Likumprojekts (grozījumi)

23-TA-2075
Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā
Izdarīt Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 23. nr.; 2005, 24. nr.; 2009, 14. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2011, 88. nr.; 2020, 240A nr.) šādus grozījumus:
1.
1.pantā:
 
izteikt panta pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
 
"5) starpniecības pakalpojuma sniedzējs — Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra regulas (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza Direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts) (turpmāk – Digitālo pakalpojumu akts) 3.panta g) apakšpunktā minētā “starpniecības pakalpojuma” sniedzējs;"
aizstāt panta pirmās daļas 6.punktā punktu ar semikolu.
 
papildināt panta pirmo daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:
 
"7) tiešsaistes saskarne – šā likuma izpratnē Digitālo pakalpojumu akta 3.panta m) apakšpunktā minētā tiešsaistes saskarne."
2.
Izteikt 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
 
"(1) Likuma mērķis ir: 
1) nodrošināt brīvu informācijas sabiedrības pakalpojumu apriti Eiropas Ekonomikas zonas valstīs (turpmāk arī – valsts); 
2) nodrošināt tiešsaistes starpniecības platformu pakalpojumu sniedzēju piedāvāto līgumattiecību noteikumu pārredzamību;
3) nodrošināt mitināšanas pakalpojumu sniedzēju aizsardzību pret ļaunprātīgu to izmantošanu tiešsaistes teroristiska satura izplatīšanai sabiedrībā;  
4) nodrošināt starpniecības pakalpojumu iekšējā tirgus pienācīgu darbību, lai veicinātu drošu, paredzamu un uzticamu tiešsaistes vidi."
3.
Aizstāt 7.1 panta otrajā daļā vārdu “starpnieka” ar vārdu “starpniecības”.
 
4.
Izslēgt likuma IV nodaļu. 
5.
Papildināt likumu ar VIII nodaļu šādā redakcijā:
 
"VIII nodaļa
Digitālo pakalpojumu akta piemērošana

22. pants. Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes un digitālo pakalpojumu koordinators
(1) Šīs nodaļas ietvaros terminu Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde saprot kā kompetento iestādi Digitālo pakalpojumu akta 49.panta izpratnē. Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes, kas veic Digitālo pakalpojumu akta piemērošanas uzraudzību, ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Datu valsts inspekcija.
(2) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pilda Digitālo pakalpojumu akta 49.panta 2.punktā minētā digitālo pakalpojumu koordinatora funkciju.
(3) Uz Digitālo pakalpojumu akta kompetentajām iestādēm attiecās Digitālo pakalpojumu akta 50.pantā noteiktās neatkarības prasības. Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde patstāvīgi pieņem lēmumus un veic šajā likumā noteiktos uzdevumus, un savā darbībā ir neatkarīga, norādījumus tai nevar dot ne ministrs, kas īsteno Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes institucionālo pārraudzību, ne citas personas.
(4) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes finansē tādā veidā, lai nodrošinātu to funkcijas neatkarību un efektīvu Digitālo pakalpojumu akta piemērošanu atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 50.pantā noteiktajam.

23. pants. Iestāžu pienākumi, uzdevumi un savstarpējā sadarbība
(1) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic visus Digitālo pakalpojumu aktā noteiktos digitālo pakalpojumu koordinatora uzdevumus, tostarp uzrauga starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta III nodaļas 1. - 4.iedaļā noteiktajiem pienākumiem, izņemot Digitālo pakalpojumu akta 26.panta 3.punktā un 28.panta 2.punktā  noteiktos pienākumus.
(2) Datu valsts inspekcija uzrauga starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta 26.panta 3.punktā un 28.panta 2.punktā noteiktajiem pienākumiem.
(3) Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes izskata Digitālo pakalpojumu akta 53.pantā minētās pakalpojumu saņēmēju, organizāciju, apvienību un citu personu sūdzības kompetences ietvaros atbilstoši Iesniegumu likumā noteiktajai kārtībai.
(4) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā administratīvās iestādes, kurām ir noteiktas pilnvaras izdot Digitālo pakalpojumu akta 9. vai 10.pantā minēto rīkojumu, izdot šādu rīkojumu, kā arī rīkojumā ietveramo pieprasījuma formu, tā nosūtīšanas veidu un sastāvdaļas, valodas un tulkojumu prasības,  rīkojuma izpildes un darbības termiņu, rīkojuma un citas informācijas pārsūtīšanas veidu un termiņu digitālo pakalpojumu koordinatoram.

24. pants. Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes tiesības
(1) Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei, kompetences ietvaros izmeklējot starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām, ir Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punktā noteiktās izmeklēšanas tiesības. Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga piemērot Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punkta b) apakšpunktā minētās tiesības veikt inspekcijas bez tiesneša vai citas iestādes atļaujas.
(2) Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei, kompetences ietvaros izmeklējot starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām, ir tiesības atbilstoši Elektronisko sakaru likumā noteiktajai kārtībai pieprasīt un saņemt no elektronisko sakaru komersanta šādus noslodzes datus:
1) nosaukumu (firma) un reģistrācijas numuru, ja galalietotājs ir juridiskā persona vai personu apvienība,
2) vārdu, uzvārdu un personas kodu, ja galalietotājs ir fiziskā persona,
3) galalietotājam saskaņā ar elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu piešķirtos tālruņa numurus, interneta protokola (IP) adreses un kontaktinformāciju.
(3) Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei, kompetences ietvaros izmeklējot starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām, ir tiesības atbilstoši Elektronisko sakaru likumā noteiktajai kārtībai un ar tiesneša atļauju, pieprasīt un saņemt no elektronisko sakaru komersanta saglabājamos datus, kas ir tā rīcībā.
(4) Par atļauju veikt šā panta trešajā daļā minētās darbības lemj rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis pēc Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes juridiskās adreses.
(5) Iesniegumā par atļauju veikt šā panta trešajā daļā minētās darbības Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde norāda:
1) starpniecības pakalpojumu sniedzēju vai citu personu, par kuru tiek pieprasīta informācija;
2) kādā administratīvajā lietā, kāda informācija, kādā apjomā un par kādu laika periodu tiks pieprasīta un no kura elektronisko sakaru komersanta vai personas pieprasīs informāciju;
3) šo darbību mērķi;
4) konkrētu datu nepieciešamības pamatojumu;
5) iemeslu, kas neļauj sasniegt šo darbību mērķi vai būtiski apgrūtina tā sasniegšanu tādā gadījumā, ja dati netiks izsniegti.
(6) Tiesnesis 72 stundu laikā izskata Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes iesniegumu un citus dokumentus, kuros pamatota nepieciešamība veikt trešajā daļā minētās darbības, un pieņem lēmumu par darbību atļaušanu vai par atteikumu veikt šīs darbības. Tiesneša lēmumu nosūta Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei 24 stundu laikā no lēmuma pieņemšanas brīža.
(7) Lēmumā par šā panta trešajā daļā minēto darbību atļaušanu tiesnesis norāda šā panta piektās daļas 1. līdz 5. punktam minēto informāciju, un šo darbību izpildes termiņu.

25. pants. Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumu novēršana un izbeigšana
(1) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde, izvērtējot konstatēto Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumu, tā raksturu un ietekmi, kā arī citus būtiskus apstākļus, ir tiesīga:
1) ierosināt, lai starpniecības pakalpojumu sniedzējs Digitālo pakalpojumu akta  kompetentās iestādes noteiktajā termiņā nodrošina savas darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām;
2) ierosināt, lai starpniecības pakalpojumu sniedzējs Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes noteiktajā termiņā rakstveidā apņemas novērst konstatēto pārkāpumu saskaņā ar šā likuma 26.pantu;
3) pieņemt lēmumu par administratīvās lietas izbeigšanu, izsakot aicinājumu starpniecības pakalpojumu sniedzējam turpmāk savā darbībā nodrošināt atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām.
(2) Starpniecības pakalpojumu sniedzējs nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc šā panta pirmās daļas 1.punktā minētajā ierosinājumā noteiktā termiņa beigām informē Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestādi par ierosinājuma izpildi, pievienojot to apliecinošus pierādījumus. Ja noteiktajā termiņā starpniecības pakalpojumu sniedzēja atbilstība normatīvo aktu prasībām nav nodrošināta, Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus šā panta trešajā daļā minētos lēmumus.
(3) Ja konstatēts Digitālo pakalpojumu akta pārkāpums, Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus lēmumus, ar kuriem:
1) nosaka starpniecības pakalpojumu sniedzējam pienākumu nekavējoties vai noteiktā termiņā izbeigt pārkāpumu;
2) piemērot starpniecības pakalpojumu sniedzējam soda naudu, kas noteikta šā likuma 27.panta pirmajā daļā.
(4) Ja visas citas šā likuma 24., 25., 26., 27. un 28.pantā noteiktās tiesības, kas īstenotas, lai panāktu pārkāpuma izbeigšanu, ir izmantotas, un pārkāpums turpinās un rada būtisku kaitējumu, Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga piemērot Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 3.punktā noteiktajā kārtībā paredzētās tiesības.
(5) Par atļauju Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei izdot administratīvo aktu ar ko uzdod starpniecības pakalpojumu sniedzējam veikt Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 3.punktā minētās darbības, ar kurām ierobežo cita starpniecības pakalpojumu sniedzēja pakalpojuma saņēmēju piekļuvi attiecīgajam starpniecības pakalpojumu sniedzēja pakalpojumam vai cita starpniecības pakalpojumu sniedzēja tiešsaistes saskarnei, lemj rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis pēc Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes juridiskās adreses. Tiesnesis var pieņemt lēmumu par atļauju Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei izdot vairākus administratīvos aktus noteiktā laika periodā.
(6) Iesniegumā par atļauju izdot šī panta piektajā daļā minēto administratīvo aktu Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde norāda:
1) starpniecības pakalpojumu sniedzēju, kas ir šī panta piektajā daļā minētā administratīvā akta adresāts;
2) ciktāl tas ir zināms, citus starpniecības pakalpojumu sniedzējus vai citas personas, kurām šī panta piektajā daļā minētais administratīvais akts būs nelabvēlīgs;
3) kādā administratīvajā lietā tiks pieņemts šī panta piektajā daļā minētais administratīvais akts, laika periodu, kurā tiks izdots administratīvais akts, un tajā noteikto tiesisko pienākumu darbības termiņu;
4) šo darbību mērķi;
5) iemeslu, kas neļauj sasniegt šo darbību mērķi samērīgākiem līdzekļiem.
(7) Tiesnesis 72 stundu laikā izskata Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes iesniegumu un citus dokumentus, kuros pamatota nepieciešamība izdot šī panta piektajā daļā minēto administratīvo aktu, un pieņem lēmumu par šīs darbības atļaušanu vai par atteikumu veikt šo darbību. Tiesneša lēmums nav pārsūdzams. Tiesneša lēmumu nosūta Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei 24 stundu laikā no lēmuma pieņemšanas brīža.
(8) Lēmumā par šī panta piektajā daļā minētā administratīvā akta izdošanas atļaušanu tiesnesis norāda šā panta sestās daļas 1. līdz 5. punktam minēto informāciju, un šo darbību izpildes termiņu un ilgumu.
(9) Starpniecības pakalpojumu sniedzējs, kas ir šī panta piektajā daļā minētā administratīvā akta adresāts, nav atbildīgs par zaudējumiem, kas trešām personām radīti šo darbību izpildes dēļ.
(10) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes sagatavo un nosūta šī panta piektajā daļā minēto administratīvo aktu adresātam, administratīvajā aktā ietveramo pieprasījuma formu, tā nosūtīšanas veidu, kā arī izpildes un darbības termiņu.

26. pants. Rakstveida apņemšanās
(1) Rakstveida apņemšanās ir dokuments, kuru pēc Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes ierosinājuma sastāda starpniecības pakalpojumu sniedzējs, apņemoties noteiktā termiņā novērst Digitālo pakalpojumu akta konstatēto pārkāpumu. Rakstveida apņemšanās var ietvert starpniecības pakalpojumu sniedzēja apņemšanos:
1) neveikt noteiktas darbības;
2) veikt noteiktas darbības, tai skaitā atlīdzināt starpniecības pakalpojumu sniedzēja pakalpojuma saņēmējiem nodarītos zaudējumus vai sniegt papildu informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu starpniecības pakalpojumu sniedzēja darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu aktam.
(2) Parakstot rakstveida apņemšanos, kurā norādīts pārkāpums, kā arī tā novēršanas veids un termiņš, starpniecības pakalpojumu sniedzējs atzīst, ka ir izdarījis konstatēto pārkāpumu. Rakstveida apņemšanās uzskatāma par saņemtu (stājas spēkā) ar brīdi, kad Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde apstiprina tās pieņemšanu, starpniecības pakalpojumu sniedzējam rakstveidā apliecinot, ka attiecīgie pasākumi ir pietiekami pārkāpuma un tā ietekmes novēršanai. Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes apliecinājumu, ka rakstveida apņemšanās pieņemta, paziņo Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Pārkāpuma novēršanas termiņš nepārsniedz laiku, kas nepieciešams, lai starpniecības pakalpojumu sniedzējs varētu veikt paredzētos pasākumus un nodrošinātu atbilstību Digitālo pakalpojumu aktam, bet ne ilgāk par trim mēnešiem, izņemot gadījumus, kad ilgāku termiņu pamato paredzēto pasākumu raksturs.
(3) Ja starpniecības pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar šā likuma 25.panta pirmās daļas 2.punktu rakstveidā apņemas novērst konstatēto pārkāpumu un rakstveida apņemšanās stājusies spēkā, Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde nepieņem šā likuma 25.panta trešajā daļā minēto lēmumu un izbeidz administratīvo lietu daļā par pārkāpumu, kuru starpniecības sniedzējs apņemas novērst. Ja Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde konstatē, ka rakstveida apņemšanās netiek pildīta, tā ir tiesīga pieņemt šā likuma 25.panta trešajā daļā minēto lēmumu.
(4) Starpniecības pakalpojumu sniedzējs nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc šā likuma 25.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktā termiņa beigām informē Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestādi par apņemšanās izpildi, pievienojot to apliecinošus pierādījumus.

27. pants. Soda naudas un periodisko soda maksājumu piemērošana
(1) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga par Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumu piemērot starpniecības pakalpojumu sniedzējam soda naudu līdz 6% no starpniecības pakalpojumu sniedzēja gada apgrozījuma pasaulē iepriekšējā finanšu gadā.
(2) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde, kompetences ietvaros izmeklējot starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām,  ir tiesīga par nepareizas, nepilnīgas vai maldinošas informācijas sniegšanu, par atbildes nesniegšanu vai nepareizas, nepilnīgas vai maldinošas informācijas nelabošanu un par nepakļaušanos pārbaudei, piemērot starpniecības pakalpojumu sniedzējam vai citai personai soda naudu līdz 1% no attiecīgā starpniecības pakalpojumu sniedzēja vai personas gada apgrozījuma pasaulē iepriekšējā finanšu gadā.
(3) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga par šā likuma 24.pantā minēto Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes likumīgo prasību nepildīšanu vai šā likuma 25.panta trešās daļas 1.punktā minētā lēmuma neizpildi piemērot starpniecības pakalpojumu sniedzējam periodisko soda maksājumu līdz 5% no attiecīgā starpniecības pakalpojumu sniedzēja vidējā dienas apgrozījuma vai ienākuma pasaulē iepriekšējā finanšu gadā, ko aprēķina no attiecīgajā lēmumā norādītā datuma.

28. pants. Lēmums par pagaidu noregulējumu
(1) Ja Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei ir pamats uzskatīt, ka starpniecības pakalpojumu sniedzēja pakalpojuma saņēmējiem var būt nodarīts būtisks kaitējums un ir steidzami jārīkojas, tas pamatojoties uz pārkāpuma pirmšķietamu konstatējumu ir tiesīgs pieņemt šā likuma 25.panta trešās daļas 1.punktā  minēto lēmumu kā pagaidu noregulējumu.
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad šis lēmums ar Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes galīgais lēmums.

29. pants. Lēmuma pārsūdzēšana
(1) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes lēmumu persona, kuras tiesības vai tiesiskās intereses tiek ierobežotas, var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
(2) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes lēmumu par pagaidu noregulējumu persona, kuras tiesības vai tiesiskās intereses tiek ierobežotas, var pārsūdzēt 10 dienu laikā no tā paziņošanas dienas. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
(3) Pieteikumu par Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes lēmumu par pagaidu noregulējumu tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams un stājas spēkā tā pieņemšanas dienā.”
Likums stājas spēkā 2024. gada 17. februārī.
Ministrs V. Uzvārds