Noteikumi

25-TA-640
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākuma "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākumu "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī nosacījumus, kas jāievēro, lai saņemtu komercdarbības atbalstu;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.
4.
Pasākumā piemērota teritoriālā pieeja, veicot ieguldījumus pilsētu funkcionālajās teritorijās, kas noteiktas plānošanas reģionu attīstības programmās.
5.
Pasākuma ietvaros tiek atbalstīti Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) (turpmāk - Ministru kabineta rīkojums) ietvertie objekti. Ministru kabineta rīkojumā norāda informāciju par projekta iesniedzēju, atbalstāmajiem objektiem, Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu un sasniedzamajām iznākuma rādītāja vērtībām.
6.
Pēc šo noteikumu ​5. punktā minētā Ministru kabineta rīkojuma izdošanas sadarbības iestāde izsludina ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un nosūta uzaicinājumu šo noteikumu 5. punktā minētajā Ministru kabineta rīkojumā norādītājiem projektu iesniedzējiem iesniegt projektu iesniegumus par prioritāri atbalstāmajiem civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamiem un aprīkojamiem objektiem (patvertnēm) atlases nolikumā noteiktajā kārtībā.
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Nodrošinot šo noteikumu 4. punktā minēto nosacījumu izpildi, plānošanas reģiona pārstāvis piedalās projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā.
9.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta pārstāvis piedalās projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā, lai nodrošinātu projektu ietvaros attīstāmo objektu atbilstības šo noteikumu 14. punktā minētajām III kategorijas patvertnes prasībām vērtēšanu, kā arī pēc sadarbības iestādes pieprasījuma Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests sniedz viedokli par objektu atbilstību šo noteikumu 14. punktā minētajām III kategorijas patvertnes prasībām projekta ieviešanas vai pēcuzraudzības laikā.
10.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākuma mērķis
11.
Pasākuma mērķis ir esošu telpu pārbūve vai atjaunošana, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, kas paredzētas cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, mazinot ārēja sprādziena triecienviļņa un šķembu ietekmi, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
12.
Pasākuma mērķa grupa ir Latvijas Republikas iedzīvotāji.
13.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādu iznākuma rādītāju – civilās aizsardzības mērķiem pielāgoti un aprīkoti vismaz 500 objekti.
14.
Objekta atbilstību III kategorijas patvertnes prasībām nodrošina, izpildot vismaz šādas funkcionālās prasības:
14.1.
drošības apstākļu nodrošināšana patvertnes telpās vai telpu grupās:
14.1.1.
sienas un griesti veidoti no dzelzsbetona, blokiem, ķieģeļiem vai citiem līdzīgas izturības materiāliem;
14.1.2.
ieejām nodrošināti apstākļi, kas mazina ārēju iedarbību un ietekmi no sprādziena triecienviļņiem un šķembām;
14.1.3.
atverēm, tai skaitā logiem nodrošinātas aizsargvairoga konstrukcijas vai citi risinājumi ēkas atveru aizsegšanai apdraudējuma gadījumā;
14.1.4.
nodrošināti apstākļi, kas ikdienā patvertnei neļauj applūst, tai skaitā gruntsūdeņu, virszemes ūdeņu, tehnoloģisko ūdeņu vai notekūdeņu ietekmē;
14.1.5.
telpu apdarei izmantoti degtnespējīgi un nedrūpoši materiāli;
14.1.6.
patvertne izvietota pagrabstāvā vai pazemes stāvā, vai cokolstāvā, ja cokolstāva pazemes daļa ir vismaz 1,5 metri, izņemot, ja objekts vēsturiski ir uzskatāms par civilās aizsardzības aizsargbūvi;
14.2.
piekļūstamības prasības telpām vai telpu grupām:
14.2.1.
nodrošināta iespēja patstāvīgi vai ar palīdzību iekļūt personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām;
14.2.2.
nodrošinātas divas vai vairāk izejas vai alternatīva avārijas izeja (piemēram, logs vai lūka), izņemot, ja patvertnes lietderīgā platība ir mazāka nekā 250 kvadrātmetri;
14.2.3.
patvertnes ieejas ir noslēgtas, lai mazinātu dūmu, putekļu un citu piesārņotāju iekļūšanu, un ieejas durvis izgatavotas no degtnespējīgiem materiāliem; 
14.3.
elektroapgādes un apgaismojuma prasības - telpas vai telpu grupas nodrošinātas ar apgaismojumu, tai skaitā elektroenerģijas padeves pārtraukuma gadījumā;
14.4.
ventilācijas un gaisa kvalitātes prasības – telpās vai telpu grupās nodrošināta ventilācija, tai skaitā elektroenerģijas padeves traucējumu gadījumā;
14.5.
sanitārās un higiēnas prasības telpās vai telpu grupās:
14.5.1.
nodrošināti sanitārajām un higiēnas prasībām atbilstoši apstākļi, tai skaitā pieejamība dzeramajam ūdenim;
14.5.2.
nodrošināts atkritumu savākšanas risinājums;
14.6.
uzturēšanās komforta prasības telpās vai telpu grupās:
14.6.1.
nodrošināta iespēja izmantot personīgās mobilo sakaru ierīces, ja nav traucēta mobilo sakaru operatoru darbība;
14.6.2.
nodrošināta iespēja uzlādēt elektroierīces;
14.7.
ugunsdrošības prasības – telpās vai telpu grupās nodrošināts ugunsdrošības risinājums, tai skaitā uzstādīti dūmu detektori un pieejami ugunsdzēsības pārklāji;
14.8.
pirmās medicīniskās palīdzības prasības – telpās vai telpu grupās nodrošināta medicīniskā pirmās palīdzības aptieciņa;
14.9.
informācijas piekļūstamības prasības – ēka aprīkota ar vizuālu zīmi, kas vēsta, ka ēkā atrodas patvertne, tai skaitā, izvērtējot iespēju, pievienota norāžu plāksne vai zīme Braila rakstā un starptautiskā invaliditātes zīme;
14.10.
objekta darba organizācijas prasības – izstrādāta kārtība, kādā tiek nodrošināta piekļūstamība patvertnei, patvertnes izmantošana un uzturēšanās patvertnē, un darba organizēšanas kārtība patvertnes izmantošanai civilajai aizsardzībai katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
III.Pasākumam pieejamais finansējums
15.
Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 26 113 520 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 22 196 492 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums, pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 3 917 028 euro.
16.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums projektā nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
17.
Projekta iesniedzēja finansējums ir ne mazāks kā 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
18.
Šo noteikumu 20. punktā minētais projekta iesniedzējs iesniedz vienu vai vairākus projektus, ievērojot, ka projektos paredzētais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums nepārsniedz šo noteikumu 5. punktā minētajā Ministru kabineta rīkojumā norādīto finansējumu un projektos plānotā iznākuma rādītāja vērtība nav mazāka kā Ministru kabineta rīkojumā norādītā iznākuma rādītāja vērtība.
19.
Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, finansējuma saņēmējam ir pabeigts preču vai pakalpojumu iepirkums vai noslēgts piegādes vai pakalpojuma līgums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Ja finansējuma saņēmējs ir valsts kapitālsabiedrība vai valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona, kas projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
IV.Prasības projekta iesniedzējam
20.
Projekta iesniedzējs ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, pašvaldība vai tās izveidota iestāde, valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība vai valsts zinātniskā institūcija.
21.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
V.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
22.
Projektā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, kas sekmē šo noteikumu 11. punktā un 13. punktā minētā mērķa un iznākuma rādītāja sasniegšanu:
22.1.
esošu telpu pārbūve vai atjaunošana atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām;
22.2.
telpu aprīkošana atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām;
22.3.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
22.4.
komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
23.
Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas izmaksas:
23.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
23.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
24.
Projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas telpu pārbūvei vai atjaunošanai un aprīkošanai atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām, ir:
24.1.
personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 24.2., 24.3.​​​​​, 24.4., 24.5.24.6. un 24.7. apakšpunktā minētajām pārējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām;
24.2.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā, būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde visām projektā paredzētajām būvniecības darbībām, tehniskās apsekošanas, izpētes un ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādei;
24.3.
telpu attīrīšanas izmaksas, tai skaitā būvgružu izvešanas un utilizācijas izmaksas;
24.4.
telpu pārbūves vai atjaunošanas izmaksas atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām, tai skaitā:
24.4.1.
telpām vai telpu grupām nepieciešamā elektroenerģijas pieejamības nepārtrauktības infrastruktūras, tai skaitā inženiertīklu pievadu izbūve, pārbūve vai atjaunošana;
24.4.2.
telpu vai telpu grupu ieejas durvju, lūku un citu evakuācijas ceļu risinājumu izveide vai esošo aizvietošana ar tādiem, kas ir ugunsizturīgi vai veidoti no degtnespējīgiem materiāliem, tai skaitā būvniecība, kas nodrošina ārēja sprādziena triecienviļņa ietekmes mazināšanu;
24.4.3.
telpu vai telpu grupu logu un tehnisko atveru nodrošināšana ar aizsargvairoga konstrukcijām vai citiem alternatīviem risinājumiem, kas nodrošina ārējas ietekmes mazināšanu sprādziena gadījuma;
24.4.4.
telpu vai telpu grupu esošo sanitārtehnisko telpu pārbūve vai atjaunošana, kā arī norobežojumu izveide telpās alternatīvu sanitārtehnisko risinājumu (piemēram, sauso tualešu) ierīkošanai;
24.4.5.
iekšējo, izņemot nesošo, konstrukciju demontāžas darbi, tai skaitā starpsienu nojaukšana;
24.4.6.
risinājumi telpu vai telpu grupu piekļūstamības nodrošināšanai (patstāvīgi vai ar citu personu vai palīglīdzekļu palīdzību) personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām;
24.4.7.
telpām vai telpu grupām nepieciešamās ventilācijas (mehāniskās vai dabīgās) sistēmas atjaunošana vai pārbūve;
24.4.8.
telpām vai telpu grupām nepieciešamā dzeramā ūdens apgādes sistēmas atjaunošana vai pārbūve;
24.4.9.
pasākumu, kas saistīti ar objekta nodošanu ekspluatācijā, izmaksas;
24.5.
telpu vai telpu grupu aprīkojums III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām, tai skaitā:
24.5.1.
elektroenerģijas autonomas ražošanas un uzglabāšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana vai citi alternatīvi elektroenerģijas padeves risinājumi;
24.5.2.
sanitārtehniskā aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, piemēram, sausās tualetes, tualešu teltis un citi, alternatīvi, autonomi tualešu risinājumi un to darbības nodrošināšanas papildaprīkojums, tai skaitā atbilstoši pielāgots aprīkojums personām ar kustību ierobežojumiem un, kur iespējams, aprīkojums mazu bērnu aprūpei;
24.5.3.
autonomu dūmu detektoru un ugunsdzēsības pārklāju iegāde;
24.5.4.
pirmās palīdzības aptieciņas medicīnisko materiālu iegāde;
24.5.5.
atkritumu savākšanas un šķirošanas tvertņu iegāde;
24.5.6.
aprīkojuma sēdēšanai un gulēšanai, piemēram, solu, krēslu, gultu, iegāde un uzstādīšana;
24.5.7.
apgaismojuma avota, tai skaitā autonoma apgaismojuma risinājuma, aprīkojuma iegāde un uzstādīšana;
24.5.8.
interneta tīkla maršrutētāja iegāde un uzstādīšana;
24.5.9.
aprīkojuma mobilo sakaru nodrošināšanai telpās vai telpu grupās iegāde un uzstādīšana;
24.5.10.
aprīkojuma elektroierīču uzlādei iegāde, kas nepieciešams patvertnes funkciju nodrošināšanai;
24.5.11.
darba instrumentu iegāde, lai nodrošinātu iespēju atbrīvot telpu vai telpu grupu ieeju un izeju no gruvešiem, piemēram, lāpstas, liekšķeres, laužņi, cirvji, zāģi, iekārtas armatūras pārgriešanai;
24.5.12.
patvertnes norādes zīmes iegāde un uzstādīšana, tai skaitā norāžu plāksne vai zīme Braila rakstā un starptautiskā invaliditātes zīme;
24.6.
autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
24.7.
ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas.
25.
Šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
26.
Neparedzētie izdevumi nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām tiešajām izmaksām.
27.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu,uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu, ja pievienotās vērtības nodoklis nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
28.
Pasākuma ietvaros atbalsts esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, tiek sniegts ar saimniecisku darbību nesaistītu darbību īstenošanai tajās. Ja pasākuma ietvaros pārbūvētās vai atjaunotās, kā arī aprīkotās telpas, kas atbilst III kategorijas patvertnēm, izmanto ar saimniecisko darbību saistītām darbībām, tad sniegtais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un tiek piemēroti šo noteikumu 29., 30.31., 32.33., 34., 35., 36. un 37. punktā minētie komercdarbības atbalsta nosacījumi.
29.
Komercdarbības atbalstu projekta iesniedzējam, kas projektā iekļautajā objektā veic vai pēc projekta īstenošanas plāno veikt saimniecisko darbību, šo noteikumu 24. punktā minētajām izmaksām sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula​ 2023/2831), ievērojot šādus nosacījumus:
29.1.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus. Ja komersants vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas neietilpst regulas 2023/2831 darbības jomā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
29.2.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam triju gadu periodā līdz atbalsta piešķiršanas brīdim de minimis atbalsts kopā ar plānoto de minimis atbalstu nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē piešķirtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
30.
De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
31.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
32.
Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi.
33.
Ja papildu de minimis atbalsts tiek piešķirts projekta īstenošanas laikā, par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad tiek parakstīti attiecīgie civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu grozījumi.
34.
Atbalstu, ko piešķir šo noteikumu ietvaros, var kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu:
34.1.
ja atbalsts attiecas uz tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas daļēji vai pilnībā pārklājas, tikai tādā gadījumā, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegtas maksimālās atbalsta intensitātes vai atbalsta apmērs, kāds noteikts komercdarbības atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā, kā arī tiek ievērots maksimālais iespējamais de minimis apjoms;
34.2.
ja atbalsts attiecas uz atšķirīgām attiecināmajām izmaksām.
35.
Ja projekta iesniedzējs ir saņēmis vai plāno saņemt citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 34. punktu, tas iesniedz sadarbības iestādē informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu vai plānoto atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem vai atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi izdod tikai pēc tam, kad visas iesaistītās institūcijas ir pieņēmušas lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
36.
Dokumentāciju par de minimis atbalsta piešķiršanu sadarbības iestāde glabā 10 gadus no pasākuma ietvaros pēdējā piešķirtā atbalsta, bet finansējuma saņēmējs – 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
37.
Ja tiek pārkāpti regulas 2023/2831 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
38.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2025. gada 1. jūnija. Projekta iesniegumā neiekļauj pabeigtas darbības un finansējumu tām nepiešķir.
39.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
40.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
VI.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
41.
Maksimālais projekta īstenošanas ilgums ir divi gadi, bet ne ilgāk par 2029. gada 31. decembri.
42.
Finansējuma saņēmējs:
42.1.
nodrošina patvertnes uzturēšanu, lai katastrofas, militāra iebrukuma vai kara draudu gadījumā cilvēki varētu iekļūt patvertnē un izmantot to;
42.2.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas;
42.3.
uzkrāj datus par:
42.3.1.
projekta ietekmi uz šo noteikumu 13. punktā minēto iznākuma rādītāju;
42.3.2.
horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju – civilās aizsardzības pasākumu (objektu) skaits, kuros ir nodrošināti piekļūstami pakalpojumi un informācija personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem, un īsteno vismaz vienu horizontālā principa vispārīgo un divas specifiskas darbības;
42.4.
nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
42.5.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
43.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai projektā paredzētās atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
44.
Ieguldījumus infrastruktūrā finansējuma saņēmējs var veikt savā īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, ja valdījuma tiesības ir iegūtas uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no dienas, kad veikts projekta noslēguma maksājums finansējuma saņēmējam. Īpašuma vai valdījuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā vai arī īpašuma vai valdījuma tiesības nostiprina zemesgrāmatā līdz projekta noslēguma maksājuma veikšanai (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai ja valsts īpašums uz pārvaldīšanas līguma vai cita tiesību akta pamata ir nodots tiešās pārvaldes iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai publiskas personas kapitālsabiedrības – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā).
45.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, var īstenot sociāli atbildīgu iepirkumu, kā arī piemērot inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus, ja attiecināms.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds