Likumprojekts

24-TA-2371
Finanšu tirgus digitālās darbības noturības likums
InodaļaVispārīgie noteikumi
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
aktīviem piesaistītu žetonu emitents - aktīviem piesaistītu žetonu emitents Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk – Regula Nr. 2023/1114) 3. panta 1. punkta 6. un 10. apakšpunkta izpratnē;
2)
apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieks - apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieks Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 1. panta pirmās daļas 7. punkta izpratnē;
3)
apdrošināšanas sabiedrība - apdrošināšanas sabiedrība Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 5. punkta izpratnē;
4)
apdrošināšanas starpnieks - apdrošināšanas starpnieks Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 1. panta pirmās daļas 8. punkta izpratnē;
5)
ar IKT saistīts incidents – ar informācijas un komunikācijas tehnoloģijām  saistīts incidents Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2554 par finanšu nozares digitālās darbības noturību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1060/2009, (ES) Nr. 648/2012, (ES) Nr. 600/2014, (ES) Nr. 909/2014 un (ES) 2016/1011 (turpmāk - Regula Nr. 2022/2554) 3. panta 8. punkta izpratnē;
6)
ar trešo personu saistīts IKT risks - ar trešo personu saistīts IKT risks Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 18. punkta izpratnē;
7)
būtiski kiberdraudi - būtiski kiberdraudi Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 13. punkta izpratnē;
8)
būtisks ar IKT saistīts incidents - būtisks ar IKT saistīts incidents Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 10. punkta izpratnē;
9)
būtisks ar maksājumiem saistīts darbības vai drošības incidents - būtisks ar maksājumiem saistīts darbības vai drošības incidents Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 11. punkta izpratnē;
10)
centrālais darījumu partneris - centrālais darījumu partneris Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 4. jūlija Regulas (ES) 648/2012 par ārpusbiržas atvasinātajiem instrumentiem, centrālajiem darījumu partneriem un darījumu reģistriem (turpmāk – Regula Nr. 648/2012) 2. panta 1. punkta izpratnē;
11)
centrālais vērtspapīru depozitārijs - centrālais vērtspapīru depozitārijs Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija Regulas (ES) Nr.  909/2014 par vērtspapīru norēķinu uzlabošanu Eiropas Savienībā, centrālajiem vērtspapīru depozitārijiem un grozījumiem direktīvās 98/26/EK un 2014/65/ES un regulā (ES) Nr.  236/2012 2. panta 1. punkta 1. apakšpunkta izpratnē;
12)
dalībvalsts mātes finanšu pārvaldītājsabiedrība - dalībvalsts mātes finanšu pārvaldītājsabiedrība Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Regulas (ES) 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm un ieguldījumu brokeru sabiedrībām, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 648/2012 (turpmāk – Regula Nr. 575/2013) 4. panta 1. punkta 30. apakšpunkta izpratnē;
13)
dalībvalsts mātes jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība - dalībvalsts mātes jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība Regulas Nr. 575/2013 4. panta 1. punkta 32. apakšpunkta izpratnē;
14)
darījumu reģistrs - darījumu reģistrs Regulas Nr. 648/2012 2. panta 2. punkta izpratnē;
15)
datu ziņošanas pakalpojumu sniedzējs – apstiprināta publicēšanas struktūra, konsolidētu datu lentes nodrošinātājs, apstiprināta ziņošanas sistēma Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 4. maija Regulas (ES) 600/2014 par finanšu instrumentu tirgiem un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 648/2012 2.panta 1. punkta 34., 35. un 36. apakšpunkta izpratnē;
16)
digitālās darbības noturība – digitālās darbības noturība Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 1. punkta izpratnē;
17)
Eiropas Savienības mātes finanšu pārvaldītājsabiedrība - Eiropas Savienības mātes finanšu pārvaldītājsabiedrība Regulas Nr. 575/2013 4. panta 1. punkta 31. apakšpunkta izpratnē;
18)
Eiropas Savienības mātes jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība - Eiropas Savienības mātes jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība Regulas Nr. 575/2013 4. panta 1. punkta 33. apakšpunkta izpratnē;
19)
elektroniskās naudas iestāde - elektroniskās naudas iestāde Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta pirmās daļas 2.1 punkta izpratnē;
20)
finanšu pārvaldītājsabiedrība - finanšu pārvaldītājsabiedrība Regulas Nr. 575/2013 4. panta 1. punkta 20. apakšpunkta izpratnē;
21)
finanšu vienība – šā likuma 4. un 5. pantā minētie finanšu tirgus dalībnieki;
22)
ieguldījumu brokeru sabiedrība - ieguldījumu brokeru sabiedrība Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 1. panta pirmās daļas 6. punkta izpratnē;
23)
ieguldījumu pārvaldes sabiedrība - ieguldījumu pārvaldes sabiedrība Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 1. panta pirmās daļas 41. punkta izpratnē;
24)
informācijas un komunikācijas tehnoloģijas - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas Nacionālās kiberdrošības likuma 1. panta 7. punkta izpratnē;
25)
konta informācijas pakalpojumu sniedzējs – maksājumu pakalpojumu sniedzējs, kas sniedz konta informācijas pakalpojumu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta 1. punkta “i” apakšpunkta izpratnē;
26)
kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējs - kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējs Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 7. oktobra Regulas (ES) 2020/1503 par Eiropas kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem uzņēmējdarbībai un ar ko groza Regulu (ES) 2017/1129 un Direktīvu (ES) 2019/1937 2. panta 1. punkta “e” apakšpunkta izpratnē;
27)
krājaizdevu sabiedrība - krājaizdevu sabiedrība Krājaizdevu sabiedrību likuma 2. panta izpratnē;
28)
kredītiestāde – kredītiestāde Regulas Nr. 575/2013 4. panta 1. punkta 1. apakšpunkta izpratnē;
29)
kredītreitingu aģentūra - kredītreitingu aģentūra Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 16. septembra Regulas (ES) 1060/2009 par kredītreitingu aģentūrām 3. panta 1. punkta “b” apakšpunkta izpratnē;
30)
kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs - kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 15. apakšpunkta izpratnē;
31)
kritiski svarīgu etalonu administrators - kritiski svarīgu etalonu administrators Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 8. jūnija Regulas (ES) 2016/1011 par indeksiem, ko izmanto kā etalonus finanšu instrumentos un finanšu līgumos vai ieguldījumu fondu darbības rezultātu mērīšanai, un ar kuru groza Direktīvu 2008/48/EK, Direktīvu 2014/17/ES un Regulu (ES) Nr. 596/2014 3. panta 1. punkta 6. un 25. apakšpunkta izpratnē;
32)
licencēts alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks - licencēts alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 1. panta 3. punkta un 10. panta izpratnē;
33)
maksājumu iestāde - maksājumu iestāde Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta pirmās daļas 2. punkta izpratnē;
34)
mazais uzņēmums - mazais uzņēmums Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 63. punkta izpratnē;
35)
mikrouzņēmums – mikrouzņēmums Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 60. punkta izpratnē;
36)
neliels privātais pensiju fonds - neliela arodpensijas kapitāla uzkrāšanas institūcija Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 53. punkta izpratnē;
37)
neliela un savstarpēji nesaistīta ieguldījumu brokeru sabiedrība - neliela un savstarpēji nesaistīta ieguldījumu brokeru sabiedrība Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regulas (ES) 2019/2033 par prudenciālajām prasībām ieguldījumu brokeru sabiedrībām un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010, (ES) Nr. 575/2013, (ES) Nr. 600/2014 un (ES) Nr. 806/2014 12. panta 1. punkta izpratnē;
38)
pārapdrošināšanas sabiedrība - pārapdrošināšanas sabiedrība Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 6. punkta izpratnē;
39)
pārapdrošināšanas starpnieks - pārapdrošināšanas starpnieks Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 1. panta pirmās daļas 23. punkta izpratnē;
40)
pensiju plāna dalībnieks - pensiju plāna dalībnieks Privāto pensiju fondu likuma 1. panta pirmās daļas 21. punkta izpratnē;
41)
pensiju plāns - pensiju plāns Privāto pensiju fondu likuma 1. panta pirmās daļas 23. punkta izpratnē;
42)
privātais pensiju fonds - privātais pensiju fonds Privāto pensiju fondu likuma 1. panta pirmās daļas 25. punkta izpratnē;
43)
reģistrēts alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks - reģistrēts alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 1. panta 3. punkta, 7., 8. un 9. panta izpratnē;
44)
tirdzniecības vieta - tirdzniecības vieta Finanšu instrumentu tirgus likuma 1. panta pirmās daļas 77. punkta izpratnē;
45)
tīklu un informācijas sistēma - tīklu un informācijas sistēma Nacionālās kiberdrošības likuma 1. panta 24. punkta izpratnē;
46)
trešā persona, kas sniedz IKT pakalpojumus - trešā persona, kas sniedz IKT pakalpojumus Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 19. punkta izpratnē;
47)
vērtspapīrošanas repozitorijs - vērtspapīrošanas repozitorijs Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra Regulas (ES) 2017/2402 ar ko nosaka vispārēju regulējumu vērtspapīrošanai un izveido īpašu satvaru attiecībā uz vienkāršu, pārredzamu un standartizētu vērtspapīrošanu, un groza Direktīvas 2009/65/EK, 2009/138/EK un 2011/61/ES un Regulas (EK) Nr. 1060/2009 un (ES) Nr. 648/2012 2. panta 23. punkta izpratnē;
48)
vidējais uzņēmums - vidējais uzņēmums Regulas Nr. 2022/2554 3. panta 64. punkta izpratnē.
