22-TA-2309
Izņēmumu piemērošanas kārtība zemessargu mobilizācijai un pakļaušanai paaugstinātas gatavības režīmam
Izdoti saskaņā ar Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta trešo daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
izņēmumu piemērošanas kārtību zemessargu mobilizācijai un pakļaušanai paaugstinātas gatavības režīmam;
1.2.
kārtību, kādā Latvijas Republikas Zemessardzes (turpmāk - Zemessardze) personāla uzskaites struktūrvienību informē par personām, kurām noteikti izņēmumi.
2.
Kritiskās funkcijas šo noteikumu izpratnē ir:
2.1.
valsts apdraudējuma pārvarēšanas pasākumi, kas noteikti Valsts aizsardzības plānā, Valsts civilās aizsardzības plānā un Valsts katastrofu medicīnas plānā;
2.2.
kritiskās infrastruktūras darbības nepārtrauktības nodrošināšana;
2.3.
kritisko finanšu pakalpojumu darbības nodrošināšana.
II.Kritisko funkciju veikšanā iesaistīto valsts un pašvaldību institūciju vai publisko un privāto tiesību subjektu amatpersonu un darbinieku noteikšana
3.
Kritisko funkciju veikšanu nodrošina kompetentās valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī publisko un privāto tiesību subjekti (turpmāk – personas), kas atbilstoši likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 17. panta pirmās daļas 23. punktam:
3.1.
nodrošina ārējos normatīvajos aktos, Valsts aizsardzības plānā, Valsts civilās aizsardzības plānā vai Valsts katastrofu medicīnas plānā noteiktos valsts apdraudējuma pārvarēšanas pasākumus;
3.2.
nodrošina kritiskās infrastruktūras vai kritisko finanšu pakalpojumu darbības nepārtrauktību.
4.
Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, identificē nepieciešamo (minimālo) personālu kritisko funkciju veikšanai (turpmāk – kritiskais personāls), nosakot konkrētus amatus un kritiskā personāla skaitu.
5.
Pirms kritiskā personāla saraksta apstiprināšanas valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, elektroniski nosūta informāciju par identificēto kritisko personālu (norādot vārdu, uzvārdu un personas kodu) Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai pārbaudes veikšanai.
6.
Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienība salīdzina kritiskā personāla sarakstā iekļautās personas ar Zemessardzes personāla uzskaites datiem un informē attiecīgo valsts vai pašvaldību institūciju, vai personu, kura nodrošina kritisko funkciju veikšanu, par kritiskā personāla sarakstā iekļautajiem zemessargiem.
7.
Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, aizstāj kritiskā personāla sarakstā iekļautos zemessargus ar citām amatpersonām vai darbiniekiem. Kritiskā personāla sarakstā neaizstāj tos zemessargus, kuri ir kritiskās infrastruktūras objektā izveidotās Zemessardzes apakšvienības sastāvā.
8.
Kritiskā personāla sarakstu apstiprina valsts vai pašvaldības institūcijas vadītājs, bet personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, – tās pilnvarotā persona.
9.
Šo noteikumu 8. punktā minētās personas kritiskā personāla sarakstu nosūta par nozari atbildīgajai ministrijai, kas izvērtē tās kompetencē esošo kritiskā personāla sarakstu, ja nepieciešams, iesakot nepieciešamās izmaiņas.
10.
Izņēmums no zemessargu mobilizācijas vai pakļaušanas paaugstinātas gatavības režīmam tiek atcelts ar brīdi, kad persona tiek izslēgta no kritiskā personāla saraksta.
III.Informācijas sniegšana par personām, kurām noteikti izņēmumi
11.
Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai informāciju par personām, kurām izņēmumi noteikti, pamatojoties uz Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmo daļu, sniedz:
11.1.
Valsts prezidenta kanceleja – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām;
11.2.
Saeimas administrācija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 2. un 3. punktā minētajām personām;
11.3.
Centrālā vēlēšanu komisija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 4. punktā minētajām personām;
11.4.
Valsts kanceleja – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 6. un 8. punktā minētajām personām;
11.5.
ministrija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 7. punktā minēto personu;
11.6.
Finanšu ministrija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 9. un 10. punktā minētajām personām;
11.7.
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 11. punktā minēto personu;
11.8.
Latvijas Banka – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 12. punktā minētajām personām;
11.9.
Latvijas Republikas Valsts kontrole – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 13. punktā minētajām personām;
11.10.
Finanšu un kapitāla tirgus komisija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 14. punktā minētajām personām;
11.11.
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 15. punktā minētajām personām;
11.12.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 16. punktā minētajām personām;
11.13.
Latvijas Republikas Satversmes tiesa – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 17. punktā minētajām personām;
11.14.
Tieslietu ministrija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 19. un 20. punktā minētajām personām;
11.15.
Augstākā tiesa – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 18. punktā minētajām personām;
11.16.
Latvijas Zvērinātu advokātu padome – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 21. punktā minēto personu;
11.17.
Ārlietu ministrija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 22. punktā minētajām personām;
11.18.
pašvaldības dome – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 23. un 24. punktā minētajām personām.
12.
Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai informāciju par personām, kurām izņēmumi noteikti, pamatojoties uz Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta otro daļu, sniedz attiecīgās kritisko personālu identificējušās valsts un pašvaldības institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu.
13.
Informācija par kritisko personālu, kas sagatavota atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmajai un otrajai daļai, ir klasificējama vismaz kā ierobežotas pieejamības informācija, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
14.
Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai informāciju par personām (norādot vārdu, uzvārdu un personas kodu), kurām noteikti izņēmumi, šo noteikumu 11. un 12. punktā minētās atbildīgās institūcijas nosūta elektroniski vai izvēloties citu nosūtīšanas veidu, ja tas nepieciešams, lai nodrošinātu attiecīgās informācijas aizsardzību, šādos gadījumos un termiņos:
14.1.
lai nodrošinātu uzskaites datu sinhronizēšanu par visām personām, kurām noteikti izņēmumi, – vienu reizi gadā (līdz kārtējā gada 1. martam);
14.2.
pēc atsevišķa Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienības pieprasījuma valsts apdraudējuma gadījumā.
15.
Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienība pēc informācijas par personām, kurām noteikti izņēmumi, saņemšanas nodrošina, ka kritiskais personāls uz amata ieņemšanas laiku netiek pakļauts zemessargu mobilizācijai vai paaugstinātas gatavības režīmam.
16.
Valsts vai pašvaldības institūcija, kā arī persona, kura nodrošina kritisko funkciju veikšanu, ir atbildīga, lai kritiskā personāla sarakstā iekļautā persona tiktu informēta par viņai noteikto izņēmumu, kā arī par likuma ,,Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 17. panta pirmās daļas 23. punktā noteikto aizliegumu.
IV.Noslēguma jautājums
17.
Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, gada laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā kritiskā personāla sarakstus un iesniedz tos Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
