Noteikumi

25-TA-2047
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.3.1.specifiskā atbalsta mērķa  “Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā"  3.3.1.1. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.1. pasākumu "Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos" (turpmāk - pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Kohēzijas fonda projekta  (turpmāk - projekts) iesniedzējam un sadarbības partnerim.
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Pasākuma mērķis ir modernizēt dzelzceļa esošo elektrificēto tīklu, paplašināt elektrificēto zonu un paaugstināt pasažieru un vilcienu kustības drošību, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu, kā arī attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru un veicināt  militāro mobilitāti.  
4.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1.
iznākuma rādītājs "Dzelzceļa stacijas izveide starptautiskajā lidostā “Rīga""- viena stacija;
4.2.
iznākuma rādītājs “Jaunas vai modernizētas dzelzceļa stacijas un pieturas, kurās izbūvēti paaugstinātie peroni” – trīs stacijas un pieturas;
4.3.
iznākuma rādītājs “Jaunu vai modernizētu dzelzceļa sliežu garums – TEN-T” – 90 km;
4.4.
rezultāta rādītājs "Jaunuzbūvēto, jaunināto, rekonstruēto vai modernizēto sliežu ceļu lietotāju skaits gadā" -  3 534 660 pasažieri.
5.
Pasākuma mērķa grupa ir dzelzceļa infrastruktūras lietotāji un ar tiem saistītie citu transporta veidu satiksmes dalībnieki.
6.
Kohēzijas fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs ir ne lielāks par 85 % un valsts budžeta līdzfinansējuma apmērs ir 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Projektu īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Prasības finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim
9.
Projekta iesniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš". Projekta iesniedzējs pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
10.
Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš" kā finansējuma saņēmējs piesaista sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas” kā sadarbības partneri, lai īstenotu projektu "Rīgas dzelzceļa mezgla savienojošās infrastruktūras izveide starptautiskā lidosta “Rīga" - "Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija" - Aizkraukles virziens", noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
11.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas” kā sadarbības partneris veic dzelzceļa trases uzbēruma no Mazās Gramzdas ielas zonas līdz K.Ulmaņa gatves pārvadam, K.Ulmaņa gatves pārvada līdz Zolitūdes ielai un saistīto risinājumu pārprojektēšanu un būvdarbus, un starptautiskās lidostas „Rīga” dzelzceļa stacijas ēkas un saistītās infrastruktūras pārprojektēšanu un būvdarbus.
12.
Finansējuma saņēmējs  pirms līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas iesniedz sadarbības iestādē ar sadarbības partneri noslēgtu sadarbības līgumu.
13.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūras veikšanu, tai skaitā novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem pasākumiem.
III.Pasākumam pieejamais finansējums, atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas.
14.
Pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 264 176 808 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 224 550 286 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 39 626 522 euro.
15.
Pasākuma  ietvaros atbalstāmās darbības ir dzelzceļa infrastruktūras būvniecība, pārbūve un atjaunošana, kas nodrošina pilnvērtīgu integrēšanos TEN-T tīklā energoefektivitātes uzlabošanu sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos, tai skaitā Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un  jaunas dzelzceļa infrastruktūras izveide,  dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija, kā arī  drošības, dzelzceļa sakaru un informācijas sistēmu nodrošināšanas, tai skaitā divejāda lietojuma pasākumu īstenošana.
16.
Projektos neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 3. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu.
17.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu  un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
17.1.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādes izmaksas;
17.2.
projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata, tostarp  normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un nodokļi, proporcionāli darbinieka noslodzei projektā, ja tās ir pamatotas ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem
17.3.
būvniecības izmaksas, kas ietver projektēšanas un būvdarbu izmaksas, pakalpojumu, projektēšanas vai būvdarbu, vai apvienoto projektēšanas un būvdarbu līgumu ietvaros, tajā skaitā, bet ne tikai, saistītos darbus, saskaņošanas procesu, kā arī ar izmaiņu veikšanu, atkāpju saskaņošanu, darbu izpildes laika pagarināšanu saistītās izmaksas;
17.4.
autoruzraudzības, būvuzraudzības, būvekspertīzes, kā arī inženierkonsultanta un būvniecības procesa dalībnieku izmaksas, būvspeciālistu profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas un būvuzņēmēju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas izmaksas;
17.5.
dzelzceļa infrastruktūras izbūves un pārbūves izmaksas, tai skaitā:
17.5.1.
staciju ēku būvniecības izmaksas, tai skaitā sliežu ceļu plāna uzlabojumu, pasažieru platformu pārbūves, pasažieru apkalpošanas infrastruktūras, drošu divlīmeņu šķērsojumu un piekļuves platformām izbūves izmaksas un piegulošās teritorijas labiekārtošanas izmaksas;
17.5.2.