2.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir radīt tiesiskus priekšnoteikumus finanšu tirgus digitālās darbības noturībai.
3.
pants.
Likuma darbības joma
Likums nosaka prasības finanšu tirgus digitālās darbības noturības prasību piemērošanai, uzraudzībai un atbildībai šajā jomā.
IInodaļaDigitālās darbības noturības prasību piemērošana
4.
pants.
Finanšu vienības, kurām piemēro digitālās darbības noturības prasības
Digitālās darbības noturības prasības piemēro šādām finanšu vienībām:
1)
aktīviem piesaistītu žetonu emitentam;
2)
apdrošināšanas papildpakalpojuma starpniekam;
3)
apdrošināšanas sabiedrībai;
4)
apdrošināšanas starpniekam;
5)
centrālajam darījumu partnerim;
6)
centrālajam vērtspapīru depozitārijam;
7)
darījumu reģistram;
8)
datu ziņošanas pakalpojumu sniedzējam;
9)
elektroniskās naudas iestādei Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta 2.1 punkta “a” un “c” apakšpunkta izpratnē;
10)
ieguldījumu brokeru sabiedrībai;
11)
ieguldījumu pārvaldes sabiedrībai;
12)
kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējam;
13)
konta informācijas pakalpojumu sniedzējam;
14)
kredītiestādei;
15)
kredītreitingu aģentūrai;
16)
kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam;
17)
kritiski svarīgu etalonu administratoram;
18)
licencētam alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldniekam;
19)
maksājumu iestādei Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta 2. punkta “a” un “c” apakšpunkta izpratnē;
20)
pārapdrošināšanas sabiedrībai;
21)
pārapdrošināšanas starpniekam;
22)
privātajam pensiju fondam;
23)
tirdzniecības vietai;
24)
vērtspapīrošanas repozitorijam.
5.
pants.
Finanšu vienības, kurām piemēro vienkāršotas digitālās darbības noturības prasības
Vienkāršotas digitālās darbības noturības prasības, ievērojot Regulas Nr. 2022/2554 16. panta 1. un 2. punktu, piemēro šādām finanšu vienībām:
1)
elektroniskās naudas iestādei Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta 2.1 punkta “b” apakšpunkta izpratnē;
2)
finanšu pārvaldītājsabiedrībai, dalībvalsts mātes finanšu pārvaldītājsabiedrībai, Eiropas Savienības mātes finanšu pārvaldītājsabiedrībai, dalībvalsts mātes jauktai finanšu pārvaldītājsabiedrībai, Eiropas Savienības mātes jauktai finanšu pārvaldītājsabiedrībai;
3)
maksājumu iestādei Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta 2. punkta “b” apakšpunkta izpratnē;
4)
nelielai un savstarpēji nesaistītai ieguldījumu brokeru sabiedrībai;
5)
nelielam privātajam pensiju fondam.
6.
pants.
Finanšu tirgus dalībnieki, kuriem nepiemēro digitālās darbības noturības prasības
(1)
Digitālās darbības noturības prasības nepiemēro šādiem finanšu tirgus dalībniekiem:
1)
apdrošināšanas sabiedrībai un pārapdrošināšanas sabiedrībai, kura ievēro šādus nosacījumus:
a)
gada bruto ieņēmumi no parakstītajām prēmijām nepārsniedz piecus miljonus euro,
b)
bruto tehnisko rezervju kopapjoms atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 98. panta pirmajai un otrajai daļai, neatskaitot summas, kas atgūstamas no pārapdrošināšanas līgumiem un īpašam nolūkam dibinātajām sabiedrībām, nepārsniedz 25 miljonus euro,
c)
grupas uzņēmumam - grupas bruto tehnisko rezervju kopapjoms, neatskaitot summas, kas atgūstamas no pārapdrošināšanas līgumiem un īpašam nolūkam dibinātajām sabiedrībām, nepārsniedz 25 miljonus euro,
d)
apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumi neietver kredītu un galvojumu apdrošināšanas risku, ja vien tas nav papildrisks Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 20. panta pirmās daļas 1. punkta izpratnē,
e)
apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumi neietver pārapdrošināšanas pakalpojumus, kas pārsniedz 0,5 miljonus euro no tās parakstīto prēmiju bruto ieņēmumiem vai 2,5 miljonus euro no bruto tehnisko rezervju kopapjoma, neatskaitot summas, kas atgūstamas no pārapdrošināšanas līgumiem un īpašam nolūkam dibinātajām sabiedrībām, vai arī vairāk par 10 % no tās parakstīto prēmiju bruto ieņēmumiem, vai vairāk par 10 % no tās tehniskajām rezervēm, bruto summām, bruto tehnisko rezervju kopapjoma, neatskaitot summas, kas atgūstamas no pārapdrošināšanas līgumiem un īpašam nolūkam dibinātajām sabiedrībām.
2)
apdrošināšanas starpniekam, pārapdrošināšanas starpniekam un apdrošināšanas papildpakalpojuma starpniekam, kurš ir mikrouzņēmums, mazais uzņēmums vai vidējais uzņēmums;
3)
fiziskajām un juridiskajām personām Finanšu instrumentu tirgus likuma 101. panta septītās daļas 2., 3., 4., 6., 7., 9., 12., 13., 15. un 16. punkta izpratnē;
4)
krājaizdevu sabiedrībai;
5)
nelielam privātajam pensiju fondam, kurš pārvalda pensiju plānus, kuros kopā nav vairāk par 15 pensiju plāna dalībniekiem;
6)
reģistrētam alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldniekam;
7)
žiro norēķinu iestādei.
(2)
Ja šā panta pirmās daļas 1. punkta “a”, “b”, “c”, “d” vai “e” apakšpunktā noteiktā summa ir lielāka trīs secīgu gadu periodā, tad digitālās darbības noturības prasības piemēro apdrošināšanas sabiedrībai un pārapdrošināšanas sabiedrībai, sākot ar ceturto gadu.
(3)
Latvijas Banka nosaka šā panta pirmajā daļā minētajiem finanšu tirgus dalībniekiem prasības digitālās darbības noturības nodrošināšanai.
IIInodaļaFinanšu vienību uzraudzība digitālās darbības noturības jomā
7.
pants.
Latvijas Bankas tiesības un pienākumi
(1)
Latvijas Banka veic digitālās darbības noturības prasību uzraudzību saskaņā ar Regulas Nr. 2022/2554 46. pantu.
(2)
Latvijas Bankai uzraudzības īstenošanā ir Regulas Nr. 2022/2554 50. panta 2. punktā un 4. punkta "d" apakšpunktā noteiktās tiesības.
(3)
Latvijas Banka nosaka zaudējumu aprēķina metodiku un nozīmīgu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju incidentu pārvaldības kārtību.
(4)
Latvijas Banka nosaka prasības informācijas apmaiņai būtiska ar IKT saistīta incidenta ziņošanā un kārtību informācijas reģistra datu saņemšanai par trešajām personām, kas sniedz IKT pakalpojumus.
(5)
Latvijas Bankai ir tiesības nolūkā nodrošināt finanšu vienības darbību atbilstoši šā likuma un tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām papildus noteikt finanšu vienības darbību regulējošas prasības un kārtību šo prasību izpildei jomās, kuras netiek regulētas ar tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kā arī noteikt prasības, ievērojot Eiropas Banku iestādes, Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestādes vai Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes pieņemtos lēmums, pamatnostādnes un ieteikumus vai kārtību šo prasību izpildei, lai nodrošinātu tādu tīklu un informācijas sistēmu drošību, kas atbalsta finanšu vienības uzņēmējdarbības procesus.
8.
pants.
Finanšu vienības pienākums
Finanšu vienība informē Latvijas Banku par visām būtiskām izmaiņām, tai skaitā par visiem apstākļiem, kuri var negatīvi ietekmēt finanšu vienības turpmāko darbību, vai izmaiņām informācijā, ko tā sniegusi Latvijas Bankai, lai nodrošinātu digitālās darbības noturības prasību izpildi.
IVnodaļaAtbildība
9.
pants.
Sankcijas un administratīvie pasākumi
(1)
Latvijas Banka ir tiesīga piemērot šādas sankcijas:
1)
brīdinājumu, norādot ziņas par pārkāpuma atbildīgo fizisko vai juridisko personu un tās izdarīto pārkāpumu;
2)
soda naudu par pārkāpumu atbildīgajai fiziskajai personai līdz 700 000 euro;
3)
soda naudu par pārkāpumu atbildīgajai juridiskajai personai līdz pieciem miljoniem euro vai līdz trim procentiem no kopējā gada apgrozījuma saskaņā ar pēdējo pieejamo minētās juridiskās personas revidēto gada pārskatu. Ja juridiskā persona ir mātes sabiedrība vai mātes sabiedrības meitas sabiedrība, kas sagatavo konsolidētos gada pārskatus saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumu vai konsolidētos finanšu pārskatus saskaņā ar izcelsmes dalībvalsts normatīvo aktu prasībām, attiecīgo kopējo apgrozījumu veido kopējais gada apgrozījums.
(2)
Latvijas Banka ir tiesīga piemērot šādus administratīvo pasākumus:
1)
pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā fiziskā vai juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību;
2)
noteikt pagaidu aizliegumu par pārkāpumu atbildīgajai fiziskajai personai, veikt tai noteiktos pienākumus līdz pārkāpuma novēršanas brīdim vai galīgā nolēmuma spēkā stāšanās brīdim, bet ne ilgāk kā divus gadus.
(3)
Latvijas Banka ir tiesīga piemērot administratīvos pasākumus atsevišķi vai papildus sankcijām.
10.
pants.
Sankciju un administratīvo pasākumu piemērošana
Latvijas Banka šā likuma 9. pantā noteiktās sankcijas un administratīvos pasākumus ir tiesīga piemērot, ja fiziskā vai juridiskā persona neievēro:
1)
Regulas Nr. 2022/2554 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13. un 14. pantā noteiktās prasības attiecībā uz informācijas un komunikācijas tehnoloģiju riska pārvaldību;
2)
Regulas Nr. 2022/2554 17., 18. un 19. pantā noteiktās prasības attiecībā uz ziņošanu par būtiskiem ar IKT saistītiem incidentiem un ziņošanu par būtiskiem kiberdraudiem;
3)
Regulas Nr. 2022/2554 23. pantu attiecībā uz kredītiestādei, maksājumu iestādei, elektroniskās naudas iestādei un konta informācijas pakalpojumu sniedzējam noteikto ziņošanas prasībām par būtiskiem ar maksājumiem saistītiem darbības vai drošības incidentiem;
4)
Regulas Nr. 2022/2554 24., 25., 26. un 27. pantā noteiktās prasības attiecībā uz digitālās darbības noturības testēšanu;
5)
Regulas Nr. 2022/2554 28., 29. un 30. pantā noteiktās prasības attiecībā uz pasākumiem ar trešajām personām saistīta IKT riska stabilai pārvaldībai;
6)
Regulas Nr. 2022/2554 45. pantā noteikto attiecībā uz kiberdraudiem un ievainojamību saistītas informācijas un izlūkdatu apmaiņu.
11.
pants.
Latvijas Bankas izdotā administratīvā akta apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1)
Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.
(2)
Šā panta pirmajā daļā minētā administratīvā akta apstrīdēšana vai pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par publisku paziņojumu vai soda naudas piemērošanu, neaptur šā akta darbību.
12.
pants.
Noilgums
(1)
Latvijas Banka ir tiesīga ierosināt lietu ne vēlāk kā piecu gadu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs, — no pārkāpuma izbeigšanas dienas.
(2)
Šā panta pirmajā daļā noteiktā noilguma termiņa skaitīšanu aptur ar lietas ierosināšanas dienu.
(3)
Lēmumu par šajā likumā noteikto sankciju vai administratīvo pasākumu piemērošanu Latvijas Banka var pieņemt divu gadu laikā no lietas ierosināšanas dienas.
(4)
Latvijas Banka izbeidz lietu, ja šā panta trešajā daļā noteiktajā termiņā nav pieņemts lēmums par šajā likumā noteikto sankciju vai administratīvo pasākumu piemērošanu.
(5)
Objektīvu iemeslu dēļ, tostarp gadījumā, ja lietā nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija, Latvija Banka, pieņemot attiecīgu lēmumu, var pagarināt šā panta ceturtajā daļā noteikto lēmuma pieņemšanas termiņu uz laiku, kas nepārsniedz trīs gadus no lietas ierosināšanas dienas. Lēmums par termiņa pagarināšanu nav pārsūdzams.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kuras izriet no:
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra direktīvas (ES) 2009/138/EK par uzņēmējdarbības uzsākšanu un veikšanu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas jomā (Maksātspēja II).
Likums stājas spēkā 2025. gada 17. janvārī.
Ministrs V. Uzvārds