozes, tai skaitā vispārējās valdības budžeta bilances un vispārējās valdības parāda prognozes, izstrādā Finanšu ministrija.
(4) Finanšu ministrijai ir tiesības pieprasīt un saņemt tai nepieciešamo informāciju fiskālo prognožu izstrādei no institucionālajām vienībām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija regulai (ES) 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā.
(5) Makroekonomiskās un fiskālās prognozes ir pakļautas ārējam novērtējumam, ko veic neatkarīgi finanšu un ekonomikas lietpratēji no Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts, kuriem ir pieredze fiskālās politikas jautājumos. Ārējo novērtējumu organizē un finansējumu nodrošina Finanšu ministrija."
19.
Izteikt 21. pantu šādā redakcijā:
"21. pants. Padomes statuss
Padome ir neatkarīga koleģiāla institūcija, kas tiek izveidota šā likuma ievērošanas uzraudzībai. Padome pielīdzināma budžeta iestādei Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē. Padomei nav saistoši attiecīgās dalībvalsts budžeta lēmējiestāžu un citu publisko vai privāto struktūru norādījumi."
Padome ir neatkarīga koleģiāla institūcija, kas tiek izveidota šā likuma ievērošanas uzraudzībai. Padome pielīdzināma budžeta iestādei Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē. Padomei nav saistoši attiecīgās dalībvalsts budžeta lēmējiestāžu un citu publisko vai privāto struktūru norādījumi."
20.
28. pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdus "un gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta";
aizstāt trešajā daļā vārdus "gadskārtējā valsts budžeta likuma" ar vārdiem "valsts budžeta likuma";
izslēgt ceturto daļu;
papildināt ar 6.1, 6.2 un 6.3 daļu šādā redakcijā:
"(61) Padome sagatavo Regulas 2024/1263 11. panta otrajā punktā un 15. panta trešajā punktā paredzēto atzinumu.
(62) Padome pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sagatavo Regulas 2024/1263 23. pantā paredzēto analīzi.
(63) Padome pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sagatavo Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 7. jūlija regulas (ES) 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu, 3. panta piektajā daļā paredzēto atzinumu.";
(62) Padome pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sagatavo Regulas 2024/1263 23. pantā paredzēto analīzi.
(63) Padome pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sagatavo Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 7. jūlija regulas (ES) 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu, 3. panta piektajā daļā paredzēto atzinumu.";
papildināt astoto daļu aiz vārda "ilgtspēju" ar vārdiem "kā arī fiskālās politikas tiesiskā ietvara kvalitāti un efektivitāti";
izslēgt devītās daļas 3. punktā vārdus "un gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta";
papildināt ar vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(11) Padomei ir pienākums atsaukties uz Saeimas deputātu, tās komisiju pārstāvju vai cita veida uzaicinājumiem un piedalīties attiecīgajās sēdēs."
21.
29. pantā:
aizstāt pirmajā un otrajā daļā vārdus "mājaslapā internetā" ar vārdu "tīmekļvietnē";
papildināt ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja saņemts neatbilstības ziņojums, Finanšu ministrija attiecīgās neatbilstības novērš vai arī 20 darba dienu laikā sniedz viedokli par Padomes konstatējumiem un skaidrojumu tam, kāpēc Finanšu ministrija neplāno rīkoties minētajā jautājumā. Finanšu ministrijas viedoklis un skaidrojums tiek publicēts piecu darba dienu laikā Padomes un Finanšu ministrijas tīmekļvietnēs."
22.
31. pantā:
izslēgt ceturto daļu;
izteikt piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Padomes sekretāra un sekretariāta darbinieku atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam. Padomes sekretārs Padomē ir nodarbināts normālā darba laika ietvaros.
(6) Finanšu ministrija atsevišķā Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā plāno Padomes darba nodrošināšanai nepieciešamos izdevumus, paredzot:
1) atlīdzību Padomes locekļiem saskaņā ar šā panta trešo daļu vismaz par 80 stundām gadā katram loceklim. Tas ietver laiku par dalību un gatavošanos katrai Padomes sēdei, kā arī dalību citos nozīmīgos pasākumos saistībā ar fiskālās politikas uzraudzību;
2) atlīdzību Padomes sekretāram;
3) atlīdzību Padomes darbiniekiem ne mazāk kā 100 procentu apmērā no Padomes locekļu un Padomes sekretāra atalgojuma fonda;
4) transporta izdevumu kompensēšanu Padomes locekļiem saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 6.3 daļu, ievērojot nosacījumu, ka, ja tiek izmantots gaisa transporta līdzeklis, kompensējamie izdevumi nepārsniedz izmaksas par braucienu ekonomiskajā klasē;
5) Padomes darbības tehniskajam nodrošinājumam nepieciešamos izdevumus."
(6) Finanšu ministrija atsevišķā Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā plāno Padomes darba nodrošināšanai nepieciešamos izdevumus, paredzot:
1) atlīdzību Padomes locekļiem saskaņā ar šā panta trešo daļu vismaz par 80 stundām gadā katram loceklim. Tas ietver laiku par dalību un gatavošanos katrai Padomes sēdei, kā arī dalību citos nozīmīgos pasākumos saistībā ar fiskālās politikas uzraudzību;
2) atlīdzību Padomes sekretāram;
3) atlīdzību Padomes darbiniekiem ne mazāk kā 100 procentu apmērā no Padomes locekļu un Padomes sekretāra atalgojuma fonda;
4) transporta izdevumu kompensēšanu Padomes locekļiem saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 6.3 daļu, ievērojot nosacījumu, ka, ja tiek izmantots gaisa transporta līdzeklis, kompensējamie izdevumi nepārsniedz izmaksas par braucienu ekonomiskajā klasē;
5) Padomes darbības tehniskajam nodrošinājumam nepieciešamos izdevumus."
23.
Papildināt likumu ar 32. pantu šādā redakcijā:
"32. pants. Padomes novērtējums
(1) Padomes darbs ir pakļauts ārējam novērtējumam, ko veic neatkarīgi finanšu un ekonomikas jomas lietpratēji no Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts, kuriem ir pieredze fiskālās politikas jautājumos.
(2) Novērtējumu organizē un finansējumu nodrošina Finanšu ministrija."
(1) Padomes darbs ir pakļauts ārējam novērtējumam, ko veic neatkarīgi finanšu un ekonomikas jomas lietpratēji no Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts, kuriem ir pieredze fiskālās politikas jautājumos.
(2) Novērtējumu organizē un finansējumu nodrošina Finanšu ministrija."
24.
Papildināt pārejas noteikumus ar 10., 11., 12. un 13. punktu šādā redakcijā:
"10. Valsts budžeta likumu četriem gadiem sagatavo, sākot ar likumprojektu "Par valsts budžetu 2027. gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028., 2029. un 2030. gadam".
11. Izstrādājot likumprojektu "Par valsts budžetu 2027. gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028, 2029. un 2030. gadam", 5. panta pirmās daļas nosacījumi attiecībā uz ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem 2029. gadam netiek piemēroti.
12. Šā likuma 10. panta grozījumi attiecībā uz 10. panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī, un tos sāk piemērot 2028. gadā, sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2029. gadam un budžeta ietvaru 2029., 2030., 2031. un 2032. gadam".
13. Šā likuma 28. panta 6.1 daļa stājas spēkā 2032. gada 1. maijā. Līdz tam 28. panta 6.1 daļā minētais atzinums tiek sagatavots, ja Finanšu ministrija izsaka attiecīgu lūgumu Padomei un Padome tam piekrīt."
11. Izstrādājot likumprojektu "Par valsts budžetu 2027. gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028, 2029. un 2030. gadam", 5. panta pirmās daļas nosacījumi attiecībā uz ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem 2029. gadam netiek piemēroti.
12. Šā likuma 10. panta grozījumi attiecībā uz 10. panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī, un tos sāk piemērot 2028. gadā, sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2029. gadam un budžeta ietvaru 2029., 2030., 2031. un 2032. gadam".
13. Šā likuma 28. panta 6.1 daļa stājas spēkā 2032. gada 1. maijā. Līdz tam 28. panta 6.1 daļā minētais atzinums tiek sagatavots, ja Finanšu ministrija izsaka attiecīgu lūgumu Padomei un Padome tam piekrīt."
25.
Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 2011. gada 8. novembra direktīvas 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām;
2) Padomes 2024. gada 29. aprīļa direktīvas (ES) 2024/1265, ar ko groza direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām."
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 2011. gada 8. novembra direktīvas 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām;
2) Padomes 2024. gada 29. aprīļa direktīvas (ES) 2024/1265, ar ko groza direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām."
Likums stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Finanšu ministrs A. Ašeradens
