Noteikumu projekts

21-TA-1797
Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka centralizēto eksāmenu (turpmāk – eksāmens) saturu un norises kārtību akreditētās vispārējās izglītības programmās.
2.
Eksāmenu norisi nodrošina:
2.1.
Valsts izglītības satura centrs (turpmāk – centrs) un pašvaldības izglītības speciālists vai izglītības pārvaldes iestāde (turpmāk – pašvaldības atbildīgā amatpersona) kopīgi ar izglītības iestādēm, kas atrodas attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā;
2.2.
centrs kopīgi ar augstskolām.
3.
Pašvaldības atbildīgā amatpersona un izglītības iestādes vadītājs ir tiesīgs šajos noteikumos minēto pienākumu veikšanai pilnvarot citu amatpersonu.
4.
Eksāmenu norisē izmanto Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmu (turpmāk – informācijas sistēma).
5.
Izglītības iestādes vadītājs norīko personu ar informācijas sistēmas lietotāja piekļuves tiesībām, lai tā veiktu izglītojamo reģistra pārbaudi, lejupielādētu pārbaudes darbu materiālu, augšupielādētu izglītojamo izpildītos pārbaudes darbu materiālus un veiktu citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.
 
6.
Eksāmenus drīkst kārtot:
6.1.
izglītības iestādē, kura īsteno akreditētas pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programmas, ja attiecīgajā mācību gadā izglītības iestādē mācās izglītojamie, kuriem nepieciešams kārtot eksāmenus;
 
6.2.
augstskolā, ar kuru centrs ir noslēdzis sadarbības līgumu par eksāmenu organizēšanu.
 
7.
Izglītības iestādē, kura atrodas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību organizē ne mazāk kā 15 izglītojamiem. Pārējās izglītības iestādēs eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību organizē ne mazāk kā 10 izglītojamiem. Ja attiecīgajā izglītības iestādē izglītojamo skaits, kas kārto eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību, neatbilst šajā punktā minētajām prasībām, pašvaldības atbildīgā amatpersona, saskaņojot ar centru, ir tiesīga organizēt eksāmenu attiecīgajā iestādē, informācijas sistēmā norādot tā norises vietu un izglītojamo skaitu. Ja centrs nesaskaņo eksāmena norises vietu un izglītojamo skaitu, pašvaldības atbildīgā amatpersona organizē apvienoto eksāmenu.
8.
Apvienotais eksāmens ir pašvaldības atbildīgās amatpersonas noteiktā izglītības iestādē organizēts eksāmens gadījumos, ja izglītojamo skaits neatbilst šo noteikumu 7.punktā noteiktajam skaitam. Apvienotajā eksāmenā piedalās izglītojamie no divām vai vairākām izglītības iestādēm.
9.
Pašvaldības atbildīgā amatpersona atbilstoši izglītības iestāžu apstiprinātajiem izglītojamo pieteikumiem informācijas sistēmā reģistrē apvienotos eksāmenus ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā eksāmena norises dienas.
10.
Izglītojamais eksāmenu:
10.1.
mācību gadā drīkst kārtot vienu reizi;
10.2.
mācību priekšmetā, kuru iespējams kārtot vairākos apguves līmeņos, attiecīgajā mācību gadā drīkst kārtot tikai vienā līmenī – vispārīgajā, optimālajā vai augstākajā.
11.
Ja izglītojamais eksāmenu nenokārto vai vēlas uzlabot iegūto vērtējumu, attiecīgo eksāmenu izglītojamais atkārtoti var kārtot nākamajā mācību gadā.
12.
Ja izglītojamais eksāmenu kārto atkārtoti, sekmju izrakstā ieraksta visu sertifikātu numurus.
13.
Izglītības iestādes vadītājs nodrošina, lai izglītojamie līdz attiecīgā mācību gada 1.decembrim un atkārtoti ne vēlāk kā līdz attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienai tiktu informēti par šo noteikumu prasībām. Izglītojamie informācijas sistēmā veic atzīmi, ka ir iepazinušies ar šiem noteikumiem.
II.Eksāmenu satura izveides kārtība
14.
Centrs atbilstoši valsts pamatizglītības standartam un valsts vispārējās vidējās izglītības standartam izstrādā katra eksāmena programmu, kurā norāda:
 
14.1.
eksāmena mērķi un adresātu;
14.2.
vērtēšanas saturu;
14.3.
eksāmena darba uzbūvi;
14.4.
eksāmenu piekļuves nosacījumus;
14.5.
nepieciešamo resursu nodrošinājumu; 
14.6.
vērtēšanas kārtību un kritērijus; 
14.7.
palīglīdzekļus, kurus atļauts izmantot eksāmena laikā.
15.
Centrs apstiprina eksāmenu programmas un līdz attiecīgā mācību gada otrā semestra sākumam ievieto centra tīmekļvietnē un informācijas sistēmā.
16.
Eksāmenu materiālus izstrādā centrs saskaņā ar centra apstiprinātām eksāmenu programmām.
17.
Eksāmens var būt rakstisks vai kombinēts (rakstu un mutvārdu daļa vai rakstu un praktiskā daļa). Eksāmenu vai to daļu var izpildīt informācijas sistēmā.
18.
Centrs ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms pirmā eksāmena norises dienas informācijas sistēmā publicē sarakstu ar eksāmenos praktiskās daļas veikšanai nepieciešamajām ierīcēm, piederumiem un vielām.
19.
Centrs ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms pirmā eksāmena norises dienas publicē savā informācijas sistēmā ieraksta programmatūru vai tās atjauninātās versijas vai citu eksāmena norisei nepieciešamo programmatūru.
20.
Eksāmena materiāls, e-materiāls, atvasinājums un pavairotais atvasinājums ir ierobežotas pieejamības informācija līdz attiecīgā eksāmena norises beigām. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina, lai to aprite izglītības iestādē notiktu, ievērojot normatīvos aktus, kas regulē ierobežotas pieejamības informācijas aizsardzību. Personas, kurām darba pienākumu pildīšanai ir pieeja eksāmena materiālam, veic atzīmi sistēmā, ka tās ir iepazinušās ar minētajiem noteikumiem un apņemas tos ievērot.
 
III.Eksāmenu norises grafiks un ar eksāmeniem saistīto darbību norises laiki
21.
Eksāmeni izglītības iestādē notiek saskaņā ar izglītības iestādes sastādītu eksāmenu norises grafiku, kas ievadīts informācijas sistēmā un kurā ir norāde par katra eksāmena norises vietu, laiku, rakstu daļas vadītāju (turpmāk – eksāmena vadītājs), mutvārdu daļas intervētāju un praktiskās daļas vadītāju. Izglītības iestāde eksāmenu grafiku sastāda un ievada informācijas sistēmā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienas.
22.
Centrs nosaka norises laikus šādām ar eksāmenu saistītām darbībām (turpmāk – valsts pārbaudes darbu norises darbību laiki):
 
22.1.
aploksnes ar eksāmena materiāliem atvēršana;
22.2.
eksāmena materiāla elektroniskās versijas (turpmāk – e-materiāls) lejupielādes laiks informācijas sistēmā un e-materiāla atvasinājumu veidošana papīra formā; 
22.3.
eksāmena un tā daļu izpildes sākums un beigas; 
22.4.
aizpildīto eksāmena materiālu sakārtošana, ievietošana aploksnēs un aplokšņu aizlīmēšana;
22.5.
eksāmena, mutvārdu daļas ieraksta lietojumprogrammatūras (turpmāk – ieraksta programmatūra) izmantošana un audioierakstu vai videoierakstu augšupielāde informācijas sistēmā;
22.6.
eksāmenu praktiskās daļas izpildes protokolu augšupielāde informācijas sistēmā;
22.7.
atbalsta pasākumu piemērošana izglītojamam ar speciālām vajadzībām, kuram ir Valsts pedagoģiski medicīniskās atzinums (turpmāk – izglītojamais ar speciālām vajadzībām).
23.
Informāciju par valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem centrs ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms pirmā eksāmena norises dienas publicē centra tīmekļvietnē un informācijas sistēmā. 
 
24.
Ja izglītības iestāde nevar nodrošināt eksāmena norisi atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem, piemēram, interneta vai elektroenerģijas padeves traucējumi, izglītības iestādes vadītājs par to nekavējoties informē centru. Centrs izglītības iestādei nosaka citus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un nekavējoties veic atzīmi informācijas sistēmā.
 
IV.Atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālajām vajadzībām
25.
Centrs nosaka atšķirīgus eksāmena norises darbību laikus un atbalsta pasākumus izglītojamiem ar speciālajām vajadzībām, kuriem ir Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par atbilstošas izglītības programmas īstenošanu vai par izglītojamā speciālajām vajadzībām un atbalsta pasākumu nepieciešamību vispārējās izglītības apguvē.
 
26.
Ja eksāmenu kārto izglītojamais ar speciālām vajadzībām, izglītības iestādes vadītājs ne vēlāk kā sešas nedēļas pirms pirmā eksāmena norises dienas nosūta centram izglītojamo sarakstu, kurā norāda izglītojamā vārdu, uzvārdu, personas kodu, eksāmena nosaukumu, atbalsta pasākumus un ar centru saskaņotos papildu atbalsta pasākumus, kuri tiks piemēroti eksāmenā. 
 
27.
Informāciju par valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem un atbalsta pasākumiem izglītojamam ar speciālām vajadzībām centrs ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms pirmā eksāmena norises dienas nosūta attiecīgās izglītības iestādes vadītājam.
 
28.
Izglītojamais vai viņa likumiskais pārstāvis var atteikties no atbalsta pasākumu piemērošanas, iesniedzot attiecīgu iesniegumu izglītības iestādes vadītājam.
29.
Eksāmenos var ietvert tikai tos atbalsta pasākumus, kādi minēti Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumā un kādus izglītojamais ir saņēmis izglītības programmas īstenošanas procesā.
30.
Ja izglītojamam pēc attiecīgā mācību gada pirmā semestra veselības stāvokļa izmaiņu dēļ ir radusies nepieciešamība pēc atbalsta pasākumiem eksāmenos par vispārējo vidējo izglītību, atbalsta pasākumu raksturu un apmēru iesaka Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija.
V.Pieteikšanās eksāmenu kārtošanai
31.
No attiecīgā mācību gada 1.novembra līdz 15.decembrim informācijas sistēmā:
31.1.
izglītības iestāde piesaka izglītojamos vispārējās pamatizglītības eksāmeniem, pamatojoties uz 9.klases izglītojamo iesniegumu, kurā norādīti eksāmeni, kurus izglītojamais kārtos.
31.2.
eksāmena novērotājus (turpmāk – novērotājs);
31.3.
izglītojamais vispārējās vidējās izglītības eksāmeniem piesakās, atzīmējot, kurus eksāmenus un kādā mācību apguves līmenī kārtos;
32.
Ne vēlāk kā sešas nedēļas pirms pirmā eksāmena izglītojamie, ja nepieciešams (piemēram, izglītojamais vēlas mainīt iepriekš izvēlētos eksāmenus vai kārtot papildu eksāmenu), informācijas sistēmā veic izmaiņas un apstiprina pieteikumus eksāmeniem un iepazīstas ar eksāmenu norises kārtību, veicot par to atzīmi informācijas sistēmā.
33.
Izglītojamais, kurš apgūst pamatizglītības programmu tālmācības formā un zina, ka nevarēs ierasties uz eksāmenu noteiktajā laikā, informē izglītības iestādi, un tā, pamatojoties uz izglītojamā vai pilnvarotās personas pieteikumu, sešas nedēļas līdz pirmā eksāmena norisei informācijas sistēmā norāda, ka izglītojamais eksāmenu kārtos laikā, kas paredzēts izglītojamiem, kuri noteiktajā laikā nevar kārtot eksāmenus attaisnojošu iemeslu dēļ.
 
34.
Izglītojamais, kurš apgūst vidējās izglītības programmu tālmācības formā un zina, ka nevarēs ierasties uz eksāmenu noteiktajā laikā, informācijas sistēmā sešas nedēļas līdz pirmā eksāmena norisei norāda informāciju, ka eksāmenu kārtos laikā, kas paredzēts izglītojamajiem, kuri noteiktajā laikā nevar kārtot eksāmenus attaisnojošu iemeslu dēļ.
35.
Persona, kura ir ieguvusi atestātu par vispārējo vidējo izglītību vai diplomu par profesionālo vidējo izglītību un kurai nepieciešams kārtot eksāmenu, lai saņemtu vispārējās vidējās izglītības sertifikātu:
35.1.
to kārto augstskolā, ar kuru centrs ir noslēdzis sadarbības līgumu par eksāmenu organizēšanu;
35.2.
ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms attiecīgā eksāmena norises dienas iesniedz augstskolā rakstisku iesniegumu, norādot eksāmenus, kurus vēlas kārtot. Atbildīgā augstskolas amatpersona divu darbdienu laikā nodrošina personas iesniegumā norādīto eksāmenu reģistrēšanu informācijas sistēmā.
36.
Augstskolu, ar kurām centrs ir noslēdzis sadarbības līgumus par eksāmenu organizēšanu, sarakstu centrs līdz attiecīgā mācību gada otrā semestra sākumam ievieto centra tīmekļvietnē. 
 
37.
Izglītojamais ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms eksāmena norises dienas informācijas sistēmā pievieno eksāmena attiecīgā mācību priekšmeta eksāmena piekļuves materiālus. Izglītības iestādes vadītājs uzdod attiecīgā mācību priekšmeta pedagogam izvērtēt iesniegtos piekļuves materiālus. Pedagogs materiālus izvērtē ne vēlāk kā sešas nedēļas pirms eksāmena norises dienas un vērtējumu ievada informācijas sistēmā. Izglītojamie, kuri eksāmenu kārto augstskolā, piekļuves materiālus neiesniedz.
 
VI.Sagatavošanās eksāmeniem
38.
Pašvaldības atbildīgā amatpersona ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms eksāmena norises dienas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai, pašvaldībām savstarpēji vienojoties, vairāku pašvaldību administratīvajās teritorijās esošajās izglītības iestādēs norīko un informācijas sistēmā norāda: 
38.1.
eksāmena novērotājus (turpmāk – novērotājs);
38.2.
mutvārdu daļas vērtētājus;
38.3.
katra apvienotā eksāmena vadītājus, mutvārdu daļas intervētājus, praktiskās daļas vadītājus.
39.
Eksāmena vadītājs nodrošina eksāmena norises organizāciju atbilstoši šo noteikumu prasībām un attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. Eksāmena vadītājs nedrīkst būt attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs.
40.
Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs vai praktiskās daļas vadītājs nodrošina eksāmena mutvārdu daļas vai praktiskās daļas norises organizāciju atbilstoši šo noteikumu prasībām un attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs vai praktiskās daļas vadītājs ir attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs.
41.
Eksāmena mutvārdu daļas vērtētājs izglītības iestādē ir citas izglītības iestādes attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, kurš novērtē izglītojamā sasniegumus eksāmenu mutvārdu daļā. Ja pašvaldība nevar nodrošināt citas izglītības iestādes pedagogu, tad mutvārdu daļas vērtētājs var būt izglītības iestādes attiecīgā mācību priekšmeta vai jomas pedagogs.
 
42.
Novērotājs ir pedagogs no citas izglītības iestādes, pašvaldības atbildīgā amatpersona vai persona, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi līgumu, vai augstskolas atbildīgā persona, kas uzrauga eksāmena norises atbilstību šo noteikumu prasībām un attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem.
43.
Eksāmena vadītājs, mutvārdu daļas vērtētājs vai novērotājs nedrīkst būt attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, klases audzinātājs, tēvs, māte (aizbildnis), brālis, māsa, vectēvs, vecāmāte vai laulātais izglītojamam, kurš kārto eksāmenu. Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs nedrīkst būt tēvs, māte (aizbildnis), brālis, māsa, vectēvs, vecāmāte vai laulātais izglītojamam, kurš kārto eksāmenu.
 
44.
Izglītības iestādes vadītājs, eksāmena vadītājs, mutvārdu daļas intervētājs, praktiskās daļas vadītājs, novērotājs līdz eksāmena norises dienai informācijas sistēmā apliecina, ka ir iepazinies ar eksāmena norises kārtību, pārbaudes darba norises darbību laikiem, darba pienākumiem un informācijas neizpaušanas nosacījumiem.  
45.
Mutvārdu vērtētājs līdz attiecīgā eksāmena norisei iepazīstas ar centra apstiprinātajiem mutvārdu daļas vērtēšanas kritērijiem un apstiprina informācijas sistēmā, ka iepazinies ar vērtēšanas kritērijiem.
46.
Eksāmena novērošanā var piedalīties Izglītības kvalitātes valsts dienesta (turpmāk – dienests) pārstāvji (turpmāk – dienesta novērotājs) un personas, ar kurām centrs ir noslēdzis līgumu par eksāmenu novērošanu (turpmāk – centra novērotājs). Dienesta novērotājs un centra novērotājs eksāmena novērošanā piedalās visu eksāmena vai tā daļas norises darbību laiku. Dienesta novērotājs un centra novērotājs nevar piedalīties eksāmena novērošanā, ja viņš ir tēvs, māte (aizbildnis), brālis, māsa, vectēvs, vecāmāte vai laulātais izglītojamam, kurš kārto eksāmenu.
47.
Dienests reģistrē informācijas sistēmā dienesta novērotāju, kurš informācijas sistēmā atzīmē, ka iepazinies ar novērotāja pienākumiem. Dienesta novērotājs eksāmena laikā vai tajā pašā dienā pēc eksāmena aizpilda informācijas sistēmā novērošanas veidlapu.
 
48.
Centrs reģistrē informācijas sistēmā centra novērotāju, kurš informācijas sistēmā atzīmē, ka iepazinies ar novērotāja pienākumiem. Centra novērotājs eksāmena laikā vai tajā pašā dienā pēc eksāmena aizpilda informācijas sistēmā novērošanas veidlapu.
49.
Izglītības iestādes vadītājs:
 
49.1.
nodrošina, lai izglītojamie veiktu šo noteikumu 32.punktā noteikto pienākumu;
49.2.
ne vēlāk kā piecas nedēļas pirms eksāmena norises dienas informācijas sistēmā pārbauda eksāmenam pieteikto izglītojamo sarakstu (turpmāk – izglītojamo kodu saraksts), nepieciešamības gadījumā veic izglītojamo kodu saraksta aktualizēšanu;
49.3.
ne vēlāk kā vienu nedēļu pirms attiecīgā eksāmena norises dienas sastāda eksāmena mutvārdu vai praktiskās daļas sarakstu, kurā norāda eksāmena norises darbību laiku un telpu, kurā izglītojamais kārtos eksāmena mutvārdu vai praktisko daļu.
50.
Izglītības iestādes vadītājs atbilstoši katra eksāmena specifikai nodrošina:
50.1.
atsevišķu galdu un krēslu katram izglītojamam eksāmena rakstu daļā (galdi vai soli ir novietoti atstatu (vismaz viena metra attālumā) cits no cita vai attālums starp monitoriem ir vismaz 1 m, izņemot, ja tie novietoti viens otram pretī);
 
50.2.
izglītojamo darba vietu atrašanos vismaz divu metru attālumā citu no citas vai norobežošanu ar atdalošām plāksnēm drošības apsvērumu dēļ, ja eksāmenā tiek veikts praktiskais darbs;
 
50.3.
nepieciešamo datortehniku ar interneta pieslēgumu, ja eksāmens notiek tiešsaistē;
50.4.
praktiskās daļas veikšanai katram izglītojamajam nepieciešamās ierīces un vielas;
50.5.
audio, video atskaņotāju vai datortehniku, kas nodrošina audio vai video atskaņošanu katrā eksāmena telpā, kurā tas nepieciešams atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos noteiktajam, kā arī audio, video vai datortehniku mutvārdu vai praktiskās daļas eksāmenu ierakstiem un vērtēšanai;
 
50.6.
pulksteni, kas tiek novietots eksāmena telpā izglītojamiem redzamā vietā, izņemot, ja eksāmena attiecīgo daļu kārto elektroniski.
VII.Eksāmenu materiālu piegāde
51.
Centrs nosaka eksāmenu materiālu papīra formātā piegādes vietu un laiku un par to informē pašvaldības atbildīgās amatpersonas ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms pirmā eksāmena norises dienas.
52.
Par eksāmenu materiālu piegādi augstskolā centrs vienojas ar augstskolu šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajā sadarbības līgumā.
53.
Centrs eksāmenu materiālus iesaiņo slēgtā aploksnē (turpmāk – aploksne) atbilstoši izglītojamo skaitam, kas sešas nedēļas pirms eksāmena norises dienas reģistrēts informācijas sistēmā.
54.
Centrs nodrošina aplokšņu piegādi pašvaldībām slēgtā iepakojumā (turpmāk – paka), kurā ievietots pavadraksts. Pavadrakstā norāda katrai izglītības iestādei paredzēto aplokšņu skaitu.
55.
Eksāmena materiālu piegādi veic fiziska vai juridiska persona, ar kuru centrs noslēdzis līgumu par paku piegādi, vai centra pilnvarota amatpersona (turpmāk – piegādātājs).
56.
Centrs piegādātājam nodod pakas un noformē pavadzīmi, kurā norāda paku skaitu.
57.
Piegādātājs pakas nodod attiecīgās pašvaldības atbildīgajai amatpersonai.
58.
Pieņemot pakas, pašvaldības atbildīgā amatpersona pārliecinās:
58.1.
par paku neskartību un skaita atbilstību pavadzīmē norādītajam skaitam;
58.2.
par aplokšņu skaita atbilstību pavadrakstā norādītajam skaitam.
59.
Ja tiek konstatēts pakas bojājums, paku skaita neatbilstība pavadzīmē norādītajam skaitam, aplokšņu skaita neatbilstība pavadrakstā norādītajam skaitam vai aploksnes bojājums, pašvaldības atbildīgā amatpersona vismaz divu amatpersonu (izglītības iestāžu vadītāju vai divu citas pašvaldības atbildīgo amatpersonu) klātbūtnē sastāda aktu, raksturojot bojājumu vai norādot iztrūkuma apmēru, kā arī nekavējoties par to ziņo centram. Centrs dod norādījumus turpmākajai darbībai ar eksāmenu materiāliem.
60.
Pašvaldības atbildīgā amatpersona:
60.1.
līdz aplokšņu nodošanai attiecīgās izglītības iestādes vadītājam vai citas pašvaldības atbildīgajai amatpersonai nodrošina to uzglabāšanu;
60.2.
nodod pašvaldības izglītības iestādēm paredzētās aploksnes attiecīgās izglītības iestādes vadītājam;
60.3.
nodod aploksnes citas pašvaldības atbildīgajai amatpersonai, ja pašvaldībai piegādātas citas pašvaldības izglītības iestādei adresētas aploksnes.
61.
Pašvaldības atbildīgā amatpersona aploksnes izglītības iestāžu vadītājiem vai citas pašvaldības atbildīgajām amatpersonām nodod iepriekš norādītās telpās. Katrs izglītības iestādes vadītājs vai citas pašvaldības atbildīgā amatpersona pavadrakstā parakstās par aplokšņu saņemšanu.
62.
Izglītības iestādes vadītājs pēc aplokšņu saņemšanas no pašvaldības atbildīgās amatpersonas līdz to atvēršanas brīdim saskaņā ar attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem nodrošina aplokšņu uzglabāšanu neatvērtā veidā.
63.
Eksāmena e-materiālu (atsevišķa daļa vai viss materiāls) centrs ievieto informācijas sistēmā saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem.
64.
Informācijas sistēmas lietotājs saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem izglītības iestādes vadītāja tiešā klātbūtnē informācijas sistēmā saņem e-materiālu un izdrukā to papīra formātā (turpmāk – atvasinājums). Izglītības iestādes vadītājs nodrošina atvasinājuma pavairošanu papīra formātā. 
65.
Informācijas sistēmas lietotājs saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem izglītības iestādes vadītāja tiešā klātbūtnē informācijas sistēmā saņem audio vai video materiālu, pavairo, saglabā datu nesējos atbilstoši eksāmena telpu skaitam un nodod izglītības iestādes vadītājam. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina audio vai video ierakstu nodošanu eksāmena vadītājam. Atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem audio vai video materiālu, mutvārdu biļetes informācijas sistēmā var saņemt arī eksāmena vadītājs, mutvārdu daļas intervētājs eksāmena telpā.

 
VIII.Sagatavošanās eksāmena norisei eksāmena dienā
66.
Novērotājs, ierodoties eksāmena norises vietā, uzrāda izglītības iestādes vadītājam personu apliecinošu dokumentu.
67.
Aploksni ar eksāmena rakstu daļas materiāliem izglītības iestādes vadītājs atver eksāmena vadītāja, novērotāja un divu izglītojamo pārstāvju klātbūtnē 30 minūtes pirms eksāmena sākuma. Ja izglītības iestādē izglītojamo skaits, kuri kārto konkrēto eksāmenu, pārsniedz 75, izglītības iestādes vadītājs eksāmena rakstu daļas materiālus atver eksāmena vadītāja, novērotāja un divu izglītojamo pārstāvju klātbūtnē 45 minūtes pirms eksāmena sākuma.
68.
Izglītības iestādes vadītājs pārbauda eksāmena materiālu skaita atbilstību pieteikto izglītojamo skaitam, kuri kārto konkrēto eksāmenu, un sastāda aktu par saņemto eksāmena rakstu daļas materiālu sadali.
69.
Ja eksāmena materiāli ir bojāti vai to skaits neatbilst pieteikto izglītojamo skaitam, kuri kārto konkrēto eksāmenu, izglītības iestādes vadītājs eksāmena vadītāja un novērotāja klātbūtnē pavairo eksāmena materiālus nepieciešamajā skaitā. Šādā gadījumā sastādītā akta par saņemto eksāmena rakstu daļas materiālu sadali kopiju nogādā centrā.
 
70.
Ja izglītības iestādes vadītājs ir saņēmis aploksni ar eksāmena materiāliem, kuri netika pieprasīti, viņš nekavējoties informē centru. Centrs dod norādījumus turpmākajai darbībai ar eksāmena materiāliem.
71.
Izglītības iestādes vadītājs visas neizdalītās eksāmena materiālu lapas apzīmogo ar izglītības iestādes zīmogu, uz katra eksāmena materiālu eksemplāra pirmās lapas uzraksta "ANULĒTS" un parakstās. Ja eksāmena telpā paliek kāds neizdalīts eksāmena materiāls, eksāmena vadītājs uz pirmās lapas uzraksta "ANULĒTS" un parakstās.
72.
Izglītības iestādes vadītājs nodrošina:
72.1.
iespēju eksāmena mutvārdu daļas intervētājam un mutvārdu daļas vērtētājam, praktiskās daļas vadītājam un praktiskās daļas vērtētājam izglītības iestādē netraucēti iepazīties ar attiecīgās dienas mutvārdu vai praktiskās daļas eksāmena materiāliem ne agrāk kā 30 minūtes pirms eksāmena daļas sākuma;
 
72.2.
eksāmena mutvārdu daļas vai praktiskās daļas ierakstam nepieciešamās aparatūras un programmatūras uzstādīšanu un sagatavošanu darbam;
72.3.
stundu pirms eksāmena praktiskās daļas norises telpas un darba vietas sagatavošanu, ko veic praktiskās daļas vadītājs;
72.4.
ka stundu pirms eksāmena izglītības iestādes vadītāja norīkota persona pārbauda, vai datortehnika ir darba kārtībā.
73.
Eksāmena vadītājs:
73.1.
pirms eksāmena norises sākuma novērotāja klātbūtnē tukšā eksāmena telpā pārbauda audio vai video ieraksta atskaņošanas kvalitāti;
73.2.
ne agrāk kā 15 minūtes pirms eksāmena rakstu daļas sākuma ielaiž izglītojamos eksāmena telpā un pārbauda izglītojamo personu apliecinošos dokumentus;
73.3.
eksāmena norisi vada latviešu valodā (izņemot svešvalodu eksāmena mutvārdu daļu);
73.4.
eksāmena laikā nav tiesīgs skaidrot izglītojamiem eksāmena saturu.
74.
Ja izglītojamais nokavē eksāmena sākumu, viņam ir tiesības iesaistīties eksāmena norisē un kārtot eksāmenu. Eksāmena izpildes laiks šādā gadījumā netiek pagarināts.
IX.Pārkāpumu konstatēšana eksāmena laikā
75.
Izglītojamie eksāmena laikā var lietot tikai tos nepieciešamos resursus un līdzekļus, kas norādīti konkrētā eksāmena programmā.
 
76.
Ja izglītojamais eksāmena laikā lieto eksāmena programmā neminētus palīglīdzekļus, traucē darbu citiem izglītojamiem vai nestrādā patstāvīgi, eksāmena vadītājs pieprasa izglītojamā rakstisku paskaidrojumu. Pēc paskaidrojuma sniegšanas eksāmena vadītājs izraida izglītojamo no eksāmena telpas. Izglītojamā darbs netiek vērtēts. Attiecīgo eksāmenu izglītojamais atkārtoti var kārtot nākamajā mācību gadā.
77.
Pēc eksāmena norises beigām par izglītojamā izraidīšanu no eksāmena telpas eksāmena vadītājs, novērotājs un izglītības iestādes vadītājs sastāda aktu. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina aktu un izglītojamā paskaidrojumu ievietošanu informācijas sistēmā eksāmena dienā.
78.
Ja novērotājs eksāmena norises gaitā konstatē pārkāpumus, viņš eksāmena dienā iesniedz ziņojumu informācijas sistēmā. Ziņojumā arī eksāmena vadītājam ir tiesības rakstiski paust savu viedokli par konstatētajiem pārkāpumiem. 
 
79.
Izglītības iestādes vadītājs nākamajā darba dienā pēc eksāmena norises informācijas sistēmā pārbauda, vai nav iesniegts ziņojums par pārkāpumiem eksāmena laikā. Ja saņemts ziņojums, vienas darba dienas laikā izglītības iestādes vadītājs, eksāmena vadītājs ir tiesīgs informācijas sistēmā sniegt skaidrojumu par  saņemto ziņojumu.
80.
Ja augstskolā novērotājs eksāmena norises gaitā konstatē pārkāpumus, eksāmena norises dienā novērotājs uzraksta ziņojumu par konstatētajiem pārkāpumiem un augstskolas atbildīgā persona to iesniedz informācijas sistēmā.
81.
Ja dienesta novērotājs vai centra novērotājs eksāmena norises gaitā konstatē pārkāpumus, viņš informācijas sistēmā aizpilda ziņojuma veidlapu un informē izglītības iestādes vadītāju. Eksāmena vadītājs sniedz paskaidrojumu centram par dienesta novērotāja vai centra novērotāja konstatētajiem pārkāpumiem, un izglītības iestādes vadītājs nodrošina eksāmena norises dienā paskaidrojumu ievietošanu informācijas sistēmā.
82.
Ja novērotājs, centra novērotājs vai dienesta novērotājs pārkāpj šo noteikumu prasības, eksāmena vadītājs uzraksta ziņojumu par konstatētajiem pārkāpumiem un izglītības iestādes vadītājs to eksāmena norises dienā iesniedz informācijas sistēmā.
83.
Ja augstskolā novērotājs pārkāpj šo noteikumu prasības, eksāmena vadītājs ziņojumu eksāmena norises dienā iesniedz informācijas sistēmā.
X.Eksāmena rakstu daļas norise
84.
Eksāmena telpā atrodas izglītojamie, kuri kārto eksāmenu, eksāmena vadītājs, novērotājs, kā arī var atrasties centra novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs.
85.
Ja eksāmena rakstu daļas norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 84.punktā minētajām personām eksāmena telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki.
86.
Pildot eksāmena rakstu daļu, izglītojamie eksāmena telpā sēž pie galdiem vai solos pa vienam izglītojamo kodu secībā.
87.
Izglītojamā ar speciālām vajadzībām, kuram ir dzirdes traucējumi, darba vietu eksāmena telpā nosaka eksāmena vadītājs.
88.
Izglītojamie ar speciālām vajadzībām, kuriem ir noteikts atšķirīgs eksāmena norises darbību laiks un atbalsta pasākumi, kas var traucēt pārējo izglītojamo darbu, eksāmenu kārto atsevišķā telpā.
89.
Eksāmena izpildes valoda ir latviešu valoda, izņemot eksāmenus svešvalodu mācību priekšmetos.
90.
Eksāmena rakstu daļas darba materiālus izglītojamais aizpilda ar pildspalvu, izmantojot tumšu, neizdzēšamu tinti.
91.
Izglītojamais, kas ir pabeidzis eksāmena rakstu daļu, pēc kuras saskaņā ar eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem ir paredzēts starpbrīdis vai eksāmena beigas, eksāmena darbu nodod eksāmena vadītājam un atstāj eksāmena telpu.
92.
Ārkārtas gadījumos (veselības stāvokļa vai fizioloģisku iemeslu dēļ) eksāmena vadītājs var atļaut eksāmena rakstu daļas norises laikā vienlaikus iziet no telpas ne vairāk kā vienam izglītojamam iepriekš norīkotas personas pavadībā. Šādā gadījumā izglītojamais savu rakstu darbu atstāj eksāmena vadītājam, kurš uz izglītojamā veiktā rakstu darba ar pildspalvu atzīmē prombūtnes laiku. Izglītojamam eksāmena izpildes laiks netiek pagarināts. Ja eksāmena vadītājs atļauj iziet no telpas izglītojamam ar speciālām vajadzībām, eksāmena izpildes laiks tiek pagarināts ne ilgāk par 10 minūtēm.
 
93.
Eksāmena vadītājs eksāmena telpā rakstu daļas darbus izglītojamo kodu secībā, aktu par nepiedalīšanos kādā eksāmena daļām, ja tas uzrakstīts, ievieto aploksnēs, aploksnes aizlīmē saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. Eksāmena vadītājs un novērotājs parakstās uz aizlīmētās aploksnes, kurā atrodas eksāmena darbi.
94.
Eksāmena vadītājs nodrošina aizlīmēto aplokšņu ar aizpildītajiem eksāmenu darbiem neaizskaramību līdz nodošanai izglītības iestādes vadītājam apzīmogošanai un parakstīšanai. 
XI.Eksāmena mutvārdu daļas norise
95.
Katrā eksāmena mutvārdu daļas telpā atrodas izglītojamie, kuri kārto eksāmenu, viens eksāmena mutvārdu daļas intervētājs un viens mutvārdu daļas vērtētājs, kā arī var atrasties centra novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs. 
96.
Ja eksāmena mutvārdu daļas norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 95.punktā minētajām personām eksāmena mutvārdu daļas telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki.
97.
Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs:
 
97.1.
savu darbību organizē atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem un attiecīgā eksāmena materiālos esošo uzdevumu nosacījumiem;
97.2.
atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem un izglītības iestādes vadītāja sastādītajam eksāmena mutvārdu daļas sarakstam uzaicina vienu vai vairākus izglītojamos ienākt eksāmena telpā un uzaicina izglītojamo izvēlēties vienu no eksāmena mutvārdu daļas uzdevumiem;
97.3.
izmanto eksāmena mutvārdu daļas uzdevumus atkārtoti, ja izglītojamā izvēlei palicis viens uzdevums;
97.4.
ievieto izglītojamo ieraksta laiku sarakstu (turpmāk – atbilžu reģistrs) aploksnē un nodod to izglītības iestādes vadītājam apzīmogošanai un parakstīšanai.
98.
Eksāmena mutvārdu daļas norisi ieraksta datnēs, izmantojot attiecīgās iestādes datortehniku un centra izstrādāto ieraksta programmatūru atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos noteiktajai kārtībai.
99.
Eksāmena mutvārdu daļas vērtētājs:
99.1.
izglītības iestādē noklausās izglītojamā atbildi, novērtē to saskaņā ar vērtēšanas kritērijiem un ieraksta vērtējumu informācijas sistēmā, neapspriežot to ar eksāmena mutvārdu daļas intervētāju;
99.2.
nodrošina eksāmena mutvārdu daļas materiālu uzglabāšanu un neaizskaramību izglītības iestādē starpbrīžu laikā.
100.
Pēc mutvārdu daļas beigām izglītības iestādes vadītāja norīkota persona mutvārdu daļas vērtētāja klātbūtnē izglītojamo atbildes ieraksta datu nesējā un izdrukā ieraksta programmatūras automātiski sagatavoto atbilžu reģistru. Datu nesēju ar izglītojamo atbildēm un atbilžu reģistru uzglabā izglītības iestādē līdz nākamā mācību gada sākumam un iesniedz centram pēc centra rakstveida pieprasījuma.
101.
Pēc mutvārdu daļas beigām eksāmena vadītājs nodrošina tūlītēju eksāmena mutvārdu daļas atbilžu un ieraksta programmatūras automātiski sagatavoto atbilžu reģistra augšupielādi informācijas sistēmā.
XII.Eksāmena praktiskās daļas norise
102.
Katrā eksāmena praktiskās daļas telpā uz katriem 15 izglītojamajiem atrodas vismaz viens eksāmena praktiskās daļas vadītājs un viens novērotājs, kā arī var atrasties centra novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs.
103.
Ja eksāmena praktiskās daļas norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 102.punktā minētajām personām eksāmena praktiskās daļas telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki.
104.
Eksāmena praktiskās daļas vadītājs uzaicina izglītojamo ienākt eksāmena telpā atbilstoši izglītības iestādes vadītāja sastādītajam eksāmena praktiskās daļas sarakstam.
105.
Ja izglītojamais eksāmena praktiskās daļas laikā traucē citus izglītojamos vai rada veselībai un dzīvībai bīstamu situāciju, eksāmena vadītājs pieprasa izglītojamā rakstisku paskaidrojumu. Pēc paskaidrojuma sniegšanas eksāmena vadītājs izraida izglītojamo no eksāmena telpas. Izglītojamā darbs netiek vērtēts.
106.
Eksāmena praktiskās daļas vadītājs:
106.1.
savu darbību organizē atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem un attiecīgā eksāmena materiālos esošo uzdevumu nosacījumiem;
106.2.
drīkst izglītojamam nepieciešamības gadījumā sniegt tehnisku palīdzību, par to praktiskās daļas vērtētājs veic atzīmi vērtēšanas protokolā.
106.3.
nodrošina eksāmena praktiskās daļas materiālu uzglabāšanu un neaizskaramību izglītības iestādē starpbrīžu laikā.
XIII.Eksāmena, tā daļas norise tiešsaistē
107.
Stundu pirms eksāmena vai tās daļas norises, eksāmena vadītājs:
107.1.
pārbauda, vai eksāmena telpa ir piemērota eksāmena norisei, vai ir interneta pieslēgums, vai informācijas sistēma darbojas un ir pieejama visās darbstacijās;
107.2.
nepieciešamības gadījumā veic datortīkla apsekošanu vai datortehnikas maiņu.
108.
Eksāmena telpā uz katriem 15 izglītojamiem ir vismaz viens eksāmena vadītājs un viens novērotājs, kā arī var atrasties centra novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs.   
109.
Ja eksāmena norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 108. punktā minētajām personām eksāmena telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki.
110.
Eksāmena vadītājs:
110.1.
eksāmena nodrošināšanai drīkst izmantot tikai atsevišķu datoru, kurā drīkst atvērt tikai informācijas sistēmu un noteiktus informācijas avotus atbilstoši eksāmena programmai;
110.2.
informācijas sistēmā 15 minūtes pirms eksāmena sākuma uzzina izglītības iestādei piešķirto eksāmena uzsākšanas paroli, kuru nedrīkst izpaust izglītojamiem;
 
110.3.
ielaiž izglītojamos eksāmena telpā ne agrāk par 15 minūtēm pirms eksāmena sākuma;
110.4.
nodrošina, ka katram izglītojamam ir dators un papīra lapa melnrakstam;
 
110.5.
nodrošina, lai izglītojamam eksāmena laikā interneta pārlūkprogrammā būtu atvērti tikai eksāmena uzdevumi un netiktu lietotas citas datorprogrammas (izņemot, ja eksāmena programmā vai uzdevumos it noteikta citu datorprogrammu vai informācijas avotu lietošana).
111.
Pildot eksāmenu tiešsaistē, izglītojamie eksāmena telpā sēž pie datoriem izglītojamo kodu secībā.
112.
Izglītojamais pirms pārbaudes sākuma autorizējas informācijas sistēmā, eksāmena vadītājs katra izglītojamā datorā ievada piešķirto eksāmena uzsākšanas paroli.
113.
Eksāmena uzdevumu izpildes laiku atbilstoši norises darbību laikiem kontrolē informācijas sistēmas vide.
114.
Izglītojamais, kas ir pabeidzis eksāmena daļu, pēc kuras saskaņā ar eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem ir paredzēts starpbrīdis, vai eksāmenu, iesniedz darbu informācijas sistēmā, pārliecinoties, ka tiek parādīta apstiprinoša atbilde, un atstāj eksāmena telpu. Beidzoties eksāmenu izpildes laikam eksāmenu darbs tiek iesniegts automātiski.
 
115.
Ārkārtas gadījumos (veselības stāvokļa vai fizioloģisku iemeslu dēļ) eksāmena vadītājs var atļaut pārtraukt eksāmena norisi tiešsaistē un vienlaikus iziet no telpas ne vairāk kā vienam izglītojamam iepriekš norīkotas personas pavadībā. Izglītojamam eksāmena izpildes laiks netiek pagarināts. Ja eksāmena vadītājs atļauj iziet no telpas izglītojamam ar speciālām vajadzībām, eksāmena vadītājs eksāmena izpildes laiku drīkst pagarināt ne ilgāk par 10 minūtēm.
 
XIV.Eksāmenu darbu nogādāšana un citi organizatoriski pasākumi pēc eksāmena norises
116.
Ja izglītojamais nepiedalās kādā no eksāmena daļām, eksāmena vadītājs vai mutvārdu daļas intervētājs, vai praktiskās daļas vadītājs veic atzīmi informācijas sistēmā par izglītojamā nepiedalīšanos kādā no eksāmena daļām. Novērotājs apstiprina veiktās atzīmes par izglītojamo nepiedalīšanos kādā no eksāmena daļām..
117.
Eksāmena vadītājs vai mutvārdu daļas intervētājs novērotāja klātbūtnē nodod izglītības iestādes vadītājam aizlīmētās un parakstītās aploksnes ar izglītojamo eksāmenu materiāliem.
118.
Izglītības iestādes vadītājs:
118.1.
nodrošina atvērto aplokšņu, kurās bija eksāmenu materiāli, uzglabāšanu izglītības iestādē vienu mēnesi pēc attiecīgā eksāmena norises dienas;
118.2.
ar izglītības iestādes zīmogu apzīmogo līmējumu vietās aploksnes, kurās ievietoti izglītojamo aizpildītie eksāmenu darbi, mutvārdu daļas atbilžu reģistrs, parakstās uz tām un nodrošina aplokšņu nogādāšanu centrā ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc eksāmena daļas norises beigām.
119.
Izglītības iestādes atbildīgā persona ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc eksāmena norises apstiprina informācijas sistēmā to izglītojamo sarakstus, kuri:
119.1.
piedalījušies eksāmenā;
119.2.
attaisnojošu iemeslu dēļ nav ieradušies uz eksāmenu noteiktajā laikā un kuriem nepieciešams to kārtot.
120.
Izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nav ieradušies uz eksāmenu noteiktajā laikā un kuriem nepieciešams to kārtot, eksāmena laiku nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā.
XV.Saņemto ziņojumu par pārkāpumiem eksāmena laikā izskatīšana
121.
Centrs izveido procedūras komisiju, kas izskata saņemtos ziņojumus par pārkāpumiem eksāmena norises gaitā un pieņem lēmumu par vērtējumu konkrētā uzdevumā, eksāmena daļā un visā eksāmenā.
122.
Procedūras komisijas sastāvā iekļauj vismaz vienu Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvi, vienu dienesta pārstāvi, vismaz trīs centra pārstāvjus un vismaz trīs citu eksāmenu norises nodrošināšanā iesaistīto institūciju pārstāvjus.
123.
Procedūras komisija anulē izglītojamā eksāmena darba, tā daļas vai atsevišķu uzdevumu vērtējumu, ja:
123.1.
eksāmena darbā, tā daļā vai atsevišķos uzdevumos lasāmi cilvēka cieņu aizskaroši izteikumi;
123.2.
eksāmena darbs, tā daļa vai atsevišķi uzdevumi ir aizpildīti ar zīmuli (izņemot zīmējumus);
123.3.
eksāmena darbā, tā daļā vai atsevišķos uzdevumos ir konstatētas nepamatotas atšķirības starp zīmējumu un aprēķinu vai tekstu;
123.4.
vairāku izglītojamo eksāmena darbi, to daļas vai uzdevumi veikti vienveidīgi (konstatējot, ka darbs nav veikts patstāvīgi);
123.5.
eksāmena darba uzdevumi veikti, izmantojot palīglīdzekļus, kuri nav atļauti attiecīgā eksāmena programmā;
123.6.
konstatēts, ka eksāmena darbs ir plaģiāts.
124.
Centrs par procedūras komisijas pieņemto lēmumu paziņo izglītības iestādei un nepieciešamības gadījumā informācijas sistēmā maina vērtējumu. 
125.
Ja pieļauta kļūda sagatavotajā eksāmena materiālā, procedūras komisija lemj par eksāmena uzdevuma vai tā daļas vērtējuma ieskaitīšanu vai anulēšanu visiem izglītojamiem, kuri kārtojuši attiecīgo eksāmenu.
XVI.Eksāmena vērtēšana, iegūtā vērtējuma pārskatīšana
126.
Eksāmenu darbu vērtēšanu centrā nodrošina centrs sadarbībā ar izglītības pārvaldes iestādēm. Nepieciešamo vērtētāju – attiecīgā mācību priekšmeta pedagogu – skaitu atbilstoši informācijas sistēmā reģistrētajiem izglītojamo pieteikumiem nosaka centrs.
127.
Centra piesaistītais eksāmena darbu vērtētājs ir nokārtojis centra izstrādātu pārbaudījumu un atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
127.1.
ir attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, kas ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā kā pedagogs vispārējās vidējās izglītības programmās vai pamatizglītības programmās;
127.2.
ir attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, kas ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā kā pedagogs vispārējās vidējās izglītības programmās vai pamatizglītības programmās;
127.3.
ir pensionēts attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs;
127.4.
ir izglītības metodiķis.
128.
Centrs piecu nedēļu laikā pēc attiecīgā mācību gada beigām eksāmenu rezultātus (veselos procentos, bez aritmētiskās noapaļošanas) katrā daļā un visā darbā:
128.1.
publisko informācijas sistēmā;
128.2.
ieraksta centra izsniegtajā sertifikātā.
129.
Ja izglītojamais atbrīvots no kādas eksāmena daļas, tad par šo daļu lēmumā vērtējuma nav un kopējais procents tiek izteikts no tām daļām, kurās izglītojamais piedalījies.
130.
Mēneša laikā pēc rezultātu publicēšanas informācijas sistēmā izglītojamais vai viņa likumiskais pārstāvis, ja izglītojamais ir nepilngadīgs, var apstrīdēt eksāmena rezultātu, iesniedzot iesniegumu, izmantojot attiecīgu e-pakalpojumu valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.lv.
131.
Centra vadītājs apstiprina apelācijas komisiju, kura sastāv no vismaz trim centra pārstāvjiem un vismaz diviem attiecīgā eksāmena vērtētājiem. Apelācijas komisijā neiekļauj eksāmena vērtētāju, kura vērtējums tiek apstrīdēts.
132.
Apelācijas komisija izskata no izglītojamiem vai viņu likumiskajiem pārstāvjiem saņemtos iesniegumus, pārskata eksāmenā piešķirto vērtējumu un pieņem lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
133.
Izglītojamā aizpildītos eksāmena darbus centrs uzglabā līdz nākamā mācību gada sākumam, pēc tam tos iznīcina.
XVII.Noslēguma jautājumi
134.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2010.gada 6.aprīļa noteikumus Nr.335 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 57. nr.; 2011, 27. nr.; 2012, 197 nr.; 2017, 159. nr.; 2019, 129. nr.; 2020, 93A nr.).
135.
Noteikumi stājas spēkā 2022.gada 1.septembrī.
 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds