24-TA-3045
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9. nr.; 2002, 1. nr.; 2003, 11. nr.; 2004, 11. nr.; 2005, 24. nr.; 2007, 9., 12. nr.; 2008, 15. nr.; 2009, 13. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 194. nr.; 2010, 183., 206. nr.; 2011, 96. nr.; 2013, 193. nr.; 2014, 92., 189. nr.; 2015, 42., 118., 127. nr.; 2016, 123. nr.; 2018, 204. nr.; 2019, 248.A nr.; 2021, 79.A, 104. nr.; 2022, 43. nr.; 2023, 123., 190., 246. nr.; 2024, 38., 107. nr.) šādus grozījumus:
1.
1.pantā
izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
"10) kredīta starpnieks — fiziska vai juridiska persona, kas veic plašāku darbību, nevis tikai tieši vai netieši iepazīstina patērētāju ar kreditoru, un kas, veicot savu saimniecisko vai profesionālo darbību, par atlīdzību, kura var būt naudas veidā vai jebkādā citā finansiālas atlīdzības veidā, par ko ir vienošanās:
a) iepazīstina patērētājus ar kreditēšanas līgumiem vai piedāvā tos patērētājiem,
b) kredīta devēja vārdā slēdz kreditēšanas līgumus ar patērētājiem,
c) sniedz palīdzību patērētājiem, uzņemoties ar kreditēšanas līgumiem saistītus sagatavošanas darbus vai citus pirmslīguma administratīvus darbus;";
"10) kredīta starpnieks — fiziska vai juridiska persona, kas veic plašāku darbību, nevis tikai tieši vai netieši iepazīstina patērētāju ar kreditoru, un kas, veicot savu saimniecisko vai profesionālo darbību, par atlīdzību, kura var būt naudas veidā vai jebkādā citā finansiālas atlīdzības veidā, par ko ir vienošanās:
a) iepazīstina patērētājus ar kreditēšanas līgumiem vai piedāvā tos patērētājiem,
b) kredīta devēja vārdā slēdz kreditēšanas līgumus ar patērētājiem,
c) sniedz palīdzību patērētājiem, uzņemoties ar kreditēšanas līgumiem saistītus sagatavošanas darbus vai citus pirmslīguma administratīvus darbus;";
izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11) kredīta starpnieka pārstāvis — fiziskā vai juridiskā persona, kas veic kredīta starpnieka pienākumus, rīkojas tikai viena kredīta starpnieka vārdā un par to uzņemas pilnu atbildību, piedāvājot patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu;";
"11) kredīta starpnieka pārstāvis — fiziskā vai juridiskā persona, kas veic kredīta starpnieka pienākumus, rīkojas tikai viena kredīta starpnieka vārdā un par to uzņemas pilnu atbildību, piedāvājot patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu;";
papildināt pantu ar 19., 20., 21. un 22. punktu šādā redakcijā:
"19) kopējā summa, kas jāmaksā patērētājam – summa, ko veido kredīta kopējā summa un kredīta kopējās izmaksas patērētājam;
20) sasaistīšanas prakse – kreditēšanas līguma piedāvāšana vai pārdošana kopā ar dažādiem citiem finanšu pakalpojumiem, ja kreditēšanas līgums patērētājam nav pieejams atsevišķi;"
21) komplektēšanas prakse – kreditēšanas līguma piedāvāšana vai pārdošana kopā ar dažādiem citiem finanšu pakalpojumiem, ja kreditēšanas līgums patērētājam ir pieejams arī atsevišķi, bet ne vienmēr ar tādiem pašiem noteikumiem kā komplektā minētajiem citiem pakalpojumiem;"
22) liels uzņēmums - kapitālsabiedrība, kura pārsniedz Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk – regula Nr.651/2014) pielikuma 2.panta 1.punktā noteiktos rādītājus."
"19) kopējā summa, kas jāmaksā patērētājam – summa, ko veido kredīta kopējā summa un kredīta kopējās izmaksas patērētājam;
20) sasaistīšanas prakse – kreditēšanas līguma piedāvāšana vai pārdošana kopā ar dažādiem citiem finanšu pakalpojumiem, ja kreditēšanas līgums patērētājam nav pieejams atsevišķi;"
21) komplektēšanas prakse – kreditēšanas līguma piedāvāšana vai pārdošana kopā ar dažādiem citiem finanšu pakalpojumiem, ja kreditēšanas līgums patērētājam ir pieejams arī atsevišķi, bet ne vienmēr ar tādiem pašiem noteikumiem kā komplektā minētajiem citiem pakalpojumiem;"
22) liels uzņēmums - kapitālsabiedrība, kura pārsniedz Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk – regula Nr.651/2014) pielikuma 2.panta 1.punktā noteiktos rādītājus."
2.
Papildināt 3.1 pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
"(31) Kredīta piešķiršanas nosacījumi nediskriminē patērētājus, kuri likumīgi uzturas Eiropas Savienībā, viņu valstspiederības vai dzīvesvietas vai citu iemeslu dēļ, kad šie patērētāji vēlas noslēgt, slēdz vai ir noslēguši kreditēšanas līgumu. Attiecībā uz piekļuvi kredītam var tikt paredzēti atšķirīgi nosacījumi, ja šie atšķirīgie nosacījumi ir tieši pamatoti ar objektīviem kritērijiem."
3.
8.pantā
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Saskaņā ar patērētāja kreditēšanas līgumu persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu (turpmāk — kredīta devējs), piešķir vai apsola piešķirt patērētājam kredītu atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā. Par patērētāja kreditēšanas līgumu šā likuma izpratnē nav uzskatāms:
1) līgums par ilglaicīgu pakalpojumu, digitālā satura vai digitālo pakalpojumu sniegšanu vai preču piegādi, ja patērētājs par precēm vai pakalpojumiem, digitālo saturu vai digitālajiem pakalpojumiem maksā līguma darbības laikā, norēķinoties pa daļām;
2) tādi nomas vai līzinga līgumi, kuros pienākums vai iespēja iegādāties līguma priekšmetu patērētājam nav noteikti ne pašā līgumā, ne kādā atsevišķā līgumā."
"(1) Saskaņā ar patērētāja kreditēšanas līgumu persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu (turpmāk — kredīta devējs), piešķir vai apsola piešķirt patērētājam kredītu atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā. Par patērētāja kreditēšanas līgumu šā likuma izpratnē nav uzskatāms:
1) līgums par ilglaicīgu pakalpojumu, digitālā satura vai digitālo pakalpojumu sniegšanu vai preču piegādi, ja patērētājs par precēm vai pakalpojumiem, digitālo saturu vai digitālajiem pakalpojumiem maksā līguma darbības laikā, norēķinoties pa daļām;
2) tādi nomas vai līzinga līgumi, kuros pienākums vai iespēja iegādāties līguma priekšmetu patērētājam nav noteikti ne pašā līgumā, ne kādā atsevišķā līgumā."
izteikt 1.1 daļas 2. un 3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2) ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, kas kvalificējas kā mikrouzņēmums, mazais vai vidējais uzņēmums, atbilstoši regulas Nr.651/2014 pielikuma 2. panta 1. punktam, un kas piešķir kredītu atlikta maksājuma veidā paša piedāvāto preču un pakalpojumu iegādei, ja kredīts tiek piešķirts bez procentiem un citiem maksājumiem;
3) kurus noslēdzis ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs, kurš ir liels uzņēmums un kurš piedāvā preces vai pakalpojumus tiešsaistes tirdzniecības vietās, par preču vai pakalpojumu iegādi atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā un saskaņā ar kuriem kredīts tiek piešķirts bez cita kredīta devēja piesaistīšanas, nemaksājot procentu likmi un citus papildu maksājumus, izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu, ar nosacījumu, ja maksājums pilnībā tiek veikts 14 dienu laikā pēc preces piegādes vai pakalpojuma sniegšanas;"
"2) ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, kas kvalificējas kā mikrouzņēmums, mazais vai vidējais uzņēmums, atbilstoši regulas Nr.651/2014 pielikuma 2. panta 1. punktam, un kas piešķir kredītu atlikta maksājuma veidā paša piedāvāto preču un pakalpojumu iegādei, ja kredīts tiek piešķirts bez procentiem un citiem maksājumiem;
3) kurus noslēdzis ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs, kurš ir liels uzņēmums un kurš piedāvā preces vai pakalpojumus tiešsaistes tirdzniecības vietās, par preču vai pakalpojumu iegādi atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā un saskaņā ar kuriem kredīts tiek piešķirts bez cita kredīta devēja piesaistīšanas, nemaksājot procentu likmi un citus papildu maksājumus, izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu, ar nosacījumu, ja maksājums pilnībā tiek veikts 14 dienu laikā pēc preces piegādes vai pakalpojuma sniegšanas;"
papildināt 1.1 daļu ar 7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"7) darba devēju, kurš kredītu piešķir darbiniekam bez procentiem vai ar gada procentu likmi, kas ir zemāka par tirgū pārsvarā pastāvošajām procentu likmēm un ko parasti plašai sabiedrībai nepiedāvā, un ja kredītu izsniegšana nav darba devēja pamatdarbības veids.";
"7) darba devēju, kurš kredītu piešķir darbiniekam bez procentiem vai ar gada procentu likmi, kas ir zemāka par tirgū pārsvarā pastāvošajām procentu likmēm un ko parasti plašai sabiedrībai nepiedāvā, un ja kredītu izsniegšana nav darba devēja pamatdarbības veids.";
papildināt ar 1.5 un 1.6 daļu šādā redakcijā:
"(15) Kredīta devēji un kredīta starpnieki skaidrā un saprotamā veidā informē patērētājus, kad tiem tiek piedāvāts personalizēts piedāvājums, kura pamatā ir automatizēta personas datu apstrāde.
(16) Ir aizliegts piešķirt patērētājam kredītu, ja patērētājs to iepriekš nav pieprasījis un devis tam skaidru piekrišanu.";
"(15) Kredīta devēji un kredīta starpnieki skaidrā un saprotamā veidā informē patērētājus, kad tiem tiek piedāvāts personalizēts piedāvājums, kura pamatā ir automatizēta personas datu apstrāde.
(16) Ir aizliegts piešķirt patērētājam kredītu, ja patērētājs to iepriekš nav pieprasījis un devis tam skaidru piekrišanu.";
aizstāt 2.4 daļas 3. apakšpunktā un 4.3 daļas 2. un 3. apakšpunktā vārdu "norēķinu" ar vārdu "maksājumu";
papildināt pantu ar 3.1 un 3.2 daļu šādā redakcijā:
"(31) Kredīta devējam par maksājuma kavējumu vai parāda atgūšanu ārpustiesas kārtībā ir tiesības piemērot tikai nokavējuma procentus vai līgumsodu, neietverot citus papildus maksājumus.
(32) Ir atļauta komplektēšanas prakse, bet ir aizliegta sasaistīšanas prakse.";
"(31) Kredīta devējam par maksājuma kavējumu vai parāda atgūšanu ārpustiesas kārtībā ir tiesības piemērot tikai nokavējuma procentus vai līgumsodu, neietverot citus papildus maksājumus.
(32) Ir atļauta komplektēšanas prakse, bet ir aizliegta sasaistīšanas prakse.";
izteikt 4.1 daļu šādā redakcijā:
"(41) Pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas kredīta devējs izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ko veic patērētāja interesēs, lai novērstu bezatbildīgu kreditēšanas praksi un pārmērīgas parādsaistības, un tajā pienācīgi ņem vērā faktorus, kas varētu ietekmēt patērētāja spēju izpildīt savas kredītlīguma saistības. Šo novērtēšanu veic, pamatojoties uz precīzu un pārbaudītu informāciju par patērētāja ienākumiem un izdevumiem un citiem finanšu un ekonomiskajiem apstākļiem, kas ir vajadzīga un samērīga attiecībā uz kredīta raksturu, ilgumu, vērtību un riskiem, kas rodas patērētājam. Informāciju iegūst no atbilstošiem iekšējiem vai ārējiem avotiem, tai skaitā no patērētāja un no atbilstoši normatīvajiem aktiem personas datu apstrādei izveidotām datubāzēm (turpmāk — datubāze) par personas ienākumiem un maksājumu saistību izpildi, kuras iegūtas normatīvajos aktos par fizisko personu datu aizsardzību un piekļuvi datubāzēm noteiktajā kārtībā. Patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējums nav balstīts tikai uz patērētāja kredītvēsturi.";
"(41) Pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas kredīta devējs izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ko veic patērētāja interesēs, lai novērstu bezatbildīgu kreditēšanas praksi un pārmērīgas parādsaistības, un tajā pienācīgi ņem vērā faktorus, kas varētu ietekmēt patērētāja spēju izpildīt savas kredītlīguma saistības. Šo novērtēšanu veic, pamatojoties uz precīzu un pārbaudītu informāciju par patērētāja ienākumiem un izdevumiem un citiem finanšu un ekonomiskajiem apstākļiem, kas ir vajadzīga un samērīga attiecībā uz kredīta raksturu, ilgumu, vērtību un riskiem, kas rodas patērētājam. Informāciju iegūst no atbilstošiem iekšējiem vai ārējiem avotiem, tai skaitā no patērētāja un no atbilstoši normatīvajiem aktiem personas datu apstrādei izveidotām datubāzēm (turpmāk — datubāze) par personas ienākumiem un maksājumu saistību izpildi, kuras iegūtas normatīvajos aktos par fizisko personu datu aizsardzību un piekļuvi datubāzēm noteiktajā kārtībā. Patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējums nav balstīts tikai uz patērētāja kredītvēsturi.";
papildināt 4.3 daļas 8. apakšpunktu aiz vārdiem "papildu maksājumus" ar vārdiem ", izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu;";
izteikt 4.3 daļas 10. apakšpunktu šādā redakcijā:
"10) kurus noslēdzis ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs par preču vai pakalpojumu iegādi atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā un saskaņā ar kuriem kredīts tiek piešķirts bez cita kredīta devēja piesaistīšanas, nemaksājot procentu likmi un citus papildu maksājumus, izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu, ar nosacījumu, ja maksājums pilnībā tiek veikts 50 dienu laikā pēc preces piegādes vai pakalpojuma sniegšanas;";
"10) kurus noslēdzis ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs par preču vai pakalpojumu iegādi atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā un saskaņā ar kuriem kredīts tiek piešķirts bez cita kredīta devēja piesaistīšanas, nemaksājot procentu likmi un citus papildu maksājumus, izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu, ar nosacījumu, ja maksājums pilnībā tiek veikts 50 dienu laikā pēc preces piegādes vai pakalpojuma sniegšanas;";
izteikt 4.3 daļas 11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11) kurus noslēdzis ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs, kurš ir liels uzņēmums un kurš piedāvā preces vai pakalpojumus tiešsaistes tirdzniecības vietās, par preču vai pakalpojumu iegādi atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā un saskaņā ar kuriem kredīts tiek piešķirts bez cita kredīta devēja piesaistīšanas, nemaksājot procentu likmi un citus papildu maksājumus, izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu, ar nosacījumu, ja maksājums pilnībā tiek veikts 14 dienu laikā pēc preces piegādes vai pakalpojuma sniegšanas;";
"11) kurus noslēdzis ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs, kurš ir liels uzņēmums un kurš piedāvā preces vai pakalpojumus tiešsaistes tirdzniecības vietās, par preču vai pakalpojumu iegādi atlikta maksājuma, aizdevuma vai citas tamlīdzīgas finansiālas vienošanās veidā un saskaņā ar kuriem kredīts tiek piešķirts bez cita kredīta devēja piesaistīšanas, nemaksājot procentu likmi un citus papildu maksājumus, izņemot ierobežotas maksas par maksājumu kavējumu, ar nosacījumu, ja maksājums pilnībā tiek veikts 14 dienu laikā pēc preces piegādes vai pakalpojuma sniegšanas;";
papildināt 4.3 daļu ar 13. un 14. apakšpunktu šādā redakcijā:
"13) kuri tiek slēgti, grozot spēkā esoša kreditēšanas līguma noteikumus saskaņā ar šā panta divdesmit piektās daļas 2. apakšpunktu, ja, grozot kreditēšanas līgumu, tiek samazināts ikmēneša maksājums un kopējā summa, kas jāmaksā patērētājam, netiek būtiski palielināta;
14) darba devēja kredīta līgumiem, kurš kredītu piešķir darbiniekam bez procentiem vai ar gada procentu likmi, kas ir zemāka par tirgū pārsvarā pastāvošajām procentu likmēm un ko parasti plašai sabiedrībai nepiedāvā, un ja kredītu izsniegšana nav darba devēja pamatdarbības veids.";
"13) kuri tiek slēgti, grozot spēkā esoša kreditēšanas līguma noteikumus saskaņā ar šā panta divdesmit piektās daļas 2. apakšpunktu, ja, grozot kreditēšanas līgumu, tiek samazināts ikmēneša maksājums un kopējā summa, kas jāmaksā patērētājam, netiek būtiski palielināta;
14) darba devēja kredīta līgumiem, kurš kredītu piešķir darbiniekam bez procentiem vai ar gada procentu likmi, kas ir zemāka par tirgū pārsvarā pastāvošajām procentu likmēm un ko parasti plašai sabiedrībai nepiedāvā, un ja kredītu izsniegšana nav darba devēja pamatdarbības veids.";
izteikt 4.4 daļu šādā redakcijā:
