22-TA-2332
Izglītības iestāžu reģistrācijas kārtība
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 8. punktu un 24. panta trešo daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un to filiāles) reģistrācijas kārtību;
1.2.
koledžas darbības uzsākšanas kritērijus.
2.
Izglītības iestādes reģistrē Izglītības iestāžu reģistrā (turpmāk – reģistrs), kas ir Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – sistēma) sastāvdaļa. Izglītības iestāžu reģistru kārto pilnvarota Izglītības kvalitātes valsts dienesta (turpmāk – dienests) atbildīgā amatpersona (turpmāk – amatpersona).
3.
Amatpersona, izvērtējot izglītības iestādes dibinātāja vai viņas pilnvarotas personas (turpmāk – iesniedzējs) iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, pieņem lēmumu:
3.1.
par izglītības iestādes reģistrāciju reģistrā;
3.2.
par izglītības iestādes reģistrācijas atteikumu;
3.3.
par atteikumu izdarīt grozījumus reģistrā;
3.4.
par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra.
4.
Citus šo noteikumu 3. punktā neminētos amatpersonas pieņemtos lēmumus, ar kuriem tiek izdarīti grozījumi reģistrā bez lēmuma izdošanas rakstveidā, amatpersona ievada sistēmā.
5.
Amatpersonas lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu dienesta vadītājam. Dienesta vadītāja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
II.Izglītības iestādes reģistrācijai iesniedzamie dokumenti un to izskatīšanas kārtība
6.
Izglītības iestādēm piemēro Izglītības likuma 24. pantā noteiktās reģistrācijas prasības.
7.
Iesniedzējs mēneša laikā pēc izglītības iestādes dibināšanas vai mēneša laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par izglītojošas darbības uzsākšanu, iesniedz dienestā iesniegumu par izglītības iestādes reģistrāciju.
8.
Iesniegumam par izglītības iestādes reģistrāciju pievieno Izglītības likuma 24.panta trešajā daļā minēto dokumentu oriģinālus vai to apliecinātas kopijas.
9.
Iesniegumam par koledžas reģistrāciju pievieno dokumentus, kas apliecina koledžas atbilstību šādiem koledžas darbības uzsākšanas kritērijiem:
9.1.
koledža īstenos studiju virzienu, kurā būs vismaz viena īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programma;
9.2.
koledžas dibinātāja īpašumā, valdījumā vai lietošanā ir telpas kvalitatīvai īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanai uz vismaz astoņiem gadiem;
9.3.
koledžas telpu plānojums nodrošinās, ka īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanā vienlaikus notiekoša studiju procesa laikā telpu platība būs ne mazāka par 7 m2 uz vienu studējošo, ieskaitot akadēmiskā personāla individuālajam darbam paredzētās telpas;
9.4.
koledža spēj nodrošināt saistības pret tās studējošajiem vismaz 711 435 euro apmērā, un to apliecina bankas vai apdrošināšanas sabiedrības izsniegta garantija;
9.5.
koledžai nošķirtās kustamās un nekustamās mantas vērtība ir ne mazāka par 2 845 743 euro, un to apliecina sertificēta vērtētāja vērtējums, šī manta nav ieķīlāta vai citādi apgrūtināta ar lietu tiesībām, tai nav uzlikts aizliegums;
9.6.
nevienam no koledžas dibinātājiem nav nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, neviens no koledžas dibinātājiem nav pasludināts par maksātnespējīgu, neatrodas likvidācijas procesā, neviena dibinātāja saimnieciskā darbība nav apturēta vai pārtraukta, nedz arī uzsākta tiesvedība par kāda dibinātāja darbības izbeigšanu, maksātnespēju vai bankrotu;
9.7.
koledžas telpas ir apdrošinātas uz laiku, ne mazāku par gadu;
9.8.
koledžas tehniskais aprīkojums atbildīs īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanas nosacījumiem un sanitāri higiēniskajām prasībām, koledžai ir datoraprīkojums, kas nodrošinās studējošo vajadzības;
9.9.
koledžā ir bibliotēka ar plānotās īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas apguvei nepieciešamiem mācību līdzekļiem, un tajā ir nodrošināta pieeja Latvijas un starptautiskajiem elektroniskajiem literatūras un periodikas krājumiem, kurus izmanto patstāvīgajam, zinātniskajam un pētniecības darbam;
9.10.
koledžas (izņemot Iekšlietu ministrijas sistēmā esošu koledžu) direktoram, ar kuru noslēgts darba līgums, ir vismaz maģistra grāds vai tam pielīdzināts grāds, vismaz piecu gadu pedagoģiskā darba pieredze, akadēmiskā darba pieredze vai darba pieredze saistītā nozarē un vismaz piecu gadu pieredze vadošā amatā.
10.
Pirms izglītības iestādes reģistrēšanas dienests pārliecinās, vai izglītības programmas īstenošanas vietas telpas atbilst higiēnas un drošības prasībām, tai skaitā būvēm noteiktajām prasībām:
10.1.
iesniedzējs ir saņēmis Veselības inspekcijas atzinumu par objekta atbilstību higiēnas prasībām un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta atzinumu par objekta atbilstību ugunsdrošības prasībām;
10.2.
izglītības programmas īstenošanas būves vai telpu grupas lietošanas veids atbilst plānotajai darbībai, un tas ir reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā;
10.3.
būve vai telpu grupa, kur tiks īstenota izglītības programma, ir pieņemta ekspluatācijā un nav atzīta par bīstamu;
10.4.
izglītības programmas īstenošanas vietas adrese un juridiskā adrese atbilst Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas datiem.
11.
Par izglītības programmas īstenošanas vietas adresi nav uzskatāma vieta, kur tiek īstenotas darba vidē balstītās mācības, praktiskās mācības un prakse ārpus izglītības iestādes telpām, kā arī citos mācību procesa īstenošanas pasākumos ārpus izglītības iestādes telpām, piemēram, īstenojot individuālu darba vidē balstītu mācību plānu, praktiskās mācības, praksi, starpdisciplināru kursu "Projekta darbs" (veicot pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu), izglītojamo interesēm atbilstošu specializētu kursu, iesaistot partnerus, lai nodrošinātu atsevišķu izglītojamam plānoto rezultātu sasniegšanu vai kursu apgūšanu, vai īstenojot vienreizējus mācību un audzināšanas pasākumus.
12.
Šajos noteikumos minēto dienesta uzdevumu veikšanai Valsts zemes dienests tiešsaistes datu pārraides režīmā sniedz dienestam Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datus un Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas datus. Amatpersonai, pamatojoties uz Valsts adrešu reģistra vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas informāciju, ir tiesības, nepieņemot atsevišķu lēmumu, aktualizēt reģistrā ziņas par izglītības iestāžu adresēm.
13.
Amatpersona izvērtē, vai šo noteikumu 7., 8., 9. un 10. punktā minētais iesniegums un dokumenti atbilst normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas prasībām.
III.Izglītības iestādes iekļaušana reģistrā un grozījumu izdarīšana reģistrā
14.
Amatpersona, pieņemot lēmumu par izglītības iestādes reģistrāciju reģistrā, piešķir tai reģistrācijas numuru un izdara ierakstu reģistrā. Lēmumu par izglītības iestādes reģistrāciju dienests triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē sistēmā (www.viis.gov.lv). Ierakstam reģistrā par izglītības iestādi ir publiska ticamība.
15.
Informāciju par izglītības iestādi reģistrā norāda atbilstoši Izglītības likumam, Profesionālās izglītības likumam un Ministru kabineta noteikumiem par sistēmas saturu.
16.
Izglītības iestādei ir pienākums 10 darbdienu laikā pēc reģistrā norādāmās informācijas, kā arī izglītības programmas īstenošanas vietas telpu plānojuma vai būves vai telpu grupas lietošanas veida izmaiņām rakstiski informēt par to amatpersonu, iesniedzot attiecīgo izmaiņu vai veikto grozījumu apliecinošus dokumentus.
17.
Ja mainījusies reģistrā norādāmā informācija, izņemot šo noteikumu 18. un 19. punktā minētā informācija, amatpersona triju darbdienu laikā pēc šo noteikumu 16.punktā minēto dokumentu saņemšanas to aktualizē, nepieņemot atsevišķu lēmumu.
18.
Izglītības iestāde pievieno un aktualizē sistēmā nolikumu vai citu darbību reglamentējošu normatīvo aktu (valsts izglītības iestāde un koledža). Sistēmā ietver informāciju par izglītības iestādes nolikumu un tā apstiprināšanas datumu.
19.
Izglītības iestādei ir pienākums aktualizēt reģistrā norādāmo informāciju par izglītības iestādes vadītāju un izglītības programmas īstenošanas vietas adresi.
20.
Amatpersonai ir tiesības pārliecināties par izglītības iestādes reģistrā ievadītās informācijas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un sazināties ar informācijas ievadītāju, norādot uz nepieciešamību precizēt vai labot ievadīto informāciju, ja tā ir kļūdaina vai nepilnīga.
IV.Izglītības iestādes reģistrācijas vai grozījumu izdarīšanas reģistrā atlikšana un atteikšana
21.
Ja, izvērtējot reģistram iesniegtos dokumentus, tajos konstatēti trūkumi, amatpersona Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanas termiņa pagarināšanu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
22.
Lēmumu par izglītības iestādes reģistrācijas atteikšanu vai lēmumu par grozījumu izdarīšanas atteikšanu amatpersona pieņem, ja:
22.1.
konstatē, ka reģistram iesniegtie dokumenti neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas prasībām, nav ievērotas normatīvajos aktos noteiktās dibināšanas prasības vai darbības uzsākšanas kritēriji un konstatētie trūkumi nav novēršami;
22.2.
iesniedzējs sniedzis nepatiesas vai maldinošas ziņas vai dienestam likti šķēršļi reģistra ziņu pārbaudē;
22.3.
iesniedzējs noteiktajā termiņā nav novērsis lēmumā par administratīvā akta izdošanas termiņa pagarināšanu norādītos trūkumus.
V.Izglītības iestādes svītrošana no reģistra
23.
Amatpersona var lemt par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra, ja:
23.1.
izglītības iestādes dibinātājs ir iesniedzis iesniegumu par izglītības iestādes slēgšanu (likvidāciju) vai par izglītojošas darbības izbeigšanu;
23.2.
dienests ir konstatējis, ka izglītības iestādes reģistrācijas procesā ir sniegtas nepatiesas vai maldinošas ziņas, kas bijušas par pamatu izglītības iestādes iekļaušanai reģistrā;
23.3.
izglītības iestāde normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav akreditēta;
23.4.
kompetentas kontroles institūcijas atkārtoti konstatējušas normatīvo aktu pārkāpumus izglītības iestādes darbībā un par to informējušas dienestu;
23.5.
ir apliecinājums, ka izglītības iestāde savu darbību, tai skaitā izglītojošu darbību, vairs neveic (piemēram, tiesas spriedums, oficiālos reģistros konstatēts, ka izglītības iestādes dibinātājs, izglītības iestāde ir likvidēta, anulētas visas licences);
23.6.
iesniedzējs trīs mēnešu laikā pēc dienesta pieprasījuma nav sniedzis dienesta pieprasīto informāciju.
24.
Papildus šo noteikumu 23. punktā minētajiem gadījumiem amatpersona var pieņemt lēmumu par koledžas svītrošanu no reģistra, ja:
24.1.
gada laikā pēc koledžas reģistrēšanas nav saņemta licence studiju programmas īstenošanai;
24.2.
gada laikā pēc licences saņemšanas nav uzsākta paredzēto studiju programmu īstenošana.
25.
Ja konstatēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi, kas var radīt vai ir radījuši ievērojamas nelabvēlīgas sekas, reģistra atbildīgā amatpersona var lemt par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra. Šādā gadījumā nav nepieciešams konstatēt normatīvo aktu pārkāpumu atkārtotību.
26.
Šo noteikumu 23.5. apakšpunktā noteiktajā gadījumā, kad oficiālā reģistrā ir informācija par izglītības iestādes vai tās dibinātāja likvidāciju, dienests negatavo rakstveida lēmumu, bet veic reģistrā ierakstu par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra.
VI.Noslēguma jautājumi
27.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2015. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 397 „Izglītības iestāžu un citu Izglītības likumā noteikto institūciju reģistrācijas kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 2015, 139. nr.; 2018., 68. nr.; 2019, 12. nr.; 2020, 112. nr.).
28.
Iesniegumus, kas iesniegti pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, izskata atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas bija spēkā iesnieguma iesniegšanas dienā.
29.
Noteikumi stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds