MK vēstule

<<=TAP_NOS_PAK_DATUMS>>
25-TA-2332
Latvijas Republikas Saeimai
Par speciālo pensiju tiesnešiem un prokuroriem

Ministru kabinets ir izvērtējis izdienas pensiju sistēmu, kas šobrīd iekļauj arī tādas tiesu varas institūciju amatpersonas kā tiesneši un prokurori. Ministru kabinets secinājis, ka attiecībā uz personām, kuras tiks ieceltas tiesneša vai prokurora amatā pēc 2027. gada 1. janvāra, būtu rosināma diskusija parlamentā par atteikšanos no izdienas pensijas, tās vietā paredzot pēc būtības atbilstošāku nodrošinājumu – speciālo pensiju.

 Satversmes 92. pants garantē ikvienam aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā. Tiesību uz taisnīgu tiesu īstenošana ir priekšnoteikums visu pārējo tiesību aizsardzībai. Neatkarīga tiesu vara ir demokrātiskas valsts iekārtas pamatpīlārs, jo cilvēktiesību aizsardzība lielā mērā ir atkarīga no spēcīgas, taisnīgas un neatkarīgas tiesu varas. Neatkarīga un taisnīga tiesa ir galvenais elements, kas indivīdu var pasargāt pret viņa tiesību pārkāpumiem un valsts varas patvaļu. Tiesnešu neatkarība nav pašmērķis, bet gan līdzeklis demokrātijas un tiesiskuma nodrošināšanai un stiprināšanai, kā arī obligāts priekšnosacījums tiesību uz taisnīgu tiesu īstenošanai (sk. Satversmes tiesas 2010. gada 18. janvāra sprieduma lietā Nr. 2009-11-01 7. punktu).

Tiesnešu neatkarība ir saistīta ar vairākām garantijām, tajā skaitā arī ar finansiālo drošību (sociāla un materiāla rakstura garantijas) (sk. Satversmes tiesas 2010. gada 18. janvāra sprieduma lietā Nr. 2009-11-01 8.2. punktu). Līdz ar to valsts pienākums ir sniegt pienācīgas garantijas tiesu varas neatkarības nodrošināšanai, kas ietver arī pienācīgu sociālo nodrošinājumu pēc amata atstāšanas. Atzīmējams, ka līdz šim gan tiesnešiem, gan prokuroriem paredzētās īpašās sociālās garantijas, t. sk. izdienas pensijas, un atlīdzības jautājumi skatīti un risināti savstarpējā sasaistē.

Varas dalīšanas princips liedz izpildvarai vienpersoniski izlemt jautājumus, kas nozīmīgi ietekmē tiesu varas darbību un tiesu funkcionēšanu. Tāpēc likumdevējam ir jādod iespēja tiesu varai un Tieslietu padomei – institūcijai, kas to pārstāv,  – izteikt savu viedokli par jautājumiem, kuri ietekmē tiesu darbību, bet kuru izlemšana ir likumdevēja kompetencē. Demokrātiskā un tiesiskā valstī varas dalīšanas princips ne tikai nošķir varas atzarus, bet arī ietver prasību pēc to savstarpējas sadarbības un dialoga, jo visu varas atzaru kopējais mērķis ir demokrātijas un tiesiskuma stiprināšana visas sabiedrības un valsts interesēs. (sk. Satversmes tiesas 2010. gada 18. janvāra sprieduma lietā Nr. 2009-11-01 8. punktu).

Pamatojoties uz minētajiem apsvērumiem, Ministru kabinets aicina Latvijas Republikas Saeimu izvērtēt speciālās pensijas noteikšanu tiesnesim un prokuroram.

Pielikumā: <<=NOSŪTĀMĀS_PAKOTNES_PIELIKUMI>>

<<=TAP_AMATS#1>> <<=TAP_PARAKSTS#1>>