"(44) Izpildot šā panta 4.1 un 4.2 daļā noteikto pienākumu, kredīta devējam ir pienākums pieprasīt, iegūt un izvērtēt informāciju par patērētāja ienākumiem un izdevumiem pienākuma izpildei atbilstošā apjomā. Patērētājam ir pienākums pēc kredīta devēja pieprasījuma sniegt informāciju par saviem ienākumiem un izdevumiem. Kredīta devējs var balstīties uz informāciju, kas saņemta tikai no patērētāja, ja tā ir pietiekama un dokumentāri pamatota. Kredīta devējs ir tiesīgs piešķirt kredītu tikai tad, ja patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtēšanas rezultāti liecina, ka no kreditēšanas līguma izrietošās saistības, visticamāk, tiks izpildītas saskaņā ar līguma noteikumiem. Ja kredīta pieteikums tiek noraidīts, kredīta devējs nekavējoties informē patērētāju par šādu noraidījumu un attiecīgā gadījumā arī par to, ka lēmuma pieņemšanas process ir automatizēts.";
"(44) Izpildot šā panta 4.1 un 4.2 daļā noteikto pienākumu, kredīta devējam ir pienākums pieprasīt, iegūt un izvērtēt informāciju par patērētāja ienākumiem un izdevumiem pienākuma izpildei atbilstošā apjomā. Patērētājam ir pienākums pēc kredīta devēja pieprasījuma sniegt informāciju par saviem ienākumiem un izdevumiem. Kredīta devējs var balstīties uz informāciju, kas saņemta tikai no patērētāja, ja tā ir pietiekama un dokumentāri pamatota. Kredīta devējs ir tiesīgs piešķirt kredītu tikai tad, ja patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtēšanas rezultāti liecina, ka no kreditēšanas līguma izrietošās saistības, visticamāk, tiks izpildītas saskaņā ar līguma noteikumiem. Ja kredīta pieteikums tiek noraidīts, kredīta devējs nekavējoties informē patērētāju par šādu noraidījumu un attiecīgā gadījumā arī par to, ka lēmuma pieņemšanas process ir automatizēts.";
izteikt 4.7 daļu šādā redakcijā:
"(47) Lai kredīta devēji atbilstoši šā likuma prasībām varētu izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu, kā arī galvinieka spēju izpildīt no galvojuma līguma izrietošās saistības, kredīta devējiem ir pienākums kredītinformācijas birojam, ar kuru tam ir noslēgts līgums, sniegt un no tā saņemt ziņas par patērētāju vai galvinieku, to saistībām un saistību izpildes gaitu apjomā, kas ir pietiekams izvērtējuma veikšanai.";
"(47) Lai kredīta devēji atbilstoši šā likuma prasībām varētu izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu, kā arī galvinieka spēju izpildīt no galvojuma līguma izrietošās saistības, kredīta devējiem ir pienākums kredītinformācijas birojam, ar kuru tam ir noslēgts līgums, sniegt un no tā saņemt ziņas par patērētāju vai galvinieku, to saistībām un saistību izpildes gaitu apjomā, kas ir pietiekams izvērtējuma veikšanai.";
papildināt ar 4.9, 4.10, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 4.15 un 416 daļu šādā redakcijā:
"(49) Lai izpildītu patērētāja pieprasījumu par tā kredītinformācijas apkopošanu un izsniegšanu patērētājam, kredītinformācijas birojam, pie kura patērētājs ir vērsies, ir tiesības pieprasīt citiem kredītbirojiem informāciju attiecīgā patērētāja datiem kredītbiroja datubāzē ar mērķi izsniegt patērētājam apkopotu informāciju par tā visām kredītsaistībām un saistību izpildes gaitu.
(410) Kredīta devējam ir pienākums izveidot procedūras patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanai, kā arī dokumentēt un uzturēt šādas procedūras. Tāpat kredīta devējam ir pienākums dokumentēt un uzturēt par patērētāju iegūto informāciju, kas tika izmantota patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanai.
(411) Nodibinot solidāras saistības, kredīta devējs patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtēšanu veic, pamatojoties uz patērētāju kopīgo atmaksas spēju.
(412) Kredīta devējam ir jāinformē patērētājs par to, ka patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējuma pamatā ir automatizēta datu apstrāde, un par patērētāja tiesībām uz cilvēka veiktu novērtējumu un par lēmuma apstrīdēšanas procedūru.
(413) Patērētājam ir tiesības pieprasīt un saņemt no kredīta devēja cilvēka līdzdalību patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējuma veikšanai un skaidrojuma saņemšanai, ja patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējums ietver personas datu automatizētas apstrādes izmantošanu. Kredīta devējs informē patērētāju par šīm tiesībām, kas ietver tiesības:
1) pieprasīt un saņemt no kredīta devēja skaidru un saprotamu paskaidrojumu par patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējumu, tostarp par personas datu automatizētajā apstrādē ietverto loģiku un riskiem, kā arī tās nozīmi un ietekmi uz lēmumu;
2) patērētājam izteikt savu viedokli kredīta devējam;
3) pieprasīt pārskatīt patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējumu un kredīta devēja lēmumu par kredīta piešķiršanu.
(414) Kredīta devējam nekavējoties jāinformē patērētājs par atteikumu izsniegt kredītu un jānorāda patērētājam, kur vērsties, lai saņemtu viegli pieejamus konsultāciju pakalpojumus parādu jautājumos gadījumā, ja nepieciešams.
(415) Kredīta devējam, izvērtējot patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ir pienākums pārbaudīt kredītinformācijas biroju datubāzēs, vai patērētājs ir veicis atzīmi par to, ka viņš nevēlas saņemt kredītu, un ņemt to vērā.
(416) Kredīta devējam ir pienākums triju darbdienu laikā pēc patērētāja pieprasījuma sniegt apstiprinātu bezmaksas informāciju (izziņu) par provizorisko saistību atlikumu uz konkrētu patērētāja norādītu dienu viena mēneša ietvaros. Šādas tiesības patērētājam kreditēšanas līguma darbības laikā ir vienu reizi trīs mēnešos.";
"(49) Lai izpildītu patērētāja pieprasījumu par tā kredītinformācijas apkopošanu un izsniegšanu patērētājam, kredītinformācijas birojam, pie kura patērētājs ir vērsies, ir tiesības pieprasīt citiem kredītbirojiem informāciju attiecīgā patērētāja datiem kredītbiroja datubāzē ar mērķi izsniegt patērētājam apkopotu informāciju par tā visām kredītsaistībām un saistību izpildes gaitu.
(410) Kredīta devējam ir pienākums izveidot procedūras patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanai, kā arī dokumentēt un uzturēt šādas procedūras. Tāpat kredīta devējam ir pienākums dokumentēt un uzturēt par patērētāju iegūto informāciju, kas tika izmantota patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanai.
(411) Nodibinot solidāras saistības, kredīta devējs patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtēšanu veic, pamatojoties uz patērētāju kopīgo atmaksas spēju.
(412) Kredīta devējam ir jāinformē patērētājs par to, ka patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējuma pamatā ir automatizēta datu apstrāde, un par patērētāja tiesībām uz cilvēka veiktu novērtējumu un par lēmuma apstrīdēšanas procedūru.
(413) Patērētājam ir tiesības pieprasīt un saņemt no kredīta devēja cilvēka līdzdalību patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējuma veikšanai un skaidrojuma saņemšanai, ja patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējums ietver personas datu automatizētas apstrādes izmantošanu. Kredīta devējs informē patērētāju par šīm tiesībām, kas ietver tiesības:
1) pieprasīt un saņemt no kredīta devēja skaidru un saprotamu paskaidrojumu par patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējumu, tostarp par personas datu automatizētajā apstrādē ietverto loģiku un riskiem, kā arī tās nozīmi un ietekmi uz lēmumu;
2) patērētājam izteikt savu viedokli kredīta devējam;
3) pieprasīt pārskatīt patērētāja spējas atmaksāt kredītu novērtējumu un kredīta devēja lēmumu par kredīta piešķiršanu.
(414) Kredīta devējam nekavējoties jāinformē patērētājs par atteikumu izsniegt kredītu un jānorāda patērētājam, kur vērsties, lai saņemtu viegli pieejamus konsultāciju pakalpojumus parādu jautājumos gadījumā, ja nepieciešams.
(415) Kredīta devējam, izvērtējot patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ir pienākums pārbaudīt kredītinformācijas biroju datubāzēs, vai patērētājs ir veicis atzīmi par to, ka viņš nevēlas saņemt kredītu, un ņemt to vērā.
(416) Kredīta devējam ir pienākums triju darbdienu laikā pēc patērētāja pieprasījuma sniegt apstiprinātu bezmaksas informāciju (izziņu) par provizorisko saistību atlikumu uz konkrētu patērētāja norādītu dienu viena mēneša ietvaros. Šādas tiesības patērētājam kreditēšanas līguma darbības laikā ir vienu reizi trīs mēnešos.";
papildināt piecpadsmito daļu aiz vārdiem "patērētāju kreditēšanas pakalpojumus" ar vārdiem "reklamējot kreditēšanas pakalpojumus";
papildināt ar septiņpadsmito, astoņpadsmito, deviņpadsmito, divdesmito, divdesmit pirmo, divdesmit otro, divdesmit trešo, divdesmit ceturto, divdesmit piekto, divdesmit sesto un divdesmit septīto daļu šādā redakcijā:
"(17) Šā panta piecpadsmitajā daļā minētajām darbībām ir jābūt balstītām uz informāciju par patērētāja apstākļiem un jebkādām īpašām prasībām, par kurām patērētājs ir informējis kredīta devēju, un pamatotiem pieņēmumiem par iespējamiem riskiem, kas patērētājam var rasties kreditēšanas līguma darbības laikā.
(18) Veids, kādā kredīta devējs atalgo savu personālu un kredīta starpniekus, kā arī veids, kādā kredīta starpnieks atalgo savu personālu un kredīta starpnieka pārstāvjus, nedrīkst būt par šķērsli šā panta piecpadsmitajā daļā minētā pienākuma ievērošanai.
(19) Kredīta devējs, izstrādājot un piemērojot atalgojuma politiku personālam, kas izvērtē patērētāja spējas atmaksāt kredītu, atbilstoši kredīta devēja darbības apjomam, iekšējai darba organizācijai, darbības raksturam un sarežģītībai nodrošina, ka:
1) atalgojuma politika veicina pamatotu un efektīvu riska pārvaldību un ir savienojama ar to, kā arī nemudina uzņemties riskus, kas pārsniedz kredīta devēja pieļaujamā riska robežu;
2) atalgojuma politika atbilst kredīta devēja darbības stratēģijai, mērķiem, vērtībām un ilgtermiņa interesēm un ietver pasākumus interešu konfliktu un korupcijas risku novēršanai, it īpaši paredzot, ka atalgojums nav atkarīgs no pieņemto un apstiprināto kredīta pieteikumu skaita, summas vai īpatsvara.
(20) Ja kredīta devēji, kredīta starpnieki vai kredīta starpnieku pārstāvji dod patērētājam padomus, padomu došanā iesaistītā personāla atalgojuma struktūra nekaitē tā spējai rīkoties patērētāju interesēs un it īpaši nav atkarīga no pārdošanas mērķiem.
(21) Pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas kredīta starpniekam vai kredīta starpnieka pārstāvim ir aizliegts pieprasīt no patērētāja jebkādus maksājumus, kas tieši saistīti ar patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanu.
(22) Kredīta devēja, kredīta starpnieka un kredīta starpnieka pārstāvja pienākums ir uzturēt personālam tā pienākumiem atbilstošu zināšanu un kompetences līmeni attiecībā uz:
1) patērētāja kreditēšanas līgumu izstrādāšanu, piedāvāšanu vai piešķiršanu;
2) kredīta starpniecības darbību veikšanu, ja attiecināms;
3) padoma došanu patērētājam, ja attiecināms;
4) papildu pakalpojumiem, ja patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšana ietver papildu pakalpojumu.
(23) Kredīta devējs, kredīta starpnieks vai kredīta starpnieka pārstāvis izstrādā politiku sava personāla zināšanu un kompetences līmeņa uzturēšanai, personāla profesionālo kvalifikāciju nodrošinot ar prasībām attiecībā uz personāla izglītību, personāla apmācības programmām vai regulārām kompetenču pārbaudēm. Šā panta divdesmit otrajā daļā minētajās prasībās attiecībā uz zināšanu un kompetences līmeni ir jāietver vismaz atbilstošas zināšanas:
1) par kreditēšanas pakalpojumiem un, ja nepieciešams, papildu pakalpojumiem, kurus parasti piedāvā kopā ar tiem;
2) par patērētāju tiesību aizsardzības un citiem tiesību aktiem, kas piemērojami patērētāja kreditēšanas līgumiem;
3) par nekustamā īpašuma iegādes procesu, nodrošinājuma novērtēšanu, nekustamā īpašuma ierakstīšanu un ar to saistīto tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, ja attiecināms;
4) par kreditēšanas tirgu;
5) par saimnieciskās darbības ētiku;
6) par procesu, kādā izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, vai konkrētā gadījumā — kompetenci izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu;
7) par finanšu un ekonomikas jautājumiem.
(24) Kredīta devējs kavētu maksājumu gadījumā ievēro saprātīgu iecietību, pirms tiek uzsāktas parādu atgūšanas vai piedziņas darbības. Šādos iecietības pasākumos ņem vērā patērētāja individuālos apstākļus un citus elementus. Kredīta devējiem nav jāpiedāvā iecietības pasākumus atkārtoti, izņemot pamatotus gadījumus.
(25) Iecietības pasākumi var ietvert:
1) kreditēšanas līguma pilnīgu vai daļēju pārkreditēšanu;
2) spēkā esoša kreditēšanas līguma noteikumu grozīšanu, kas var iekļaut:
a) kreditēšanas līguma termiņa pagarināšanu;
b) kreditēšanas līguma veida maiņu;
c) visas atmaksājuma summas vai tā daļas atlikšanu uz laiku;
d) aizņēmuma likmes samazināšanu;
e) pamatsummas un/vai procentu maksājumu daļas atlikšanu;
f) maksājumu sadalīšana;
g) valūtas konvertēšanu;
h) daļēju parāda atlaišanu un parādu (saistību) apvienošanu.
(26) Patērētājiem, kuri saskaras vai varētu saskarties ar grūtībām savu finansiālo saistību izpildē, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nodrošina neatkarīgus konsultāciju pakalpojumus parādu jautājumos, par kuriem var tikt piemērota tikai ierobežota maksa.
(27) Kredīta devējs ievieš procedūras un politikas, lai savlaicīgi atklātu patērētājus, kas nonākuši finansiālās grūtībās. Kredīta devējam ir pienākumu informēt šādus patērētājus par konsultāciju pakalpojumiem parādu jautājumos."
"(17) Šā panta piecpadsmitajā daļā minētajām darbībām ir jābūt balstītām uz informāciju par patērētāja apstākļiem un jebkādām īpašām prasībām, par kurām patērētājs ir informējis kredīta devēju, un pamatotiem pieņēmumiem par iespējamiem riskiem, kas patērētājam var rasties kreditēšanas līguma darbības laikā.
(18) Veids, kādā kredīta devējs atalgo savu personālu un kredīta starpniekus, kā arī veids, kādā kredīta starpnieks atalgo savu personālu un kredīta starpnieka pārstāvjus, nedrīkst būt par šķērsli šā panta piecpadsmitajā daļā minētā pienākuma ievērošanai.
(19) Kredīta devējs, izstrādājot un piemērojot atalgojuma politiku personālam, kas izvērtē patērētāja spējas atmaksāt kredītu, atbilstoši kredīta devēja darbības apjomam, iekšējai darba organizācijai, darbības raksturam un sarežģītībai nodrošina, ka:
1) atalgojuma politika veicina pamatotu un efektīvu riska pārvaldību un ir savienojama ar to, kā arī nemudina uzņemties riskus, kas pārsniedz kredīta devēja pieļaujamā riska robežu;
2) atalgojuma politika atbilst kredīta devēja darbības stratēģijai, mērķiem, vērtībām un ilgtermiņa interesēm un ietver pasākumus interešu konfliktu un korupcijas risku novēršanai, it īpaši paredzot, ka atalgojums nav atkarīgs no pieņemto un apstiprināto kredīta pieteikumu skaita, summas vai īpatsvara.
(20) Ja kredīta devēji, kredīta starpnieki vai kredīta starpnieku pārstāvji dod patērētājam padomus, padomu došanā iesaistītā personāla atalgojuma struktūra nekaitē tā spējai rīkoties patērētāju interesēs un it īpaši nav atkarīga no pārdošanas mērķiem.
(21) Pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas kredīta starpniekam vai kredīta starpnieka pārstāvim ir aizliegts pieprasīt no patērētāja jebkādus maksājumus, kas tieši saistīti ar patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanu.
(22) Kredīta devēja, kredīta starpnieka un kredīta starpnieka pārstāvja pienākums ir uzturēt personālam tā pienākumiem atbilstošu zināšanu un kompetences līmeni attiecībā uz:
1) patērētāja kreditēšanas līgumu izstrādāšanu, piedāvāšanu vai piešķiršanu;
2) kredīta starpniecības darbību veikšanu, ja attiecināms;
3) padoma došanu patērētājam, ja attiecināms;
4) papildu pakalpojumiem, ja patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšana ietver papildu pakalpojumu.
(23) Kredīta devējs, kredīta starpnieks vai kredīta starpnieka pārstāvis izstrādā politiku sava personāla zināšanu un kompetences līmeņa uzturēšanai, personāla profesionālo kvalifikāciju nodrošinot ar prasībām attiecībā uz personāla izglītību, personāla apmācības programmām vai regulārām kompetenču pārbaudēm. Šā panta divdesmit otrajā daļā minētajās prasībās attiecībā uz zināšanu un kompetences līmeni ir jāietver vismaz atbilstošas zināšanas:
1) par kreditēšanas pakalpojumiem un, ja nepieciešams, papildu pakalpojumiem, kurus parasti piedāvā kopā ar tiem;
2) par patērētāju tiesību aizsardzības un citiem tiesību aktiem, kas piemērojami patērētāja kreditēšanas līgumiem;
3) par nekustamā īpašuma iegādes procesu, nodrošinājuma novērtēšanu, nekustamā īpašuma ierakstīšanu un ar to saistīto tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, ja attiecināms;
4) par kreditēšanas tirgu;
5) par saimnieciskās darbības ētiku;
6) par procesu, kādā izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, vai konkrētā gadījumā — kompetenci izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu;
7) par finanšu un ekonomikas jautājumiem.
(24) Kredīta devējs kavētu maksājumu gadījumā ievēro saprātīgu iecietību, pirms tiek uzsāktas parādu atgūšanas vai piedziņas darbības. Šādos iecietības pasākumos ņem vērā patērētāja individuālos apstākļus un citus elementus. Kredīta devējiem nav jāpiedāvā iecietības pasākumus atkārtoti, izņemot pamatotus gadījumus.
(25) Iecietības pasākumi var ietvert:
1) kreditēšanas līguma pilnīgu vai daļēju pārkreditēšanu;
2) spēkā esoša kreditēšanas līguma noteikumu grozīšanu, kas var iekļaut:
a) kreditēšanas līguma termiņa pagarināšanu;
b) kreditēšanas līguma veida maiņu;
c) visas atmaksājuma summas vai tā daļas atlikšanu uz laiku;
d) aizņēmuma likmes samazināšanu;
e) pamatsummas un/vai procentu maksājumu daļas atlikšanu;
f) maksājumu sadalīšana;
g) valūtas konvertēšanu;
h) daļēju parāda atlaišanu un parādu (saistību) apvienošanu.
(26) Patērētājiem, kuri saskaras vai varētu saskarties ar grūtībām savu finansiālo saistību izpildē, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nodrošina neatkarīgus konsultāciju pakalpojumus parādu jautājumos, par kuriem var tikt piemērota tikai ierobežota maksa.
(27) Kredīta devējs ievieš procedūras un politikas, lai savlaicīgi atklātu patērētājus, kas nonākuši finansiālās grūtībās. Kredīta devējam ir pienākumu informēt šādus patērētājus par konsultāciju pakalpojumiem parādu jautājumos."
4.
8.1 pantā
izslēgt pirmo, otro, trešo, ceturto, piekto, sesto un septīto daļu;
papildināt devīto daļu aiz vārdiem "no patērētāja saņemto informāciju" ar vārdiem ", kas iegūta normatīvajos aktos par fizisko personu datu aizsardzību noteiktajā kārtībā un "
5.
8.2 pantā
panta nosaukumā izslēgt vārdus "kas piedāvā patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu";
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Kredīta starpnieka un kredīta starpnieka pārstāvja pakalpojumus patērētājam drīkst sniegt Kredīta starpnieku un kredīta starpnieku pārstāvju reģistrā reģistrēti kredīta starpnieki un kredīta starpnieku pārstāvji. Kredīta starpnieka un kredīta starpnieka pārstāvja pakalpojumus, piedāvājot patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu, patērētājam drīkst sniegt Kredīta starpnieku un kredīta starpnieku pārstāvju reģistrā vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetento iestāžu reģistrā reģistrēti kredīta starpnieki un kredīta starpnieku pārstāvji."
"(1) Kredīta starpnieka un kredīta starpnieka pārstāvja pakalpojumus patērētājam drīkst sniegt Kredīta starpnieku un kredīta starpnieku pārstāvju reģistrā reģistrēti kredīta starpnieki un kredīta starpnieku pārstāvji. Kredīta starpnieka un kredīta starpnieka pārstāvja pakalpojumus, piedāvājot patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu, patērētājam drīkst sniegt Kredīta starpnieku un kredīta starpnieku pārstāvju reģistrā vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetento iestāžu reģistrā reģistrēti kredīta starpnieki un kredīta starpnieku pārstāvji."
papildināt ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Kredīta starpniekam vai kredīta starpnieka pārstāvim, kas piedāvā patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu, un ir reģistrēts reģistrā, ir tiesības sniegt arī citu patērētāja kredītu starpniecības pakalpojumus."
"(11) Kredīta starpniekam vai kredīta starpnieka pārstāvim, kas piedāvā patērētājam kredītu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku vai kura mērķis ir iegūt vai saglabāt tiesības uz nekustamo īpašumu, un ir reģistrēts reģistrā, ir tiesības sniegt arī citu patērētāja kredītu starpniecības pakalpojumus."
6.
10. pantā
Papildināt otro daļu aiz vārdiem “tiesību izmantošanas gadījumā” ar vārdiem “papildu prasības atteikuma tiesību izmantošanai attiecībā uz distances līgumiem, kas noslēgti, izmantojot tiešsaistes saskarni”
Papildināt ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Pirms līguma par finanšu pakalpojumu sniegšanu noslēgšanas sniedzamās un līgumā ietveramās informācijas saturu, tās sniegšanas kārtību, Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 12. pantā paredzēto atteikuma tiesību īstenošanas termiņus un kārtību, patērētāja un pakalpojuma sniedzēja tiesības un pienākumus atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, izņēmumus attiecībā uz atteikuma tiesību izmantošanu, pienācīgu paskaidrojumu sniegšanas prasības, papildu prasības atteikuma tiesību izmantošanai attiecībā uz distances līgumiem, kas noslēgti, izmantojot tiešsaistes saskarni, kā arī papildu prasības attiecībā uz aizliegtu praksi tiešsaistes saskarnēs nosaka Ministru kabinets."
"(3) Pirms līguma par finanšu pakalpojumu sniegšanu noslēgšanas sniedzamās un līgumā ietveramās informācijas saturu, tās sniegšanas kārtību, Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 12. pantā paredzēto atteikuma tiesību īstenošanas termiņus un kārtību, patērētāja un pakalpojuma sniedzēja tiesības un pienākumus atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, izņēmumus attiecībā uz atteikuma tiesību izmantošanu, pienācīgu paskaidrojumu sniegšanas prasības, papildu prasības atteikuma tiesību izmantošanai attiecībā uz distances līgumiem, kas noslēgti, izmantojot tiešsaistes saskarni, kā arī papildu prasības attiecībā uz aizliegtu praksi tiešsaistes saskarnēs nosaka Ministru kabinets."
7.
12.1 pantā
aizstāt otrajā daļā vārdus "kredīta devējam pieejamu pastāvīgu informācijas nesēju" ar vārdiem "patērētāja izvēlētu un kredītlīgumā norādītu pastāvīgo informācijas nesēju";
izslēgt astotajā daļā 1. apakšpunktu;
aizstāt astotās daļas 4. apakšpunktā vārdu "norēķinu" ar vārdu "maksājumu";
izteikt astotās daļas 11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11) tādiem nomas vai līzinga līgumiem, kuros nav paredzēts patērētāja pienākums vai iespēja iegādāties līguma objektu, ja šādas saistības nav paredzētas arī citos noslēgtajos līgumos;";
"11) tādiem nomas vai līzinga līgumiem, kuros nav paredzēts patērētāja pienākums vai iespēja iegādāties līguma objektu, ja šādas saistības nav paredzētas arī citos noslēgtajos līgumos;";
astotajā daļā izslēgt 13. apakšpunktu;
papildināt pantu ar desmito un vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Ja patērētājs nav saņēmis līguma noteikumus un informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka patērētāja kreditēšanas līgumam izvirzāmās prasības un tajā ietveramo informāciju, atteikuma termiņš beidzas 12 mēnešus un 14 dienas pēc kreditēšanas līguma noslēgšanas. Ja patērētājam vispār nav sniegta informācija par to, vai pastāv vai nepastāv tiesības atteikties no līguma un šo tiesību izmantošanas nosacījumi, atteikuma tiesībām nav termiņa ierobežojuma.
(11) Ja ir saistīts kreditēšanas līgums par preces iegādi ar atpakaļatdošanas politiku, kas nodrošina pilnīgu naudas atmaksu noteiktā laikposmā, kas pārsniedz 14 kalendārās dienas, atteikuma tiesību termiņu pagarina, lai tas atbilstu atpakaļatdošanas noteiktajam termiņam."
"(10) Ja patērētājs nav saņēmis līguma noteikumus un informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka patērētāja kreditēšanas līgumam izvirzāmās prasības un tajā ietveramo informāciju, atteikuma termiņš beidzas 12 mēnešus un 14 dienas pēc kreditēšanas līguma noslēgšanas. Ja patērētājam vispār nav sniegta informācija par to, vai pastāv vai nepastāv tiesības atteikties no līguma un šo tiesību izmantošanas nosacījumi, atteikuma tiesībām nav termiņa ierobežojuma.
(11) Ja ir saistīts kreditēšanas līgums par preces iegādi ar atpakaļatdošanas politiku, kas nodrošina pilnīgu naudas atmaksu noteiktā laikposmā, kas pārsniedz 14 kalendārās dienas, atteikuma tiesību termiņu pagarina, lai tas atbilstu atpakaļatdošanas noteiktajam termiņam."
8.
Izteikt 31.panta septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ja ar patērētāju noslēgts tāds nomas vai līzinga līgums, kurā nav paredzēts patērētāja pienākums vai iespēja iegādāties līguma objektu un šādas saistības nav paredzētas arī citos noslēgtajos līgumos, patērētājs šā likuma 30.panta otrajā daļā minētajā gadījumā attiecībā uz līzinga objektu ir tiesīgs vienpusēji atkāpties no nomas vai līzinga līguma. Izbeidzot patērētāja nomas vai līzinga līgumu, attiecīgi pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs un kredīta devējs nekavējoties, ne vēlāk kā 30 dienu laikā no patērētāja nomas vai līzinga līguma izbeigšanas dienas, atmaksā saskaņā ar līgumu saņemtās naudas summas."
"(7) Ja ar patērētāju noslēgts tāds nomas vai līzinga līgums, kurā nav paredzēts patērētāja pienākums vai iespēja iegādāties līguma objektu un šādas saistības nav paredzētas arī citos noslēgtajos līgumos, patērētājs šā likuma 30.panta otrajā daļā minētajā gadījumā attiecībā uz līzinga objektu ir tiesīgs vienpusēji atkāpties no nomas vai līzinga līguma. Izbeidzot patērētāja nomas vai līzinga līgumu, attiecīgi pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs un kredīta devējs nekavējoties, ne vēlāk kā 30 dienu laikā no patērētāja nomas vai līzinga līguma izbeigšanas dienas, atmaksā saskaņā ar līgumu saņemtās naudas summas."
9.
Papildināt pārejas noteikumus ar 47. un 48.punktu šādā redakcijā:
"47. Grozījumi šā likuma 1.panta 10. un 11. punktā, 8.panta pirmajā daļā, 1.1 daļas 2. un 3. apakšpunktā, 4.1 daļā, 4.3 daļas 8. apakšpunktā un 11.apakšpunktā, 4.4 un 4.7 daļā, 8.1 panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā un devītajā daļā, 8.2 panta nosaukumā un pirmajā daļā, 12.1 panta otrajā, astotās daļas 1., 11. un 13. apakšpunktā, 31.panta septītajā daļā un 1.panta 19., 20., 21. un 22. punkts, 3.1 panta 3.1 daļa, 8.panta 1.1 daļas 7. apakšpunkts, 1.5, 1.6 un 3.2 daļa, 4.3 daļas 13. un 14.apakšpunkts, 4.9, 4.10, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 4.15, septiņpadsmitā, astoņpadsmitā, deviņpadsmitā, divdesmitā, divdesmit pirmā, divdesmit otrā, divdesmit trešā, divdesmit ceturtā, divdesmit piektā, divdesmit sestā un divdesmit septītā daļa, 12.1 panta desmitā un vienpadsmitā daļa stājas spēka 2026. gada 20. novembrī.
48. Ministru kabinets līdz 2025.gada 18.decembrim izdod šā likuma 10.panta trešajā daļā minētos noteikumus."
48. Ministru kabinets līdz 2025.gada 18.decembrim izdod šā likuma 10.panta trešajā daļā minētos noteikumus."
10.
Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 20. un 21. punktu šādā redakcijā:
"20) Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra direktīvas (ES) 2023/2225 par patērētāju kredītlīgumiem un ar ko atceļ Direktīvu 2008/48/EK;
21) Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra direktīvas (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK."
21) Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra direktīvas (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK."
Ministrs V. Uzvārds
