Noteikumu projekts

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1939
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformu un investīciju virziena 1.1. “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – AF plāns) 1.komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformu un investīciju virziena 1.1. “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu (turpmāk – investīcija) un tās ietvaros apstiprinātos projektus.
1.2.
investīcijas mērķi un mērķa grupu;
1.3.
investīcijai pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus;
1.4.
prasības finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
investīcijas ieviešanā iesaistītās institūcijas un to pienākumus un atbildību;
1.7.
atbalsta piemērošanas nosacījumus;
1.8.
principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai veicamās  darbības;
1.9.
vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – vienošanās) vienpusējā uzteikuma nosacījumus.
2.
Investīcijas mērķis ir nodrošināt prioritāro Rīgas metropoles areāla transporta koridoru attīstību, izveidojot multimodālus savienojumus un maršrutu tīklu integrāciju, uzlabojot ar dzelzceļa staciju sabiedriskā transporta pieejamību saistītās piekļuves infrastruktūru, tādējādi iespējojot integrētu sabiedriskā transporta sistēmu Rīgas pilsētā un Pierīgā.
3.
Investīcijas mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki un iedzīvotāji.
4.
Investīcijas īstenošanas teritorija ir Rīgas pilsēta un Pierīga.
5.
Investīcijas ietvaros līdz 2026.gada 31.maijam ir sasniedzami šādi specifiskie uzraudzības rādītāji:
5.1.
izbūvēti seši videi draudzīgi mobilitātes punkti Rīgas pilsētā – “Bolderāja”, “Ziemeļblāzma”, “Dauderi”, “Sarkandaugava”, “Zemitāni” un “Šķirotava”;
5.2.
izbūvēti divi videi draudzīgi mobilitātes punkti Rīgas metropoles areālā – “Carnikava” un “Saulkrasti”;
5.3.
izbūvēta sabiedriskā transporta infrastruktūra, kas ietver neatkarīgu ātrgaitas sabiedrisko transporta līniju 5,3 km garumā Rīgas pilsētas nozīmes koridorā Rīgas centrs – Dreiliņi un ar to saistītā velosipēdu ceļu infrastruktūra, kā arī izbūvēts tramvaja līnijas pagarinājums savienojuma nodrošināšanai ar mobilitātes punktu Rīgas pilsētā.
6.
Investīcijai kopējais pieejamais AF finansējums ir 89 597 992 euro, tai skaitā 1.1.1.2.i.2. saistītajam pasākumam pieejamais finansējums ir 87 285 492 euro, 1.1.1.2.i.3. saistītajam pasākumam pieejamais finansējums ir 2 312 500 euro:
6.1.
Rīgas valstspilsētas pašvaldībai mobilitātes punktu un neatkarīgās ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūvei Rīgas valstspilsētā – 85 945 742 euro, tai skaitā 1.1.1.2.i.3. saistītajam pasākumam 2 312 500 euro;
6.2.
Ādažu novada pašvaldībai mobilitātes punkta izbūvei Carnikavā – 1 186 500 euro;
6.3.
Saulkrastu novada pašvaldībai mobilitātes punkta izbūvei Saulkrastos – 2 465 750 euro.
7.
Atbalsts tiek sniegts granta veidā, sasniedzot projekta mērķi un ievērojot šo noteikumu 34.punkta nosacījumus. AF atbalsta intensitāte projekta iesniegumā norādītajai attiecināmajai izmaksu pozīcijai ir 100 procenti.
8.
Par investīcijas īstenošanu ir atbildīga Satiksmes ministrija kā nozares ministrija (turpmāk – Ministrija).
9.
Atbalstu saskaņā ar šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem  piešķir Aģentūra, noslēdzot vienošanos ar finansējuma saņēmēju par šo noteikumu 6.punktā minētā finansējuma izlietošanas un uzraudzības kārtību, kā arī citiem investīcijas īstenošanas nosacījumiem.
II.Prasības projekta iesniedzējiem un sadarbības partneriem
10.
Projektu iesniedzēji, kas pēc projektu apstiprināšanas ir arī finansējuma saņēmēji, ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Ādažu novada pašvaldība un Saulkrastu novada pašvaldība.
11.
Investīcija īstenošana paredzēta vairāku projektu veidā, un tieši:
11.1.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība nodrošinās sešu videi draudzīgo mobilitātes punktu Rīgas pilsētā izbūvi un  ar to izbūvi saistītā tramvaja līnijas pagarinājuma izbūvi savienojuma nodrošināšanai ar mobilitātes punktu Rīgas pilsētā, kā arī sabiedriskā transporta infrastruktūras, kas ietver neatkarīgu ātrgaitas sabiedrisko transporta līniju 5,3 km garumā Rīgas pilsētas nozīmes koridorā Rīgas centrs – Dreiliņi un ar to saistītā velosipēdu ceļu infrastruktūras izbūvi;
11.2.
Ādažu novada pašvaldība nodrošina videi draudzīgā mobilitātes punkta izbūvi;
11.3.
Saulkrastu novada pašvaldība nodrošina videi draudzīgā mobilitātes punkta izbūvi.
12.
Projekta iesniedzējs, saglabājot atbildību par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūras veikšanu, var piesaistīt sadarbības partneri. Sadarbības partneris ar projektu saistītās dokumentācijas izstrādē un projekta īstenošanā var iesaistīties tikai ar tā resursiem – ar finansējumu, nodrošinot izbūvētās infrastruktūras ekspluatāciju un uzturēšanu pēc projekta īstenošanas atbilstoši savstarpēji noslēgtajam līgumam ar projekta iesniedzēju, vai ar tā valdījumā esošu nekustamo īpašumu, ievērojot šo noteikumu 27.8.apakšpunkta nosacījumus. Šādu ieguldījumu rezultātā finansējuma saņēmējam ar sadarbības partneri nevar rasties tādas tiesiskās attiecības, no kurām izrietētu, ka šis darījums atbilst publiska iepirkuma līguma pazīmēm atbilstoši Publisko iepirkumu likumam vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam vai ka darījumam jāpiemēro normatīvie akti par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem.
13.
Sadarbības partneris nav tiesīgs ar projekta īstenošanu saistītās tiesības un pienākumus nodot citai personai.
14.
Projekta iesniedzējam ir pienākums projekta iesniegumā pamatot sadarbības partnera izvēli, norādot sadarbības partnera nepieciešamību un to iesaisti atbalstāmo darbību īstenošanā.
15.
Projekta iesniedzējs līdz vienošanās noslēgšanai iesniedz Aģentūrā ar sadarbības partneri noslēgtu sadarbības līgumu. Sadarbības līgumā paredz vismaz:
15.1.
sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un to apjomu;
15.2.
kārtību, kādā tiek īstenota sadarbība projekta īstenošanā, projekta rezultātu uzturēšanā un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanā, tostarp nosakot atbildības sadalījumu un finansējuma nodrošinājumu projekta īstenošanā;
15.3.
informāciju par infrastruktūras izbūvei nepieciešamās (esošās) infrastruktūras īpašumtiesībām, kā arī lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšana, pārbūve) kārtību (ja attiecināms);
15.4.
informāciju par izveidotās infrastruktūras īpašumtiesībām, kā arī būvniecības, lietošanas un uzturēšanas kārtību (ja attiecināms).
16.
Atbalsts nav sniedzams, ja finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris ir kādā no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 136.pantā “Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu” izslēgšanas situācijām. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu, ka uz tiem nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem.
17.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamās informācijas iesniegšanu nodrošina Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – Vadības informācijas sistēmā), ja uz informācijas iesniegšanas brīdi ir nodrošināta tās funkcionalitāte, vai elektroniska dokumenta veidā, izmantojot Ministrijas tīmekļa vietnē norādīto elektronisko pasta adresi un projekta iesniedzēja tīmekļa vietnē norādīto elektronisko pasta adresi, parakstot to ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi nav nodrošināta Vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte.
18.
Projekta īstenošanai:
18.1.
Pēc šo Ministru kabineta noteikumu apstiprināšanas Ministrija desmit darbdienu laikā nosūta projekta iesniedzējam:
18.1.1.
uzaicinājumu iesniegt projekta informāciju Vadības informācijas sistēmā, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi ir nodrošināta tās funkcionalitāte, norādot aizpildāmos projekta datu laukus un informācijas sniegšanas termiņu;
18.1.2.
uzaicinājumu iesniegt investīcijas projekta informāciju un projekta veidlapu elektroniskā dokumenta veidā, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi nav nodrošināta vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte, norādot informācijas sniegšanas termiņu.
18.2.
Ministrija pēc 18.1.apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas no projekta iesniedzēja organizē iesniegtās projekta informācijas pārbaudi atbilstoši AF reformas investīcijas mērķim un šajos noteikumos noteiktajam, ja nepieciešams, lūdz projekta iesniedzēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā informācijā, nosakot termiņus precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Precizējumi tiek veikti, līdz projekta informācija atbilst visām izvirzītajām prasībām;
18.3.
Pirms Ministrijas lēmuma pieņemšanas par projekta iesniegumu atbilstību visām izvirzītajām prasībām, Ministrija lūdz Aģentūrai sniegt informāciju un pārliecināties, ka:
18.3.1.
finansējuma saņēmējs atbilst šajos noteikumos un AF plānā noteiktajiem nosacījumiem, tai skaitā nav piemērojami šo noteikumu 16.pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji;
18.3.2.
finansējuma saņēmējam nav nodokļu parādi Latvijas Republikā, kas kopsummā pārsniedz 1 000 euro.
18.4.
Aģentūra pēc 18.1.apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas un pirms līguma par projekta īstenošanu noslēgšanu starp Aģentūru un finansējuma saņēmēju organizē iesniegtās projekta informācijas pārbaudi attiecībā uz šajos noteikumos 18.3.apakšpunktā noteikto, ja nepieciešams, lūdzot finansējuma saņēmēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā informācijā, nosakot termiņus precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Precizējumi tiek veikti līdz projekta informācija atbilst visām izvirzītajām prasībām. Pēc Ministrijas lēmuma pieņemšanas par projekta informācijas atbilstību visām izvirzītajām prasībām informē Aģentūru par atļauju uzsākt šo noteikumu 9.punktā minētā vienošanās noslēgšanu.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
19.
Investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības ir mobilitātes punktu, ar to pieejamību un savienojamību saistītās sabiedriskā transporta un mikromobilitātes infrastruktūras  būvniecība, pārbūve un atjaunošana, tai skaitā pielietojot viedos, digitālos un videi draudzīgos risinājumus.
20.
Investīcijas ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
20.1.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādes izmaksas;
20.2.
izmaksas vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanai, tai skaitā ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības prasību jomā;
20.3.
būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājumu kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu, izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
20.4.
būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;
20.5.
ar neatkarīgās sabiedriskas transporta līnijas izveidi saistīto ielu braucamās daļas būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas ne vairāk kā 2 312 500 euro apmērā, kas ir tieši nepieciešamas projektā paredzēto darbību īstenošanai;
20.6.
ar neatkarīgās ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūvi saistītās velosipēdu un gājēju infrastruktūras būvniecības, pārbūves un atjaunošanas saistītās izmaksas;
20.7.
sabiedriskā transporta infrastruktūras būvniecība, pārbūve un atjaunošana, tai skaitā tādu viedo, digitālo un videi draudzīgo iekārtu un aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, kas nepieciešams infrastruktūras funkcionalitātes nodrošināšanai un infrastruktūras nodošanai ekspluatācijā, ieskaitot lietus ūdens kanalizācijas infrastruktūras un apgaismojuma būvniecību, pārbūvi un atjaunošanu;
20.8.
mobilitātes punktu funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras, tai skaitā mikromobilitātes infrastruktūras, bezemisiju transportlīdzekļu koplietošanas vietu, būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, parastas jaudas uzlādes punktu izveides izmaksas, kā arī ar to pieejamību un savienojamību saistītās infrastruktūras būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;
20.9.
valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras būvniecības, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas, kas ir tieši nepieciešamas projektā paredzēto darbību īstenošanai;
20.10.
ar mobilitātes punktu, tramvaja un neatkarīgās sabiedriskā transporta līnijas izveidi saistītās izmaksas, tai skaitā:
20.10.1.
ielu un ceļu būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, kurās paredzēts ekspluatēt nulles emisiju sabiedrisko transportu;
20.10.2.
kontakttīklu būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;
20.10.3.
elektroapgādes sistēmu – kabeļu trašu un apakšstaciju – būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tai skaitā jaudas palielināšana, lai nodrošinātu tramvaja un neatkarīgās sabiedriskā transporta līnijas elektroapgādes sistēmu darbību.
20.11.
transportbūvju un ielu tīklam piegulošo inženiertīklu būvniecības izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam ne vairāk kā 10 procentu apmērā no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas. Izmaksas attiecināmas tikai tādā gadījumā, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka projekta ietvaros, veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārcelšanas, vienlaikus nodrošinot, ka netiek mainīti inženiertīklu tehniskie parametri un investīcijas nerada priekšrocības šo inženiertīklu īpašniekam.
20.12.
teritorijas labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam ne vairāk kā 10 procentu apmērā no projekta būvdarbu līguma vai apvienotā būvprojekta izstrādes un būvdarbu līguma summas;
20.13.
satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu un informatīvās infrastruktūras (informatīvas norādes, informatīvi stendi) izveides un uzstādīšanas izmaksas, ne vairāk kā 10 procentu apmērā no projekta būvdarbu līguma vai apvienotā būvprojekta izstrādes un būvdarbu līguma summas;
20.14.
nekustamā īpašuma atsavināšanas izmaksas ne vairāk kā 10 procentu apmērā no attiecināmo izmaksu kopsummas, ja nekustamā īpašuma atsavināšana ir tieši nepieciešama projektā paredzēto darbību īstenošanai;
20.15.
vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam;
20.16.
izmaksas, kas saistītas ar obligāto AF vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu;
20.17.
neatkarīga revidenta piesaistes izmaksas, lai apliecinātu izmaksu pamatotību un mērķa sasniegšanu.
21.
Investīcijas īstenošanā atbalstāma vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), sociāli atbildīgs iepirkums, iepirkumus veicot saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā un organizējot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
22.
Investīcijas īstenošanā atbalstāmas personu ar invaliditāti intereses pārstāvošo nevalstisko organizāciju ekspertu konsultācijas, tās iekļaujot projektēšanas vai būvniecības līgumu izmaksās.
23.
Investīcijas ietvaros pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas nav attiecināmas no AF finansējuma, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas AF projektos:
23.1.
finansējuma saņēmējs pie katra projekta maksājuma pieprasījumam pievieno apliecinājumu, ka minētās izmaksas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;
23.2.
finansējuma saņēmējam tiek noteikts pienākums nodrošināt atsevišķu projekta izmaksu, tai skaitā PVN izmaksu, uzskaiti un nodalīšanu, un gadījumā, ja sākotnēji plānotais PVN apjoms ir lielāks, nekā faktiski nepieciešamais, finansējuma saņēmējs nodrošina pārmaksātā PVN atgriešanu;
23.3.
Aģentūra pēc finansējuma saņēmēja maksājumu pieprasījumu saņemšanas pārbauda, vai tam pievienots apliecinājums, ka finansējuma saņēmējs nav atguvis pievienotās vērtības nodokli no valsts budžeta priekšnodokļa veidā.
24.
Projekta ietvaros radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām finansēšanai no AF, ja tās vienošanās noslēgšanas brīdī nav pabeigtas, atbilst šo noteikumu 20.punktā ietvertajām izmaksu pozīcijām un nav radušās agrāk par 2020.gada 1.februāri.
IV.Atbalsta piemērošanas nosacījumi
25.
Investīcijas ir pakārtotas 1.1.1.r. reformai “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” un integrētā veidā nodrošinās AF plānā noteikto prioritāro Rīgas metropoles areāla koridoru attīstību – sabiedriskā transporta plānotā maršrutu tīkla un kustības grafiku realizāciju.
26.
