Likumprojekts (grozījumi)

23-TA-1533
Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā
Izdarīt (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 15. nr.; 2008, 24. nr.; 2009, 15. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 193. nr.; 2010, 206. nr.; 2012, 151. nr.; 2013, 106. nr., 241. nr.; 2016, 52. nr.; 2017, 231. nr.; 2020, 250 nr.) šādus grozījumus:
1.
1. pantā:
izteikt 2.1 un 2.2 punktu šādā redakcijā:
"21) komerciālais maršruts – reģionālās nozīmes autobusa maršruts, kurā, pamatojoties uz izsniegto maršruta atļauju, tiek nodrošināti sabiedriskā transporta pakalpojumi maršruta atļaujā norādītajā intensitātē un kvalitātē, un kurā pakalpojuma cenu (pakalpojuma tarifu) nosaka pārvadātājs;
22) dotētais maršruts – reģionālās nozīmes maršruts vai pilsētas nozīmes maršruts, kurā, pamatojoties uz starp pasūtītāju un pārvadātāju noslēgtā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu pamata tiek nodrošināti valsts vai pašvaldības garantēti noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi;
izteikt 10.punktu šādā redakcijā:
“10) sabiedriskā transporta pakalpojumi — iedzīvotājiem pieejami, pasūtītāja organizēti, vai ar Autotransporta direkcijas izsniegto maršruta atļauju saskaņoti, regulārie pasažieru pārvadājumi ar sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, kurus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā tiesīgi izmantot pasažieri un ar normatīvajos aktos noteiktajiem atvieglotiem nosacījumiem ir tiesīgi izmantot valsts vai pašvaldības noteikto kategoriju pasažieri;
papildināt pantu ar 16.punktu šādā redakcijā:
“16) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs - pārvadātājs, autoosta, dzelzceļa stacija vai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmis piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības veikšanai.”
2.
Papildināt 5.panta trešo daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
“9) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijās (iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos Rail Baltica dzelzceļa līnijas ietvaros);”
3.
Papildināt 8.1 panta piekto daļu ar jaunu 5. punktu šāda redakcijā:
“5) pārvadātājs, pārvadājot pasažierus, kuriem valsts ar normatīvajiem aktiem ir piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus, atbilstoši normatīvajos aktos par sabiedriskā transporta sniegšanu un izmantošanu noteiktai kārtībai nenodrošina to identificēšanu un uzskaiti.”
4.
12.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtījuma līgumos vai maršruta atļaujā noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu saprātīgo izdevumu kompensēšanu.
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Kārtību, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē šā panta pirmajā un ceturtajā daļā minētos izdevumus, kā arī kontrolē no valsts budžeta izmaksāto līdzekļu izmantošanas tiesiskumu un pareizību, nosaka Ministru kabinets.”
papildināt pantu ar jaunu ceturto daļu šādā redakcijā:
“(4) Ja sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos uzliek pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts ar normatīvajiem aktiem ir piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus, pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu,  kompensāciju, kas nepārsniedz vidējo tarifu (braukšanas maksu) par reģionālās nozīmes autobusu maršrutos sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai mazāks, ja pakalpojuma sniedzējs būs noteicis zemāku tarifu (braukšanas maksu).”
5.
13.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
“(2) Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā, maršrutā vai reisā sniedz uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma vai maršruta atļaujas pamata.”
izteikt astoto daļu šādā redakcijā:
“(8) Par sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantošanu bez samaksas, bez braukšanai derīgas biļetes vai ar biļeti, kura nav validēta, pasažieris maksā pārvadātājam līgumsodu.”
6.
14.1 pantā:
 izteikt 2.2 daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
“(22) Pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, sabiedriskajā transportlīdzeklī elektroniski identificējoties ar personas apliecību (eID), kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni).”
izteikt 3.1 daļu šādā redakcijā:
“(31) Tiesības saņemt un apstrādāt informāciju par braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanai aktuālajiem identifikācijas līdzekļiem papildus šā panta pirmajā daļā minētajam ir vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai un vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājam, lai nodrošinātu personu ar braukšanas maksas atvieglojumiem veikto braucienu identifikāciju sabiedriskajos transportlīdzekļos un sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības vietās. Pārvadātājs iesniedz informācijas sistēmā informāciju par elektroniskās uzskaites sistēmas identificēto valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju braucieniem.”
7.
17.pantā
papildināt ar trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Pasūtītājam ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma, ja:
1)      ar kompetentās institūcijas konkurences jomā lēmumu Pārvadātājs  ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros Pārvadātāju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi;
2)      ja Pārvadātājs ir izdarījis smagu profesionālās darbības pārkāpumu, kas liek apšaubīt tā godīgumu, un šis fakts ir atzīts ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams.”
8.
19.pantā:
izteikt panta otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
“Piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības veikšanai Autotransporta direkcija piešķir, piešķirot tiesības lietot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu.”
papildināt pantu ar 2.daļu šādā redakcijā:
“(2.1) Vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājam ir saistoši Autotransporta direkcijas izstrādātie un tās tīmekļvietnē publicētie vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumi, un, saņemot tiesības lietot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, sistēmas lietotāji apņemas ievērot vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus.”
papildināt ceturto daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:
“5) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, izmantojot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus;”
papildināt piekto daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
“4) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs, izmantojot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus.”
9.
Papildināt pārejas noteikumus ar 35. un 36. punktu šādā redakcijā:
“35. Šā likuma 14.1 panta 2.2 daļu reģionālās nozīmes maršrutos piemēro, sākot no 2024. gada 1. jūlija. No 2024.gada 1.jūlija līdz 2024.gada 31.decembrim pasažieri, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta un kuri vēl nav  saņēmuši personas apliecību, kura papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni), ir tiesīgi izmantoto braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes maršrutos sabiedriskajā transportlīdzeklī neidentificējoties ar personas apliecību.
36. Šā likuma 14.1 panta 2.2 daļu pilsētas nozīmes maršrutos piemēro, sākot no 2024. gada 1. jūlija.”
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Ministrs V. Uzvārds