Noteikumu projekts

23-TA-731
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklāta projektu iesniegumu konkursa veidā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervences "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" (intervences kods – LA19.) aktivitātēs "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" un "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" (turpmāk – intervence).
2.
Atbalstu piešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
3.
Intervences mērķi ir:
3.1.
stimulēt uzņēmējdarbības attīstību un konkurētspēju, jaunu produktu un pakalpojumu izveidi, jaunu darba vietu radīšanu, ieviest inovatīvas tehnoloģijas un prakses, tostarp digitālus risinājumus, veicināt produktīvāk un ilgtspējīgi izmantot vietējos resursus, kā arī celt darbinieku kvalifikāciju un sekmēt sociālam atstumtības riskam pakļauto personu iesaisti darba tirgū;
3.2.
veicināt sabiedrības iesaistīšanos vietējā dabas, fiziskā, sociālā un cilvēku kapitāla stiprināšanas un kultūras kapitāla stratēģiskas un ilgtspējīgas izmantošanas un attīstības iniciatīvās, tā palielinot lauku iedzīvotāju drošumspēju, kā arī vietas potenciālu un pievilcību, kas var kļūt par priekšnosacījumu jaunu integrētu tūrisma, kultūras, veselības un citu saistītu pakalpojumu un produktu piedāvājumam.
4.
Intervenci īsteno saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027.gadam sagatavošanai un īstenošanai:
4.1.
intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju (turpmāk – vietējās attīstības stratēģijas) īstenošanai noteiktajā teritorijā;
4.2.
atbilstoši vietējo rīcības grupu sagatavotajām un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027.gadam atlases komitejas apstiprinātajām vietējās attīstības stratēģijām.
5.
Atbalsta pretendenta pieteikšanās un atbalsta saņemšanas nosacījumus, projektu iesniegumu vērtēšanas un atlases kārtību, lēmuma pieņemšanu, projekta īstenošanas nosacījumus, pārskatu izvērtēšanas un lēmuma pieņemšanas kārtību, publiskā finansējuma pieprasīšanas un maksājumu kārtību, projektu uzraudzību un sankcijas nosaka arī normatīvie akti par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
6.
Šo noteikumu izpratnē:
6.1.
lauksaimniecības produktu pārstrāde atbilst Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472 ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21 .decembra, Nr. L 327) (turpmāk – regula 2022/2472), 2. panta 45. punktā sniegtajai definīcijai;
6.2.
radīta darba vieta – ir noslēgts darba līgums ar darbinieku, nosakot normālu darba laiku, vai fiziskās personas saimnieciskās darbības uzsākšana, vai vairākas darba vietas, ja tajās kopā nostrādāto stundu skaits kalendāra gadā atbilst normālam darba laikam un ja par šādu darbinieku tiek maksātas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
6.3.
saglabāta darba vieta - ir noslēgts darba līgums ar darbinieku, nosakot normālu darba laiku, vai vairākas darba vietas, ja tajās kopā nostrādāto stundu skaits kalendāra gadā atbilst normālam darba laikam, un ja par šādu darbinieku tiek maksātas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
6.4.
sabiedriskā labuma projekts – projekts, kuru īsteno aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", kurā plānotajam mērķim nav komerciāla rakstura, kurš ir publiski pieejams un ieņēmumi par sniegto pakalpojumu nav kvalificējami kā peļņa;
6.5.
kopprojekts – projekts kurā plānoto investīciju izmanto kopīgi, ja kopprojektu iesniedz:
6.5.1.
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība vai mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība;
6.5.2.
šo noteikumu 6.5.1., 12.1.1. un 12.2. apakšpunktā minētie atbalsta pretendenti kopīgas darbības īstenošanai, ja tās ir saistītas ar sabiedriskām attiecībām vai digitālo risinājumu vai pakalpojumu izveidi un starp kopprojekta dalībniekiem projekta iesniegšanas brīdī ir noslēgts līgums. Kopprojektā ir vismaz divi dalībnieki un starp dalībniekiem nav laulāto attiecības vai pirmās pakāpes radniecība;
6.5.3.
pašvaldība tās īpašumā vai valdījumā esošai infrastruktūras izveidei, kā arī jaunu pamatlīdzekļu iegādei un uzstādīšanai, kopīgi ar fiziskām un juridiskām personām, kas veic saimniecisku darbību, ja starp kopprojekta dalībniekiem ir noslēgts līgums un projektu īsteno lauku teritorijā;
6.5.4.
biedrība vai nodibinājums sadarbībā ar pašvaldību aktivitātē “Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas”, ja to īsteno pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošā infrastruktūrā, tas atbilst šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minētajam sabiedriskā labuma projektam un starp kopprojekta dalībniekiem ir noslēgts sadarbības līgums;
6.6.
saistīti uzņēmumi atbilst Regulas 2022/2472 I pielikuma 3. panta 3. punkta nosacījumiem;
6.7.
interešu konflikts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta 3. punkta nosacījumiem;
6.8.
atbalsta pretendents – juridiska vai fiziska persona – veic saimniecisko darbību, ja tam ir noslēgts pārskata gads un Valsts ieņēmumu dienestā iesniegta iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācija vai gada pārskats, un tas ir apliecinājis saimnieciskās darbības sistemātiskumu (vismaz trīs darījumi par atlīdzību finanšu pārskata gadā);
6.9.
neienesīgās investīcijas atbilst Regulas 2022/2472 2.panta 39.punktā sniegtajai definīcijai;
6.10.
mazvērtīgais inventārs ir inventārs, kura kalpošanas laiks ir mazāks par pieciem gadiem;
6.11.
sabiedriskās attiecības ir sabiedrības informēšana un atpazīstamības veidošana produktam vai pakalpojumam, tostarp preču zīmes izveide un pozicionēšana tirgū, izmantojot sabiedrisko attiecību speciālista pakalpojumu, plašsaziņas līdzekļus, dalība izstādēs vai vietējo ražotāju tirgū un izgatavojot informatīvus izdales materiālus vai videomateriālus;
6.12.
inovācija ir jaunu zinātniskās, tehniskās, sociālās, kultūras vai citas jomas ideju, izstrādņu un tehnoloģiju īstenošana produktā, pakalpojumā vai procesā, un kura atbilst vietējā attīstības stratēģijā noteiktajam par inovatīvo risinājumu identificēšanu un atbilstības kritērijiem to noteikšanai vietējās rīcības grupas teritorijā;
6.13.
viedais ciems ir kopiena lauku apvidos, kas īsteno vietējās iniciatīvas, lai rastu praktiskus risinājumus vajadzībām ekonomikas, sociālās un vides jomās un maksimāli izmantotu jaunas iespējas, vajadzības gadījumā izmantojot digitālās tehnoloģijas;
6.14.
lauku teritorija ir Latvijas teritorija, izņemot valstspilsētas un pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās uz 2023. gada 1. janvāri.
7.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 1. punktā minēto aktivitāšu īstenošanu, vietējā rīcības grupa, Lauku atbalsta dienests un atbalsta pretendents apstrādā personas datus – personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi un nekustamā īpašuma kadastra numuru, lai identificētu personu, administrējot pasākumu. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, fiziskās personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim un pēc tam iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
8.
Vietējā rīcības grupa var ierobežot atbalstāmās jomas un darbības, atbalsta saņēmējus, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas vietējās attīstības stratēģijā vai izsludinot projektu pieņemšanas kārtu.
9.
Intervencē nav atbalstāmas darbības, kas nepieciešamas:
9.1.
lauksaimniecības produktu primārai ražošanai (NACE 2. red. A sadaļas 01.00 klase);
9.2.
zvejniecībai un akvakultūrai (NACE 2. red. A sadaļas 03.00 klase);
9.3.
zivsaimniecības produktu pārstrādei (NACE 2. red. C sadaļas 10.20 klase);
9.4.
operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa);
9.5.
enerģijas ražošanai, sadalei un tirdzniecībai (NACE 2. red. D sadaļas 35.10 klase), izņemot šo noteikumu 33.4. apakšpunktā minēto gadījumu;
9.6.
ieroču un munīcijas ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 25.40 "Ieroču un munīcijas ražošana" un grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
9.7.
tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
9.8.
azartspēļu un derību organizēšanai (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
9.9.
finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2. red. K sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības");
10.
