Noteikumu projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 49
Rīgā 2023. gada 31. janvārī (prot. Nr. 5 26. §)
22-TA-2965
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.2. pasākuma "Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena "Reģionu līdzsvarota attīstība" 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.2. pasākumu "Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 443 877 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 377 295 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 66 582 euro.
3.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no šo noteikumu 2. punktā minētā Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
4.
Pasākuma mērķis ir uzlabot plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvo kapacitāti teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos, sekmējot kvalitatīvu projektu pieteikumu sagatavošanu Eiropas Savienības strukturālo un investīciju  fondu atbalsta piesaistei teritoriju attīstībai, tai skaitā ievērojot labas pārvaldības principus, lai stiprinātu pašvaldību konkurētspēju un nodrošinātu teritoriju apdzīvojuma un dzīves vides ilgtspējīgu attīstību.
5.
Pasākuma mērķa grupa ir plānošanas reģioni un pašvaldības.
6.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
6.1.
nacionālais iznākuma rādītājs – plānošanas reģioni un pašvaldības, kurās nodrošināta administratīvās kapacitātes uzlabošana, – vismaz 29 pašvaldības un vismaz trīs plānošanas reģioni;
6.2.
nacionālais rezultāta rādītājs – organizēti plānošanas reģionu un pašvaldību attīstības plānošanas un projektu speciālistu kapacitāti stiprinošie pasākumi – vismaz pieci pasākumi (semināri, kampaņas, pieredzes apmaiņas vai citi pasākumi).
7.
Šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad vismaz viens pārstāvis no vismaz trim  plānošanas reģioniem un vismaz 29 pašvaldībām ir piedalījies vismaz vienā šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajā pasākumā,  iesniedzot  sadarbības iestādē dalību apliecinošu reģistrācijas veidlapu vai citu dokumentu.
8.
Šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētais rezultāta rādītājs ir sasniegts, kad ir notikuši šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētie pasākumi (parakstīts nodošanas un pieņemšanas akts vai cits pasākuma norisi apliecinošs dokuments), kas kopumā  aptver šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās  plānošanas reģionu un pašvaldību kapacitātes, zināšanu un administratīvo procesu uzlabošanas jomas.
9.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējuma apjomu.
10.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
II.Prasības projekta iesniedzējam
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā par reģionālo politiku atbildīgā nozares ministrija. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu un noslēdz vienošanos par projekta īstenošanu, projekta iesniedzējs ir arī finansējuma saņēmējs.
12.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
13.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
14.
Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par:
14.1.
projekta ietekmi uz šo noteikumu 6. punktā minētajiem rādītājiem;
14.2.
šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
14.2.1.
konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, diskriminācijas novēršanu vecuma, etniskās piederības un citu iemeslu dēļ, kā arī par pamattiesību jautājumiem;
14.2.2.
izstrādāto vai pilnveidoto stratēģiju, izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu (tai skaitā digitālo), mediju kampaņu, semināru un komunikācijas pasākumu skaits, kuros integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, diskriminācijas novēršanu vecuma, etniskās piederības un citu iemeslu dēļ, kā arī pamattiesību jautājumi, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
15.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
15.1.
plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvās kapacitātes izvērtēšana un uzlabošana teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos šādās jomās:
15.1.1.
uzņēmējdarbības veicināšana un inovāciju attīstība;
15.1.2.
viedu risinājumu piemērošana pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanā;
15.1.3.
integrēta teritorijas attīstības plānošana un īstenošana, pielāgojoties demogrāfiskajām un klimata pārmaiņām, tai skaitā publiskās ārtelpas attīstība;
15.1.4.
budžeta plānošana, tai skaitā jauno reģionālās attīstības atbalsta un finanšu instrumentu izmantošana;
15.1.5.
sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanā un īstenošanā, tai skaitā pamatzināšanu uzlabošana par pilsonisko sabiedrību kā resursu un tās ieguldījumu teritorijas attīstībā;
15.2.
atbalsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu plānošanai, īstenošanas koordinācijai, uzraudzībai un novērtēšanai;
15.3.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
15.4.
informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
16.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 4. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu.
17.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
17.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
17.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
18.
Šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
18.1.
finansējuma saņēmēja tiešās attiecināmās projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 18.2., 18.3., 18.4., 18.5., 18.6. un 18.7. apakšpunktā minētajām projekta pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām;
18.2.
ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un īstenošanas personālam un projekta vadības un īstenošanas personāla iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumu saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
18.3.
jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu, tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;
18.4.
ar mācību, semināru, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti uzlabojošu pasākumu  organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas, tai skaitā:
18.4.1.
lektoru, ekspertu, konsultantu, moderatoru pakalpojumi (ieskaitot honorārus, ceļošanas izdevumus), tai skaitā ekspertu pakalpojumi pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanas ideju tālākai attīstībai;
18.4.2.
izmaksas mērķa grupas stažēšanās pasākumu nodrošināšanai uzņēmumos un organizācijās Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (komandējuma izdevumi, apdrošināšanas izmaksas, dalības maksa pieredzes apmaiņas pasākumos). Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
18.4.3.
telpu īres maksa (ja projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses);
18.4.4.
ēdināšanas izmaksas;
18.4.5.
tulkošanas izmaksas;
18.4.6.
izdales materiālu nodrošinājuma izmaksas;
18.4.7.
pandusu noma, indukcijas cilpu noma, zīmju valodas tulku pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai;
18.5.
ekspertu pakalpojumi un izvērtējumu veikšana šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā minēto darbību plānošanai un īstenošanai;
18.6.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
18.7.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana, šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.
19.
Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
20.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
21.
Izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.
22.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
23.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
24.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
25.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
26.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
27.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
28.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs M. Sprindžuks