Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Noteikumi

22-TA-1801
Eiropas Sociālā fonda plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.-2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 9. panta 7., 8., 9., un 11. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā pārbauda pieprasījumus, veic maksājumus un sagatavo Eiropas Komisijai iesniedzamo maksājuma pieteikumu un kontu slēgumu;
1.2.
kārtību, kādā veic pārbaudi pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču izdales un papildpasākumu īstenošanas vietā;
1.3.
risku vadības pamatprincipus un kārtību, kādā ziņo par programmas īstenošanā konstatētajām neatbilstībām, ietur, atgūst vai noraksta neatbilstoši veiktos izdevumus, kā arī piemēro proporcionālo finanšu korekciju;
1.4.
programmas informācijas sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtību.
2.
Programmas īstenošanas uzraudzības mērķis ir nodrošināt pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču iegādes, izdalīšanas un papildpasākumu īstenošanas (turpmāk – atbalstāmās darbības) atbilstību normatīvajos aktos par programmas vadību un īstenošanu noteiktajām prasībām un pareizu finanšu pārvaldību.
3.
Lai uzraudzītu programmas ikgadēji iesniedzamo informāciju par sasniegtajiem rezultātiem un programmas nobeiguma īstenošanas ziņojuma izstrādi un programmas novērtēšanu, vadošā iestāde izveido konsultatīvu darba grupu, kuras sastāvā ir pašvaldības vai pašvaldību intereses pārstāvošās organizācijas un trūcīgu personu intereses pārstāvošās nevalstiskās organizācijas, kas nav iesaistītas programmas īstenošanā.
4.
Programmas īstenošanas uzraudzību un novērtēšanu programmas vadībā iesaistītās institūcijas veic, izmantojot programmas informācijas sistēmu, tajā ievadīto un uzkrāto informāciju un datus.
II.Kārtība, kādā pārbauda maksājuma pieprasījumus, veic maksājumus un sagatavo Eiropas Komisijai iesniedzamo maksājuma pieteikumu un kontu slēgumu
5.
Programmas vadošā iestāde  (turpmāk – vadošā iestāde) nodrošina no Eiropas Komisijas saņemto un izlietoto programmas līdzekļu uzskaiti.
6.
Valsts kase no Eiropas Komisijas saņemto programmas finansējumu ieskaita valsts budžeta ieņēmumos.
7.
Programmas sadarbības iestāde (turpmāk – sadarbības iestāde):
7.1.
no valsts budžeta līdzekļiem veic maksājumus partnerorganizācijām par veiktajām atbalstāmajām darbībām to norādītajā kontā kredītiestādē, pamatojoties uz:
7.1.1.
apstiprinātajiem pārskatiem, kas noteikti Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – likums) 21. panta pirmās daļas 3. punktā (turpmāk – partnerorganizāciju pārskati);
7.1.2.
veikto aprēķinu, atbilstoši ar partnerorganizāciju noslēgtā līgumā vai vienošanās tekstā noteiktajiem nosacījumiem par partnerorganizāciju pārskatu iesniegšanu un administratīvām pārbaudēm, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 74. panta 2. punktā;
7.2.
partnerorganizāciju pārskatu veidlapas pievieno ar partnerorganizāciju noslēgtajam līgumam vai vienošanās tekstam.
8.
Saskaņā ar vienošanos, kas noslēgta ar sadarbības iestādi, finansējuma saņēmējs, pamatojoties uz pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču piegādātājam veiktajiem maksājumiem, sagatavo un iesniedz sadarbības iestādē maksājuma pieprasījumu un tajā iekļautos izdevumus pamatojošo dokumentu kopijas.
9.
Sadarbības iestāde vienošanās tekstā noteiktajā termiņā pārbauda un apstiprina finansējuma saņēmēja iesniegto maksājuma pieprasījumu, izvērtējot:
9.1.
katra attiecināmos izdevumus pamatojošā dokumenta vai tā kopijas atbilstību:
9.1.1.
normatīvajiem aktiem par dokumentu noformēšanu;
9.1.2.
piegādes līgumam;
9.2.
atbilstību regulas Nr. 2021/1060 63. panta 2. punktā minētajam periodam;
9.3.
izmaksu atbilstību norādītajām izmaksu pozīcijām.
10.
Sadarbības iestāde pēc šo noteikumu 8. un 9. punktā minēto darbību izpildes vienu reizi ceturksnī sagatavo un iesniedz vadošajā iestādē informāciju maksājuma pieteikuma sagatavošanai.
11.
Vadošā iestāde pēc šo noteikumu 10. punktā minētās informācijas saņemšanas ne retāk kā vienu reizi ceturksnī iesniedz Eiropas Komisijā maksājumu pieteikumus grāmatvedības gada ietvaros regulas Nr. 2021/1060 91. panta izpratnē.
12.
Lai nodrošinātu maksājuma pieteikuma pārbaudi un apliecinātu maksājuma pieteikumu, vadošā iestāde veic maksājumu pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas izlases veida pārbaudi, pamatojoties uz riska izvērtējumu un saskaņā ar šo noteikumu IV nodaļā minēto kārtību.
13.
Vadošā iestāde iesniedz Eiropas Komisijā prognozes par plānotajiem maksājumu pieteikumiem regulas Nr. 2021/1060 69. panta 10. punktā noteiktajos termiņos.
14.
Vadošā iestāde līdz kārtēja gada:
14.1.
31. decembrim, periodā no 2023. gada līdz 2030. gadam sagatavo programmas informācijas sistēmā kontu slēguma projektu par iepriekšējo grāmatvedības gadu;
14.2.
līdz 15. februārim iesniedz apstiprinātu, šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minēto kontu slēgumu un regulas Nr. 2021/1060 98. panta b) apakšpunktā noteikto pārvaldības deklarāciju, Eiropas Komisijā.
15.
Vadošā iestāde koriģē sagatavoto maksājuma pieteikumu vai kontu slēgumu, ņemot vērā programmas revīzijas iestādes (turpmāk – revīzijas iestāde) vai citu auditu un pārbaužu konstatējumus, vai norādītos neatbilstoši veiktos izdevumus un ierosinātās finanšu korekcijas, kā arī ja pastāv cits, neatbilstoši veikto izdevumu risks.
16.
Vadošai iestādei ir tiesības pieņemt lēmumu apturēt programmas ietvaros veikto izdevumu turpmāku deklarēšanu Eiropas Komisijā uz laiku līdz attiecīgo trūkumu novēršanai.
17.
Šo noteikumu 16. punktā minēto lēmumu vadošā iestāde pieņem, ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
17.1.
revīzijas iestādes vai ārējā audita ziņojumā konstatēts, ka programmas vadības un kontroles sistēmā ir būtiski trūkumi regulas Nr. 2021/1060 2. panta 32. punkta izpratnē;
17.2.
iekšējā audita ziņojumā konstatēts, ka programmas vadības un kontroles sistēmā ir būtiski trūkumi;
17.3.
vadošās iestādes rīcībā ir objektīva un pamatota informācija par programmas īstenošanas riskiem;
17.4.
vadošās iestādes rīcībā ir cita objektīva un pamatota informācija, kas liecina par programmas vadībā iesaistīto institūciju uzdevumu nepienācīgu izpildi, un pastāv iespējamība, ka iestāsies regulas Nr. 2021/1060 97. pantā minētais gadījums.
18.
Šo noteikumu 16. punktā minēto lēmumu vadošā iestāde nosūta sadarbības iestādei, kā arī informācijai revīzijas iestādei.
19.
Sadarbības iestāde pēc šo noteikumu 16. punktā minētā lēmuma saņemšanas nekavējoties sagatavo konstatēto trūkumu novēršanas rīcības plāna (turpmāk – rīcības plāns) projektu un nosūta to saskaņošanai vadošajai iestādei. Rīcības plāna projektā sadarbības iestāde norāda veicamos pasākumus un laika grafiku to īstenošanai (rīcības plānā paredzēto pasākumu īstenošanas termiņš nepārsniedz trīs mēnešus).
20.
Vadošā iestāde pēc šo noteikumu 19. punktā minētā rīcības plāna projekta saņemšanas saskaņo to vai sagatavo komentārus par rīcības plāna projektu un iesniedz tos sadarbības iestādei.
21.
Kopējais rīcības plāna saskaņošanas termiņš nepārsniedz vienu mēnesi no rīcības plāna projekta saņemšanas dienas vadošajā iestādē.
22.
Sadarbības iestāde pēc rīcības plānā noteiktā termiņa iestāšanās, rakstiski ziņo vadošajai iestādei par pasākumu īstenošanas gaitu.
23.
Vadošā iestāde pēc šo noteikumu 22. punktā minētās informācijas saņemšanas pārbauda, vai attiecīgais pasākums īstenots atbilstoši rīcības plānam.
24.
Ja sadarbības iestāde īstenojusi pasākumus atbilstoši rīcības plānam, vadošā iestāde pieņem lēmumu atsākt programmas ietvaros veikto izdevumu turpmāku deklarēšanu Eiropas Komisijā.
25.
Vadošā iestāde pēc šo noteikumu 24. punktā minētā lēmuma pieņemšanas nosūta to sadarbības iestādei un informācijai revīzijas iestādei.
III.Kārtība, kādā sadarbības iestāde veic pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā
26.
Sadarbības iestāde pārbauda, vai partnerorganizācija īsteno atbalstāmās darbības saskaņā ar savstarpēji noslēgto līgumu vai vienošanos. Sadarbības iestāde:
26.1.
nosaka riska kategorijas iekšējos normatīvajos aktos programmas īstenošanas un uzraudzības jomā;
26.2.
veic pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā:
26.2.1.
vismaz vienu reizi atbalstāmo darbību īstenošanas gadā pēc līguma vai vienošanās noslēgšanas – augsta riska partnerorganizācijai;
26.2.2.
ar nejaušās izlases metodi izvēlētai zema riska partnerorganizācijai, nodrošinot, ka pārbaudes veikšanai var izvēlēties jebkuru zema riska partnerorganizāciju.
27.
Sadarbības iestāde atbalstāmo darbību īstenošanas vietā veic:
27.1.
plānotās pārbaudes;
27.2.
neplānotās ārpuskārtas pārbaudes.
28.
Piecas darbdienas pirms pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietā, izņemot šo noteikumu 30.2. un 27.2. apakšpunktā minētajām pārbaudēm, sadarbības iestāde nosūta informāciju uz partnerorganizācijas elektroniskā pasta adresi, vienlaikus ievietojot programmas informācijas sistēmā informāciju par plānoto pārbaudi.
29.
Sadarbības iestādei ir tiesības veikt pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā pirms līguma vai vienošanās noslēgšanas ar partnerorganizāciju, lai pārliecinātos par faktiskajiem apstākļiem atbalstāmo darbību īstenošanai.
30.
Sadarbības iestāde veic šo noteikumu 27. punktā minētās pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietā:
30.1.
lai pārliecinātos, vai atbalstāmās darbības notiek darbību īstenošanas vietā, vai tās tiek nodrošinātas atbilstoši līgumam vai vienošanās tekstam, kā arī vai tiek ievērotas normatīvajos aktos par programmas īstenošanu noteiktās prasības;
30.2.
citos gadījumos, kad veiktās atbalstāmās darbības patiesumu pēc šīs darbības pabeigšanas vairs nebūtu iespējams identificēt.
31.
Sadarbības iestāde 20 darbdienu laikā pēc pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietā vai pēc pārbaudes rezultātu noteikšanai nepieciešamo dokumentu vai informācijas saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
31.1.
pozitīvu – ja darbību īstenošanas vietā nav konstatēti pārkāpumi vai konstatētie pārkāpumi nav būtiski un nevar ietekmēt darbību mērķa sasniegšanu;
31.2.
ar iebildumiem – ja darbību īstenošanas vietā ir konstatēti pārkāpumi, bet tos ir iespējams novērst;
31.3.
negatīvu – ja darbību īstenošanas vietā ir konstatēti tādi pārkāpumi, kuri var ietekmēt darbību mērķa sasniegšanu un kurus nav iespējams novērst.
32.