Publisko finansējumu šo noteikumu 1. punktā minētās aktivitātēs var saņemt, ja:
10.1.
projekts atbilst vietējās attīstības stratēģijai;
10.2.
projekta īstenošana dod ieguldījumu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijai, tostarp lauku teritorijai;
10.3.
projektu īsteno vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā, izņemot gadījumu, ja projektā ir paredzētas šādas darbības:
10.3.1.
dalība mācībās darbinieku produktivitātes kāpināšanai;
10.3.2.
ar sabiedriskām attiecībām saistītas darbības;
10.3.3.
digitālo risinājumu un pakalpojumu izveide;
10.3.4.
paredzēts iegādāties vai aprīkot ar stacionārām iekārtām šo noteikumu 35.1.2. un 37.1. apakšpunktā minēto mobilo tehniku vai piekabi (transportlīdzekli, kam nav motora un kas paredzēts braukšanai savienojumā ar transportlīdzekli) vai iegādāties pamatlīdzekli, kas nav stacionāri novietojams. Projektā iegādāto vai aprīkoto atbalsta pretendenta īpašumā esošo šo noteikumu 35.1.2. un 37.1. apakšpunktā minēto mobilo tehniku un piekabi, kā arī pamatlīdzekli, kas nav stacionāri novietojams, uzraudzības laikā var izmantot arī ārpus vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijas;
10.4.
dalība izstādēs un vietējo ražotāju tirgū valstspilsētā, ja atbalsta pretendenta juridiskā adrese vai struktūrvienības darbības vieta vai deklarētā dzīvesvieta (fiziskai personai, kas veic vai plāno uzsākt saimniecisku darbību) atrodas vietējās rīcības grupas darbības teritorijā;
10.5.
atbalsta pretendents, īstenojot projektu aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", sasniedz projekta mērķi, un tas atbilst šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajam mērķim;
10.6.
atbalsta pretendents, īstenojot projektu aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas", sasniedz projekta mērķi, un tas atbilst šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajam mērķim;
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas"
11.
Aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai atbalstu sniedz šādām darbībām (projektā var ietvert un īstenot abas aktivitātes darbības):
11.1.
jaunu produktu un pakalpojumu radīšanai, esošo produktu un pakalpojumu attīstīšanai, to realizēšanai tirgū, atpazīstamības tēla veidošanai, kvalitatīvu darba apstākļu radīšanai un darbinieku produktivitātes kāpināšanai;
11.2.
produkcijas realizēšanai paredzētas vides radīšanai vai labiekārtošanai, kā arī jaunu realizācijas veidu ieviešanai un to atpazīstamības tēla veidošanai.
12.
Atbalsta pretendents ir:
12.1.
šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētajai darbībai:
12.1.1.
juridiska persona (izņemot biedrība un nodibinājums) vai fiziska persona, kura veic saimniecisku darbību un kuras apgrozījums ir ne vairāk kā 150 000 euro noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas;
12.1.2.
juridiska persona (izņemot biedrība un nodibinājums), kura uzsāk saimniecisko darbību, vai fiziska persona, kura uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību, ja tās saistīto uzņēmumu apgrozījums ir ne vairāk kā 150 000 euro noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas;
12.1.3.
šo noteikumu 6.5.1. apakšpunktā minētajā gadījumā – lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība vai mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība;
12.1.4.
šo noteikumu 6.5.3. apakšpunktā minētajā gadījumā – pašvaldība;
12.2.
šo noteikumu 11.2. apakšpunktā minētajai darbībai:
12.2.1.
juridiska persona (izņemot biedrība un nodibinājums) vai fiziska persona, kura veic saimniecisko darbību un kuras apgrozījums ir ne vairāk kā 150 000 euro noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas, vai pašvaldība un šo noteikumu 6.5.1. apakšpunktā minētajā gadījumā – lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība;
12.2.2.
lauksaimniecības produktu ražotājs vai lauksaimniecības produktu pārstrādātājs, kas ir reģistrēts vietējās rīcības grupas darbības teritorijā, vai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, ja projektu īsteno valstspilsētā.
13.
Nosakot atbalsta pretendenta apgrozījuma apmēru, ņem vērā arī šā atbalsta pretendenta saistītos uzņēmumus.
14.
Ja šo noteikumu 12. punktu minētais atbalsta pretendents ir fiziska persona, tā pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iegūst komersanta, zemnieku saimniecības vai pašnodarbinātās personas statusu, un, ja atbalsta pretendents kļūst par kapitāldaļu turētāju komercsabiedrībā, kas īsteno projektu, tam attiecīgajā komercsabiedrībā ir izšķiroša ietekme un pieder ne mazāk kā 51 procents kapitāldaļu, kā arī Uzņēmumu reģistrā reģistrētas paraksta tiesības.
15.
Atbalstu jaunu produktu un pakalpojumu radīšanai lauku teritorijā, ja to paredz vietējās attīstības stratēģija, var saņemt kā fiksētas summas maksājumu ar budžeta projektu “Lauku biļete”, piemērojot Zemkopības ministrijas apstiprināto metodiku.
16.
Ja aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais atbalsta pretendents atbalstu saņem lauksaimniecības produktu pārstrādei:
16.1.
tas ir Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrēts vai atzīts pārtikas aprites uzņēmums, kurš nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi;
16.2.
tas līdz pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai reģistrējas vai tiek atzīts Pārtikas un veterinārajā dienestā, ja plāno nodarboties ar lauksaimniecības produktu pārstrādi;
16.3.
pamatizejvielas ir lauksaimniecības produkti, kas minēti Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā. Projektā paredzamais gala produkts var būt pārstrādāts pārtikas produkts.
17.
Atbalsta pretendents papildus šo noteikumu 10. punktā minētajiem nosacījumiem ievēro šādas prasības:
17.1.
uz atbalsta pretendentu vai uz kādu no kopprojekta dalībniekiem nedrīkst attiekties neviena no grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm, kas noteiktas normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai. Ja uz atbalsta pretendentu vai uz kādu no kopprojekta dalībniekiem attiecas kāda no minētajām pazīmēm, atbalsta pretendents var iesniegt zvērināta revidenta apstiprinātu operatīvo (starpperiodu) pārskatu, kas pierāda, ka grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes ir novērstas. Šajā apakšpunktā minētā prasība attiecas arī uz atbalsta pretendentu, kas projektā īsteno šo noteikumu 25. punktā  minēto darbību;
17.2.
atbalsta pretendents, izņemot pašvaldību, un šo noteikumu 6.5.2. un 6.5.3. apakšpunktā minētajā gadījumā arī kopprojekta dalībnieki ar projektam pievienoto finanšu plānu apliecina saimnieciskās darbības ekonomisko dzīvotspēju un spēju īstenot projektu un sasniegt projekta mērķi. Finanšu plānā ir pozitīvs atlikums starp ieņēmumiem un izdevumiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas un gadā, kad plānots sasniegt saimnieciskās darbības rādītāju, bet šo noteikumu 12.1.2. apakšpunktā ​​​​​​​minētajiem pretendentiem – arī projekta iesnieguma iesniegšanas gadā un visos projekta īstenošanas gados. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro, atbalsta pretendents nodrošina atbilstību vismaz diviem no šādiem ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas
17.2.1.
pašu kapitāla attiecība pret aktīvu kopsummu ir vismaz 0,20;
17.2.2.
apgrozāmo līdzekļu attiecība pret īstermiņa kreditoriem ir vismaz 1,00, nerēķinot nākamo periodu ieņēmumu daļā ietverto īstermiņa valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu;
17.2.3.
tīrās peļņas un nolietojuma (reizināta ar 50 procentiem) summa ir nulle vai vairāk;
17.3.
pēc projekta īstenošanas šo noteikumu 12.1.1. apakšpunktā minētie atbalsta saņēmēji (izņemot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, pašvaldības un, ja projektā ir tikai ar sabiedriskām attiecībām saistītas izmaksas) sasniedz vismaz vienu no šādiem saimnieciskās darbības rādītājiem nozarē, kurā īsteno projektu:
17.3.1.
rada vismaz vienu jaunu darba vietu un saglabā esošās darba vietas;
17.3.2.
saglabā esošās darba vietas, no kurām vismaz viena ir pilna laika darba vieta;
17.3.3.
palielina neto apgrozījumu vismaz par 20 procentiem no projekta attiecināmo izmaksu summas vai par 10 procentiem, ja projektu attiecināmo izmaksu summa ir lielāka par 100 000 euro;
17.3.4.
mazina ietekmi uz vidi. Projekta iesniegumā norāda mērvienību, kā arī datu avotu, kas tiks izmantots sagaidāmās vērtības noteikšanā un izpildē;
17.3.5.
īstenojot ieguldījumus energoefektivitātes palielināšanā vai enerģijas lietderīgā izmantošanā, nodrošina energoefektivitātes palileinājumu;
17.4.
pēc projekta īstenošanas šo noteikumu 12.1.2. apakšpunktā minētie atbalsta saņēmēji (izņemot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, pašvaldības un, ja projektā ir tikai ar sabiedriskām attiecībām saistītas izmaksas) sasniedz vismaz vienu no šādiem saimnieciskās darbības rādītājiem nozarē, kurā īsteno projektu:
17.4.1.
rada vismaz vienu jaunu darba vietu un saglabā esošās darba vietas;
17.4.2.
sasniedz neto apgrozījumu vismaz 20 procentu apmērā no projekta attiecināmo izmaksu summas vai 10 procentu apmērā, ja projektu attiecināmo izmaksu summa ir lielāka par 100 000 euro;
17.4.3.
mazina ietekmi uz vidi. Projekta iesniegumā norāda mērvienību, kā arī datu avotu, kas tiks izmantots sagaidāmās vērtības noteikšanā un izpildē;
17.4.4.
īstenojot ieguldījumus energoefektivitātes palielināšanā vai enerģijas lietderīgā izmantošanā, nodrošina energoefektivitātes palileinājumu;
17.5.
pēc projekta īstenošanas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība (izņemot, ja projektā ir tikai ar sabiedriskām attiecībām saistītas izmaksas) nodrošina vismaz vienu no šādiem saimnieciskās darbības rādītājiem projekta īstenošanas nozarē:
17.5.1.
rada vismaz vienu jaunu darba vietu un saglabā esošās darba vietas;
17.5.2.
palielina neto apgrozījumu vismaz par 20 procentiem no projekta attiecināmo izmaksu summas vai par 10 procentiem, ja projektu attiecināmo izmaksu summa ir lielāka par 100 000 euro;
17.5.3.
mazina ietekmi uz vidi. Projekta iesniegumā norāda mērvienību, kā arī datu avotu, kas tiks izmantots sagaidāmās vērtības noteikšanā un izpildē;
17.5.4.
īstenojot ieguldījumus energoefektivitātes palielināšanā vai enerģijas lietderīgā izmantošanā, nodrošina energoefektivitātes palileinājumu;
17.6.
ja projekts saistīts ar darbinieku produktivitātes kāpināšanu, atbalsta pretendents vienojas ar darbiniekiem turpināt darba attiecības vismaz 18 mēnešus pēc projekta īstenošanas, un par darbiniekiem tiek maksātas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
18.
Ja fiziskā persona, kas uzsāk saimniecisko darbību, iegūst individuālā komersanta vai pašnodarbinātas personas statusu, tā sasniedz abus šo noteikumu 17.4.1. un 17.4.2. apakšpunktā ​​​​​​​ minētos saimnieciskās darbības rādītājus.
19.
Šo noteikumu 6.5.2. un 6.5.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajā gadījumā šo noteikumu 17. punktā ​​​​​​​ minētos saimnieciskās darbības rādītājus sasniedz katrs kopprojekta dalībnieks atsevišķi.
20.
Pēc projekta īstenošanas atbalsta pretendents sasniedz rādītājus, kas noteikti saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju un atbilst projekta mērķim un projekta iesniegumā paredzētajām darbībām, par kurām vietējā rīcības grupa ir piešķīrusi papildu punktus projekta vērtēšanas kritērijos.
21.
Šo noteikumu 17.3.17.4. un 17.5. apakšpunktā ​​​​​​​ minētos rādītājus atbalsta pretendents sasniedz ne vēlāk kā trešajā noslēgtajā gadā pēc projekta īstenošanas, un tos nepazemina visā turpmākajā saistību periodā.
22.
Īstenojot ieguldījumus energoefektīvās ēkās, atbalsta pretendents nodrošina, ka pēc būvdarbu pabeigšanas ēkas energoefektivitāte vismaz par 20 procentiem pārsniedz būvniecību un energoefektivitāti regulējošos normatīvajos aktos noteikto ēkas minimālo siltuma zudumu koeficientu HTR (W/K).
23.
Ja pretendents pēc projekta īstenošanas šo noteikumu 17. punktā minētos saimnieciskās darbības rādītājus nesasniedz nepārvaramas varas dēļ, no tā neatkarīgu vispārēju tirgus pārmaiņu vai tādu vispārēju cenu izmaiņu dēļ kā, piemēram, valsts ekonomiskā krīze, pretendents, iesniedzot pamatojumu, ir tiesīgs lūgt Lauku atbalsta dienestu:
23.1.
pārskatīt plānoto rādītāju palielinājumu;
23.2.
pagarināt projekta uzraudzības periodu plānoto rādītāju sasniegšanai.
III.Atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas"
24.
Aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" atbalstu atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai sniedz vietējās teritorijas, tostarp dabas un kultūras objektu, sakārtošanai, lai uzlabotu pakalpojumu pieejamību, kvalitāti un sasniedzamību, un sabiedrisko aktivitāšu (tostarp viedo ciemu, apmācību un interešu klubu, sociālās aprūpes vietu, kultūras, vides aizsardzības, sporta un citu brīvā laika pavadīšanas veidu) dažādošanai.
25.
Atbalsta pretendents saimnieciskās darbības īstenošanai sakārto šo noteikumu 24. punktā minēto vietējo teritoriju, ja attiecīgo vidi - uzbrauktuves, bezmaksas stāvlaukumus, liftus, durvis, tualetes, dušas telpas - plānots pielāgot personām ar dzirdes, redzes vai kustību traucējumiem, riteņkrēslu un ratiņu lietotājiem.
26.
Atbalsta pretendents ir pašvaldība, biedrība un nodibinājums, reliģiska organizācija vai fiziska persona, kas īstenos šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minēto sabiedriskā labuma projektu vai šo noteikumu 6.5.4. apakšpunktā ​​​​​​​ minēto kopprojektu. Fiziska persona sabiedriskā labuma projektu īsteno nesaistītu ar tās saimniecisko darbību, ja tādu veic.
27.
Šo noteikumu 25. punktā minētām darbībām atbalsta pretendents ir juridiska vai fiziska persona, kas veic saimniecisku darbību.
28.
Atbalstu jauniešu iniciatīvām, ja projektu īsteno lauku teritorijā un to paredz vietējās attīstības stratēģija, var saņemt kā fiksētas summas maksājumu “Jauniešu iniciatīvas”, piemērojot Zemkopības ministrijas apstiprināto metodiku.
IV.Publiskā finansējuma veids un apmērs
29.
Atbalsta intensitāte no projekta kopējās attiecināmo izmaksu summas:
29.1.
aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" ir 40 procenti, bet vietējā attīstības stratēģijā noteiktos gadījumos tā var tik paaugstināta līdz 65 procentiem vai līdz 75 procentiem, ja to paredz vietējās attīstības stratēģija, šādos gadījumos:
29.1.1.
atbalsta pretendents ir gados jauns lauksaimnieks – fiziska, kuras dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā, vai juridiska persona, kuras juridiskā adrese ir lauku teritorijā (juridiskas personas gadījumā minētos nosacījumus piemēro fiziskai personai – saimniecības īpašniekam vai personai, kurai uzņēmumā pieder ne mazāk kā 51 procents kapitāldaļu un Uzņēmumu reģistrā reģistrētas atsevišķas paraksta tiesības), kura atbilst šādām prasībām:
29.1.1.1.
projekta iesnieguma iesniegšanas dienā nav vecāka par 40 gadiem;
29.1.1.2.
ir ieguvusi augstāko vai vidējo profesionālo lauksaimniecības izglītību, apgūstot lauksaimniecības priekšmetus vismaz 320 stundu apjomā saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprinātajām vadlīnijām lauksaimniecības izglītības atbilstības izvērtēšanai;
29.1.1.3.
veic lauksaimniecības produktu primāro ražošanu;
29.1.2.
atbalsta pretendents ir mazā lauku saimniecība – saimnieciskās darbības veicējs – fiziska persona, kuras dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā, vai juridiska persona, kuras juridiskā adrese ir lauku teritorijā, un tā gada kopējais neto apgrozījums iepriekšējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas – ne vairāk kā 15 000 euro, ņemot vērā saistītās personas, un tā veic lauksaimniecības produktu primāro ražošanu;
29.1.3.
investīcijām pamatpakalpojumos lauku teritorijā izglītības, sociālās palīdzības vai veselības jomā;
29.1.4.
neienesīgām investīcijām kvalitatīvu darba apstākļu uzlabošanai un darbinieku produktivitātes kāpināšanai;
29.2.
aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" ir 70 procenti, bet vietējā attīstības stratēģijā noteiktos gadījumos tā var tikt paaugstināta līdz 90 procentiem.
30.
Šo noteikumu 29. punktā minētās atbalsta intensitātes var paaugstināt prioritāriem mērķiem, jomām vai rīcības darbībām atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai.
31.
Viena atbalstāmā projekta (tai skaitā, kopprojekta) maksimālā attiecināmo izmaksu summa:
31.1.
aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" ir līdz 200 000 euro;
31.2.
aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" ieguldījumiem pašvaldības infrastruktūras izveidei līdz 100 000 euro, tostarp šo noteikumu 6.5.4.apakšpunktā minētajā gadījumā, un pārējiem projektiem nepārsniedz 50 000 euro.
32.
Vietējā rīcības grupa vietējās attīstības stratēģijā var samazināt projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summu, kas aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" nav mazāks par 15 000 euro, ja vien konkrētai rīcības plānā iekļautai rīcībai publiskā finansējuma atlikums nav mazāks.
33.
Atbalstu šo noteikumu 1. punktā minētām aktivitātēm īsteno atbilstoši regulas 2022/2472 nosacījumiem un sniedz saskaņā ar regulas 2022/2472 61. pantu, izņemot, ja atbalstu saņem pašvaldība aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", ievērojot šādas prasības:
33.1.
atbalsta saņēmējs atbilst regulas 2022/2472 I pielikumā noteiktajai definīcijai vai ir pašvaldība, kas saņem atbalstu regulas 2022/2472 61. panta 2. punktā minētajās vienā vai vairākās jomās;
33.2.
piešķirtais atbalsts viena projekta īstenošanai nepārsniedz regulas 2022/2472 61. panta 3. punktā noteikto maksimālo apmēru;
33.3.
atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad Lauku atbalsta dienests pieņēmis lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu;
33.4.
atbalstu drīkst kumulēt ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu, ievērojot regulas 2022/2472 8. panta 4., 3., 5. un 7. punktā minētās prasības;
33.5.
atbalsta saņēmējs un Lauku atbalsta dienests informāciju par izmaksāto atbalstu glabā atbilstoši regulas 2022/2472 13. pantā noteiktajām prasībām;
33.6.
atbalstu piešķir līdz regulas 2022/2472 64. panta noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
33.7.
ja tiek konstatēts, ka ir pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, Lauku atbalsta dienests uzliek par pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt Lauku atbalsta dienestam saņemto nelikumīgo valsts atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
34.
Atbalstu nepiešķir, ja atbalsta pretendentam vai kādam no kopprojekta dalībniekiem, ja tiek īstenots kopprojekts, ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, tam uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
V.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
35.
Aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" attiecināmas ir šādas izmaksas:
35.1.
jaunu pamatlīdzekļu un programmnodrošinājuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas, tostarp:
35.1.1.
amfībiju, mopēdu, motociklu, ūdens motociklu, sniega motociklu, triciklu, kvadriciklu iegādes izmaksas, ja atbalsta pretendents ir esošs tūrisma pakalpojuma sniedzējs, kas tūrisma pakalpojumus sniedz vismaz 24 mēnešus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas un ar minētiem pamatlīdzekļiem rada jaunu tūrisma pakalpojumu;
35.1.2.
vispārējas nozīmes un speciālos transportlīdzekļu iegādes izmaksas, kas pielāgoti specifisku darbu veikšanai, kam ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētās iekārtas un kas ir mobila pakalpojuma sniegšanas vieta;
35.2.
jaunas būvniecības, būves pārbūves, būves ierīkošanas, būves novietošanas izmaksas, kā arī būves atjaunošanas izmaksas, ja nepieciešams tehniski vai funkcionāli uzlabot valsts aizsargājamā kultūras pieminekļu sarakstā iekļautu būvi, kas ir tūrisma pakalpojuma sniegšanas vieta, vai ražošanas būvi, un būves restaurācijas izmaksas. Izmaksas ir attiecināmas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu izpildi;
35.3.
būvmateriālu iegādes izmaksas šo noteikumu 35.2. apakšpunktā minētajiem būvniecības darbiem, pamatojoties uz būvprojektu ar būvatļaujā izdarītu atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi, ja būvvalde pretendentam izsniegusi paskaidrojuma rakstu, un būvspeciālista sastādītu tāmi un skici;
35.4.
atjaunojamās vai atjaunīgās elektroenerģijas ražošanai atbalsta pretendenta pašpatēriņam (elektroenerģijas ražošana izmantošanai esošās un jaunās ražošanas būvēs, dzesēšanai, elektroapgādei) paredzētās tehnikas, iekārtu un aprīkojuma izmaksas, ja elektroenerģijas ražošanas jauda nepārsniedz pretendenta elektroenerģijas pašpatēriņu iepriekšējā kalendāra gadā vai ja atbalsta saņēmējs var pamatot plānoto elektroenerģijas patēriņa palielinājumu. Izmaksas ir attiecināmas, ja tā ir daļa no šo noteikumu 35.1. vai 35.2. apakšpunktā ​​​​​​​ minētām attiecināmām izmaksām un šo ieguldījumu galvenais mērķis nav vērsts uz enerģijas ražošanu un tirdzniecību;
35.5.
ar sabiedriskām attiecībām saistītas izmaksas, kas nepieciešamas atbalsta pretendenta produktu vai pakalpojumu atpazīstamības tēla veidošanai, tostarp dalības maksa izstādēs un vietējo ražotāju tirgū;
35.6.
patentu, licenču, autortiesību un preču zīmju saņemšanas vai izmantošanas izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un nepārsniedz 10 procentu no šo noteikumu 35.1. ​​​​​, 35.2., 35.3., 35.4. un 35.5. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu kopsummas;
35.7.
maksa par darbinieku dalību mācībās, kurās apgūst Izglītības kvalitātes valsts dienestā licencētu vai akreditētu izglītības programmu un par kuru sekmīgu apguvi tiek saņemts sertifikāts, vai maksa par transportlīdzekļa vadītāja apmācību, ja tiek iegūta atbilstošās kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība;
35.8.
komandējuma izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja tās ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepārsniedz divus procentus no šo noteikumu 35.7. apakšpunktā minētajām izmaksām;
35.9.
projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas un vispārējās izmaksas (tajā skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskā pamatojuma, patentu un licenču saņemšanas un energoefektivitātes audita sagatavošanas izmaksas, kā arī maksa par nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā), kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu, piemērojot Zemkopības ministrijas apstiprināto vienotās likmes aprēķina metodiku, ja atbalsta pretendents nav Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā minētais pasūtītājs;
35.10.
vispārējās izmaksas (tajā skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskā pamatojuma, patentu un licenču saņemšanas un energoefektivitātes audita sagatavošanas izmaksas, kā arī maksa par nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā), kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un nepārsniedz septiņus procentus no šo noteikumu 35.2. un 35.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajām izmaksām, ja atbalsta pretendents ir Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā minētais pasūtītājs.
36.
Šo noteikumu 11.2. apakšpunktā minētajā darbībā attiecināma ir arī internetveikala un tirdzniecības platformas izveide.
37.
Aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" attiecināmas ir šādas izmaksas:
37.1.
jaunu pamatlīdzekļu un programmnodrošinājuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas, tostarp vispārējas nozīmes un speciālos transportlīdzekļu iegādes izmaksas, kas pielāgoti specifisku darbu veikšanai, kam ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētās iekārtas un kas ir mobila sociālā pakalpojuma sniegšanas vieta;
37.2.
jaunas būvniecības, būves pārbūves, būves ierīkošanas, būves novietošanas, būves atjaunošanas un būves restaurācijas izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu veikšanu;
37.3.
būvmateriālu iegādes izmaksas šo noteikumu 37.2. apakšpunktā minētajiem būvniecības darbiem, pamatojoties uz būvprojektu ar būvatļaujā izdarītu atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi, ja būvvalde pretendentam izsniegusi paskaidrojuma rakstu, un būvspeciālista sastādītu tāmi un skici;
37.4.
jaunas būvniecības, kuras izstrādei nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija, izmaksas;
37.5.
mācību izmaksas, ja projektu īsteno biedrība vai nodibinājums un piedalās vismaz 10 dalībnieki;
37.6.
ar sabiedriskām attiecībām saistītas izmaksas, kuras nepieciešamas vietas potenciāla un pievilcības veidošanai un nepārsniedz 10 procentu no šo noteikumu 37.1. , 37.2. ​​​​​​​ un 37.3. apakšpunktā  minēto attiecināmo izmaksu kopsummas;
37.7.
projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas un vispārējās izmaksas (tajā skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskā pamatojuma, patentu un licenču saņemšanas un energoefektivitātes audita sagatavošanas izmaksas, kā arī maksa par nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā), kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu, piemērojot Zemkopības ministrijas apstiprināto vienotās likmes aprēķina metodiku, izņemot, ja atbalsta pretendents nav Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā minētais pasūtītājs
37.8.
vispārējās izmaksas (tajā skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskā pamatojuma, patentu un licenču saņemšanas un energoefektivitātes audita sagatavošanas izmaksas, kā arī maksa par nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā), kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un nepārsniedz septiņus procentus no šo noteikumu 37.2. un 37.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajām izmaksām, ja atbalsta pretendents ir Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā minētais pasūtītājs.
38.
Šo noteikumu 37.5. apakšpunktā minētās izmaksas neattiecas uz pamatlīdzekļu iegādi, un projektā, kurā ir paredzētas šo noteikumu 37.5. apakšpunktā ​​​​​​​ minētās izmaksas, nav attiecināma pamatlīdzekļu iegāde.
39.
Aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" (izņemot, ja projektā ir tikai šo noteikumu 37.5. apakšpunktā minētās izmaksas) gadu pēc projekta pabeigšanas attiecināmas ir arī ar projektu saistītā personāla atalgojuma izmaksas (tajā skaitā ar to saistītie nodokļi un nodevas) un darbības nodrošināšanas izmaksas, ja tās nepārsniedz 15 procentu no šo noteikumu 36. punktā minēto attiecināmo izmaksu summas. Ar projekta īstenošanu saistītajam personālam atalgojumu izmaksā ne mazāk kā sešus mēnešus.
40.
Attiecināms ir pievienotās vērtības nodoklis, ja nav tiesību to atskaitīt no valsts budžetā maksājamās nodokļa summas kā priekšnodokli normatīvajos aktos par pievienotās vērtības nodokli noteiktajā kārtībā.
41.
Attiecināmas ir tikai tādu pamatlīdzekļu iegādes un tās būvprojekta tāmes pozīciju un būvmateriālu izmaksas, kas tieši saistītas ar konkrētā projekta mērķa sasniegšanu.
42.
Ja atbalsta pretendents neparedz publisko finansējumu iekārtu uzstādīšanai, publisko finansējumu par minētajām iekārtām saņem tikai pēc to nodošanas ekspluatācijā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
43.
Ja projektā ir paredzēts finansējums tikai būvniecības izmaksām, tostarp teritorijas labiekārtošanai, bet nav paredzēts ēku un telpu aprīkošanas, iekārtu un aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksām, atbalsta saņēmējs pēdējo maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz pēc ēku un telpu aprīkošanas, iekārtu un aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas, kad ir iespējama funkcionāla telpu un teritorijas izmantošana un ražošana vai pakalpojuma sniegšana.
44.
 Šo noteikumu 1. punktā  minētajām aktivitātēm neattiecināmas ir šādas izmaksas:
44.1.
procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
44.2.
naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
44.3.
tādu apakšlīgumu slēgšana, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
44.4.
izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, ja nav organizēta atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
44.5.
esošo būvju, iegādāto pamatlīdzekļu un programmnodrošinājuma uzturēšanas izmaksas;
44.6.
lietotu būvmateriālu iegādes izmaksas;
44.7.
īpašuma vai kapitāldaļu iegādes izdevumi;
44.8.
tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
44.9.
atlīdzība personālam, izņemot šo noteikumu 28. punktā un 37.5. apakšpunktā  minēto gadījumu;
44.10.
jebkuras piemaksas par papildu darbu, virsstundu darbu vai darbu svētku dienās, prēmijas, materiālā stimulēšana un naudas balvas;
44.11.
nodokļi un nodevas, izņemot šo noteikumu 35.9.35.10., 37.5., 37.7. un 37.8. apakšpunktā, kā arī 28., 39. un 40. punktā  minētos gadījumus;
44.12.
amfībiju, mopēdu, motociklu, ūdens motocikli, sniega motocikli, triciklu, kvadriciklu, lauksaimniecības traktortehnikas, autobusu, vieglo automobiļu un kravas automobiļu iegādes izdevumi, izņemot šo noteikumu 35.1.1., 35.1.2. un 37.1. apakšpunktā ​​​​​​​ minētos gadījumus;
44.13.
izdevumi, kas saistīti ar jebkuru darbību īstenošanu ārvalstīs;
44.14.
tādu pamatlīdzekļu iegādes izmaksas, kuri ir saistīti ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu;
44.15.
maksa par mācībām, kas ir daļa no vispārējās vidējās izglītības vai augstākās izglītības programmām vai ir saistītas ar Eiropas Savienības vai citu finanšu instrumentu atbalsta saņemšanu un projekta iesniegumu sagatavošanu;
44.16.
izmaksas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot šo noteikumu 35.9., 35.10., 37.7. un 37.8. apakšpunktā ​​​​​​​ minētās izmaksas;
44.17.
dzīvnieku un viengadīgu augu iegādes izmaksas;
44.18.
hidrotehnisko būvju izveides izmaksas;
44.19.
mazvērtīgā inventāra iegāde, izņemot šo noteikumu 15. un 28. punktā, kā arī 37.5. apakšpunktā minēto gadījumu;
44.20.
citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/2115 73. pantu.
45.
Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma pārsniedz vidējās tirgus izmaksas, kā arī aktivitāšu īstenošanas un mērķu sasniegšanas laika grafika noteiktajā termiņā nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
VI.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
46.
Projektu iesniegumu pieņemšana notiek kārtās, un iesniegumu pieņemšanas termiņš nav īsāks par vienu mēnesi.
47.
Vietējā rīcības grupa ne vēlāk kā mēnesi pirms projektu iesniegumu pieņemšanas sākuma saskaņo ar Lauku atbalsta dienestu šādu informāciju, ko Lauku atbalsta dienests ievieto savā tīmekļvietnē:
47.1.
termiņu, kad tiks uzsākta projektu iesniegumu pieņemšana, un projektu īstenošanas termiņu;
47.2.
attiecīgajai kārtai un vietējās attīstības stratēģijas mērķim, un konkrētai rīcības plānā iekļautajai rīcībai piešķirto atbalsta apmēru, viena atbalstāmā projekta maksimālo attiecināmo izmaksu summu, atbalsta intensitāti, rīcības aprakstu un atbilstošo šo noteikumu 1. punktā minēto aktivitāti un 11. punktā ​​​​​​​ minēto darbību, kā arī papildu nosacījumus rīcībā atbalstāmajiem projektiem attiecīgajā kārtā;
47.3.
projektu vērtēšanas kritērijus un to izvērtēšanai nepieciešamo informāciju, kas jāsniedz projekta iesniegumā sadaļā "Papildu informācija, kas sniedzama saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju", kā arī minimālo punktu skaitu, kas iegūstams, lai par projektu sniegtu pozitīvu atzinumu, – par katru vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā iekļauto rīcību, ar kuru ir saistīta projektu iesniegumu pieņemšana;
47.4.
vietējās rīcības grupas nosaukumu un adresi, kurā var iepazīties ar vietējās attīstības stratēģiju, kā arī kontaktinformāciju (kontaktpersonas vārdu un uzvārdu, tālruņa numuru, elektroniskā pasta adresi).
48.
Vietējā rīcības grupa pēc saskaņošanas ar Lauku atbalsta dienestu savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par projektu iesniegumu pieņemšanu atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai, norādot informācijas ievietošanas datumu, šo noteikumu 47. punktā minēto informāciju, kā arī atsauci uz Lauku atbalsta dienesta tīmekļvietni un norādi uz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmu.
49.
Ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par vienu mēnesi, pēc dienas, kad iesniegto projektu īstenošanai pieteiktais publiskais finansējums sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, Lauku atbalsta dienests un vietējā rīcības grupa savā tīmekļvietnē ievieto paziņojumu par iesniegumu iesniegšanas beigu termiņu un turpina pieņemt projektu iesniegumus vēl vismaz vienu mēnesi. Pēc projektu iesniegšanas termiņa beigām vietējā rīcības grupa projektu iesniegumus apkopo un sarindo atbilstoši vietējās attīstības stratēģijas konkrētajai rīcībai noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem.
50.
Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", atbalsta pretendents saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
50.1.
projekta iesniegumu, kas ietver informāciju par atbalsta pretendentu (darbības apraksts, raksturojošie rādītāji, ražošanas ēkas un būves, tehnika un iekārtas, saņemtais publiskais finansējums), informāciju par projektu (projekta mērķi, projekta apraksts, projekta īstenošanas vieta, projekta īstenošanas darbības virziens, ar investīcijām sasniedzamie rādītāji un ieguldījums Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027.gadam mērķa virzienos, ietekme uz klimata pārmaiņām, inovāciju apraksts, projektā plānotās izmaksas, informācija, kas sniedzama saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju), pavaddokumentus, esošo un plānoto ieņēmumu un izdevumu kopsavilkumu;
50.2.
atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai. Ja īsteno kopprojektu, atbalsta pretendenta deklarācijas aizpilda visi kopprojekta dalībnieki;
50.3.
ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu un uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, atbalsta pretendents nomā vai patapina, – nomas vai patapinājuma līguma kopiju (nomas vai patapinājuma līgums noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas). Ja paredzēta jauna būvniecība, būves pārbūve, būves novietošana, būves ierīkošana vai būves atjaunošana un nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, atbalsta pretendents nomā, tas kopā ar projekta iesniegumu vai pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iesniedz ilgtermiņa nomas līgumu, kas reģistrēts zemesgrāmatā un kurā minētais nomas termiņš nav īsāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Ja paredzēta atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāro reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšana vai tādu pamatlīdzekļu iegāde, kuri nav stacionāri novietojami, ja vien projektā plānotās aktivitātes neīsteno noteiktā telpā, atbalsta pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku par atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāro reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšanu vai pamatlīdzekļu novietošanu vai uzglabāšanu (saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas);
50.4.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
50.5.
informāciju par atbilstoši būvniecības jomas regulējošajiem normatīvajiem aktiem Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu, ja projektā plānota jauna būvniecība, būves atjaunošana, būves restaurācija, būves ierīkošana, būves novietošana vai pārbūve, būvmateriālu iegāde;
50.6.
Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes izsniegtu izziņu par to, kura piesārņojoša darbība tiks veikta, īstenojot projektu, un kuru atļauju – A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu – pretendentam ir nepieciešams saņemt (ja šī prasība attiecas uz pretendentu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojošo darbību veikšanu);
50.7.
ja tiek īstenots kopprojekts šo noteikumu 6.5.2. ​​​​​, 6.5.3. un 6.5.4. apakšpunktā  minētajā gadījumā – kopprojekta dalībnieku līgumu, kurš:
50.7.1.
apliecina atbalsta pretendenta tiesības pārstāvēt kopprojektā iesaistītās personas iesniegt projekta iesniegumu, īstenot projektu un saņemt atbalstu;
50.7.2.
nosaka, ka kopprojekta dalībnieki piecus gadus pēc pēdējā maksājuma atbalsta saņēmējam ievēros prasības normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai, kā arī saistības, ko tie uzņēmušies uzraudzības periodā;
50.7.3.
paredz izmaksu sadali, norēķinu kārtību starp kopprojekta dalībniekiem un saistības, kas izriet no projekta īstenošanas (neattiecas uz šo noteikumu 6.5.3. un 6.5.4. apakšpunktā minēto gadījumu). Kopprojekta dalībnieka ieguldījums projektā ir vismaz pieci procenti no projekta privātā finansējuma daļas;
50.8.
atbalsta pretendenta pašnovērtējumu par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijā attiecīgajai rīcībai noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem, norādot katram kritērijam atbilstošo punktu skaitu un pamatojot punktu skaita atbilstību;
50.9.
ja investīcijas paredzētas ēku energoefektivitātes palielināšanai, iesniedz:
50.9.1.
neatkarīga eksperta ēku energoefektivitātes jomā izsniegta energosertifikāta un tā pielikumu kopijas (pirms tiek uzsākta ēkas pārbūve vai atjaunošana) un ēkas pagaidu energoserfikāta un tā pielikuma kopijas (pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā, pārbūves vai atjaunošanas) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ēku energosertifikāciju – ēkām, kurām piemēro ēku energoefektivitātes prasības;
50.9.2.
neatkarīga eksperta ēku energoefektivitātes jomā vai uzņēmumu energoauditora izstrādātu ēkas energoaudita pārskatu pirms ēkas pārbūves vai atjaunošanas un pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā, pārbūves vai atjaunošanas atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā – ēkām, kurām nepiemēro ēku energoefektivitātes prasības;
50.10.
nacionālajā akreditācijas institūcijā akreditēta energoauditora atzinumu, kas apliecina iekārtas energoefektivitātes palielinājumu vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar nomaināmo iekārtu, enerģijas patēriņa datus pirms un pēc projekta īstenošanas, enerģijas sākumdatus un to avotus, izmantoto aprēķinu metodiku un veikto mērījumu aprakstu, ja paredzēti ieguldījumi energoefektivitātei iekārtās vai ir augstākais energoefektivitātes marķējums;
50.11.
informāciju par atbalsta pretendenta elektroenerģijas patēriņu iepriekšējā kalendāra gadā, ja projekts paredz atjaunojamās enerģijas ražošanu pašpatēriņam. Ja atjaunojamās enerģijas ražošanas jauda pārsniedz iepriekšējā kalendāra gadā patērēto elektroenerģijas apjomu, atbalsta pretendents papildus iesniedz pamatojumu elektroenerģijas jaudas palielināšanai un tehnisko dokumentāciju, kas apliecina sagaidāmo elektroenerģijas patēriņa pieaugumu.
51.
Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", atbalsta pretendents saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
51.1.
projekta iesniegumu, kas ietver informāciju par atbalsta pretendentu (darbības apraksts, raksturojošie rādītāji, informācija par atbalsta pretendenta pamatlīdzekļiem, saņemtais publiskais finansējums) un projektu (projekta mērķi, projekta apraksts, projekta īstenošanas vieta, ar investīcijām sasniedzamie rādītāji un ieguldījums Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027.gadam mērķa virzienos, ietekme uz klimata pārmaiņām, inovāciju apraksts, projektā plānotās izmaksas, informācija, kas sniedzama saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju), un pavaddokumentus;
51.2.
atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
51.3.
ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu un labiekārtot teritoriju vai uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, atbalsta pretendents nomā, – nomas līguma kopiju (nomas līgums noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas). Ja paredzēta jauna būvniecība, būves pārbūve, būves ierīkošana, būves novietošana, būves restaurācija vai būves atjaunošana un nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, atbalsta pretendents nomā, tas kopā ar projekta iesniegumu vai pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iesniedz ilgtermiņa nomas līgumu, kurš reģistrēts zemesgrāmatā un kurā minētais nomas termiņš nav īsāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Ja nekustamais īpašums, kurā īsteno projektu, ir valsts vai pašvaldības īpašumā vai valdījumā, atbalsta pretendents var iesniegt kopiju patapinājuma līgumam, kas noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Ja paredzēta atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāro reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšana vai tādu pamatlīdzekļu iegāde, kuri nav stacionāri novietojami, ja vien projektā plānotās darbības neīsteno noteiktā telpā, atbalsta pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku par atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāro reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšanu vai pamatlīdzekļu novietošanu vai uzglabāšanu vismaz septiņu gadu periodā no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
51.4.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
51.5.
informāciju par atbilstoši būvniecības jomas regulējošajiem normatīvajiem aktiem Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu, ja projektā plānota jauna būvniecība, būves atjaunošana, būves restaurācija, būves ierīkošana, būves novietošana vai pārbūve, būvmateriālu iegāde;
51.6.
Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes izsniegtu izziņu par to, kura piesārņojoša darbība tiks veikta, īstenojot projektu, un kuru atļauju – A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu – pretendentam ir nepieciešams saņemt (ja šī prasība attiecas uz pretendentu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojošo darbību veikšanu);
51.7.
atbalsta pretendenta pašnovērtējumu par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijā attiecīgajai rīcībai noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem, norādot katram kritērijam atbilstošo punktu skaitu un pamatojot punktu skaita atbilstību;
51.8.
informācija par Būvniecības informācijas sistēmā pieejamu būvvaldes saskaņojumu vai izziņu par projektā paredzēto būvniecību, kuras izstrādei nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija;
52.
Ja pretendents nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, saskaņā ar šo noteikumu 50.3. un 51.3. apakšpunktu nenomā, nepatapina vai neiesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku, tad nekustamam īpašumam jābūt pretendenta īpašumā, ko apliecina ieraksts zemesgrāmatā vai arī zemesgrāmatā ir ierakstītas nekustamā īpašuma apbūves tiesības, bet, ja pretendents ir pašvaldība, tad pašvaldības īpašumā, ko apliecina ieraksts zemesgrāmatā, vai pašvaldības valdījumā.
53.
Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai, būves atjaunošanai, būves restaurācijai, būves ierīkošanai, būves novietošanai un pārbūvei, kā arī būvmateriālu iegādei, informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu, iesniedzot projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Iepirkuma dokumenti, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ir sagatavoti  kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas. Informāciju par papildinātu būvatļauju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
54.
Ja atbalsta pretendents ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, pašvaldība vai tās iestāde, cita atvasināta publiska persona vai tās institūcija, tā iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar preces iegādi vai pakalpojumu (izņemot būvdarbus), iesniedz kopā ar projektu iesniegumu vai projekta iesniegumam pievieno izvērstu tirgus cenu izpēti un iepirkumu dokumentus iesniedz sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas.
55.
Ja atbalsta pretendents atbalsta saņemšanai izmanto rēķinu priekšapmaksu atbilstoši normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, tas informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, iesniedz Lauku atbalsta dienestā kopā ar rēķinu priekšapmaksas pieprasījumu.
56.
Ja atbalsta pretendents ir biedrība vai nodibinājums, tas papildus šo noteikumu 51. punktā  minētajiem dokumentiem iesniedz valdes apstiprinātu lēmumu par projekta īstenošanu un visām no tā izrietošajām saistībām, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus.
57.
Ja atbalsta pretendents ir pašvaldība, tā papildus šo noteikumu 50.  un 51. punktā  minētajiem dokumentiem iesniedz pašvaldības lēmumu par piedalīšanos projektā un projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma apmēru.
VII.Projektu vērtēšana un lēmuma pieņemšana
58.
Vietējā rīcības grupa mēneša laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vai, ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par 30 kalendāra dienām, mēneša laikā pēc katra attiecīgās kārtas mēneša beigām izvērtē projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā iekļautajai rīcībai šādā kārtībā:
58.1.
projektu, kas neatbilst vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā noteiktajai rīcībai, tālāk nevērtē, un vietējā rīcības grupa pieņem lēmumu par projekta noraidīšanu un paziņo to atbalsta pretendentam;
58.2.
projektam, kas atbilst vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā noteiktajai rīcībai, piešķir punktus atbilstoši vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem;
58.3.
katrai vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā noteiktajai rīcībai atsevišķi izveido projektu sarakstu, sarindojot projektus pēc iegūto punktu skaita. Projektu sarakstā norāda katrai rīcībai izsludināto publisko finansējumu euro un no citām rīcībām pārcelto publisko finansējumu euro (ja attiecināms), atbalsta pretendentu, projekta nosaukumu, projekta īstenošanas vietu (mazāko teritoriālo vienību), projekta iesnieguma publisko finansējumu, projekta iesniegumam piešķirto punktu skaitu un attiecīgo pozitīvo vai negatīvo lēmumu. Ja vairāki projekti ir ieguvuši vienādu punktu skaitu, priekšroka ir projektam, kas saņēmis vairāk punktu par vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem īpašajiem kritērijiem;
58.4.
pieņem lēmumu par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai, ja tas saņēmis vismaz minimālo punktu skaitu un tā īstenošanai attiecīgajā kārtā ir pietiekams publiskais finansējums, un paziņo to atbalsta pretendentam. Minimālo punktu skaitu nosaka samērīgu salīdzinājumā ar maksimālo punktu skaitu, ko projekts var iegūt atbilstoši vērtēšanas kritērijiem. Vietējā rīcības grupa lēmumu par projekta noraidīšanu, kas neiegūst minimālo punktu skaitu atbilstoši vērtēšanas kritērijiem un kam piešķirtais punktu skaits publiskā finansējuma iegūšanai attiecīgajā kārtā nav pietiekams, sagatavo divu mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vai, ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par 30 kalendāra dienām, pēc katra attiecīgās kārtas mēneša beigām un paziņo to atbalsta pretendentam.
59.
Vietējā rīcības grupa 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 58. punktā minētā vērtēšanas termiņa beigām Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
59.1.
šo noteikumu 58.3. apakšpunktā minēto projektu sarakstu. Lauku atbalsta dienests informāciju par vietējās rīcības grupas vērtēšanas rezultātiem ievieto savā tīmekļvietnē;
59.2.
lēmumus par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai un vidējo vērtējumu projektu vērtēšanas kritērijos. Attiecībā uz inovatīviem projektiem un projektiem, kuriem piešķir paaugstinātu atbalsta intensitāti atbilstoši šo noteikumu 29. punktā minētajam, lēmumā par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai iekļauj projekta atbilstības pamatojumu vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem inovatīvajiem risinājumiem un inovāciju kritērijiem, kā arī kritērijiem paaugstinātas atbalsta intensitātes piešķiršanai;
59.3.
lēmējinstitūcijas sēdes protokolus. Lēmējinstitūcijas sēdes protokolā norāda projekta iesniegumā paredzēto darbību, par kuru ir iegūti projektu vērtēšanas kritēriju punkti, bet kuru veiks projekta īstenošanas laikā vai pēc tam, personas, kas piedalījušās lēmuma pieņemšanā, to pārstāvēto iestādi, informāciju par balsu sadalījumu starp publiskā un privātā sektora pārstāvjiem, kā arī personas, kas nav piedalījušās lēmumu pieņemšanā par tādiem projektu iesniegumiem, kuri rada interešu konfliktu;
59.4.
lēmējinstitūcijas pārstāvju un paraksttiesīgās personas interešu deklarāciju, uzsākot pildīt valsts amatpersonas pienākumus. Interešu deklarāciju iesniedz arī persona, kura protokolē lēmējinstitūcijas sēdes;
59.5.
projektu vērtētāju individuālo vērtējumu par katru projektu un projektu vērtētāju interešu deklarācijas.
60.
Projektu iesniegumi, par kuriem vietējā rīcības grupa ir pieņēmusi lēmumu, ka tie neatbilst vietējās attīstības stratēģijai, uzskatāmi par neatbilstošiem publiskā finansējuma saņemšanai, un Lauku atbalsta dienests nepārbauda to atbilstību pārējiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Lauku atbalsta dienests nevērtē arī projektu iesniegumus, kurus vietējā rīcības grupa ir noraidījusi publiskā finansējuma nepietiekamības dēļ, ja vien Lauku atbalsta dienests nav pieņēmis lēmumu par kāda projekta iesnieguma noraidīšanu un, ievērojot atbrīvoto publisko finansējumu, vietējā rīcības grupa nav atcēlusi lēmumu par projekta noraidīšanu citam projekta iesniegumam, kas konkrētajā rīcībā ieguvis lielāko punktu skaitu.
61.
Lēmumu par projekta iesnieguma atbilstību vietējās attīstības stratēģijai un par publiskā finansējuma pietiekamību paraksta vietējās rīcības grupas paraksttiesīgā persona. Vietējās rīcības grupas lēmumu var apstrīdēt mēneša laikā pēc tā stāšanās spēkā, iesniedzot iesniegumu vietējās rīcības grupas lēmējinstitūcijas vadītājam. Vietējās rīcības grupas lēmējinstitūcijas vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
62.
Ja projekta iesniegumā norādītā informācija nav pietiekama, lai vietējā rīcības grupa varētu izvērtēt projekta atbilstību šo noteikumu 58. punkta prasībām, tā rakstiski var pieprasīt atbalsta pretendentam papildu informāciju. Pieprasīto informāciju atbalsta pretendents iesniedz piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Ja pieprasītā informācija noteiktajā termiņā netiek iesniegta, vietējā rīcības grupa projekta iesniegumu vērtē atbilstoši šo noteikumu 58. punkta ​​​​​​​ prasībām, pamatojoties uz projekta iesniegumā norādīto informāciju, un piešķir zemāko vērtējumu atbilstoši attiecīgajam vērtēšanas kritērijam. Vietējā rīcības grupa saraksti ar atbalsta pretendentu pievieno projekta iesniegumam un iesniedz Lauku atbalsta dienestā šo noteikumu 59. punktā ​​​​​​​ noteiktajā kārtībā un termiņā.
63.
Vietējā rīcības grupa piecu darbdienu laikā Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz informāciju par vietējās rīcības grupas pārstāvjiem, kas iegūst valsts amatpersonas statusu vai beidz pildīt valsts amatpersonas pienākumus, vai valsts amatpersonas pienākumus pilda uz laiku (aizvieto). Lauku atbalsta dienests iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā vietējās rīcības grupas valsts amatpersonu sarakstu vai tā grozījumus.
VIII.Projekta īstenošanas nosacījumi
64.
Atbalsta saņēmējs, kas īsteno projektu aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas":
64.1.
piecas darbdienas pirms mācībām, kas saistītas ar šo noteikumu 37.5. apakšpunktā minētajām izmaksām, un pasākuma, kuram saņem šo noteikumu 28. punktā ​​​​​​​ minēto fiksētas summas maksājumu “Jauniešu iniciatīvas”, informē vietējo rīcības grupu un Lauku atbalsta dienestu par tā norises vietu un laiku;
64.2.
līdz pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai nodrošina projekta rezultātu publicitāti plašsaziņas līdzekļos vai savā tīmekļvietnē. Atbalsta saņēmējs kopā ar pēdējā maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz informāciju, kas apliecina projekta rezultātu publicitāti plašsaziņas līdzekļos vai tīmekļvietnē. Ja projekts ir saistīts ar pakalpojuma vai produktu piedāvājumu, atbalsta saņēmējs visā projekta uzraudzības periodā informē vietējo rīcības grupu par aktualitātēm, kas saistītas ar projektu.
65.
Atbalsta saņēmējs, kas, īstenojot projektu, izveido jaunu tūrisma pakalpojumu, līdz pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Lauku atbalsta dienestā un turpmāk visā projekta uzraudzības periodā katru gadu kā tūrisma pakalpojumu sniedzējs ir iekļauts ar tūrisma jomas popularizēšanu saistītas institūcijas tīmekļvietnē.
66.
Uzraudzības periodā pēc projekta īstenošanas atbalsta saņēmējs ievēro lietderības principu, kas saistīts ar labāko attiecību starp izmantotajiem resursiem un gūto rezultātu projekta mērķu sasniegšanā.
67.
Visiem projektiem uzraudzības periods ir pieci gadi, izņemot projektus, kas ietver šo noteikumu 37.5.  vai tikai 35.5. apakšpunktā ​​​​​​​ minētās izmaksas. Projektiem, kas saistīti ar darbinieku produktivitātes kāpināšanu, uzraudzības periods ir 18 mēneši pēc pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
68.
Atbalsta saņēmējs aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" visā projekta uzraudzības periodā, sākot ar ceturto gadu pēc projekta īstenošanas, katru gadu mēneša laikā pēc gada pārskata iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā, tostarp par šo noteikumu 17.3. , 17.4. ​​​​​​​ vai 17.5. apakšpunktā ​​​​​​​ minēto izvēlēto rādītāju sasniegtajām vērtībām.
69.
Ja projekta uzraudzības laikā sasniedzamie rādītāji netiek sasniegti, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par piešķirtā atbalsta atmaksu proporcionāli nesasniegtajam apmēram saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
70.
Atbalsta saņēmējs, izņemot publisku personu vai tās iestādi, kuras projektā paredzētas tikai šo noteikumu 35.1. vai 37.1. apakšpunktā ​​​​​​​ minētās attiecināmās izmaksas, projektu sāk īstenot sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
71.
Šo noteikumu 70. punktā  minēto prasību uzskata par izpildītu, ja ir izpildīts viens no šādiem nosacījumiem:
71.1.
atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā atbilstoši plānotajai būvniecības iecerei un būvju grupai ir iesniedzis informāciju par atbilstoši būvniecības jomas regulējošajiem normatīvajiem aktiem Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu;
71.2.
atbalsta saņēmējs ir iegādājies vismaz vienu no projektā paredzētajiem pamatlīdzekļiem, kura vērtība ir vismaz 10 procentu no attiecināmo izmaksu summas, kas paredzēta pamatlīdzekļu iegādei;
71.3.
atbalsta saņēmējs ir noslēdzis līgumu un samaksājis avansu vismaz 10 procentu apmērā no attiecināmo izmaksu summas, neietverot būvniecības izmaksas.
72.
Ja atbalsta saņēmējs ir fiziska persona ar pašnodarbinātās personas statusu un projekta uzraudzības laikā tas kļūst par kapitāldaļu turētāju komercsabiedrībā, kas pārņem projekta saistības, tam attiecīgajā komercsabiedrībā visu projekta uzraudzības laiku ir izšķiroša ietekme un pieder ne mazāk kā 51 procents kapitāldaļu, kā arī Uzņēmumu reģistrā reģistrētas paraksta tiesības.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds