Noteikumu projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 484
Rīgā 2022. gada 9. augustā (prot. Nr. 39 37. §)
21-TA-1168
Ceļu lietotāju maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpējās izmantojamības kārtība
Izdoti saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 6. panta piekto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka ceļu lietotāju maksājumu (turpmāk – maksājumi) elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpējās izmantojamības kārtību.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
akreditācija – maksājumu iekasētāja noteikts un pārvaldīts process, kura ietvaros Eiropas maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmu pakalpojumu (turpmāk – EETS) sniedzējs apliecina savu kompetenci, lai saņemtu atļauju sniegt EETS kādā EETS apgabalā;
2.2.
atbalsta sistēma – centrālā elektroniskā sistēma, kuru maksājumu iekasētājs, maksājumu iekasētāju grupa, kas izveidojusi savstarpējās izmantojamības mezglu, vai EETS sniedzējs izmanto, lai vāktu, apstrādātu un nosūtītu informāciju maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmu ietvaros;
2.3.
būtiski pārveidota sistēma – pastāvoša maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēma, kas ir vai tiek pārveidota tā, ka EETS sniedzējiem ir jāpārveido izmantotie savstarpējas izmantojamības komponenti, piemēram, jāpārprogrammē vai jāpielāgo atbalsta sistēmas saskarnes tādā apmērā, ka ir vajadzīga pārakreditācija;
2.4.
EETS – maksājumu iekasēšanas pakalpojums, ko saskaņā ar līgumu vienā vai vairākos EETS apgabalos EETS sniedzējs sniedz EETS lietotājam;
2.5.
EETS apgabals – ceļš, ceļu tīkls, būve, piemēram, tilts vai tunelis, vai prāmis, kur maksājums tiek iekasēts, izmantojot maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmu;
2.6.
EETS atbilstīga sistēma – to ceļu lietotāju maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmas elementu kopums, kuri ir īpaši nepieciešami EETS sniedzēju integrēšanai sistēmā un EETS darbībai;
2.7.
EETS lietotājs – fiziska vai juridiska persona, kura noslēgusi līgumu ar EETS sniedzēju, lai iegūtu piekļuvi EETS;
2.8.
EETS sniedzējs – subjekts, kas saskaņā ar atsevišķu līgumu nodrošina EETS lietotājiem piekļuvi EETS, pārskaita maksājumus attiecīgajam maksājumu iekasētājam un ir reģistrēts dalībvalstī, kurā tas veic uzņēmējdarbību;
2.9.
Galileo – autonoma civilā kontrolē esoša Eiropas globālās satelītu navigācijas un sinhronizācijas sistēma, kuru izmanto Eiropas Savienības, Eiropas Kosmosa aģentūras un to attiecīgo dalībvalstu izstrādāto un pilnveidoto globālās navigācijas satelītu sistēmas pakalpojumu nodrošināšanai;
2.10.
galvenais pakalpojumu sniedzējs – maksājumu iekasēšanas pakalpojumu sniedzējs, kuram ir īpaši no citu pakalpojumu sniedzēju tiesībām un pienākumiem atšķirīgi pienākumi (piemēram, pienākums parakstīt līgumus ar visiem ieinteresētajiem lietotājiem) vai īpašas tiesības (piemēram, īpaša atlīdzība vai garantēts ilgtermiņa līgums);
2.11.
izraudzītais maksājumu iekasētājs – publisks vai privāts subjekts, kas ir izraudzīts kļūt par maksājumu iekasētāju nākotnes EETS apgabalā;
2.12.
maksājuma konteksta dati – informācija, ko maksājumu iekasētājs noteicis par nepieciešamu, lai aprēķinātu maksājumu par transportlīdzekļa kustību konkrētā maksājumu apgabalā, kā arī lai noslēgtu maksājuma darījumu;
2.13.
maksājums – maksa, kas tiek piemērota transportlīdzekļiem par nobraukto attālumu vai par izbraukšanu cauri īpašam punktam, uz visiem ceļiem, kā arī dažādām būvēm, piemēram, tuneļiem, tiltiem un prāmjiem;
2.14.
maksājumu deklarācija – maksājumu iekasētājam paredzēts ziņojums, kas apliecina transportlīdzekļa atrašanos EETS apgabalā, tādā formā, par kādu vienojušies maksājumu iekasēšanas pakalpojumu sniedzējs un maksājumu iekasētājs;
2.15.
maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēma – maksājumu iekasēšanas sistēma, kura automātiski nosaka transportlīdzekļa atrašanos konkrētā vietā, izmantojot attālinātus sakarus ar transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu vai automātisko numura zīmes atpazīšanu;
2.16.
maksājumu iekasēšanas pakalpojums – pakalpojums, kas lietotājiem ļauj ar vienu līgumu un, ja nepieciešams, ar vienu transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu komplektu izmantot transportlīdzekli vienā vai vairākos EETS apgabalos un kas ietver:
2.16.1.
ja nepieciešams, pielāgotu iekārtu uzstādīšanu transportlīdzeklī un to funkcionalitātes uzturēšanu;
2.16.2.
garantiju, ka maksājumu iekasētājam tiek samaksāts maksājums, kas tam pienākas no lietotāja;
2.16.3.
maksāšanas iespējas nodrošināšanu lietotājam vai jau pastāvošas maksāšanas iespējas pieņemšanu;
2.16.4.
maksājuma iekasēšanu no lietotāja;
2.16.5.
klientu attiecību pārvaldību ar lietotāju;
2.16.6.
maksājumu iekasēšanas sistēmas drošības un privātās dzīves aizsardzības politikas īstenošanu un ievērošanu;
2.17.
lietošanas uzraudzības institūcija – šo noteikumu izpratnē jēdziens lietots atbilstoši normatīvajiem aktiem par radioiekārtu atbilstības novērtēšanu, piedāvāšanu tirgū, uzstādīšanu un lietošanu un iekārtu elektromagnētisko saderību;
2.18.
maksājumu iekasēšanas pakalpojumu sniedzējs – tiesību subjekts, kas sniedz maksājumu iekasēšanas pakalpojumus vienā vai vairākos EETS apgabalos vienai vai vairākām transportlīdzekļu klasēm;
2.19.
maksājumu iekasētājs – publisks vai privāts subjekts, kas iekasē maksājumus par transportlīdzekļu kustību EETS apgabalā;
2.20.
mazas noslodzes transportlīdzeklis –  transportlīdzeklis, kura maksimālā pieļaujamā masa nepārsniedz 3,5 tonnas;
2.21.
paziņotā institūcija – nacionālās akreditācijas institūcijas akreditēta savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstības novērtēšanas institūcija, par kuru paziņots Eiropas Komisijai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā izveido paziņošanas komisiju, kā arī kārtību, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā, vai cita Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts  paziņota savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstības novērtēšanas institūcija;
2.22.
piemērotība lietošanai – savstarpējas izmantojamības komponenta spēja sasniegt un uzturēt noteiktu veiktspēju ekspluatācijas laikā, kad tas ir pienācīgi integrēts EETS saistībā ar maksājumu iekasētāja sistēmu;
2.23.
savstarpējas izmantojamības komponents – jebkura atsevišķa detaļa, detaļu grupa, iekārtas mezgla daļa vai vesels mezgls, kas iekļauts vai paredzēts iekļaušanai EETS un no kā tieši vai netieši ir atkarīga pakalpojuma savstarpējā izmantojamība, tostarp gan materiālas, gan nemateriālas lietas, piemēram, programmatūra;
2.24.
tirgus uzraudzības iestāde – šo noteikumu izpratnē jēdziens lietots atbilstoši normatīvajiem aktiem par radioiekārtu atbilstības novērtēšanu, piedāvāšanu tirgū, uzstādīšanu un lietošanu un iekārtu elektromagnētisko saderību;
2.25.
transportlīdzeklī uzstādīta iekārta – pilnīgs maksājumu iekasēšanas pakalpojuma ietvaros lietojams aparatūras un programmatūras komponentu komplekts (kā atsevišķa vai transportlīdzeklī integrēta ierīce), kas ir uzstādīts vai tiek pārvadāts transportlīdzeklī, lai vāktu, saglabātu, apstrādātu un attāli saņemtu un pārraidītu datus;
2.26.
transportlīdzekļu klasifikācijas parametri – ar transportlīdzekli saistītā informācija, saskaņā ar kuru aprēķina maksājumu, pamatojoties uz maksājuma konteksta datiem.
3.
Noteikumi neattiecas uz:
3.1.
maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmām, kas neatbilst šo noteikumu 2.15. apakšpunktam;
3.2.
mazām, tikai vietējas nozīmes ceļu lietotāju maksājumu iekasēšanas sistēmām, kuru atbilstība šo noteikumu prasībām izmaksātu dārgāk salīdzinājumā ar priekšrocībām;
3.3.
maksām par autostāvvietu lietošanu;
3.4.
maksājumu iekasēšanas sistēmām, kur noteiktais maksājumu apmērs ir saistīts ar laiku, ko transportlīdzeklis ir pavadījis uz ceļa.
II.Tehnoloģiskie risinājumi
4.
Visas jaunās maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmas, kuru darbībai uzstāda vai izmanto transportlīdzeklī jau uzstādītas iekārtas, elektronisku maksājumu veikšanai lieto vienu vai vairākas no šādām tehnoloģijām:
4.1.
satelītu pozicionēšanu;
4.2.
mobilos sakarus;
4.3.
5,8 GHz mikroviļņu tehnoloģiju.
5.
Kad tiek veikti būtiski tehnoloģiski uzlabojumi esošajās maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmās, kuru darbībai uzstāda vai izmanto transportlīdzeklī jau uzstādītas iekārtas, bet šīs iekārtas izmanto citas tehnoloģijas, maksājumu iekasēšanas pakalpojumu sniedzēji nodrošina minēto iekārtu atbilstību šo noteikumu 4. punktā noteiktajām prasībām.
6.
Maksājumu ieksasēšanas pakalpojumu sniedzēji lietotājus nodrošina ar transportlīdzeklī uzstādītām iekārtām, kas ir piemērotas izmantošanai, sadarbspējīgas un spēj sazināties ar attiecīgajām maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmām, kuras tiek ekspluatētas Eiropas Savienības dalībvalstīs un izmanto šo noteikumu 4. punktā norādītās tehnoloģijas.
7.
Pieļaujams, ka transportlīdzeklī uzstādītās iekārtas izmanto savu aparatūru un programmatūru un/vai citas transportlīdzeklī esošas aparatūras un programmatūras elementus. Transportlīdzeklī uzstādīta iekārta saziņai ar citām transportlīdzeklī esošām aparatūras sistēmām var izmantot tehnoloģijas, kas nav norādītas šo noteikumu 4. punktā, ja tiek nodrošināta drošība, pakalpojuma kvalitāte un privātums.
8.
Transportlīdzeklī uzstādītajām iekārtām ir atļauts sekmēt citus pakalpojumus, kas nav maksājumu iekasēšana, ja šādu pakalpojumu darbība netraucē maksājumu iekasēšanas pakalpojumus.
III.EETS sniedzēju tiesības un pienākumi
9.
Latvijā reģistrēti EETS sniedzēji 36 mēnešu laikā pēc reģistrācijas ar maksājumu iekasētājiem noslēdz EETS līgumus, kas aptver visus EETS apgabalus vismaz četru Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijās. EETS sniedzējs 24 mēnešu laikā pēc pirmā EETS līguma noslēgšanas noslēdz EETS līgumus, nodrošinot EETS visos Latvijas EETS apgabalos, izņemot tos EETS apgabalus, kuros atbildīgie maksājumu iekasētāji neatbilst šo noteikumu 20. un 21. punktam.
10.
Latvijā reģistrēti EETS sniedzēji nodrošina EETS tajos Latvijas apgabalos, attiecībā uz kuriem tie noslēguši līgumus. Ja EETS sniedzējs nevar uzturēt kāda EETS apgabala pārklājumu tādēļ, ka maksājumu iekasētājs neatbilst šo noteikumu prasībām, EETS sniedzējs nekavējoties atjauno attiecīgā apgabala pārklājumu.
11.
EETS sniedzēji savā tīmekļvietnē publicē informāciju par savu EETS apgabalu pārklājumu un tā izmaiņām, kā arī viena mēneša laikā pēc reģistrēšanās par EETS pakalpojuma sniedzēju – detalizētus plānus par savu pakalpojumu pārklājuma paplašināšanu, aptverot turpmākus EETS apgabalus, un šo informāciju ik gadu atjaunina.
12.
EETS sniedzējs nodrošina EETS lietotājus ar transportlīdzeklī uzstādītām iekārtām, kuras atbilst prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par radioiekārtu atbilstības novērtēšanu, piedāvāšanu tirgū, uzstādīšanu un lietošanu un iekārtu elektromagnētisko saderību. Ja maksājumu iekasētājam ir šaubas par transportlīdzeklī uzstādīto iekārtu atbilstību šīm prasībām, maksājumu iekasētājs var pieprasīt no EETS sniedzēja pierādījumus, ka minētās prasības ir izpildītas.
13.
EETS sniedzēji, kas šo pakalpojumu sniedz Latvijā, uztur sarakstus, kuros iekļauj tās nederīgās transportlīdzekļos uzstādītās iekārtas, kuras ir saistītas ar EETS līgumiem, kas noslēgti ar EETS lietotājiem. 
14.
Latvijā reģistrēti EETS sniedzēji mēneša laikā pēc reģistrēšanās savā tīmekļvietnē publicē informāciju par līgumslēgšanas politiku attiecībā uz EETS lietotājiem.
15.
EETS sniedzēji, kas šo pakalpojumu sniedz Latvijā, nodrošina maksājumu iekasētājiem informāciju, kas nepieciešama, lai aprēķinātu un piemērotu maksājumus EETS lietotāju transportlīdzekļiem, vai pārbaudītu, kā aprēķina maksājumus, ko EETS sniedzēji piemēro EETS lietotāju transportlīdzekļiem.
16.
EETS sniedzēji, kas šo pakalpojumu sniedz Latvijā, sadarbojas ar maksājumu iekasētājiem, lai identificētu personas, kuras tur aizdomās par maksājumu nemaksāšanu. Ja ir aizdomas, ka nav samaksāts maksājums, maksājumu iekasētājs var iegūt no EETS sniedzēja datus, kas attiecas uz iespējamo pārkāpumā iesaistīto transportlīdzekli un uz minētā transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju, kas ir šā EETS sniedzēja klients. EETS sniedzējs šādus datus maksājumu iekasētājam dara pieejamus nekavējoties.
IV.Maksājumu iekasētāju tiesības un pienākumi
17.
Maksājumu iekasētājs, kas atbildīgs par kādu EETS apgabalu Latvijā, saskaņā ar Komisijas Īstenošanas 2019. gada 28. novembra Regulu 2020/204 par Eiropas ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju detalizētiem pienākumiem, Eiropas ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas pakalpojuma apgabala paziņojuma minimālo saturu, elektroniskajām saskarnēm, prasībām attiecībā uz savstarpējas izmantojamības komponentiem un ar ko atceļ Lēmumu 2009/750/EK (turpmāk – Regula Nr. 2020/204), izstrādā un uztur EETS apgabala paziņojumu, kas EETS sniedzējiem nosaka vispārīgus nosacījumus par piekļuvi to EETS apgabaliem.
18.
Ja tiek izveidota jauna maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēma, izraudzītais maksājumu iekasētājs savā tīmekļvietnē publicē EETS apgabala paziņojumu, paredzot pietiekamu termiņu, lai ieinteresētie EETS sniedzēji varētu akreditēties ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms jaunās maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmas darbības sākuma dienas. Šo termiņu nosaka, ņemot vērā, cik ilgs ir process, lai novērtētu savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstību specifikācijām un piemērotību lietošanai.
19.
Ja maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēma tiek būtiski pārveidota, par sistēmu atbildīgais maksājumu iekasētājs savā tīmekļvietnē publicē atjauninātu EETS apgabala paziņojumu, paredzot pietiekamu termiņu, lai jau akreditētie EETS sniedzēji varētu pielāgot savus savstarpējas izmantojamības komponentus jaunajām prasībām un iegūt pārakreditāciju ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms pārveidotās sistēmas darbības sākuma dienas. Šo termiņu nosaka, ņemot vērā, cik ilgs ir process, lai novērtētu savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstību specifikācijām un piemērotību lietošanai.
20.
Par EETS apgabaliem atbildīgie maksājumu iekasētāji bez diskriminācijas slēdz līgumus par EETS sniegšanu Latvijas teritorijā ar jebkuru EETS sniedzēju, kurš vēlas sniegt EETS minētajos EETS apgabalos. Līguma noslēgšana starp maksājumu iekasētāju un EETS sniedzēju ir atkarīga no tā, vai maksājumu pakalpojumu sniedzējs atbilst EETS apgabala paziņojumā izklāstītajiem pienākumiem un vispārējiem nosacījumiem.
21.
Maksājumu iekasētāji EETS sniedzējiem neliek izmantot īpašus tehniskus risinājumus vai procesus, kas traucē EETS sniedzēja savstarpējas izmantojamības komponentu sadarbspējai ar maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēmām citos EETS apgabalos.
22.
Līgumos starp maksājumu iekasētāju un EETS sniedzēju par EETS sniegšanu Latvijas teritorijā paredz iespēju, ka rēķinu EETS lietotājiem var izrakstīt EETS sniedzējs. Maksājumu iekasētājs līgumā var noteikt, ka EETS sniedzējs rēķinu EETS lietotājiem izraksta maksājumu iekasētāja vārdā un uzdevumā.
23.
Maksājumu iekasētāji no EETS sniedzējiem, ar kuriem tos saista līgumattiecības, savā EETS apgabalā akceptē jebkuras funkcionējošas transportlīdzeklī uzstādītas iekārtas, kas ir sertificētas saskaņā ar procedūru, kura definēta Regulā Nr. 2020/204, un kas nav iekļautas šo noteikumu 13. punktā minētajā nederīgu transportlīdzeklī uzstādīto iekārtu sarakstā.
24.
Ja maksājumu iekasētāja vainas dēļ EETS nefunkcionē, maksājumu iekasētājs nodrošina EETS traucētas darbības režīmu. Transportlīdzekļus ar šo noteikumu 23. punktā minēto aprīkojumu nevar ierobežot, kā arī nevar piemērot sodu šo transportlīdzekļu īpašniekam vai turētājam par maksājuma nemaksāšanu.
25.
Maksājumu iekasētāji, lai novērtētu savstarpējas izmantojamības komponentu piemērotību lietošanai savos EETS apgabalos, bez diskriminācijas sadarbojas ar EETS sniedzējiem vai ražotājiem, vai paziņotajām institūcijām.
V.Atlīdzība
26.
EETS sniedzējiem ir tiesības saņemt atlīdzību no maksājumu iekasētāja.
27.
Ja tiek paredzēts ieviest EETS, maksājumu iekasētājs izstrādā metodiku atlīdzības noteikšanai EETS sniedzējiem.
28.
Metodiku atlīdzības noteikšanai EETS sniedzējiem izstrādā tā, lai tā būtu pārredzama, nediskriminējoša un identiska visiem konkrētajā EETS apgabalā akreditētiem EETS sniedzējiem. Maksājumu iekasētājs metodiku publicē savā tīmekļvietnē kā daļu no komerciālajiem nosacījumiem EETS apgabala paziņojumā.
29.
EETS apgabalos, kuros ir galvenais pakalpojumu sniedzējs, EETS sniedzēju atlīdzības noteikšanas metodikai ir tāda pati struktūra kā atlīdzības noteikšanai par salīdzināmiem pakalpojumiem, ko sniedz galvenais pakalpojumu sniedzējs. Atlīdzības apmērs EETS sniedzējiem var atšķirties no atlīdzības galvenajam pakalpojumu sniedzējam, ja tas ir pamatoti, balstoties uz:
29.1.
to īpašu prasību un pienākumu izmaksām, kādas ir galvenajam pakalpojumu sniedzējam, bet nav EETS sniedzējiem;
29.2.
nepieciešamību no atlīdzības EETS sniedzējiem atskaitīt fiksētus maksājumus, kurus uzliek maksājumu iekasētājs, pamatojoties uz izmaksām, ko maksājumu iekasētājam rada EETS atbilstīgas sistēmas nodrošināšana, ekspluatācija un uzturēšana tā maksājumu iekasēšanas apgabalā, tostarp akreditācijas izmaksas, ja šādas izmaksas nav iekļautas maksājumā.
VI.Maksājumi un uzskaite
30.
Maksājumus no EETS lietotājiem iekasē, pamatojoties uz maksājumu iekasētāja izmantoto transportlīdzekļu klasifikāciju. Ja transportlīdzekļu klasifikācija, ko maksājumu iekasētājs izmanto maksājuma aprēķināšanai, atšķiras no EETS sniedzēja maksājuma aprēķinā izmantotās transportlīdzekļu klasifikācijas, piemēro maksājumu iekasētāja transportlīdzekļu klasifikāciju, ja vien netiek pierādīta kļūda.
31.
Maksājumu iekasētājam ir tiesības prasīt no EETS sniedzēja maksu par ikvienu pamatotu maksājumu deklarāciju un par ikvienu pamatotu maksājumu deklarācijas nedeklarēšanu saistībā ar jebkuru EETS lietotāja kontu, kuru pārvalda EETS sniedzējs.
32.
Ja EETS sniedzējs ir nosūtījis maksājumu iekasētājam šo noteikumu 13. punktā minēto nederīgo transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu sarakstu, tad EETS sniedzējs neatbild par turpmākajiem maksājumiem, kas radušies, lietojot šādas nederīgas transportlīdzeklī uzstādītas iekārtas. Maksājumu iekasētāji un EETS sniedzēji vienojas par ierakstu skaitu nederīgu transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu sarakstā, par saraksta formu un tā atjaunināšanas biežumu.
33.
Uz mikroviļņiem balstītu maksājumu iekasēšanas sistēmu ietvaros maksājumu iekasētāji nosūta EETS sniedzējiem pamatotas maksājumu deklarācijas par maksājumiem, kas jāmaksā attiecīgiem EETS lietotājiem.
34.
Maksājumu iekasētāji veic uzskaiti, kas ļauj nošķirt izmaksas un ieņēmumus, kas saistīti ar maksājumu iekasēšanas pakalpojumu sniegšanu, no izmaksām un ieņēmumiem, kas saistīti ar citām darbībām.
VII.EETS lietotāju tiesības un pienākumi
35.
EETS lietotājiem neatkarīgi no to valstspiederības, dzīvesvietas vai transportlīdzekļa reģistrācijas dalībvalsts ir tiesības ar jebkura EETS sniedzēja starpniecību abonēt EETS. Slēdzot līgumu, EETS sniedzējs informē EETS lietotājus par derīgiem maksāšanas līdzekļiem un par personas datu apstrādi un tiesībām, kas izriet no piemērojamiem tiesību aktiem par personas datu aizsardzību.
36.
Ja EETS lietotājs ir samaksājis maksājumu tā EETS sniedzējam, tiek uzskatīts, ka EETS lietotājs ir izpildījis savu pienākumu samaksāt attiecīgajam maksājumu iekasētājam.
37.
Ja transportlīdzeklī ir uzstādītas vai tiek pārvadātas divas vai vairākas transportlīdzeklī uzstādītas iekārtas, EETS lietotāja pienākums ir izmantot vai aktivizēt konkrētajam EETS apgabalam vajadzīgo transportlīdzeklī uzstādīto iekārtu.
VIII.Tehniskie noteikumi
38.
EETS sniedzējs EETS lietotājiem sniedz EETS kā vienotu un nepārtrauktu pakalpojumu atbilstoši šādām prasībām:
38.1.
tiklīdz transportlīdzekļa klasifikācijas parametri, tostarp mainīgie parametri, ir saglabāti un/vai deklarēti, brauciena laikā nav nepieciešama turpmāka cilvēka iejaukšanās, atrodoties transportlīdzeklī, ja vien nav mainījušies transportlīdzekļa rādītāji;
38.2.
neatkarīgi no EETS apgabala cilvēka mijiedarbība ar noteiktu transportlīdzeklī uzstādītas iekārtas daļu saglabājas nemainīga.
39.
EETS lietotāju mijiedarbība ar maksājumu iekasētājiem EETS ietvaros attiecas vienīgi uz rēķina sagatavošanas procesu saskaņā ar šo noteikumu 22. punktu par maksājumu nesamaksāšanas sodu. Sadarbība starp EETS lietotājiem un EETS sniedzējiem vai transportlīdzeklī uzstādītām iekārtām var būt specifiska atkarībā no katra EETS sniedzēja, neapdraudot EETS savstarpējo izmantojamību.
40.
Ja tiek izveidota jauna maksājumu elektroniskās iekasēšanas sistēma, izraudzītais maksājumu iekasētājs izveido un savā tīmekļvietnē EETS apgabala paziņojumā publicē detalizētu novērtēšanas procesa plānojumu par savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstību specifikācijām un piemērotību lietošanai, lai ieinteresētie EETS sniedzēji varētu akreditēties ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms jaunās sistēmas darbības sākuma.
41.
Ikviens maksājumu iekasētājs, kas ir atbildīgs par EETS apgabalu Latvijas teritorijā, izveido testēšanas vidi, kurā EETS sniedzējs vai tā pilnvaroti pārstāvji var pārbaudīt, vai to transportlīdzeklī uzstādītās iekārtas ir piemērotas lietošanai maksājumu iekasētāja EETS apgabalā, un iegūt apliecinājumu par attiecīgo testu sekmīgu pabeigšanu. Maksājumu iekasētājs var izveidot vienotu testēšanas vidi vairāk nekā vienam EETS apgabalam, un viens pilnvarots pārstāvis var pārbaudīt viena veida transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu piemērotību lietošanai vairāk nekā viena EETS sniedzēja uzdevumā.
42.
Maksājumu iekasētājs var prasīt EETS sniedzējiem segt attiecīgo testu izmaksas, informējot par to pirms testu veikšanas.
43.
Savstarpējas izmantojamības komponenti atbilst un savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstību specifikācijām un piemērotību lietošanai novērtē atbilstoši prasībām, kas noteiktas Komisijas 2019. gada 28. novembra Deleģētajā regulā (ES) 2020/203 par transportlīdzekļu klasifikāciju, Eiropas ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas pakalpojuma lietotāju pienākumiem, savstarpējas izmantojamības komponentu prasībām un minimālajiem atbilstības kritērijiem paziņotajām struktūrām, kā arī Regulā Nr. 2020/204.
44.
Ja maksājumu iekasētājam, paziņotajai institūcijai vai EETS lietotājam ir pamats uzskatīt, ka tirgū laistie savstarpējas izmantojamības komponenti ar CE marķējumu, tos izmantojot paredzētajiem mērķiem, neatbildīs attiecīgajām prasībām, par to nekavējoties informē tirgus uzraudzības iestādi un lietošanas uzraudzības institūciju. Lietošanas uzraudzības institūcija veic visas darbības, lai ierobežotu komponentu izmantošanu vai aizliegtu to izmantošanu. Tirgus uzraudzības iestāde veic visas darbības, lai komponentus izņemtu no tirgus, un nekavējoties informē Eiropas Komisiju par veiktajām darbībām, un pamato pieņemto lēmumu, norādot vienu no šādiem neatbilstības iemesliem:
44.1.
tehnisko specifikāciju nepareiza piemērošana;
44.2.
tehnisko specifikāciju nepilnības.
45.
Ja savstarpējas izmantojamības komponenti ar CE marķējumu neatbilst savstarpējas izmantojamības prasībām, lietošanas uzraudzības institūcija nekavējoties vēršas pie ražotāja vai viņa pilnvarota pārstāvja, kas veic uzņēmējdarbību Eiropas Savienībā, pieprasot nodrošināt savstarpējas izmantojamības komponenta atbilstību specifikācijām vai piemērotību lietošanai, vai abus, un tirgus uzraudzības iestāde par to informē Eiropas Komisiju un pārējās Eiropas Savienības dalībvalstis.
46.
Lēmumā, kurā novērtēta savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstība specifikācijām vai piemērotība lietošanai, un jebkurā lēmumā, kas pieņemts, ievērojot šo noteikumu 44. un 45. punktu, iekļauj tā detalizētu pamatojumu. Par lēmumu nekavējoties paziņo attiecīgajam ražotājam, EETS sniedzējam vai to pilnvarotajiem pārstāvjiem.
IX.EETS apgabalu un EETS reģistrs
47.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" uztur publiski pieejamu valsts elektronisko reģistru, kurā ietver informāciju par:
47.1.
Latvijas teritorijā esošiem EETS apgabaliem, tostarp informāciju par:
47.1.1.
maksājumu iekasētājiem;
47.1.2.
izmantotajām maksājumu iekasēšanas tehnoloģijām;
47.1.3.
maksājuma konteksta datiem;
47.1.4.
EETS apgabala paziņojumiem;
47.1.5.
EETS sniedzējiem, kam ir EETS līgums ar maksājumu iekasētāju;
47.2.
par Latvijā reģistrētajiem EETS sniedzējiem.
48.
Maksājumu iekasētājs nekavējoties ziņo valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" par jebkurām izmaiņām šo noteikumu 47. punktā minētajā informācijā.
49.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" nekavējoties nodrošina, ka visi valsts elektroniskajā reģistrā ietvertie dati ir atjaunināti un precīzi.
X.Noslēguma jautājumi
51.
Transportlīdzeklī uzstādītās iekārtas, kas izmanto satelītu pozicionēšanas tehnoloģiju un ir laistas tirgū pēc 2021. gada 19. oktobra, ir saderīgas ar pozicionēšanas pakalpojumiem, kurus nodrošina Galileo un Eiropas Ģeostacionārās navigācijas pārklājuma dienesta (EGNOS) sistēmas.
52.
EETS sniedzēji līdz 2027. gada 31. decembrim drīkst mazas noslodzes transportlīdzekļu lietotājus nodrošināt ar transportlīdzeklī uzstādītajām iekārtām, kas piemērotas izmantošanai tikai ar 5,8 GHz mikroviļņu tehnoloģiju un kas izmantojamas EETS apgabalos, kam nav nepieciešamas satelītu pozicionēšanas vai mobilo sakaru tehnoloģijas. 
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Satiksmes ministrs T. Linkaits