24-TA-2704
Informatīvais ziņojums "Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu un konceptuāli atbalstīt piedāvāto Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā.
2.
Lai nodrošinātu Latvijas nacionālo sociālekonomisko un drošības interešu ievērošanu, Latvijas starptautisko saistību izpildi un ierobežoto finansējumu, iespējami ātri panāktu Latvijas Rail Baltica posma funkcionalitāti vismaz minimālajā līmenī un sniegtu iespēju veikt pasažieru ātrgaitas un reģionālos pārvadājumus un kravu pārvadājumus, Rail Baltica projekta pirmajā kārtā konceptuāli atbalstīt piedāvāto Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā:
2.1.
1435 mm dzelzceļa Rail Baltica pārrobežu savienojuma izveidi no Lietuvas/Latvijas robežas līdz Latvijas/Igaunijas robežai (Lietuvas/Latvijas robeža - Misa - Upeslejas - Vangaži - Latvijas/Igaunijas robeža), sākot būvdarbus posmā Lietuvas robeža – Misa;
2.2.
būvdarbu pabeigšanu Rail Baltica pasažieru stacijā "Starptautiskā lidosta "Rīga"" un dzelzceļa stacijas "Rīgas Centrālā stacija" dienvidu daļā;
2.3.
jauna dzelzceļa savienojuma izveidi no Imantas stacijas uz Rīgas lidostu, lai abas pasažieru stacijas varētu sākt izmantot 1520 mm pasažieru vilcienu apkalpošanai, integrējot Rīgas lidostas dzelzceļa staciju arī esošajā dzelzceļa tīklā, kā arī Salaspilī (Daugavkrastos) nodrošinot pārsēšanās iespēju starp Rail Baltica un esošo 1520 mm dzelzceļa tīklu;
2.4.
kravu uzkraušanas/izkraušanas vietu izveidi abās Daugavas pusēs militārās mobilitātes vajadzībām;
2.5.
Lai nodrošinātu nepieciešamo pamatinfrastruktūru pārvadājumu organizēšanai, vilcienu kustības vadībai un nākotnes infrastruktūras uzturēšanai, izveidot:
2.5.1.
četras reģionālās pasažieru stacijas vietās, kur tostarp plānoti apdzīšanas ceļi (sānceļi) - Bauska, Salaspils (Daugavkrasti), Skulte, Salacgrīva, atbilstoši pamatlīnijas būvdarbu grafikam un pieejamajam finansējumam;
2.5.2.
pievedceļu infrastruktūru Salaspils multimodālajam kravu terminālim;
2.5.3.
kustības vadības centru;
2.5.4.
infrastruktūras apkopes punktus Iecavā un Skultē, kas sākotnēji tiks izmantotas kā būvniecības bāzes.
2.6.
Satiksmes ministrijai kopīgi ar Finanšu ministriju un Ekonomikas ministriju līdz 2025.gada 1.novembrim izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā tehniski-ekonomisko analīzi un privāto investīciju piesaistes risinājumu vienas starptautiskās stacijas integrēšanai Rail Baltica trasē 1.kārtā, izbūvējot 1435 mm dzelzceļa infrastruktūru, attiecībā uz šādiem Rail Baltica trases posmiem:
2.6.1.
“Upeslejas - dzelzceļa stacija "Rīgas Centrālā stacija";
2.6.2.
“Misa - pasažieru stacija "Starptautiskā lidosta "Rīga"".
3.
Satiksmes ministrijai kopīgi ar RB Rail AS un sabiedrību ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”:
3.1.
nodrošināt, ka turpmāka projekta īstenošana notiek atbilstoši šajā protokollēmumā ietvertajam Rail Baltica 1.kārtas ieviešanas scenārijam, tostarp īstenojot nepieciešamos grozījumus esošajā Rail Baltica projektā, kā arī veicot nepieciešamos līgumu grozījumus;
3.2.
zemju atsavināšanu prioritāri veikt posmos, kas nepieciešami Rail Baltica 1.kārtas scenārija realizācijai;
3.3.
darbus, kas ir uzsākti, bet neatbilst šajā protokollēmumā ietvertajam Rail Baltica 1.kārtas scenārijam, pārtraukt un ierosināt grozījumus finansēšanas līgumos, lai piešķirto finansējumu pārvirzītu 1.kārtas aktivitātēm, ja šo darbu pārtraukšana ir juridiski, tehniski un ekonomiski pamatota.
4.
Satiksmes ministrijai kopīgi ar RB Rail AS un sabiedrību ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” turpināt darbu pie Rail Baltica projekta kopējo izmaksu samazināšanas, tai skaitā pie administratīvo izmaksu samazināšanas, kā arī:
4.1.
turpināt darbu pie pasažieru stacijas "Starptautiskā lidosta "Rīga"" un dzelzceļa stacijas "Rīgas Centrālā stacija" un saistītās infrastruktūras būvdarbu izmaksu samazināšanas un būvdarbu sadalīšanas kārtās;
4.2.
sākotnēji paredzēto divu sliežu ceļu vietā pirmajā kārtā izbūvēt vienu sliežu ceļu, bet visu saistīto infrastruktūru, uzbērumu, satiksmes pārvadus un tiltus plānot pilnā apjomā – ar iespēju turpmākajās kārtās izbūvēt otru sliežu ceļu, tādējādi nodrošinot pilnu sākotnēji plānoto infrastruktūras kapacitāti.
5.
Lai nodrošinātu šajā protokollēmumā ietvertā Rail Baltica 1.kārtas ieviešanas scenārija realizāciju:
5.1.
Finanšu ministrijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Ekonomikas ministriju sagatavot un līdz 2025.gada 1.martam iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumu papildu finanšu instrumentu piesaistei (tostarp 2026.-2028. gada finansējuma nepārtrauktības nodrošināšanai);
5.2.
Satiksmes ministrijai kopīgi ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju izstrādāt reģionālo staciju un mobilitātes mezglu attīstības stratēģiju un sadarbībā ar Finanšu ministriju izstrādāt priekšlikumus par finansēšanas avotiem reģionālo staciju un mobilitātes mezglu projektēšanai, būvdarbiem un uzturēšanai, un iesniegt Ministru kabinetā līdz 2025.gada 1.decembrim;
5.3.
Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Aizsardzības ministriju un Ekonomikas ministriju izstrādāt stratēģiju Rail Baltica integrācijai Latvijas loģistikas sistēmā, tai skaitā Salaspils kravu termināla attīstības stratēģiju, lai pilnvērtīgi izmantotu Rail Baltica iespējas, ņemot vērā infrastruktūras divējādās izmantojamības iespējas, un sadarbībā ar Finanšu ministriju izstrādāt priekšlikumus par finansēšanas avotiem Salaspils kravu termināla būvdarbiem un uzturēšanai, un iesniegt Ministru kabinetā līdz 2025.gada 1.decembrim;
5.4.
Satiksmes ministrijai kopīgi ar Finanšu ministriju par plānoto publiskā finansējuma piešķiršanu veikt izvērtējumu attiecībā uz katru infrastruktūras objektu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā un attiecībā uz saimnieciski izmantojamiem infrastruktūras objektiem, atbalsts kuriem kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, piemērot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu plānošanas, izbūves un lietošanas posmos, tostarp, ja nepieciešams, konsultējoties ar Eiropas Komisiju komercdarbības atbalsta normu piemērošanas kontekstā;
5.5.
Ārlietu ministrijai, izstrādājot Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības daudzgadu budžeta plānošanas periodam no 2028. līdz 2034. gadam sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Finanšu ministriju, paredzēt, ka pieprasāmais finansējums ļauj turpināt īstenot Rail Baltica 1.kārtu, ņemot vērā arī citu nozaru prioritātes;
5.6.
Aizsardzības ministrijai un Ārlietu ministrijai, sadarbojoties ar Satiksmes ministriju un Finanšu ministriju, izmantojot reģionālos starptautiskās sadarbības formātus, veicināt starptautiskās sadarbības partneru atbalstu finansējuma iegūšanai militārās mobilitātes koridora būvniecībai;
5.7.
Klimata un Enerģētikas ministrijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Finanšu ministriju līdz 2025.gada 1.martam izstrādāt priekšlikumu Emisiju kvotu tirdzniecības rezultātā iegūto līdzekļu izmantošanai Rail Baltica projekta realizācijai.
6.
Satiksmes ministrijai izstrādāt un līdz 2025.gada 1.martam iesniegt Ministru kabinetā sabiedrības ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” un akciju sabiedrības “Latvijas Dzelzceļš” reorganizēšanas plānu ar mērķi ietaupīt finanšu resursus, tai skaitā atbildību sadalījumu starp projekta ieviesējiem - sabiedrību ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” un RB Rail AS.
7.
Pēc Eiropas Komisijas 2018.gada 26.oktobra Rail Baltica ieviešanas lēmuma aktualizēšanas Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Ārlietu ministriju izstrādāt grozījumus 2017.gada 31.janvārī noslēgtajā Igaunijas Republikas valdības, Latvijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības līgumā par Rail Baltic/Rail Baltica dzelzceļa savienojuma izveidi.