inženiertīklu, infrastruktūras pārbūves izmaksas, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārbūves vai, ja pārbūve ir paredzēta jau apstiprinātā būvprojekta būvniecības dokumentācijā. Izmaksas ir attiecināmas, ja netiek palielināta infrastruktūras jauda, tādējādi investīcijas neradīs priekšrocības inženiertīklu un infrastruktūras īpašniekam un tādējādi tiem netiek konstatēta ekonomiskās priekšrocības piešķiršana un nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums;
17.5.3.
telekomunikāciju līniju un sistēmu būvniecība, vidēja sprieguma un augstsprieguma līniju kabeļu un krustojumu pārbūves un nomaiņas izmaksas;
17.5.4.
dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas, pārbūves un izbūves izmaksas, kas rodas  būvprojekta verificēšanas procesā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību;
17.5.5.
tehniskās kontroles pakalpojumu izmaksas (satiksmes drošības kontrole, infrastruktūras diagnostika, kontakttīkla pieslēgšana vai  atslēgšana u.c.);
17.5.6.
telekomunikāciju līniju un sistēmu būvniecība, vidēja sprieguma un augstsprieguma līniju kabeļu un krustojumu izbūves, pārbūves un nomaiņas izmaksas;
17.5.7.
divejāda lietojuma infrastruktūras izveides izmaksas;
17.5.8.
videonovērošanas un apziņošanas ierīkošanas, integrācijas esošajā sistēmā izmaksas;
17.5.9.
jaunas vilces jaudas apakšstaciju, kontakttīkla un to infrastruktūras izbūves un ierīkošanas izmaksas.
17.6.
informācijas sistēmu izstrādes vai iegādes izmaksas, informācijas sistēmas ieviešanas izmaksas līdz tās darbības uzsākšanai, infrastruktūras iegādes un uzstādīšanas izmaksas, informācijas sistēmas programmatūras izstrādes vai iegādes un ieviešanas kvalitātes kontroles (tai skaitā vispusīgās testēšanas, audita) izmaksas, lietotāju vajadzību analīzes izmaksas, projektu īstenošanai nepieciešamo autortiesību maksājumu izmaksas projekta īstenošanas un uzraudzības periodā;
17.7.
 būvlaukuma ierīkošanas, uzturēšanas un demontāžas izmaksas;
17.8.
projekta īstenošanai nepieciešamās zemes un cita nekustamā īpašuma iegādes  izmaksas nepārsniedzot vairāk kā 10 % no attiecināmo izmaksu kopsummas;
17.9.
ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;
17.10.
obligāto vides aizsardzības prasību nodrošināšanai paredzēto pasākumu izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības prasību jomā, tostarp ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas;
17.11.
nodevas, nodokļi un citi maksājumi, kas saistītas ar izbūvētas vai būvniecības procesā esošās infrastruktūras reģistrāciju Valsts zemes dienesta sistēmā, Zemesgrāmatā, kā arī citos reģistros, kā arī izmaksas iesniegumu sagatavošanai, tostarp izmaksas, kas saistītas ar dzelzceļa apakšsistēmu vai tā daļas atļaujas saņemšanu nodošanai ekspluatācijā un izbūvētās infrastruktūras reģistrāciju valsts reģistros un sistēmās;
17.12.
labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam (tai skaitā ēku un būvju demontāža);
17.13.
pārvadātāja, kurš sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos, izdevumi, kas saistīti ar ierobežojumiem dzelzceļa infrastruktūras izmantošanā, kā rezultātā pārvadājumi ar vilcienu tiek pilnībā vai daļēji aizstāti ar autobusu pārvadājumiem;
17.14.
tehnikas izmantošanas un būvmateriālu iegādes izmaksas šo noteikumu 17.5.17.7. un 17.12. apakšpunktā minēto izmaksu ietvaros.
17.15.
indeksācijas izmaksas nepārsniedzot 55% no būvdarbu līguma summas.
18.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas projekta īstenošanas personāla izmaksas un projekta vadības personāla izmaksas, kuras plāno kā:
18.1.
projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata šo noteikumu 17.5.17.7. un 17.12. apakšpunktā minēto darbu veikšanai, proporcionāli darbinieka noslodzei projektā, ja tās ir pamatotas ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem;
18.2.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata, proporcionāli darbinieka noslodzei projektā, ja tās ir pamatotas ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem.
19.
Šo noteikumu 17.5., 17.7. un 17.12. apakšpunktā noteiktās attiecināmās izmaksas par finansējuma saņēmēja paša  veiktajiem darbiem  ir iespējams attiecināt, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:
19.1.
finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā ir reģistrēts Būvniecības informācijas sistēmā kā būvkomersants attiecīgajā specialitātē un darbības sfērā, kurā veikti attiecīgie darbi, un darbu veicēji ir sertificēti atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā attiecīgajā darbības sfērā, ja to nosaka normatīvie akti būvniecības jomā;
19.2.
darbu veicēji ir finansējuma saņēmēja speciālisti, tostarp tādi, kuri ir sertificēti attiecīgajā darbības sfērā,  ja to paredz normatīvie akti;
19.3.
darbu veikšanai netiek piesaistīti apakšuzņēmēji, papildus neizslēdzot iepirkumu veikšanu visu pārējo darbu izpildei.
20.
Finansējuma saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 19. punktā minētos nosacījumus, ir jānovērš dubultfinansējuma riskus, tostarp vienus un tos pašus darbus neparedzot finansēt gan iepirkuma, gan projekta īstenošanas personāla izmaksu ietvaros.
21.
Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 18. punktā minētajām izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata.
22.
Neparedzētie izdevumi nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Finansējuma saņēmējs saskaņo neparedzēto izdevumu izlietošanu ar sadarbības iestādi pirms izdevumu veikšanas.
24.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem.
25.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāma vides prasību integrācija būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), vides un informācijas  piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam un personu ar invaliditāti intereses pārstāvošo nevalstisko organizāciju ekspertu konsultācijas, tās paredzot projektēšanas vai būvdarbu līguma izmaksu ietvaros.
26.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām finansēšanai no Kohēzijas fonda, ja tās atbilst šo noteikumu 15. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām, šo noteikumu 17. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām un atbilst šo noteikumu un 17.8. un 17.15. apakšpunktā , 21. un 22. punktā minētajiem izmaksu apjoma ierobežojumiem, un ir radušās ne agrāk kā 2021. gada 1. janvārī. Pasākuma ietvaros nevar tikt attiecināt jau pabeigtas darbības, proti, darbības, kas jau pabeigtas pirms projektu iesniegumu iesniegšanas sadarbības iestādē.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
27.
Sadarbības iestāde ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā izsludina projektu iesniegumu atlasi.
28.
Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma.
29.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgtajā līgumā par projekta īstenošanu noteikto termiņu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
30.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pēc projekta īstenošanas projekta ietvaros radītā infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta adekvāta samaksa.
31.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums:
31.1.
ievērot principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītāju - "Objektu skaits, kuros Kohēzijas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība";
31.2.
uzkrāt datus par  projektu ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievērot principus:
31.2.1.
klimatdrošināšana;
31.2.2.
energoefektivitāte pirmajā vietā;
31.2.3.
nenodarīt būtisku kaitējumu.
31.3.
nodrošināt, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
31.4.
nodrošināt sasniegto rezultātu ilgtspēju piecus gadus pēc projekta pabeigšanas no saviem līdzekļiem;
31.5.
nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā  ar Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu, kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā un saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam stratēģiski svarīgam projektam noteiktajiem pienākumiem.
31.6.
nodrošināt, ka infrastruktūras objekts, kurā plānots veikt ieguldījumus ir īpašumā un finansējuma saņēmēja tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas valsts vienotajā datorizētajā Zemesgrāmatā vai infrastruktūras objekts tiesību aktos noteiktā kārtībā nodots finansējuma saņēmēja valdījumā vai lietošanā;
31.7.
izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu.
32.
Finansējuma saņēmējam šo noteikumu 31.5. apakšpunktā minētā stratēģiski svarīgā projekta gadījumā ir jāievēro šādas komunikācijas prasības:
32.1.
jāstrādā stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai projekta atklāšanas, vidusposma vai noslēguma fāzē. Stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu iesniedz informācijai arī atbildīgajā iestādē;
32.2.
jānodrošina visu minēto projektu komunikācijas aktivitāšu īstenošanu ciešā sadarbībā ar atbildīgo iestādi un Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā.
33.
Finansējuma saņēmējs projektu īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, ja šāda iepirkuma procedūra nav veikta un līgums nav noslēgts. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu un/vai inovatīvu publisko iepirkumu.
34.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas ievērojot principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" prasības:
34.1.
bezemisiju dzelzceļa infrastruktūras un dzelzceļa infrastruktūras attīstība neizraisa tūlītēju vai nākotnē iespējamu negatīvu klimata ietekmi uz projektu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, tai skaitā infrastruktūru, kā arī nerada negatīvu ietekmi uz pielāgošanos klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanai;
34.2.
jau projektēšanas stadijā tiek ņemti vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski un tiek noteikti arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski.
34.3.
projekta īstenošanas laikā tiek nodrošināts, ka netiek radīta būtiska negatīva ietekme uz ūdens resursiem, aprites ekonomikas principu ievērošanu, vides piesārņojuma novēršanu, kā arī bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu saglabāšanu un atjaunošanu.
35.
Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 100 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 100 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds