Likumprojekts

24-TA-348
Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā
Izdarīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 10. nr.; 2003, 8., 14. nr.; 2005, 2., 5., 14. nr.; 2006, 24. nr.; 2008, 24. nr.; 2009, 2., 15. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 193. nr.; 2011, 169. nr.; 2016, 57. nr.; 2017, 30., 253. nr.; 2020, 218. nr.) šādus grozījumus:
1.
4. panta piektajā daļā:
izslēgt 5. un 6. punktu;
izteikt 7. punktu šādā redakcijā:

"7) nav sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas) vai nav notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, vai pret personu uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts, izņemot gadījumus, ja uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata;".
2.
5. pantā:
izslēgt piektās daļas 5. un 6. punktu;
izteikt piektās daļas 7. punktu šādā redakcijā:

"7) nav sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas) vai nav notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, vai pret personu uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts, izņemot gadījumus, ja uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata;";
papildināt pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

"(9) Biroja priekšnieka izveidota komisija var atļaut personai, uz kuru attiecas šā panta piektās daļas 7. punktā minētie ierobežojumi, pretendēt uz Biroja amatpersonas amatu, ja no dienas, kad persona notiesāta vai kad pieņemts lēmums par kriminālprocesa izbeigšanu uz nereabilitējoša pamata, ir pagājuši ne mazāk kā pieci gadi, bet gadījumā, ja šajā termiņā sodāmība nav dzēsta vai noņemta, – no dienas, kad sodāmība dzēsta vai noņemta."
3.
Papildināt 7. panta pirmo daļu ar 17. un 18. punktu šādā redakcijā:

"17) veic taktisko analīzi, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
18) veic stratēģisko analīzi, lai identificētu korupcijas tendences, tipoloģijas un draudus."
4.
Papildināt 9. pantu ar 10. un 11. punktu šādā redakcijā:

"10) veic taktisko analīzi, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
11) veic stratēģisko analīzi, lai identificētu politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu tendences, tipoloģijas un draudus."
5.
Papildināt 9.1 pantu ar 7. un 8. punktu šādā redakcijā:

"7) veic taktisko analīzi, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā;
8) veic stratēģisko analīzi, lai identificētu priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumu tendences, tipoloģijas un draudus."
6.
Papildināt likumu ar 10.2 pantu šādā redakcijā:

"10.2 pants. Resoriskās pārbaudes nosacījumi
(1) Resorisko pārbaudi var uzsākt, lai iegūtu un izvērtētu informāciju par iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, ja attiecīgās informācijas pārbaudei nav nepieciešami kriminālprocesa līdzekļi un metodes.
(2) Biroja amatpersona resorisko pārbaudi veic saskaņā ar šā likuma 10. panta pirmajā daļā vai citos likumos Biroja amatpersonai noteiktajām tiesībām. Resoriskās pārbaudes procesā Biroja amatpersonai nav tiesību veikt darbības, kas īstenojamas tikai kriminālprocesa ietvaros.
(3) Resorisko pārbaudi pabeidz triju mēnešu laikā vai ātrāk, ja tiek uzsākts kriminālprocess vai administratīvā pārkāpuma process. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju par resorisko pārbaudi līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(4) Ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta trešajā daļā noteikto termiņu nav iespējams ievērot, Biroja priekšnieks to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par gadu, bet ne vairāk par trim mēnešiem vienā pagarinājumā. Ja resoriskā pārbaude uzsākta uz iesnieguma pamata, par termiņa pagarināšanu paziņo iesniedzējam."
7.
Papildināt likumu ar III1 nodaļu šādā redakcijā:
"III1 nodaļa
Biroja risku analīzes informācijas sistēma


11.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma un tās izmantošanas mērķis

(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – risku analīzes informācijas sistēma) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma.
(2) Risku analīzes informācijas sistēmas izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu krāšanu, glabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, krāšanu, glabāšanu un apriti par šā likuma 11.2 panta pirmajā daļā minētajām personām, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) Risku analīzes informācijas sistēmas pārzinis un turētājs ir Birojs. Birojs organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā minētajam izmantošanas mērķim.
(4) Ministru kabinets nosaka risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību.

11.2 pants. Datu apstrāde risku analīzes informācijas sistēmā

(1) Birojs risku analīzes informācijas sistēmā veic datu apstrādi:
1) par valsts amatpersonām likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē, par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem, ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām un patiesā labuma guvējiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 25. panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
4) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, individuālajiem komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona vai īpašnieks ir kāda no šīs daļas 1., 2. un 3. punktā minētajām personām;
5) par juridiskām personām vai juridiskiem veidojumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē, kuros patiesais labuma guvējs ir kāda no šīs daļas 1., 2. un 3. punktā minētajām personām.
(2) Risku analīzes informācijas sistēmā netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(3) Risku analīzes informācijas sistēmā tiek apstrādātas šādas šā panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā minēto fizisko personu datu kategorijas:
1) identifikācijas dati un kontaktinformācija;
2) dati par amatu un darbavietu;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību.
(4) Lai identificētu šā likuma 11.1 panta otrajā daļā minētās likumsakarības un personas, par kurām atbilstoši Biroja kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, risku analīzes informācijas sistēmā tiek veikta fizisko personu profilēšana, pamatojoties uz šā panta trešajā daļā minētajām datu kategorijām.  
(5) Fiziskas personas datu apstrāde risku analīzes informācijas sistēmā tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par apstrādātajiem viņa personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz dienai, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.

11.3 pants. Datu iegūšanas avoti risku analīzes informācijas sistēmā

Risku analīzes informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Uzņēmumu reģistra žurnāla, Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, Datu noliktavas sistēmas, Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas, Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra un Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas "Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata", Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas un Iepirkumu uzraudzības biroja Publikāciju vadības sistēmas, Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas."
8.
Papildināt 12. panta pirmo daļu ar ceturto teikumu šādā redakcijā:

"Ministru kabinets nosaka dienesta apliecības un žetona paraugu."
9.
 Papildināt pārejas noteikumus ar 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Ministru kabinets līdz 2025. gada 1. septembrim izdod šā likuma 11.1 panta ceturtajā daļā un 12. panta pirmajā daļā minētos noteikumus."
Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja - tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere