Noteikumu projekts

23-TA-263
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.Prioritātes “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” projektu “Sabiedrības brīdināšanas sistēmas ABS+ ieviešana” un  “Katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas izveide un ieviešana” īstenošanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 13.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno projektus “Sabiedrības brīdināšanas sistēmas ABS+ ieviešana” (turpmāk – ABS+ projekts) un “Katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas izveide un ieviešana” (turpmāk – KaZa projekts), (turpmāk - projekti);
1.2.
projektu mērķi;
1.3.
projektiem pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu iesniedzējiem un projekta sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Projektu mērķi:
2.1.
ABS + projekta mērķis ir valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas ietvaros ieviest sabiedrības brīdināšanas risinājumu par tiešiem un draudošiem ārkārtas notikumiem, kas ļauj nosūtīt brīdinājumu, izmantojot šūnu apraides tehnoloģiju;
2.2.
KaZa projekta mērķis ir ieviest informācijas sistēmu, kas ļaus veikt notikuma analīzi par zaudējuma apmēriem, izstrādāt rīcības programmas, plānus un tiesību aktus, plānot pasākumus un resursus, lai novērstu vai mazinātu apdraudējuma atgadīšanos, ka arī, lai izpildītu Latvijas starptautiskās apņemšanās.
3.
Projektus īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
4.
Projektu īstenošanu nodrošina Iekšlietu ministrija kā atbildīgā iestāde.
5.
Projektu politikas mērķi, sasniedzamie rezultāti un iznākuma rādītāju vērtības:
5.1.
Politikas mērķa iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2024. gada 31. decembrim (starpposma vērtība): investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām, sasniedz 3 292 660 euro;
5.2.
Politikas mērķa iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2029. gada 31. decembrim: investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām, sasniedz 3 563 300 euro.
5.3.
ABS+ projekts
5.3.1.
rezultāta rādītāji – līdz 2024. gada 31. decembrim:
5.3.1.1.
brīdinājuma paziņojumi par ārkārtas notikumiem, katastrofām un katastrofas draudiem kā arī par rīcību notikuma gadījumā tiek sūtīti sabiedrībai, izmantojot šūnu apraides risinājumu, sasniedzot un informējot dažādas sabiedrības grupas katastrofu skartajās teritorijās;
5.3.1.2.
brīdinājumu paziņojumu sūtīšana sabiedrībai tiek īstenota atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi prasībām.
5.3.2.
iznākuma rādītāji – līdz 2029. gada 31. decembrim:
5.3.2.1.
pabeigts projekts par ABS + ieviešanu  un parakstīts pieņemšanas - nodošanas akts par ABS + nodošanu ekspluatācijā;
5.3.2.2.
sabiedrības brīdināšanas sistēma ABS+ ir integrēta ar elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēju brīdinājuma paziņojumu nosūtīšanai;
5.3.2.3.
sabiedrība ir informēta un izglītota par iespējām un prasībām brīdinājumu paziņojumu saņemšanai.
5.3.3.
politikas mērķa rezultātu rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2029. gada 31. decembrim ir, ka jaunu un jauninātu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji - 1 411 679.
5.4.
KaZa projekts
5.4.1.
rezultāta rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2026. gada 31. decembrim: pabeigts projekts par KaZa informācijas sistēmas ieviešanu  un parakstīts pieņemšanas - nodošanas akts par tās nodošanu ekspluatācijā;
5.4.2.
iznākuma rādītāji – līdz 2029. gada 31. decembrim:
5.4.2.1.
tiek nodrošināta informācijas apkopošanas, strukturēšanas un analīzes iespēja par katastrofu izraisītiem zaudējumiem;
5.4.2.2.
informācijas sistēmā esošās informācijas izmantošana katastrofu izraisīto seku zaudējumu aprēķinam;
5.4.2.3.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieki ir apmācīti izmantot datu analīzes rīku un ģeogrāfisku datu analīzes rīku;
5.4.2.4.
pabeigts projekts par KaZa informācijas sistēmas ieviešanu  un parakstīts pieņemšanas - nodošanas akts par tās nodošanu ekspluatācijā;
5.4.3.
politikas mērķa rezultātu rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2029. gada 31. decembrim: jaunu un jauninātu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji – 50.
6.
Projektiem pieejamais kopējais attiecināmais finansējums:
6.1.
ABS+ projektam ir pieejami 3 225 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 741 250 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 483 750 euro;
6.2.
KaZa projektam ir pieejami 338 300 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 287 555 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 50 745 euro;
6.3.
valsts budžeta atbalsta intensitāte – 15 procenti;
6.4.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte – 85 procenti.
II.Prasības projektu iesniedzējam un projektu sadarbības partnerim
7.
Projektu iesniedzēja un finansējuma saņēmēja funkcijas projektu īstenošanas ietvaros pilda Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.
8.
Šo noteikumu 9. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā projekta iesniedzējs kā sadarbības partneri iesaista Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.
9.
Projektu iesniedzēja pienākums ir uzkrāt datus par horizontālo principu “Klimatdrošināšana”.
10.
Projektu iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi – finanšu analīzi un ekonomisko analīzi – un pievieno to projekta iesniegumam. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projektu iesniedzējs nodrošina, ka projektu kopējie ieguvumi un ietaupījumi ir lielāki par projekta investīciju un darbības izmaksām visā projektu pārskata periodā.
III.Projektu atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
11.
Projektu ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
11.1.
informācijas sistēmu iegāde un izstrāde;
11.2.
informācijas sistēmu ieviešana;
11.3.
informācijas sistēmu integrācija ar ārējām sistēmām;
11.4.
informācijas sistēmu ieviešanas kvalitātes kontrole, auditi;
11.5.
IKT infrastruktūras iegāde un konfigurācija;
11.6.
projekta vadība;
11.7.
informatīvā kampaņa par informācijas sistēmas ieviešanu;
11.8.
publicitātes pasākumi par projektu īstenošanu atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
12.
Projektu attiecināmās izmaksas ietver:
12.1.
informācijas sistēmu projektēšanas, izstrādes vai iegādes, ieviešanas izmaksas:
12.1.1.
informācijas sistēma projektēšanas, izstrādes vai iegādes iepirkuma tehniskās specifikācijas izstrādes izmaksas;
12.1.2.
izvēlētai izstrādes metodei atbilstošas dokumentācijas izstrādes izmaksas;
12.1.3.
informācijas sistēmas projektējuma izmaksas, tai skaitā informācijas sistēmu arhitektūras, lietotāju saskarnes un citu projektējumu izstrāde saskaņā ar izvēlēto izstrādes metodi;
12.1.4.
programmatūras licenču iegādes izmaksas, t.sk. sistēmām, ar kurām projekta ietvaros paredzēta integrācija;
12.1.5.
informācijas sistēmas programmatūras izstrādes, pielāgošanas un konfigurēšanas izmaksas, tai skaitā integrācijas saskarņu izstrādes izmaksas;
12.1.6.
informācijas sistēmas integrācijas saskarņu izstrāde un integrācija ar citām sistēmām;
12.1.7.
datu importa un migrācijas veikšanas izmaksas;
12.1.8.
informācijas sistēmas testēšanas izmaksas;
12.1.9.
informācijas sistēmas administratoru un lietotāju apmācību izmaksas;
12.1.10.
programmatūras lietotāja un administratora lietošanas atbalsta materiālu, tai skaitā interaktīvu materiālu un rokasgrāmatu izstrādes izmaksas;
12.1.11.
informācijas sistēmas izstrādes vai iegādes kvalitātes kontroles izmaksas, lietojamības, drošības, veiktspējas auditi;
12.1.12.
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras pakalpojumu izmaksas projekta īstenošanas nodrošinājumam, tai skaitā mākoņdatošanas un saistīto pakalpojumu izmaksas informācijas sistēmu izstrādes un ieviešanas nodrošināšanai projekta laikā.
12.2.
datu centru un skaitļošanas infrastruktūras tehniskās infrastruktūras un tās darbināšanai nepieciešamās ražotāja sērijveida programmatūras iegādes izmaksas, kas nepieciešamas projekta mērķu sasniegšanai:
12.2.1.
serveru tehnikas un tās uzstādīšanai nepieciešamās infrastruktūras iegādes izmaksas;
12.2.2.
datu masīvu iekārtu iegādes izmaksas;
12.2.3.
sērijveida programmatūras iegādes izmaksas, tai skaitā licenču un uzturēšanas atbalsta atjauninājumu izmaksas licenču vai programmatūras darbības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus;
12.2.4.
tehniskās infrastruktūras un ražotāja sērijveida programmatūras uzstādīšanas un konfigurēšanas izmaksas;
12.2.5.
datu pārraides tīklu iekārtu iegādes izmaksas datu savienojumu vai datu transformācijas pieslēguma nodrošināšanai.
12.3.
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas ietver projekta vadībā un īstenošanā iesaistīto ekspertu atalgojuma izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem un radušās, pamatojoties uz darba līgumu, vienošanos vai rīkojumu par papildu pienākumu veikšanu projekta īstenošanas laikā, uz uzņēmuma līguma pamata, vai uz pakalpojumu līguma pamata;
12.3.1.
ar projekta darbībām tieši saistīto projekta vadības un īstenošanas personāla komandējumu izmaksas;
12.3.2.
finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem projekta aktivitāšu īstenošanai un vadīšanai nepieciešamās informācijas un komunikācijas tehnoloģiju aparatūras un iekārtu iegādes vai nomas, kā arī biroja aprīkojuma izmaksas;
12.3.3.
ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 34. panta 2. punkta prasībām.
13.
Projektu ietvaros atbalstāmās darbības, kas minētas šo noteikumu 10. punktā un vienlaikus sekmē šo noteikumu 5. punktā minētā projektu mērķu sasniegšanu. Šo noteikumu 5. punktā minētās darbības tiek veiktas, piemērojot Publisko iepirkumu likumu, ciktāl attiecīgās darbības neveic projektu īstenošanā iesaistīto institūciju personāls. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
14.
Projektu iesniedzējs nodrošina, ka projektu iesniegumā plānotās izmaksas netiek segtas no līdzekļiem, kas paredzēti citiem specifiskiem atbalsta mērķiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros.
15.
Pievienotās vērtības nodoklis uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
16.
Ja pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona un tā nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā kā pašnodarbināta persona, attiecināmas ir arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
17.
Sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas pēc sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
18.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partnera pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partnera īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un nodrošinot demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem.
IV.Projektu īstenošanas nosacījumi
19.
Maksimālais projektu īstenošanas ilgums ir pieci gadi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim:
19.1.
ABS + projekta īstenošanas laiks līdz 2024. gada 31. decembrim;
19.2.
KaZa projekta īstenošanas laiks līdz 2026. gada 31. decembrim.
20.
Sadarbības partneris nodrošina to darbību īstenošanu, kas attiecas uz tā atbildības jomu.
21.
Informācijas sistēmas izstrādātājs saņem no finansējuma saņēmēja noslēguma maksājumu, kas nevar būt mazāks par 20 procentiem no informācijas sistēmas izstrādes līgumcenas, tikai pēc tam, kad ir parakstīts nodošanas un pieņemšanas akts par informācijas sistēmas izstrādi un ieviešanu un finansējuma saņēmējs ir pārliecinājies, ka izstrādātā informācijas sistēma vai elektroniskais pakalpojums atbilst iepirkuma līgumā ietvertajiem uzdevumiem.
22.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta īstenošanas pabeigšanas brīdī projekta ietvaros izveidotā vai attīstītā informācijas sistēma vai izveidotais vai pilnveidotais elektroniskais pakalpojums ir ieviests produktīvajā darbībā atbilstoši apstiprinātajam projekta iesniegumam.
23.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka informācija par projekta ietvaros izstrādātajām vai attīstāmajām informācijas sistēmām un tajās apstrādātajiem informācijas resursiem gan sistēmu projektēšanas, gan ieviešanas posmos tiek pilnīgi un savlaicīgi reģistrēta valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas reģistrā no brīža, kad tas ir pieejams.
24.
Saskaņā ar principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumu, projektiem ir paredzama nenozīmīga ietekme uz vides mērķiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds