Noteikumu projekts

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3692
Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu biškopībai, tā administrēšanas un uzraudzības kārtību
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma
5. panta ceturto un septīto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībā (turpmāk – atbalsts) plānošanas periodam 2023. – 2027.gadam.
2.
Noteikumi tiek īstenoti atbilstoši:
2.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2115);
2.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2116);
2.3.
Komisijas 2021. gada 7. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk – regula Nr. 2022/126);
2.4.
Komisijas 2021. gada 7. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu (turpmāk – regula Nr. 2022/127);
2.5.
Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/128, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, pārbaudēm, nodrošinājumiem un pārredzamību (turpmāk – regula Nr. 2022/128);
2.6.
Komisijas 2022. gada 6. septembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/1475 ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu (turpmāk – regula Nr. 2022/1475);
3.
Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests) piešķir, administrē un uzrauga atbalstu, kā arī veic pārbaudes atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu (turpmāk - ELGF), Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai (turpmāk - ELFLA) 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
4.
Atbalstu piešķir katru gadu (finanšu gadu) laikposmā no 16.oktobra līdz nākamā gada 15.oktobrim par šādiem intervenču veidiem (turpmāk - intervences) un tajos noteikto mērķu sasniegšanai, kas noteikti Regulas Nr.  2021/2115 55. panta 1. punktā:
4.1.
Konsultāciju pakalpojumi, tehniskā palīdzība, apmācība, informācijas un paraugprakses apmaiņa, tostarp ar tīklošanas palīdzību, biškopjiem un biškopju organizācijām.
4.2.
Investīcijas materiālos un nemateriālos aktīvos, kā arī citi pasākumi, kas cita starpā vērsti uz- bišu parazītu un slimību, jo īpaši varrozes, apkarošanu.
4.3.
Investīcijas materiālos un nemateriālos aktīvos, kā arī citi pasākumi, kas cita starpā vērsti uz - nelabvēlīgu klimatisko apstākļu nodarīta kaitējuma novēršanu un mainīgajiem klimatiskajiem apstākļiem piemērotu apsaimniekošanas prakšu izstrādes un izmantošanas veicināšanu.
4.4.
Investīcijas materiālos un nemateriālos aktīvos, kā arī citi pasākumi, kas cita starpā vērsti uz - bišu skaita atjaunināšanu stropos Savienībā, tostarp bišu audzēšanu.
4.5.
Sadarbība ar specializētām struktūrām, lai īstenotu pētniecības programmas biškopības un biškopības produktu jomā.
4.6.
Noieta veicināšanas, saziņas un mārketinga, tostarp tirgus uzraudzības, pasākumi un aktivitātes, kuru mērķis jo īpaši ir uzlabot patērētāju informētību par biškopības produktu kvalitāti.
4.7.
Produktu kvalitāti uzlabojoši pasākumi.
5.
Dienests katru gadu līdz 10. jūnijam iesniedz Zemkopības ministrijā pārskatu par kopējiem publiskiem izdevumiem (euro) kas radušies finanšu gadā sadalījumā pa šo noteikumu 4. punktā minētajām intervencēm, kas ir sagatavota saskaņā ar regulas Nr. 2022/1475 V pielikuma 9.punkta B.2.veidlapu.
6.
Zemkopības ministrija pilda regulas Nr. 2022/1475 15.panta 3. punktā noteiktās dalībvalsts funkcijas.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
7.
Atbalsta pretendents ir biedrība vai nodibinājums (turpmāk – atbalsta pretendents), kas reģistrēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par biedrību un nodibinājumu reģistrēšanu un atbilst šādiem kritērijiem:
7.1.
vismaz trīs gadus darbojas biškopības nozarē;
7.2.
intervences īstenošanai ir piesaistīts biškopības speciālists ar augstāko izglītību lauksaimniecībā (laukkopības, dārzkopības, lopkopības vai veterinārmedicīnas speciālists), kurš apguvis studiju kursu biškopībā, vai biškopības speciālists, kas ieguvis vidējo profesionālo izglītību biškopībā, vai persona, kas augstākajā mācību iestādē ir apguvusi profesionālās pilnveides izglītības (mūžizglītības) programmu "Biškopība";
7.3.
iepriekšēja darbības pieredze biškopībā: teorētisko un praktisko apmācību pakalpojumu sniegšanā, profesionāli izglītojošo un informatīvo drukāto materiālu izdošanā, starptautiskā sadarbībā ar profesionālajām biškopības organizācijām;
7.4.
pārstāv biškopības nozari un to vajadzības, īstenojot intervences biškopju labā. Biškopības nozare ir pārstāvēta, ja atbalsta pretendenta biedru biškopju reģistrētais bišu saimju (stropu) skaits ir vismaz 10 procenti no kopējā valstī reģistrētā bišu saimju skaita atbilstoši Lauksaimniecības datu centra datiem pēc stāvokļa iepriekšējā gada 1. novembrī.
