Noteikumu projekts

22-TA-3179
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.3. reformu un investīciju virziena “Pielāgošanās klimata pārmaiņām” 1.3.1.2.i. investīcijas “Plūdu risku mazināšanas infrastruktūrā t.sk. polderu sūkņu staciju atjaunošana vai pārbūve, aizsargdambju atjaunošana, potamālo upju regulēto posmu atjaunošana” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finansu vadību 19.3.panta otro daļu.
I.Vispārīgie jautājumi
1.
1. Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) plāna 1.3. reformu un investīciju virziena “Pielāgošanās klimata pārmaiņām” 1.3.1.2.i. investīcijas “Plūdu risku mazināšana infrastruktūrā, t.sk. polderu sūkņu staciju atjaunošana vai pārbūve, aizsargdambju atjaunošana, potamālo upju regulēto posmu atjaunošana” (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
1.1.
mērķi un mērķa grupu;
1.2.
sasniedzamos rādītājus un atskaites punktus;
1.3.
pieejamo finansējumu;
1.4.
projekta īstenotāja un iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus;
1.5.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
projekta īstenošanas un uzraudzības kārtību.
2.
Investīcijas mērķis ir samazināt plūdu riskus Latvijas lauku teritorijai un stimulēt pielāgošanās klimata pārmaiņu pasākumus atbilstoši nacionālajām programmām, mazinot riskus iedzīvotājiem un visām uzņēmējdarbības formām applūstošajās teritorijās.
3.
Investīcijas mērķa grupa ir iedzīvotāji plūdu apdraudētajās Latvijas lauku teritorijās un polderu platībās.
4.
 Investīcijas ietvaros sasniedzamie rādītāji:
4.1.
atskaites punkts – būvniecības līgumi, kuru slēgšanas tiesības līdz 2024.gada 31.decembrim piešķirtas vismaz 50% no kopējā atjaunojamo un pārbūvējamo būvju skaita;
4.2.
uzraudzības rādītājs – būvniecības līgumi, kuru slēgšanas tiesības līdz 2025.gada 31.decembrim piešķirtas 100%  no visu atjaunojamo vai pārbūvējamo būvju skaita;
4.3.
mērķis - platība, kas aizsargāta pret applūšanas risku 59 000 ha līdz 2026. gada 30. jūnijam;
4.4.
kopējais rādītājs - iedzīvotāju skaits, kuri gūst labumu no investīcijām aizsardzībai pret plūdiem, dabas ugunsgrēkiem un citām ar klimatu saistītām dabas katastrofām.
5.
Šo noteikumu 4.1. apakšpunktu ,4.2. apakšpunktu un 4.3. apakšpunktu apakšpunktā minēto rādītāju sasniegšanu apliecina Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) šo noteikumu  21. punktu   noteiktā veidā un kārtībā iesniegtais dokumentu un informācijas kopums, saskaņā ar Atveseļošanās fonda plāna Darbības kārtību par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija norādīto;
6.
Par investīcijas īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Zemkopības ministrija (turpmāk – ministrija).
7.
Finansējumu investīcijas īstenošanai piešķir un administrē Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD).
8.
Projekta iesniedzējs ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” (turpmāk – projekta īstenotājs), kas veic ministrijas deleģēto uzdevumu ANM investīcijas īstenošanai un pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas saņem finansējumu investīcijas īstenošanai.
9.
Par šo noteikumu 4.4. apakšpunktu apakšpunktā minētā rādītāja sasniegtajām vērtībām projekta īstenotājs uzkrāj datus, kā arī vadības informācijas sistēmā  projekta noslēgumā ziņo aktuālās sasniegtās vērtības.
10.
10. Plānotie ieguldījumi infrastruktūrā paredzēti  valstij piederošu polderu sūkņu staciju,  aizsargdambju un valsts nozīmes potamālo upju posmu un tajos ietilpstošo funkcionālo būvju un konstrukciju atjaunošanai vai pārbūvei, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 329 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 224–15 ”Meliorācijas sistēmas un hidrotehniskās ēkas ” noteiktajam.
11.
11. Investīcijas nesamazina:
11.1.
Natura 2000 teritoriju dabas vērtību un, ja projektu iecerēts īstenot īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, tajā plānotās darbības notiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē šo teritoriju aizsardzību un apsaimniekošanu, un šo teritoriju dabas aizsardzības plāniem, ja tādi ir izstrādāti;
11.2.
dabas vērtību projektos, kas nav tieši saistīti ar aizsargājamo dabas teritoriju vai nav vajadzīgi tās apsaimniekošanai, bet varētu ietekmēt minēto teritoriju, un tajā plānotās darbības notiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
12.
Investīcijas projektā plānotā būve atbilst attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajam funkcionālajam zonējumam.
13.
Projektu īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
14.
Investīcijas atbalsta veids ir grants.
15.
Investīcijai pieejamais ANM finansējums ir 32 967 000 eiro un valsts budžeta finansējums 6 923 070 eiro pievienotās vērtības nodokļa  maksājumiem.
16.
Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, kas saistītas ar projektu, nav attiecināmas finansēšanai no ANM plāna, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas investīcijas finansētā projekta ietvaros.
17.
Viena projekta attiecināmās izmaksas nav lielākas kā 5 000 000 euro. Vienā projektā var tikt iekļautas vairākas būves.
18.
Īstenojot investīciju projektu, projekta īstenotāja pienākums, ir nodrošināt principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu:
18.1.
nepieciešamības gadījumā veic atbilstošus novērtējumus, kā minēts Padomes 1992.gada 21.maija Direktīvā 92/43/EEK  par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Direktīva 92/43/EEK) 6. panta 3. punktā, lai novērtētu ierosināto projektu ietekmi uz aizsargājamām sugām un dzīvotnēm (kā noteikts Putnu direktīvā (Direktīva 2009/147/EK) un Direktīvā 92/43/EEK )). Atbilstošie novērtējumi jāveic visiem projektiem, kas atrodas bioloģiskās daudzveidības ziņā jutīgos apgabalos vai to tuvumā, ja to nosaka normatīvie akti;
18.2.
nodrošina, ka teritorijām, kurām tiek veikts atbilstošs vides prasību novērtējums, ir ieviesti nepieciešamie aizsardzības pasākumi saskaņā ar Direktīvu 92/43/EEK ;
18.3.
nodrošina atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2000/60/EK (2000. gada 23. oktobris), ar ko izveido sistēmu Kopienas rīcībai ūdens resursu politikas jomā (turpmāk-Direktīva/2000/60/EK) un neizraisa ūdensobjektu stāvokļa neto pasliktināšanos saskaņā ar šīs direktīvas 4. panta 7. punktu;
18.4.
netiek paredzēta jaunu aizsargdambju būvniecība, aizsargdambju atjaunošanas projektos netiek plānotas citas alternatīvas, jo tās nav piemērojamas;
18.5.
būvju atjaunošanu un pārbūvi veic, ņemot vērā  nokrišņu intensitātes palielinājumu risku, dodot priekšroku zaļās infrastruktūras elementiem, izmantojot dabā balstītus risinājumus.
19.
LAD pārbauda un kontrolē  šo noteikumu 18. punktu noteiktā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” iekļaušanu investīcijas projektos atbilstoši Padomes 2021.gada 22.jūnija īstenošanas lēmumam par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (turpmāk-CID) 26.mērķrādītājam, un nekavējoši informē ministriju par neatbilstību.
20.
Investīcijas  īstenošanā iesaistīto institūciju tiesības, pienākumus  un uzraudzības kārtību nosaka Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumi Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” (turpmāk  - noteikumi Nr.621).
21.
Projekta īstenotājs investīcijas projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamo informāciju iesniedz vadības informācijas sistēmā.  
22.
Zemkopības ministrija izstrādā investīcijas projekta iesnieguma veidlapu (turpmāk – projekta veidlapa) nosakot, kuri no vadības informācijas sistēmas pieejamajiem datu laukiem attiecībā uz projekta veidlapu projekta iesniedzējam ir jāaizpilda.
23.
Pēc šo noteikumu spēkā stāšanās projekta īstenotājs iesniedz projekta veidlapu un projekta pielikumus ar projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju, aizpildot projekta datu laukus vadības informācijas sistēmā:
23.1.
par 50% projektu no kopējā atjaunojamo un pārbūvējamo būvju skaita līdz 2024.gada 1.decembrim;
23.2.
par atlikušajiem 50% projektu no kopējā atjaunojamo un pārbūvējamo būvju skaita līdz 2025.gada 1.decembrim.
 
24.
LAD 20 darbdienu laikā pēc projekta veidlapas saņemšanas no projekta īstenotāja veic tās pārbaudi atbilstoši šajos noteikumos noteiktajam un projekta veidlapā pieprasītajai informācijai, kā arī pārbauda, vai uz projekta īstenotāju nav attiecināms neviens no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem , ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 136. pantā minētajiem izslēgšanas kritērijiem (turpmāk – izslēgšanas kritēriji).
25.
Projekta īstenotājs nav tiesīgs īstenot investīcijas projektu un projekta veidlapu uzskata par neatbilstošu šiem noteikumiem, ja uz projekta īstenotāju ir attiecināms vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem.
26.
Ja  uz projekta īstenotāju nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem, bet ir konstatēta nepieciešamība sniegt papildus informāciju, tad LAD:
26.1.
lūdz projekta īstenotāju veikt projekta veidlapā iesniegtās informācijas papildinājumus un precizējumus:
26.2.
nosaka  termiņus papildinājumu un precizējumu iesniegšanai;
26.3.
10 darbadienu laikā pēc papildinājumu un precizējumu saņemšanas LAD veic atkārtotu pārbaudi;
26.4.
apstiprina projekta veidlapu (turpmāk –projekts) vai neapstiprina projekta veidlapu;
26.5.
ja projekta veidlapa netiek apstiprināta, tad projekta īstenotājam ir tiesības apstrīdēt lēmumu ministrijā, kuras lēmums nav pārsūdzams;
26.6.
ja projekta veidlapa netiek apstiprināta, projekta īstenotājs ir tiesīgs iesniegt citu projekta veidlapu.
27.
Ja uz projekta īstenotāju nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem, un projekts atbilst šajos noteikumos ietvertajiem nosacījumiem tad LAD apstiprina projekta veidlapu.
28.
Investīcijas īstenošanai ministrija noslēdz deleģējuma līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – Līgums) ar LAD un projekta īstenotāju, iekļaujot Līgumā vismaz šādu informāciju:
28.1.
Zemkopības ministrijas, LAD un projekta īstenotāja tiesības un pienākumus;
28.2.
investīcijas  īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, tai skaitā dokumentu, finanšu un grāmatvedības datu iesniegšanai un izskatīšanai, pārbaužu veikšanai, datu ievadei vadības informācijas sistēmā;
28.3.
plānoto avansa, starpposma un noslēguma maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību;
28.4.
kārtību, kādā veicami Līguma grozījumi;
28.5.
Līgumā iekļauto objektu saraksts;
28.6.
termiņu, kādā LAD informē ministriju par apstiprinātajiem projektiem.
29.
Zemkopības ministrija nodrošina investīcijas uzraudzību sadarbībā ar LAD un noteikumos Nr.621 minētajām institūcijām un atbilstoši tajos noteiktajā kārtībā.
30.
30. LAD funkcijas:
30.1.
veic projekta veidlapas pārbaudi saskaņā ar šo noteikumu prasībām un pieņem lēmumu par projekta apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai projekta noraidīšanu;
30.2.
pārbauda, vai  projekta īstenošanā nav konstatējams risks, kas liecina par pieļautu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma situāciju;
30.3.
veic pārbaudes projekta īstenošanas vietās;
30.4.
veic projekta ieviešanas progresa, sasniegto atskaites punktu un mērķu un to sasniegšanu pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, t.sk. datu ticamības pārbaudes;
30.5.
rakstiski informē ministriju par  šo noteikumu 30.1. – 30.4. apakšpunktā minētiem pasākumiem līdz kārtējā gada 20. janvārim un 20. jūlijam.
31.
Investīciju īstenošanai ir atbalstāmas darbības, ja darbības nav uzsāktas pirms 2020.gada 1.februāra un nav pabeigtas līdz 2021.gada 13.jūlijam:
31.1.
valstij piederošu polderu sūkņu staciju atjaunošana vai pārbūve;
31.2.
aizsargdambju atjaunošana;
31.3.
potamālo upju regulēto posmu atjaunošana;
31.4.
dabiskas teritorijas pilnīga vai daļēja atjaunošana un videi draudzīgu meliorācijas sistēmas elementu izmantošana plūdu riska novēršanai.
32.
Šo noteikumu 31. punktu minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
32.1.
investīciju projekta vadības izmaksas, piemērojot vienoto likmi 3 procentu apmērā no šo noteikumu 32.2.-32.9.apakšpunktā minētajām attiecināmajām tiešajām izmaksām, saskaņā ar Eiropas Padomes Regulu (ES) 2021/1060 54. panta a)apakšpunktu;
32.2.
būvprojekta sagatavošanas izmaksas:
32.2.1.
būvprojekta, būvniecības ieceres dokumentācijas, tai skaitā būvprojekta minimālā sastāvā izstrādes un  būvekspertīzes izmaksas;
32.2.2.
normatīvajos aktos par ietekmes uz vidi novērtējumu noteikto dokumentu sagatavošana, tai skaitā zaļās infrastruktūras izmantošanas izvērtējuma izmaksas;
32.2.3.
bebru veidoto aizsprostu nojaukšanas izmaksas, ja tas ir priekšnosacījums būvprojektu izstrādei;
32.3.
esošas būves atjaunošanas vai pārbūves izmaksas, tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar būvniecības uzsākšanu un būves pieņemšanu ekspluatācijā, kā arī esošās infrastruktūras un labiekārtojuma elementu atjaunošanas izmaksas, nepārsniedzot 10 procentus no būvdarbu attiecināmajām izmaksām, ja to atjaunošana ir pamatota ar valsts nozīmes ūdensnoteku vai būvju drošu ekspluatāciju, nodrošina vides pieejamību, kā arī iedzīvotāju un atbildīgo dienestu pārvietošanos plūdu risku aizsargātajā platībā;
32.4.
citas izmaksas, kas noteiktas normatīvajos aktos;
32.5.
būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
32.6.
iekārtu, tehnikas un aprīkojuma izmaksas, tai skaitā iekārtu piegādes, montāžas un noregulēšanas izmaksas, ja iekārtu piegādei būves funkciju nodrošināšanā ir tehnisks un ekonomisks pamatojums;
32.7.
informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas kas  nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr.2021/241) 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām";
32.8.
izmaksas neparedzētu izdevumu segšanai ne vairāk kā 10 procentu apmērā no kopējo attiecināmo izmaksu summas, saskaņojot ar LAD;
32.9.
LAD pārbauda noslēguma maksājuma pamatojumu un veic noslēguma maksājuma summas apmaksu 30 darbdienu laikā no šo noteikumu 34.6. apakšpunktu minētā iesnieguma un dokumentācijas saņemšanas dienas, ja LAD nav iebildumu par noslēguma maksājuma pamatojumu;
32.10.
strīdu gadījumos zvērināta revidenta atzinuma sagatavošanas izmaksas par investīcijas mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību.
33.
Neparedzēti izdevumi  no ANM finansējuma ir izdevumi tādu papildu darbu veikšanai vai pakalpojumu sniegšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami, lai varētu nodrošināt noslēgtā Līguma izpildi, ja projekta īstenotājs veicis visus pasākumus, lai šādus izdevumus novērstu. Par neparedzamiem apstākļiem uzskata dabas apstākļus (piemēram, ilgstošas lietusgāzes, sals, plūdi), trešo personu radīti apstākļi (piemēram, ceļu satiksmes ierobežojumi) un tehniski iemesli (piemēram, iepriekš nezināma grunts sastāva specifika, hidroģeoloģiskie apstākļi, noplūdes, spiedes ūdeņi, specifiski drošības noteikumi).
34.
Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas LAD nodrošina projekta īstenotājam maksājumus, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību:
34.1.
avansa maksājumu projekta īstenotājs var saņemt, iesniedzot rakstisku pieprasījumu avansa maksājumam, vienlaikus nodrošinot, ka tas nepārsniedz 30 procentus no projekta attiecināmajām izmaksām;
34.2.
LAD pārbauda avansa maksājuma apmēru un pamatojumu, un veic avansa maksājuma apmaksu 20  darbdienu laikā no avansa maksājumam pieprasījuma saņemšanas dienas, ja LAD nav iebildumu par avansa maksājuma apmēru un pamatojumu.  Projekta iesniedzējam jāspēj to apgūt 6 mēnešu laikā no maksājuma saņemšanas;
34.3.
pieprasījumu starpposma maksājumam projekta īstenotājs iesniedz, pamatojot starpposma maksājuma apmēru;
34.4.
LAD pārbauda starpposma maksājuma pamatojumu un veic starpposma maksājuma apmaksu 30 darbdienu laikā no pieprasījuma starpposma maksājumam saņemšanas dienas, ja LAD nav iebildumu par starpposma maksājuma pamatojumu. Starpposma maksājumus veic arī laikposmā, kad projekta īstenotājs izmanto saņemtā avansa maksājumu;
34.5.
LAD, veicot avansa un starpposma maksājumus, nodrošina, ka projekta īstenotājs veikto avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projekta attiecināmajām izmaksām;
34.6.
noslēguma maksājuma saņemšanai projekta īstenotājs iesniedz noslēguma maksājuma apmēra pamatojumu un šo noteikumu 4. punktu minēto atskaites punktu un mērķu sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju;
34.7.
šo noteikumu34.2. apakšpunktu un 34.4. apakšpunktu minētos maksājuma termiņus LAD var pagarināt par 20 darbdienām, ja nepieciešama papildu informācija no projekta īstenotāja vai LAD ir iebildumi par avansa, starpposma vai noslēguma maksājuma atbilstības pamatojumu;
34.8.
LAD pirms veic noslēguma maksājumu, pārliecinās par projekta mērķu sasniegšanu.
35.
Atbilstoši Regulas Nr. 2021/241  22. pantam projekta īstenotājs nodrošina, ka visā projekta īstenošanas laikā tiks ievēroti normatīvajos aktos noteiktie interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas un dubultā finansējuma novēršanas nosacījumi, kuriem iestājoties pret projekta īstenotāju atbilstoši noteikumiem Nr.621 var tikt piemērotas attiecīgas korektīvās darbības.
36.
LAD ir tiesības veikt korektīvas darbības vai pārtraukt līguma īstenošanu, ja:
36.1.
projekta īstenotājs nepilda projekta īstenošanas nosacījumus, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīciju īstenošanu;
36.2.
projekta īstenotājs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
36.3.
citos gadījumos, ko paredz lēmums par projekta apstiprināšanu un 28. punktā  minētais Līgums.
37.
Projekta īstenotājs investīciju projektus īsteno un rādītājus sasniedz līdz 2026.gada 30.jūnijam.
38.
LAD nodrošina visu nepieciešamo pārbaužu veikšanu, lai pārliecinātos par rādītāju sasniegšanu un izdevumu attiecināmību un maksājumu veikšanu projekta īstenotājam līdz 2026.gada 31.augustam.
39.
Projekta īstenotājs:
39.1.
nodrošina projekta atbilstību upju baseinu apgabala plūdu riska pārvaldības plāniem 2021.–2027. gadam;
39.2.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
39.3.
ievērojot noteikumos Nr.621 noteikto, vadības informācijas sistēmā iesniedz:
39.3.1.
plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku, 10 darbdienu laikā pēc projekta apstiprināšanas;
39.3.2.
iepirkumu plānu, tiklīdz ir zināma informācija par iepirkumu izsludināšanas brīdi.
39.4.
divas reizes gadā (līdz kārtējā gada 10. janvārim un 10. jūlijam) ievada vadības informācijas sistēmā  informāciju par investīcijas īstenošanas progresu, tās ietvaros sasniegtajiem atskaites punktiem,  mērķiem, maksājumu pieprasījumu, izdevumus un sasniegto rādītāju pamatojošos dokumentus.
39.5.
ievada datus vadības informācijas sistēmā  par šo noteikumu 4. punktu minētajiem rādītājiem un pievieno dokumentus, kas apliecina šo rādītāju sasniegšanu;
39.6.
nodrošina, ka īstenojot investīcijas projektus, tiek sasniegti šo noteikumu 4. punktu minētie rādītāji;
39.7.
nodrošina, ka investīcijas mazina Latvijas lauku teritoriju un polderu applūšanas risku;
39.8.
īstenojot projektu, projekta īstenotājs nodrošina visu projektā paredzēto iepirkuma procedūru īstenošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;
39.9.
pārliecinās, ka uz būvniecības procesa dalībniekiem nav attiecināms neviens no 24. punktu minētajiem izslēgšanas kritērijiem;
39.10.
papildina vai izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, lai novērstu interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas riska iestāšanos;
39.11.
nodrošina datu uzskaiti par plūdu risku samazinājumu ANM investīcijas ietvaros;
39.12.
nodrošina Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma nosacījumu ievērošanu;
39.13.
novērš dubultās finansēšanas riskus, nodrošinot, ka projekta ietvaros atbalstāmās darbības un to izmaksas nav finansētas, netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
39.14.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par investīcijas projekta izdevumiem saskaņā ar normatīvo aktu prasībām grāmatvedības jomā un vispārpieņemtiem grāmatvedības kārtošanas principiem. Nodrošina atsevišķu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu uzskaiti, kā arī atgriež valsts budžetā neizmantotā pievienotās vērtības nodokļa daļu, ja sākotnēji plānotais pievienotās vērtības nodokļa apjoms būs lielāks nekā faktiski nepieciešams;
39.15.
nodrošina ANM investīcijas  projektu vadības personāla izmaksu nodalīšanu no tekošā atalgojuma izmaksām;
39.16.
pirms finansējuma saņemšanas pievienotās vērtības nodokļa izmaksu apmērā, sniedz apliecinājumu, ka minētās summas nav atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;
39.17.
atmaksā investīciju plāna īstenošanas ietvaros piešķirto finansējumu, ja tas nav izlietots atbilstoši Lēmumā par projekta apstiprināšanu, līgumā vai šajos noteikumos noteiktajiem nosacījumiem un termiņiem;
39.18.
nodrošina, ka noteikumu Nr.621   noteiktajā ANM investīcijas īstenošanas laikā un šo noteikumu 39.19.apakšpunktā noteiktā dokumentu glabāšanas termiņā ir pieejami visi ar investīcijas īstenošanu saistītie dokumentu oriģināli un grāmatvedības sistēmas dati. Ja dokumenti un dati ir pieejami tikai pie projekta īstenotāja, nodrošina to iesniegšanu institūcijai, kas atbilstoši noteikumu Nr.621 ​​​​​​​ noteiktajai kompetencei to pieprasa;
39.19.
nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu visā projekta īstenošanas laikā un piecus gadus pēc noslēguma maksājuma dalībvalstij, bet ne mazāk kā līdz 2031.gada 31.decembrim;
39.20.
piecus gadus pēc noslēguma maksājuma saņemšanas dalībvalstij nodrošina sasniegto rezultātu uzturēšanu un sasniegto rezultātu ilgtspēju atbilstoši normatīvajiem aktiem par meliorācijas sistēmas ekspluatāciju un uzturēšanu, pieprasot gadskārtējā valsts budžeta finansējumu sasniegto rezultātu uzturēšanai.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
1.
Eiropas Padomes 1992.gada 21.maija direktīva 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību.
2.
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2009/147/EK ( 2009. gada 30. novembris ) par savvaļas putnu aizsardzību. 
3.
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2000/60/EK (2000. gada 23. oktobris), ar ko izveido sistēmu Kopienas rīcībai ūdens resursu politikas jomā.
4.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
5.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds