Noteikumu projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 582
Rīgā 2022. gada 20. septembrī (prot. Nr. 48 15. §)
22-TA-438
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžeta un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" (turpmāk – pasākums) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
1.1.
pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.2.
sasniedzamos atskaites punktus un mērķrādītāju (turpmāk – atskaites punkti);
1.3.
pieejamo finansējumu;
1.4.
projekta iesniedzēju;
1.5.
īstenošanā iesaistītās institūcijas, to tiesības un pienākumus;
1.6.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7.
projekta īstenošanas nosacījumus un uzraudzības kārtību;
1.8.
līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu) vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
projekta veidlapa – aizpildīta projekta iesnieguma veidlapa un tās pielikumi, ko šajos noteikumos noteiktajā kārtībā iesniedz šo noteikumu 13. punktā minētais projekta iesniedzējs, lai pieteiktos projekta īstenošanai nepieciešamā atbalsta saņemšanai;
2.2.
projekts – projekta veidlapa, kas atbilst šo noteikumu nosacījumiem un kuras atbilstību šiem nosacījumiem ir pārbaudījusi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra);
2.3.
finansējuma saņēmējs – projekta iesniedzējs, ar kuru aģentūra noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu;
2.4.
ēka – šo noteikumu izpratnē nekustamā īpašuma objekts (būve vai tās daļa) vai nekustamā īpašuma objektu kopība (zemes vienība un būve vai tās daļa).
3.
Pasākuma mērķis ir palielināt sabiedrībai paredzēto labklājības nozares publisko pakalpojumu un publisko ēku skaitu, kurās tiek sniegti labklājības nozares valsts pakalpojumi vai pašvaldību sociālie pakalpojumi un kurās ir nodrošināta vides, nodarbinātības un informācijas pieejamība visām sabiedrības grupām, tostarp personām ar invaliditāti un funkcionālajiem traucējumiem.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir personas ar invaliditāti un personas ar funkcionālajiem traucējumiem.
5.
Pasākums paredzēts 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" īstenošanai, kuras mērķis ir nodrošināt augstam sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kuriem ir ierobežoti finanšu resursi, pieeju būtiski nepieciešamiem sociālajiem un nodarbinātības pakalpojumiem.
6.
Par pasākuma īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija).
7.
Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi atskaites punkti:
7.1.
līdz 2022. gada 31. martam – to valsts un pašvaldību ēku izvēle, kurās jāveic vides pielāgojumi;
7.2.
līdz 2022. gada 31. decembrim – līgumu slēgšanas tiesību piešķiršana, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās;
7.3.
līdz 2024. gada 31. decembrim – būvniecības pabeigšana, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām 63 valsts un pašvaldību ēkās.
8.
Šo noteikumu 7. punktā noteikto atskaites punktu sasniegšanu apliecina dokumentu kopums, kas iesniegts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma), tai skaitā:
8.1.
šo noteikumu 7.1. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanai:
8.1.1.
to ēku saraksts (pielikums), kuras atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem vides pieejamības nodrošināšanā;
8.1.2.
ministrijas vadlīnijas vienlīdzības, iekļaušanas, nediskriminācijas un pamattiesību ievērošanai, kurās apkopota informācija par to, kādi minimālie vides pieejamības standarti ēkās ir jānodrošina;
8.2.
šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanai – finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats, kurā ietverts izraksts no attiecīgā būvdarbu iepirkuma dokumentācijas daļām un informācija par noslēgto būvdarbu līgumu vides pieejamības nodrošināšanai publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās;
8.3.
šo noteikumu 7.3. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanai:
8.3.1.
būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos paredzētais apliecinājums (kopija) par būvdarbu pabeigšanu un 63 ēku vai to daļu nodošanu ekspluatācijā;
8.3.2.
finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats par ēkām, kurās pabeigti būvdarbi, un tajās veiktajiem vides pielāgojumiem minimālo vides pieejamības prasību nodrošināšanai;
8.3.3.
finansējuma saņēmēja veikts pašnovērtējums par ēkā nodrošināto vides pieejamības pielāgojumu atbilstību normatīvajiem aktiem par būvju vispārīgajām prasībām (turpmāk – pašnovērtējums).
9.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs neuzkrāj informāciju par dalībniekiem un Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētajā regulā (ES) 2021/2106, ar kuru, nosakot atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, noteiktajiem Atveseļošanas fonda plāna kopējiem rādītājiem.
10.
Pasākuma atbalsta veids ir grants.
11.