7.5.
ir iesaistīts ģenētisko resursu saglabāšanā, ilgtspējīgā izmantošanā un attīstībā biškopībā un ir izstrādāts atbilstošs ģenētisko resursu plāns.
8.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents, izmantojot dienesta elektronisko pieteikšanās sistēmu, kurā notiek arī informācijas apmaiņa par atbalstu, iesniedz atbalsta iesniegumu:
8.1.
līdz 2023.gada 1.februārim par vienu vai vairākām šo noteikumu 4. punktā minētām intervencēm, kas plānotas realizēt 2023.gada finanšu gadā laika periodā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 15.oktobrim;
8.2.
turpmāk katru gadu no 1.jūlija līdz 1. augustam par vienu vai vairākām šo noteikumu 4. punktā minētām intervencēm, kas plānotas realizēt finanšu gadā laikposmā no 16.oktobra līdz nākamā gada 15.oktobrim.
9.
Šo noteikumu 8. punktā minētajā atbalsta iesniegumā norāda šādu informāciju:
9.1.
pretendenta juridiskās personas nosaukums, darbības veids, biedrības reģistrācijas numurs un klienta reģistrācijas numurs;
9.2.
atbalsta pretendenta kontaktinformācija – juridiskā adrese, tālruņa numurs un elektroniskā pasta adrese vai oficiālā elektroniskā adrese, ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts;
9.3.
atbalsta pretendenta bankas rekvizīti;
9.4.
kontaktpersonas vārds, uzvārds, tālruņa numurs un elektroniskā pasta adrese vai oficiālā elektroniskā adrese, ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts;
9.5.
ziņas par šo noteikumu  4. punktā minētām intervencēm, par kurām atbalsta pretendents iesniedz iesniegumu:
9.5.1.
atbalsta iesnieguma mērķis un vajadzības atbilstoši šo noteikumu 4. punktā minētajām intervencēm;
9.5.2.
darbības, aktivitātes un pasākumi ar kurām plānots sasniegt 9.5.1. apakšpunktā paredzēto mērķi un vajadzības;
9.5.3.
plānotos sasniedzamos rezultatīvos rādītājus 9.5.2. apakšpunktā paredzētajām  darbībām, aktivitātēm un pasākumiem;
9.5.4.
šo noteikumu 4. punktā minēto intervenču kopīgais iznākuma rādītājs;
9.6.
 intervences īstenošanas laika grafiks;
9.7.
izmaksu tāme – attiecināmās izmaksas euro atbilstoši katrai šo noteikumu 4. punktā minētajai intervencei;
9.8.
atbalsta iesnieguma kopējā summa un finansējuma sadalījums pa finanšu avotiem (euro) – Eiropas Savienības līdzfinansējums (euro) un Latvijas valsts līdzfinansējums (euro) atbilstoši šo noteikumu 4. punktā minētajām intervencēm;
9.9.
ziņas par citiem iesniegtajiem pieteikumiem vai projektiem finansējuma saņemšanai no citiem Eiropas Savienības fondiem, valsts vai pašvaldības, norādot, vai iesniegums ir saistīts ar attiecīgajiem pieteikumiem vai projektiem;
9.10.
atbalsta iesnieguma īstenošanas riska faktori;
9.11.
pavaddokumenti – intervences īstenošanā iesaistītās personas izglītību apliecinoša dokumenta apliecināta kopija vai tā oriģināls (uzrādīšanai), pārskats, kurā ir apkopota iepriekšējās darbības pieredze, kas saistīta ar teorētisko un praktisko apmācības pakalpojumu sniegšanu biškopības jomā, ja atbalsta pretendents piesakās uz šo noteikumu 4. apakšpunktā minētā intervences veida īstenošanu un ģenētisko resursu plāna (kopija), lai dienests varētu pārliecināties par atbalsta pretendenta atbilstību šo noteikumu 7.5. apakšpunktā minēto, kā arī citi saistoši dokumenti.
10.
Atbalsta pretendents kopā ar atbalsta iesniegumu iesniedz atbalsta pretendenta deklarāciju, kas noteikta normatīvajos aktos par Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai 1. pielikumā.
11.
Dienests pēc 8. punktā minētā atbalsta iesnieguma saņemšanas izvērtē pretendenta atbilstību šo noteikumu 7. punktā minētajām prasībām. Gadījumos, ja dienests pieprasījis papildus informāciju par iesniegtajiem dokumentiem vai atbilstību atbalsta saņemšanas nosacījumiem, atbalsta pretendents 10 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas rakstiski iesniedz attiecīgo informāciju un, ja nepieciešams, pievieno papildu dokumentus.
12.
Pēc atbalsta iesnieguma izvērtēšanas dienests 30 darbdienu laikā pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
12.1.
par atbalsta iesnieguma atbilstību publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un atbalsta iesnieguma apstiprināšanu;
12.2.
par atbalsta iesnieguma apstiprināšanu, nosakot izpildāmos nosacījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai, konkrētai šo noteikumu 4. punktā minētai intervencei;
12.3.
par atbalsta iesnieguma apstiprināšanu un publiskā finansējuma summas samazināšanu;
12.4.
par atbalsta iesnieguma noraidīšanu.
13.
Atbalsta iesniegumu noraida, ja:
13.1.
tajā nav informācijas par paredzētajām darbībām un to apjomu, kā arī atbalsta pretendents neatbilst šo noteikumu 7. punkta prasībām;
13.2.
tas neatbilst publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem, kas noteikti normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai un šo noteikumu 4. punktā minētajām intervencēm.
14.
Šo noteikumu 4. punktā paredzēto intervenču sagatavošanas un īstenošanas ietvarā tiek segtas personāla izmaksas saskaņā ar regulas Nr. 2022/126 23. panta 1. punktu. 
15.
Šo noteikumu 4. punktā paredzēto intervenču sagatavošanas un īstenošanas ietvarā tiek segtas administratīvās izmaksas saskaņā ar regulas Nr. 2022/126 23. panta 2. punktu.
16.
Atbalsttiesīgi izdevumi, kas faktiskis radušies atbalsta pretendendentam līgumā noteiktā termiņā, īstenojot šo noteikumu 4. punktā minētās intervences ir saskaņā ar regulas Nr. 2022/126 22.panta 3.punktu un uzskaitīti regulas Nr. 2022/126 III pielikumā. Izdevumi, kas nav atbalsttiesīgie izdevumi ir uzskaitīti regulas Nr. 2022/126 II pielikumā.
17.
Atbalsta pretendents īstenojot šo noteikumu 4.2.4.3.  un 4.4. apakšpunktā minētās intervences iegādātos materiālos vai nemateriāls aktīvus izmanto atbilstoši regulas Nr. 2022/126 11. panta 1. punkta a) apakšpunktam un tie paliek tā īpašumā piecus gadus pēc pēdējā atbalsta maksājuma saņemšanas. 
18.
Regulas Nr. 2022/126 11. panta 9. punkta pirmās daļas minētajos gadījumos atbalsta pretendents atmaksā saņemto Savienības finansējumu.
19.
Regulas Nr. 2022/126 11. panta 9. punkta otrās daļas minētajos gadījumos, dienests nodrošina Savienības finansiālā atbalsta atgūšanu proporcionāli neizpildes ilgumam.
20.
Atbalsta pretendents intervences īstenošanas laikā nekavējoties informē Lauku atbalsta dienestu:
20.1.
par nepieciešamību veikt darbības, kas nav paredzētas iesniegumā, bet ir saistītas ar intervenču veidu īstenošanu, kā arī par apstākļiem, kuru dēļ intervences nav iespējams īstenot. Neparedzētās darbības īstenojot intervences var uzsākt tikai pēc dienesta saskaņojuma;
20.2.
ja ir mainījusies atbalsta pretendenta atbilstība atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
III.Atbalsta piešķiršana, administrēšana un uzraudzība
21.
Ja dienests ir pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu, atbalsta pretendents slēdz līgumu ar dienestu par atbalsta saņemšanu par šo noteikumu attiecīgās 4. punktā minētās intervences īstenošanu. 
 
22.
Līgumā var paredzēt atbalsta pretendentam izmaksāt priekšfinansējumu 50 procentu apmērā no līgumā paredzētās summas.
23.
Atbalsta pretendents var saņemt avansa maksājumu atbilstoši regulas Nr. 2021/2116 44. panta 3a. punktam un saskaņā ar regulas Nr. 2022/127 15a. pantu.
24.
Atbalsta pretendents šo noteikumu 4. punktā minētās intervences var īstenot saskaņā ar faktiskajām izmaksām un ievērojot šajos noteikumos noteiktās prasības un regulas Nr. 2021/126 21. panta 1. punkta pirmajā daļā noteikto.
25.
Lai saņemtu atbalstu, par kādu no finanšu gadā 4. punktā īstenotām intervencēm, atbalsta pretendents ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1.septembrim, izmantojot dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmu, iesniedz maksājuma pieprasījumu.
26.
Atbalsta pretendents finanšu gada laikā atbalstu par kādu no finanšu gadā 4. punktā īstenotām intervencēm, var saņemt pa daļām, ja līdz katra mēneša 15. datumam, izmantojot dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmu, iesniedz starpposma maksājuma pieprasījumu. Starpposma maksājumus var iesniegt pēc atsevišķas līgumā paredzētās darbības vai tās posma pabeigšanas, ja tas ir īstenots un pēc tā īstenošanas ir radusies auditējama vērtība – fiziski izmērāms darbības rezultāts, kas pamatots ar grāmatvedības dokumentiem. Darbības posmu nedrīkst noteikt mazāku kā vienu kalendāro mēnesi.
27.
Šo noteikumu 24. punktā minētajā maksājuma pieprasījumā un 25. punktā  minētajā starpposma maksājuma pieprasījumā norāda:
27.1.
faktiskās attiecināmās izmaksas atbilstoši līguma izmaksu tāmei un maksājuma pieprasījuma apliecinājumu saskaņā ar normatīvajos aktos par Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai 2. pielikumu;
27.2.
darījumu apliecinošu dokumentu kopijas un kredītiestādes konta izrakstu. Dienests, ja nepieciešams, ir tiesīgs pieprasīt iesniegt konta izdruku arī par laikposmu, kas sākas līdz ar atbalsta pieteikuma iesniegšanu. Dienests ir tiesīgs pieprasīt konta izrakstu par ilgāku laikposmu;
27.3.
iepirkuma procedūras dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu vai aprakstu par cenas izvēli saskaņā, ja tāda procedūra ir veikta attiecīgā līguma ietvaros;
27.4.
atskaiti par īstenotajām darbībām, aktivitātēm un pasākumiem, un to sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem. 
28.
Šo noteikumu 25. punktā minēto maksājuma pieprasījumu un 26. punktā  minēto starpposma maksājuma pieprasījumu dienests izskata 30 darbdienu laikā pēc to saņemšanas. Ja maksājuma pieprasījums precizēts vai dienests pieprasījis papildu informāciju, izskatīšanas termiņš tiek pagarināts par 15 darbdienām pēc papildu informācijas iesniegšanas.
29.
Atbalsta kopējais katram finanšu gadam pieejamais finansējums par šo noteikumu 4. punktā īstenotām intervencēm ir atbilstošs regulas Nr. 2021/2115 88. panta 2.punktā noteiktajam Eiropas Savienības un valsts noteiktajam līdzfinansējumam.
30.
Izmaksājamais atbalsta apmērs nepārsniedz atbalsta pretendentam līgumā piešķirto apmēru finanšu gadam katrai no šo noteikumu 4. punktā minētām intervencēm.  
31.
Ja kopējā atbalsta pieprasījumu summa katrai no šo noteikumu 4. punktā minētām intervencēm pārsniedz piešķirto finansējuma apmēru attiecīgajam finanšu gadam, dienests samazina piešķirto atbalsta apmēru proporcionāli biedrības biškopju bišu saimju skaitam, kas reģistrēts valsts informācijas sistēmas "Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēma" lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā pēc stāvokļa kārtējā gada 1. novembrī.
32.
Šo noteikumu 4. punktā minēto intervenču ietvaros pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms uz attaisnotajiem izdevumiem, kas labumguvējam radušies, izņemot gadījumus, kad nodoklis saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem nav atgūstams. Valsts ieņēmumu dienests pēc dienesta pieprasījuma sniedz informāciju par atbalsta pretendenta darījumu atbilstību minētajām prasībām
IV.Noslēguma jautājums
33.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 448 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu biškopībai, tā administrēšanas un uzraudzības kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 136. nr.).
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds