23-TA-1533
Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā
Izdarīt Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 15. nr.; 2008, 24. nr.; 2009, 15. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 193. nr.; 2010, 206. nr.; 2012, 151. nr.; 2013, 106., 241. nr.; 2016, 52. nr.; 2017, 231. nr.; 2020, 250. nr.) šādus grozījumus:
1.
1. pantā:
izteikt 2.1 un 2.2 punktu šādā redakcijā:
"21) komerciālais maršruts – reģionālās nozīmes autobusu maršruts, kurā, pamatojoties uz izsniegto maršruta atļauju, tiek nodrošināti sabiedriskā transporta pakalpojumi maršruta atļaujā norādītajā intensitātē un kvalitātē un kurā pakalpojuma cenu (pakalpojuma tarifu) nosaka pārvadātājs;
22) dotētais maršruts – reģionālās nozīmes maršruts vai pilsētas nozīmes maršruts, kurā, pamatojoties uz pasūtītāja un pārvadātāja noslēgto sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu, tiek nodrošināti valsts vai pašvaldības garantēti noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi;";
izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5) pasūtītājs – valsts, pašvaldība vai plānošanas reģions, kas atbilstoši kompetencei organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus;";
izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
"10) sabiedriskā transporta pakalpojumi – iedzīvotājiem pieejami un pasūtītāja organizēti vai ar Autotransporta direkcijas izsniegto maršruta atļauju saskaņoti, vai uz komerciāliem pamatiem pa dzelzceļu veikti regulārie pasažieru pārvadājumi ar sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, kurus pasažieri var izmantot normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā;";
papildināt ar 14.1 punktu šādā redakcijā:
"141) autotransports pēc pieprasījuma – plānošanas reģiona vai pašvaldības organizēts neregulārais pasažieru pārvadājums ar transportlīdzekli, kuru pasažieris var izmantot normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā;";
papildināt ar 16. un 17. punktu šādā redakcijā:
"16) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs – pārvadātājs, autoosta vai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmis piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, lai nodrošinātu biļešu tirdzniecību;
17) vienotā biļete – biļete, kas apliecina tiesības izmantot sabiedrisko transportlīdzekli vairākos pārvadājumu veidos (reģionālas un pilsētas nozīmes maršrutu tīklā – autobusā, vilcienā, tramvajā vai trolejbusā) un maršrutos."
2.
5. pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"5. pants. Sabiedriskā transporta padomes, Satiksmes ministrijas, Autotransporta direkcijas, plānošanas reģionu un valstspilsētu pašvaldību kompetence sabiedriskā transporta nozarē";
papildināt pirmās daļas 1. punktu pēc vārda "tīklu" ar vārdiem "ņemot vērā pieejamo valsts budžeta finansējumu";
izslēgt pirmās daļas 6. punktu;
izteikt pirmās daļas 7. punktu šādā redakcijā:
"7) sagatavot un iesniegt Satiksmes ministrijai priekšlikumus par valsts budžeta pieprasījumu sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai, ņemot vērā pieejamo valsts budžeta finansējumu, kā arī finansējuma sadalījumu pa pārvadājumu veidiem;";
papildināt ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Satiksmes ministrijas kompetencē ir sabiedriskajam transportam no valsts budžeta piešķirto finanšu līdzekļu sadale un piešķiršana.";
izslēgt trešās daļas 4. punktā vārdus "un piešķiršanu";
papildināt trešo daļu ar 4.1 punktu šādā redakcijā:
"41) sagatavot Sabiedriskā transporta padomei priekšlikumus sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma apjoma un maršrutu tīkla salāgošanai, ņemot vērā sabiedriskajam transportam piešķirto valsts budžeta finanšu līdzekļu apmēru;";
papildināt trešo daļu ar 9. punktu šādā redakcijā:
"9) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijās iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos pa Rail Baltica dzelzceļa līniju.";
papildināt ceturto daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5) organizēt autotransportu pēc pieprasījuma."
3.
6. pantā:
papildināt pirmās daļas pirmo teikumu pēc vārdiem "maršrutu tīklā" ar vārdiem "un kā autotransportu pēc pieprasījuma, personu pieteikumus transporta izmantošanai apkopojot ar zvanu centra un mobilās aplikācijas starpniecību, kuras pakalpojuma sniedzējs ir reģistrēts Autotransporta direkcijas uzturētajā Autopārvadātāju informatīvajā datubāzē Autopārvadājumu likuma 35.2 pantā noteiktajā kārtībā.";
izteikt sestās daļas 4. punktu šādā redakcijā:
"4) minimālo valsts garantēto sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu starp apdzīvotām vietām reģionālās nozīmes maršrutu tīkla valsts pasūtītajā daļā, kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti ar autobusiem (dotētos maršrutos un komerciālos maršrutos, ja papildus autobusu savienojumiem netiek nodrošināta vilcienu satiksme atbilstoši iedzīvotāju pieprasījumam), darbdienās:
a) galvaspilsētas savienojumus ar citām valstspilsētām ar intensitāti vismaz 10 reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par 10,
b) galvaspilsētas savienojumus ar Pierīgu (Jūrmalas valstspilsētu, Mārupes novadu, Jelgavas novadu, Jelgavas valstspilsētu, Olaines novadu, Ķekavas novadu, Ogres novadu, Ogres valstspilsētu, Salaspils novadu, Ropažu novadu, Siguldas novadu, Ādažu novadu, Saulkrastu novadu) ar intensitāti vismaz 20 reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par septiņi,
c) galvaspilsētas savienojumus ar novadu pilsētām un pagastiem, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, ar intensitāti vismaz 10 reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par 10,
d) valstspilsētu (izņemot galvaspilsētu) savienojumus ar novadu pilsētām, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, ar intensitāti vismaz astoņi reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par 10,
e) novada pilsētu, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, savienojumus ar citu novadu pilsētām, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, ar intensitāti vismaz 8 reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par astoņi,
f) novada pilsētu, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, savienojumus ar novada pilsētām un pagastiem, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 3000, ar intensitāti vismaz 8 reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par astoņi,
g) novada pilsētu, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, pilsētas centra savienojumus ar citām pilsētas daļām ar intensitāti vismaz 8 reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par seši,
h) novada pilsētu, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 5000, savienojumus ar novada pilsētām un pagastiem, kur iedzīvotāju skaits ir mazāks par 3000, ar intensitāti vismaz seši reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par seši,
i) tuvējo novadu savstarpējos savienojumus ar intensitāti vismaz četri reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par astoņiem pasažieriem,
j) novada pagastu savienojumus ar novada centru vai tuvāko novada pilsētu ar intensitāti vismaz četri reisi dienā, ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā nav mazāks par pieci,
k) ja vidējais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā ir četri vai mazāks vai pasažieru pārvadāšana ir neregulāra, reisa izpildi var noteikt pēc pieprasījuma, izmantojot M3, M2 vai M1 kategorijas transportlīdzekļus,
l) ja faktiskais gadā pārvadāto pasažieru skaits reisā ir septiņi vai mazāks, reisa izpildi var noteikt ar M1 kategorijas transportlīdzekli,
m) ja pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, pakalpojumu apjomu var palielināt virs minimālā apjoma;";
papildināt sesto daļu ar 5., 6. un 7. punktu šādā redakcijā:
"5) šā panta sestās daļas 4. punktā noteikto reisu skaitu ar 2026. gada 1. janvāri, ņemot vērā iedzīvotāju pieprasījumu un ekonomiskos rādītājus, kurus izskata kopsakarā ar pārvadāto pasažieru skaitu, un nevērtējot reisus, kuri nodrošina autobusu nogādāšanu uz maršruta sākumpunktu vai transportlīdzekļu bāzi (tehniskie reisi), kā arī maršruta pirmos un pēdējos reisus;
6) minimālo valsts garantēto sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu reģionālās nozīmes maršrutu tīkla valsts pasūtītajā daļā, kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti ar vilcieniem (atbilstoši apstiprinātajiem maršrutiem), darbdienās un brīvdienās:
a) 2024. gada apjomā,
b) ja pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, pakalpojumu apjomu var palielināt virs minimālā apjoma;
7) šā panta sestās daļas 5. punktā noteikto nosacījumu izpildi, ja piešķirtais valsts budžeta finansējums ir ierobežots, ņemot vērā šādus principus:
a) atliek pakalpojumu apjoma palielināšanu,
b) samazina pakalpojumu apjomu, kas pārsniedz noteikto minimālo pakalpojumu apjomu, ja tā rezultātā nav paredzama vilcienu ietilpības pārsniegšana,
c) samazina pakalpojumu apjomu Rīgas pilsētas savienojumos ar citām pilsētas daļām, starptautisko lidostu un citām valstspilsētām 50 km rādiusā ap Rīgu periodos ar zemu pasažieru plūsmu līdz vienam reisam stundā katrā virzienā,
d) samazina pakalpojumu apjomu Rīgas pilsētas savienojumos ar novada pilsētām 90 km rādiusā ap Rīgu periodos ar izteikti zemu pasažieru plūsmu līdz vienam reisam divās stundās katrā virzienā, vienlaikus ņemot vērā iespējamo ritošā sastāva apgrozības neefektivitāti (dīkstāvi), kas varētu rasties tā rezultātā,
e) pārskata reisus, kuri ir ieviesti iepriekšējos trijos gados un kuros vidējais pasažieru skaits vismaz sešu mēnešu periodā nav lielāks par 50, un kuru atcelšana vai saīsināšana nerada jaunus tehniskos reisus.";
izteikt 6.2 daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) šā panta sestās daļas 4. punktā un 6.1 daļā minētajos savienojumu maršrutos visus reisus izpildīt pēc pieprasījuma ar M1, M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekli.";
papildināt desmito daļu pēc vārdiem "pakalpojumus maršrutu tīklā" ar vārdiem "un transportu pēc pieprasījuma".
4.
Papildināt 8.1 panta piekto daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5) pārvadātājs nenodrošina to pasažieru uzskaiti, kuriem ir tiesības izmantot Ministru kabineta noteikumos noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus, braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju informācijas sistēmā."
5.
Papildināt ar 9.1 pantu šādā redakcijā:
"9.1 pants. Autotransports pēc pieprasījuma
Autotransportu pēc pieprasījuma plānošanas reģions vai pašvaldība organizē ar maršrutu plānošanas rīka palīdzību, izvērtējot ar zvanu centra un mobilās aplikācijas starpniecību saņemtos personu pieteikumus. Katrs autotransporta maršruts, kas organizēts pēc pieprasījuma, tiek plānots braucēju skaitam un galamērķiem, salāgojot ar reģionālās nozīmes maršrutu. Autotransporta pēc pieprasījuma maršrutu izveides kritērijus, pakalpojuma pieteikšanas, pakalpojuma sniedzēju darbības un pakalpojuma sniegšanas un izmantošanas nosacījumus, kā arī pakalpojuma pieteikšanas un norēķinu kārtību nosaka Ministru kabinets."
Autotransportu pēc pieprasījuma plānošanas reģions vai pašvaldība organizē ar maršrutu plānošanas rīka palīdzību, izvērtējot ar zvanu centra un mobilās aplikācijas starpniecību saņemtos personu pieteikumus. Katrs autotransporta maršruts, kas organizēts pēc pieprasījuma, tiek plānots braucēju skaitam un galamērķiem, salāgojot ar reģionālās nozīmes maršrutu. Autotransporta pēc pieprasījuma maršrutu izveides kritērijus, pakalpojuma pieteikšanas, pakalpojuma sniedzēju darbības un pakalpojuma sniegšanas un izmantošanas nosacījumus, kā arī pakalpojuma pieteikšanas un norēķinu kārtību nosaka Ministru kabinets."
6.
Papildināt 10. pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Satiksmes ministrijas budžeta programmā 31.06.00 "Sabiedriskais transports" pieejamie līdzekļi izmantojami, lai nodrošinātu autotransportu pēc pieprasījuma."
7.
12. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantotajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma vai maršruta atļaujas nosacījumiem nosaka prasības, kuru ieviešana rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu kompensēšanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Kārtību, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē šā panta pirmajā un ceturtajā daļā minētos izdevumus, kā arī kontrolē no valsts budžeta izmaksāto līdzekļu izmantošanas tiesiskumu un pareizību, nosaka Ministru kabinets.";
papildināt ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem komerciālajos maršrutos ar autobusiem vai pa dzelzceļu ir tiesības prasīt valstij kompensēt izdevumus par pārvadātajiem pasažieriem, kuri izmanto Ministru kabineta noteikumos noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus, nepārsniedzot dotētā reģionālā sabiedriskā transporta tarifa apmēru vai braukšanas maksu faktiskajā apmērā, ja tā ir zemāka par dotētā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu. Braukšanas maksas daļu, kas pārsniedz dotētā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu, sedz braukšanas maksas atvieglojuma saņēmējs."
8.
13. pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārdiem "maršrutu tīklā" ar vārdiem "un kā autotransportu pēc pieprasījuma";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā, maršrutā vai reisā sniedz uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata, maršruta atļaujas pamata pārvadājumos ar autobusiem vai uz komerciāliem pamatiem dzelzceļa pārvadājumos.";
papildināt piekto daļu pēc vārdiem "transporta pakalpojumu" ar vārdiem "un autotransporta pēc pieprasījuma";
papildināt ar 6.1 daļu šādā redakcijā:
"(61) Pasažieru neregulāriem pārvadājumiem izmanto autotransportu pēc pieprasījuma, saskaņā ar kuru plānošanas reģions vai pašvaldība apņemas aizvest pasažieri par noteiktu samaksu, bet pasažieris apņemas samaksāt par minēto pakalpojumu.";
9.
14. pantā:
papildināt pirmās daļas pirmo un otro teikumu pēc vārdiem "tīkla maršrutos" ar vārdiem "un autotransportā pēc pieprasījuma";
papildināt otro daļu pēc vārdiem "tīkla maršrutos" ar vārdiem "un autotransportā pēc pieprasījuma".
10.
14.1 pantā:
papildināt otro daļu pēc vārdiem "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" ar vārdiem "izmantojot datu izplatīšanas un pārvaldības platformu";
papildināt 2.1 daļu pēc vārdiem "personu apliecinošiem dokumentiem" ar vārdiem "izmantojot datu izplatīšanas un pārvaldības platformu";
izteikt 2.2 daļu šādā redakcijā:
"(22) Pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, sabiedriskajā transportlīdzeklī elektroniski identificējoties ar personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni). Pilsētas nozīmes maršrutos to personu identifikācijai, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, var izmantot arī valstspilsētas pašvaldības noteiktos elektroniskās identifikācijas līdzekļus, ievērojot atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas atvieglojumu pārvaldības procesus.";
papildināt ar 2.3 daļu šādā redakcijā:
"(23) Šā panta 2.2 daļā noteiktais pienākums, izmantojot no valsts budžeta kompensējamos braukšanas maksas atvieglojumus, sabiedriskajā transportlīdzeklī elektroniski identificēties ar personas apliecību, netiek attiecināts uz tādu pasažieru kategoriju kā pirmsskolas vecuma bērni (bērni, kas saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu nav uzsākuši pamatizglītības apguvi).";
aizstāt 3.1 daļā vārdus "pārvadātājam un biļešu tirgotājam" ar vārdiem "vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai un vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājam";
papildināt ar 3.2 daļu šādā redakcijā:
"(32) Tiesības saņemt un izmantot informācijas sistēmā iekļauto informāciju papildus šā panta pirmajā un trešajā daļā minētajam ir arī plānošanas reģioniem un pašvaldībām, lai nodrošinātu to braucienu elektronisku uzskaiti, kurus transportā pēc pieprasījuma veikuši pasažieri ar valsts noteiktiem braukšanas maksas atvieglojumiem. Lai pamatotu valsts budžeta līdzekļu kompensācijas pieprasījumu, plānošanas reģioni un pašvaldības iesniedz informācijas sistēmā datus par identificēto valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju braucieniem."
11.
Papildināt 15. pantu ar 9. punktu šādā redakcijā:
"9) līgumsodus par sabiedriskā transporta pakalpojumu līguma noteikumu neizpildi vai nepienācīgu izpildi. Sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos iekļaujamos līgumsodus un to apmērus nosaka Ministru kabinets."
12.
19. pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Autotransporta direkcija izveido un uztur vienotu sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, lai nodrošinātu biļešu tirdzniecību dotētajos maršrutos tiešsaistē visās sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības vietās. Vienotajā sabiedriskā transporta biļešu sistēmā organizē un nodrošina pasažieriem sabiedriskā transporta biļešu iegādes iespējas transportlīdzekļos un biļešu tirdzniecības vietās, kā arī pārvadātājiem un biļešu tirdzniecības pakalpojumu sniedzējiem informāciju par biļešu tirdzniecībā pieejamo un pārdoto biļešu veidu, skaitu, braukšanas maksu un citiem nosacījumiem, kas noteikti saskaņā ar normatīvajiem aktiem, sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumiem un šā likuma 17. pantā minētajiem līgumiem.
(2) Piekļuvi un tiesības izmantot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu biļešu tirdzniecībai piešķir Autotransporta direkcija. Piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta:
1) pārvadātājiem, kuriem ir piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos) un uz komerciāliem principiem, biļešu tirdzniecībai uz attiecīgā pārvadātāja apkalpotajiem maršrutiem (reisiem) un vienoto biļešu tirdzniecībai;
2) reģistrētām autoostām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodrošina biļešu tirdzniecību, biļešu tirdzniecību uz autobusu reisiem, kurus apkalpo attiecīgā autoosta, un vienoto biļešu tirdzniecību;
3) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, kurš uz komerciāliem principiem nodrošina biļešu tirdzniecību uz visiem autobusu un vilcienu reisiem un vienoto biļešu tirdzniecību.";
papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Personām, kuras ir minētas šā panta otrās daļas 1. un 2. punktā, piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta automātiski. Personām, kuras ir minētas šā panta trešās daļas 1. un 2. punktā, ir tiesības saņemt piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai kā biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, izpildot šā panta sestās daļas nosacījumus un pilnībā nodalot saimnieciskās darbības izmaksas un ieņēmumus.";
izteikt trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(3) Autotransporta direkcija piešķir piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, ja tas atbilst šādām prasībām:
1) tas ir reģistrēts kādā Eiropas Savienības dalībvalstī atbilstoši komersanta reģistrācijas valsts normatīvo aktu prasībām;
2) tam nav nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu, kuru kopsumma pārsniedz likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto nodokļu (nodevu) parāda kopsummu, no kuras sākot nodokļu administrācija nodrošina publisku informācijas pieejamību;
3) tas ir izpildījis visas Patērētāju tiesību aizsardzības centram rakstveidā iesniegtās apņemšanās novērst konstatētos pārkāpumus un visus tam Patērētāju tiesību aizsardzības centra piemērotos lēmumus;
4) tas ir noslēdzis šā panta devītajā daļā minēto līgumu un nodrošina biļešu tirdzniecību visiem autobusu un vilcienu reisiem, tostarp vienoto biļešu tirdzniecību;
5) tam nav piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas.
(4) Autotransporta direkcija piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam anulē, ja:
1) ir saņemts biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja iesniegums par piekļuves anulēšanu;
2) ir konstatēts, ka biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs neveic norēķinus ar pārvadātāju par pārdotajām biļetēm;
3) ir konstatēts, ka biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs nenodrošina biļešu tirdzniecību visiem autobusu un vilcienu reisiem, tostarp vienoto biļešu tirdzniecību;
4) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja darbībā ir konstatēti būtiski sabiedriskā transporta nozari un komercdarbību reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumi;
5) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, izmantojot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus;
6) ir konstatēts, ka tam ir piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas.
(5) Autotransporta direkcija šā panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētajām personām piešķirto piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai anulē, ja:
1) tiek izbeigts ar pārvadātāju noslēgtais līgums, ar kuru tika piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos);
2) autoostai tiek anulēta vai apturēta reģistrācija vai ja saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto regulējumu autoostas obligāti sniedzamo pakalpojumu klāstā netiek iekļauta biļešu tirdzniecība;
3) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs ir pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus.";
izslēgt astotās daļas otrajā teikumā vārdus "kurus apkalpo attiecīgā autoosta";
izteikt devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Autotransporta direkcija nodrošina, ka vienotajā sabiedriskā transporta biļešu sistēmā biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, kuram tiek piešķirta šā panta trešās daļas 3. punktā minētā piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, pārdodamajām biļetēm noteiktā cena ir par 10 procentiem zemāka nekā tām biļetēm, kuras pārdod pārvadātājs un autoosta, kam piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta automātiski. Papildus Autotransporta direkcijas noteiktajai biļetes cenai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kuram piešķirta šā panta trešajā daļā minētā piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, ir tiesīgs piemērot biļešu tirdzniecības pakalpojuma maksu, nodrošinot, ka kopējā biļetes galīgā cena ir zemāka par tām biļetēm noteikto cenu, kuras pārdod pārvadātājs un autoosta, kam piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta šā panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā.";
papildināt pantu ar desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kuram tiek piešķirta šā panta trešās daļas 3. punktā minētā piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, piekļuvi dzelzceļa apkalpes vietai biļešu tirdzniecības nodrošināšanai saņem atbilstoši dzelzceļa jomu reglamentējošu normatīvo aktu prasībām."
13.
Aizstāt pārejas noteikumu 31. punktā vārdus un skaitļus "no 2024. gada 1. jūlija" ar vārdiem un skaitļiem "no 2026. gada 1. jūlija".
14.
Papildināt pārejas noteikumu 32. punktu ar otro, trešo un ceturto teikumu šādā redakcijā:
"Šā likuma 14.1 panta 2.2 daļu reģionālās nozīmes maršrutos piemēro no 2025. gada 1. jūlija. No 2025. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. decembrim pasažieri, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta un kuri vēl nav saņēmuši personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni), ir tiesīgi izmantot braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes sabiedriskajā transportlīdzeklī, neidentificējoties ar personas apliecību. Šā likuma 14.1 panta 2.2 daļas piemērošanu attiecībā uz valsts kompensējamo braucienu elektronisko identifikāciju ar personas apliecību pilsētas nozīmes maršrutos valstspilsētas pašvaldības nodrošina ne vēlāk kā no 2026. gada 1. janvāra."
15.
Papildināt pārejas noteikumus ar 35., 36. un 37. punktu šādā redakcijā:
"35. Šā likuma 14.1 panta otrajā daļā norādītā informācija, tostarp personas dati, kas apliecina personas tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, jāiekļauj informācijas sistēmā no Fizisko personu reģistra, izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu, no brīža, kad ir izveidots attiecīgs tehniskais risinājums, bet ne vēlāk kā no 2026. gada 1. janvāra.
36. Šā likuma 15. panta 9. punktu piemēro sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumiem, ko pasūtītājs un pārvadātājs noslēguši pēc šīs normas spēkā stāšanās.
37. Šā likuma grozījumi, kas paredz 1. panta 5. punkta izteikšanu jaunā redakcijā un 1. panta papildināšanu ar 6.1 un 14.1 punktu, 5. panta ceturtās daļas papildināšanu ar 5. punktu, 6. panta pirmās daļas papildināšanu ar vārdiem "un kā autotransportu pēc pieprasījuma, personu pieteikumus transporta izmantošanai apkopojot ar zvanu centra un mobilās aplikācijas starpniecību", papildināšanu ar 9.1 pantu, 13. panta pirmās daļas papildināšanu ar vārdiem "un kā autotransportu pēc pieprasījuma", piektās daļas papildināšanu ar vārdiem "un autotransporta pēc pieprasījuma" un papildināšanu ar 6.1 daļu, 14. panta pirmās daļas pirmā un otrā teikuma un otrās daļas papildināšanu ar vārdiem "un autotransportā pēc pieprasījuma" un 14.1 panta papildināšanu ar 3.2 daļu, stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Ministru kabinets līdz 2026. gada 1. janvārim izdod šā likuma 6. panta pirmajā daļā un 13. panta piektajā daļā minētos noteikumus, kas attiecas uz autotransportu pēc pieprasījuma."
Satiksmes ministrs A. Švinka