Pasākuma kopējais attiecināmais finansējums ir 7 326 340 euro, tai skaitā attiecināmais Atveseļošanas fonda finansējums – 7 000 000 euro un valsts budžeta finansējums (pievienotās vērtības nodoklis) – indikatīvi 326 340 euro.
12.
Šo noteikumu 14. punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanai vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanas izmaksas nepārsniedz 111 000 euro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas pasākuma ietvaros finansē atbilstoši šo noteikumu 18. punktā noteiktajai kārtībai.
13.
Projekta iesniedzējs ir šo noteikumu pielikumā noteiktās ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs, kas ir:
13.1.
pašvaldība;
13.2.
kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi;
13.3.
valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi";
13.4.
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams".
II.Atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi
14.
Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas darbības:
14.1.
projekta vadība;
14.2.
vizuālās identitātes prasību nodrošināšana;
14.3.
projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas izstrāde, izņemot projekta veidlapas aizpildīšanu;
14.4.
ēkas vides pieejamības nodrošināšanas būvdarbi un teritorijas labiekārtošana, būvekspertīze, būvuzraudzība un autoruzraudzība;
14.5.
vides pieejamības konsultācija;
14.6.
vides pieejamības tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma iegāde, piegāde un montāža.
15.
Pasākuma ietvaros attiecināmas šādas izmaksas:
15.1.
šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai rīkojuma pamata;
15.2.
pakalpojuma (uzņēmuma) līguma izmaksas šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā:
15.2.1.
šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas gadījumā, ja projekta vadības personālu piesaista kā pakalpojuma sniedzēju;
15.2.2.
šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas gadījumā, ja vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai piesaista pakalpojuma sniedzēju.
16.
Šo noteikumu 15. punktā noteiktās attiecināmās izmaksas pasākuma ietvaros plāno, ievērojot šādus nosacījumus:
16.1.
izmaksas šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju 10 procentu apmērā no pārējā attiecināmā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra;
16.2.
izmaksas šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai nepārsniedz vienu procentu no projektā attiecināmā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra.
17.
Pasākuma ietvaros Atveseļošanas fonda finansējums nesedz šādas izmaksas:
17.1.
izmaksas, kas radušās pirms 2022. gada 1. janvāra, vai tādu darbību izmaksas, kas pabeigtas līdz 2021. gada 31. decembrim;
17.2.
pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas projektā;
17.3.
izmaksas, kas pārsniedz līgumā par projekta īstenošanu noteikto projekta attiecināmo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru;
17.4.
izmaksas, kas nav saistītas ar ēkā nodrošinātā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma sniegšanas vietas vides pieejamības nodrošināšanu, vai izmaksas, kas ir saistītas ar ēkas koplietošanas telpu grupas vides pieejamības nodrošināšanu, izņemot šo noteikumu 24.4.2. un 24.4.3. apakšpunktā ​​​​​​​ noteikto gadījumu.
18.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumiem piemēro šādus nosacījumus:
18.1.
ja finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli var atgūt projekta ietvaros samaksāto nodokli, izmaksas sedz no finansējuma saņēmēja līdzekļiem;
18.2.
ja finansējuma saņēmējs – valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" – atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli nevar atgūt projekta ietvaros samaksāto nodokli, projekta īstenošanai nepieciešamās pievienotās vērtības nodokļa izmaksas sedz no valsts budžeta.
III.Pasākuma īstenošanas nosacījumi un uzraudzības kārtība
19.
Pasākuma un projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamo informāciju iesniedz vadības informācijas sistēmā.
20.
Pasākuma īstenošanai:
20.1.
ministrija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās šo noteikumu pielikumā noteiktajiem projektu iesniedzējiem nosūta uzaicinājumu iesniegt projekta veidlapu, informējot aģentūru par ministrijas nosūtītajiem uzaicinājumiem un aicinot aģentūru veikt šo noteikumu 20.3. apakšpunktā un 29. punktā minētās darbības. Uzaicinājumā katram projekta iesniedzējam norāda šādu informāciju:
20.1.1.
uz projekta iesniedzēju attiecināmie šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētie sasniedzamie atskaites punkti;
20.1.2.
projekta iesniedzējam pieejamā Atveseļošanas fonda atbalsta saņemšanai noteiktās ēkas un to adreses;
20.1.3.
projekta iesniedzējam pieejamais Atveseļošanas fonda atbalsta apmērs, ņemot vērā projekta iesniedzējam noteikto ēku skaitu un šo noteikumu 12. punktā minētās izmaksas vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanai;
20.1.4.
