Noteikumu projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 579
Rīgā 2024. gada 30. augustā (prot. Nr. 34 2. §)
24-TA-654
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu" 2.4.1.2. pasākuma "Bezemisiju vilcienu iegāde – elektrovilcieni" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam prioritārā virziena "Ilgtspējīga mobilitāte" 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu" 2.4.1.2. pasākuma "Bezemisiju vilcienu iegāde – elektrovilcieni" (turpmāk – pasākums) projektu iesniegumu pirmo un otro atlases kārtu;
1.2.
pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.3.
pasākuma pirmajai un otrajai atlases kārtai pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir attīstīt bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru, veidojot konkurētspējīgu dzelzceļa pasažieru transportu kopējā sabiedriskā transporta sistēmā.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir transporta infrastruktūras un sabiedriskā transporta lietotāji.
4.
Pasākuma plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 81 759 812 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums nepārsniedz 66 989 642 euro un valsts budžeta finansējums nav mazāks par 14 770 170 euro:
4.1.
pasākuma pirmajā atlases kārtā pieejamais kopējais finansējums ir 17 707 200 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums nepārsniedz 12 544 923 euro un valsts budžeta finansējums nav mazāks par 5 162 277 euro;
4.2.
pasākuma otrajā atlases kārtā pieejamais kopējais finansējums ir 64 052 612 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums nepārsniedz 54 444 719 euro un valsts budžeta finansējums nav mazāks par 9 607 893 euro.
5.
Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, ņemot vērā izmaksu un ieguvumu analīzē iegūto rezultātu.
6.
Pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds iznākuma rādītājs – sabiedriskajā transportā izmantojamā videi draudzīgā ritošā sastāva pasažieru ietilpība ir vismaz 7 902 pasažieri.
7.
Iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad šo noteikumu 19. punktā minētais ritošais sastāvs ir nodots ekspluatācijā.
8.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros projektu iesniegumu atlase netiek veikta.
9.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.
10.
Pasākuma ietvaros Kohēzijas fonda finansējumu piešķir granta veidā.
11.
Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim
12.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir akciju sabiedrība "Pasažieru vilciens", kura sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu un ar kuru atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas (EK) Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (turpmāk – regula Nr. 1370/2007), 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem ir noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu.
13.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, kā arī pievieno projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi.
14.
Projekta iesniedzējs pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros var iesniegt vienu projekta iesniegumu.
15.
Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu, ja tas ir grūtībās nonācis uzņēmums atbilstoši Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 18. punktā minētajiem nosacījumiem.
16.
Projekta iesniedzējs piesaista sadarbības partneri – valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija". Sadarbības partnerim pasākumā netiek piešķirts komercdarbības atbalsts.
17.
Sadarbības partneris iesaistās projekta īstenošanā, pārņemot īpašumtiesības uz pamatlīdzekļiem, kas projekta ietvaros iegādāti par publiskajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu līdzvērtīgā apjomā, ja akciju sabiedrībai "Pasažieru vilciens" netiks no jauna piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos pa dzelzceļu atbilstoši regulas Nr. 1370/2007 5. pantā minētajiem nosacījumiem.
18.
Šo noteikumu 12. punktā minētais projekta iesniedzējs un 16. punktā minētais sadarbības partneris kopā ar projekta iesniegumu sadarbības iestādē iesniedz ar sadarbības partneri noslēgtu sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgumā iekļauj kārtību, kādā tiek īstenota šo noteikumu 12. punktā minētā projekta iesniedzēja un 16. punktā minētā sadarbības partnera sadarbība projekta īstenošanas, rezultātu uzturēšanas un rezultātu ilgtspējas nodrošināšanā, kā arī kārtību, kādā tiek paredzēta projekta ietvaros par publiskajiem līdzekļiem iegādāto pamatlīdzekļu nodošana sadarbības partnerim šo noteikumu 17. punktā minētajos gadījumos.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
19.
Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir vērstas uz bezemisiju dzelzceļa infrastruktūras attīstību:
19.1.
pasākuma pirmajā atlases kārtā – vismaz sešu elektrovilcienu ritošā sastāva iegāde;
19.2.
pasākuma otrajā atlases kārtā – vismaz deviņu elektrovilcienu ritošā sastāva iegāde un ar elektrovilcienu ritošā sastāva iegādi saistītās izmaksas – elektrovilcienu rezerves daļu fonds, elektrovilcienu dokumentācija, darbinieku apmācība, velosipēdu vietu izveide elektrovilcienos un elektrovilcienu ražošanas uzraudzība.
20.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, ja tās ir nepieciešamas projektā noteikto mērķu sasniegšanai:
20.1.
pasākuma pirmajā atlases kārtā – elektrovilcienu ritošā sastāva iegādes izmaksas dzelzceļa pasažieru apkalpošanai;
20.2.
pasākuma otrajā atlases kārtā:
20.2.1.
elektrovilcienu ritošā sastāva iegādes izmaksas dzelzceļa pasažieru apkalpošanai;
20.2.2.
elektrovilcienu rezerves daļu fonda iegādes izmaksas;
20.2.3.
tehniskās dokumentācijas izmaksas;
20.2.4.
projekta iesniedzēja personāla apmācības izmaksas;
20.2.5.
elektrovilcienu ražošanas uzraudzības izmaksas;
20.2.6.
velosipēdu vietu izveides elektrovilcienos izmaksas;
20.2.7.
projekta īstenošanas personāla izmaksas, kas radušās uz darba vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, ņemot vērā, ka attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze noteiktā laikposmā (vismaz viens mēnesis), ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu;
20.2.8.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas.
22.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2021. gada 1. janvāra.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
23.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
24.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
24.1.
uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 6. punktā minēto rādītāju;
24.2.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – sabiedriskā transporta vienību skaitu, kuros Kohēzijas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;
24.3.
ievēro horizontālo principu "Klimatdrošināšana" un projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā uzkrāj datus par ietekmi uz horizontālā principa īstenošanu;
24.4.
ievēro horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
24.5.
uzņemas segt sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem, nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas un tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
24.6.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
24.7.
nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību uzturēšanu, laikus plānojot uzturēšanas un vilcienu vagonu atjaunošanas darbus un finansējumu šiem darbiem turpmākos 20 gadus pēc projekta īstenošanas;
24.8.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
24.9.
izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
24.10.
glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un 10 gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam;
24.11.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāms ir zaļais publiskais iepirkums (vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos) un sociāli atbildīgs iepirkums;
25.
Finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma uzlicēja apliecinājumu, ka kompensācija, lai segtu izmaksas, kas radušās, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, ir aprēķināta tā, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju atbilstoši regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punktam un 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktam.
26.
Ja sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma darbības termiņš neietver šo noteikumu 24.6. apakšpunktā minēto termiņu par sasniegto rezultātu ilgtspēju pēc projekta pabeigšanas, finansējuma saņēmējs, kas ir sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija", kas ir tiesīga slēgt līgumu ar sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju, noslēdz jaunu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu atbilstoši regulas Nr. 1370/2007 5. panta nosacījumiem. Ja nav iespējams noslēgt jaunu līgumu atbilstoši šim punktam, finansējuma saņēmējs atbilstoši šo noteikumu 17. punktam nodod iegādātos pamatlīdzekļus valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" veic visas nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu jauna sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma noslēgšanu ar citu pakalpojuma sniedzēju.
27.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma darbības laikā finansējuma saņēmējs, kas ir sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību, izmantojot projekta ietvaros iegādātos pamatlīdzekļus. Ja finansējuma saņēmējs, kas ir sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, atbilstoši šo noteikumu 17. punktam nodod iegādātos pamatlīdzekļus valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija", tā nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību, izmantojot projekta ietvaros iegādātos pamatlīdzekļus.
28.
Pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par projekta ''Rīgas un Pierīgas pasažieru pārvadāšanai nepieciešamo elektrovilcienu iegāde'' iesnieguma apstiprināšanu. Pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegusi atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
29.
Atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens