Noteikumu projekts

21-TA-1785
Noteikumi par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda administrēšanu un uzraudzību, un tā administrēšanā iesaistīto iestāžu kompetenci un pienākumiem, kā arī par valsts atbalsta zvejniecības un akvakultūras attīstībai administrēšanu un uzraudzību
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta septīto un astoto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu (turpmāk - EJZAF);
1.2.
EJZAF administrēšanā iesaistīto iestāžu kompetenci un pienākumus;
1.3.
kārtību, kādā administrē un uzrauga valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai.
II.EJZAF administrēšanā iesaistīto iestāžu kompetences un pienākumi
4.
EJZAF administrēšanu atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 22. panta 3. punkta k) apakšpunktam un 71. pantam, un regulai Nr. 2021/1139 nodrošina:
4.1.
vadošā iestāde;
4.2.
revīzijas iestāde;
4.3.
struktūra, kas pilda grāmatvedības funkciju;
4.4.
struktūra, kas saņem maksājumus no Komisijas.
5.
EJZAF vadošās iestādes pienākumus atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 49. pantam un funkcijas atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 72. pantam pilda Zemkopības ministrija.
6.
EJZAF revīzijas iestādes funkcijas atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 77. pantam pilda Zemkopības ministrija.
7.
EJZAF grāmatvedības funkciju atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 72. panta 2. punktam un 76. pantam pilda Lauku atbalsta dienests.
8.
Šo noteikumu 4.4. apakšpunktā minētā struktūra, kas saņem maksājumus no Komisijas, ir Valsts kase.
9.
Funkcionāli neatkarīga eksperta pienākumus Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027. gadam (turpmāk – ZRP 2021.-2027. gadam) izvērtēšanai saskaņā ar regulas  Nr. 2021/1060 44. panta 3. punktu veic   Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskais institūts - atvasināta publiska persona - Agroresursu un ekonomikas institūts.
10.
Regulas Nr. 2021/1060 36. panta 1. punktā minētās darbības - sociālo partneru spēju veidošana, sagatavošana, apmācība, redzamība un komunikācija - pilda un to īstenošanu nodrošina sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkls.
11.
Tehniskās palīdzības finansējums saskaņā ar regulas Nr. 2021/1139 5. panta 6. punktu un regulas Nr. 2021/1060 36. panta 5. punktu saņem Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests.
12.
Zemkopības ministrija EJZAF vadošā iestāde izveido koleģiālu institūciju – komisiju, kas pieņem lēmumu par atbalstāmajām darbībām un līdzekļu piešķiršanu to īstenošanai no ZRP 2021.-2027. gadam finansējuma tehniskajai palīdzībai, kā arī uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu.
III.ZRP 2021.-2027. gadam uzraudzības komiteja
13.
ZRP 2021.-2027. gadam uzraudzības komiteja (turpmāk – uzraudzības komiteja) ir koleģiāla ZRP 2021.-2027. gadam īstenošanas  uzraudzībā iesaistīta institūcija, kuru izveido Zemkopības ministrija un kas darbojas atbilstoši tās apstiprinātam reglamentam un regulas Nr. 2021/1060 38., 39. un 40. panta nosacījumiem.
14.
Visiem uzraudzības komitejas locekļiem ir balsstiesības, bet Agroresursu un ekonomikas institūta pārstāvji uzraudzības komitejā piedalās ar padomdevēja tiesībām.
15.
Uzraudzības komitejas sastāvā iekļauj:
15.1.
trīs vadošās iestādes pārstāvjus;
15.2.
divus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvjus;
15.3.
Finanšu ministrijas pārstāvi;
15.4.
Labklājības ministrijas pārstāvi;
15.5.
Satiksmes ministrijas pārstāvi;
15.6.
Ekonomikas ministrijas pārstāvi;
15.7.
divus Lauku atbalsta dienesta pārstāvjus;
15.8.
Pārresoru koordinācijas centra pārstāvi;
15.9.
Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvi;
15.10.
Valsts vides dienesta pārstāvi;
15.11.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" pārstāvi;
15.12.
katra plānošanas reģiona pārstāvi;
15.13.
Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla pārstāvi;
15.14.
sešus Zivsaimniecības konsultatīvās padomes pārstāvjus;
15.15.
Vides konsultatīvās padomes pārstāvi;
15.16.
Latvijas Lauku foruma pārstāvi.
16.
Uzraudzības komitejas locekļi, kam ir balsstiesības, iegūst valsts amatpersonas statusu. Zemkopības ministrija normatīvajos aktos par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā noteiktajā kārtībā informē Valsts ieņēmumu dienestu par attiecīgajiem uzraudzības komitejas locekļiem ar balsstiesībām.
IV.Finanšu vadība
17.
EJZAF izdevumu atbilstība un ilgums ir piemērojami saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 63. panta 2. punktu.
18.
EJZAF valsts budžetā līdzekļus plāno kā dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem atsevišķā Zemkopības ministrijas budžeta programmā vai apakšprogrammā projektu un pasākumu īstenošanai un faktisko izdevumu atmaksai atbilstoši apstiprinātajai Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta finansējuma kopsummai.
19.
Zemkopības ministrija EJZAF plāno valsts budžeta ilgtermiņa saistības atbilstoši prognozētajai EJZAF projektu un pasākumu naudas plūsmai.
20.
Lauku atbalsta dienests iesniedz Valsts kasē EJZAF finanšu līdzekļu prognozi atbilstoši Valsts kases noteiktajam paraugam un termiņam.
21.
Lauku atbalsta dienests kā atbildīgā iestāde par maksājuma pieteikumu iesniegšanu Eiropas Komisijā atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 91. pantam, trīs darbdienu laikā pēc maksājuma pieteikuma iesniegšanas Eiropas Komisijā informē Valsts kasi par kopējo iesniegto maksājuma pieteikuma summu, pieprasīto EJZAF finanšu līdzekļu apmēru, pieprasīšanas datumu, maksājuma pieteikumā iekļauto izdevumu periodu un iespējamo finanšu līdzekļu saņemšanas termiņu.
22.
Valsts kase no Eiropas Komisijas saņemtos Eiropas Savienības finanšu līdzekļus par EJZAF ieskaita valsts budžeta ieņēmumos un trīs darbdienu laikā par saņemtajiem finanšu līdzekļiem informē Lauku atbalsta dienestu un Zemkopības ministriju.
23.
EJZAF finansējumu un, ja tas ir paredzēts projekta iesniegumā, valsts budžeta finansējumu Valsts kase triju darbdienu laikā pēc Lauku atbalsta dienesta sagatavota maksājuma uzdevuma saņemšanas pārskaita bezskaidras naudas norēķinu veidā uz atbalsta saņēmēja vai viņa pilnvarota pārstāvja bankas kontu, vai arī to pārskaita valsts budžeta ieņēmumos, ja atbalsta saņēmējs ir valsts budžeta iestāde.
24.
Lēmumu par asignējumu apturēšanu, atjaunošanu vai atsaukšanu atbalsta saņēmēju kontos Valsts kasē pieņem Lauku atbalsta dienests saskaņā ar normatīvajos aktos par asignējumu apturēšanu, atjaunošanu vai atsaukšanu paredzēto kārtību, kā arī tad, ja pret atbalsta saņēmēju ir sākts maksātnespējas process, konstatēts atbalsta saņēmēja pienākumu vai apliecinājumu pārkāpums un ja Valsts kasē nav pieejami finanšu līdzekļi.
V.Pārbaudes
25.
Lauku atbalsta dienests veic atbalsta pretendentu, tajā skaitā arī institūciju, kuras īsteno finanšu instrumentus, iesniegumu administratīvās pārbaudes un, ja nepieciešams, iesaistīto trešo personu administratīvās pārbaudes, kā arī pārbaudes uz vietas, tostarp attālināti (neklātienē), izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, un nodrošina pārbaužu dokumentēšanu un uzskaiti saskaņā ar regulu Nr. 2021/1060 un regulu Nr. 2021/1139.
26.
Regulas Nr. 2021/1060 83. panta a) apakšpunktā minēto pārbaužu īstenošanai Lauku atbalsta dienests izmanto Valsts vides dienesta, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūta "BIOR", Latvijas Jūras administrācijas, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras, Valsts ieņēmumu dienesta, Pārtikas un veterinārais dienesta, Lauksaimniecības datu centra, Dabas aizsardzības pārvaldes, Būvniecības valsts kontroles biroja, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Sertifikācijas un testēšanas centrs” Bioloģiskās lauksaimniecības uzņēmumu sertificēšanas sektora un Valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” savas atbildības un kompetences jomā veikto pārbaužu rezultātus, kā arī to rīcībā esošo informāciju, kas nepieciešama EJZAF atbalsta administrēšanai.
VI.Neatbilstošo izdevumu administrēšana
27.
Lauku atbalsta dienests izvērtē atbalsta saņēmēja izdevumu atbilstību un pieņem lēmumu par neatbilstošo izdevumu atgūšanu. Neatbilstošos izdevumus neatgūst, ja atgūstamā summa vienam projekta iesniegumam nepārsniedz 250 euro no Eiropas Savienības līdzfinansējuma vienā grāmatvedības gadā, neieskaitot procentus un šo summu nav iespējams ieturēt no nākamajiem atbalsta maksājumiem.
28.
Lauku atbalsta dienests piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 27. punktā minētā lēmuma pieņemšanas to nosūta atbalsta saņēmējam.
29.
Lauku atbalsta dienestam ir tiesības atmaksātos neatbilstošos izdevumus par kārtējo gadu izmantot atkārtoti EJZAF izmaksām citiem atbalsta saņēmējiem. Par iepriekšējos gados veiktajiem izdevumiem atmaksātos neatbilstošos izdevumus Lauku atbalsta dienests pārskaita valsts budžeta ieņēmumos.
30.
Ja Lauku atbalsta dienests nevar atgūt vai ieturēt neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmēja - budžeta iestādes, kura rīcības dēļ bijuši neatbilstoši izdevumi:
30.1.
Lauku atbalsta dienests informē Zemkopības ministriju par atbalsta saņēmēja neatbilstošajiem izdevumiem;
30.2.
Zemkopības ministrija šo noteikumu 30.1. apakšpunktā minēto informāciju nosūta atbalsta saņēmēja augstākās iestādes (ja tāda ir) vadītājam un Valsts kontrolei.
VII.Valsts atbalsta zvejniecības un akvakultūras attīstībai administrēšana un uzraudzība
31.
Valsts vai pašvaldības institūcija izvērtē atbalsta programmas vai projekta atbilstību Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantam un Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem tiesību aktiem par valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras nozarē un iesniedz to Zemkopības ministrijā izvērtēšanai atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta otrajā daļā noteiktajam.
32.
Lauku atbalsta dienests nodrošina nelikumīgi izmaksātā valsts atbalsta atgūšanu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļu.
33.
Lauku atbalsta dienests:
33.1.
14 dienu laikā informē Zemkopības ministriju par nelikumīgi izmaksātā valsts atbalsta saņēmēju skaitu un atbalsta apmēru;
33.2.
mēneša laikā informē valsts atbalsta saņēmēju par valsts atbalsta atmaksas kārtību, termiņiem un atmaksājamā atbalsta apmēru, ņemot vērā procentus, kas noteikti saskaņā ar regulas Nr. 2015/1589 16. panta 2. punktu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds