MK sēdes protokollēmuma projekts

24-TA-1998
Informatīvais ziņojums "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā"
1.
Pieņemt zināšanai finanšu ministra iesniegto informatīvo ziņojumu „Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā”.
2.
Pieņemt zināšanai, ka vispārējās valdības budžeta bilances prognožu pamatā ir Finanšu ministrijas izstrādātās un Fiskālās disciplīnas padomes 2024. gada 10. jūnijā apstiprinātās makroekonomisko rādītāju prognozes:
2.1.
iekšzemes kopprodukta pieaugums salīdzināmās cenās 2024. gadā 1,4%, 2025. gadā 2,9%, 2026. gadā 2,8%, 2027. gadā 2,6% un 2028. gadā 2,3%;
2.2.
iekšzemes kopprodukta pieaugums faktiskajās cenās 2024. gadā 3,8%, 2025. gadā 5,9%, 2026. gadā 5,5%, 2027. gadā 5,4% un 2028. gadā 5,1%;
2.3.
nominālais iekšzemes kopprodukts 2024. gadā 41 894 milj. euro, 2025. gadā 44 379 milj. euro, 2026. gadā 46 836 milj. euro, 2027. gadā 49 349 milj. euro un 2028. gadā 51 851 milj. euro;
2.4.
patēriņa cenu izmaiņas salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu 2024. gadā 1,2%, 2025. gadā 2,2%, 2026. gadā 2,5%, 2027. gadā 2,5% un 2028. gadā 2,5%;
2.5.
nodarbinātības izmaiņas 2024. gadā 0,0%, 2025. gadā 0,0%, 2026. gadā -0,1%, 2027. gadā  -0,2% un 2028. gadā  -0,4%.
3.
Pieņemt zināšanai, ka vispārējās valdības budžeta bilance pie nemainīgas politikas tiek prognozēta 2025. gadā  -1 295,9 milj. euro jeb -2,9% no IKP, 2026. gadā  -1 269,3 milj. euro jeb -2,7% no IKP, 2027. gadā  -1 177,2 milj. euro jeb -2,4% no IKP un 2028. gadā  -1 155,6 milj. euro jeb -2,2% no IKP.
4.
Pieņemt zināšanai, ka šā protokollēmuma 3. punktā noteiktajā prognozē ir ietverta vispārējās valdības sektorā klasificēto kapitālsabiedrību ietekme, kurām atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 19. pantam nepieciešams saņemt Ministru kabineta piekrišanu negatīvās ietekmes pārsniegšanai 2025. un 2026. gadam:
4.1.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ietekme – 2025. gadā ‑40,0 milj. euro, 2026. gadā ‑21,6 milj. euro, 2027. gadā ‑34,8 milj. euro un 2028. gadā ‑40,8 milj. euro;
4.2.
AS “Pasažieru vilciens” ietekme – 2025. gadā ‑8,3 milj. euro, 2026. gadā +4,0 milj. euro, 2027. gadā +3,7 milj. euro un 2028. gadā +2,8 milj. euro,
5.
Pieņemt zināšanai, ka fiskālā telpa 2025. gadā ir -13,0 milj. euro, 2026. gadā ir 32,2 milj. euro, 2027. gadā ir 43,5 milj. euro un 2028. gadā ir 1,4 milj. euro.
6.
Pieņemt zināšanai, ka no fiskālajiem nosacījumiem izrietošais maksimāli pieļaujamais valsts finansēto neto primāro izdevumu pieaugums 2025. gadā ir 4,2%, 2026. gadā 3,8%, 2027. gadā 3,1% un 2028. gadā 3,5%.
7.
Pieņemt zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto makroekonomiskās attīstības pesimistisko scenāriju, kas paredz iekšzemes kopprodukta pieaugumu salīdzināmās cenās 2024. gadā 0,4%, 2025. gadā 1,8%, 2026. gadā 2,8%, 2027. gadā 2,6% un 2028. gadā 2,3%, un optimistisko scenāriju, kas paredz iekšzemes kopprodukta pieaugumu salīdzināmās cenās 2024. gadā 2,1%, 2025. gadā 3,8%, 2026. gadā 2,9%, 2027. gadā 2,6% un 2028. gadā 2,3%.
8.
Finanšu ministrijai sadarbībā ar nozaru ministrijām turpināt darbu valsts budžeta ieņēmumus palielinošu un izdevumus samazinošu pasākumu sagatavošanā 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam.