Noteikumu projekts

23-TA-1199
Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā
Izdoti saskaņā ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma 11. panta piekto daļu 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka sabiedrības līdzdalības kārtību valsts un pašvaldību institūcijas (turpmāk – institūcija) virzītajā attīstības plānošanas procesā, ciktāl citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
2.
Noteikumu mērķis ir sekmēt jēgpilnu, efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, tādējādi paaugstinot minētā procesa kvalitāti un rezultātu atbilstību sabiedrības vajadzībām un interesēm. Lai sekmīgāk sasniegtu sabiedrības līdzdalībai noteiktos mērķus, institūcija viena projekta ietvaros var izmantot vairākus šajos noteikumos minētos sabiedrības līdzdalības veidus.
3.
Sabiedrības līdzdalību īsteno formālās (piemēram, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības un to apvienības, reliģiskas organizācijas, iedzīvotāju padomes) un neformālās (piemēram, nereģistrētas iniciatīvu vai iedzīvotāju grupas, interešu apvienības, kopienas) sabiedrības grupas , kā arī atsevišķas fiziskas personas (turpmāk – sabiedrības pārstāvji). Īstenojot sabiedrības līdzdalību, institūcija:
3.1.
izvērtē sabiedrības pārstāvju viedokļus un intereses. Gadījumos, kad sabiedrības pārstāvju viedokļi būtiski atšķiras, iespēju robežās turpināma diskusija ar ieinteresētajām pusēm, organizējot papildu līdzdalības iespējas pirms saskaņošanas uzsākšanas;
3.2.
ņem vērā sabiedrības pārstāvju specifiskās vajadzības (piemēram, sagatavo informāciju par apspriežamo jautājumu, ievērojot vieglās valodas principus, nodrošina iespēju pievienoties apspriedei attālināti, rīko apspriedi tuvāk tiešajai mērķgrupai, nodrošina ēku piekļūstamību personām ar kustību traucējumiem, sniedz atbalstu dalības pieteikšanai gadījumā, ja personai nav pietiekamas digitālās prasmes).
4.
Institūcija sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro attīstības plānošanas dokumentu projektu (turpmāk – projekts) izstrādē. Sabiedrības līdzdalību, ievērojot šajos noteikumos noteiktās prasības, nodrošina arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā, kā arī publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Lai informācija par sabiedrības līdzdalības iespējām sasniegtu sabiedrības pārstāvjus, kurus skar vai interesē projekts, institūcija mērķtiecīgi izplata minēto informāciju, izmantojot dažādus komunikācijas kanālus vai saziņas veidus. Ja projekta izstrādes procesā netiek nodrošinātas sabiedrības līdzdalības iespējas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu attīstības plānošanas dokumentā, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) vai paskaidrojuma rakstā.
5.
Sabiedrības līdzdalības kārtību nepiemēro institūcijas vadības dokumentu un iekšējo tiesību aktu izstrādes procesā. 
6.
Izstrādājot projektu, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju, institūcija nodrošina konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem, kurus skar projektā plānotais. 
7.
Lai sabiedrības pārstāvjus informētu par līdzdalības iespējām, institūcija sagatavo paziņojumu (1. pielikums) un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā, publicē to attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Paziņojumu par līdzdalības iespējām var izplatīt arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķgrupu. 
8.
Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Ja projekta izstrāde TAP portālā vēl nav uzsākta, valsts tiešās pārvaldes iestāde nodrošina paziņojuma publicēšanu attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība".
9.
Sabiedrības pārstāvja pienākums ir institūcijas paziņojumā noteiktajos termiņos un veidā informēt institūciju par savu interesi iesaistīties projekta izstrādes procesā, norādot paziņojumā pieprasīto informāciju, kā arī turpmākajā līdzdalības procesā ievērot institūcijas noteiktos termiņus.
10.
Informāciju par notikušo sabiedrības līdzdalību un sasniegtajiem rezultātiem aktualizē katrā projekta virzības posmā un norāda attiecīgi:
10.1.
attīstības plānošanas dokumenta kopsavilkumā, anotācijā vai paskaidrojuma rakstā;
10.2.
apkopojumā par sabiedrības pārstāvju izteiktajiem viedokļiem, iebildumiem un priekšlikumiem (izstrādes procesā);
10.3.
izziņā par atzinumos izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem (pirms lēmuma pieņemšanas).
11.
Sabiedrības pārstāvji var vērsties institūcijā Iesniegumu likumā noteiktajā kārtībā, aktualizējot nepieciešamību nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas, ja tās iepriekš nav tikušas nodrošinātas. 
II.Sabiedrības līdzdalības veidi
12.
Sabiedrības līdzdalības iespējas nodrošina šādās projekta izstrādes un īstenošanas procesa stadijās:
12.1.
līdzdalības procesa vai dokumenta projekta izstrādes ierosināšanā;
12.2.
projekta izstrādē;
12.3.
lēmuma pieņemšanas procesā lēmējinstitūcijas noteiktajā kārtībā;
12.4.
ieviešanā;
12.5.
ieviešanas uzraudzībā un novērtēšanā;
12.6.
aktualizācijā.
13.
Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties (klātienē, attālināti vai kombinētā formātā) šādos veidos:
13.1.
piedaloties darba grupās, konsultatīvajās padomēs, uzraudzības padomēs;
13.2.
piedaloties apspriedē;
13.3.
iesaistoties publiskajā apspriešanā;
13.4.
iesaistoties citās līdzdalības aktivitātēs (piemēram, domnīcās, diskusijās, konferencēs, fokusgrupās, projektu komandās, aptaujās);
13.5.
sagatavojot atzinumu (to skaitā, atkārtotu) projektam pirms lēmuma pieņemšanas:
13.5.1.
valsts tiešās pārvaldē – atbilstoši Ministru kabineta iekšējo kārtību un darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem saskaņošanā novirzītam attīstības plānošanas dokumenta un tiesību akta projektam;
13.5.2.
pašvaldībā un citā institūcijā – likumos un attiecīgās pašvaldības vai institūcijas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
13.6.
sniedzot iebildumus un priekšlikumus lēmuma pieņemšanas procesā:
13.6.1.
valsts tiešās pārvaldē – Valsts sekretāru sanāksmē, Ministru kabineta komitejas un Ministru kabineta sēdē atbilstoši Ministru kabineta iekšējo kārtību un darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem;
13.6.2.
pašvaldībā – domes un komiteju sēdēs, komisijās un citās institūcijās atbilstoši pašvaldības nolikumam;
13.6.3.
citā institūcijā – atbilstoši tajā noteiktajai iekšējai lēmumu pieņemšanas kārtībai;
13.7.
līdzdarbojoties politikas īstenošanā Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
14.
Institūcija sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai var izmantot citus inovatīvus līdzdalības veidus, ja tie ļauj nodrošināt efektīvāku sabiedrības pārstāvju iesaisti nekā šajos noteikumos minētie veidi.
15.
Institūcija, iesaistot sabiedrības pārstāvjus konsultatīvajās padomēs vai uzraudzības padomēs:
15.1.
sabiedrības pārstāvjus izvēlas atklātā procedūrā, publicējot informāciju (1. pielikums) par konsultatīvās padomes vai uzraudzības padomes izveidi un iespējām tajā pieteikties, un nodrošinot interešu un viedokļu dažādību:
15.1.1.
ja attiecīgo sabiedrības līdzdalības iespēju organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde, informāciju publicē TAP portālā, kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Sabiedrības pārstāvis dalības pieteikšanai konsultatīvajā padomē vai uzraudzības padomē izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem vai sazinās ar iestādi, piemēram, norādīto kontaktpersonu. Ja projekta izstrāde TAP portālā vēl nav uzsākta, valsts tiešās pārvaldes iestāde nodrošina informācijas publicēšanu attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība";
15.1.2.
ja attiecīgo sabiedrības līdzdalības iespēju organizē cita institūcija, informāciju publicē attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība", kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos;
15.1.3.
informāciju par konsultatīvo padomju un uzraudzības padomju sastāvā iekļautajiem dalībniekiem un to sēžu protokolus publicē institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība";
15.2.
nosaka kritērijus, kādiem jāatbilst konsultatīvajā padomē vai uzraudzības padomē iesaistāmajiem sabiedrības pārstāvjiem. Kritērijus var nenoteikt, ja ir objektīvi apstākļi, lai tos nenoteiktu;
15.3.
nodrošina, ka tiek uzklausīti arī tie sabiedrības pārstāvji, kuri izrādījuši interesi līdzdarboties konsultatīvajā padomē vai uzraudzības padomē, taču nav iekļauti tās sastāvā.
16.
Institūcija var iesaistīt sabiedrības pārstāvjus starpinstitūciju darba grupās vai domnīcās, kas izveidotas noteikta mērķa sasniegšanai vai pastāvīgi. Institūcija nosaka iesaistāmos sabiedrības pārstāvjus atbilstoši to kompetencei attiecīgajā jautājumā. 
17.
Apspriede ir sanāksme, kurā piedalās un savus iebildumus un priekšlikumus sniedz sabiedrības pārstāvji. Institūcija, organizējot apspriedi:
17.1.
paziņojumā par apspriedi norāda sanāksmes tēmu, norises vietu, laiku, veidu un atbildīgo personu;
17.2.
nodrošina, ka ne mazāk kā 14 dienas pirms apspriedes visa ar sanāksmi saistītā informācija ir pieejama TAP portālā vai institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Vienlaikus informāciju par apspriedes norisi var izplatīt arī citos sabiedrībai pieejamos veidos atkarībā no tā, kāda institūcija organizē apspriedi un kā pieteikšanās dalībai notiek:
17.2.1.
ja apspriedi organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde, pieteikšanās dalībai notiek, izmantojot TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējoties ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
17.2.2.
ja apspriedi organizē cita institūcija, pieteikšanās dalībai notiek atbilstoši attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētajā paziņojumā norādītajā veidā;
17.3.
pēc tiešās mērķgrupas (vai organizācijas, kas pārstāv mērķgrupu) pieprasījuma vai pēc institūcijas iniciatīvas, ja iespējams, nodrošina sanāksmes un ar to saistīto dokumentu pieejamību un saprotamību tiešajai mērķgrupai nepieciešamajā formātā.
18.
Publiskā apspriešana ir ārējā normatīvajā aktā vai institūcijas noteikts laikposms, kurā sabiedrības pārstāvji pauž viedokli, rakstveidā sniedzot savus iebildumus un priekšlikumus. Institūcija, organizējot publisko apspriešanu:
18.1.
nosaka konkrētu publiskās apspriešanas laiku. Publiskās apspriešanas ilgums attīstības plānošanas dokumentu projektiem ir vismaz 30 dienas un ārējo normatīvo aktu projektiem – vismaz 14 dienas, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Institūcija var noteikt arī ilgāku publiskās apspriešanas norises laiku;
18.2.
paziņojumā par publisko apspriešanu norāda atbildīgo personu un veidu, kādā iesniedzami viedokļi par publiskajai apspriešanai nodoto projektu. Ja publiskā apspriešana tiek organizēta TAP portālā, sabiedrības pārstāvis viedokļa sniegšanai izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
18.3.
nodrošina apspriežamo dokumentu publisku pieejamību TAP portālā (ja publisko apspriešanu organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde) vai attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" (ja publisko apspriešanu organizē cita institūcija) visu publiskās apspriešanas laiku. Informāciju var izplatīt arī citos sabiedrībai pieejamos veidos;
18.4.
pēc tiešās mērķgrupas (vai organizācijas, kas pārstāv mērķgrupu) pieprasījuma vai pēc institūcijas iniciatīvas, ja iespējams, nodrošina ar publisko apspriešanu saistītās informācijas pieejamību un saprotamību tiešajai mērķgrupai nepieciešamajā formātā.
19.
Pēc katra projekta virzības posma sagatavojams un publicējams apkopojums (2. pielikums). Apkopojumā norādāmi visi sabiedrības pārstāvji, kuri piedalījās līdzdalības norisē (pārstāvētā organizācija, viedokļa sniedzēja vārds un uzvārds (ja tas ir norādīts, sniedzot viedokli) vai norāde "fiziska persona" vai "juridiska persona" (ja viedokļa sniedzējs ir vēlējies neatklāt savu identitāti), ja attiecināms, interešu pārstāvja identifikācijas numurs) un to sniegtais viedoklis, kā arī institūcijas skaidrojums. Apkopojumā sabiedrības pārstāvja sniegtais viedoklis iekļaujams neatkarīgi no veida un formas, kādā tas ticis sniegts. Ja rīkota apspriede, apkopojumu par tās norisi var sniegt protokola formātā, ievērojot nepieciešamību fiksēt sanāksmes norisi, dalībniekus, mutiski izteiktos viedokļus. Institūcija informāciju sniedz laikus, nodrošinot, ka sabiedrības pārstāvji var īstenot attiecīgajā projekta virzības posmā pieejamās līdzdalības iespējas. Apkopojumu sagatavo un publicē, vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām:
19.1.
valsts tiešās pārvaldes iestāde - izmantojot TAP portāla funkcionalitāti (pieejama elektroniska apkopojuma veidlapa un iespēja to publicēt) un nosūta dalībniekiem, kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos;
19.2.
cita institūcija - attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" un nosūta dalībniekiem, kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos.
20.
Institūcijai ir tiesības neapstrādāt saņemto priekšlikumu, ja tas: 
20.1.
ir klaji aizskarošs un izaicinošs;
20.2.
nav salasāms vai saprotams;
20.3.
nav sniegts teksta formātā (piemēram, fotogrāfijas, zīmējumi);
20.4.
nav saistīts ar projekta saturu.
III.Sabiedrības līdzdalības organizēšana
21.
Institūcija, lemjot par projekta izstrādes uzsākšanu politikas jomā, nozarē vai teritorijā, nosaka personu, kas ir atbildīga par sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu.
22.
Atbildīgā persona, nodrošinot sabiedrības līdzdalību:
22.1.
iesaista sabiedrības mērķgrupas (vai organizācijas, kas pārstāv mērķgrupu), kuras tieši skars attiecīgais projekts, un nodrošina komunikāciju ar sabiedrības pārstāvjiem projekta virzības laikā;
22.2.
izvēlas piemērotāko sabiedrības līdzdalības veidu, veicinot jēgpilnu, efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos attiecīgā projekta izstrādes procesā;
22.3.
aktualizē informāciju par sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu katrā projekta virzības posmā;
22.4.
pēc sabiedrības līdzdalības procesa noslēguma sabiedrības pārstāvjiem, kuri bija iesaistījušies minētajā procesā (neatkarīgi no to līdzdalības veida), laikus nodrošina atgriezenisko saiti (piemēram, atbilde sabiedrības pārstāvim, apkopojums par saņemtajiem priekšlikumiem un turpmāko rīcību ar tiem, protokols).
23.
Atbildīgā persona sagatavo paziņojumu par līdzdalības iespējām (1. pielikums) un publicē to atbilstoši šo noteikumu 17. un 18. punktā minētajiem attiecīgajai līdzdalības iespējai noteiktajiem publicēšanas veidiem un termiņiem vai vismaz 14 dienas pirms attiecīgā līdzdalības veida norises, ja normatīvajos aktos nav noteikts cits termiņš.
IV.Noslēguma jautājumi
24.
25.
Institūcija līdz 2025.gada 31.decembrim nodrošina līdz noteikumu spēkā stāšanas brīdim izveidoto konsultatīvo padomju un uzraudzības padomju darbības atbilstību šiem noteikumiem. 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-1199 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-1199 Nr]
Paziņojums par līdzdalības iespējām*
Dokumenta veids, nosaukums, identifikācijas numurs (ja attiecināms)

Norāda dokumenta veidu (politikas plānošanas dokuments, teritorijas plānošanas dokuments, tiesību akts u. c.).

Norāda dokumenta nosaukumu.

Ja attiecināms, norāda identifikācijas numuru.

Ja attiecināms, norāda plānoto dokumenta darbības termiņu

Ja attiecināms, pievieno datnes elektroniskā formā (attīstības plānošanas dokuments, tiesību akts un tā anotācija, citi dokumenti, kas sniedz papildu informāciju (piemēram, pētījumi))

Līdzdalības veids Norāda sabiedrības līdzdalības veidus, kurus plānots izmantot dokumenta izstrādē, atbilstoši šo noteikumu 13. punktam
Norises laiks Norāda attiecīgās līdzdalības iespējas norises laiku
Mērķa apraksts Norāda dokumenta izstrādes mērķi un būtību

Sākotnēji identificētās problēmas apraksts

Norāda sākotnēji identificētās un ar dokumentu risināmās problēmas
Politikas joma Norāda, kādā politikas jomā dokuments tiek izstrādāts
Teritorija Norāda, kādā teritorijā dokuments tiek izstrādāts
Dokumenta mērķgrupas un ietekme uz tām Norāda visas sabiedrības mērķgrupas, kuru intereses skar dokumenta izstrāde un kuru viedokli institūcija vēlētos saņemt, un skaidro dokumenta ietekmi uz katru identificēto grupu
Informācija Institūcija var norādīt, ka tā lūdz sabiedrības pārstāvjus pieteikties noteiktā formātā un termiņā, kā arī jebkādu citu informāciju, kas ir institūcijas rīcībā un varētu būt noderīga sabiedrības pārstāvjiem to līdzdalības plānošanā, piemēram, norāda, kur plānots publicēt informāciju. Ja attiecināms, institūcija sniedz informāciju par sabiedrības līdzdalības rezultātiem iepriekšējā projekta virzības posmā
Atbildīgā persona Norāda par līdzdalības iespējām atbildīgās personas vārdu, uzvārdu, tālruņa numuru un e-pasta adresi

 

Piezīme. * TAP portālā aizpilda atbilstoši pieejamai elektroniskajai paziņojuma veidlapai.

2.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-1199 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-1199 Nr]
Apkopojums par [izmantotais līdzdalības veids un tā norises laiks] laikā saņemtajiem sabiedrības pārstāvju viedokļiem, iebildumiem un priekšlikumiem par [dokumenta nosaukums]
Nr.p.k. Viedokļa/iebilduma/priekšlikuma iesniedzējs*

Iesniegtā viedokļa/iebilduma/priekšlikuma būtība

Ņemts vērā/
ņemts vērā daļēji/
nav ņemts vērā
Skaidrojums, kādā veidā iebildums/priekšlikums ir ņemts vērā vai ņemts vērā daļēji, vai pamatojums, ja iebildums/priekšlikums nav ņemts vērā
         
         

 

Datums** _______________________________________
  (dd.mm.gggg.)

 

Atbildīgā persona _____________________________________
  (vārds, uzvārds, paraksts**)

 

Piezīmes.

* Iesniedzējs (fiziskai personai – vārds, uzvārds, juridiskai personai – nosaukums) var tikt publiskots, ja tam ir piekritis. Ja attiecināms, iesniedzējs norāda interešu pārstāvja reģistrācijas numuru. 

** Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.