finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu
instrumenta 2014.–2021. gada perioda
vadības likuma 15. panta 2. un 12. punktu
Apraksts |
Rādītāji |
Bāzes līnija |
Sasniedzamā vērtība |
|
1. rezultāts | Uzlabota klimata pārmaiņu politikas izstrāde, ieviesta visos līmeņos1 | Uzlabota nacionālā siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) inventarizācijas sistēma atbilstoši Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Parīzes nolīgumam, %2 | 50 |
75 |
Valsts iestāžu skaits3 ar uzlabotu spēju izstrādāt un piemērot klimata pārmaiņu politiku | 0 |
16 |
||
Kopējais pozitīvais novērtējums ziņojumā "Rezultātu apkopojums par Eiropas Savienības gatavību pielāgoties klimata pārmaiņām", %4 | 60 |
80 |
||
1.1. iznākums | Izstrādāti papildu nacionālie klimata pārmaiņu politikas plānošanas rīki | Izstrādāto rīku skaits klimata pārmaiņu politikas plānošanas un ieviešanas uzlabošanai | 0 |
3 |
1.2. iznākums | Uzlabotas valsts brīdināšanas sistēmas | Izstrādāto jauno meteoroloģisko brīdinājuma kritēriju skaits meteoroloģiskajām parādībām | 0 |
5 |
1.3. iznākums | Integrēta klimata pārmaiņu politika nozaru un reģionālajās politikās un aktivitātēs | Apmācīto ekspertu skaits klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektu integrēšanai nozaru un reģionālā līmeņa politikās un aktivitātēs (sadalīts pa dzimumiem) | 0 |
100 |
Ieteikumu skaits normatīvo aktu uzlabošanai5 klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektu integrēšanai nozaru un reģionālā līmeņa politikās un aktivitātēs | 0 |
6 |
||
1.4. iznākums | Uzlabota kompetenču bāze krasta erozijas novēršanai | Atjaunots nacionālais novērtējums par krasta eroziju | Nē |
Jā |
Izstrādāts iespējamo risinājumu kopums krasta erozijas novēršanai | Nē |
Jā |
||
2. rezultāts | Atjaunoti nacionālie augšņu dati klimata pārmaiņu politikas plānošanai | Uzlabota ar klimatu saistītā informācija par augsni | Nē |
Jā |
Valsts iestāžu skaits ar uzlabotu spēju veikt ilgtspējīgu augsnes pārvaldību | 0 |
5 |
||
Iesaistīto organizāciju6 skaits, kuras gūs labumu no uzlabotās augšņu datubāzes un kartēm | 0 |
8 |
||
2.1. iznākums | Uzlabota uzticamas, valstij raksturīgas lauksaimniecības augšņu informācijas pieejamība | Izstrādāta kūdras augšņu izplatības karte lauksaimniecības zemēs | Nē |
Jā |
Atjaunota nacionālā augšņu klasifikācijas sistēma | Nē |
Jā |
||
Apmācīto ekspertu skaits augsnes apraksta un kartēšanas veikšanai saskaņā ar valsts un starptautisko (PAK – Pasaules augšņu klasifikators) augšņu klasifikāciju | 0 |
10 |
||
Vēsturiskā augšņu datubāze papildināta ar augšņu profila datu skaitu | 0 |
15 000 |
||
Izstrādāta augšņu kartogrāfijas metodika | Nē |
Jā |
||
2.2. iznākums | Izveidota augsnes oglekļa monitoringa sistēma lauksaimniecības zemē | Izveidoto augsnes oglekļa monitoringa vietu skaits lauksaimniecībā izmantojamā zemē | 0 |
200 |
2.3. iznākums | Uzlabota SEG emisiju aprēķina sistēma | Aprēķināti SEG emisiju faktori7 | 0 |
3 |
3. rezultāts | Samazināts piesārņoto vietu piesārņojuma risks | Iedzīvotāju skaits, kuri gūst labumu no samazināta piesārņojuma riska | 0 |
30 000 |
Uzlabota piesārņoto vietu pārvaldības sistēma | Nē |
Jā |
||
3.1. iznākums | Uzlabots piesārņotās teritorijas vides stāvoklis | Īstenoto sabiedrības izpratnes veicināšanas kampaņu skaits | 0 |
3 |
Teritoriju skaits, kurās veikta sanācija | 0 |
3 |
||
3.2. iznākums | Integrētas piesārņojuma pārvaldības sistēmas izveide | Uzlabots piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrs | Nē |
Jā |
Izstrādāta piesārņoto vietu novērtēšanas un reģistrēšanas metodoloģija | Nē |
Jā |
||
Aktualizēta informācija par piesārņotām un potenciāli piesārņotām vietām | 0 |
250 |
||
Divpusējās sadarbības rezultāts | Veicināta programmā iesaistīto saņēmējvalsts un donorvalsts institūciju sadarbība | Apmierinātības līmenis ar izveidoto partnerību (sadalījumā pa valstīm) | Tiks izstrādāts |
≥ 4,5 |
Uzticības līmenis starp sadarbības institūcijām saņēmējvalstī un donorvalstī (sadalījumā pa valstīm) | Tiks izstrādāts |
≥ 4,5 |
||
Sadarbībā iesaistītās organizācijas, kuras turpmāk izmanto divpusējā sadarbībā iegūtās zināšanas (sadalījumā pa valstīm) | N/A |
≥ 50 % |
||
Iznākums | Uzturēta partnerība starp saņēmējvalsts un donorvalsts institūcijām | Projektu skaits, kuri ietver sadarbību ar donorvalsts projekta partneri (sadalījumā pa donorvalstīm) | 0 |
2 |
Donorvalsts un saņēmējvalsts iestāžu kopīgi organizēto mācību kursu skaits | 0 |
8 |
1 Ietver valsts, reģionālo, vietējo līmeni un dažādas nozares.
2 Pozitīvs rezultāts – papildu iebildumu samazinājums (%) (2016. gadā iesniegtais Ziņojums par Latvijas ikgadējo siltumnīcefekta gāzu inventarizāciju (https://unfccc.int/sites/default/files/resource/docs/2017/arr/lva.pdf) (bāzes līnija) salīdzinājumā ar jaunāko Ziņojumu par Latvijas ikgadējo siltumnīcefekta gāzu inventarizāciju (uzdevums)).
3 Tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādes.
4 Pozitīvs rezultāts – atzīme "Piemērots"/"Jā" vai "Virzībā" ziņojumā "Rezultātu apkopojums par Eiropas Savienības gatavību pielāgoties klimata pārmaiņām" (https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/consultations/docs/0035/lv_en.pdf).
5 Obligātās prasības tiks noteiktas katrai nozarei.
6 Iesaistītās organizācijas ir valsts iestādes, sektora ieinteresētās organizācijas, pašvaldības un pašvaldību biedrības, nodibinājumi un zinātniskās institūcijas.
7 Nacionālie emisiju faktori CO2, CH4 un tiešajām N2O emisijām/piesaistēm nosusinātās organiskajās augsnēs (nosusinātā aramzemē, dziļi nosusinātos zālājos, barības vielām bagātās augsnēs). Metode: slēgtas kameras metode gāzes paraugu savākšanai. Gāzes paraugu ņemšana reizi mēnesī piecos atkārtojumos no katras pētījuma vietas 24 mēnešu periodā. Gāzu saturu paraugos nosaka, izmantojot gāzu hromatogrāfijas sistēmu."
"Ar vēsturiski piesārņotajām teritorijām saistīto risku samazināšana" projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji
Nr. p. k. |
Kritērijs | Vērtējums | |
1. Administratīvie kritēriji | |||
1.1. | Projekta iesniegums iesniegts paziņojumā norādītajā termiņā | N | |
1.2. | Projekta iesnieguma veidlapā aizpildītas visas sadaļas | P | |
1.3. | Projekta iesnieguma finanšu dati norādīti euro | P | |
1.4. | Projekta iesniegums sagatavots latviešu valodā (izņemot projekta iesnieguma veidlapas sadaļas, kuras veidlapā norādīts aizpildīt angļu valodā), un tam pievienoti visi nolikumā noteiktie iesniedzamie dokumenti (sagatavoti latviešu valodā vai tiem pievienots tulkojums latviešu valodā) | P | |
1.5. | Projekta iesniegums noformēts atbilstoši elektronisko dokumentu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām, tai skaitā projekta iesniegums parakstīts ar drošu elektronisko parakstu | N | |
1.6. | Projekta iesnieguma veidlapu parakstījusi projekta iesnieguma iesniedzēja institūciju pārstāvēttiesīga vai pilnvarota persona | P | |
2. Atbilstības kritēriji | |||
2.1. | Projekta iesnieguma iesniedzējs atbilst Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) noteiktajam projekta iesnieguma iesniedzēja veidam | N | |
2.2. | Projekta iesnieguma iesniedzējam un tā partnerim, ja tas ir no Latvijas Republikas, nav nodokļu parādu Latvijas Republikā, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā katram atsevišķi pārsniedz 150 euro | P | |
2.3. | Projekta partneris atbilst Ministru kabineta noteikumos noteiktajam projekta partnera veidam | N/ (NA) | |
2.4. | Projektā ir plānota sabiedrības izpratnes veicināšanas kampaņa, kas ietver vismaz divus informatīvus pasākumus par aktuāliem jautājumiem vides un klimata jomā | N | |
2.5. | Projekta mērķis atbilst Ministru kabineta noteikumos noteiktajam atklātā konkursa mērķim | N | |
2.6. | Projekta iesniegumā aprakstīti klimata pārmaiņu riski, kas pamato ietekmi uz piesārņojuma izplatīšanos | P | |
2.7. | Iedzīvotāju skaits administratīvajā teritorijā, kur tiek īstenota sanācija un kas pēc projekta īstenošanas gūs labumu no samazināta piesārņojuma riska, ir vismaz 4000 | N | |
2.8. | Projekta mērķis atbilst nacionālajiem attīstības plānošanas dokumentiem | N | |
2.9. | Projekta iesniegumā plānotie sasniedzamie rezultāti ir precīzi definēti, pamatoti un izmērāmi, un projekts veicinās programmas rezultāta un iznākuma rādītāju sasniegšanu | P | |
2.10. | Projektu paredzēts īstenot vēsturiski piesārņotā vietā, kur nevar piemērot principu "piesārņotājs maksā", jo persona, kas ir atbildīga par piesārņojuma radīšanu, valstī vairs nepastāv, kā arī nav tieša tās saistību un pienākumu pārņēmēja un valsts vai pašvaldības institūcijas nevarēja novērst šāda piesārņojuma rašanos | N | |
2.11. | Projektu paredzēts īstenot vietā, kas reģistrēta piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrā un saskaņā ar reģistra datiem ir atzīta par piesārņotu vietu | N | |
2.12. | Nekustamais īpašums, kura teritorijā atrodas vēsturiski piesārņotā vieta, ir valsts vai pašvaldības īpašums un ir projekta iesnieguma iesniedzēja īpašumā vai valdījumā | N | |
2.13. | Saskaņā ar projekta iesniegumu programmas līdzfinansējuma: | ||
2.13.1. | intensitāte nepārsniedz Ministru kabineta noteikumos noteikto maksimālo programmas līdzfinansējuma intensitāti | N | |
2.13.2. | apmērs nav mazāks par Ministru kabineta noteikumos noteikto pieļaujamo minimālo apmēru vai nav lielāks par noteikto maksimālo apmēru | N | |
2.14. | Projekta iesniegumā iekļautās attiecināmās izmaksas, darbības un izmaksu pozīcijas atbilst Ministru kabineta noteikumiem, tai skaitā nepārsniedz noteiktos izmaksu ierobežojumus | P | |
2.15. | Projekta izmaksu un ieguvumu analīze izstrādāta atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumam (tai skaitā ekonomiskā analīze, alternatīvu analīze, risku analīze, projekta finansēšanas plāns, projekta naudas plūsmas plāns, fiksēto izmaksu analīze pēc sanācijas darbu veikšanas, līdzfinansējuma saņēmēja kredītsaistību apjoms, sanācijas (tai skaitā būvdarbu) indikatīvā tāme) | P | |
2.16. | Projektā paredzētās darbības plānots pabeigt līdz 2024. gada 30. aprīlim | P | |
2.17. | Iesniegumā sniegtā informācija apliecina, ka projekta iesniedzējs nodrošinās projekta rezultātu ilgtspējību un ka monitoringa izmaksas pēc sanācijas ir atbilstoši plānotas | P | |
2.18. | Projekta iesnieguma iesniedzējam ir pietiekama administrēšanas, īstenošanas un finanšu kapacitāte projekta īstenošanai | N | |
2.19. | Projekta iesniegumā nav iekļautas darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts: | Jāatbilst vismaz vienam no apakškritērijiem | |
2.19.1. | projekta ietvaros sanācijai paredzētā teritorija ir publiski pieejama | P | |
2.19.2. | projekta ietvaros atbalsts plānotajām aktivitātēm neatbilst vismaz vienai no komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm, kuras norādītas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā (apakškritēriju vērtē, ja 2.19.1. apakškritērijā ir saņemts negatīvs vērtējums) | ||
3. Kvalitātes kritēriji | |||
3.1. | Projekta gatavības pakāpe, veicot vēsturiski piesārņotās vietas izpēti (pēdējā gada laikā pirms projekta iesniegšanas veikta detalizēta izpēte): | Jāiegūst vismaz 1 punkts | |
3.1.1. | nav uzsākta ietekmes uz vidi novērtējuma vai ietekmes sākotnējā izvērtējuma procedūra (ja attiecināms) vai nav izstrādāts sanācijas uzdevums, vai nav noteikts piesārņojošo vielu apjoms un nav fiksēti piesārņojuma avoti, vai nav noteikta plānotā sanācijas metode | 0 | |
3.1.2. | ir uzsākta vai pabeigta ietekmes uz vidi novērtējuma vai ietekmes sākotnējā izvērtējuma procedūra (ja attiecināms), izstrādāts sanācijas uzdevums, noteikts piesārņojošo vielu apjoms un fiksēti piesārņojuma avoti, kā arī ir noteikta plānotā sanācijas metode | 1 | |
3.1.3. | ir uzsākta vai pabeigta ietekmes uz vidi novērtējuma vai ietekmes sākotnējā izvērtējuma procedūra (ja attiecināms), izstrādāts sanācijas uzdevums, noteikts piesārņojošo vielu apjoms un fiksēti piesārņojuma avoti, kā arī ir noteikta plānotā sanācijas metode, ir sagatavots pamatots veicamo darbu saraksts un laika grafiks | 3 | |
3.1.4. | ir uzsākta vai pabeigta ietekmes uz vidi novērtējuma vai ietekmes sākotnējā izvērtējuma procedūra (ja attiecināms), izstrādāts sanācijas uzdevums, noteikts piesārņojošo vielu apjoms un fiksēti piesārņojuma avoti, noteikta plānotā sanācijas metode, ir sagatavots pamatots veicamo darbu saraksts un laika grafiks, izstrādāta tehniskā specifikācija sanācijas darbu iepirkumam | 5 | |
3.2. | Ja projekta ietvaros plānots veikt augsnes sanāciju – teritorijā konstatētie augsnes un grunts kvalitātes normatīvi norāda, ka: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.2.1. | ir pārsniegts piesardzības robežlielums (B vērtība) | 1 | |
3.2.2. | ir pārsniegts kritiskais robežlielums (C vērtība) | 3 | |
3.3. | Ja projekta ietvaros plānots veikt sanāciju ūdens vidē – teritorijā konstatētie ūdens vai grunts kvalitātes normatīvi norāda, ka: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.3.1. | ir konstatētas ūdens videi bīstamas ķīmiskas vielas un to daudzums pārsniedz gada vidējo koncentrāciju virszemes ūdeņos vai robežlielumu pazemes ūdeņos, vai grunts kvalitātes pirmo robežlielumu | 1 | |
3.3.2. | ir konstatētas prioritāri bīstamās vielas un to daudzums pārsniedz maksimāli pieļaujamo koncentrāciju virszemes ūdeņos vai robežlielumu pazemes ūdeņos, vai grunts kvalitātes otro robežlielumu | 3 | |
3.4. | Piesārņotās vietas teritorija Baltijas jūras rīcības programmā: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.4.1. | nav iekļauta t. s. karsto punktu (Hot Spots) sarakstā kā aktīva vieta | 0 | |
3.4.2. | ir iekļauta t. s. karsto punktu (Hot Spots) sarakstā kā aktīva vieta | 3 | |
3.5. | Piesārņotās vietas teritorija: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.5.1. | nav iekļauta Natura 2000 tīklā | 0 | |
3.5.2. | ir iekļauta Natura 2000 tīklā | 1 | |
3.6. | Iedzīvotāju skaits administratīvajā teritorijā, kur tiek īstenota sanācija un kas pēc projekta īstenošanas gūs labumu no samazināta piesārņojuma riska, ir: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.6.1. | no 4000 līdz 10 000 (neieskaitot) | 0 | |
3.6.2. | no 10 000 līdz 30 000 | 3 | |
3.6.3. | vairāk nekā 30 000 | 5 | |
3.7. | Projekta aktivitāšu īstenošanai: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.7.1. | nav piesaistīts Norvēģijas projekta partneris | 0 | |
3.7.2. | ir piesaistīts projekta partneris – valsts, pašvaldības vai privāta, vai nevalstiskā organizācija, kas reģistrēta kā juridiska persona Norvēģijā, un tas sniedz ieguldījumu projekta mērķu sasniegšanā | 2 | |
3.8. | Sabiedrības izpratnes veicināšanas kampaņas īstenošanā: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.8.1. | nav iesaistīts projekta partneris – nevalstiska organizācija | 0 | |
3.8.2. | ir iesaistīts projekta partneris – nevalstiska organizācija | 2 | |
3.9. | Projektā plānotā sabiedrības izpratnes veicināšanas kampaņa ietver: | Kritērijs dod papildu punktus | |
3.9.1. | divus sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumus par aktuāliem jautājumiem vides un klimata jomā, sniedzot aprakstu par plānotajām aktivitātēm un mērķa grupu iesaisti | 1 | |
3.9.2. | vismaz trīs sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumus par aktuāliem jautājumiem vides un klimata jomā, sniedzot aprakstu par plānotajām aktivitātēm un mērķa grupu iesaisti | 2 | |
3.9.3. | vismaz trīs sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumus par aktuāliem jautājumiem vides un klimata jomā un Norvēģijas finanšu instrumenta ieguldījumu un lomu vides kvalitātes uzlabošanā un piesārņojuma riska mazināšanā, sniedzot aprakstu par plānotajām aktivitātēm un mērķa grupu iesaisti | 3 |
Piezīmes.
1. N – ja saņemts negatīvs vērtējums, projekta iesniegumu noraida.
2. P – ja saņemts negatīvs vērtējums, var pieņemt lēmumu par projekta apstiprināšanu ar nosacījumu (projekta iesniedzējs nodrošina atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā laikā), izņemot gadījumu, ja negatīvs vērtējums saņemts 2.19.1. apakškritērijā.
3. NA – neattiecas. Ja norādītais kritērijs nav attiecināms uz konkrēto projekta iesnieguma iesniedzēju, projektu šajā kritērijā nevērtē.