24-TA-3115
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.3. pasākuma "Pilsonisko līdzdalību veicinošu kultūras pakalpojumu pieejamības veicināšana" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.3. pasākumu "Pilsonisko līdzdalību veicinošu kultūras pakalpojumu pieejamības veicināšana" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Kultūras ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
4.
Projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
5.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākuma mērķis
6.
Pasākuma mērķis ir attīstīt kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci kā pilsonisko līdzdalību sekmējošu faktoru un nodrošināt vienlīdzīgu profesionālās mākslas un kultūras norišu pieejamību pasākuma mērķa grupai neatkarīgi no dzīves vietas un ģimenes sociāli ekonomiskā stāvokļa.
7.
Pasākuma mērķa grupa ir bērni un jaunieši, kuri apgūst pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas, jo īpaši mazāk aizsargātās grupas.
8.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami nacionālie rādītāji:
8.1.
aprobēto pilsonisko līdzdalību sekmējošu profesionālo mākslas un kultūras norišu skaits bērniem un jauniešiem – 40 norises;
8.2.
pilsonisko līdzdalību sekmējošo profesionālo mākslas un kultūras norišu aprobācijā iesaistīto izglītības iestāžu skaits – 10 izglītības iestādes;
8.3.
pedagogu skaits, kas pilnveidojuši kompetenci ar profesionālās mākslas un kultūras norisēm sekmēt pilsonisko līdzdalību – 40 pedagogi;
8.4.
izglītojamie, kuri attīstījuši pilsoniskās līdzdalības prasmes, piedaloties pilsonisko līdzdalību sekmējošu profesionālo mākslas un kultūras norišu aprobēšanā – vismaz 750 izglītojamie.
III.Pasākumam pieejamais finansējums
9.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 088 410 euro (no tā elastības finansējums – 329 499 euro), tai skaitā ESF+ finansējums – 1 775 148 euro (no tā elastības finansējums – 280 074 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 313 262 euro (no tā elastības finansējums – 49 425 euro).
10.
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 1 758 911 euro apmērā, tai skaitā ESF+ finansējumu – 1 495 074 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 263 837 euro apmērā.
11.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
12.
Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
13.
Projekta izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
14.
ESF+ finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.
IV.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem
15.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Latvijas Nacionālais kultūras centrs. Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē ir finansējuma saņēmējs.
16.
Finansējuma saņēmēja sadarbības partneris ir biedrība “Izglītības attīstības centrs”.
17.
Šo noteikumu 23.2., 23.3., 23.4. un 23.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu par pušu pienākumiem, tiesībām un atbildību projekta mērķa un rādītāju sasniegšanā atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
18.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
19.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina projekta īstenošanas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
20.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
20.1.
uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 8. punktā minēto nacionālā rādītāja vērtību;
20.2.
ievēro horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz rādītāju: konsultatīva rakstura pasākumu skaits pedagogiem un kultūras profesionāļiem par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
20.3.
projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru;
20.4.
nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. panta prasībām. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu;
20.5.
nodrošina dubultā finansējuma riska novēršanu un demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem un nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
20.6.
ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos.
21.
Finansējuma saņēmējs sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minēto horizontālo principu rādītāju.
22.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina atsevišķu darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaiti un grāmatvedības uzskaitē projekta izmaksu nodalīšanu no saimnieciskās darbības izmaksām.
V.Atbalstāmās darbības un izmaksas
23.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
23.1.
kultūrizglītības programmā “Latvijas skolas soma” iekļauto bērniem un jauniešiem domāto profesionālās mākslas un kultūras norišu izvērtēšana un atlase, lai noteiktu profesionālās mākslas un kultūras norises, kam piemīt pilsoniskās līdzdalības veicināšanas potenciāls;
23.2.
atlasīto profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšana izglītības iestādēs un kopienās ar mērķi attīstīt un sekmēt pasākuma mērķa grupas pilsonisko līdzdalību;
23.3.
aprobācijas laikā iegūto labās prakses piemēru par profesionālās mākslas un kultūras norišu īstenošanu pilsoniskās līdzdalības veicināšanai apkopošana un izplatīšana;
23.4.
pedagogu profesionālās pilnveides pasākumu īstenošana, sekmējot kompetenci izmantot profesionālās mākslas un kultūras norises pilsoniskās līdzdalības veicināšanai;
23.5.
metodisko materiālu izstrāde pedagogiem profesionālās mākslas un kultūras norišu izmantošanai pilsoniskās līdzdalības veicināšanai un izglītojamo līdzdalībai norišu izvēles un plānošanas procesā;
23.6.
metodiskā materiālu izstrāde profesionālās mākslas un kultūras norišu veidotājiem, kā stiprināt profesionālās mākslas un kultūras norišu izmantošanu līdzdalības veicināšanā un demokrātijas principu iedzīvināšanā bērnu un jauniešu auditorijai;
23.7.
nacionāla mēroga konferences izglītības un kultūras nozares sadarbībai pilsoniskās līdzdalības veicināšanai īstenošana;
23.8.
starptautiskas konferences par kultūras pieejamību, izmantojot kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” un līdzīgu iniciatīvu Eiropā pieredzi, īstenošana;
23.9.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
23.10.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana.
24.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
24.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
24.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
25.
Šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
25.1.
finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas:
25.1.1.
finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla un vadības personāla izmaksas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, izņemot virsstundas un sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla un vadības personāla izmaksas saskaņā ar sadarbības partnera atlīdzības sistēmā noteikto samaksu par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstoši vidējai darba samaksai saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
25.1.2.
šo noteikumu 25.1.1. apakšpunkts uz finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla izmaksām attiecināms līdz brīdim, kad tiks apstiprināta atbildīgās iestādes izstrādātā un ar vadošo iestādi saskaņotā vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla izmaksām (turpmāk – projekta vadības personāla izmaksu metodika);
25.1.3.
pēc projekta vadības personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla izmaksas tiek segtas, piemērojot projekta vadības personāla izmaksu metodiku;
25.2.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera atbalstāmo darbību īstenošanai:
25.2.1.
finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, un vadošās iestādes izstrādātajai metodikai “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam īstenošanai” šo noteikumu 23.1., 23.2., 23.3., 23.4., 23.7., 23.8. un 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.2.
finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata, šo noteikumu 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas, ņemot vērā slodzes proporciju darbam projektā. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts daļlaiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas, ņemot vērā gan slodzes proporciju darbam projektā, gan darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
25.2.3.
telpu nomas izmaksas šo noteikumu 23.2., 23.4., 23.7., 23.8. un 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.4.
finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla un mērķa grupas transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam īstenošanai", kā arī transportlīdzekļa (tai skaitā specializētā) noma vai transporta (tai skaitā specializētā) pakalpojuma pirkšana šo noteikumu noteikumu 23.2., 23.4., 23.7., 23.8. un 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.7.
profesionālās mākslas un kultūras norišu apmeklējuma izmaksas šo noteikumu 23.1., 23.2. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.8.
licences izmaksas par autortiesību un blakus tiesību izmantošanu un autoratlīdzība, tai skaitā iedzīvotāju ienākuma nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.9.
metodisko materiālu izstrādes un publiskošanas izmaksas šo noteikumu 23.3., 23.5. un 23.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.10.
profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanas izmaksas (piemēram, materiālu, tehniskā nodrošinājuma izmaksas) šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.11.
konferenču, semināru, ekspertu darba grupu un pieredzes apmaiņas pasākumu organizēšanas izmaksas šo noteikumu 23.4., 23.7. un 23.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
25.2.12.
izmaksas komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai šo noteikumu 23.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
25.2.13.
izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, tai skaitā pandusu nomas, indukcijas cilpu nomas, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.
26.
Atbildīgā iestāde izstrādā šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minēto personāla izmaksu metodiku un saskaņo to ar vadošo iestādi.
27.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
28.
Šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim projektā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 54. panta “b” apakšpunktu.
29.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris sedz no saviem līdzekļiem.
30.
Sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 17. punktā minētā sadarbības līguma noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
31.
Pasākuma ietvaros finansējums nevar tikt izmantots saimnieciskās darbības veikšanai.
32.
Ja ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts tā dzīves cikla laikā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
33.
Projekta ietvaros ir atbalstāma sociāli atbildīga un inovatīva iepirkuma īstenošana un vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
VI.Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
34.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 23.1., 23.6., 23.7. un 23.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nodrošina:
34.1.
profesionālās mākslas un kultūras norišu bērniem un jauniešiem izvērtēšanu, lai noteiktu profesionālās mākslas un kultūras norises, kam piemīt pilsoniskās līdzdalības veicināšanas potenciāls, nodrošinot:
34.1.1.
izvērtējumā iekļaujot profesionālās mākslas un kultūras norises, kas pārstāv mūzikas, teātra, dejas, cirka, vizuālās mākslas, kino, arhitektūras, dizaina, kultūras mantojuma, literatūras un grāmatniecības nozares;
34.1.2.
izvērtēšanu pēc dažādiem kritērijiem, tai skaitā vecumposma, vieglās valodas un citiem kritērijiem;
34.1.3.
kultūras un izglītības nozares ekspertu iesaisti izvērtēšanas un atlases procesā;
34.2.
pamatojoties uz 35.3. apakšpunktā noteiktās profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanas rezultātiem, nodrošina metodiskā materiāla izstrādi profesionālās mākslas un kultūras norišu veidotājiem, kā stiprināt profesionālās mākslas un kultūras norišu izmantošanu līdzdalības veicināšanā un demokrātijas principu iedzīvināšanā bērnu un jauniešu auditorijai, vienlaikus:
34.2.1.
ietverot profesionālās mākslas un kultūras norišu potenciāla pilsoniskās līdzdalības veicināšanā pamatojumu;
34.2.2.
ietverot pilsonisko līdzdalību un demokrātisku attieksmi veicinošu profesionālās mākslas un norišu piemēru aprakstus;
34.2.3.
ietverot ieteikumu materiālus kultūras nozares profesionāļiem;
34.2.4.
lektoru, nodarbību vadītāju iesaisti metodiskā materiāla izstrādē;
34.2.5.
ietverot atgriezeniskās saites apkopošana no bērniem un jauniešiem, kas piedalījās šo noteikumu 35.1. apakšpunktā noteiktajā profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanā;
34.2.6.
nacionāla mēroga konferences izglītības un kultūras nozares sadarbībai pilsoniskās līdzdalības veicināšanai īstenošanu;
34.3.
starptautiskas konferences par kultūras pieejamību, izmantojot kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” un līdzīgu iniciatīvu Eiropā pieredzi, īstenošanu.
35.
Sadarbības partneris šo noteikumu 23.2., 23.3., 23.4. un 23.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nodrošina:
35.1.
atlasa izglītības iestādes, ar ko kopā īstenot profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanu, tai skaitā no attālākiem lauku reģioniem un pierobežas;
35.2.
pamatojoties uz šo noteikumu 34.1. apakšpunktā veikto kultūras norišu izvērtējumu un atlasi, īsteno profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanu izglītības iestādēs un kopienās, piemēram, kultūras centros, bibliotēkās un muzejos, lai veicinātu kopienas iesaisti un pilsonisko līdzdalību, nodrošinot, ka:
35.2.1.
profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanai izglītības iestādēs ir izveidota darba grupa ar kultūras un izglītības nozares pārstāvjiem;
35.2.2.
profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanā ir iesaistīti izglītojamie, kuri mācību stundās un ārpus tām attīstījuši pilsoniskās līdzdalības prasmes, izmantojot profesionālās mākslas un kultūras kultūras norises;
35.2.3.
atgriezeniskās saites apkopošana no bērniem un jauniešiem, kas piedalījušies profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanā;
35.2.4.
profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanas rezultātā saturā ir iekļauti sociāli aktuāli un vecumposmam atbilstoši jautājumi ar mērķi attīstīt bērnu un jauniešu auditorijas pilsonisko līdzdalību;
35.2.5.
profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanas rezultātā ir nodrošināta konkrētu piekļūstamības šķēršļu, tai skaitā ierobežotas valodas zināšanu, nepietiekamu sociālo prasmju, sociālekonomiskā stāvokļa, veselības vai attīstības traucējumu (vieglā valoda, surdotulkojumi), mazināšana;
35.3.
nodrošina pedagogu profesionālās pilnveides pasākumu īstenošanu, sekmējot kompetenci izmantot profesionālās mākslas un kultūras norises pilsoniskās līdzdalības veicināšanai, vienlaikus stiprinot pedagogu kapacitāti sniegt atbalstu citiem pedagogiem izmantot profesionālās mākslas un kultūras norises pilsoniskās līdzdalības sekmēšanai;
35.4.
aprobācijas laikā iegūto labās prakses piemēru par profesionālās mākslas un kultūras norišu īstenošanu pilsoniskās līdzdalības veicināšanai apkopošanu un izplatīšanu;
35.5.
nodrošina metodiskā materiāla izstrādi pedagogiem profesionālās mākslas un kultūras norišu izmantošanai pilsoniskās līdzdalības veicināšanai un izglītojamo līdzdalībai norišu izvēles un plānošanas procesā, attīstot pilsonisko līdzdalību un demokrātisko attieksmi.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