projekta veidlapas iesniegšanas un projekta īstenošanas termiņš;
20.1.5.
vadības informācijas sistēmā pieejamie norādījumi projekta veidlapas aizpildīšanai;
20.2.
projekta iesniedzējs 20 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētā uzaicinājuma saņemšanas iesniedz projekta veidlapu. Par visām ēkām, kuras norādītas ministrijas uzaicinājumā un kurās plānots nodrošināt vides pieejamību, sagatavo vienu projekta veidlapu. Ja projekta veidlapa sagatavota par vairākām ēkām, kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu var pārdalīt starp minētajām ēkām, atkāpjoties no šo noteikumu 12. punktā minētā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra vienai ēkai, bet nepārsniedzot ēkām kopējo pieejamo Atveseļošanas fonda finansējuma kopsummu;
20.3.
aģentūra viena mēneša laikā pēc šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minētās projekta veidlapas saņemšanas, ja nepieciešams, sadarbojoties ar ministriju, veic šādas darbības:
20.3.1.
pārliecinās par projekta veidlapas atbilstību šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajā uzaicinājumā iekļautajai informācijai, šo noteikumu nosacījumiem, tai skaitā  projekta veidlapā pieprasītajai informācijai, kā arī pārliecinās, ka uz projekta iesniedzēju nav attiecināmi Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji (turpmāk – izslēgšanas kritēriji);
20.3.2.
nosūta līgumu par projekta īstenošanu parakstīšanai, ja tiek izpildītas šo noteikumu 20.3.1. apakšpunktā minētās prasības;
20.3.3.
lūdz projekta iesniedzēju veikt precizējumus projekta veidlapā, nosakot precizējumu veikšanas termiņu, ja projekta veidlapa neatbilst šo noteikumu 20.3.1. apakšpunktā minētajām prasībām;
20.3.4.
ja projekta iesniedzējs nav precizējis projekta veidlapu vai nav iesniedzis to aģentūras norādītajā termiņā vai arī ja projekta iesniedzējs atbilst kādam no izslēgšanas kritērijiem, informē projekta iesniedzēju, ka līgums par projekta īstenošanu netiks slēgts.
21.
Līgumā par projekta īstenošanu aģentūra  iekļauj vismaz šādu informāciju:
21.1.
pušu rekvizīti;
21.2.
pušu tiesības un pienākumi;
21.3.
kopējais attiecināmā finansējuma apmērs;
21.4.
laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
21.5.
projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi, tai skaitā dokumentu iesniegšanai un izskatīšanai, vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai, atskaites punktu pamatošanai, pašnovērtējuma sagatavošanai, pārbaužu veikšanai un datu ievadei vadības informācijas sistēmā;
21.6.
maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtība;
21.7.
ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņi;
21.8.
līguma par projekta īstenošanu darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
21.9.
rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
21.10.
strīdu izšķiršanas kārtība;
21.11.
nosacījumi aģentūras vienpusējam uzteikuma līgumam par projekta īstenošanu.
22.
Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas iesniedz aģentūrai šādu dokumentāciju:
22.1.
plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norāda maksājumu veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums vai noslēguma maksājums), maksājuma apmēru un pieprasīšanas termiņu. Plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku izstrādā, ņemot vērā šo noteikumu 25.10. apakšpunktā minētos termiņus informācijas ievadei vadības informācijas sistēmā;
22.2.
iepirkumu plānu.
23.
Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas finansējuma saņēmējs var pieprasīt aģentūrai veikt vienu avansa maksājumu, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību un nosacījumus:
23.1.
avansa maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:
23.1.1.
finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu avansa maksājumam, kurā pamato avansa maksājuma nepieciešamību un apmēru. Avansa maksājuma apmērs nevar pārsniegt 30 procentus no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra, un tas ir jāapgūst sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros;
23.1.2.
aģentūra pārbauda šo noteikumu 23.1.1. apakšpunktā minēto pieprasījumu avansa maksājumam un, ja aģentūrai nav iebildumu pret avansa maksājuma pamatojumu, veic avansa maksājumu 10 darbdienu laikā no pieprasījuma avansa maksājumam saņemšanas dienas;
23.2.
starpposma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:
23.2.1.
finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu starpposma maksājumam, kurā pamato projektā faktiski veiktās izmaksas un starpposma maksājuma apmēru. Pieprasījumu starpposma maksājumam finansējuma saņēmējs var iesniegt ne biežāk kā reizi pusgadā. Pirmo pieprasījumu starpposma maksājumam iesniedz, pamatojot šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu, tai skaitā ietverot šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu;
23.2.2.
aģentūra pārbauda šo noteikumu 23.2.1. apakšpunktā minēto pieprasījumu starpposma maksājumam un, ja aģentūrai nav iebildumu pret starpposma maksājuma pamatojumu, veic starpposma maksājumu 30 darbdienu laikā no pieprasījuma starpposma maksājumam saņemšanas dienas;
23.3.
noslēguma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:
23.3.1.
finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu noslēguma maksājumam, kurā pamato projektā faktiski veiktās izmaksas, to apmēru un šo noteikumu 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu, tai skaitā ietverot šo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu;
23.3.2.
aģentūra pārbauda šo noteikumu 23.3.1. apakšpunktā minēto pieprasījumu noslēguma maksājumam un, ja aģentūrai nav iebildumu pret maksājuma pamatojumu, veic noslēguma maksājumu (starpība starp projekta kopējo attiecināmo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru un avansa maksājuma un starpposma maksājumu kopsummu) 60 darbdienu laikā no pieprasījuma noslēguma maksājumam saņemšanas dienas;
23.4.
šo noteikumu 23.1. un 23.2. apakšpunktā minēto maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90 procentus no kopējā projekta finansējuma;
23.5.
šo noteikumu 23.1.2., 23.2.2. un 23.3.2. apakšpunktā minētā maksājuma veikšanas termiņu aģentūra var pagarināt uz laiku, kas nav ilgāks par 10 darbdienām, ja nepieciešama papildu informācija no finansējuma saņēmēja, aģentūrai ir iebildumi pret maksājuma pamatojumu vai maksājuma pamatojuma izvērtēšanai ir nepieciešams ilgāks laiks;
23.6.
šo noteikumu 23.1.2., 23.2.2. un 23.3.2. apakšpunktā minētā maksājuma veikšanai aģentūra atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas, pēc šo noteikumu spēkā stāšanās pieprasa pārdalīt finansējumu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
24.
Īstenojot šo noteikumu 14. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs ievēro šādus nosacījumus:
24.1.
šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista projekta vadības personālu un nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 22. pantam tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi;
24.2.
šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros vizuālās identitātes prasības nodrošina atbilstoši regulas Nr. 2021/241 34. pantam, līgumam par projekta īstenošanu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam;
24.3.
šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina:
24.3.1.
būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktās dokumentācijas izstrādi;
24.3.2.
citas dokumentācijas izstrādi, ja tā nepieciešama šo noteikumu 14.4. vai 14.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
24.3.3.
atzinuma izstrādi par šo noteikumu 25.15. apakšpunktā minēto pašnovērtējumu, ja nepieciešams;
24.4.
šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina:
24.4.1.
tādus ēkas vides pieejamības nodrošināšanas būvdarbus un teritorijas labiekārtošanu, kas:
24.4.1.1.
sekmē šo noteikumu 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu;
24.4.1.2.
atbilst būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajiem pieejamības principiem;
24.4.1.3.
nepieciešami, lai nodrošinātu ēkā sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vides pieejamības atbilstību normatīvajiem aktiem par būvju prasībām;
24.4.2.
tikai tādus ēkas vides pieejamības nodrošināšanas būvdarbus un teritorijas labiekārtošanu, kas tieši saistīti ar šo noteikumu pielikumā minētajās ēkās sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vietas, tai skaitā koplietošanas telpu grupas, vides pieejamību;
24.4.3.
ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbus (ja, nodrošinot ēkas vides pieejamības būvdarbus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare), lai nodrošinātu ēkas arhitektonisko un iekštelpu apdares detaļu sākotnējo vizuālo un tehnisko stāvokli;
24.5.
šo noteikumu 14.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, var nodrošināt vides pieejamības konsultācijas, lai īstenotu šo noteikumu 14.3., 14.4. un 14.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības, tai skaitā, ja nepieciešams, izstrādā atzinumu par šo noteikumu 25.15. apakšpunktā minēto pašnovērtējumu. Vides pieejamības konsultāciju sniegšanai var piesaistīt būvspeciālistu vai tādu fizisku vai juridisku personu, kura būvniecības projektos vai būvniecības vietās sniegusi vismaz 20 individuālās konsultācijas par vides un informācijas pieejamības nodrošināšanu šo noteikumu 4. punktā ​​​​​​​ minētajām mērķa grupas personām;
24.6.
šo noteikumu 14.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs veic nepieciešamo vides pieejamības tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma piegādi un uzstādīšanu, lai nodrošinātu ēkā sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vides pieejamību.
25.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
25.1.
no saviem līdzekļiem sedz projekta izmaksu sadārdzinājumu un izmaksas, kas netiek segtas no Atveseļošanas fonda;
25.2.
sagatavo šo noteikumu 8.2. un 8.3. apakšpunktā minēto dokumentu kopumu atbilstoši līgumam par projekta īstenošanu;
25.3.
novērš dubultfinansēšanas riskus, nodrošinot, ka projekta ietvaros apstiprinātās darbības un to izmaksas pēdējo piecu gadu laikā nav finansētas, netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt no citām valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu palīdzības programmām;
25.4.
nodrošina, ka projekta izmaksas, kas radušās līdz līguma par projekta īstenošanu noslēgšanai, ja nepieciešams, priekšfinansē no saviem līdzekļiem, ievērojot šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minēto nosacījumu;
25.5.
iepirkumus veic atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, tai skaitā ievērojot normatīvos aktus par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu.  Ja nepieciešams, pašvaldības var vienoties par centralizēta publiskā iepirkuma organizēšanu;
25.6.
ja vien iespējams, organizējot publiskā iepirkuma procedūru, ievēro zaļā publiskā iepirkuma un sociāli atbildīgā iepirkuma principus;
25.7.
pakalpojumu (uzņēmumu) līgumos avansa maksājumu var paredzēt ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
25.8.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par projekta izmaksām;
25.9.
nodrošina, ka normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktajām institūcijām ir pieejami ar projekta īstenošanu saistītie dati un dokumentācija. Dokumentācijas pieejamību nodrošina vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Ja dokumentācija ir pieejama tikai pie finansējuma saņēmēja, nodrošina tās iesniegšanu institūcijai, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktajai kompetencei to pieprasa;
25.10.
nodrošinot normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību noteiktā finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada vadības informācijas sistēmā atbilstoši līgumā par projekta īstenošanu noteiktajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 10. janvārim (ar statusu uz iepriekšējā gada 31. decembri) un 30. jūnijam (ar statusu uz kārtējā gada 30. jūniju);
25.11.
nekavējoties informē aģentūru par problēmām (tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem) projekta īstenošanā, kas saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto finansējuma saņēmēja pienākumu izpildi, un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu;
25.12.
nodrošina normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību minēto institūciju konstatēto pārkāpumu vai trūkumu novēršanu, tai skaitā izdevumu atmaksu, ja par šiem izdevumiem finansējuma saņēmējs jau ir saņēmis avansa, starpposma vai noslēguma maksājumu;
25.13.
nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu piecus gadus pēc šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma veikšanas datuma;
25.14.
ir uzskatāms par datu pārzini saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu Nr. 95/46/EK (turpmāk – regula Nr. 2016/679), attiecībā uz tādu personas datu apstrādi vadības informācijas sistēmā, lai īstenotu projektu, kā arī sagatavotu un iesniegtu šo noteikumu 25.10. apakšpunktā minēto informāciju;
25.15.
pēc būvdarbu pabeigšanas sagatavo pašnovērtējumu par ēkā sniegtā labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldības sociālā pakalpojuma vides pieejamību;
25.16.
pēc šo noteikumu 25.15. apakšpunktā minētā pašnovērtējuma sagatavošanas pieaicina būvspeciālistu, kas sagatavo atzinumu par pašnovērtējuma atbilstību faktiski nodrošinātajai vides pieejamībai ēkā;
25.17.
nodrošina, ka projekta darbības ir vērstas uz regulas Nr. 2021/241  5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 2019/2088, 17. panta principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" vides mērķu sasniegšanu;
25.18.
nodrošina, ka ēkā veikto ieguldījumu lietderīgās izmantošanas termiņā, bet ne mazāk kā piecus gadus pēc šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma veikšanas datuma netiek mainīts ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis – vides pieejamības pielāgojumi izmantojami labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldība sociālā pakalpojuma nodrošināšanai;
25.19.
informē aģentūru, ja šo noteikumu 25.18. apakšpunktā noteiktajā termiņā tiek mainīts ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis.
26.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu, ja tiek konstatēts, ka projekta īstenošanas laikā un šo noteikumu 25.18. apakšpunktā minētajā termiņā mainās ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis, uzsākot saimniecisko darbību, kas klasificējama kā komercdarbības atbalsts.
27.
Ja, īstenojot projektu, nepieciešami projekta, šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētā plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai šo noteikumu 22.2. apakšpunktā minētā iepirkumu plāna grozījumi, tos izdara šādā kārtībā:
27.1.
saņēmējs iesniedz projekta, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai iepirkuma plāna grozījumu priekšlikumu aģentūrā;
27.2.
aģentūra iesniegto projekta grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību pārbauda 20 darbdienu laikā no grozījumu priekšlikuma saņemšanas dienas, bet plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai iepirkumu plāna grozījumus pieņem zināšanai vai piecu darbdienu laikā no to saņemšanas dienas informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem, nosakot arī termiņu precizējumu iesniegšanai;
27.3.
ja aģentūra noraida grozījumu priekšlikumu, tā norāda atteikuma pamatojumu un, ja nepieciešams, informāciju par veicamajiem precizējumiem un tā atkārtotas iesniegšanas termiņu;
27.4.
atkārtoti iesniegto grozījumu priekšlikumu aģentūra izskata piecu  darbdienu laikā no tā saņemšanas dienas;
27.5.
ja nepieciešams, aģentūra veic atbilstošus grozījumus līgumā par projekta īstenošanu.
28.
Projekta uzraudzību nodrošina aģentūra sadarbībā ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām un atbilstoši tajos noteiktajai kārtībai un veic vismaz šādas pārbaudes:
28.1.
interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas pārbaudes;
28.2.
dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaudes;
28.3.
šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minēto atskaites punktu un to pamatojošās dokumentācijas atbilstības pārbaudes, tai skaitā ietverot datu ticamības pārbaudes.
 
29.
Aģentūra:
29.1.
nodrošina šo noteikumu 8.2. un 8.3. apakšpunktā minētās informācijas apkopošanu un iesniegšanu vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai;
29.2.
uzskatāma par datu pārzini saskaņā ar regulu Nr. 2016/679 attiecībā uz tādu personas datu apstrādi, kas nepieciešami normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto funkciju izpildei;
29.3.
uzrauga projektu īstenošanas procesā šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minēto atskaites punktu izpildi un veic uzraudzību atbilstoši šiem noteikumiem;
29.4.
informē ministriju par projektā identificētajām problēmām (tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem), kas saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību un šajos noteikumos noteikto finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu;
29.5.
veic šo noteikumu 25.18. apakšpunktā minētā nosacījuma uzraudzību.
30.
 Ministrija:
30.1.
publicē ministrijas tīmekļvietnē vadlīnijas "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", metodisko materiālu "Labās prakses ieteikumi vides piekļūstamības nodrošināšanai papildus LBN 200-21 noteiktajam" un anketu pašnovērtējuma veikšanai, kur apkopota informācija par minimālajām vides pieejamības prasībām, kas jānodrošina ēkās;
30.2.
sagatavo un nosūta aģentūrai metodiskās norādes finansējuma saņēmējam par pārskata sagatavošanu šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanas pamatošanai;
30.3.
pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi pusgadā organizē projektu īstenošanas uzraudzības sanāksmes, uzaicinot aģentūru un, ja nepieciešams, arī finansējuma saņēmējus;
30.4.
nekavējoties informē Finanšu ministriju kā Atveseļošanas fonda plāna koordinatoru un, ja nepieciešams, Ministru kabinetu, ja ministrija pasākuma ietvaros ir konstatējusi vai saņēmusi no aģentūras vai Iepirkumu uzraudzības biroja, Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda plāna revīzijas iestādes, Eiropas Komisijas, citām kontrolējošām iestādēm vai finansējuma saņēmēja informāciju par konstatētajiem trūkumiem un pārkāpumiem saistībā ar Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem šo noteikumu 7. punktā minēto atskaites punktu sasniegšanai, detalizēti aprakstot radušos situāciju, pārkāpuma vai trūkuma rašanās cēloņus, finansiālo ietekmi, kā arī sniedzot risinājumu par veicamajām darbībām un uzlabojumiem, lai novērstu konstatētās nepilnības.
31.
Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu šādos gadījumos:
31.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līguma nosacījumus, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu;
31.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti sniedzis nepatiesu informāciju;
31.3.
citos gadījumos, kas noteikti līgumā par projekta īstenošanu.
32.
Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
33.
Pasākumu īsteno līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Labklājības ministrs G. Eglītis
Labklājības ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 20. septembra
noteikumiem Nr.
582
Ēku saraksts, kuras atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem vides pieejamības nodrošināšanai