Investīcijas ietvaros finansējuma saņēmēja pienākums ir ņemt vērā AF plāna principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā noteiktās darbības, tai skaitā:
26.1.
Projekta īstenošanas laikā paredzama tīrās pilsētas transporta infrastruktūras izveide multimodālai mobilitātei, nodrošinot dažādu pārvietošanās veidu savienojamību.
26.2.
Projekta īstenošanas ietvaros paredzams, ka būvniecības veicēji nodrošina vismaz 70% (pēc svara) bīstamo būvniecības un nojaukšanas atkritumu, kas radušies būvlaukumā no infrastruktūras būvniecības (izņemot dabā sastopamus materiālus, kas definēti kategorija 17 05 04 Eiropas atkritumu sarakstā, kas izveidots ar Komisijas 2000.gada 3.maija Lēmumu 2000/532/EK) sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādei un citiem materiālu atgūšanas veidiem, tostarp, izmantojot atkritumus citu materiālu aizstāšanai, saskaņā ar atkritumu hierarhiju un Eiropas Savienības būvniecības un nojaukšanas atkritumu apsaimniekošanas protokolu.
26.3.
Atkritumu rašanos būvniecības laikā ierobežos saskaņā ar Eiropas Savienības būvniecības un nojaukšanas atkritumu apsaimniekošanas protokolu un tiks veicināta atkārtota materiālu izmantošana un augstas kvalitātes pārstrāde, piemērojot materiālu atlasi, izmantojot labākās pieejamās būvgružiem paredzētās šķirošanas sistēmas.
26.4.
Projektēšanas stadijā ir jāņem vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski, nosakot arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītos riskus.
27.
Finansējuma saņēmējs nodrošina AF plāna īstenošanas ietvaros piešķirtā finansējuma izlietošanu atbilstoši nosacījumiem un termiņiem, tai skaitā:
27.1.
pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas iesniedz Vadības informācijas sistēmā plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafiku un iepirkumu plānu;
27.2.
atbilstoši kompetencei un ievērojot AF plāna īstenošanu regulējošos normatīvajos aktos noteiktos termiņus un kārtību, divas reizes gadā aktualizē datus Vadības informācijas sistēmā AF plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra regulas ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu Nr. 2021/241 (turpmāk – regula Nr. 2021/241) 27.pantu) un maksājuma pieprasījuma (saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 22.pantu) sagatavošanai;
27.3.
nodrošina mērķu atbilstošu sasniegšanu, datu ticamību un izsekojamību, kā arī, ja nepieciešams, nodrošina piekļuvi ar AF plāna īstenošanu saistītajai informācijai un spēj to uzrādīt AF plāna īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām, kā arī Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumā par Atveseļošanas un noturības mehānismu minētajām iestādēm;
27.4.
projekta ietvaros var piesaistīt neatkarīgu revidentu vai iekšējo auditoru, lai apliecinātu mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību;
27.5.
ievēro AF plāna vizuālās identitātes prasības, nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra Regulas Nr.2021/241 34.pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
27.6.
vienošanās noteiktajā kārtībā atmaksā AF plāna īstenošanas ietvaros piešķirto finansējumu, ja tas nav izlietots atbilstoši līgumā vai vienošanās dokumentā noteiktajiem nosacījumiem un termiņiem;
27.7.
nodrošina, ka projekta dokumentācija ir pieejama piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
27.8.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā nekustamie īpašumi, kuri nepieciešami projekta īstenošanai, ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai arī būvniecība tiek veikta uz lietošanas, valdījuma vai uz zemesgrāmatā ierakstītas lietu tiesības pamata, saskaņojot būvniecības ieceri ar projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu īpašniekiem atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem;
27.9.
. nodrošina, ka būvprojektēšanas un būvdarbu iepirkumos izpildītājs ievēro 26.2., 26.3. un 26.4. apakšpunktos noteiktās prasības;
27.10.
nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotā elektrisko transportlīdzekļu parastas jaudas uzlādes punktu infrastruktūra ir publiski pieejama, un tā kalpo sabiedrības kopējo vajadzību un interešu nodrošināšanai un par maksu ir pieejama ikvienai personai;
27.11.
nodrošina, ka ar parastas jaudas uzlādes punktu izveidi un uzturēšanu saistīti pakalpojumu sniedzēji tiks izvēlēti publiskā iepirkuma procedūrā (ja attiecināms).
28.
Aģentūra nodrošina:
28.1.
vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanu;
28.2.
izlases veidā interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas, kā arī dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaužu veikšanu;
28.3.
pārbaužu projektu īstenošanas vietās veikšanu;
28.4.
projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaudes, tai skaitā pamatojošās dokumentācijas pārbaudes;
28.5.
datu ticamības pārbaudes.
29.
Noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu starp Aģentūru un finansējuma saņēmēju iekļauj vismaz šādus nosacījumus:
29.1.
vienošanās vispārīgos noteikumus, tai skaitā projekta darbību īstenošanas laiku, izdevumu attiecināmības termiņu, projekta īstenošanai paredzēto finansējumu;
29.2.
finansējuma saņēmēja pienākumus un tiesības;
29.3.
Aģentūras pienākumus un tiesības;
29.4.
kārtību, kādā tiek veiktas projekta īstenošanas pārbaudes;
29.5.
maksājumu pieprasījumu iesniegšanas un izskatīšanas kārtību;
29.6.
attiecināmo izmaksu apmēra samazināšanas nosacījumus;
29.7.
maksājumu atlikšanas un apturēšanas kārtību;
29.8.
grozījumu vienošanās veikšanas kārtību;
29.9.
vienošanās izbeigšanas kārtību un vienpusējā uzteikuma nosacījumus.
30.
Vienošanās par projekta īstenošanu paredz avansa, starpposma un noslēguma maksājumus, ņemot vērā šādus nosacījumus:
30.1.
pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas Aģentūra, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var izmaksāt finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Viena avansa apmērs nepārsniedz 30 procentus no kopējā projekta finansējuma un tas ir jāapgūst sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros;
30.2.
finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansus, ar nosacījumu, ka nākamo avansu var saņemt vienīgi pēc tam, kad iepriekšējais ir apgūts pilnā apmērā;
30.3.
noslēguma maksājumu veikšana paredzēta tikai pēc finansējuma saņēmēja iekšējā auditora vai neatkarīga revidenta sagatavota atzinuma iesniegšanas Aģentūrā, iesniedzot to kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu.
31.
Aģentūra nodrošina finansējuma saņēmējam avansa un starpposma maksājumus, kuru kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā AF finansējuma.
32.
Finansējuma saņēmējs var saņemt noslēguma maksājumu pēc investīcijas 1.1.1.2.i. atskaites punktu un mērķrādītāju izpildes.
33.
Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
33.1.
finansējuma saņēmējs nepilda vienošanās par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
33.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
33.3.
citos gadījumos, ko paredz vienošanās par projekta īstenošanu.
34.
Dubultfinansējuma riska novēršanai, investīcijas ietvaros piešķirto finansējumu attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar apvienot ar citu atbalstu.
35.
Finansējumu saņēmēji nodrošina projektā plānoto darbību sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām, dubultfinansējuma riska mazināšanai.
36.
Projektam komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 6.punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem nodrošina saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma  9.pantā noteikto (ja attiecināms).
37.
Finansējuma saņēmējs ne vēlāk kā līdz 2026.gada 30.jūnijam iesniedz Aģentūrai projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju:
37.1.
neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora atzinumu, ar to apliecinot izmaksu pamatotību un mērķa sasniegšanu;
37.2.
apliecinājumu par izbūvētās un pārbūvētās infrastruktūras nodošanu ekspluatāciju un projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu;
37.3.
iepirkumu dokumentāciju, pakalpojumu un piegādes līgumus, izdevumu pamatojošo dokumentāciju;
37.4.
rēķinus un citus veikto maksājumu apliecinošus dokumentus;
37.5.
pieņemšanas – nodošanas aktus;
37.6.
citus pamatojošos dokumentus, kas apliecina projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu.
38.
Investīcijas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2026.gada 31.maijam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds