Likumprojekts

23-TA-1429
Ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas darbu likums
InodaļaVispārīgie noteikumi
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
 
1)
brīvprātīgais ugunsdzēsējs – pašvaldības vai ugunsdzēsības un glābšanas organizācijas persona, kura piedalās ugunsgrēka dzēšanā,  glābšanas darbu veikšanā un ugunsdrošības prevencijā;  
2)
glābšanas darbi – pasākumu kopums cilvēku glābšanai, bīstamo faktoru kaitējuma mazināšana videi vai materiālām vērtībām;
3)
meža ugunsnedrošais laika posms – laika periods no kalendārā gada 1.aprīļa līdz 30.septembrim;
4)
meža objekts – Meža likuma 3.panta pirmajā daļā minētais objekts;
5)
meža ugunsdzēsības darbi meža objektā - ugunsgrēka vietas atklāšana, ierobežošana un likvidācija, kā arī ugunsgrēka vietas uzraudzība pēc likvidācijas;
6)
objekts – būve, tās daļa, tehnoloģiskā iekārta vai zemesgabals (teritorija), kas nav meža objekts;
7)
ugunsdrošības prevencija – pasākums, kas veicina ugunsdrošības prasību ievērošanu un pareizu rīcību ugunsgrēka gadījumā;
8)
ugunsdrošība – atbilstība normatīvajos aktos noteiktajām prasībām attiecībā uz ugunsgrēku novēršanu, sekmīgu dzēšanu un to seku mazināšanu;
9)
ugunsdzēsība – organizēta darbība, kuru veic, lai likvidētu ugunsgrēku;
10)
ugunsgrēks – degšana, kas nekontrolējami izplatās laikā un telpā vai vidē, kas var apdraudēt cilvēka veselību vai dzīvību, radīt materiālos zaudējumus vai nodarīt kaitējumu videi;
11)
valsts ugunsdrošības uzraudzība – pasākumu kopums, kura mērķis ir uzraudzīt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu.
2.
pants.
Likuma mērķis un darbības joma
(1)
Likuma mērķis ir uzlabot ugunsdrošību valstī, samazināt ugunsgrēku skaitu, bojāgājušo un cietušo skaitu ugunsgrēkos, kā arī mazināt materiālos zaudējumus.
(2)
Likums nosaka ugunsdzēsības un glābšanas dienestu un organizāciju, fizisko un juridisko personu pienākumus un tiesības, lai nodrošinātu efektīvu un sekmīgu ugunsdrošību, ugunsdzēsību un glābšanas darbus, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu ar speciālo dienesta pakāpi pienākumus, tiesības un tiesisko aizsardzību, kā arī Valsts meža dienesta amatpersonu pienākumus un tiesības.
3.
pants.
Ugunsdzēsības un glābšanas dienesti un organizācijas
(1)
Valstī ir šādi ugunsdzēsības un glābšanas dienesti un organizācijas:
1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests;
2)
Valsts meža dienests;
3)
pašvaldības ugunsdzēsības organizācija;
4)
cita ugunsdzēsības un glābšanas organizācija;
5)
cita ugunsdzēsības organizācija.
(2)
Ministru kabinets nosaka:
1)
kritērijus, prasības un kārtību, kādā izveidojamas ugunsdzēsības un glābšanas organizācijas, tām nepieciešamo ugunsdzēsības un glābšanas  aprīkojumu, ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu veidus un skaitu, kā arī brīvprātīgo ugunsdzēsēju skaitu, kas izbrauc uz notikumu ar vienu ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekli;
2)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nepieciešamo ugunsdzēsības un glābšanas aprīkojumu, ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu veidu un skaitu;
3)
brīvprātīgajiem ugunsdzēsējiem nepieciešamo izglītību vai apmācību, kā arī apmācību paraugprogrammas.
IInodaļaAtbildība un pienākumi ugunsdrošībā
4.
pants.
Par ugunsdrošību atbildīgās personas
(1)
Par ugunsdrošību objektā ir atbildīgs objekta īpašnieks (valdītājs) vai pārvaldnieks, ja tas paredzēts pārvaldīšanas līgumā.
(2)
Iznomātā (izīrētā) vai lietošanā nodotā objektā par ugunsdrošību ir atbildīgs nomnieks (īrnieks) vai cits lietotājs, ja tas paredzēts līgumā.
(3)
Vairākām personām iznomātā vai lietošanā nodotā objektā par objekta koplietošanas apkures, ventilācijas, elektroapgādes sistēmu, ugunsdrošības inženiertehnisko sistēmu (ārējo un iekšējo ugunsdzēsības ūdensapgādes sistēmu, automātisko un neautomātisko ugunsaizsardzības sistēmu) un aprīkojuma ekspluatāciju atbilstoši ražotāja tehnisko noteikumu un ugunsdrošību regulējošu normatīvo aktu prasībām ir atbildīgs objekta īpašnieks (valdītājs) vai pārvaldnieks, ja tas paredzēts pārvaldīšanas līgumā.
(4)
Par ugunsdrošību objektā, kurā notiek būvdarbi (turpmāk — būvobjekts), ir atbildīgs būvdarbu veicējs. Ja būvobjektā ir vairāki būvdarbu veicēji, atbildīgs ir galvenais būvdarbu veicējs.
(5)
Par ugunsdrošību derīgo izrakteņu ieguves vietā ir atbildīgs īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, vai cits lietotājs, ja tas paredzēts līgumā, vai cita persona, kurai izsniegta licence vai atļauja derīgo izrakteņu ieguvei.
(6)
Par ugunsdrošību meža objektā ir atbildīgs meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, vai cits lietotājs, ja tas paredzēts līgumā.    
5.
pants.
Par ugunsdrošību atbildīgās personas pienākumi
(1)
Par ugunsdrošību objektā atbildīgajai personai ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu;
2)
nodrošināt iespēju veikt valsts ugunsdrošības uzraudzību;
3)
sniegt ar ugunsdrošības jautājumiem saistīto informāciju, ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi to pieprasa;
4)
iesniegt informāciju, lai izveidotu objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu atbilstoši šā likuma 13.pantam;
5)
veikt ugunsdrošībai nozīmīgu inženiertehnisko sistēmu darbspējas pārbaudi, ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, kas veic ugunsdrošības pārbaudi, to pieprasa.
(2)
Par ugunsdrošību būvobjektā un derīgo izrakteņu ieguves vietā atbildīgajai personai ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu;
2)
nodrošināt iespēju veikt valsts ugunsdrošības uzraudzību;
3)
sniegt ar ugunsdrošības jautājumiem saistīto informāciju, ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi to pieprasa;
4)
veikt ugunsdrošībai nozīmīgu inženiertehnisko sistēmu darbspējas pārbaudi, ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, kas veic ugunsdrošības pārbaudi, to pieprasa.
(3)
Par ugunsdrošību meža objektā atbildīgajai personai ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt preventīvo pasākumu izpildi;
2)
normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību  un  meža ugunsnedrošajā laika posmā noteikto prasību ievērošanu;
3)
nodrošināt iespēju veikt valsts ugunsdrošības uzraudzību;
4)
sniegt ar ugunsdrošības jautājumiem saistīto informāciju, ja Valsts meža dienesta amatpersona to pieprasa;
5)
ugunsgrēka gadījumā pildīt ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja norādījumus;
6)
veikt meža ugunsgrēka vietas uzraudzību pēc meža ugunsgrēka likvidācijas;
7)
ne retāk kā reizi kalendārajā gadā izstrādāt un saskaņot ar Valsts meža dienestu meža ugunsdrošības plānu, ja meža īpašums atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem;
8)
atlīdzināt izdevumus un zaudējumus, kas radušies Valsts meža dienestam par meža ugunsgrēka vietas uzraudzību, ja par ugunsdrošību meža objektā atbildīgā persona neveica šā likuma 5.panta trešās daļas 6.punktā minēto pienākumu.
6.
pants.
Pienākumi un prasības ugunsdrošības jomā
(1)
Fiziskajām personām ugunsdrošības jomā ir šādi pienākumi:
1)
ievērot normatīvajos aktos noteiktās ugunsdrošības prasības un nepieļaut ugunsgrēka izcelšanos;
2)
nekavējoties evakuēties, atskanot ugunsgrēka trauksmes signālam vai pamanot ugunsgrēku objektā (izņemot gadījumu, ja fiziskai personai kā objekta nodarbinātajam noteikti pienākumi atbilstoši ugunsdrošības instrukcijai un tos attiecīgajā situācijā ir iespējams veikt);
3)
ja izcēlies ugunsgrēks:
a)
ziņot par to Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, izmantojot vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru "112" vai mobilo aplikāciju "112 Latvija";
b)
informēt ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāju par cilvēkiem, kuri atrodas vai varētu atrasties ugunsgrēka apdraudētajā vietā, objekta ugunsdzēsības ūdens ņemšanas vietām un piebraukšanas ceļiem, ugunsbīstamību, sprādzienbīstamību un citiem bīstamiem faktoriem;
4)
apturēt mehānisko transportlīdzekli meža objektā pēc Valsts meža dienesta amatpersonas pieprasījuma.
(2)
Ministru kabinets nosaka prasības, kas fiziskajām un juridiskajām personām jāievēro, lai novērstu un sekmīgi dzēstu ugunsgrēkus, kā arī mazinātu to sekas, neatkarīgi no objekta īpašuma formas un atrašanās vietas, tai skaitā meža ugunsbīstamajā periodā.
(3)
Aizliegts novietot jebkādus priekšmetus, mēbeles vai iekārtas, ja tās samazina būvnormatīvos noteikto evakuācijas ceļa platumu, kā arī evakuācijai paredzētās durvis aprīkot ar aizdariem, aizbīdņiem, slēdzenēm un citām ierīcēm, kas liedz atvērt durvis trīs sekunžu laikā un ietekmē cilvēku evakuāciju.
(4)
Aizliegts dedzināt kūlu.
7.
pants.
Ugunsdrošības pakalpojuma sniegšana
(1)
Ugunsdrošības pakalpojums ir:
1)
ugunsdrošības instrukcijas izstrāde;
2)
ugunsdrošības instruktāžas veikšana;
3)
ugunsdrošības praktisko nodarbību organizēšana;
4)
ugunsdzēsības hidrantu un iekšējā ugunsdzēsības ūdensvada pārbaude;
5)
ugunsaizsardzības sistēmu tehniskā apkope un remonts;
6)
elektroinstalācijas (tai skaitā zemējuma un zibensaizsardzības ierīces) pārbaude;
7)
elektroinstalācijas kontaktu savienojumu kvalitātes pārbaude ar termokameru;
8)
dūmvada, apkures ierīces un iekārtas, gāzes aparāta tehniskā stāvokļa pārbaude;
9)
mehāniskās ventilācijas sistēmas tehniskā stāvokļa pārbaude;
10)
mehāniskās ventilācijas sistēmas tīrīšana;
11)
dabiskās ventilācijas kanāla tehniskā stāvokļa pārbaude;
12)
dabiskās ventilācijas kanāla tīrīšana;
13)
ugunsdzēsības aparātu apkope un uzpildīšana;
14)
dūmvada tīrīšana;
15)
evakuācijas plānu izstrāde.
16)
objekta ugunsdrošības risinājumu atbilstības ugunsdrošības prasībām izvērtēšana.
(2)
Ugunsdrošības pakalpojumu var sniegt persona, kura ir ieguvusi atbilstošu izglītību vai apmācību. Ministru kabinets nosaka nepieciešamo izglītību vai apmācību ugunsdrošības pakalpojumu sniegšanai, kā arī objektu veidus, kur jāizmanto ugunsdrošības pakalpojumi.
(3)
Personai, kura sniedz ugunsdrošības pakalpojumu, ir pienākums:
1)
sniegt ugunsdrošības pakalpojumu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;
2)
sniegt ar ugunsdrošības pakalpojumiem saistīto patiesu un pilnīgu informāciju, ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi to pieprasa.
3)
slēgt pakalpojuma līgumu, ja ugunsdrošības pakalpojuma sniedzējs ir saimnieciskās darbības veicējs vai juridiskā persona, kura ugunsdrošības pakalpojumu sniedz citai juridiskai vai fiziskai personai.
IIInodaļaValsts ugunsdrošības uzraudzība objektā
8.
pants.
Valsts ugunsdrošības uzraudzības veikšana objektā
 
(1)
Valsts ugunsdrošības uzraudzību objektos (izņemot meža objektā) veic Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi.
(2)
Valsts ugunsdrošības uzraudzību ārvalstu diplomātisko, konsulāro pārstāvniecību, Nacionālo bruņoto spēku un valsts drošības iestāžu objektos, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi veic, pamatojoties uz attiecīgā objekta atbildīgās personas rakstveida iesniegumu. 
9.
pants.
Ugunsdrošības pārbaudes objektā
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi valsts ugunsdrošības uzraudzības ietvaros veic plānotās un neplānotās ugunsdrošības pārbaudes.
(2)
Plānotās ugunsdrošības pārbaudes tiek veiktas saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ugunsdrošības pārbaužu plānu.
(3)
Neplānotās ugunsdrošības pārbaudes veic, pamatojoties uz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rakstveida lēmumu. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rakstveida lēmumu nesagatavo, ja ugunsdrošības pārbaude ierosināta uz objekta atbildīgās personas iesnieguma pamata.
10.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, kura veic valsts ugunsdrošības uzraudzību, pienākumi un tiesības
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi pienākumi:
1)
iepriekš informēt objekta atbildīgo personu par plānotās ugunsdrošības pārbaudes veikšanu;
2)
pirms ugunsdrošības pārbaudes uzsākšanas objekta atbildīgajai personai vai tās pārstāvim nosaukt savu uzvārdu, amatu un uzrādīt dienesta apliecību;
3)
objekta atbildīgajai personai vai tās pārstāvim paziņot lēmumu par neplānoto ugunsdrošības pārbaudi;
4)
rakstveidā paziņot objekta atbildīgajai personai par ugunsdrošības pārbaudes rezultātiem un uzdot novērst ugunsdrošības prasību pārkāpumus noteiktajā termiņā;
5)
izsniegt atzinumu par atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām ugunsdrošības prasībām.
(2)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi tiesības:
1)
pārbaudīt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu objektā;
2)
fotografējot, veicot audioierakstus un videoierakstus, fiksēt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību pārkāpumus un informāciju par ugunsdrošības jautājumiem;
3)
pieprasīt objekta atbildīgajai personai vai tās pārstāvim uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, kā arī pārstāvības dokumentu, ja ugunsdrošības pārbaudē piedalās objekta atbildīgās personas pārstāvis;
4)
apturēt objekta ekspluatāciju vai būvdarbus atbilstoši šā likuma 11.pantā noteiktajai kārtībai;
5)
pieprasīt un bez maksas saņemt ar ugunsdrošības jautājumiem saistīto informāciju;
6)
pieprasīt, lai ugunsdrošības pārbaudes laikā tiek veikta ugunsdrošībai nozīmīgo inženiertehnisko sistēmu darbspējas pārbaude.
11.
pants.
Objekta ekspluatācijas vai būvdarbu apturēšana
(1)
Pirms lēmuma pieņemšanas par objekta ekspluatācijas vai būvdarbu apturēšanu (turpmāk — lēmums par darbības apturēšanu), objekta atbildīgajai personai izsniedz brīdinājumu par objekta ekspluatācijas vai būvdarbu apturēšanu (turpmāk — brīdinājums par darbības apturēšanu), izņemot šā panta piektajā daļā minētos gadījumus.
(2)
Brīdinājumā par darbības apturēšanu norāda konstatētos normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību pārkāpumus un nosaka termiņu pārkāpumu novēršanai:
1)
no diviem līdz pieciem gadiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama objekta pārbūve;
2)
no gada līdz diviem gadiem, ja pārkāpuma novēršanai nepieciešama objekta vai tā inženiertehnisko sistēmu atjaunošana;
3)
citos gadījumos - no viena mēneša līdz vienam gadam un sešiem mēnešiem.
(3)
Brīdinājumā noteikto pārkāpumu novēršanas termiņu var pagarināt līdz diviem gadiem, ja saņemts pamatots iesniegums termiņa pagarināšanai.
(4)
Ja brīdinājumā par darbības apturēšanu norādītie pārkāpumi nav novērsti noteiktajā termiņā, pieņem lēmumu par darbības apturēšanu.
(5)
Lēmumu par darbības apturēšanu pieņem bez iepriekšēja brīdinājuma par darbības apturēšanu, ja:
1)
konstatēti normatīvajos aktos noteiktie ugunsdrošības prasību pārkāpumi, kas rada tiešus ugunsgrēka izcelšanās draudus vai var apdraudēt cilvēka veselību vai dzīvību, radīt materiālos zaudējumus un šāda lēmuma izsniegšana nekavējoties novērš draudus;
2)
atbildīgā persona trīs reizes nav nodrošinājusi ugunsdrošības pārbaudes veikšanu objektā.
(6)
Par brīdinājumā par darbības apturēšanu vai lēmumā par darbības apturēšanu norādīto pārkāpumu novēršanu objekta atbildīgā persona rakstveidā informē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.
(7)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi piecu darba dienu laikā pēc informācijas saņemšanas pārbauda, vai brīdinājumā par darbības apturēšanu vai lēmumā par darbības apturēšanu norādītie pārkāpumi ir novērsti, un, ja konstatē, ka:
1)
brīdinājumā par darbības apturēšanu norādītie normatīvo aktu pārkāpumi ir novērsti vai nav novērsti - par to rakstveidā informē objekta atbildīgo personu;
2)
lēmumā par darbības apturēšanu norādītie normatīvo aktu pārkāpumi ir novērsti, izsniedz lēmumu par darbības atjaunošanu.
(8)
 Lēmuma par darbības apturēšanu apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur šā lēmuma darbību.
12.
pants.
Vienotā ugunsdrošības un civilās aizsardzības platforma
(1)
Vienotā ugunsdrošības un civilās aizsardzības platforma (turpmāk – platforma) ir valsts informācijas sistēma, kas nodrošina informācijas un dokumentu apriti valsts ugunsdrošības uzraudzības darba organizēšanai, vadībai un kontrolei, objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējuma sagatavošanu, kā arī ugunsdrošības un civilās aizsardzības risku novērtēšanas instrumenta darbību.
 
(2)
Platformas pārzinis ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.
(3)
Ministru kabinets nosaka platformā iekļaujamo ziņu apjomu, objektu izņēmumus, kuriem nav jāiesniedz ugunsdrošības stāvokļa novērtējums, kā arī ziņu iekļaušanas un izmantošanas noteikumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējuma sagatavošanu un ugunsdrošības un civilās aizsardzības risku novērtēšanas instrumenta darbību, un piekļuvi platformā iekļautajām ziņām un to izmantošanai.
13.
pants.
Ugunsdrošības stāvokļa novērtējums
 
(1)
Ugunsdrošības stāvokļa novērtējums ir platformas ģenerēts indikatīvs objekta ugunsdrošības riska līmenis atkarībā no normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību un pienākumu izpildes, un notikušajiem ugunsgrēkiem objektā.
(2)
Informāciju, lai izveidotu objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu, objekta atbildīgā persona (izņemot šā likuma 4.panta ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktos tiesību subjektus, kā arī autoceļu (komplekso inženierbūvju) un par to zemes vienībām atbildīgās personas) platformā tiešsaistes pārraides režīmā iesniedz katru gadu ne vēlāk kā līdz 31.decembrim.
(3)
Ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu par ugunsdrošības prasību ievērošanu daudzdzīvokļa objekta koplietošanas (kopīpašuma) daļās iesniedz dzīvokļu īpašnieku kopība vai pārvaldnieks, ja tas paredzēts pārvaldīšanas līgumā.
(4)
Daudzdzīvokļa objekta dzīvokļa un viendzīvokļa objekta atbildīgā persona ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu var iesniegt brīvprātīgi.
IVnodaļaUgunsgrēka dzēšana un glābšanas darbi
14.
pants.
Ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu veikšana un vadīšana valstī
(1)
Ugunsgrēka dzēšanu un glābšanas darbus vada Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, izņemot šā panta trešajā daļā un 23.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos. Līdz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ierašanās brīdim, ugunsgrēka dzēšanu un glābšanas darbus veic šā likuma 3.panta pirmās daļas 2.,3.,4. vai 5.punktā minētie dienesti vai organizācijas.
(2)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests veic un vada ugunsgrēku dzēšanu un glābšanas darbus.
(3)
Nacionālo bruņoto spēku militārajos poligonos ugunsgrēka dzēšanu un glābšanas darbus vada Nacionālo bruņoto spēku amatpersona līdz notikuma vietā (militārajos poligonos) ierodas Valsts ugunsdzēsības glābšanas dienesta amatpersonas, kuras pārņem ugunsgrēka dzēšanu un glābšanas darbu vadīšanu militārajos poligonos.
(4)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā veic un vada ugunsdzēsības darbus Nacionālo bruņoto spēku militārajos poligonos.
(5)
Ugunsgrēka dzēšanas vai glābšanas darbu veikšanas vietā personas izpilda ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja rīkojumus.
(6)
Nevienam nav tiesību iejaukties ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja darbībā un atcelt viņa likumīgos rīkojumus.
(7)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā uzskaita ugunsgrēkus un veiktos glābšanas darbus, kā arī apkopojamās informācijas apjomu un glabāšanas termiņu.
15.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, kas veic ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja pienākumus objektā, tiesības
(1)
Ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītājs ir tiesīgs:
1)
bez īpašnieka (valdītāja) piekrišanas dot rīkojumu:
a)
iekļūt objektā vai meža objektā;
b)
pārvietot, nojaukt vai iznīcināt būves un to daļas;
c)
demontēt iekārtas;
d)
pārvietot transportlīdzekļus;
e)
koku ciršanai;
f)
izmantot personu īpašumā (valdījumā) esošās ugunsdzēsības ūdens ņemšanas vietas bez maksas;
g)
iesaistīt bez atlīdzības to personu īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošos tehniskos resursus objektā, kurā tiek veikti ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbi;
2)
ar īpašnieku (valdītāju) piekrišanu izmantot ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu veikšanā fizisko un juridisko personu kustamo un nekustamo īpašumu;
3)
iesaistīt citus dienestus (policiju, gāzes avārijas dienestu, elektrotīklu avārijas dienestu, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu, Valsts vides dienestu u.c.) sabiedriskās kārtības nodrošināšanā, ceļu satiksmes regulēšanā, evakuācijas organizēšanā vai citu neatliekamu pasākumu veikšanā ugunsgrēka dzēšanas vai glābšanas darbu vietā;
4)
pieprasīt slēgt ūdensceļus un autoceļus ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbu veikšanai.  
(2)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi izdevumi un zaudējumi, kas radušies, ugunsgrēka dzēšanā vai glābšanas darbos iesaistot fizisko un juridisko personu resursus.
 
16.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi tiesības
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi, veicot ugunsgrēku dzēšanu un glābšanas darbus, izpildot ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja rīkojumus, ir tiesības:
1)
iekļūt objektos, kur izplatās vai var izplatīties notikuma bīstamie faktori vai kur nepieciešams veikt glābšanas darbus;
2)
evakuēt no objektiem cilvēkus, dzīvniekus vai materiālās vērtības;
3)
ierobežot teritoriju, kur tiek veikti ugunsdzēsības vai glābšanas darbi.
17.
pants.
Ugunsdzēsības un glābšanas organizāciju tiesības
(1)
Šā likuma 3.panta pirmās daļas 3., 4. vai 5.punktā minētās organizācijas, veicot ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbus, bez īpašnieka (valdītāja) piekrišanas ir tiesīgas:
1)
iekļūt teritorijā vai meža objektā;
2)
pārvietot, nojaukt inženierbūves un to daļas;
3)
sniegt tehnisko palīdzību citiem dienestiem;
4)
pārvietot transportlīdzekļus;
5)
cirst un zāģēt kokus.
(2)
Brīvprātīgais ugunsdzēsējs, veicot ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbus, neatbild par mantisko un fizisko kaitējumu, kas nodarīts īstenojot šā panta pirmajā daļā minētās tiesības atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām pilnvarām.
18.
pants.
Ugunsgrēka dzēšana un glābšanas darbi īpašos objektos
Īpašos objektos (diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ēkās, uz kuģiem, cietumos, citos īpašos objektos) ugunsgrēku dzēš un glābšanas darbus veic, saskaņojot to ar attiecīgā objekta vadītāju vai citu atbildīgo amatpersonu.
VnodaļaUgunsdrošība un ugunsdzēsība meža objektā
19.
pants.
Meža ugunsdrošības infrastruktūras objekts
(1)
Meža ugunsdrošības infrastruktūras objekts ir meža objektā ierīkots meža autoceļš, ūdens ņemšanas vieta ar piekļuvi, caurteka, tilts, uguns novērošanas tornis un specializēta ugunsdzēsības transporta pārvietošanai piemērota kvartālstiga, mineralizēta josla, dabiskā brauktuve vai meliorācijas grāvja atbērtne.
(2)
Ministru kabinets nosaka kritērijus meža ugunsdrošības infrastruktūras objektu ierīkošanai un uzturēšanai, kā arī to reģistrēšanas kārtību Meža valsts reģistrā.
20.
pants.
Meža ugunsdzēsības stacija
(1)
Meža ugunsdzēsības stacija ir Valsts meža dienesta organizatoriska struktūrvienība meža ugunsdzēsības darbu veikšanas nodrošināšanai, ar tehnisko infrastruktūru – garāžām, meža ugunsdzēsības nodrošināšanai paredzētiem transportlīdzekļiem, t.sk. operatīviem transportlīdzekļiem, ugunsdzēsības inventāru, kā arī personālu, kura galvenais pienākums ir meža ugunsdzēsības darbu veikšana noteiktā apkalpes teritorijā vai pēc nozīmējuma.
(2)
Ministru kabinets nosaka kritērijus Meža ugunsdzēsības stacijas izveidei un ugunsgrēku dzēšanai nepieciešamo materiāltehnisko un cilvēkresursu nodrošinājumu.
21.
pants.
Valsts ugunsdrošības uzraudzība meža objektā
(1)
Meža objektā, izņemot Nacionālo bruņoto spēku militāros poligonus, valsts ugunsdrošības uzraudzību veic Valsts meža dienesta amatpersonas.
(2)
Valsts meža dienesta amatpersonas meža objektā veic meža ugunsdrošības plāna un ugunsdrošības prasību pārbaudes.
(3)
Ministru kabinets nosaka iekļaujamās informācijas saturu, kritērijus meža ugunsdrošības plāna izstrādei un kārtību, kādā tas saskaņojams Valsts meža dienestā, kā arī par ugunsdrošību atbildīgajai personai minimāli nepieciešamo aprīkojumu meža uzraudzībai pēc ugunsgrēka likvidācijas, ja meža īpašums atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem.
(4)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Valsts meža dienests izstrādā uguns uzraudzības operatīvo plānu meža ugunsnedrošajam laika posmam un tajā iekļaujamās informācijas saturu.
(5)
Ministru kabinets nosaka ugunsgrēka uzraudzības kārtību pēc tā likvidācijas un kārtību kādā aprēķināmi un atlīdzināmi izdevumi un zaudējumi, kas radušies Valsts meža dienestam, veicot meža uzraudzību pēc ugunsgrēka likvidācijas par ugunsdrošību atbildīgās personas vietā, ja meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs neveic meža uzraudzību.
(6)
Ministru kabinets nosaka kārtību mežam nodarīto zaudējumu noteikšanai meža ugunsgrēka gadījumā.
(7)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi izdevumi un zaudējumi, kas radušies, ugunsgrēka dzēšanā vai glābšanas darbos iesaistot fizisko un juridisko personu resursus.
22.
pants.
Valsts meža dienesta amatpersonas, kuras veic valsts ugunsdrošības uzraudzību, pienākumi, tiesības un atbildība
(1)
Valsts meža dienesta amatpersonas pienākumi:
1)
uzraudzīt, lai tiktu nodrošināta ugunsdrošības prasību ievērošana;
2)
pārtraukt ugunsdrošības normatīvo aktu pārkāpumus;
3)
paziņot par ugunsdrošību atbildīgajai personai par ugunsdrošības prasību pārbaudes rezultātiem;
4)
izsniegt atzinumu par atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām ugunsdrošības prasībām.
(2)
Valsts meža dienesta amatpersonas tiesības:
1)
pārbaudīt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību ievērošanu;
2)
veikt meža ugunsdrošības plānā norādīto meža ugunsdzēsībā izmantojamo meža ugunsdrošības infrastruktūras objektu pārbaudes;
3)
uzlikt par pienākumu noteiktā termiņā meža objektā ierīkot un uzturēt meža ugunsdrošības infrastruktūras objektus atbilstoši normatīvo aktu prasībām, lai nodrošinātu meža ugunsdzēsību;
4)
bez maksas pieprasīt un saņemt informāciju no Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra;
5)
ja pastāv pamatotas aizdomas par meža ugunsdrošības normatīvo aktu pārkāpumu, apturēt meža zemē braucošus mehāniskus sauszemes transportlīdzekļus. Mehāniskus sauszemes transportlīdzekļus aptur ar horizontāli vērstu roku vai zizli vai skaļruņa palīdzību, vai uz konkrēto transportlīdzekļa vadītāju vērstas rokas vai zižļa kustību no Valsts meža dienesta autotransporta. Amatpersonām, kas aptur transportlīdzekļus, jābūt atšķirības zīmei;
6)
lai nodrošinātu pierādījumu vākšanu un nostiprināšanu, veicot pārbaudes, reģistrēt citus personas identifikācijai nepieciešamos datus un skaņu ierakstus, kā arī fotografēt un filmēt personas.
23.
pants.
Ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadīšana meža objektā
 
(1)
Meža objektā, meža ugunsdzēsības darbus un glābšanas darbus vada Valsts meža dienesta amatpersona. Līdz Valsts meža dienesta ierašanās brīdim ugunsgrēka dzēšanu un glābšanas darbus veic šā likuma 3.panta pirmās daļas 1., 3., 4. vai 5.punktā minētie dienesti vai organizācijas.
(2)
Ministru kabinets nosaka meža ugunsdzēsības darbus un Valsts meža dienesta un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta sadarbības kārtību un kompetenču sadalījumu ugunsgrēka riska teritorijās, veicot meža ugunsgrēka vietas ierobežošanas un likvidācijas darbus.
24.
pants.
Valsts meža dienesta amatpersonas, kas veic ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja pienākumus meža objektā, tiesības
(1)
Ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītājs ir tiesīgs:
1)
bez īpašnieka vai tiesiskā valdītāja piekrišanas dot rīkojumu:
a)
iekļūt objektā vai meža objektā;
b)
pārvietot, nojaukt vai iznīcināt būves un to daļas;
c)
pārvietot transportlīdzekļus, nojaukt barjeras uz ceļiem, kas kavē nokļūšanu līdz ugunsgrēka vietai;
d)
piekļūt un izmantot personu īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošos ūdens objektus;
e)
apturēt mežsaimniecības, mežizstrādes darbus;
f)
veikt koku ciršanu, ja tā ir nepieciešama uguns aizsargjoslas izveidei vai ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļa piekļuvei ugunsgrēka vietai, kā arī meža ugunsdzēsības infrastruktūras darbības nodrošināšanai ugunsgrēka gadījumā;
g)
ierobežot transporta un personu pārvietošanos;
2)
izmantot meža ugunsdzēsības darbu veikšanā fizisko un juridisko personu nekustamajos īpašumos vai valdījumos esošās ūdenskrātuves;
3)
iesaistīt citas institūcijas sabiedriskās kārtības nodrošināšanā, ceļu satiksmes regulēšanā, evakuācijas organizēšanā vai citu neatliekamu pasākumu veikšanā ugunsgrēka dzēšanas vai glābšanas darbu vietā;
4)
dot rīkojumus jebkurai personai, kas atrodas ugunsgrēka vai glābšanas darbu veikšanas vietā.
(2)
Valsts meža dienests pēc ugunsgrēka likvidēšanas nedēļas laikā par koku ciršanu informē meža īpašnieku vai tiesisko valdītāju, vai citu lietotāju, ja tas paredzēts līgumā. 
(3)
Valsts meža dienesta amatpersonas neatbild par nodarīto kaitējumu, kas radīts, īstenojot šajā pantā minētās tiesības un pienākumus.
25.
pants.
Profesionālā apmācība meža uguns uzraudzības jomā
 
Profesionālo apmācību meža uguns uzraudzības jomā veic akreditētas izglītības iestādes. Profesionālo apmācības saturu par meža uguns uzraudzību saskaņo ar Valsts meža dienestu.
VInodaļaPašvaldību uzdevumi ugunsdrošībā un ugunsdzēsībā
26.
pants.
Pašvaldību veicamie pasākumi un tiesības ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā
(1)
Pašvaldību uzdevumi ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā ir šādi:
1)
iespēju robežās nodrošināt ārējo ugunsdzēsības ūdensapgādi pašvaldības teritorijā;
2)
nodrošināt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta piekļuvi pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas informācijas sistēmai;
3)
iespēju robežās nodrošināt ugunsgrēka dzēšanu;
4)
iespēju robežās nodrošināt ugunsdrošības prevenciju.
(2)
Ja pašvaldība nodrošina šā panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteikto uzdevumu izpildi, tai ir tiesības slēgt līgumu par ugunsgrēku dzēšanu un ugunsdrošības prevenciju ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, kurā norāda pašvaldības veicamos pasākumus,  apjomu un to izpildes kārtību, pušu pienākumus, kā arī finanšu līdzekļu piešķiršanas un izlietojuma kontroles nosacījumus.
(3)
Ja pašvaldība nodrošina šā panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteikto uzdevumu izpildi, tad šos uzdevumus var veikt šā likuma 3.panta pirmās daļas 4. un 5.punktā noteiktās organizācijas, slēdzot ar pašvaldību un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu trīspusēju līgumu, kurā norāda veicamos pasākumus, to apjomu un izpildes kārtību, pušu pienākumus, kā arī finanšu līdzekļu piešķiršanas un izlietojuma kontroles nosacījumus. 
27.
pants.
Pašvaldību ugunsdzēsības organizāciju finansēšana uzdevumu īstenošanai
(1)
Pašvaldību finansēšanai piešķir valsts budžeta mērķdotāciju, ja pašvaldība nodrošina šā likuma 26.panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteikto uzdevumu, saskaņā ar ugunsdrošības un civilās aizsardzības riska novērtējumu.
(2)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek finansētas pašvaldības, kas nodrošina šā likuma 26.panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteikto uzdevumu izpildi, kompensācijas apmērus, brīvprātīgā ugunsdzēsēja sociālās garantijas, kā arī nosaka ugunsdrošības un civilās aizsardzības riska novērtējuma procesu (tajā skaitā riska kritērijus) Latvijas administratīvo teritoriju kartēšanai.
VIInodaļaValsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
28.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbības principi
 
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, pildot tam noteiktās funkcijas, aizsargā personu tiesības un likumīgās intereses ugunsdrošības, ugunsdzēsības, glābšanas un civilās aizsardzības jomā neatkarīgi no šo personu pilsonības, sociālā, mantiskā un cita stāvokļa, rases un nacionālās piederības, dzimuma, vecuma, izglītības, valodas, politiskās, reliģiskās un citas pārliecības.  
(2)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests nepiedalās politisko vai starpnacionālo konfliktu un masu nekārtību novēršanas pasākumos, izņemot ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbos, kuri radušies masu nekārtību laikā.
(3)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi aizliegts organizēt streikus un piedalīties tajos.
29.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta starptautiskie sakari
 
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests uztur profesionālos sakarus ar citu valstu ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestiem un civilās aizsardzības organizācijām, kā arī atbilstoši kompetencei ir tiesīgs slēgt starptautiskās sadarbības līgumus ar citu valstu kompetentajām institūcijām.
(2)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests piedalās starptautisko ugunsdrošības, ugunsdzēsības, glābšanas un civilās aizsardzības organizāciju darbībā.
(3)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests atbilstoši savai kompetencei, ievērojot starptautisko līgumu nosacījumus, sadarbojas ar citu valstu kompetentajām institūcijām.
30.
pants.
Ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļa nodošana bezatlīdzības lietošanā vai atsavināšana un nodošana bez atlīdzības pašvaldībai
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, ņemot vērā ugunsdrošības un civilās aizsardzības risku novērtēšanas rezultātus un iepriekšējo pašvaldības dalību ugunsgrēku dzēšanā, ir tiesīgs nodot bezatlīdzības lietošanā vai atsavināt bez atlīdzības ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekli vai ugunsgrēka dzēšanai paredzētu aprīkojumu pašvaldībai, kura nodrošina ugunsgrēku dzēšanu un glābšanas darbus un tā informējusi par ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļa nepieciešamību šā likuma 26.panta pirmās daļas 3.punktā noteiktā uzdevuma veikšanai.
(2)
Nododot pašvaldībai bezatlīdzības lietošanā ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekli vai ugunsgrēka dzēšanai paredzētu aprīkojumu, par to sastāda vienošanos. Vienošanos noslēdz uz termiņu, kas nav ilgāks par pieciem gadiem. Pašvaldība nodrošina ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļa vai ugunsgrēka dzēšanai paredzētā aprīkojuma uzturēšanu, apkopi, atjaunošanu un remontu un sedz ar to saistītos izdevumus. 
(3)
Pašvaldība ir tiesīga nodot bezatlīdzības lietošanā no Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta saņemto ugunsdzēsības  un glābšanas transportlīdzekli vai ugunsgrēka dzēšanai paredzētu aprīkojumu šā likuma 26.panta trešajā daļā minētajām citām ugunsdzēsības organizācijām.
31.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta tiesības dāvināt (ziedot) mantu
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir tiesības dāvināt (ziedot) mantu, kas nav nepieciešama Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkciju nodrošināšanai, ja tā nepieciešama kultūras, mākslas, zinātnes, izglītības, sporta, vides vai veselības aizsardzības, kā arī sociālās palīdzības veicināšanai.
(2)
Ministru kabinets nosaka kārtību un nosacījumus, kādā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests dāvina (ziedo) mantu.
32.
pants.
Starptautiskās palīdzības sniegšana un lūgšana valstīm, ar kurām Latvijas Republikai ir iekšējā robeža
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir tiesības sniegt palīdzību ugunsgrēku dzēšanā un glābšanas darbu veikšanā pēc to valstu ugunsdzēsības un glābšanas dienestu lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir iekšējā robeža, iesaistot savus resursus ne ilgāk kā 24 stundas pēc lūguma saņemšanas, ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests vienlaikus saglabā spēju veikt savus pienākumus Latvijas Republikas teritorijā.
(2)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir tiesības pēc lietderības un pamatotības izvērtēšanas lūgt palīdzību ugunsgrēku dzēšanā un glābšanas darbu veikšanā to valstu ugunsdzēsības un glābšanas dienestiem, ar kurām Latvijas Republikai ir iekšējā robeža.
(3)
Lēmumu par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētās palīdzības sniegšanu vai lūgumu pieņem Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona.
33.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi nodrošināšana ar dzīvokli
Ja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu ar speciālo dienesta pakāpi dienesta interesēs pārceļ uz citu apdzīvotu vietu, pēc Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta lūguma, pašvaldība var nodrošināt viņu ar dzīvojamo telpu attiecīgajā teritorijā vai tās tuvumā.
34.
pants.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi tiesiskā aizsardzība 
(1)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi ir valsts amatpersona, kuras likumīgās prasības, kas izvirzītas, pildot dienesta pienākumus, ir obligātas visām fiziskajām un juridiskajām personām.
(2)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi atrodas valsts aizsardzībā. Viņas veselību, dzīvību, godu un cieņu aizsargā valsts.
(3)
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi neatbild par mantisko un fizisko kaitējumu, kas nodarīts, pildot dienesta pienākumus atbilstoši savām pilnvarām.
VIIInodaļaAdministratīvie pārkāpumi ugunsdrošības jomā un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā
35.
pants.
Ugunsdrošības prasību neievērošana
(1)
Par ugunsdrošības prasību neievērošanu, ja tās rezultātā tiek ietekmēta cilvēku evakuācija, piemēro naudas sodu fiziskajai personai no sešām līdz piecdesmit sešām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no piecdesmit sešām līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām.
(2)
Par ugunsdrošības prasību neievērošanu, ja tās rezultātā izcēlies ugunsgrēks, piemēro naudas sodu fiziskajai personai no divdesmit astoņām līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no divsimt astoņdesmit līdz astoņsimt sešdesmit naudas soda vienībām.
(3)
Par kūlas dedzināšanu piemēro naudas sodu fiziskajai personai no  piecdesmit sešām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no divsimt astoņdesmit līdz astoņsimt sešdesmit naudas soda vienībām.
36.
pants.
Ugunsdrošības prasību neievērošana meža objektā
 
(1)
Par ugunsdrošības prasību neievērošanu meža objektā piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz septiņdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām.
(2)
Par ugunsdrošības prasību neievērošanu meža objektā ugunsnedrošajā laika posmā piemēro naudas sodu fiziskajai personai no divpadsmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no divdesmit astoņām līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām.
37.
pants.
Kompetence administratīvo pārkāpumu procesā
(1)
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 35.panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem pārkāpumiem veic Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
(2)
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 35.panta trešajā daļā minēto administratīvo pārkāpumu veic Valsts policija, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests vai pašvaldības policija.
(3)
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 36.pantā minētajiem pārkāpumiem līdz lietas izskatīšanai veic Valsts meža dienests vai pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Valsts meža dienests.
Pārejas noteikumi
1.
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 23, 12.12.2002.).
2.
Ministru kabinets līdz 2025.gada 1.septembrim izdod šā likuma 3.panta otrajā daļā, 6.panta otrajā daļā, 7.panta otrajā daļā, 12.panta trešajā daļā, 14.panta otrajā, ceturtajā un septītajā daļā, 15.panta otrajā daļā, 19.panta otrajā daļā, 20.panta otrajā daļā, 21.panta trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā un septītajā daļā, 23.panta otrajā daļā, 27.panta otrajā daļā un 31.panta otrajā daļā paredzētos Ministru kabineta noteikumus. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2026.gada 1.janvārim ir piemērojami šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1)
Ministru kabineta 2016.gada 17.maija noteikumi Nr. 297 “Kārtība, kādā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests veic un vada ugunsgrēku dzēšanu un glābšanas darbus”.
2)
Ministru kabineta 2016.gada 19.aprīļa noteikumi Nr. 238 “Ugunsdrošības noteikumi”.
3)
Ministru kabineta 2012.gada 17.aprīļa noteikumi Nr. 279 “Noteikumi par ugunsgrēku un glābšanas darbu uzskaiti”.
4)
Ministru kabineta 2011.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 458 “Noteikumi par Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ugunsgrēku dzēšanai un glābšanas darbiem nepieciešamajām iekārtām, speciālo un tehnisko aprīkojumu, kā arī tā normām”.
5)
Ministru kabineta 2008.gada 10.jūnija noteikumi Nr. 420 “Noteikumi par meža ugunsdzēsības darbiem un Valsts meža dienesta un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta sadarbības kārtību, veicot meža ugunsgrēku ierobežošanas un likvidācijas darbus”.
6)
Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumi Nr. 118 “Kārtība, kādā valsts un pašvaldību institūcijas iesaistās mežu ugunsgrēku ierobežošanā”.
7)
Ministru kabineta 2004.gada 3.augusta noteikumi Nr. 674 “Noteikumi par sprādzienbīstamiem, ugunsbīstamiem un īpaši svarīgiem objektiem, kuros izveidojami ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienesti”.
8)
Ministru kabineta 2003.gada 9.decembra noteikumi Nr. 686 “Noteikumi par iestāžu, organizāciju, komercsabiedrību un pašvaldību ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu funkcijām un tiesībām”.
9)
Ministru kabineta 2003.gada 11.novembra noteikumi Nr. 639 “Iestāžu, organizāciju un komercsabiedrību ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu izveidošanas kārtība”.
3.
Ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu objekta atbildīgā persona Vienotajā ugunsdrošības un civilās aizsardzības platformā sniedz sākot no 2027.gada 1.janvāra.
4.
Šā likuma 7.panta otrā daļa, 26.panta pirmās daļas 3. un 4.punkts un 30.pants stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī.
5.
Šā likuma 26.panta pirmās daļas 1.punkts stājas spēkā 2027.gada 1.janvārī.
Likums stājas spēkā
Ministrs V. Uzvārds