Sadarbības iestāde šo noteikumu 28. punktā minētajā informācijas nosūtīšanas kārtībā informē partnerorganizāciju par pārbaudes rezultātiem un pieņemto lēmumu. Informējot partnerorganizāciju par šo noteikumu 31.2. vai 31.3. apakšpunktā minēto lēmumu, sadarbības iestāde vienlaikus nosaka konstatēto trūkumu novēršanas termiņu.
33.
Ja pārbaudē atbalstāmo darbību īstenošanas vietā ir piedalījusies arī vadošā iestāde vai revīzijas iestāde, sadarbības iestāde šo noteikumu 28. punktā minētajā informācijas nosūtīšanas kārtībā par pārbaudes rezultātiem informē arī attiecīgo institūciju.
34.
Sadarbības iestāde veic atkārtotu pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā, ja pārbaudē ir konstatētas atkāpes no nosacījumiem, kas minēti ar partnerorganizāciju noslēgtajā līgumā vai vienošanās tekstā, un atkārtota pārbaude ir nepieciešama, lai pārliecinātos, ka trūkumi ir novērsti. Sadarbības iestāde 20 darbdienu laikā pēc pārbaudes veikšanas šo noteikumu 28. punktā minētajā informācijas nosūtīšanas kārtībā, informē partnerorganizāciju par pārbaudes rezultātiem.
35.
Ja šo noteikumu 34. punktā minētajā atkārtotajā pārbaudē konstatēts, ka sadarbības iestādes sākotnēji konstatētie trūkumi nav novērsti, sadarbības iestāde lemj par attiecīgās rīcības izdevumu attiecināšanu.
36.
Sadarbības iestāde nosaka iekšējo kārtību, kādā veic pārbaudes pie finansējuma saņēmēja.
IV.Kārtība, kādā vadošā iestāde veic pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā
37.
Vadošā iestāde ir tiesīga ierosināt un veikt pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā.
38.
Piecas darbdienas pirms pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietā vadošā iestāde informē par to pārbaudāmo institūciju un sadarbības iestādi, izņemot gadījumus, kad vadošā iestāde veiks ārkārtas pārbaudes.
39.
Vadošā iestāde 20 darbdienu laikā pēc pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietā pieņem vienu no šo noteikumu 31. punktā minētajiem lēmumiem.
40.
Vadošā iestāde šo noteikumu 28. punktā minētajos gadījumos var neinformēt partnerorganizāciju par pārbaudi atbalstāmo darbību īstenošanas vietā.
41.
Vadošā iestāde 20 darbdienu laikā pēc pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietā vai pēc nepieciešamo dokumentu saņemšanas informē sadarbības iestādi par pārbaudes rezultātiem.
42.
Vadošajai iestādei ir tiesības piedalīties pārbaudē atbalstāmo darbību īstenošanas vietā, ko veic sadarbības iestāde.
43.
Šo noteikumu 37. punktā minētajā pārbaudē atbalstāmo darbību īstenošanas vietā ir tiesības piedalīties revīzijas iestādei.
V.Programmas risku vadības, dubultfinansēšanas risku novēršanas un krāpšanas apkarošanas pamatprincipi
44.
Lai nodrošinātu programmas risku vadību, dubultfinansēšanas risku novēršanu un krāpšanas apkarošanu, programmas vadībā iesaistītās institūcijas ievēro šādus pamatprincipus:
44.1.
risku novērtēšana un novēršana ir savlaicīga, proporcionāla risku būtiskumam un sistemātiskumam;
44.2.
risku vadība ir samērojama ar iespējamo un konstatēto risku līmeni un ar risku vadību nodrošinošo institūciju veiktspēju;
44.3.
programmā minēto darbību īstenošana ir pārskatāma, uzskaitāma un efektīva, ievērojot samērīgus termiņus un nodrošinot vienlīdzīgas iespējas, un to novērtēšanā izmantoti objektīvi un pārbaudāmi rādītāji;
44.4.
programmas attiecināmajās izmaksās iekļautie izdevumi par vienām un tām pašām darbībām un to rezultātiem nav finansējami no citiem publiskā finansējuma (tai skaitā citu ārvalstu finansējuma) līdzekļiem;
44.5.
tolerance pret korupciju un krāpšanu vai tās mēģinājumiem nav pieļaujama;
44.6.
lai nepieļautu patvaļu, katrai programmas vadībā un īstenošanā iesaistītajai personai ir skaidri noteikta atbildība, un minēto personu darbība ir atbilstoša vispārpieņemtajām ētikas normām sabiedrības interesēs.
45.
Efektīvai programmas riska vadības nodrošināšanai:
45.1.
visas programmas vadībā iesaistītās institūcijas izstrādā iekšējos programmas risku pārvaldības noteikumus vadības un kontroles sistēmas ietvaros;
45.2.
sadarbības iestāde identificē, analizē un atbilstoši kompetencei novērš pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču piegādes un izdalīšanas un papildpasākumu īstenošanas riskus, uzrauga finansējuma saņēmēja un partnerorganizāciju īstenotos risku novēršanas pasākumus un informē vadošo iestādi;
45.3.
tiek nodrošināta pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču piegādātāja iepirkuma procedūru norises pirmspārbaude, kas noteikta likuma 8. panta pirmajā daļā. Sadarbības iestāde, ņemot vērā likuma 8. panta pirmajā daļā minēto atzinumu un, ja radušās neskaidrības, pieprasot no finansējuma saņēmēja papildu informāciju vai skaidrojumus par programmas ietvaros veiktā iepirkuma norisi, lemj par to izdevumu attiecināšanu, kuri saistīti ar attiecīgo iepirkumu.
46.
Dubultfinansēšanas riska novēršanai:
46.1.
programmas vadībā un īstenošanā iesaistītās institūcijas nodrošina programmas atbalstāmo darbību, to rezultātu un īstenošanas izmaksu:
46.1.1.
atsevišķu uzskaiti un dokumentēšanu;
46.1.2.
identificēšanu, veicot pamatojošos dokumentos atzīmi par programmas atbalstu;
46.2.
identificē programmas atbalstāmo darbību nepārklāšanos ar citu publiskā finansējuma avotu, tai skaitā citu ārvalstu finansējuma līdzekļu finansētajām darbībām:
46.2.1.
sadarbības iestāde – izvērtējot partnerorganizāciju atlases pretendentu pieteikumus un pārbaudot iesniegtos partnerorganizāciju pārskatus;
46.2.2.
programmas vadībā iesaistītās institūcijas – veicot pārbaudes atbalstāmo darbību īstenošanas vietās.
47.
Krāpšanas risku novēršanai un apkarošanai programmas vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmējs ievēro šādus krāpšanas apkarošanas pasākumus:
47.1.
novērš interešu konflikta iespējamību lēmumu pieņemšanas procesos, tai skaitā nosakot partnerorganizāciju atlases komisijas locekļiem saistošas valsts amatpersonu interešu konflikta novēršanas normas;
47.2.
nodrošina krāpšanas risku pārskatāmu un efektīvu novēršanu ar vismaz divu atbildīgo personu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un atbalstāmo darbību uzraudzībā;
47.3.
konstatējot krāpšanas vai tā mēģinājuma, kā arī interešu konflikta pazīmes, rīkojas saskaņā ar normatīvajos aktos par krāpšanas apkarošanu un interešu konflikta novēršanu noteiktajām prasībām.
VI.Kārtība, kādā ziņo par programmas ieviešanā konstatētajām neatbilstībām, noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus, kā arī piemēro proporcionālo finanšu korekciju
48.
Programmas vadībā iesaistītā institūcija izvērtē katru tās konstatēto pārkāpumu, kas atbilst regulas Nr. 2021/1060 2. panta 31. punktam.
49.
Vadošā iestāde, konstatējot pārkāpumu finansējuma saņēmēja vai partnerorganizācijas darbībās, 10 darbdienu laikā pēc pārkāpuma konstatēšanas informē (no savas oficiālās elektroniskā pasta adreses) sadarbības iestādi, sniedzot tās rīcībā esošo informāciju par:
49.1.
finansējuma saņēmēju vai partnerorganizāciju, kuras darbībās konstatēts pārkāpums;
49.2.
finansējuma saņēmēja vai partnerorganizācijas ar sadarbības iestādi noslēgtā līguma vai vienošanās numuru, kurā konstatēts pārkāpums;
49.3.
neatbilstoši veikto izdevumu summu (ja tas ir iespējams);
49.4.
pārkāpuma būtību (tai skaitā izmaksu pozīciju);
49.5.
veidu, kādā iespējamā neatbilstība atklāta.
50.
Sadarbības iestāde, ņemot vērā tās rīcībā esošo informāciju (tai skaitā šo noteikumu 49. punktā minēto informāciju), pieņem lēmumu par neatbilstību.
51.
Ja sadarbības iestāde, pieņemot 50. punktā noteikto lēmumu par neatbilstību, konstatē, ka neatbilstoši veikto izdevumu summu nav iespējams konkrēti noteikt vai būtu nesamērīgi samazināt visu izdevumu summu, kas neatbilst normatīvajos aktos par programmas vadību un īstenošanu noteiktajām prasībām vai līguma vai vienošanās par atbalstāmo darbību īstenošanu nosacījumiem, tā piemēro proporcionālo finanšu korekciju saskaņā ar vadošās iestādes izstrādātajām vadlīnijām par finanšu korekciju piemērošanu.
52.
Sadarbības iestāde piecu darbdienu laikā no nākamā mēneša pirmā datuma informāciju par konstatēto neatbilstību ievada programmas informācijas sistēmā.
53.
Sadarbības iestāde ierosina organizēt sanāksmi par ceturksnī konstatētajām neatbilstībām, gadījumā ja tās atbilst regulas Nr. 2021/1060 XII pielikumā noteiktajiem kritērijiem.
54.
Vadošā iestāde pēc šo noteikumu 53. punktā noteiktās informācijas saņemšanas, 10 darbdienu laikā organizē sanāksmi ar programmas vadībā iesaistītajām institūcijām, lai pieņemtu lēmumu ziņot Eiropas Komisijai par programmas īstenošanā konstatētajām neatbilstībām.
55.
Sadarbības iestāde 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 54. punktā minētā lēmuma pieņemšanas ziņo Eiropas Komisijai par konstatētajām neatbilstībām.
56.
Ja finansējuma saņēmēja vai partnerorganizācijas īstenotajās darbībās ir konstatēts pārkāpums, kura dēļ radušies neatbilstoši veikti izdevumi, sadarbības iestāde:
56.1.
pamatojoties uz līgumu vai vienošanos par darbību īstenošanu, ietur neatbilstoši veiktos izdevumus no kārtējā vai nākamā maksājuma (partnerorganizācijām) vai no maksājuma pieprasījuma (finansējuma saņēmējam);
56.2.
informē partnerorganizāciju vai finansējuma saņēmēju;
56.3.
par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas dienu uzskata dienu, kad sadarbības iestāde partnerorganizācijai veikusi maksājumu, no kura ietur neatbilstoši veiktos izdevumus, vai, ja maksājumu neveic, apstiprinājusi partnerorganizācijas pārskatu vai finansējuma saņēmēja maksājuma pieprasījumu, no kura ietur neatbilstoši veiktos izdevumus.
57.
Ja neatbilstoši veiktos izdevumus nav iespējams ieturēt saskaņā ar šo noteikumu 56. punktu, sadarbības iestāde rīkojas šādi:
57.1.
ja neatbilstoši veiktie izdevumi radušies partnerorganizācijai, kura ir pašvaldība vai pašvaldības iestāde, vai finansējuma saņēmējam:
57.1.1.
triju darbdienu laikā informē partnerorganizāciju vai finansējuma saņēmēju par iespēju labprātīgi atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus, nosūtot par to informāciju vadošajai iestādei;
57.1.2.
ja divu nedēļu laikā pēc šo noteikumu 57.1.1. apakšpunktā minētās informācijas nosūtīšanas neatbilstoši veiktie izdevumi nav labprātīgi atmaksāti vai nav saņemta atbilde par iespēju tos labprātīgi atmaksāt, informē neatbilstošus izdevumus veikušās partnerorganizācijas vai finansējuma saņēmēja augstākas iestādes vadītāju, nosūtot šo noteikumu 49. punktā minēto informāciju;
57.1.3.
par partnerorganizācijas vai finansējuma saņēmēja piekrišanu labprātīgi atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus informē vadošo iestādi triju darbdienu laikā pēc piekrišanas saņemšanas;
57.1.4.
izdod pārvaldes lēmumu atbilstoši likuma 15. panta ceturtajai daļai, ja partnerorganizācija vai finansējuma saņēmējs labprātīgi neveic neatbilstoši veikto izdevumu atmaksu;
57.2.
ja neatbilstoši veiktie izdevumi radušies partnerorganizācijai, kura ir biedrība, nodibinājums vai reliģiska organizācija:
57.2.1.
informē partnerorganizāciju par iespēju labprātīgi atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus noteiktā termiņā vai vienojas ar partnerorganizāciju civiltiesiskā kārtībā Padomes 1995. gada 18. decembra Regulas (EK, EURATOM) Nr. 2988/95 par Eiropas Kopienu finanšu interešu aizsardzību 3. panta 1. punktā noteiktajā termiņā. Sadarbības iestāde civiltiesiskā kārtībā panāktās vienošanās kopiju nosūta vadošajai iestādei;
57.2.2.
nosaka, ka partnerorganizācija vismaz trīs darbdienas pirms vienošanās civiltiesiskā kārtībā noteiktā termiņa beigām rakstiski informē sadarbības iestādi par nepieciešamību mainīt termiņu, ja tā neatbilstoši veiktos izdevumus nevar atmaksāt šo noteikumu 57.2.1. apakšpunktā minētajā termiņā;
57.2.3.
ja partnerorganizācija nav veikusi atmaksu šo noteikumu 57.2.1. apakšpunktā minētajā termiņā un nav informējusi par nepieciešamību mainīt termiņu, nosūta tai brīdinājumu par neatbilstoši veikto izdevumu piespiedu atgūšanu, kopiju nosūtot vadošajai iestādei;
57.3.
par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas dienu uzskata dienu, kad izdevumi ir atmaksāti sadarbības iestādes norādītajā kontā.
58.
Ja nav iespējams atgūt neatbilstoši veiktos izdevumus šo noteikumu 57.1. apakšpunktā minētajā kārtībā, vadošā iestāde:
58.1.
sagatavo informāciju Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai par atsevišķu neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu;
58.2.
piecu darbdienu laikā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas informē sadarbības, kā arī neatbilstošus izdevumus veikušās partnerorganizācijas vai finansējuma saņēmēja augstākās iestādes vadītāju;
58.3.
par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas dienu uzskata dienu, kad partnerorganizācija vai finansējuma saņēmējs ir izpildījis Ministru kabineta lēmumu.
59.
Neatbilstoši veikto izdevumu atmaksai un uzskaitei:
59.1.
sadarbības iestāde uzrauga, lai partnerorganizācija vai finansējuma saņēmējs atmaksātu neatbilstoši veiktos izdevumus;
59.2.
sadarbības iestāde piecu darbdienu laikā pēc neatbilstoši veikto izdevumu atmaksas:
59.2.1.
pārskaita atgūto programmas un valsts budžeta finansējumu valsts budžeta ieņēmumos;
59.2.2.
informē vadošo iestādi par atgūto programmas un valsts budžeta finansējumu, norādot līguma vai vienošanās par darbību īstenošanu numuru, kopējo neatbilstoši veikto izdevumu summu un tās sadalījumu pa finansēšanas avotiem;
59.3.
ja Eiropas Komisija piemēro finanšu korekciju, Labklājības ministrija sagatavo attiecīgu informāciju un iesniedz to izskatīšanai Ministru kabinetā vienlaikus ar šo noteikumu 58.1. apakšpunktā minēto informāciju. Ja neatbilstoši veiktie izdevumi ir atmaksājami Eiropas Komisijai no valsts budžeta, Labklājības ministrija nekavējoties informē Ministru kabinetu. Ministru kabinets lemj par valsts budžeta līdzekļu novirzīšanu neatbilstoši veikto izdevumu atmaksai;
59.4.
sadarbības iestāde nodrošina informācijas ievadīšanu par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu programmas informācijas sistēmā.
VII.Programmas informācijas sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtība
60.
Programmas informācijas sistēma ir sadarbības iestādes valdījumā.
61.
Programmas informācijas sistēmas uzdevums ir nodrošināt informācijas sistēmas lietotājiem (atbilstoši šo noteikumu 62. punktā minētajām pilnvarām) iespēju:
61.1.
ievadīt datus un augšupielādēt dokumentus;
61.2.
uzkrāt un uzglabāt informāciju un datus par:
61.2.1.
partnerorganizāciju pretendentu iesniegumiem, līgumiem vai vienošanās nosacījumiem ar partnerorganizācijām;
61.2.2.
finansējuma saņēmēja iesniegtajiem un apstiprinātajiem maksājumu pieprasījumiem, piegādes līgumiem, piegādātājiem un partnerorganizācijām veiktajām piegādēm;
61.2.3.
iesniegtajiem un apstiprinātajiem partnerorganizāciju pārskatiem un izmaksātajām summām par pārtikas un pamata materiālās palīdzības komplektu izdali un papildpasākumu īstenošanu;
61.2.4.
rādītājiem, kas raksturo galīgos saņēmējus un tiem nodrošināto programmas atbalstu;
61.2.5.
programmas atbalstāmo darbību plānotajām un īstenotajām pārbaudēm un to rezultātiem, noteiktajiem riskiem un konstatētajiem pārkāpumiem;
61.3.
veikt iesniegto partnerorganizāciju pārskatu pārbaudi, apstiprināšanu un tām izmaksājamo summu aprēķinu un finansējuma saņēmēja maksājumu pieprasījumu pārbaudi un apstiprināšanu;
61.4.
ievadīt informāciju par savām plānotajām un veiktajām pārbaudēm darbību īstenošanas vietās;
61.5.
nodrošināt iespējas sagatavot Eiropas Komisijai iesniedzamos maksājuma pieteikumus un kontu slēgumu;
61.6.
uzkrāt un uzglabāt informāciju par programmas revīzijām;
61.7.
finansējuma saņēmēja un partnerorganizāciju datu apmaiņai ar programmas vadībā iesaistītajām institūcijām;
61.8.
apstrādāt un analizēt datus;
61.9.
nodrošināt paziņojumus lietotājiem par tiem aktuālas informācijas ievadīšanu vai uzdevumu izpildes termiņu tuvošanos.
62.
Programmas informācijas sistēmas lietotāji ir:
62.1.
partnerorganizāciju pretendenti – pieteikumu iesniegšanai par tiesībām kļūt par partnerorganizāciju;
62.2.
programmas vadībā un īstenošanā iesaistītās institūcijas – likumā minēto funkciju īstenošanai;
62.3.
fiziskas vai juridiskas personas un Eiropas Savienības, valsts vai pašvaldību institūcijas, kurām ir tiesības saņemt programmas informācijas sistēmā iekļauto informāciju normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai, – informācijas saņemšanai atbilstoši šo noteikumu 64. punktā minētajā iesniegumā noteiktajam apjomam.
63.
Programmas informācijas sistēmas lietotāji sistēmā var autentificēties, izmantojot vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv sniegtos autentifikācijas pakalpojumus.
64.
Šo noteikumu 62. punktā minētās personas, papīra formā vai elektroniskā dokumenta veidā iesniedz sadarbības iestādē iesniegumu par programmas informācijas sistēmas lietotāja tiesību piešķiršanu. Sadarbības iestāde piešķir iepriekšminētās tiesības pēc iesniegumā ietvertās informācijas pamatotības izvērtēšanas.
65.
Vadošā iestāde informācijas apmaiņu ar Eiropas Komisiju nodrošina atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 69. panta 9. punkta prasībām.
VIII.Pārejas noteikumi
66.
Atbalsta nepārtrauktības nodrošināšanai, un regulas Nr. 2021/1060 69. panta 9. punktā noteiktās informācijas uzkrāšanai, gadījumā ja Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām un programmas īstenošana tiek veikta vienlaicīgi, bet vēl nav pieejama šo noteikumu VII nodaļā minētā informācijas sistēma, informācijas uzkrāšanu veic Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām informācijas sistēmā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk