MK sēdes protokollēmuma projekts

24-TA-2704
Informatīvais ziņojums "Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu un konceptuāli atbalstīt piedāvāto risinājumu Rail Baltica projekta ieviešanas scenārijam Latvijas teritorijā.
2.
Attiecībā uz Rail Baltica projekta ieviešanas 1. kārtas scenāriju projekta ieviesējiem kā galveno ieviešanas prioritāti noteikt:
2.1.
Rail Baltica pārrobežu savienojuma izveidi no Lietuvas/Latvijas robežas līdz Latvijas/Igaunijas robežai (Lietuvas/Latvijas robeža - Misa - Upeslejas - Vangaži - Latvijas/Igaunijas robeža);
2.2.
būvdarbu pabeigšanu Rail Baltica pasažieru stacijas "Starptautiskā lidosta "Rīga"" un dzelzceļa stacijas "Rīgas Centrālā stacija" dienvidu daļā, kā arī savienojuma dzelzceļa stacijas "Starptautiskā lidosta "Rīga"" - Imanta izveidi, lai abus pasažieru termināļus varētu sākt izmantot 1520 mm pasažieru vilcienu apkalpošanai, integrējot Rīgas lidostas dzelzceļa staciju arī esošajā dzelzceļa tīklā;
2.3.
1435 mm dzelzceļa līnijas izveidi vienas starptautiskās stacijas savienošanai (posmā Misa - pasažieru stacija "Starptautiskā lidosta "Rīga"" vai Upeslejas - dzelzceļa stacija "Rīgas Centrālā stacija");
2.4.
vismaz četru reģionālo pasažieru staciju: Salacgrīva, Skulte, Salaspils (Daugavkrasti), Bauska - izbūvi un aprīkošanu; infrastruktūras apkopes punktu Iecavā un Skultē - izbūvi un aprīkošanu; kustības vadības centra izveidi; sānceļa izbūvi Salaspils kravu terminālim.
3.
Ar mērķi samazināt būvniecības izmaksas 1. kārtā plānotā divu sliežu ceļu vietā izbūvēt viensliežu ceļu, bet visu saistīto infrastruktūru, uzbērumu, satiksmes pārvadus un tiltus plānot pilnā apjomā - ar iespēju turpmākajās kārtās izbūvēt divus sliežu ceļus, tādējādi nodrošinot pilnu sākotnēji plānoto infrastruktūras kapacitāti.
4.
Satiksmes ministrijai (akciju sabiedrībai "RB Rail" un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas”) turpmāko darbu veikt atbilstoši šī protokollēmuma 2. un 3. punktā noteiktajam, tostarp īstenojot nepieciešamos grozījumus esošajā projektā, un turpināt darbu pie projekta Rail Baltica izmaksu samazināšanas.
5.
Lai īstenotu projekta Rail Baltica 1. kārtu, ir jānodrošina, ka no 2021. līdz 2027. gadam, izmantojot EISI, MM un citu finansēšanas mehānismu līdzekļus, efektīvi tiek īstenotas jau apstiprinātās aktivitātes 2. punktā minētajos objektos. Jāprioritizē 1. kārtas darbi nākamajos Eiropas Savienības finansējuma uzsaukumos, un Latvijas nacionālajā pozīcijā Eiropas Savienības finanšu periodam no 2028. līdz 2034. gadam jānosaka, ka nepieciešamais finansējums ļauj pabeigt 1.kārtu. Līdz 2027. gada beigām pārrobežu savienojuma posmos (2.1. punkts) jāpabeidz projektēšana, zemes atsavināšana un citi laikietilpīgi sagatavošanās darbi.
6.
Satiksmes ministrijai nodrošināt šī protokollēmuma 2. punktā noteikto uzdevumu izpildi, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 11. jūnija protokollēmuma (protokols Nr. 24 78. §) noteikto attiecībā uz finansējuma pieejamību un tā nodrošināšanu (jautājumu par nepieciešamo finansējumu skata Ministru kabinets katrai projekta Rail Baltica daļai vai aktivitātei, apstiprinot to ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu, saistības netiek uzņemtas bez finansiālā seguma).
7.
Finanšu ministrijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Ekonomikas ministriju sagatavot priekšlikumu finanšu instrumenta piesaistei Rail Baltica projekta 1. kārtas realizācijai (tostarp 2026.-2028. gada finansējuma nepārtrauktības nodrošināšanai) un privātā investora piesaistei Rail Baltica pārrobežu savienojuma finansēšanai.
8.
Attiecībā uz 2024.g. un 2025.g. nepieciešamo papildus valsts līdzfinansējuma apmēru, Satiksmes ministrija iesniegs atsevišķu informatīvo ziņojumu izskatīšanai Ministru kabinetā. 2024.gadā nepieciešamo apmēru Satiksmes ministrija ir samazinājusi par vairāk nekā 20 milj. EUR līdz apmēram 15 milj. EUR, bet 2025.gadā – 50 milj. EUR (ja netiek apstiprināts 1.kārtas ieviešanas scenārijs, radīsies papildus izmaksas, tostarp būvobjektu konservācijai). Kopējais papildu finansējuma apjoms summāri nepārsniedz Satiksmes ministrijas iepriekš norādīto nepieciešamo finansējuma apjomu, kas detalizēti izklāstīts 23.07.2024. informatīvajā ziņojumā Nr. 24-TA-1604 "Par Rail Baltica starptautisko staciju būvdarbiem" un 27.08.2024. informatīvajā ziņojumā Nr. 24-TA-1977 "Par Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta desmitā projektu uzsaukuma finansējumu Rail Baltica projektam". Vienlaikus, atbilstoši iepriekšējiem valdības lēmumiem, turpinās Rail Baltica ieviesējorganizāciju administratīvo izmaksu optimizācijas izvērtējums.