Likumprojekts

21-TA-1599
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums
InodaļaVispārīgie noteikumi
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
audiovizuālie mediju pakalpojumi - Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 1.pantā definētie audiovizuālie elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumi;
2)
autobusu pasažieru pārvadājumu pakalpojumi - regulāri autobusu pasažieru pārvadājumi iepriekš noteikta garuma maršrutā ar iekāpšanu un izkāpšanu Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā;
3)
dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumi - regulārs dzelzceļa pasažieru pārvadājums iepriekš noteikta garuma maršrutā ar iekāpšanu un izkāpšanu Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā;
4)
elektroniska grāmata un tai paredzēta programmatūra - pakalpojums, kas ietver tādu digitālo datņu nodrošināšanu, ar ko piegādā grāmatas elektronisku versiju, kurai var piekļūt un kuru var pārskatīt, lasīt un izmantot, un programmatūru, tai skaitā uz mobilajām ierīcēm balstītus pakalpojumus un mobilās lietotnes, kas paredzētas, lai piekļūtu minētajām digitālajām datnēm un lai tās pārskatītu, lasītu un izmantotu, un tas neietver programmatūru, uz ko attiecas elektroniskais lasītājs;
5)
elektroniskās komercijas pakalpojums - informācijas sabiedrības pakalpojums, ko sniedz attālināti, izmantojot tīmekļvietnes un uz mobilajām ierīcēm balstītus pakalpojumus, ar elektroniskiem līdzekļiem un pēc klienta individuāla pieprasījuma, ar mērķi noslēgt distances līgumu;
6)
elektroniskais lasītājs - specializēta ierīce, kas ietver aparatūru un programmatūru, un ko izmanto, lai piekļūtu elektronisko grāmatu datnēm, tās pārskatītu, lasītu un izmantotu;
7)
elektroniskā biļete - elektroniska sistēma, kas personas tiesības uz pārvadājumu apliecina fiziskā braukšanas kartē vai citā ierīcē elektroniski glabātā vienreizējas vai daudzreizējas braukšanas biļešu, braukšanas abonementu vai braukšanas kredīta veidā;
8)
elektronisko biļešu pārdošanas pakalpojumi - elektroniska sistēma, kurā, izmantojot ierīci ar interaktīvu datošanas spēju, pasažieru pārvadājumu biļetes tiek iegādātas tiešsaistē un piegādātas pircējam elektroniskā formā, lai tās varētu izdrukāt papīra formā vai brauciena laikā parādīt, izmantojot mobilo ierīci ar interaktīvu datošanas spēju;
9)
interaktīva datošanas spēja - funkcionalitāte, kas nodrošina cilvēka un ierīces mijiedarbību, ļaujot apstrādāt un pārraidīt datus, balsi vai video, vai to kombināciju;
10)
maksājumu terminālis - iekārta, kuras galvenais nolūks ir ļaut fiziskā tirdzniecības vietā veikt maksājumus, izmantojot Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā minētos maksājumu instrumentus;
11)
mazais un vidējais uzņēmums - saimnieciskās darbības veicējs, kas nodarbina mazāk nekā 250 personu un kura gada apgrozījums nepārsniedz 50 miljonus euro vai gada bilances kopsumma nepārsniedz 43 miljonus euro, izņemot mikrouzņēmumu;
12)
mikrouzņēmums - saimnieciskās darbības veicējs, kas nodarbina mazāk nekā 10 personas un gada apgrozījums nepārsniedz 2 miljonus euro vai gada bilances kopsumma nepārsniedz 2 miljonus euro;
13)
operētājsistēma - programmatūra, kas, tostarp plāno uzdevumus, iedala atmiņu un nodrošina standarta saskarni lietotājam laikā, kad ir pārstājušas darboties visas lietojumprogrammas, uztur saskarni ar perifēro aparatūru un grafisko lietotāja saskarni, neatkarīgi no tā, vai šāda programmatūra ir patērētāju universāldatoru aparatūras sastāvdaļa vai savrupa programmatūra, kas paredzēta izmantošanai patērētāju universāldatoru aparatūrā, izņemot operētājsistēmas ielādētāju, ievadizvades pamatsistēmu vai citu aparātprogrammatūru, kas nepieciešama palaišanas laikā vai tad, kad instalē operētājsistēmu;
14)
pakalpojumi, kas nodrošina piekļuvi audiovizuālo mediju pakalpojumiem - pakalpojumi publisko elektronisko sakaru tīklos, kurus izmanto, lai identificētu, izvēlētos un saņemtu informāciju par audiovizuālo mediju pakalpojumiem, kā arī lai tos skatītos, tostarp elektroniskie raidījumu apraksti un elementi, piemēram, subtitri, audioapraksti, ierunāti subtitri un tulkojumi zīmju valodā, kas izriet no tādu pasākumu īstenošanas, ar kuriem nodrošina pakalpojumu piekļūstamību;
15)
palīgtehnoloģija - priekšmets, aprīkojums, pakalpojumu vai produktu sistēma, tostarp programmatūra, ko izmanto, lai palielinātu, saglabātu, aizstātu vai uzlabotu personu ar invaliditāti funkcionēšanas spējas vai lai mazinātu un kompensētu personu ar invaliditāti traucējumus, aktivitāšu ierobežojumus vai dalības ierobežojumus;
16)
pasažieru gaisa pārvadājumu pakalpojumi - komerciāli gaisa pārvadājumu pakalpojumi pasažieriem, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regulas (EK) Nr. 1107/2006 par personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesībām, ceļojot ar gaisa transportu  (turpmāk - Regula Nr. 1107/2006) 2. panta 1. punktā noteiktajam, tiem dodoties prom no lidostas, esot lidostā tranzītā vai ierodoties lidostā, ja lidosta atrodas kādas Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā, tostarp lidojumi no lidostas, kas atrodas trešajā valstī, uz lidostu Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā, ja pakalpojuma operators ir Eiropas Savienības gaisa pārvadātājs;  
17)
patērētāju galiekārtas ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto, lai piekļūtu audiovizuālo mediju pakalpojumiem - jebkura iekārta, kuras galvenais nolūks ir nodrošināt piekļuvi audiovizuālo mediju pakalpojumiem;
18)
patērētāju universāldatoru aparatūras sistēma - aparatūras komplekts, kas veido vienu veselu datoru, ko raksturo tā daudzfunkcionalitāte, tā spēja ar piemērotas programmatūras palīdzību veikt visbiežāk sastopamos datošanas uzdevumus, kuri vajadzīgi patērētājiem, un kas ir paredzēts patērētāju lietošanai, tostarp personālos datorus, jo īpaši galddatorus, piezīmjdatorus, viedtālruņus un planšetdatorus;
19)
pilsētas pārvadājumu pakalpojumi - autobusa, dzelzceļa, tramvaja un trolejbusa pasažieru pārvadājumu pakalpojumi, kas tiek sniegti pilsētas nozīmes maršrutā, t.i., maršrutā, kas nodrošina pārvietošanos valstspilsētas administratīvajās robežās, kā arī no šīs pilsētas uz tuvākajām apkārtējām teritorijām;
20)
reģionālie pārvadājumu pakalpojumi - autobusu un dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumi, kas tiek sniegti reģionālās nozīmes maršrutā un nodrošina pārvietošanos:
a)
valsts teritorijā galvenokārt no vienas administratīvās teritorijas uz administratīvo teritoriju citā plānošanas reģionā vai kas savieno valstspilsētas;
b)
viena novada administratīvajā teritorijā, no šā novada uz tuvākajām apkārtējām teritorijām vai uz citu novadu plānošanas reģiona robežās.
21)
starptautiskie dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumi – dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumi starp Eiropas Savienības dalībvalstīm, kuros vilciens šķērso Latvijas Republikas robežu ar citu Eiropas Savienības dalībvalsti, un ja galvenais pakalpojuma mērķis ir pārvadāt pasažierus starp stacijām, kas atrodas dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs; vilciens var būt apvienots un/vai sadalīts posmos, un dažādiem tā posmiem var būt dažādi maršruta sākuma un gala punkti ar noteikumu, ka visi vagoni šķērso Latvijas Republikas robežu ar citu Eiropas Savienības dalībvalsti;
22)
ūdenstransporta pasažieru pārvadājumu pakalpojumi - pasažieru pakalpojumi, uz ko attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2010.gada 24.novembra regulas (ES) Nr. 1177/2010 par pasažieru tiesībām, ceļojot pa jūru un iekšzemes ūdensceļiem, un ar ko groza regulu (EK) Nr. 2006/2004 (turpmāk – Regula Nr. 1177/2010) 2. panta 1. punkts, izņemot pakalpojumus, kas minēti Regulas Nr.1177/2010 2. panta 2. punktā;
2.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir veicināt preču un pakalpojumu piekļūstamību personām ar invaliditāti un citām personām ar ilgstošiem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem.
3.
pants.
Likuma darbības joma
(1)
Likumu piemēro šādām precēm:
1)
patērētāju universāldatoru aparatūras sistēmas un to operētājsistēmas;
2)
pašapkalpošanās termināļi:
a)
maksājumu termināļi;
b)
šādi pašapkalpošanās termināļi, kas paredzēti šā likuma darbības jomā ietilpstošo pakalpojumu sniegšanai: bankomāti; biļešu automāti; reģistrācijas automāti; interaktīvi pašapkalpošanās termināļi informācijas sniegšanai, izņemot termināļus, kas uzstādīti kā transportlīdzekļu, gaisa kuģu, kuģu vai ritošā sastāva integrētas daļas;
3)
patērētāju galiekārtas ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto elektronisko sakaru pakalpojumiem;
4)
patērētāju galiekārtas ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto, lai piekļūtu audiovizuālo mediju pakalpojumiem;
5)
elektroniskie lasītāji.
(2)
Likumu piemēro šādiem pakalpojumiem:
1)
elektronisko sakaru pakalpojumi, izņemot starpierīču saziņas pakalpojumus jeb M2M pakalpojumus;
2)
pakalpojumi, kas nodrošina piekļuvi audiovizuālo mediju pakalpojumiem;
3)
šādi gaisa, autobusu, dzelzceļa un ūdenstransporta pasažieru pārvadājumu pakalpojumu elementi, izņemot pilsētu un reģionālo pārvadājumu pakalpojumus, uz kuriem attiecas tikai šā punkta e) apakšpunktā minētie elementi:
a)
tīmekļvietnes;
b)
uz mobilajām ierīcēm balstīti pakalpojumi, tai skaitā mobilās lietotnes;
c)
elektroniskas biļetes un elektronisko biļešu pārdošanas pakalpojumi;
d)
pārvadājumu pakalpojumu informācijas, tai skaitā reāllaika ceļošanas informācijas, sniegšana. Attiecībā uz informācijas ekrāniem šo likumu piemēro, ja tie atrodas Eiropas Savienības teritorijā;
e)
interaktīvi pašapkalpošanās termināļi, kas atrodas Eiropas Savienības teritorijā, izņemot tos, kuri uzstādīti kā transportlīdzekļu, gaisa kuģu, kuģu un ritošā sastāva integrētas daļas, ko izmanto, lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumu pakalpojuma daļu;
4)
patērētājiem paredzēti finanšu pakalpojumi:
a)
 Patērētāju tiesību aizsardzības likumā minētā patērētāju kreditēšana;
b)
 Finanšu instrumentu tirgus likumā minētie ieguldījumu pakalpojumi un blakuspakalpojumi;
c)
Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā minētie maksājumu pakalpojumi, ar maksājumu kontu saistītie pakalpojumi un elektroniskā nauda;
5)
elektroniskās grāmatas un to programmatūra;
6)
elektroniskās komercijas pakalpojumi.
(3)
Likums neattiecas uz šādu tīmekļvietņu un mobilo lietotņu saturu:
1)
iepriekš ierakstīti mediju darbi, kas publicēti pirms 2025. gada 28. jūnija;
2)
biroja datņu formāti, kas publicēti pirms 2025. gada 28. jūnija;
3)
tiešsaistes kartes un kartogrāfijas pakalpojumi, ja būtisku informāciju par kartēm, kas paredzētas izmantošanai navigācijā, sniedz piekļūstamā digitālā formātā;
4)
trešo personu saturs, izņemot, ja attiecīgais saimnieciskās darbības veicējs to ir finansējis vai izstrādājis, vai kontrolē;
5)
tīmekļvietņu un mobilo lietotņu saturs, kas nav atjaunināts vai rediģēts pēc 2025. gada 28. jūnija.
(4)
Likums neskar tiesiskās attiecības, kas izriet no Autortiesību likuma un Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 13. septembra regulas (ES) 2017/1563 par to, kā tādu personu interesēs, kas ir neredzīgas, ar redzes traucējumiem vai ar drukas lasītnespēju citu iemeslu dēļ, notiek Eiropas Savienības un trešo valstu pārrobežu apmaiņa ar konkrētu ar autortiesībām aizsargātu darbu un blakustiesību objektu kopijām pieejamā formātā.
IInodaļaPiekļūstamības prasības
4.
pants.
Piekļūstamības prasības precēm un pakalpojumiem
(1)
Tirgū ir atļauts piedāvāt preces un sniegt pakalpojumus, kas atbilst šā likuma 1.pielikumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
(2)
Preces atbilst šā likuma 1. pielikuma I nodaļas vispārīgajām piekļūstamības prasībām. Preces, izņemot pašapkalpošanās termināļus, atbilst šā likuma 1. pielikuma II nodaļā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
(3)
Pakalpojumi, izņemot pilsētas pārvadājumu pakalpojumus un reģionālos pārvadājumu pakalpojumus, atbilst šā likuma 1. pielikuma III nodaļā noteiktajām vispārīgajām piekļūstamības prasībām. Atsevišķu pakalpojumu speciālās piekļūstamības prasības noteiktas šā likuma 1. pielikuma IV nodaļā.
(4)
Mikrouzņēmums, kas sniedz šā likuma darbības jomā ietilpstošos pakalpojumus, ir atbrīvots no šā panta trešajā daļā minētajām piekļūstamības prasībām.
5.
pants.
Piekļūstamības prasības citos Eiropas Savienības tiesību aktos pasažieru pārvadājumu jomā
Pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, kuri atbilst prasībām par piekļūstamas informācijas un informācijas par piekļūstamību sniegšanu, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra regulā (EK) Nr. 261/2004, ar ko paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos, Regulā Nr. 1107/2006,  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulā (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem, Regulā Nr. 1177/2010 un Eiropas Parlamenta un Padomes  2011. gada 16. februāra Regulā Nr. 181/2011 par autobusu pasažieru tiesībām, un attiecīgajos normatīvajos aktos, kuri pieņemti, pamatojoties uz Direktīvu 2008/57/EK, uzskata par atbilstīgiem šā likuma prasībām. Ja šajā likumā ir paredzētas prasības papildus tām prasībām, kas paredzētas minētajās regulās un normatīvajos aktos, papildu prasības piemēro pilnībā.
IIInodaļaSaimnieciskās darbības veicēju pienākumi
6.
pants.
Ražotāja pienākumi
(1)
Laižot preces tirgū, ražotājs nodrošina, ka tās ir projektētas un ražotas atbilstoši šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
(2)
Ražotājs sagatavo tehnisko dokumentāciju saskaņā ar šā likuma 2. pielikumu un veic tajā izklāstīto atbilstības novērtēšanas procedūru vai nodrošina tās veikšanu. Ja ar atbilstības novērtēšanas procedūru ir pierādīts, ka prece atbilst piemērojamajām piekļūstamības prasībām, ražotājs sagatavo atbilstības deklarāciju un marķē preci ar CE atbilstības marķējumu.
(3)
Ražotājs glabā tehnisko dokumentāciju un atbilstības deklarāciju piecus gadus pēc preces laišanas tirgū.
(4)
Ja prece tiek ražota sērijveidā, ražotājs izstrādā kontroles procedūras, lai nodrošinātu pastāvīgu preces atbilstību šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām, un ņem vērā izmaiņas preces konstrukcijā vai raksturlielumos, kā arī izmaiņas piemērojamajos standartos vai  tehniskajās specifikācijās, kas izdotas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra regulas (ES) Nr. 1025/2012 par Eiropas standartizāciju 2. panta 4.punktu (turpmāk - tehniskā specifikācija) un uz kuru pamata ir deklarēta preces atbilstība šā likuma piekļūstamības prasībām.
(5)
Ražotājs nodrošina, ka tirgū laistās preces ir marķētas, norādot tipu, partijas vai sērijas numuru vai citu identificējošo elementu vai, ja preces izmērs vai veids to neatļauj, nodrošina, ka vajadzīgā informācija ir sniegta uz iesaiņojuma vai precei pievienotajā dokumentā.
(6)
Ražotājs uz preces norāda savu nosaukumu vai reģistrēto preču zīmi un kontaktadresi, kur ar to var sazināties, vai, ja tas nav iespējams, minēto informāciju norāda uz iepakojuma vai precei pievienotajā dokumentā.
(7)
Ražotājs nodrošina, ka precei ir pievienota lietošanas instrukcija un drošības informācija valsts valodā. Lietošanas instrukcija un drošuma informācija, kā arī cita uz preces norādītā informācija ir skaidra, saprotama un viegli uztverama.
(8)
Ražotājs, kurš uzskata vai kuram ir pamats uzskatīt, ka prece, kuru tas ir laidis tirgū, neatbilst šim likumam, nekavējoties veic korektīvās darbības, lai nodrošinātu minētās preces atbilstību šā likuma prasībām vai, ja nepieciešams,  to izņemtu no tirgus, un informē tirgus uzraudzības iestādi, norādot detalizētu informāciju, jo īpaši par neatbilstību un veiktajām korektīvajām darbībām. Šādos gadījumos ražotājs uztur reģistru par piemērojamām piekļūstamības prasībām neatbilstošajām precēm un ar tām saistītajām sūdzībām.
(9)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma ražotājs tai sniedz nepieciešamo informāciju un dokumentāciju valsts valodā, lai pierādītu preces atbilstību šā likuma prasībām.
(10)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma ražotājs sadarbojas ar tirgus uzraudzības iestādi, lai novērstu tirgū laisto preču neatbilstību piemērojamām piekļūstamības prasībām.
(11)
Šā likuma izpratnē importētāju un izplatītāju uzskata par ražotāju un tam ir šajā nodaļā noteiktie pienākumi, ja tas laiž tirgū preces  ar savu vārdu vai preču zīmi vai izmaina tirgū laisto preci tā, ka tas var ietekmēt preces atbilstību šā likuma 1.pielikumā minētajām piemērojamām piekļūstamības prasībām.
7.
pants.
Pilnvarotā pārstāvja pienākumi
(1)
Ražotājs rakstveidā var pilnvarot pārstāvi veikt šā likuma 6. panta trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā, astotajā, devītajā, desmitajā un vienpadsmitajā daļā noteiktos pienākumus.
(2)
Pilnvarā ražotājs pilnvarotajam pārstāvim nosaka vismaz šādus pienākumus:
1)
piecus gadus pēc preces laišanas tirgū glabāt un nodrošināt tirgus uzraudzības iestādei pieejamu atbilstības deklarāciju un tehnisko dokumentāciju;
2)
pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma sniegt informāciju un dokumentāciju, kas pierāda preces atbilstību šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām;
3)
pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma sadarboties ar tirgus uzraudzības iestādi, lai novērstu preces neatbilstību piemērojamām piekļūstamības prasībām.
8.
pants.
Importētāja pienākumi
(1)
Importētājs laiž tirgū preces, kas atbilst šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
(2)
Pirms preces laišanas tirgū importētājs pārliecinās, ka ražotājs ir veicis šā likuma 2. pielikumā noteikto atbilstības novērtēšanas procedūru, sagatavojis atbilstošo tehnisko dokumentāciju, marķējis preci ar CE atbilstības marķējumu, pievienojis nepieciešamo dokumentāciju, kā arī izpildījis šā likuma 6.panta  piektajā un sestajā daļā minētos pienākumus.
(3)
Importētājam, kurš uzskata vai kuram ir iemesls uzskatīt, ka prece neatbilst piekļūstamības prasībām, ir aizliegts laist preci tirgū līdz brīdim, kamēr nav panākta tās atbilstība piekļūstamības prasībām. Importētājs informē ražotāju un tirgus uzraudzības iestādi par preces neatbilstību piemērojamām piekļūstamības prasībām.
(4)
Importētājs uz preces norāda savu nosaukumu vai reģistrēto preču zīmi un kontaktadresi, kur ar to var sazināties, vai, ja tas nav iespējams, minēto informāciju norāda uz iepakojuma vai precei pievienotajā dokumentā.
(5)
Importētājs nodrošina, ka precei ir pievienota lietošanas instrukcija un drošuma informācija valsts valodā.
(6)
Importētājs nodrošina, ka laikā, kad tas ir atbildīgs par preci, tās uzglabāšanas un pārvadāšanas apstākļi neietekmē preces atbilstību šā likuma piekļūstamības prasībām.
(7)
Importētājs piecus gadus pēc preces laišanas tirgū glabā atbilstības deklarācijas kopiju un nodrošina tās pieejamību tirgus uzraudzības iestādēm, kā arī pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma nodrošina pieejamību tehniskajai dokumentācijai.
(8)
Importētājs, kurš uzskata vai kuram ir iemesls uzskatīt, ka prece, kuru tas ir laidis tirgū, neatbilst šā likuma prasībām, nekavējoties veic korektīvas darbības, lai nodrošinātu preces atbilstību šā likuma prasībām vai, ja nepieciešams, izņemtu to no tirgus. Ja prece neatbilst piemērojamām piekļūstamības prasībām, importētājs nekavējoties par to informē tirgus uzraudzības iestādi, norādot detalizētu informāciju, jo īpaši par neatbilstībām un veiktajām korektīvajām darbībām. Šādos gadījumos importētājs uztur reģistru ar piemērojamām piekļūstamības prasībām neatbilstošām precēm un ar tām saistītajām sūdzībām.
(9)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma importētājs sniedz tai visu nepieciešamo informāciju un dokumentāciju valsts valodā, lai pierādītu preces atbilstību šā likuma prasībām.
(10)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma importētājs sadarbojas ar tirgus uzraudzības iestādi, lai novērstu tirgū laisto preču neatbilstību piemērojamām piekļūstamības prasībām.
9.
pants.
Izplatītāja pienākumi
(1)
Izplatītājs piedāvā tirgū preces, kas atbilst šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
(2)
Pirms preces piedāvāšanas tirgū izplatītājs pārliecinās, ka prece ir marķēta ar CE atbilstības marķējumu, tai ir pievienota nepieciešamā dokumentācija, lietošanas instrukcija un drošuma informācija valsts valodā, kā arī ražotājs un importētājs ir izpildījuši šā likuma 6. panta piektajā un sestajā daļā un 8. panta ceturtajā daļā minētās prasības.
(3)
Izplatītājs, kurš uzskata vai kuram ir iemesls uzskatīt, ka prece neatbilst šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām, nepiedāvā preci tirgū, līdz nav panākta tās atbilstība. Ja prece neatbilst piemērojamām piekļūstamības prasībām, izplatītājs par to informē ražotāju vai importētāju un tirgus uzraudzības iestādi.
(4)
Izplatītājs nodrošina, ka laikā, kad tas ir atbildīgs par preci, tā uzglabāšanas un pārvadāšanas apstākļi neietekmē tās atbilstību šajā likumā noteiktajām piemērojamām piekļūstamības prasībām.
(5)
Izplatītājs, kurš uzskata vai kuram ir pamats uzskatīt, ka prece, kuru tas ir piedāvājis tirgū, neatbilst šī likuma prasībām, nodrošina, ka tiek veiktas nepieciešamās korektīvās darbības, lai nodrošinātu preces atbilstību šā likuma prasībām vai, ja nepieciešams, izņemtu to no tirgus. Ja prece neatbilst piemērojamām piekļūstamības prasībām, izplatītājs nekavējoties par to informē tirgus uzraudzības iestādi, norādot detalizētu informāciju, jo īpaši par neatbilstībām un veiktajām korektīvajām darbībām.
(6)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma izplatītājs sniedz tai visu nepieciešamo informāciju un dokumentāciju valsts valodā, lai pierādītu preces atbilstību šā likuma prasībām.
(7)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma izplatītājs sadarbojas ar tirgus uzraudzības iestādi, lai novērstu tirgū piedāvātās preces neatbilstību piemērojamām piekļūstamības prasībām.
10.
pants.
Preces piedāvāšanā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju identificēšana
(1)
Pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma saimnieciskās darbības veicēji, kas minēti šā likuma 6., 7., 8. un 9. pantā, sniedz informāciju par preci, norādot:
1)
saimnieciskās darbības veicējus, kuri tiem piegādājuši preci;
2)
saimnieciskās darbības veicējus, kuriem tie piegādājuši preci.
(2)
Saimnieciskās darbības veicēji, kas minēti šā likuma 6., 7., 8. un 9. pantā, nodrošina šā panta pirmajā daļā minētās informācijas pieejamību tirgus uzraudzības iestādei piecus gadus pēc tam, kad tiem piegādāta prece un piecus gadus pēc tam, kad tie ir piegādājuši preci.
11.
pants.
Pakalpojuma sniedzēja pienākumi
(1)
Pakalpojuma sniedzējs sniedz pakalpojumu saskaņā ar šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
(2)
Pakalpojuma sniedzējs lietošanas noteikumos vai līdzvērtīgā dokumentā ietver informāciju par pakalpojuma atbilstību šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām un, ciktāl tas ir nepieciešams novērtēšanai, apraksta pakalpojuma projektu un darbību. Papildus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteiktajām prasībām par informāciju, kas jāsniedz patērētājiem, pakalpojuma sniedzējs ietver šādu informāciju:
1)
aprakstu par pakalpojuma darbību un funkcionalitāti;
2)
aprakstu par pakalpojuma atbilstību šā likuma 1.pielikumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
3)
apliecinājumu, ka pakalpojuma sniegšanas process un tā pārraudzība nodrošina pakalpojuma atbilstību šā likuma prasībām.
(3)
Lai ievērotu šā panta otrajā daļā noteiktās prasības, pakalpojuma sniedzējs var pilnībā vai daļēji piemērot saskaņotos standartus un tehniskās specifikācijas, uz kurām ir publicētas atsauces Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.
(4)
Šā panta otrajā un trešajā daļā minēto informāciju sabiedrībai dara pieejamu piekļūstamos formātos. Pakalpojuma sniedzējs minēto informāciju glabā līdz brīdim, kamēr beidz sniegt pakalpojumu.
(5)
Pakalpojuma sniedzējs nodrošina pakalpojuma sniegšanas laikā nepārtrauktu atbilstību piekļūstamības prasībām. Pakalpojuma sniedzējs pienācīgi ņem vērā pakalpojuma sniegšanas īpašību izmaiņas, piekļūstamības prasību izmaiņas un izmaiņas saskaņotajos standartos vai tehniskajās specifikācijās, atsaucoties uz kurām deklarēta atbilstība piekļūstamības prasībām.
(6)
Neatbilstības piekļūstamības prasībām gadījumā pakalpojuma sniedzējs veic korektīvos pasākumus, lai panāktu pakalpojuma atbilstību prasībām. Ja pakalpojums neatbilst piekļūstamības prasībām, pakalpojuma sniedzējs par to nekavējoties informē kompetentās iestādes tajās dalībvalstīs, kurās pakalpojums tiek sniegts, norādot nepieciešamo informāciju, jo īpaši par neatbilstību un veiktajiem korektīvajiem pasākumiem.
(7)
Pēc kompetentās iestādes pieprasījuma pakalpojuma sniedzējs iesniedz tai informāciju, kas nepieciešama, lai apliecinātu pakalpojuma atbilstību piekļūstamības prasībām. Pēc kompetentās iestādes pieprasījuma pakalpojuma sniedzējs sadarbojas ar to jebkādos pasākumos, lai panāktu pakalpojuma atbilstību piekļūstamības prasībām.
12.
pants.
Būtiskas izmaiņas un nesamērīgs slogs
(1)
Šā likuma 4. pantā noteiktās piekļūstamības prasības saimnieciskās darbības veicējs piemēro tiktāl, ciktāl tās:
1)
neparedz nozīmīgus preces vai pakalpojuma pārveidojumus, kuru rezultātā būtiski mainās preces vai pakalpojuma pamatraksturs; vai
2)
nerada saimnieciskās darbības veicējam nesamērīgu slogu.
(2)
Saimnieciskās darbības veicējs veic novērtējumu, ja atbilstība šā likuma 4.pantā minētajām piekļūstamības prasībām rada būtiskas izmaiņas vai, pamatojoties uz šā likuma 3. pielikumā norādītajiem kritērijiem, rada nesamērīgu slogu. Pakalpojuma sniedzējs atjauno nesamērīga sloga novērtējumu par katru pakalpojuma kategoriju vai tipu reizi piecos gados vai biežāk, ja piedāvātais pakalpojums tiek mainīts vai ja to prasa kompetentā iestāde.
(3)
Saimnieciskās darbības veicējs dokumentē veikto novērtējumu un to glabā piecus gadus, ko aprēķina no dienas, kad attiecīgā prece pēdējo reizi piedāvāta tirgū vai kad attiecīgais pakalpojums ir sniegts pēdējo reizi. Saimnieciskās darbības veicējs pēc tirgus uzraudzības iestādes vai kompetentās iestādes pieprasījuma iesniedz novērtējuma kopiju. Mikrouzņēmums, kas piedāvā preces, ir atbrīvots no pienākuma novērtējumu dokumentēt un pēc tirgus uzraudzības iestādes pieprasījuma mikrouzņēmums sniedz tai faktus, kas būtiski saskaņā ar novērtējumu.
(4)
Ja saimnieciskās darbības veicējs no citiem publiskiem vai privātiem avotiem, kas nav saimnieciskās darbības veicēja paša resursi, saņem finansējumu, kas tiek sniegts ar nolūku uzlabot piekļūstamību, tas nav tiesīgs balstīties uz šā panta pirmās daļas 2) punktu.
(5)
Ja saimnieciskās darbības veicējs, izņemot, ja tas ir mikrouzņēmums, precei vai pakalpojumam piemēro kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem izņēmumiem, saimnieciskās darbības veicējs par to rakstiski informē tirgus uzraudzības iestādi vai kompetento iestādi dalībvalstī, kurā tas laiž tirgū konkrēto preci vai sniedz konkrēto pakalpojumu.
IVnodaļaPreču un pakalpojumu atbilstība
13.
pants.
Preču un pakalpojumu atbilstības prezumpcija
(1)
Preces un pakalpojumi, kas atbilst piemērojamo saskaņoto standartu vai to daļu prasībām, uz kuriem atsauces ir publicētas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, uzskatāmi par atbilstošiem tām šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām, kuras aptver šie standarti vai to daļas.
(2)
Ja Eiropas Komisija izdod īstenošanas aktus, ar kuriem nosaka tehniskās specifikācijas par šajā likumā noteiktajām precēm un pakalpojumiem, tad preces un pakalpojumus, kas atbilst Eiropas Komisijas izdotajām tehniskajām specifikācijām vai to daļām, uzskata par atbilstošiem šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām, ciktāl minētās tehniskās specifikācijas vai to daļas attiecas uz minētajām prasībām.
14.
pants.
Atbilstības deklarācija precēm
(1)
Atbilstības deklarācijā norāda, ka ir pierādīta preces atbilstība šā likuma 1.pielikumā minētajām piemērojamām piekļūstamības prasībām. Ja izņēmuma kārtā tiek izmantots šā likuma 12. pants, atbilstības deklarācijā norāda, kurām piekļūstamības prasībām piemēro izņēmumu.
(2)
Atbilstības deklarāciju sagatavo atbilstoši šā likuma 4. pielikumā norādītajam paraugam, papildinot ar nepieciešamo informāciju, kas izriet no šā likuma 2.pielikumā norādītajiem kritērijiem. Atbilstības deklarācijā norādīto informāciju regulāri atjauno. Prasības par šā likuma 2.pielikumā norādīto tehnisko dokumentāciju nerada nevajadzīgu slogu mikrouzņēmumiem un mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, tomēr arī šā likuma 12.pantā noteiktajos gadījumos ražotājam ir pienākums sagatavot vispārīgu preces aprakstu, kā tas noteikts šā likuma 2.pielikuma otrajā daļā. Atbilstības deklarāciju sagatavo tās Eiropas Savienības dalībvalsts valodā (vai valodās), kurā prece tiek piedāvāta tirgū.
(3)
Ja uz preci attiecas vairāki normatīvie akti, kas nosaka atbilstības deklarācijas nepieciešamību, sagatavo vienu atbilstības deklarāciju par visiem piemērojamajiem normatīvajiem aktiem. Atbilstības deklarācijā norāda attiecīgos normatīvos aktus un atsauces uz to publikācijām.
(4)
Sagatavojot atbilstības deklarāciju, ražotājs uzņemas atbildību par preces atbilstību šā likuma prasībām.
15.
pants.
CE atbilstības marķējuma uzlikšanas noteikumi
(1)
CE atbilstības marķējumu norāda uz preces un tas ir viegli saskatāms, salasāms un neizdzēšams. Ja preces rakstura dēļ tas nav iespējams, to uzliek iepakojumam un pavaddokumentiem.
(2)
Preci marķē ar CE atbilstības marķējumu pirms tās laišanas tirgū.
VnodaļaPreču tirgus uzraudzība
16.
pants.
Tirgus uzraudzības iestādes tiesības un pienākumi
(1)
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic šajā likumā noteiktos tirgus uzraudzības iestādes pienākumus.
(2)
Tirgus uzraudzības iestāde uzraudzību veic saskaņā ar  normatīvajiem aktiem par tirgus uzraudzību un atbilstības novērtēšanu.
(3)
Ja saimnieciskās darbības veicējs ir izmantojis šā likuma 12.pantā noteiktās tiesības nepiemērot piekļūstamības prasības, tirgus uzraudzības iestāde, veicot preču tirgus uzraudzību, pārbauda, vai saimnieciskās darbības veicējs ir sagatavojis šā likuma 12. pantā minēto novērtējumu, pārbauda tā rezultātus, tostarp, vai ir pareizi piemēroti 3.pielikumā izklāstītie kritēriji, kā arī pārbauda preces atbilstību piemērojamām piekļūstamības prasībām.
(4)
Tirgus uzraudzības iestāde nodrošina, ka tās rīcībā esošā informācija par preces atbilstību piekļūstamības prasībām, kā arī šā likuma 12. pantā noteiktais novērtējums ir pieejams patērētājam pēc tā pieprasījuma un piekļūstamā formātā, izņemot, ja informāciju nevar sniegt konfidencialitātes apsvērumu dēļ.
(5)
Ja tirgus uzraudzības iestāde konstatē preces neatbilstību šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām, tā ir tiesīga pieprasīt saimnieciskās darbības veicējam noteiktā termiņā veikt darbības neatbilstību novēršanai. Ja saimnieciskās darbības veicējs noteiktajā termiņā nav novērsis konstatētās neatbilstības, tirgus uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt likuma “Par atbilstības novērtēšanu” xx.pantā noteikto lēmumu.
17.
pants.
Administratīvā atbildība preču piekļūstamības jomā
Ja saimnieciskās darbības veicējs nav izpildījis 16.panta piektajā daļā minēto lēmumu, tam saskaņā ar  likuma “Par  atbilstības novērtēšanu” 19.pantu tiek piemērota administratīvā atbildība par tādu preču laišanu tirgū, piedāvāšanu un pārdošanu, kuras neatbilst šajā likumā noteiktajām piemērojamajām piekļustamības prasībām.
18.
pants.
Kompetence administratīvo pārkāpumu procesā
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 17. pantā minētajiem pārkāpumiem veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
19.
pants.
Formāla neatbilstība 
(1)
Tirgus uzraudzības iestāde uzdod saimnieciskās darbības veicējam pienākumu novērst attiecīgo preces neatbilstību, konstatējot kādu no turpmāk norādītajiem trūkumiem:
1)
CE zīme ir uzlikta, pārkāpjot šā likuma 16. pantu vai Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 9.jūlija regulas (EK) Nr.765/2008, ar ko nosaka prasības akreditācijai un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93 30. pantu;
2)
CE zīme nav uzlikta;
3)
nav sagatavota atbilstības deklarācija;
4)
atbilstības deklarācija nav sagatavota pareizi;
5)
tehniskā dokumentācija nav pieejama vai ir nepilnīga;
6)
informācija, kas minēta šā likuma 6. panta sestajā daļā vai 8. panta ceturtajā daļā, nav sniegta, ir nepatiesa vai nepilnīga;
7)
nav izpildīta kāda no šā likuma 6. vai 8. pantā noteiktajām prasībām.
(2)
Ja šā panta pirmajā daļā minētā neatbilstība saglabājas, tirgus uzraudzības iestāde ierobežo vai aizliedz preci piedāvāt tirgū, vai pieprasa izņemšanu no tirgus.
VInodaļaPakalpojumu atbilstības uzraudzība
20.
pants.
Patērētāju un pasažieru sūdzību izskatīšana pie pakalpojuma sniedzēja
(1)
Pakalpojumu sniedzēja pienākums ir izskatīt patērētāju un pasažieru sūdzības. Ja saņemta rakstveida sūdzība, pakalpojuma sniedzēja pienākums ir sagatavot rakstveida atbildi viena mēneša laikā no sūdzības saņemšanas dienas, informējot par iespējamu risinājumu, pasākumiem neatbilstības novēršanai vai pamatotu atteikumu. Ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams sniegt atbildi viena mēneša laikā, pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs pagarināt atbildes sniegšanu uz diviem mēnešiem no sūdzības saņemšanas dienas, par to  paziņojot iesniedzējam un norādot pamatojumu pagarinājuma nepieciešamībai.
(2)
Ja šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā patērētāja vai pasažiera sūdzība nav atrisināta vai pakalpojuma sniedzējs nav sniedzis atbildi, patērētājam ir tiesības vērsties attiecīgajā, šā likuma 21.pantā noteiktajā kompetentajā iestādē.
(3)
Publisko tiesību subjektam vai privāto tiesību juridiskajai personai, kurai ir leģitīma interese aizsargāt personas ar invaliditāti un personas ar ilgstošiem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem, ir tiesības sūdzības iesniedzēja vārdā vai viņa atbalstam un ar viņa apstiprinājumu vērsties pie pakalpojumu sniedzēja un attiecīgajā, šā likuma 21.pantā noteiktajā kompetentā iestādē.
21.
pants.
Kompetentās iestādes
Pakalpojumu atbilstību šajā likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām uzrauga šādas kompetentās iestādes:
1)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija - elektronisko sakaru pakalpojumu jomā;
2)
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome - pakalpojumu, kas nodrošina piekļuvi audiovizuālo mediju pakalpojumiem, jomā;
3)
valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" - par šā likuma 3.panta otrās daļas 3.punkta a), b), d) un e) apakšpunktā minētajiem gaisa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu elementiem;
4)
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" - autobusu un iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu jomā;
5)
Valsts dzelzceļa administrācija - starptautisko dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu jomā;
6)
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs - par finanšu pakalpojumiem, elektroniskām grāmatām un to programmatūru, elektroniskās komercijas pakalpojumiem, ūdenstransporta pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem un šā likuma 3.panta otrās daļas 3.punkta c) apakšpunktā minētajiem gaisa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu elementiem;
7)
valstspilsētas pašvaldība – pilsētas autobusu, tramvaju un trolejbusu pārvadājumu jomā.
22.
pants.
Kompetentās iestādes tiesības un pienākumi
(1)
Kompetentā iestāde uzrauga pakalpojumu atbilstību šā likuma prasībām, tai skaitā izvērtējot saņemtās sūdzības un iespējamā pārkāpuma būtiskumu.
(2)
Kompetentā iestāde ir tiesīga:
1)
pieprasīt un izvērtēt šā likuma 12.pantā noteikto novērtējumu par pakalpojuma būtiskām izmaiņām vai nesamērīgu slogu. Ja pakalpojuma sniedzējs ir izmantojis šā likuma 12.pantā noteiktās tiesības nepiemērot piekļūstamības prasības, kompetentā iestāde, veicot pakalpojumu uzraudzību, pārbauda, vai pakalpojuma sniedzējs ir sagatavojis šā likuma 12. pantā minēto novērtējumu, pārbauda tā rezultātus, tostarp, vai ir pareizi piemēroti 3.pielikumā izklāstītie kritēriji, kā arī pārbauda pakalpojuma atbilstību piekļūstamības prasībām.
2)
pieprasīt pakalpojuma sniedzējam veikt nepieciešamās darbības neatbilstību novēršanai kompetentās iestādes noteiktajā termiņā un pārliecināties, ka pakalpojuma sniedzējs ir novērsis neatbilstību.
(3)
Ja pakalpojuma sniedzējs labprātīgi nenovērš pakalpojuma neatbilstību piekļūstamības prasībām, kompetentā iestāde ir tiesīga pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod veikt nepieciešamās darbības neatbilstību novēršanai un nosaka termiņu šo darbību veikšanai.
(4)
Kompetentās iestādes lēmumu pakalpojuma sniedzējs, kura tiesības vai tiesiskās intereses tiek ierobežotas, var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
(5)
Kompetentā iestāde informāciju par savu šajā likumā noteikto kompetenci, veiktajiem pasākumiem un pieņemtajiem lēmumiem pēc pieprasījuma dara pieejamu  piekļūstamos formātos.
(6)
Šā panta noteikumus nepiemēro attiecībā uz iepirkumiem un iepirkuma procedūrām, kas veiktas saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu.
VIInodaļaPreču un pakalpojumu iepirkumi un iepirkuma procedūras
23.
pants.
Izņēmums attiecībā uz iepirkumiem un iepirkuma procedūrām
Šā likuma VII un VIII nodaļas noteikumus nepiemēro attiecībā uz iepirkumiem un iepirkuma procedūrām, kas veiktas saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu.
 
VIIInodaļaPiekļūstamības prasības citos Eiropas Savienības tiesību aktos
24.
pants.
Piekļūstamība saskaņā ar citiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Preci vai pakalpojumu, kura iezīmes, elementi vai funkcijas atbilst šā likuma 1. pielikumā norādītajām piekļūstamības prasībām, saskaņā ar šā likuma 1.pielikuma V nodaļu uzskata par atbilstošu citiem Eiropas Savienības tiesību aktiem piekļūstamības jomā attiecībā uz minētajām piekļūstamības iezīmēm, elementiem vai funkcijām, ja vien citos Eiropas Savienības tiesību aktos nav paredzētas atšķirīgas prasības.
25.
pants.
Saskaņotie standarti un tehniskās specifikācijas saskaņā ar citiem Eiropas Savienības tiesību aktiem
Atbilstība saskaņotajiem standartiem un tehniskajām specifikācijām vai to daļām, kas ir izdoti atbilstoši šā likuma 13. pantam, rada atbilstības prezumpciju ar šā likuma 25.pantu, ciktāl minētie standarti un tehniskās specifikācijas vai to daļas atbilst šā likuma piekļūstamības prasībām.
Pārejas noteikumi
1.
Pakalpojumu sniedzēji līdz 2030.gada 28.jūnijam var sniegt savus pakalpojumus, izmantojot preces, kuras tie likumīgi izmantoja, lai pirms minētā datuma sniegtu līdzīgus pakalpojumus.
2.
Pakalpojumu līgumus, kas noslēgti līdz 2025. gada 28. jūnija, var turpināt bez izmaiņām līdz beigu termiņam, bet ne ilgāk kā piecus gadus no minētā datuma.
3.
Pašapkalpošanās termināļus, kurus pakalpojumu sniedzēji lietoja pakalpojumu sniegšanai līdz 2025. gada 28. jūnijam, var turpināt lietot līdzīgu pakalpojumu sniegšanai līdz to saimnieciski lietderīgās izmantošanas laika beigām, bet ne ilgāk kā 20 gadus pēc to lietošanas uzsākšanas.
4.
Precēm un elektroniskajām grāmatām, kas laistas tirgū pirms 2025. gada 28. jūnija, nepiemēro šajā likumā noteiktās prasības.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 17.aprīļa direktīvas (ES) 2019/882 par preču un pakalpojumu piekļūstamības prasībām.
Likums stājas spēkā 2025. gada 28. jūnijā.
 
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasības
2.
pielikums
Atbilstības novērtēšanas procedūra precēm
3.
pielikums
Nesamērīga sloga novērtējuma kritēriji
4.
pielikums
Atbilstības deklarācijas paraugs